Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

maagtorsie of toch niet?!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Loesje
Actief

maagtorsie of toch niet?!

Ongelezen bericht door Loesje »

Gisteravond laat begon het...reversed sneezing. Dat heeft hij wel eens vaker, niks aan de hand meestal. Maar gisteren kreeg hij ineens een hele opgezette buik, hij wilde braken maar dit lukte niet. Een beetje wit slijm kwam er uit. Hij was erg onrustig en kon niet zitten liggen of staan. Ik dacht gelijk aan een maagtorsie want hij had echt alle verschijnselen. Dierenarts gebeld en we zijn meteen naar hem toe gegaan. Daar maakte Luca een vrij fitte indruk maar nog wel met een opgezette buik. Hij wilde een foto maken maar we kregen Luca met geen mogelijkheid op zijn zij gelegd. Dus geen foto. Volgens de DA was het waarschijnlijk geen maagtorsie omdat Luca nog zo fit was. (dit klopt ook wel, want hij was gewoon erg druk en maakte echt een hele fitte indruk)Hij zei dat waarschijnlijk gewoon gasvorming in de buik was. Hij kreeg een pijnstiller en we konden weer naar huis. Hij is nog een tijdje onrustig geweest en ik heb de DA gelijk weer gebeld omdat ik niet gerust gesteld was. Hij zei dat het misschien een halve maagkanteling kon zijn en dat dit meestal vanzelf wel over gaat. (?) en dat ik het nog even moest aanzien. Hij zei dat als het een echte torsie zou zijn Luca niet meer zo fit en actief had kunnen zijn. Nadat ik de DA had gebeld leek het idd weer iets beter te gaan met Luca. Hij kon weer liggen en lag niet meer zo te hijgen en zijn maag nam weer de normale vorm aan. Gelukkig maar!

Maar een paar uur later begon het weer en dan erger dan voorheen. Hij jankte en gilde van de pijn. Direkt weer naar de DA (dit was vanochtend vroeg) daar zouden ze een sonde inbrengen om zijn maagje leeg te pompen als dit mogelijk was.
Dus nu zit ik te wachten op een telefoontje. Als het niet goed is bellen ze me meteen en anders moet ik rond de middag zelf bellen.
Hij liet zijn plas lopen toe we de DA binnenkwamen en stond er vrij apatisch bij....zo zielig. Ik had zelf het idee dat hij een beetje in shock was. Ik was op het hondenforum aan het zoeken in het archief naar maagtorsie en symptomen daarvan. Ik ben niet actief meer op dit forum maar wilde toch graag even mijn verhaal kwijt.

Weet iemand wat dit anders zou kunnen zijn? Alle symptomen van een maagtorsie maar volgens de DA is de maag dan nog meer uitgezet dan bij Luca het geval was. Zijn buik was keihard en opgezet. Kan dit ook alleen maar lucht zijn zonder dat het een torsie kan zijn?

Pfff wat een nacht. Zit ook helemaal te trillen. Zo erg om hem zo zielig te zien. Ik ga zo bellen of ze iets meer weten.
Luca
14.04.99 - 03.08.06
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Klinkt meer als een maaguitzetting maar is net zo erg als een maagtorsie en daar moet de DA zeker wel wat mee.
Ik heb DD gehad en mijn teefje had er regelmatig last van de syptomen zijn hetzelfde als van een maagtorsie heel vervelend, hij moet idd wel het lucht via een slang weghalen want ze kan het flink benauwd ervan hebben
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Jammer genoeg heeft de dierenarts gekeken naar de standaard en niet dat elke hond anders kan reageren op pijn enz. Scar heeft dit ook een keer gehad, spoed bla bla. Superfit en met een grote bek kwam hij de praktijk in maar de dierenarts luisterde naar mij als eigenaar en reageerde accuut. Buiten een dreigende maagtorsie had hij een draaiing van zijn milt. De maagtorsie is het meest bekend.

Hopelijk gaat het een stuk beter met hem en is geen van beide aan de hand met hem en is het alleen maar gas.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Onze domino had een maagtorsie , maar toen we bij de DA waren was ze nog niet echt opgezet , dus de DA geloofde het niet. Maar voor mijn gevoel was het gewoon niet goed , dus we hebben hem gevraagd haar toch maar open te maken , beter een keer voorniets dan te laat. En ze had dus wel een volledige torsie :roll: we hebben nu afgesproken met de DA , dat als het weer gebeurd de hond gelijk open gaat .
Ik hoop voor je dat het bij jou hond om iets anders gaat , sterkte.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Loesje
Actief

Ik heb net gebeld. Het gaat gelukkig goed nu. Zijn maag is leeggepompt. Hij is nog erg suf. Geen torsie in elk geval. Veel gas en eigenlijk weinig eten kwam er mee.
Ze vroeg of ik hem wel eens aardappel gaf, dit is niet het geval, ik geef hem nooit etensrestjes. Maandag hadden we aardappelen gegeten. Zo kom je er ook nog achter dat hij stiekem iets heeft gepikt...uit de afvalbak waarschijnlijk. Ze houden hem vandaag nog even daar om te kijken of het niet terug komt. Ik mag rond 15 uur terugbellen om te kijken of ik hem op mag halen.

Best een opluchting moet ik zeggen!
Luca
14.04.99 - 03.08.06
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Loesje,

Ik vind jouw eerste verhaal klinken als de voorloper van een maagtorsie, namelijk een dillatatie. Dat is een gasophoping in de maag. Dat gas moet er wel zo snel mogelijk uit, anders kan het alsnog een maagtorsie worden, dus dat de dierenarts jou in eerste instantie naar huis stuurde om af te wachten, vind ik werkelijk te zot voor woorden!
Ook dat het maken van een foto niet lukte! Wat is dat voor een dierenarts die in zo'n spoedsituatie geen foto kan maken van een hond?!

Wij hebben bij Lana nu twee keer een acute en complete maagtorsie meegemaakt en beide keren zwol ze niet echt op. Dus dat de dierenarts alleen daar vanuit gaat, verbaast me zeer.
Het bewijst maar weer dat zoveel dierenarten op de één of andere manier niet weten hoe ze met een maagtorsie of - dillatatie om moeten gaan en dat vind ik zo opmerkelijk. Een maagtorsie is een acute levensbedreigende situatie en daar moet een dierenarts direct wat aan doen!
De eerste symptomen die je beschreef: de opgezette buik, maar vooral het loze braken, zijn symptomen waarbij alle alarmbellen altijd moeten gaan rinkelen!

Sterkte met je hond en hopelijk knapt hij snel weer op!
Loesje
Actief

Hoi Karen,

Ik heb net weer even gebeld met de DA en hij heeft idd een dillatatie gehad. Ze heeft mij precies uitgelegd wat ze hebben gedaan. Eerst hebben ze de maag gesondeerd en toen kwam er een beetje gas en vloeistof uit. Daarna hebben ze een punctie uitgevoerd en daarbij kwam er heel veel gas vrij. Ze zei ook dat het allemaal niet langer had moeten duren want een torsie was dan waarschijnlijk wel het gevolg geweest. De dienstdoende arts gisteravond en vannacht had zeker beter moeten kijken en direkt moeten handelen. dan had dit allemaal niet zo lang hoeven duren. Ben het daar helemaal mee eens. Vanochtend vroeg naar de eigen dierenartsenpraktijk geweest en daar hebben ze hem dan behandeld. Hij moet nog een nachtje blijven ter observatie. Hij mag om het uur 2 eetlepls water de komende 2 dagen en dan na die 2 dagen heel langzaam aan een paar brokjes om het uur. Maar erg langzaam opbouwen. Ze vond het beter dan hij dan nog even een nachtje blijft. Hij is erg rustig maar wil niet echt gaan liggen, hij staart een beetje naar zijn lege bakje. Deze arts heeft vannacht dienst en daar houden ze hem goed in de gaten. Liever heb ik hem thuis maar mocht het weer gebeuren zijn ze er dan in elk geval snel bij.
Luca
14.04.99 - 03.08.06
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Heeft hij heel toevallig koud voer gegeten voor het gebeurde? Mijn Sophie heeft het twee keer gehad, begon daarbij ook enooooorm te snuiven en te zuigen (klinkt gek, maar alles wat los zat wilde ze naarbinnen werken). Ze zwol ook enorm op. Beide keren was het nadat ze te koud voedsel had gekregen omdat ik haast had :roll: Heb haar flink wat Maagcompositum met een spuitje gegeven en haar gras laten eten en toen zakte het weer af. Maar leuk is anders!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”