Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mager

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Mager

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ja, denk niet dat ik nou geen vragen meer heb over Lilo. :mrgreen:

Lilo blijft erg mager. Heupbotjes steken uit en je ziet al haar ribben. Ik denk dat ze in vijf weken misschien een pondje is aangekomen, meer niet. Ze is gecastreerd, aanzienlijk kleiner dan Jack en ik geef haar ongeveer een kwart meer eten dan Jack. Ik zit te denken aan nog een wormkuurtje? Maar dat heeft ze dus gehad toen ze hier net was, en in haar ontlasting was/is geen spoor van wormen te zien. Wat zal ik doen?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

eet ze alles op wat je haar geeft? en hoe is haar ontlasting?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Als je het idee hebt dat ze geen wormen heeft, krijgt ze dan misschien niet te weinig? Of is dat een te simpele "voeren-met-de-ogen-gedachte"?

Ik weet niet wat je geeft (brok, vers, barf?) maar misschien is schapenvet wel iets. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar weet dat het wel gegeven wordt aan magere honden om ze wat aan te laten komen (ze krijgen er ook meer energie van).
Honden vinden schapenvet meestal erg lekker, je zou het eventueel als beloning kunnen geven.

(O ja, misschien kun je proberen aan onbewerkt -dus vers- schapenvet te komen, die blokjes uit de dierenwinkel zitten volgens mij vol met conserveringsmiddelen/toevoegingen en zo).

Groet,
Rami
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Veel eten en niet aankomen is een symptoom van LM, vaak het eerste wat je merkt.

Waarmee ik dus niet wil zeggen dat ze dat heeft, maar het zou kunnen.
Hanneke2
Zeer actief

Podenji schreef:eet ze alles op wat je haar geeft? en hoe is haar ontlasting?
Ze vindt alles lekker, eet haar bak snel leeg en gaat dan in die van Jack kijken (en andersom :mrgreen: ), en ze heeft twee keer per dag prachtige drollen.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Als er geen medische oorzaak is, kun je wellicht een wat vettere brok erbij gaan geven. Ik heb Marouck wat zwaarder gekregen op Prins Procare super, ik ken ook mensen die hetzelfde hebben bereikt met Cavom.
Of geef je alleen vers?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Rami
Zeer actief

Wil de hond schreef:Veel eten en niet aankomen is een symptoom van LM, vaak het eerste wat je merkt.

Wil, is het niet zo dat honden met Leishmaniose, naast gewichtsverlies, vooral ook erge huidproblemen hebben? Of ben ik abuis?

In ieder geval is het natuurlijk altijd raadzaam om alle ziektes/aandoeningen/parasieten etc. uit te sluiten, maar dat spreekt vanzelf.

Groet,
Rami
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Rami schreef:Als je het idee hebt dat ze geen wormen heeft, krijgt ze dan misschien niet te weinig? Of is dat een te simpele "voeren-met-de-ogen-gedachte"?
Mja, kweetniet. Ik geef haar dus al meer voer dan Jack. Jack is iets van 55 cm hoog en weegt rond de 23 kilo. Lilo is ongeveer 40 cm hoog en weegt, wat zal het zijn, geen idee, iets rond de 13 kilo, schat ik. Ik voer puur op het oog, ook wat Jack betreft, maar bij hem kan ik er dus 'op het oog' zonodig een pondje afkrijgen, terwijl Lilo volgens die theorie al aardig wat vlees op die ribbetjes zou moeten hebben.
Ik weet niet wat je geeft (brok, vers, barf?) maar misschien is schapenvet wel iets. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar weet dat het wel gegeven wordt aan magere honden om ze wat aan te laten komen (ze krijgen er ook meer energie van).
Honden vinden schapenvet meestal erg lekker, je zou het eventueel als beloning kunnen geven.

(O ja, misschien kun je proberen aan onbewerkt -dus vers- schapenvet te komen, die blokjes uit de dierenwinkel zitten volgens mij vol met conserveringsmiddelen/toevoegingen en zo).
Ze krijgen al schapenvetblokjes, en verder gewoon een goeie brok (Royal Canin), met regelmatig wat groente, hapje rijst of pasta en (af en toe vers) vlees erbij.

Het gaat mij er ook niet om dat ik haar vet wil hebben, ik kan haar ook slagroom gaan geven (ow, dat zou ze wel heel lekker vinden :mrgreen: ) Maar ik wil gewoon dat ze een kilootje of anderhalf aankomt, net effe dat laagje waardoor ze straks in de winter niet loopt te bibberen. En ik snap niet dat dat niet lukt. :roll:
Hanneke2
Zeer actief

Wil de hond schreef:Veel eten en niet aankomen is een symptoom van LM, vaak het eerste wat je merkt.

Okee, jij zegt dus wat ik vreesde en wat ik niet durfde te zeggen. Ze is negatief getest in Spanje, maar tsja, wat zegt dat he?

Ze heeft verder absoluut *geen* symptomen, dus ik zal maar niet meteen in de stress schieten. Maar als we zover zijn dat we eens kennis kunnen gaan maken met de DA breng ik het wel ter sprake, en dan gaan we de tweede keer toch maar laten testen. Pfft, lekker vooruitzicht. :roll:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hanneke2 schreef:
Rami schreef:Als je het idee hebt dat ze geen wormen heeft, krijgt ze dan misschien niet te weinig? Of is dat een te simpele "voeren-met-de-ogen-gedachte"?
Mja, kweetniet. Ik geef haar dus al meer voer dan Jack. Jack is iets van 55 cm hoog en weegt rond de 23 kilo. Lilo is ongeveer 40 cm hoog en weegt, wat zal het zijn, geen idee, iets rond de 13 kilo, schat ik. Ik voer puur op het oog, ook wat Jack betreft, maar bij hem kan ik er dus 'op het oog' zonodig een pondje afkrijgen, terwijl Lilo volgens die theorie al aardig wat vlees op die ribbetjes zou moeten hebben.

Ze krijgen al schapenvetblokjes, en verder gewoon een goeie brok (Royal Canin), met regelmatig wat groente, hapje rijst of pasta en (af en toe vers) vlees erbij.

Het gaat mij er ook niet om dat ik haar vet wil hebben, ik kan haar ook slagroom gaan geven (ow, dat zou ze wel heel lekker vinden :mrgreen: ) Maar ik wil gewoon dat ze een kilootje of anderhalf aankomt, net effe dat laagje waardoor ze straks in de winter niet loopt te bibberen. En ik snap niet dat dat niet lukt. :roll:
Ik heb Marouck laatst enkele weken Nika's brok gegeven (Royal Canin kennelbrok voor actieve honden) en prompt viel ze weer af :wink:
Op de Prins kwam ze direct weer aan.
Marouck kreeg ik voorheen niet zwaarder dan zo'n 19 kilo, was in mijn ogen echt wat te mager. Ze kreeg vers bijna een kilo per dag terwijl Nika, die rond de 26 kilo weegt aan 500 gram voldoende heeft. Ook brok kreeg ze meer dan Nika. Het hielpt dus niets.
Nu weegt Marouck rond de 21 kilo, en dat ziet er veel beter uit. :wink: En ze heeft maar weinig nodig qua brok om op dit gewicht te blijven.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Hanneke2
Zeer actief

Rami schreef:

Wil, is het niet zo dat honden met Leishmaniose, naast gewichtsverlies, vooral ook erge huidproblemen hebben? Of ben ik abuis?

In ieder geval is het natuurlijk altijd raadzaam om alle ziektes/aandoeningen/parasieten etc. uit te sluiten, maar dat spreekt vanzelf.

Groet,
Rami
De ellende met LM is dat er legio verschillende symptomen kunnen zijn, waarvan je hond er misschien maar eentje heeft. Ik ben er wel aardig alert op en ik heb een DA die gewoon prima meedenkt, dus toen Jack een paar rare zweertjes kreeg is hij ook weer opnieuw getest (negatief, gelukkig).

Maar goed, ik weet genoeg en ik ga een bezoekje DA plannen.
Rami
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Rami schreef:

Groet,
Rami
De ellende met LM is dat er legio verschillende symptomen kunnen zijn, waarvan je hond er misschien maar eentje heeft. Ik ben er wel aardig alert op en ik heb een DA die gewoon prima meedenkt, dus toen Jack een paar rare zweertjes kreeg is hij ook weer opnieuw getest (negatief, gelukkig).

Maar goed, ik weet genoeg en ik ga een bezoekje DA plannen.
Ja, ik zag het al: inderdaad veel verschillende symptomen die niet bij iedere hond in dezelfde mate voor hoeven te komen. Lastig hoor...

Goed dat je zo alert bent en beter nog een keer negatief testen dan het op zijn beloop laten (tenminste: dat lijkt mij toch wel een beetje 'eng').
Sterkte ermee en ik hoop uiteraard dat er niets mis is, dat het gewoon een kwestie is van een beetje 'bij-eten' voor Lilo.

Groet,
Rami
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Hanneke2 schreef:
Dan zou je toch denk eens even moeten afwegen wat ze krijgt op het oog en in hoeverre dat overeenkomt met de richtlijnen van de voedingstabel op het pak.

Normaal gesproken voer je zo'n 30% minder dan de richtlijn en kijkt dan op het oog of het minder of meer moet zijn. Zit ze nou erg boven die richtlijn met niet al te veel beweging is het wat vreemd, maar je moet wel cijfertjes hebben als uigangspunt imo dan en niet vergelijken met wat Jack eet.

Mijn hond is 44 centimeter en iets boven de 13 kilo en te zwaar.Om haar gewicht te handhaven zou ze 300 gram vers vlees compleet per dag moeten hebben., dat zou ook 30% onder de norm zijn wat voor een volwassen hond op het pak staat, dus komt in haar geval aardig uit.

Anne
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Je kan ook om anabolica vragen, dan komen ze meestal wel weer snel aan, afhankelijk van de duur natuurlijk, in combinatie met versvlees gaat dat vaak supersnel goedkomen.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Hanneke2 schreef:

Okee, jij zegt dus wat ik vreesde en wat ik niet durfde te zeggen. Ze is negatief getest in Spanje, maar tsja, wat zegt dat he?

Ze heeft verder absoluut *geen* symptomen, dus ik zal maar niet meteen in de stress schieten. Maar als we zover zijn dat we eens kennis kunnen gaan maken met de DA breng ik het wel ter sprake, en dan gaan we de tweede keer toch maar laten testen. Pfft, lekker vooruitzicht. :roll:
Negatief getest zegt weinig tot niets. Heb je overigens een uitslag van die test in Spanje gekregen? Die zou er in elk geval volgens mij wel bijgeleverd moeten worden, al was het maar omdat je zo zou weten op grond van wat en wanneer precies zij "vrij" gegeven werd.

Je hoeft je helemaal nergens druk over te maken joh. Gewoon een keertje goed laten testen en als ze positief geeft dan geef je haar een behandeling en verder niks aan het h@ndje. Volgens mij maakt het nauwelijks uit of een hond nu wel of niet drager is, als je er maar goed op tijd bij bent als de parasiet zich begint te vermeerderen.

En voor hetzelfde geld is het gewoon een kwestie van ander voer, of dat haar lichaam nog moet wennen aan het voer wat ze krijgt.

Kop op hoor meid, er zijn zoveel ergere ziektes te verzinnen die ze in elk geval niet heeft. Echt, als jij er bij bent op het moment dat je net aan haar begnt te merken dat er iets niet goed zit ben je ruuuiiimmm op tijd om ervoor te zorgen dat ze nooit een LM-probleem zal krijgen.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Hoe oud is Lilo nu? Ze is toch nog een heel jonge hond?
Natuurlijk is het belangrijk om mogelijke ziektes uit te sluiten.
Maar als dat het niet is, zou het gewoon kunnen zijn dat ze nog in de leeftijd zit, waarin een aantal honden heel erg schraal blijven.
Toby was tot zijn 2,5 a 3 jaar ook een ontzettend schraal hondje, kon voeren wat ik wilde, bleef een gratenpakhuis. :mrgreen:
Een hond die zich wat meer opwindt, druk maakt om van alles en nog wat, blijft gewoon slanker, gebruikt alle energie.
En dat is helemaal niet erg, zolang ze maar genoeg energie houden. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
diana2
Vaste gebruiker

mager

Ongelezen bericht door diana2 »

ik ben aan het zeken naar de juiste verhoudingen voor het satin ball dieet
dieren maken je leven rijker
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

amar heeft een schildklierprobleem, volgens de da die we in Nederland hadden. Ze kreeg daar medicijnen voor.

Nu krijgt ze die medicijnen niet meer, we hebben wel andere brok gegeven en nu is ze prachtig op gewicht.
AfbeeldingAfbeelding
diana2
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door diana2 »

ohh ,
heerlijk!!!!
zo zie je maar weer .
gelukkig maar
dieren maken je leven rijker
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik voerde ook RC en Tomas was ook een net iets te magere jonge hond. Nu krijgt hij Farm Food (een wat vettere, zware brok) en sindsdien is hij precies goed, slank maar niet mager.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Misschien is dit wel gewoon het model van je hond. Takkie een zoveel als ie lust en zijn heupbotten zijn ook altijd zichtbaar.
weg gehaald zit een virus in
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik zou in ieder geval meerdere keren gaan ontwormen. Dino komt ook uit Spanje en heeft heel veel last gehad van wormen in het begin. Hij was ook ontwormt maar moest echt meerdere keren worden ontwormt. Wel in overleg met de d.a. heb ik dat gedaan uiteraard.

Niet met zo'n pipetje in de nek maar met pillen.
Het was ook een mager dingetje in het begin, na een half jaar ging hij goed aankomen en werd de ontlasting beter enzo.

En wat meer voer geven kan misschien ook wel. Als ze goed eet en dan eigenlijk nog wel meer lust en iets te mager is naar je zin, waarom zou je dan niet een beetje meer geven. of een keertje extra tussendoor eten geven.
Hanneke2
Zeer actief

starfleet schreef:
Hanneke2 schreef:
Dan zou je toch denk eens even moeten afwegen wat ze krijgt op het oog en in hoeverre dat overeenkomt met de richtlijnen van de voedingstabel op het pak.

Normaal gesproken voer je zo'n 30% minder dan de richtlijn en kijkt dan op het oog of het minder of meer moet zijn. Zit ze nou erg boven die richtlijn met niet al te veel beweging is het wat vreemd, maar je moet wel cijfertjes hebben als uigangspunt imo dan en niet vergelijken met wat Jack eet.
Ik heb eens gekeken, en ze krijgt zo ongeveer wat op het pak staat. Jack krijgt veeeeeel minder dan wat op het pak staat.
Mijn hond is 44 centimeter en iets boven de 13 kilo en te zwaar.
Hm. Okee, dan klets ik uit mijn nek en is Lilo natuurlijk geen 40 cm en 12 kilo. Lastig dat ik haar niet kan wegen. Meten zal ik morgen toch eens proberen.
Hanneke2
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Hanneke2 schreef:

Negatief getest zegt weinig tot niets. Heb je overigens een uitslag van die test in Spanje gekregen? Die zou er in elk geval volgens mij wel bijgeleverd moeten worden, al was het maar omdat je zo zou weten op grond van wat en wanneer precies zij "vrij" gegeven werd.

Je hoeft je helemaal nergens druk over te maken joh. Gewoon een keertje goed laten testen en als ze positief geeft dan geef je haar een behandeling en verder niks aan het h@ndje. Volgens mij maakt het nauwelijks uit of een hond nu wel of niet drager is, als je er maar goed op tijd bij bent als de parasiet zich begint te vermeerderen.

En voor hetzelfde geld is het gewoon een kwestie van ander voer, of dat haar lichaam nog moet wennen aan het voer wat ze krijgt.

Kop op hoor meid, er zijn zoveel ergere ziektes te verzinnen die ze in elk geval niet heeft. Echt, als jij er bij bent op het moment dat je net aan haar begnt te merken dat er iets niet goed zit ben je ruuuiiimmm op tijd om ervoor te zorgen dat ze nooit een LM-probleem zal krijgen.
Je hebt gelijk hoor, ik schiet weer meteen in de stress en dat slaat nergens op. Maar bij Jack *vlogen* de kilo's eraan toen hij hier net was, en dan valt het zo op dat Lilo zo Ielo blijft.

Iemand adviseerde het al, en ik ga eerst nog eens een keertje ontwormen, even zien of dat het toch niet is. Komt ze daarna nog niet aan, dan ga ik wellicht toch maar laten testen. Liever een keertje voor Jan met de korte achternaam dan een keertje te weinig.
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Basco was ook zo mager. En hij krijgt ong 130% van de aanbevolen hoeveelheid op het pak van Cavom (toch vrij vette brok) en dan blijft hij mooi op gewicht. Terwijl Kira met 70% van de aanbevolen hoeveelheid al wat aankomt. Ze krijgen dezelfde hoeveelheid beweging alleen is Basco iets drukker in gedrag. De ene hond heeft dus ook wel een andere stofwisseling dan een andere hond.
Carmen
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”