Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tandenwisselen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Charles
geregistreerd lid

Tandenwisselen

Ongelezen bericht door Charles »

Ik heb een dwergpinscher van 7 (bijna 8 maand. Een tijd geleden is ze begonnen met wisselen, nu heeft ze alles gewisseld behalve de 2 bovenstehoektanden. Nu is mijn vraag hoelang kan het duren voordat alle tanden gewisseld zijn. De tanden zitten beide er nog stevig in.

(voor de duidelijkheid: ze heeft nu dus dubbele hoektanden)

Groetjes Charles
Dorien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dorien »

De hoektanden worden meestal op de leeftijd van 6 maanden gewisseld. Bij jouw hond zijn de nieuwe hoektanden dus naast/achter de melktanden gegroeid. Je moet hiermee naar de dierenarts, zodat hij ze kan verwijderen. Ze gaan er namelijk niet vanzelf meer uit. :wink:
Groet,
Dorien
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Dorien schreef:De hoektanden worden meestal op de leeftijd van 6 maanden gewisseld. Bij jouw hond zijn de nieuwe hoektanden dus naast/achter de melktanden gegroeid. Je moet hiermee naar de dierenarts, zodat hij ze kan verwijderen. Ze gaan er namelijk niet vanzelf meer uit. :wink:
Klopt en omdat er nu twee tanden achter elkaar staan, is de kans groter dat er restjes voer en dergelijke tussen blijven zitten.
Charles
geregistreerd lid

ok morgen meteen ff een afspraak maken
thx
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

vallen de onderhoektanden tussen de bovenhoektanden en snijtanden?

Afbeelding
weg gehaald zit een virus in
Charles
geregistreerd lid

Afbeelding

Bovenste rij zit ie achter de hoektand (van voren af gezien)
Sjiel
Zeer actief

Als de twee hoektanden (boven en onder) maar goed zitten tov elkaar. Soms kan de onderhoektand een gat in het verhemelte maken.
Charles
geregistreerd lid

de 2 melktanden die komen niet tegen het onderste van de bek aan, die vallen erlangs.
Charles
geregistreerd lid

Ik heb even met de dierensrts gebeld en die zegt: De volwassen tanden behoren de kleine tandjes weg te drukken. Dus ze zijn er net langsheen gegroeid. Dit moet wel via een operatie gedaan worden. De ingreep is de hond 's ochtends langs brengen en dan 's middags weer ophalen (vond ik wel heel erg cru klinken alsof het een autokeuring is). En cententeller dat ik ben heb ik ook naar de prijs gevraagd en die is 70 euro (inclusief narcose). Nou dat hebben we er wel voor over.

Hopelijk hebben jullie er ook wat aan

Groetjes Charles
Bowie
Actief

Ongelezen bericht door Bowie »

Bij Bowie zaten ze er ook nog met 7 maanden, toen ik een afspraak wilde maken met de DA vielen ze er spontaan uit :19: . Met mijn andere hond heb ik nog even gewacht en flink wat koeiebotten gegeven en ook bij haar waren de dubbele hoektanden er binnen no-time uit. Mijn ervaring is dat het dus wèl spontaan nog kan gebeuren.

Persoonlijk zou ik m'n hond daarvoor niet onder narcose laten brengen, maar het nog even afwachten en het evt combineren met een andere ingreep.
Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
Scarlett
Actief

Ongelezen bericht door Scarlett »

Heb het bij onze beide honden moeten laten doen. Het kan nl ook dat daardoor de andere tanden en kiezen verkeerd gedrukt worden.
Ik heb ook geprobeert door veel trekspelletjes te doen om ze er toch "spontaan" uit te laten komen.. helaas. Maar het is zo gebeurt en ze hebben er bijna geen last van.
Jody (zwarte) mist 2 kiezen in aanleg in haar onderkaak. Maar kan er nog prima mee kauwen en knagen, ook echte botten. Ze moet alleen even de goede kant van haar kaak zoeken :mrgreen:
Als je hond denkt dat jij de belangrijkste persoon ter wereld bent, hoef je geen andere opinie meer te raadplegen.
- - - - - - - - - - - -
Het leven is een feest, alleen moet je wel zelf de slingers ophangen.
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Met ons eerste hondje (chihuahua) ben ik naar de da geweest om de hoektanden te trekken. Die was toen 9 maand, de volgende hondjes, we hebben er meer, heb ik gewoon maar eens afgewacht. Alle hoektanden zijn er vanzelf uitgegaan. Als je met het hondje showen wilt dan kun je het misschien beter wel laten trekken met 9 maanden. Kijk uit dat de melktanden getrokken worden en niet de blijvende. 'k Heb met het eerste hondje toen een afspraak gemaakt. Op die tijd was ik er, hondje een prikje, tandjes eruit, daar ben ik bijgebleven. Een half uur later was ik weer in de auto met het hondje onderweg naar huis, die kwam al weer wat bij. Zo kan het ook hoor. 'k Zou alles nog eens goed doorpraten met de da.
Mirri
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mirri »

Wat leuk toch nog iemand met een dwergpincher :cheer: :cheer:
Sjiel
Zeer actief

Suzan schreef:Met ons eerste hondje (chihuahua) ben ik naar de da geweest om de hoektanden te trekken. Die was toen 9 maand, de volgende hondjes, we hebben er meer, heb ik gewoon maar eens afgewacht. Alle hoektanden zijn er vanzelf uitgegaan. Als je met het hondje showen wilt dan kun je het misschien beter wel laten trekken met 9 maanden. Kijk uit dat de melktanden getrokken worden en niet de blijvende. 'k Heb met het eerste hondje toen een afspraak gemaakt. Op die tijd was ik er, hondje een prikje, tandjes eruit, daar ben ik bijgebleven. Een half uur later was ik weer in de auto met het hondje onderweg naar huis, die kwam al weer wat bij. Zo kan het ook hoor. 'k Zou alles nog eens goed doorpraten met de da.
Al weer wat bij?? was ie nog niet wakker toen je hem mekreeg?
Charles
geregistreerd lid

Wat leuk toch nog iemand met een dwergpincher
Ja ziet ze inderdaad niet veel.
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Sjiel schreef:[Al weer wat bij?? was ie nog niet wakker toen je hem mekreeg?
Nee, moet dat dan? 'k Ben daar ongeveer een half uur geweest.
Anneke
Actief

Ongelezen bericht door Anneke »

hoi,

ik ben de vriendin van charles. Mika heeft nu al bijna 1,5 maand dat de tanden zo zitten, dus we hebben wel even afgewacht of ze niet toch nog uit zichzelf eruit zouden gaan. Maar ik heb er weinig vertrouwen in dat ze er nu nog uit gaan, want de volwassen (zo moet ik het maar even noemen) tand zit er ook al een tijdje en groeit niet meer verder.

We gaan toch maar naar de dierenarts om de melktanden weg te laten halen. (komt geloof ik wel vaker voor bij dit ras, want een andere dwergpinscher bij ons op de hondentraining had precies hetzelfde.)

Maar in iedergeval bedankt voor jullie adviezen!

Groetjes
Anneke
Mika is een skatje
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”