Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wel of niet laten steriliseren met 6 maanden?
Moderator: moderatorteam
- car&kids
- Vaste gebruiker
wel of niet laten steriliseren met 6 maanden?
Bij de dierenarts geweest met Jazzy, voor laatste inenting vorige week. Kreeg ik een foldertje mee met info over het laten steriliseren VOOR de eerste loopsheid! Dus rond de 6 maanden al!
Wat zijn jullie meningen hierover? De ene dierenarts zegt dus dat ze beter eerst loops moeten worden en daarna pas laten steriliseren, dus rond de 9 maanden?
Jazz is nu nog maar 3 maandjes, dus ik heb nog even de tijd.
Wat zijn jullie meningen hierover? De ene dierenarts zegt dus dat ze beter eerst loops moeten worden en daarna pas laten steriliseren, dus rond de 9 maanden?
Groet van Carla, mama van 3 kids, 2 katten en 2 hondjes.. Lady en Jazzy het pupje... en oja..
Rob is er ook nog

Rob is er ook nog

- car&kids
- Vaste gebruiker
-
Nono
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retrievers
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Daar zijn de nodige discussies al over gevoerd op dit forum. Klik maar eens bij zoeken en typ daar sterelisatie/castratie in. Dan krijg je enorm veel reacties te zien hoe iedereen er over denkt.
Ik persoonlijk vind, dat je een reu/teef alleen maar castereerd op wanneer dit om medische gronden noodzakelijk is.
Ik persoonlijk vind, dat je een reu/teef alleen maar castereerd op wanneer dit om medische gronden noodzakelijk is.
- rianneke
- Zeer actief
Re: wel of niet laten steriliseren met 6 maanden?
car&kids schreef:Bij de dierenarts geweest met Jazzy, voor laatste inenting vorige week. Kreeg ik een foldertje mee met info over het laten steriliseren VOOR de eerste loopsheid! Dus rond de 6 maanden al!
wij moesten van de DA wachten tot haar eerste loopsheid en dan 6 maanden erna. Wij hebben dat advies opgevolgd. De meningen verschillen en ik denk maar je moet doen wat je denkt dat goed voor je hond is. Hetzelfde geldt voor wel of niet steriliseren. Ook daar zijn de meningen over verdeeld. Volg je gevoel en lees wat in voorgaande discussies en bespreek het met je DA. Succes met de beslissing die je moet nemen.
Groetjes,
Rianne en Layka
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Hier sluit ik mij bij aanNono schreef:Daar zijn de nodige discussies al over gevoerd op dit forum. Klik maar eens bij zoeken en typ daar sterelisatie/castratie in. Dan krijg je enorm veel reacties te zien hoe iedereen er over denkt.
-
speurneus carola
bedenk wel dat door het steriliseren ook de hormonenhuishouding stopt, dus ook de groei van je hondje op deze leeftijd wordt daardoor beinvloed
mijn ervaring is dat honden tot ca. 1 1/2 uiterlijk nog steeds groeien daarna dijen ze nog een half jaartje uit en vinden er niet echt grote veranderingen meer in het uiterlijk. door het sterliseren op zo'n vroege leeftijd rem je de natuurlijke groei van je hondje en daar zitten vaak consecuenties aan, botten zijn nog niet helemaal uitgegroeid, en spieren en pezen nog niet zo sterk als dat ze horen te worden.
ik zou na de 2e loopsheid pas steriliseren en dan tussen de 2 en 3 in, zodat de hormonen volkomen tot rust zijn gekomen.
mijn ervaring is dat honden tot ca. 1 1/2 uiterlijk nog steeds groeien daarna dijen ze nog een half jaartje uit en vinden er niet echt grote veranderingen meer in het uiterlijk. door het sterliseren op zo'n vroege leeftijd rem je de natuurlijke groei van je hondje en daar zitten vaak consecuenties aan, botten zijn nog niet helemaal uitgegroeid, en spieren en pezen nog niet zo sterk als dat ze horen te worden.
ik zou na de 2e loopsheid pas steriliseren en dan tussen de 2 en 3 in, zodat de hormonen volkomen tot rust zijn gekomen.
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Als je het doet. Dan inderdaad na de 2de loopsheidspeurneus carola schreef:bedenk wel dat door het steriliseren ook de hormonenhuishouding stopt, dus ook de groei van je hondje op deze leeftijd wordt daardoor beinvloed
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

- car&kids
- Vaste gebruiker
Ik kreeg die folder mee en ik dacht 'waarom eigenlijk niet?', maar nu ik wat meer er over lees en jullie adviezen lees en de voors en tegens.... nu denk ik 'waarom eigenlijk wel?'. Het enige nadeel wat ik kan bedenken is het feit dat ze een paar weken niet los kan lopen als ze loops is, maar als dat nou het enige is??
Mensen, bedankt voor jullie reacties en adviezen, ook al was dit niet de eerste vraag hierover
... ik heb nu inderdaad al vele topics hierover kunnen lezen, want het 'zoeken' deed het bij mij niet, vandaar.
Mensen, bedankt voor jullie reacties en adviezen, ook al was dit niet de eerste vraag hierover
Groet van Carla, mama van 3 kids, 2 katten en 2 hondjes.. Lady en Jazzy het pupje... en oja..
Rob is er ook nog

Rob is er ook nog

-
B&B
Hallo, ik denk dat je die topics dan nog eens goed moet lezen want castreren doe je niet alleen omdat je dan je hond een niet paar weken aan de lijn hoeft te houden maar voornamelijk omdat de kans op verschillende vormen van kanker veel kleiner wordt, hoe jonger hoe kleiner! Bovendien als je hond vóór de eerste loopsheid wordt gecastreerd heb je minder problemen met hormoon schommeling en is de kans op incontinentie op latere leeftijd kleiner. Vroeger werd er gezegd: eerst een nestje, toen bedachten ze 2 x loops, weer later 1 x loops, volgens de laatste update, volgens mijn da, dus vóór de 1e loopsheid. Ik heb naar mijn da geluisterd en mijn hond heeft er erg weinig problemen mee gehad. 's morgens geopereerd en 's middags alweer uitgebreid in de diepe sneeuw zitten plassen! Als het lukt gaat het bij mijn 2e hond weer zo en geloof me, ik had ook mijn twijfels! Veel suc6 met je beslissing.
-
Boelie
- Actief
-
annepanne
Zoveel mensen, zoveel meningen. Gewoon omdat er een hoop zaken bij komen kijken, en een hoop oorzaak- en gevolgen en ook mogelijke gevolgen zijn! Volgens mij is er gewoon voor iedere individuele hond en voor ieder persoon een passende mening en oplossing, maar je kan nooit helemaal van tevoren voorspellen hoe jouw keuze uit zal vallen. Ikzelf heb mijn hondje op 6 mnd gesteriliseerd (en ga dit een volgende keer waarschijnlijk weer doen), en heb er geen spijt van, maar omgekeerd is natuurlijk ook niet uitgesloten. Mensen die beweren de oplossing te weten, kletsen mijns insziens uit hun nek, die bestaat niet...Ik zou idd de zoek-functie gebruiken en er eens een middagje voor gaan zitten (want zoveel is er vlgs mij al over geschreven!
)
-
Discoduif
- Vaste gebruiker
Hoi,
Heb hier volgens mij al eerder over geschreven, maar goed dan toch nog even.
Ik ben persoonlijk van mening dat het belachelijk is om zonder reden in een jonge hond die nog in de groei is te gaan snijden. De hond is nog niet volgroeid, hormonen zijn ook nodig voor de ontwikkeling van haar botten, incontinentie kan voorkomen en door het ingrijpen in hormonen gebeurt er van alles in haar karakter, terwijl bij jonge honden al zoveel gebeurt. En misschien is alles in het lichaam al in gang gezet en zit ze al midden in een cyclus en dan verstoor je dus zomaar die cyclus. Bovendien wordt de hond er dikker van en kan de vacht erg lelijk worden.
En afgezien van de praktische kant vraag ik me af waarom zoveel mensen een teef nemen en die zo snel mogelijk laten steriliseren. Tuurlijk is het voor ons mensen veel makkelijker, maar ook al krijg je geen nestje, het is wel iets natuurlijks waar je in gaat ingrijpen. En als het alleen voor je eigen gemak is, vind ik moet je een reu aanschaffen.
Wij hebben onze hond niet laten sterilseren tot het medisch gezien echt noodzakelijk werd, ze was continue schijnzwanger en hierdoor zwaar depressief. Dit was uiteindelijk nog de enige optie. Maar had ze hier geen last van gehad, had ik haar nooit laten steriliseren.
Realiseer je verder dat één van de belangrijkste inkomensbronnen van de dierenartsen (zo niet de belangrijkste) het steriliseren is, dus uiteraard willen je ze laten geloven dat het z.s.m. moet gebeuren (een enkele goede dierenarts daargelaten). Dat er geen kanker ontwikkeld wordt, is waar als er niet meer zit, maar ik vraag me af hoe betrouwbaar dit is. De meeste teven zijn tegenwoordig óf gesteriliseerd óf er wordt mee gefokt. Dus wie weet nu eigenlijk hoeveel teven er daadwerkelijk kanker krijgen?
Maar als je dan toch kiest voor sterilisatie, doe het dan op het rustpunt in de cyclus zodat alles minimaal doorbloedt is en je de cyclus niet verstoord. Dit is circa 100 dagen na de loopsheid.
Ik heb een zeer uitgesproken mening, dat realiseer ik me en ik respecteer ieders eigen mening. Uiteindelijk moet je datgene doen wat je voor jouw hond het beste acht. Succes.
Groetjes,
Sandra
Heb hier volgens mij al eerder over geschreven, maar goed dan toch nog even.
Ik ben persoonlijk van mening dat het belachelijk is om zonder reden in een jonge hond die nog in de groei is te gaan snijden. De hond is nog niet volgroeid, hormonen zijn ook nodig voor de ontwikkeling van haar botten, incontinentie kan voorkomen en door het ingrijpen in hormonen gebeurt er van alles in haar karakter, terwijl bij jonge honden al zoveel gebeurt. En misschien is alles in het lichaam al in gang gezet en zit ze al midden in een cyclus en dan verstoor je dus zomaar die cyclus. Bovendien wordt de hond er dikker van en kan de vacht erg lelijk worden.
En afgezien van de praktische kant vraag ik me af waarom zoveel mensen een teef nemen en die zo snel mogelijk laten steriliseren. Tuurlijk is het voor ons mensen veel makkelijker, maar ook al krijg je geen nestje, het is wel iets natuurlijks waar je in gaat ingrijpen. En als het alleen voor je eigen gemak is, vind ik moet je een reu aanschaffen.
Wij hebben onze hond niet laten sterilseren tot het medisch gezien echt noodzakelijk werd, ze was continue schijnzwanger en hierdoor zwaar depressief. Dit was uiteindelijk nog de enige optie. Maar had ze hier geen last van gehad, had ik haar nooit laten steriliseren.
Realiseer je verder dat één van de belangrijkste inkomensbronnen van de dierenartsen (zo niet de belangrijkste) het steriliseren is, dus uiteraard willen je ze laten geloven dat het z.s.m. moet gebeuren (een enkele goede dierenarts daargelaten). Dat er geen kanker ontwikkeld wordt, is waar als er niet meer zit, maar ik vraag me af hoe betrouwbaar dit is. De meeste teven zijn tegenwoordig óf gesteriliseerd óf er wordt mee gefokt. Dus wie weet nu eigenlijk hoeveel teven er daadwerkelijk kanker krijgen?
Maar als je dan toch kiest voor sterilisatie, doe het dan op het rustpunt in de cyclus zodat alles minimaal doorbloedt is en je de cyclus niet verstoord. Dit is circa 100 dagen na de loopsheid.
Ik heb een zeer uitgesproken mening, dat realiseer ik me en ik respecteer ieders eigen mening. Uiteindelijk moet je datgene doen wat je voor jouw hond het beste acht. Succes.
Groetjes,
Sandra
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik had mijn teef met 3 jaar laten steriliseren omdat ze enorm veel melk kreeg en heftig schijnzwanger werd. Dat ging samen met heel moeilijk gedrag en niet eten. Om steeds die ontstekingen aan de melkklieren te voorkomen hebben we haar dus laten steriliseren toen ze helemaal uitgegroeid was.
Daarna kon ze niet meer zo goed met andere honden omdat ze erg dominant en heftig werd. Ik zou een grote teef als een herder zelf helemaal niet meer laten steriliseren. Mits ze de loopsheden en schijnzwangerschap normaal door zou lopen. Zieke honden met ontstekingen is ook niks en er komt dan een steeds grotere kans op mamatumoren op den duur.
Wuil is 14 geworden en kreeg pas op haar 13e kanker. Als ik haar niet gesteriliseerd had was ze nog een keer of 20 loops moeten worden eer ze 13 was en dat zou ze dan waarschijnlijk niet gehaald hebben met haar hormonale chaos in die periodes.
Daarna kon ze niet meer zo goed met andere honden omdat ze erg dominant en heftig werd. Ik zou een grote teef als een herder zelf helemaal niet meer laten steriliseren. Mits ze de loopsheden en schijnzwangerschap normaal door zou lopen. Zieke honden met ontstekingen is ook niks en er komt dan een steeds grotere kans op mamatumoren op den duur.
Wuil is 14 geworden en kreeg pas op haar 13e kanker. Als ik haar niet gesteriliseerd had was ze nog een keer of 20 loops moeten worden eer ze 13 was en dat zou ze dan waarschijnlijk niet gehaald hebben met haar hormonale chaos in die periodes.
-
annepanne
quote:
Zucht..
Lekker genuanceerd weer. Decennia ongesteriliseerde honden (want geloof maar vrij dat steriliseren iets was waar men 40 jaar geleden nog niet aan deed) hebben precies deze aantallen gegeven. En geloof me, de "diergeneeskundige winst" van 1 teefje met een baarmoeder ontsteking is wel 5 x zo groot als een gewone sterilisatie. Uitgerekend, als 1 op de 5 teefjes een baarmoederontsteking krijgt, heb je net zoveel winst als wanneer je alle5 de teefjes laat steriliseren. En dan heb ik t nog niet eens over de mamma-tumoren.
Zucht..
-
Boelie
- Actief
Persoonlijk zou ik ook ervoor kiezen om pas te steriliseren als het echt medisch noodzakelijk is...
Nu met Bella ben ik aan het twijfelen. Zij moet nog twee jaar worden en is eigenlijk pas op haar derde helemaal "af".
Ze is nu twee keer loops geweest (de eerste keer was 1 dag voor haar eerste verjaardag) en beide keren werd ze na de loopsheid schijnzwanger. Ze geeft dan melk, krijgt enorme tepels en zit totaal niet lekker in haar vel en haar gedrag is ook niet echt plezierig in die dagen. Nu ben ik aan het twijfelen of ik haar zo snel mogelijk laat steriliseren of dat ik toch wacht totdat ze drie jaar is en helemaal uitgegroeid is.
Over Boelie twijfel ik ook nog. Zij is in maart drie geworden en had eerder geen last van haar loopsheid en werd ook niet schijnzwanger. Nu wordt ze iedere keer schijnzwangers als Bella dat is en geeft ze ook melk. Alhoewel zij er niet zo veel last van heeft als Bella.
Misschien dat ik afwacht hoe het gaat als Bella gesteriliseerd is hoe het dan gaat, maar ik blijf het moeilijk vinden om de juiste tijd te kiezen...
In ieder geval zal ik er zelf nooit voor kiezen om de teef "zomaar" te laten steriliseren. Maar goed, dat is mijn mening.
Nu met Bella ben ik aan het twijfelen. Zij moet nog twee jaar worden en is eigenlijk pas op haar derde helemaal "af".
Ze is nu twee keer loops geweest (de eerste keer was 1 dag voor haar eerste verjaardag) en beide keren werd ze na de loopsheid schijnzwanger. Ze geeft dan melk, krijgt enorme tepels en zit totaal niet lekker in haar vel en haar gedrag is ook niet echt plezierig in die dagen. Nu ben ik aan het twijfelen of ik haar zo snel mogelijk laat steriliseren of dat ik toch wacht totdat ze drie jaar is en helemaal uitgegroeid is.
Over Boelie twijfel ik ook nog. Zij is in maart drie geworden en had eerder geen last van haar loopsheid en werd ook niet schijnzwanger. Nu wordt ze iedere keer schijnzwangers als Bella dat is en geeft ze ook melk. Alhoewel zij er niet zo veel last van heeft als Bella.
Misschien dat ik afwacht hoe het gaat als Bella gesteriliseerd is hoe het dan gaat, maar ik blijf het moeilijk vinden om de juiste tijd te kiezen...
In ieder geval zal ik er zelf nooit voor kiezen om de teef "zomaar" te laten steriliseren. Maar goed, dat is mijn mening.
- monky555
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
- Aantal honden: 3
wij hebben amy op 6 maanden laparascopisch laten castreren en ik heb er echt geen slecht ervaringen mee alles is goed gegaan en voor mijn gevoel is haar karakter er nog niet door veranderd als ik monky niet had gehad had ik het waarschijnlijk nog niet laten doen maar met een reu als monky moest het wel

R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011
R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
- car&kids
- Vaste gebruiker
Ik heb een poging gedaan om het 'zoeken' te starten, dat lukt vervolgens eventjes en dan denkt mijn pc 'doe het lekker zelf' hahahaha.
De reden dat ik dus 2 teefjes heb, is alleen maar deze: mijn vorige hond was een reu en die werd ALTIJD gegrepen door elke andere reu
. Ik was dat zo zat, dat ik sindsdien dacht, vanaf nu is elke hond die ik neem een teefje, simpel zat. Lady is een allemansvriendinnetje, heb ik nooit geen problemen mee gehad met andere honden en hopelijk wordt Jazzy ook zo, we zien het wel...
Ik denk dus dat ik haar niet wil laten steriliseren met 6 maanden, ik vind het ook raar om in zo'n gezonde jonge meid te gaan lopen snijden. Toch snap ik de beweegredenen om het wel te laten doen..... het blijft een moeilijke keuze. Whaaaa ik weet het ook niet meer
, ik ga me nog eens verdiepen...
Bedankt voor alle reacties!
De reden dat ik dus 2 teefjes heb, is alleen maar deze: mijn vorige hond was een reu en die werd ALTIJD gegrepen door elke andere reu
Ik denk dus dat ik haar niet wil laten steriliseren met 6 maanden, ik vind het ook raar om in zo'n gezonde jonge meid te gaan lopen snijden. Toch snap ik de beweegredenen om het wel te laten doen..... het blijft een moeilijke keuze. Whaaaa ik weet het ook niet meer
Bedankt voor alle reacties!
Rob is er ook nog

Rob is er ook nog

-
Gast