Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

medische noodzaak?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

medische noodzaak?

Ongelezen bericht door pooh »

Vinden jullie dat overdreven schijnzwangerschap ook tot medische noodzaak behoort om een teef te steriliseren (casteren)?
Ik voordat ik Ameno had nl. niet, maar inmiddels denk ik daar enigzins anders over.
Ameno is bijna 4 weken loops geweest en vervolgens werd ze vreselijk schijnzwanger...ze sleepte zelfs de poezen haar mand in en gedurende deze 3 weken van schijnzwangerschap is ze bijna 4kg afgevallen omdat ze niet wilde eten. (ze weegt normaal gesproken zo'n 27 kg)
Al met al is ze zo'n week of 7 van slag geweest.

Ik vind 7 weken voor hond een lange periode om niet lekker in zijn vel te zitten, en dat 2x per jaar...dat maakt 14 weken per jaar.

Wat vinden jullie? Of is er iemand die dit al eens heeft meegemaakt?
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Ik had vroeger een spaniel die iedere 5 maanden loops werd en daarna 9 weken schijnzwanger was. Tijdens de schijnzwangerschap was ze heel anders dan normaal, verstopte zich als ik mijn schoenen pakte omdat ze niet eens meer wilde wandelen. Ze lag de hele dag maar een beetje te hangen.
Ik had dus bijna een half jaar een chagerijnige hond die niets meer wilde en zich niet lekker voelde. Ik heb haar laten castreren en ze knapte vreselijk op, ik zou het dus zeker overwegen.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Mijn vorige hond Nouschka is ook gesteriliseerd (gecastreerd) vanwege erge schijnzwangerschap. Zij werd enorm agressief als er ook maar iemand in een straal van 2 meter van haar mand kwam.
Dus ja, extreme schijnzwangerschap vind ik wel een reden om een teef te castreren.
Al blijft het wel moeilijk: Kaya heeft ook altijd last van schijnzwangerschap, wel niet zo extreem, maar ze is duidelijk een heel andere hond. Alleen bij haar ben ik weer bang dat ze veel pittiger wordt door de castratie. Dus ook daar moet je wel weer rekening mee houden.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Als schijndracht zo is dat hond en eigenaar er veel last van hebben zou ik dat "medisch" (beter pathologisch) willen noemen.
Mijn teef was agressiever tijdens de schijndracht en ze had al een kort lontje.
Caroline: Weet je iets over het nest waar ze uit komt (mn de samenstelling)?
weg gehaald zit een virus in
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ameno is zo'n watje dat ik er niet bang voor ben dat haar karakter te fel wordt of dat ze wat pinniger wordt.

Vind dit soort beslissingen toch wel heel moeilijk. Het is zo permanent en onomkeerbaar.

Ik wacht de volgende loopsheid nog af voordat we een beslissing nemen
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Sjiel schreef:Als schijndracht zo is dat hond en eigenaar er veel last van hebben zou ik dat "medisch" (beter pathologisch) willen noemen.
Mijn teef was agressiever tijdens de schijndracht en ze had al een kort lontje.
Caroline: Weet je iets over het nest waar ze uit komt (mn de samenstelling)?
Hoe bedoel je precies?
Kaya komt uit een nest van 11 pups: 6 teefjes en 5 reutjes (bedoel je dat?).
Kaya wordt niet agressief hoor, mijn vorige hond Nouschka werd wel agressief. Kaya wordt wel pinniger en ook depressief-achtig.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Stang schreef:Kaya komt uit een nest van 11 pups: 6 teefjes en 5 reutjes (bedoel je dat?).
Teefjes uit nesten waar veel meer reuen inzitten hebben in de baarmoeder onder testosteron invloed gestaan waardoor ze na castratie makkelijker agressie zouden kunnen vertonen dan voor castratie.
Dus als Kaya niet de enige teef is in een nest met alleen reuen is de kans dat ze na castratie feller zou worden kleiner :denken: Zo heb ik het goed geloof ik :ok:

Schilder raadt daarom ook aan bij teven met agressieproblemen om voor er gecastreerd wordt eerst naar nestsamenstelling te kijken.
weg gehaald zit een virus in
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”