Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

anatomisch vraagje

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

anatomisch vraagje

Ongelezen bericht door maart »

weet niet of het hier hoort, maar allé...
bij de kaakspieren heb je kaakopeners en kaaksluiters. nu zijn de kaakopeners minder goed ontwikkeld dan de kaaksluiters. hoe komt dat?

is dat misschien door de werking van de zwaartekracht? dat de kaak makkelijk open gaat, door in werking van de zwaartekracht dan dat de kaak sluit?

alvast bedankt :ok:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik zou zeggen , omdat de kaaksluiters meer moeten doen, kracht moeten zetten ( kauwen, bijten enz) lijkt me dan logisch dat die meer of beter ontwikkeld zijn.
Dirk
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dirk »

"Moedertje natuur" doet zelden iets overbodigs .... waarom zou je zware spieren moeten hebben om je bek te openen ...... een krokodillenbek kan je al met een flink elastiekje dichthouden (wat voorkomt dat hij met jou ertussen zijn bek kan sluiten ....) .... en een hondenbek houd je met twee vingers dicht, wat ook heel makkelijk kan zijn ......
maart
Zeer actief

Dirk schreef:"Moedertje natuur" doet zelden iets overbodigs .... waarom zou je zware spieren moeten hebben om je bek te openen ...... een krokodillenbek kan je al met een flink elastiekje dichthouden (wat voorkomt dat hij met jou ertussen zijn bek kan sluiten ....) .... en een hondenbek houd je met twee vingers dicht, wat ook heel makkelijk kan zijn ......
ja, dat weet ik, daarom ook wordt enkel maar plakband gebruikt om een krokodillenbek toe te houden.

maar WAAROM???? waarom zijn ze minder ontwikkeld? :19:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

maart schreef:
Dirk schreef:"Moedertje natuur" doet zelden iets overbodigs .... waarom zou je zware spieren moeten hebben om je bek te openen ...... een krokodillenbek kan je al met een flink elastiekje dichthouden (wat voorkomt dat hij met jou ertussen zijn bek kan sluiten ....) .... en een hondenbek houd je met twee vingers dicht, wat ook heel makkelijk kan zijn ......
ja, dat weet ik, daarom ook wordt enkel maar plakband gebruikt om een krokodillenbek toe te houden.

maar WAAROM???? waarom zijn ze minder ontwikkeld? :19:
nou OMDAT ze ook minder moeten doen :19:
maart
Zeer actief

ok, bedankt...

dus komt er op neer dat de spieren die de kaak sluiten bijkomende functies hebben, zoals kauwen en happen. terwijl de spieren die instaan voor het openen enkel en alleen actief de mond openen en verder niets :denken:

(soory hoor, maar heb vrijdag examen :jank: )
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Die spieren die de bek openen hoeven inderdaad niet zoveel werk te verrichten. Want hoeveel kracht is daar nou bij nodig? Amper toch :wink:
Onder andere door de zwaartekracht ook :wink:
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
mecheltjes
Zeer actief

Ongelezen bericht door mecheltjes »

maart schreef:ok, bedankt..
(soory hoor, maar heb vrijdag examen :jank: )
Succes :ok: :ok: :ok:
Afbeelding

Anneke, Dylan en Ozzy
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Een spier om de kaak te openen hoeft niet ontwikkeld te zijn omdat het slechts het gewicht van de kaak draagt zoals mensen al zeiden. Waarom dat precies is, is omdat een spier van bepaald volume en kracht ook bepaald onderhoud nodig heeft. Dikke spieren kosten ook zonder dat ze gebruikt worden meer energie. Het is dus niet erg voordelig om het lichaam te belasten met onderhoud van spieren die nergens voor nodig zijn. :wink:
Gebruik je een spier voor een bepaald doel, in dit geval mond openen, dan ontwikkeld die spier precies zo dat hij zijn werk kan doen zonder dat er verder extra energie naartoe gaat.

Als je zelf je arm breekt en hij moet 10 weken in het gips waardoor hij niets meer doet, dan zie je bij het wegnemen van het gips een dun waardeloos armpje verschijnen. Het lichaam heeft alles aangepast aan de waardeloze spier en steekt er dus verder geen energie meer in. Mensen in een rolstoel krijgen dus ook bij geen fysio hele dunne benen. Zo is dat ook met de kaakspier die de kaak opent.
Afbeelding
maart
Zeer actief

MARC_S schreef:Een spier om de kaak te openen hoeft niet ontwikkeld te zijn omdat het slechts het gewicht van de kaak draagt zoals mensen al zeiden. Waarom dat precies is, is omdat een spier van bepaald volume en kracht ook bepaald onderhoud nodig heeft. Dikke spieren kosten ook zonder dat ze gebruikt worden meer energie. Het is dus niet erg voordelig om het lichaam te belasten met onderhoud van spieren die nergens voor nodig zijn. :wink:
Gebruik je een spier voor een bepaald doel, in dit geval mond openen, dan ontwikkeld die spier precies zo dat hij zijn werk kan doen zonder dat er verder extra energie naartoe gaat.

Als je zelf je arm breekt en hij moet 10 weken in het gips waardoor hij niets meer doet, dan zie je bij het wegnemen van het gips een dun waardeloos armpje verschijnen. Het lichaam heeft alles aangepast aan de waardeloze spier en steekt er dus verder geen energie meer in. Mensen in een rolstoel krijgen dus ook bij geen fysio hele dunne benen. Zo is dat ook met de kaakspier die de kaak opent.
dank je :ok:
maart
Zeer actief

dank je :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”