Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dikker wordende hond... bijwerking medicijn??

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Melanie 74

Dikker wordende hond... bijwerking medicijn??

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Tonnie heeft sinds juli vorig jaar Fortyron tabletten omdat haar schildklier te traag werkt, ik ben gelukkig want ze knapte zienderogen op.
Haar vacht komt mooi terug en ze voelt zich beter want ze speelt vaak en graag met Dootje.

Maar nu is het zo dat ze de laatste twee maanden dus aankomt :N:
Ze is altijd te slank geweest en kreeg flink wat te eten. Ik schat dat ze in een half jaar tijd zekers 3 kilo is aangekomen.

Helaas is het zo dat ze een slechte heup heeft en arthrose erin heeft en overgewicht is dus schadelijk. Ze krijgt al minder eten en carnibest/energique en soms brokken als ik geen vlees kan krijgen hier.
(Helaas duurt het hier wat langer :wink: )

Kan het een bijwerking zijn van het medicijn zelf of komt het omdat alles weer funktioneert in haar lichaam en daardoor meer uit haar eten opneemt?? (Daar dacht ik aan).
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Onze (inmiddels overleden) kat kreeg ook medicijnen voor haar schildklier (snelwerkend), en zij kwam ook behoorlijk aan.
Maar helaas werkte de medicijnen na een tijdje niet meer...
Weet even niet meer welke ze kreeg. Niet die van jou iig.
Laatst gewijzigd door moosje op 29 jan 2007 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ik zou even bloedprikken en de waarden na laten kijken.
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

Door de Forthyron zou het gewicht moeten afnemen, de medicatie zorgt ervoor dat de stofwisseling ook weer op gang komt die door de schildklierafwijking te traag geworden is.
Toen ik bij Beauty startte met de Forthyron ging er in het begin wel iets van gewicht af, later overigens niet meer (maar daar bleek dus later meer aan de hand te zijn dan alleen de schildklier).
Ik zou de schildklierwaarde nog maar een keer laten checken, misschien moet de medicatie aangepast worden.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
alpenmastif
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door alpenmastif »

kan ,t niet zo zijn als bij mensen waar de schildklier niet meer goed van werkt dat ze aankomt?
maar ik zou als ik jouw was zeker de dierarts ernaar laten kijken.
helemaal ook ivm met de artrose want overgewicht kan ze niet gebruiken met de artrose.
weet er alles van castor heeft ook artrose op z,n heupen en ik ben blij dat hij slank is.
en wat dat overgewicht betreft zou ik snel actie ondernemen want wat er aan komt gaat er in de regel niet snel af.
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Ik zou het inderdaad andersom verwachten. Bij een te traag werkende schildklier werkt de stofwisseling trager en door de Forthyron wordt de stofwisseling weer versnelt. Dus zou je hond moeten afvallen... Senna krijgt nu ook Forthyron en zij is wel wat afgevallen. Heb je de schildklierwaarden nog laten controleren na het beginnen met de Forthyron na 6 weken? Misschien moet ze nog bijgesteld worden. Ik zou in ieder geval wel even overleggen met je dierenarts.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Melanie 74

Afspraak staat voor vanmiddag half vier. :wink:
Kan ze even gewogen worden en bloed worden afgenomen.
Het rare is dat ze dus nooit te dik werd toen haar schildklier te traag werkte en geen medicatie kreeg. Ze had ook hele rare symptomen, niet de klassieke zoals kaalheid aan de flanken en dik worden.
Ze had overal geen ondervacht meer en ze was altijd te mager, altijd vieze oren (nu onder contole) en een slechte weerstand.

Ze is regelmatig gecontroleerd op haar waarde en ze mocht iedere keer nog wat meer hebben.... ze krijgt al minder eten hoor waar ze het niet helemaal mee eens is. :mrgreen:
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Senna was ook niet te dik en had geen enkel uiterlijk symptoom van hypothyreoidie, behalve sloomheid. Het was eigenlijk pure toeval dat ik de schildklierwaarden nog een keer liet controleren, want een half jaar daarvoor was alles nog prima. Het is een raar ding, die schildklier...
Succes bij de dierenarts vanmiddag.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief

Ben toch benieuwd wat de waarde is ......
Wat betreft de klassieke verschijnselen, ze hoeven die ook niet te hebben; Beauty had maar 1 verschijnsel van het hele rijtje en dat was dikker worden. Nooit geen vachtprobleem gehad. Wij kwamen er pas achter toen zij zomaar ineens "neerstortte" en vreselijk moe was, lag alleen nog maar te liggen.
Maar ja, de waarde was toen ook vreselijk laag.
Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Raisa had 3 symptomen : extreme sloomheid, wat dikker worden en om de haverklap vieze oren.
Wat betreft het gewicht, na de Forthyron werd ze wat slanker en kon ik haar na een tijdje iets meer eten geven. Maar nog krijgt ze weinig voor een hond van haar gewicht, dat heeft niet zo veel verschil uitgemaakt.

Ik zou ook het omgekeerde verwachten , ben benieuwd wat de waardes zijn.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

het hangt een beetje samen met de dosering en ieder hond reageert weer anders(net als met mensen), misschien als de waardes goed zijn dat je toch de dosring iets(heel klein beetje) kunt veranderen dat kan alles schelen :19:

ze hebben referentie waardes, maar wat voor de een goed is kan voor de ander net een probleempje opleveren
flatcoat
Zeer actief

Natas. schreef:Raisa had 3 symptomen : extreme sloomheid, wat dikker worden en om de haverklap vieze oren.
.
Beauty had vaak oorontstekingen maar ik heb nooit de link gelegd met de schildklier ........ zij zwom nl. veel en dook ook veel dus ik heb eigenlijk altijd gedacht dat het daarvan kwam.
Afbeelding
Melanie 74

loving bulls schreef:het hangt een beetje samen met de dosering en ieder hond reageert weer anders(net als met mensen), misschien als de waardes goed zijn dat je toch de dosring iets(heel klein beetje) kunt veranderen dat kan alles schelen :19:

ze hebben referentie waardes, maar wat voor de een goed is kan voor de ander net een probleempje opleveren
Ja die referentieswaardes gelden niet voor Tonnie, we hadden al vaker daarop laten controleren maar ze zat altijd net in de onderwaarde maar dat was acceptabel :roll:
Zodoende dachten we ook aan allergie en weet ik veel wat. Gelukkg bleek dat het wel haar schildklier is.

Als ik terug kom vertel ik jullie hoe het was.

En Marja heb je het verlies van Beauty een al beetje een plekje kunnen geven? Ik wil je nog veel sterkte wensen :flower:
Ik heb ook even naar de website geweest en je hebt prachtige foto's van haar. :wink:
flatcoat
Zeer actief

Melanie 74 schreef:[
En Marja heb je het verlies van Beauty een al beetje een plekje kunnen geven? Ik wil je nog veel sterkte wensen :flower:
Ik heb ook even naar de website geweest en je hebt prachtige foto's van haar. :wink:
Het verlies van Beauty heeft een behoorlijk impact op mij gehad, ik mis haar aanwezigheid nog dagelijks. Tijdens haar leven nooit beseft dat ik zoveel van haar hield, hoeveel mijn leven om haar draaide .........
Mistte ik eerst alleen Beauty, ik begin nu een hond in mijn leven te missen ...... Haar vergeten zal ik nooit, ze was mijn meissie en in gedachten zal ze dat ook altijd blijven.
Maar dat er een andere hond weer in mijn leven zal komen staat toch al min of meer vast, dus wat dat betreft heb ik het een plekje kunnen geven.
Ik weet ook dat de beslissing onvermijdelijk was; had alleen nooit kunnen vermoeden dat het "einde" zo snel kwam, dat is w.s. nog steeds hetgeen waar ik het erg moeilijk mee heb. Dinsdag 's avonds niet wetend dat ik haar 's woensdagavonds niet meer zou hebben ..........
Lief van je dat je ernaar vraagt :E:
Afbeelding
Melanie 74

Hoi Marja,

Even navragen kan iemand zo goed doen :wink:

Maar we komen net terug van de da, er is bloed afgenomen en dat wordt opgestuurd. Nog even wachten op de uitslag dus.

Het te dik zijn :oeps:
Ze is niet te dik, ze weegt nu bijna 53 kilo en is dus wat afgevallen.
De dierenarts zij dat ze een grote, krachtige teef is en doordat ze haren weer terug krijgt (voornamelijk door haar ondervacht) toont ze dikker.
Ook het deels kvv werpt zijn vruchten af, ze neemt meer waardoor ze minder eten moet krijgen als bij brokken.

Al met al valt het dus mee :wink:
flatcoat
Zeer actief

Melanie 74 schreef:Hoi Marja,

Maar we komen net terug van de da, er is bloed afgenomen en dat wordt opgestuurd. Nog even wachten op de uitslag dus.

De dierenarts zij dat ze een grote, krachtige teef is en doordat ze haren weer terug krijgt (voornamelijk door haar ondervacht) toont ze dikker.
Ook het deels kvv werpt zijn vruchten af, ze neemt meer waardoor ze minder eten moet krijgen als bij brokken.

He gelukkig maar ..... haar vacht heeft je dus op het "verkeerde" spoor gezet.
Ben toch wel benieuwd naar de schildklierwaarden.
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

gelukkig dat lijkt goed nieuws fijn dat haar vacht weer lekker dik wordt
Afbeelding
Melanie 74

De uitslag is binnen,
T4 waarde is 3 (min. 1,5 max 4) en ze mocht nog ietsjes erbij.

Maar ik ben tevreden met de uitslag :ok:
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Wat een aparte T4-waarde... Wat is de eenheid, of weet je dat niet? Ik krijg de T4 waarde altijd uitgedrukt in nmol/l en dan moet de waarde tussen de 19 en de 58 liggen.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief

Melanie 74 schreef:De uitslag is binnen,
T4 waarde is 3 (min. 1,5 max 4) en ze mocht nog ietsjes erbij.

Maar ik ben tevreden met de uitslag :ok:
Mij zegt deze uitslag niet zoveel zoals het nu is uitgedrukt ......maar het zal inderdaad wel goed zijn als jou dat verteld is. Je schrijf dat ze er nog ietsjes bij mocht ....... wat mag er nog ietsjes bij?? Forthyron??
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Melanie 74 schreef:Hoi Marja,

Gelukkig valt het mee! Maar over dat te dik zijn, je voelt dat toch? En je voelt dan trtoch ook dat het niet zo is? :denken:
Afbeelding
Melanie 74

De T4 waarde is hier zo uitgedrukt, duitse waardes denk ik :19:

En het te dik zijn, mensen op een ander forum hebben me aan het twijfelen gebracht :wink:
Ik voel gewoon haar ribben makkelijk, ze is 64,5 cm (schoft) en ze weegt bijna 53 kilo. Mensen vonden dat veel maar een tatra is niet te vergelijken met bv een duitse herder. :wink:

Ze mocht nog een idd meer Forhtyron. Ze zit dan per keer op de 600 mg.
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Deze waarde zegt mij ook niets, ik ken het ook alleen in de range tussen 19 en 58.

Maar goed, als deze waarde tussen de 1.5 en 4 moet liggen en het is nu 3 dan lijkt me dat keurig. Fijn!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”