Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kennelhoest enting

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

speurneus carola schreef:omdat honden nu eenmaal allemaal op dezelfde uitlaatgebieden uitgelaten worden, en omdat hondenbaasjes nu eenmaal graag willen dat hun hond met andere honden speelt, dus kliekvorming waardoor besmetting het grootst wordt.

tegenwoordig is het de mode om met je hond te trainen, dus ook daar kliekvorming en grote kans op besmetting
Ik train al jaren met mijn honden, loop met georganiseerde grote wandelingen mee, loop shows, ga naar doggendagen enz. en mijn hondne hebben in al die jaren nog nooit kennelhoest gehad. En al zouden ze het wel een keer krijgen, het lichaam krijgt er alleen maar een sterkere weerstand van door het zelf op te lossen in plaats van volgepropt te worden met stoffen die het helemaal niet nodig heeft op dat moment.

Tegenwoordig zijn er ook nog nooit zoveel honden geweest met auto-immuunziektes met als grote oorzaak: het overmatige enten!
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

jij traint al jaren met je honden en je komt op shows? hoe kom je trouwens binnen dan? ondeugelijke verenigingen en dierenartsen die met een knipoogje papieren controleren.....

op shows komen allerlei honden uit binnen en buitenland, die de meest vreemde ziektes bij zich kunnen hebben en daar loop jij met je honden tussen, pikken de ziektekiemen op en morgen loop jij weer op je eigen vereniging te trainen.......

en er zijn ook gevallen bekend waarbij honden zijn overleden aan een vorm van kennelhoest (niet geent) waarbij er geen uiterlijke verschijnselen waren zoals hoesten, alleen zeer hoge koorts en inwendige ontstekingen, dus uiterlijk hoeven er geen aanwijzingen te zijn dat ze het hebben.

en het resistent worden tegen bepaalde entstoffen, is ook een fokfout zit ook in de genen, en de meeste honden die hiermee een probleem hebben zijn vaak op de verkeerde manier geent, foute schema's niet op tijd noem maar op. buitenlandse hondjes, die nog nooit geent zijn die daar niet tegen komen, ja zo schroeven we het gemiddelde ff op.

had hier eens een nestje kittens om sociaal te worden, breng ze naar het asiel voor de eerste enting, de da was elders bezig maar de assistente kon wel enten hoor, ze heeft 11 ampullen nodig gehad voor 4 kittens van 6 weken, kijk daar zijn er 2 van niet goed doorgekomen, tijdens inspuiten kwam de naald eruit, dus welke hoeveelheid had het katje al gehad, hup nieuwe ampul erin.... das onverantwoord, zo krijg je dieren die niet meer goed reageren op entstoffen. dat gebeurt ook steeds vaker, fokkers die hun eigen pups enten omdat ze het zo goed weten en kunnen. verenigingen waar je collectief kan enten omdat iemand binnen de verenging da assistente is of het ooit gedaan heeft...
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

speurneus carola schreef:jij traint al jaren met je honden en je komt op shows? hoe kom je trouwens binnen dan? ondeugelijke verenigingen en dierenartsen die met een knipoogje papieren controleren.....
Hoe kom je daar nu bij? Ik laat mijn honden verder gewoon enten, alleen de kennelhoest-enting niet. Die is gelukkig niet verplicht op shows en ook niet bij de verenigingen waar ik train. En dat heeft totaal niets met ondeugdelijke verenigingen te maken. :roll: Ik beslis zelf welke entingen ik wel en niet aan mijn honden geef en als een vereniging mij zou verplichten om een onnodige kennelhoest-enting te geven, zoek ik wel een andere vereniging. (Maar ik heb inmiddels in de afgelopen tien jaar bij vijf verschillende verenigingen getraind en heb nog nooit meegemaakt dat een kennelhoest-enting verplicht was om daar te mogen trainen.)

Misschien dat je je eerst wat meer in de risico's van onnodig enten kunt verdiepen, voordat je zulke idiote uitlatingen doet? :roll:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

speurneus carola schreef:inge dat van de eerste x 3x is al achterhaald, bij de neuspuf hoeft dat niet meer.

maar kennelhoest is een zeer besmettelijke ziekte en kan best een behoorlijk impact hebben op honden die verzwakt zijn door het een of ander.

vroeger gingen er ook veel meer mensen dood aan een griepje, nu nog steeds maar door preventief te enten veel en veel minder.

de houding van waarom doen ze hebben het nog nooit gehad.... fijn, maar ze kunnen het wel krijgen.
ja ik kan ook griep krijgen, wil niet zeggen dat ik de griepprik ga nemen :19: het is een vieze enting voor mij geen kennelhoestentingen meer en die neuspuf daar is ook mijn DA geen voorstander van :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

speurneus carola schreef:jij traint al jaren met je honden en je komt op shows? hoe kom je trouwens binnen dan? ondeugelijke verenigingen en dierenartsen die met een knipoogje papieren controleren.....

op shows komen allerlei honden uit binnen en buitenland, die de meest vreemde ziektes bij zich kunnen hebben en daar loop jij met je honden tussen, pikken de ziektekiemen op en morgen loop jij weer op je eigen vereniging te trainen.......

en er zijn ook gevallen bekend waarbij honden zijn overleden aan een vorm van kennelhoest (niet geent) waarbij er geen uiterlijke verschijnselen waren zoals hoesten, alleen zeer hoge koorts en inwendige ontstekingen, dus uiterlijk hoeven er geen aanwijzingen te zijn dat ze het hebben.

en het resistent worden tegen bepaalde entstoffen, is ook een fokfout zit ook in de genen, en de meeste honden die hiermee een probleem hebben zijn vaak op de verkeerde manier geent, foute schema's niet op tijd noem maar op. buitenlandse hondjes, die nog nooit geent zijn die daar niet tegen komen, ja zo schroeven we het gemiddelde ff op.

had hier eens een nestje kittens om sociaal te worden, breng ze naar het asiel voor de eerste enting, de da was elders bezig maar de assistente kon wel enten hoor, ze heeft 11 ampullen nodig gehad voor 4 kittens van 6 weken, kijk daar zijn er 2 van niet goed doorgekomen, tijdens inspuiten kwam de naald eruit, dus welke hoeveelheid had het katje al gehad, hup nieuwe ampul erin.... das onverantwoord, zo krijg je dieren die niet meer goed reageren op entstoffen. dat gebeurt ook steeds vaker, fokkers die hun eigen pups enten omdat ze het zo goed weten en kunnen. verenigingen waar je collectief kan enten omdat iemand binnen de verenging da assistente is of het ooit gedaan heeft...
mijn honden bijten ook op andere verenigingen, zelfs in andere landen :19: zij worden dus ook niet meer geent, och jee wat een drama :roll: ze hebben nog nooit kennelhoest gehad en dat terwijl mijn huishondje die WEL geent was en bijna niet met andere honden in contact komt en al helemaal geen pakwerk doet wel kennelhoest heeft gehad. :19: Je snapt dat het risico best groot is als zoveel honden op dezelfde mouw bijten, nou nog nooit last van gehad, ook al bleek op de club dat een hond het wel had (dan is het toch al te laat) hebben ze het nog nooit gehad.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Hier een vrijwillige enter... :mrgreen: En t pufje, en de jaarlijse prik, en rabies, oh en ook nog getiterd...Arme Anne... :mrgreen:
(tot nu toe nog geen kennelhoest :pffff: )
malinois
Zeer actief
Contacteer:

annepanne schreef:Hier een vrijwillige enter... :mrgreen: En t pufje, en de jaarlijse prik, en rabies, oh en ook nog getiterd...Arme Anne... :mrgreen:
als jij een doodzieke hond terugkrijgt die van dat prikkie een dusdanige allergische reactie krijgt dat ie alles bij elkaar schreeuwt en gilt (letterlijk) en gewoon door z'n vrij dikke vacht kan zien waar die zooi heen loopt zo rood wordt het dan praat je er ook wel anders over denk ik :wink:

Daarvoor ente ik ook voor kennelhoest, tot dit voorval. Ook bij m'n andere honden hoeft die zooi niet meer in hun lichaam :neenee:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

annepanne schreef:Hier een vrijwillige enter... :mrgreen: En t pufje, en de jaarlijse prik, en rabies, oh en ook nog getiterd...Arme Anne... :mrgreen:
(tot nu toe nog geen kennelhoest :pffff: )
Waarom geef je al deze entingen?
annepanne

Nee, de kennelhoest prik kan vrij heftige ent-reacties geven, das idd waar. Waarschuw ik ook altijd voor, maar de meeste pensions stellen een kennelhoest enting verplicht. Maar t pufje bijna nooit entreacties, hoor. Maar kan niet verkopen waar ik zelf niet achter sta, he! :mrgreen:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
als jij een doodzieke hond terugkrijgt die van dat prikkie een dusdanige allergische reactie krijgt dat ie alles bij elkaar schreeuwt en gilt (letterlijk) en gewoon door z'n vrij dikke vacht kan zien waar die zooi heen loopt zo rood wordt het dan praat je er ook wel anders over denk ik :wink:

Daarvoor ente ik ook voor kennelhoest, tot dit voorval. Ook bij m'n andere honden hoeft die zooi niet meer in hun lichaam :neenee:
De hond van een vriendin van mij is zelfs bijna in een shock geraakt van de Rabies-enting (was een hele heftige allergische reactie op die enting) en dat was niet de eerste waarvan ik dat hoorde...
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

annepanne schreef:Nee, de kennelhoest prik kan vrij heftige ent-reacties geven, das idd waar. Waarschuw ik ook altijd voor, maar de meeste pensions stellen een kennelhoest enting verplicht. Maar t pufje bijna nooit entreacties, hoor. Maar kan niet verkopen waar ik zelf niet achter sta, he! :mrgreen:
Jij bent dierenarts-assistente, toch? In dat geval vind ik het anders. Moet je, omdat je toevallig dierenarts-assistente bent, je maar gewoon niets aantrekken van de verhalen omtrent de entingen?
annepanne

Scooby schreef:
malinois schreef:

De hond van een vriendin van mij is zelfs bijna in een shock geraakt van de Rabies-enting (was een hele heftige allergische reactie op die enting) en dat was niet de eerste waarvan ik dat hoorde...
De "ellende" is, dat ik veel meer "ellende" zie van niet-geente honden, dus altijd mijn hond of zal enten of zal laten titeren (als dat ein-de-lijk goed beschikbaar komt) Dus zo praat iedereen van wat hij/zij t meeste ziet. :wink: Das logisch. Staat ook iedereen vrij.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

annepanne schreef:De "ellende" is, dat ik veel meer "ellende" zie van niet-geente honden, dus altijd mijn hond of zal enten of zal laten titeren (als dat ein-de-lijk goed beschikbaar komt) Dus zo praat iedereen van wat hij/zij t meeste ziet. :wink: Das logisch. Staat ook iedereen vrij.
Dat is ook logisch dat jij alleen die ellende ziet, want de honden waarbij het gewoon goed gaat, zie je ook niet... :roll: Ik vind dat een beetje een scheve maatstaf, eerlijk gezegd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

annepanne schreef:Nee, de kennelhoest prik kan vrij heftige ent-reacties geven, das idd waar. Waarschuw ik ook altijd voor, maar de meeste pensions stellen een kennelhoest enting verplicht. Maar t pufje bijna nooit entreacties, hoor. Maar kan niet verkopen waar ik zelf niet achter sta, he! :mrgreen:
het pufje is mijn DA ook geen voorstander van, dus die wordt ook niet gegeven... dit was voor mij gelijk duidelijk dit spul krijgen ze niet meer :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
malinois schreef:

ja klopt, ik hou m'n hart ook vast als ze hier de eerste keer de rabiesenting krijgen. Ze gaan naar het buitenland elk jaar een paar keer dus hij is verplicht maar zou ik zien dat er een ook dusdanig heftig op reageerde dan ook niet meer dan de gok maar nemen :19: Maar dan zou ik de rest nog wel blijven enten aangezien die er totaal niet op reageren.
Afbeelding
annepanne

Scooby schreef:
annepanne schreef:De "ellende" is, dat ik veel meer "ellende" zie van niet-geente honden, dus altijd mijn hond of zal enten of zal laten titeren (als dat ein-de-lijk goed beschikbaar komt) Dus zo praat iedereen van wat hij/zij t meeste ziet. :wink: Das logisch. Staat ook iedereen vrij.
Dat is ook logisch dat jij alleen die ellende ziet, want de honden waarbij het gewoon goed gaat, zie je ook niet... :roll: Ik vind dat een beetje een scheve maatstaf, eerlijk gezegd.
Tsja. Ik heb mn hond netjes getiterd en geloof niet in overbodig enten. Ik geef jouw je recht op je eigen mening, mag ik dan alsjeblieft de mijne? Vraag me af hoevaak jij denkt dat er een aan-de-rabiesenting-sterfende hond in de praktijk heb...Gelukkig niet dagelijks. Risico is mi wat groter op bv weil.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maar wordt Weil ook niet veel vaker geent dan Rabies? Want waarom zou je rabies enten als je in NL blijft?
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Is er weleens goed onderzocht of de zieke honden echt allemaal niet ge-ent waren,welke entstof er gebruikt is bij honden die wel ge-ent werden en of honden die die entstof hadden gehad inderdaad niet ziek zijn geworden?
Jaren geleden is Max een paar keer flink ziek geweest en allebei de dierenartsen stonden voor een raadsel.Aangezien toendertijd nog niemand twijfelde aan het nut van enten en aan de kwaliteit van de entstoffen dacht niemand eraan om hem eens te testen op Weill o.i.d. maar achteraf gezien heb ik zelf het idee dat hij toen 2 keer de Ziekte van Weill heeft gehad en 2 keer door het oog van de naald is gekropen.
Allebei de keren werd hij namelijk binnen 2 weken na de enting doodziek,dus voor mij geen regelmatige entingen meer.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

annepanne schreef: Tsja. Ik heb mn hond netjes getiterd en geloof niet in overbodig enten. Ik geef jouw je recht op je eigen mening, mag ik dan alsjeblieft de mijne?
Hoi Anne,

Ik geloof ook niet dat ik jou het recht op een eigen mening ook maar enigszins heb willen ontnemen? :roll: Ik schrijf alleen dat ik het logisch vind dat jij, als je werkt in een dierenartsenpraktijk, ellende ziet van niet ge-ente honden, want die honden komen dan uiteraard bij de dierenarts terecht. De niet ge-ente honden die nergens last van hebben, zie je niet in de praktijk natuurlijk.
En ik geloof wèl in overbodig enten. Heel sterk zelfs.
annepanne

malinois schreef:maar wordt Weil ook niet veel vaker geent dan Rabies? Want waarom zou je rabies enten als je in NL blijft?
Doe ik niet. Anne gaat mee "aboard", is dus klaar voor Engeland. (en gaat ook altijd mee op andere vakanties de grens over) En om dat te blijven zal ze dus iedere 3 (!) jaar geent moeten blijven.

Over overbodig enten gesproken: volgens mij is zo'n rabies enting zo potent dat deze minstens 5-10 jaar voor anti-lichamen zou kunnen zorgen. Maar dat is weer een EU-regel, hebben dierenartsen niets over in te brengen. En nergens op gestoeld. En waarom alleen honden, katten en fretten enten? Waarom geen konijnen? Of muizen? Of koeien?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

annepanne schreef:
malinois schreef:maar wordt Weil ook niet veel vaker geent dan Rabies? Want waarom zou je rabies enten als je in NL blijft?
Doe ik niet. Anne gaat mee "aboard", is dus klaar voor Engeland. (en gaat ook altijd mee op andere vakanties de grens over) En om dat te blijven zal ze dus iedere 3 (!) jaar geent moeten blijven.

Over overbodig enten gesproken: volgens mij is zo'n rabies enting zo potent dat deze minstens 5-10 jaar voor anti-lichamen zou kunnen zorgen. Maar dat is weer een EU-regel, hebben dierenartsen niets over in te brengen. En nergens op gestoeld.
klopt maar als je het hebt over de Weil enting en de problemen die die veroorzaakt wat je zelf noemt, wordt die dan niet veel vaker gedaan dan een rabiesenting? Dan zie je daar dus ook meer problemen van dan de rabiesenting lijkt me? Ik heb ook de Nobivac enting en die is idd. 3 jaar geldig.
Afbeelding
annepanne

malinois schreef:
annepanne schreef:

Over overbodig enten gesproken: volgens mij is zo'n rabies enting zo potent dat deze minstens 5-10 jaar voor anti-lichamen zou kunnen zorgen. Maar dat is weer een EU-regel, hebben dierenartsen niets over in te brengen. En nergens op gestoeld.
klopt maar als je het hebt over de Weil enting en de problemen die die veroorzaakt wat je zelf noemt, wordt die dan niet veel vaker gedaan dan een rabiesenting? Dan zie je daar dus ook meer problemen van dan de rabiesenting lijkt me? Ik heb ook de Nobivac enting en die is idd. 3 jaar geldig.
Weil is 1 jaar geldig. Maar je kan ook deze enting laten titeren, dan kan je mogelijk veel minder enten. Heb dit en keer uitgezoch voor het goldenforum, misschien heb je er wat aan: (heb effe ge-copy-paste! :wink: )

Heb contact gehad met EVL (veterinair laboratorium) en titeren op alle hondeziektes waar we tegen enten is mogelijk. Dit gebeurd mbv een zogenaamde ELISA-test (voor nieuwsgierigen: een beschrijving kon ik hier vinden, maar t blijft rot-materie: http://dwp.fcroc.nl/microbiologie/elisa.htm) Een gemeen addertje onder t gras is trouwens dat niet alle honden die wel goed beschermd zijn, een goede titer zullen hebben. Dat is ook zo bij bv een rabies titer bepaling een probleem. De kosten zullen echter wel aanzienlijk zijn voor het bepalen alleen al, afhankelijk van hoeveel titers je laat bepalen. Stel je bent voor een bepaald aantal titers (het ene jaar hoef je er waarschijnlijk minder te bepalen dan t andere jaar) 80 euro kwijt. Dan ben je er nog niet. Dan moet je een voor jouw hond toegespitst vaccin krijgen. Het beste is een toegespitst, apart vaccin, maar dat is nu nog niet mogelijk vlgs EVL, in de toekomst wel. "Losse" vaccins (dus alleen weil, alleen hondeziekte etc) zijn wel te bestelen. Het vaakst echter wordt t ene jaar 3,4,5,6,7 en t andere jaar 3,6 gegeven, evt aangevuld met jaarlijks Bordetella. (Weil moet idd jaarlijks) Het is vaak niet zo dat de "kleinere" vaccins goedkoper zijn. Helaas.

Succes!
Laatst gewijzigd door annepanne op 19 nov 2006 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Cocochanel

Ongelezen bericht door Cocochanel »

Scooby schreef:Waarom wil je je hond tegen kennelhoest laten enten? Onze honden zijn nog nooit tegen kennelhoest ge-ent en hebben ook nog nooit kennelhoest gehad.
Kennelhoest komt inderdaad regelmatig voor, maar het is geen levensbedreigende ziekte. Mocht je hond een keer kennelhoest krijgen in zijn leven, dan kun je er een anti-biotica kuurtje voor halen.
---AB voor kennelhoest kun je niet halen,AB is alleen om symptomen van de kennelhoest te bestrijden en niet de kennelhoest zelf.
Als een hond kennelhoest krijgt,dus symptomen ervan vertoont dan kun je alsnog met Nobivac KC(neusenting=meest breed spectrum) enten,zolang de betreffende hond...nog geen koorts heeft.
Anders...mag je eerst alleen syptomen behandelen(AB) en daarna pas,alsnog enten.
Een zwakkere,niet ingeente hond...die de kennelhoest krijgt...kan eerder overlijden aan de gevolgen ervan...

annepanne schreef:
Het vaakst echter wordt t ene jaar 3,4,5,6,7 en t andere jaar 3,6 gegeven, evt aangevuld met jaarlijks Bordetella. (Weil moet idd jaarlijks)
---Ik ent mijn honden met Duramune-merk...die wat uitgebreider is en ik, liever heb...die is voor 3,4,5,6,7 en 9.
Wel zorg ik dat er elke keer weer,een aantal weken tussenzit...tussen de entingen van cocktailenting(of)Parvo-Weil,kennelhoest en rabíes.
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

[als jij een doodzieke hond terugkrijgt die van dat prikkie een dusdanige allergische reactie krijgt dat ie alles bij elkaar schreeuwt en gilt (letterlijk) en gewoon door z'n vrij dikke vacht kan zien waar die zooi heen loopt zo rood wordt het dan praat je er ook wel anders over denk ik :wink:

Daarvoor ente ik ook voor kennelhoest, tot dit voorval. Ook bij m'n andere honden hoeft die zooi niet meer in hun lichaam :neenee:[/quote]

dat klopt dat komt regelmatig voor, maar dat is niet door overmatig enten, maar door de manier waarop de entvloeistof verwerkt wordt in de fabriek(labraoratorium). daar zitten vaak wat vuile stoffen in die reacties kunnen veroorzaken. heb ik ok gehad, een labje tussen zijn schouderbladen geent en binnen een paar dagen een bult ter grote van een voetbal.

dus prik entingen kennelhoest komt er bij ons ook niet in, maar met de neuspuf geen probleem.

dit is geen reactie van overmatig enten, maar van een verkeerde entstof.

nu al weer 3 jaar verder met de neuspuf en geen van de 25 honden geeft daarop enige reactie. op de prik had ik er zeker 3 tot 5 die een bultje of erger kregen.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Cocochanel schreef:Een zwakkere,niet ingeente hond...die de kennelhoest krijgt...kan eerder overlijden aan de gevolgen ervan.
Niet als je goed op je hond let en bij de eerste verschijnselen gelijk actie onderneemt. Dan is kennelhoest niets ernstiger als een griepje bij mensen en dus ook niets om zo panisch over te doen. Wanneer je een kennelhoest zou verwaarlozen, wordt het inderdaad een heel ander verhaal.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Titerbepalingen zijn ook niet 100% betrouwbaar.
Een titerbepaling geeft slechts een indicatie. Een hond maakt, net als een mens (die ook niet het hele leven lang gevaccineerd wordt), geheugencellen aan die ook bescherming bieden tegen infectie-ziektes en die geheugencellen zie je niet terug in een titerbepaling.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
annepanne

Dat is t "gemene addertje onder t gras" waar ik t over had. Daar is op t moment nou eenmaal geen oplossing voor.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”