Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ik wil graag weten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

ik wil graag weten

Ongelezen bericht door Eefje83 »

ik behandel Demi dus al een week met antibiotica vanwege een baarmoederontsteking.

ik heb toen gelijk eens gevraagd wat het nou kost om haar te laten helpen.
reken maar op 250 euro werd er gezegd en hoe groter de hond hoe duurder vanwege narcose enz.

ik weet dat we niet meer om mogen rekenen maar dit is 550gulden :eek:
ik vind het enorm veel geld en begrijp me niet verkeerd hoor,als het niet anders kan dan doen we het gewoon(ik kan het gelukkig missen) maar waarom moet dit toch allemaal zo belachelijk duur :denken:
Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die minder te besteden hebben maar wel graag een huisdier hebben en dat die beestjes dus in noodgevallen niet geholpen kunnen worden omdat het geld er niet is.....
En mijn DA is niet eens zo duur want in de buurt zit er 1 die nog 2keer zo duur is....
En ook word de geboortebeperking voor zowel honden als katten niet echt gestimuleerd denk ik of wel?

wat vinden jullie?

groetjes eefje
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Eefje83 »

oke ik ben met je eens dat het allemaal niet voor niets hoeft maar goed ik vind het behoorlijk wat.

en ik zeg niet dat ik het niet zou laten doen omdat het zoveel kost maar er zullen best mensen zijn die het wel uit hun hoofd laten om het te laten doen(zonder medische redenen) omdat het zo duur is.

kijk maar dat er nog steeds zoveel net geboren beestjes in de sloot of prullenbak verdagen,dat is enerzijds vast gemakzucht maar anderzijds zal het ook te maken kunnen hebben met de kosten.

ik weet ook dat er dan gezegd gaat worden dat je dan maar geen dier aan moet schaffen maar hoeveel ongeluksnestjes staan er niet op internet,ik denk dus dat daarbij ook bovenstaande geld......met een beetje minder dure prijzen bij de da kun je dit wellicht nog meer terug dringen of zijn jullie dat totaal niet met mij eens?

groetjes eefje
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

eefje+huig schreef:oke ik ben met je eens dat het allemaal niet voor niets hoeft maar goed ik vind het behoorlijk wat.
Volgens mij is het nooit anders geweest. Mijn ouders vonden het in '87 ook heel veel geld om onze hond aan kanker te laten opereren, maar hebben het zonder blikken of blozen gedaan. En we hadden het heus niet rijk, een arbeidersgezin met 3 studerende kinderen.

Ik weet het nog, al hebben ze het bedrag volgens mij maar 1x genoemd. Iets van 200 of 250 gulden. Maar dat is dus wel 20 jaar geleden.
Ik vind het ook niet veel, als je het vergelijkt met een enting. Daar trekken ze - als je geluk hebt - 5 minuten voor uit, en die 70 euro is dus ongeveer pure winst.
Daarnaast mogen mensen die tig jaar van hun leven hebben gespendeerd aan studeren ipv aan geld verdienen, ook meer vragen voor hun tijd. Ze hebben langer op een houtje moeten bijten dan iemand die op zijn 18e al salaris kreeg :wink:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

eefje+huig schreef:ik weet ook dat er dan gezegd gaat worden dat je dan maar geen dier aan moet schaffen maar hoeveel ongeluksnestjes staan er niet op internet,ik denk dus dat daarbij ook bovenstaande geld......met een beetje minder dure prijzen bij de da kun je dit wellicht nog meer terug dringen of zijn jullie dat totaal niet met mij eens?
Nee, niet eens :mrgreen:

Ik heb hier 2 ongecastreerde dames, en ik heb geen enkele moeite om 'ongelukjes' te voorkomen. Ongelukjes gebeuren bij mensen waarvoor de honden bijzaak zijn. Prijs van castratie maakt dan niet uit, of het nu 100 of 200 euro is.
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Vergeet ook niet dat een operatie die gedaan wordt in het geval van een baarmoederontsteking een hele andere operatie is dan een operatie die gedaan wordt ivm geboortebeperking. In het eerste geval wordt de hele baarmoeder verwijderd en in het tweede geval alleen de eierstokken. Uiteraard is de baarmoederoperatie dus ook een stukje duurder nog!

In elk geval heel veel succes met je meisje, ik hoop voor jullie dat een operatie niet nodig is! :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Carma schreef:Vergeet ook niet dat een operatie die gedaan wordt in het geval van een baarmoederontsteking een hele andere operatie is dan een operatie die gedaan wordt ivm geboortebeperking. In het eerste geval wordt de hele baarmoeder verwijderd en in het tweede geval alleen de eierstokken. Uiteraard is de baarmoederoperatie dus ook een stukje duurder nog!

In elk geval heel veel succes met je meisje, ik hoop voor jullie dat een operatie niet nodig is! :wink:
Bij een castratie van de teef kan je tegenwoordig kiezen voor totale verwijdering (baarmoeder + eierstokken) of alleen de eierstokken.

Bij een baarmoederontsteking moet de baarmoeder er natuurlijk wel uit.
Ik weet niet of behandeling met antibiotica voldoende is.
Ik dacht dat eenmaal een ontsteking, meer risico meebrengt op een volgende? :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

De euro is gewoon tegenover de ouderwetse gulden gezet ..... je ziet dat terug in alle prijzen, niet alleen bij de d.a.
Denk dat dat a.b.kuurtje ook niet voor niets was, ook daar heeft een prijskaartje aan gehangen.
Bovendien denk ik dat mensen die "gaan" voor hun dier zich niet echt laten leiden door de d.a.prijzen; ik ken er genoeg die zich zelf het brood uit de mond sparen om hun hond te laten helpen bij de d.a.
Bij mijn flatcoat is n.a.v. een baarmoederontsteking de hele handel verwijderd, medisch noodzakelijk dus ........ en toen heb ik echt niet gevraagd hoeveel dat kostte ..... ze was ziek en moest dus geholpen worden.
Maar los hiervan .......... merk je of de a.b. aanslaat??
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Carma schreef:Vergeet ook niet dat een operatie die gedaan wordt in het geval van een baarmoederontsteking een hele andere operatie is dan een operatie die gedaan wordt ivm geboortebeperking. In het eerste geval wordt de hele baarmoeder verwijderd en in het tweede geval alleen de eierstokken. Uiteraard is de baarmoederoperatie dus ook een stukje duurder nog!

Vaak is een behandeling met anti-biotica bij een baarmoederontsteking uitstel van "executie". Meestal komt de ontsteking weer terug.

Wat jij schrijft is juist omgekeerd Carma.
Een sterilisatie waarbij alleen de eierstokken worden verwijderd wordt vaak laproscopisch gedaan en deze ingreep is dubbel zo duur al de castratie van een teef waarbij het hele zaakje, dus inclusief baarmoeder wordt verwijderd.
En het lang niet altijd zo dat een sterilisatie/castratie vanwege geboortebeperking inhoud dat alleen de eierstokken worden verwijderd.
Zoals Nettie al schreef kan de eigenaar daar zelf een keuze in maken.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Ja ik snap je punt! Ik moest laats uitgebreid bloedonderzoek laten doen voor mijn hond. Was 216 euro! (dus 465 gulden?) Leuke bijkomstigheid was dat het niet goed gelukt was en ik eigenlijk de hele test opnieuw moest doen (op eigen kosten) zit je al gauw richting 1000 piek, voor bloedonderzoekjes dus.........

Maareh, baarmoederonsteking zou ik echt snel laten opereren! Kan een riskante situatie worden anders..................
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Om het even over een andere boeg te gooien......

Dit is dus waarom ik er moeite mee heb als mensen een oproepje op marktplaats zetten en graag voor niets een bepaalde ( liefst ras)hond willen hebben en dan ook nog melden dat ze geen centjes hebben maar wel een heeeeeel goed thuis kunnen bieden.

Ik vraag me dan altijd af wat er met die hond gebeurt als die een dure operatie moet ondergaan zoals een sterilisatie of na een ongeluk(je) ????
Sandra
Afbeelding
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Meestal doen mensen die weinig geld hebben er alles voor hun honden te laten helpen, er zijn ook dierenartsen waar ze per maand kunnen betalen.

Maar wat heeft dat nu eigenlijk met jou vraag te maken ??? ik begrijp dat het voor jou hond ook beter zou zijn als je de baarmoeder laat verwijderen, en ook jij staat niet te springen om dat te laten doen vanwege het geld, sorry het is niet kwaad bedoeld hoor maar zo komt het wel op mij over
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

[quote]Wat jij schrijft is juist omgekeerd Carma.
Een sterilisatie waarbij alleen de eierstokken worden verwijderd wordt vaak laproscopisch gedaan en deze ingreep is dubbel zo duur al de castratie van een teef waarbij het hele zaakje, dus inclusief baarmoeder wordt verwijderd.
En het lang niet altijd zo dat een sterilisatie/castratie vanwege geboortebeperking inhoud dat alleen de eierstokken worden verwijderd.

Hallo, Bovenstaande schreef Monique, omdat ik nog maar beginnend forumgebruiker ben weet ik niet of ik zo goed citeer, maar enfin,.. :blah:

tegenwoordig castreerd bijna iedere dierenarts door alleen de eierstokken te verwijderen (mits het een preventieve operatie betreft) Als er op jonge leeftijd gecastreerd wordt is het verwijderen van de baarmoeder niet meer nodig, alleen de eierstokken verwijderen voldoet dan. Uiteraard is elke eigenaar vrij in de keuze. Laproscopische operaties zijn wel in opkomst, maar bij ons in de praktijk (waar ik werk) verwijderen de dierenartsen de eierstokken middels een sneetje van ong 1 cm in de buik, vlak onder de navel.

Groetjes![/quote]
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Carma schreef:
Wat jij schrijft is juist omgekeerd Carma.

Hallo, Bovenstaande schreef Monique, omdat ik nog maar beginnend forumgebruiker ben weet ik niet of ik zo goed citeer, maar enfin,.. :blah:

tegenwoordig castreerd bijna iedere dierenarts door alleen de eierstokken te verwijderen (mits het een preventieve operatie betreft) Als er op jonge leeftijd gecastreerd wordt is het verwijderen van de baarmoeder niet meer nodig, alleen de eierstokken verwijderen voldoet dan. Uiteraard is elke eigenaar vrij in de keuze. Laproscopische operaties zijn wel in opkomst, maar bij ons in de praktijk (waar ik werk) verwijderen de dierenartsen de eierstokken middels een sneetje van ong 1 cm in de buik, vlak onder de navel.

Groetjes!
Bij Rana zijn de eierstokken ook bij de DA weggehaald, dus niet via laproscopie :wink:
Alleen was het sneetje bij haar wel wat groter dan één centimeter :roll:
Maar dat is al weer enige tijd geleden :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Eastmoor
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eastmoor »

Bij mijn da wordt gewoon nog op de ouderwetse manier steriel gemaakt en dat is door alles weg te halen.....enne soms lukt het met ab maar meestal begint bij de volgende loopsheid de boel weer te rommelen vandaar dat advies toch helpen is omdat het steeds terug komt en uiteindelijk zal het er toch van moeten komen en is je hond een stuk ouder en dus meer risico voor de operatie.
Groetjes Angela
Sommige mensen hebben een Rottweiler.....wij hebben er drie

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”