Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Over maagtorsies bij doggen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Over maagtorsies bij doggen

Ongelezen bericht door Scooby »

Bloat is caused by a multitude of reasons. The biggest cause of bloat is
STRESS. Below are many ways a Great Dane can be stressed and other
causes. Yes, and not just emotionally stressed either! Causes I know
that can lead to bloat in Great Danes are...

#1... weakening of muscles- and that is one of the bad effects from
vaccines. The thimerserol in the vacs causes soft tissue to become
weak... stomach muscles, cartilage, and any organs other than the
skeleton are considered soft tissue. After all, thimerserol is just
another name for Mercury! (Old age also weakens everything too, as we
all know) A strong set of stomach muscles won't allow a dog to bloat.
Daily exercise helps somewhat and no vaccines.

#2... Stress- as far as I am concerned this is the #1 trigger. I know a
breeder who can take a dog from a long line of dogs that have never
bloated and guaranteed... the dog will bloat. Everything she has in her
kennel is tacked before it is 1 yr of age. She would stress out Jesus.
I am not kidding! An underlying illness that has yet to show symptoms
itself can stress a dog into bloat. Any kind of abnormal act is
stressful to a Great Dane. Even going to conformation shows, agility,
obedience... no matter how much the dog loves it.. it is still a form
of stress. So is too much exercise and also not enough exercise. A
controlled amount and gradual increases apply here. A bitch in heat is
stressful for an intact male, surgery, anything that upsets the dog's
normal day is stressful. Families going through divorce, an alcoholic
family member, anything that stresses a human out, will stress a Dane
out and can cause it to bloat. I knew of a married couple who fought
all the time, through the years every one of their Danes bloated. When
they got divorced, the wife kept the dogs and she never had another dog
bloat ever again!

#3... Not keeping to a proper feeding schedule. It is hard when you
show conformation or do the activities like obedience and the such to
keep a dog on a proper feeding schedule. I keep to a twice a day, and a
12 hours apart schedule. I do not feed my guys until like 10 AM and
then again at 10 PM. I try to keep it within 2 hours of the alloted
time. Any adding of extra or less food to their diet is done gradually.

#4... A dog not getting enough fresh clean water. Chemicals in the
water can upset the dog's eco system. (for lack of a better word)
Chlorine and Fluoride.. etc. Toxins build up and again... stress the
digestive system. Bacteria in a dirty bowl can also cause problems.
That is why I require all my puppy people and rescue homes to use only
stainless steel, glass or porcelain. Anything but plastic.

#5... The wrong dog food. Especially kibble! Anything that comes out
almost as much as is being put in is stressful and can cause bloat.
Also, the preservatives and grains in commercial dog food are a known
problem.

#6... lack of enzymes in their diet.

#7... swallowing something foreign that doesn't get digested and pass
(scrunchie, coins, anything they can't pass properly)

#8... medications can cause undue stress and cause them to bloat.
IE:steroids and other goodies the allopathic vet loves to dispense.
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

Hmm geloof er niet zo in...
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Waarom niet?
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

:denken: en dit is geschreven door??? En wat is kibble???(bij voeding)
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Gonny schreef::denken: en dit is geschreven door??? En wat is kibble???(bij voeding)
Kibble is brokken.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Ik vind het een eenzijdig geschreven verhaal, zonder wetenschappelijk bewijs. Bijvoorbeeld erfelijkheid komt niet aan bod, stress wel en dat wordt dan weer veroorzaakt door o.a. verkeerd voer :roll: "het spijsverteringsstelsel raakt gestressed"...

Terwijl ik begrepen heb uit vorige berichten over een torsie o.a. op dit forum, dat ook honden op versvlees en honden die nuchter waren, een torsie hadden gehad.

Die onderzoeken waren wetenschappelijk en daar kwam uit dat men er nog steeds geen 'vinger op kon leggen' waardoor nou eigenlijk een torsie veroorzaakt werd.
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

Scooby schreef:Waarom niet?
Zoals al gezegd is erg eenzijdig en niet wetenschappelijk onderbouwd.
Vind het ook typisch amerikaans,die denken soms dat honden mensen zijn.
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Het valt me op dat vooral oudere honden het krijgen. is daar geen verband tussen?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:Het valt me op dat vooral oudere honden het krijgen. is daar geen verband tussen?
Hoi Wendy,

Bij oudere honden worden de banden zwakker, dus ook de banden waaraan de maag ophangt. Dit vergroot de kans dat de maag kan draaien.
Fahrah
Actief

Ongelezen bericht door Fahrah »

Hoi Karen,

Ik geloof er ook niet zo in. Fahrah heeft in ieder geval ruim 80 epileptiforme aanvallen (en vrij zware erbij) gehad waarvan de eerste al in haar eerste levensjaar. Ik kan je wel vertellen dat dat een enorme stressfactor was. Soms was ze een hele dag erna nog van slag. Toch kreeg ze haar maagtorsie pas toen ze vijf was. En dat terwijl bij haar op die leeftijd de frequentie van aanvallen aardig verminderd was.

Net zoals nu soms b.v. de conclusie getrokken word dat juist een verhoogde voerbak aanleiding geeft tot meer torsies. Tja dan denk ik als b.v. 90 % van de eigenaren nu een verhoogde bak (na al jaren van pleiten daarvoor) heeft dan verbaasd het me niks dat van de honden die daadwerkelijk een torsie krijgen een hoog aantal een verhoogde bak heeft. (simpel rekensommetje) Ja en wat moeten we dan nu. Allemaal weer aan de lage bak. Tja een aantal jaren wachten en dan heeft de meerderheid een torsie door een verlaagde bak... :denken:
Zonder mijns inziens goed wetenschappelijk onderzoek kun je moeilijk de juiste conclusies trekken.
groetjes,
Carolina
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Fahrah schreef:Zonder mijns inziens goed wetenschappelijk onderzoek kun je moeilijk de juiste conclusies trekken.
Hoi Carolina,

Dat ben ik ook helemaal met je eens, maar alle (extra) informatie is toch altijd welkom?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Gonny schreef::denken: en dit is geschreven door??? En wat is kibble???(bij voeding)
Hoi Gonny,

Dit stond op een amerikaanse doggenmailinglijst waar ik lid van ben.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ben het met de rest eens. En dat van die stress klopt toch ook niet ?
Lana en andere honden waar ik het op dit forum van gehoord had hadden het juist in rust. Dan zouden ze het juist op shows en bij vakanties en verhuizingen enzo moeten krijgen. Dat is toch helemaal niet zo ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hoi Sonja,

Ik zet dit ook niet als DE waarheid op het forum, maar als extra informatie over iets wat voor de meeste doggeneigenaren de grootste angst is.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Dat weet ik wel, maar als het helemaal niet wetenschappelijk onderbouwd is en een heleboel waarschijnlijk niet eens waar :19:
Sorry, maar ik moet me toch niet voorstellen dat je nog voorzichtiger met je dog om moet gaan.
De eerste twee jaar omdat ie in de groei is. De volgende jaren iig geen stress (hoe doe je dat ?), 2 x per dag eten en uren ervoor en er na verplichte rust omdat ie anders wel eens een maagtorsie zou kunnen krijgen.
Mensen kunnen ook tè voorzichtig worden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Dat weet ik wel, maar als het helemaal niet wetenschappelijk onderbouwd is en een heleboel waarschijnlijk niet eens waar :19:
Sorry, maar ik moet me toch niet voorstellen dat je nog voorzichtiger met je dog om moet gaan.
De eerste twee jaar omdat ie in de groei is. De volgende jaren iig geen stress (hoe doe je dat ?), 2 x per dag eten en uren ervoor en er na verplichte rust omdat ie anders wel eens een maagtorsie zou kunnen krijgen.
Hoi Sonja,

Nou, om nou gelijk te stellen dat iets wat niet wetenschappelijk onderbouwd is dan ook gelijk niet waar is, vind ik wel heel zwart/wit.
Maar wat jij nu schetst hierboven, doe ik ook met mijn dogjes, hoor. Ik doe het eerste jaar heel rustig aan (niet de eerste twee jaar, dat is wel wat overdreven, denk ik.), ze krijgen hier zelfs drie keer per dag te eten en na het eten heerst hier minimaal 1-1,5 uur verplichte rust. Ik denk dat dat ook een beetje inherent is aan het hebben van een dog. Je weet gewoon dat je een risicovol ras hebt en daar moet je dan ook rekening mee houden, vind ik.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Scooby schreef:
Ik zet dit ook niet als DE waarheid op het forum, maar als extra informatie over iets wat voor de meeste doggeneigenaren de grootste angst is.
ik zie dat dus andersom : informatie die niet voldoende onderbouwd is veroorzaakt alleen maar meer verwarring, meer onrust en meer ellende.
Een ieder kan er toch mee doen wat hij of zij wil?! :19:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
sirene schreef:Dat weet ik wel, maar als het helemaal niet wetenschappelijk onderbouwd is en een heleboel waarschijnlijk niet eens waar :19:
Hoi Sonja,

Nou, om nou gelijk te stellen dat iets wat niet wetenschappelijk onderbouwd is dan ook gelijk niet waar is, vind ik wel heel zwart/wit.
Maar wat jij nu schetst hierboven, doe ik ook met mijn dogjes, hoor. Ik doe het eerste jaar heel rustig aan (niet de eerste twee jaar, dat is wel wat overdreven, denk ik.), ze krijgen hier zelfs drie keer per dag te eten en na het eten heerst hier minimaal 1-1,5 uur verplichte rust. Ik denk dat dat ook een beetje inherent is aan het hebben van een dog. Je weet gewoon dat je een risicovol ras hebt en daar moet je dan ook rekening mee houden, vind ik.
Ik zeg toch niet dat het daarom niet waar is ? Ik zeg dat een _heleboel_ _waarschijnlijk_ niet waar is.
Als een maagtorsie al verband houdt met eten denk ik nog steeds niet dat het te maken heeft met hoeveel eten. Sterker nog, ik denk dat je bij 3 maaltijden wel eens 3x meer kan op een torsie kan hebben dat met één maaltijd.
Ik ben het met je eens dat je er rekening mee moet houden en ik weet ook dat jij dat doet. En dat jij geen enkel risico neemt. Maar ik ben het wel met Inge eens dat je er ook mensen mee in verwarring kan brengen. En ik denk echt dat mensen tè voorzichtig met hun hond gaan doen. Het blijft wel een hond hoor. De Apollo onder de honden toch ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Als een maagtorsie al verband houdt met eten denk ik nog steeds niet dat het te maken heeft met hoeveel eten. Sterker nog, ik denk dat je bij 3 maaltijden wel eens 3x meer kan op een torsie kan hebben dat met één maaltijd.
Ik ben het met je eens dat je er rekening mee moet houden en ik weet ook dat jij dat doet. En dat jij geen enkel risico neemt. Maar ik ben het wel met Inge eens dat je er ook mensen mee in verwarring kan brengen. En ik denk echt dat mensen tè voorzichtig met hun hond gaan doen. Het blijft wel een hond hoor. De Apollo onder de honden toch ?
Hoi Sonja,

Ik heb na Lana's maagtorsie het advies gekregen om over te gaan van twee keer naar drie keer voeren, zodat er steeds kleine hoeveelheden in de maag zitten en de maag voortdurend een beetje aan het werk is. Dit, in tegenstelling tot in één keer een grote hoeveelheid voedsel in de maag waarna de maag ineens hard moet werken. Persoonlijk denk ik dat je op deze manier de kans op maagtorsies wel verkleint.
Enne..., met een hond kun je toch ook voorzichtig doen? :wink:
Fahrah
Actief

Ongelezen bericht door Fahrah »

sirene schreef: En ik denk echt dat mensen tè voorzichtig met hun hond gaan doen. Het blijft wel een hond hoor. De Apollo onder de honden toch ?
Soms is het ook allemaal een beetje tegenstrijdig. In eerste instantie doe je veel fout omdat je nog van alles moet leren maar dan blijkt bv dat juist (in mijn geval) die eerste dog (waarbij je zelf van alles fout doet...)bijna twaalf word. (is voor een dog echt oud!) Dan krijg je steeds meer info en probeert het zo goed mogelijk te doen terwijl er steeds meer mis gaat. (helaas ook eigen ervaring) Terwijl je steeds meer zult willen doen om te voorkomen dat dit nog een keer gebeurt. (en zelfs anderen daarvoor zult willen waarschuwen)
Een ieder zal denk ik toch zelf een balans moeten vinden in dit soort gevallen. Verder blijkt toch ook vaak dat ieder geval op zich staat. Als ik naar mijn eigen honden kijk dan hebben twee ervan totaal verschillende epileptiforme aanvallen gekregen waar ik bij een ze in eerste instantie zelf niet eens herkende. (dacht aan een hartkwaal) Soms zijn er overeenkomsten en soms dus niet.
groetjes,
Carolina
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”