Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tandsteen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

rianneke
Zeer actief

tandsteen

Ongelezen bericht door rianneke »

Onze hond layka heeft veel last van tandsteen. We poetsen haar tanden en ze krijgt extra grote brokken van hills tegen tandsteen en ze kluift vaak op botjes. Iemand nog wat tips, wat heel goed heltp. Dentastiks hebben we ook geprobeerd, maar dat heeft ze in 10 sec op en dat helpt dus niet.

groetjes

rianne
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Vers vlees en verse botten.
AfbeeldingAfbeelding
rianneke
Zeer actief

bram en thijs schreef:Vers vlees en verse botten.

vers vlees? Zoals wat? Ik dacht juist dat vlees zacht was en niet helpt. En wat bedoel je met verse botten?

groetjes

rianne
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Aanleg tot tandsteen is vaak voor een deel erfelijk bepaald. Kleinere rassen hebben er vaker last van. Heeft, net zoals bij mensen, vaak met de samenstelling van het speeksel te maken. Sommige honden maakt t niet uit wat ze kauwen, tandsteen zal er blijven. Ik denk dat jouw hondje zo te lezen wel eens in die categorie kan vallen. Regelmatig tanden poetsen en indien nodig professioneel laten verwijderen kan helpen, blijft echter vaak een terugkerend probleem. Het voer van de Hill's (TD) werkt idd bij sommigen ook goed, maar zag dat jullie zelfs dat al geprobeerd hadden. En idd, koekjes zoals dentastix die honden in een tel vaak al op hebben, werken niet. Daarvoor is echt wat langduriger contact met de tanden voor nodig! :wink:
bram en thijs
Zeer actief

rianneke schreef:
bram en thijs schreef:Vers vlees en verse botten.

vers vlees? Zoals wat? Ik dacht juist dat vlees zacht was en niet helpt. En wat bedoel je met verse botten?

groetjes

rianne
Er zijn diverse merken vers vlees. Rodi is in de supermarkt te verkrijgen (over het algemeen) en verder kan internet je informeren. Ook op dit forum zijn er veel topics over te vinden. Verse botten van onder andere rund of schaap zijn prima, als je in de fotohoek kijkt dan zie je dat Huts wat foto's heeft geplaatst van haar knagende honden, en meestal kan de slager je daar aan helpen.
AfbeeldingAfbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

:mrgreen:

Als honden last hebben van tandsteen komt dat meestal door brokken. Ik ken geen hond die op vers staat die tandsteen heeft. Vlees laat niets na op de tanden, brok kan dat wel wel doen. Als je dan ook nog af en toe verse botten geeft om op de knagen hoef je geen tandsteen probleem te hebben.
Afbeelding
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Dentastix geloof ik helemaal niet in, allemaal commercie. Is een plakkerig goedje vol antioxydanten en andere enge toevoegingen. Doordat het bij honden die er wel op kauwen restjes op tanden en kiezen achterlaat, bevordert het juist tandsteen...
rianneke
Zeer actief

Dentastix geven we dus ook niet meer, vieze plakkerige zooi inderdaad.

Verse botten, bedoel je dan gewoon van de slager? En als je vlees geeft kauwen ze toch niet en dan krijgen ze toch juist tandsteen, dacht juist dat brokken(droogvoer) minder kans geeft op tandsteen. Ze heeft nu speciale brokken van hills, die geven we pas een paar weken. Ik hoorde van iemand dat runderschenkel ook goed is. Toen ze gesteriliseerd werd, was ze dus ongeveer een jaar, toen had ze dus ook al tandsteen en hebben ze het weggehaald. Bovendien probeer ik vaak haar tanden te poetsen, wat ze niet echt leuk vind.

groetjes

rianne
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

rianneke schreef:Bovendien probeer ik vaak haar tanden te poetsen, wat ze niet echt leuk vind.

groetjes

rianne
Er zijn ook speciale gaasjes die je om je vinger kunt winden om de tanden van je hond te poetsen. Misschien vindt ze dat prettiger? Probeer haar voorzichtig eraan te laten wennen, elke keer een beetje langer...
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

rianneke schreef:Verse botten, bedoel je dan gewoon van de slager?

Ja, maar lees eerst even het bottendocument in het onderwerp voeding voor je botten gaat geven.

En als je vlees geeft kauwen ze toch niet en dan krijgen ze toch juist tandsteen, dacht juist dat brokken(droogvoer) minder kans geeft op tandsteen.
groetjes

rianne
Wat gebeurt er als je zelf koekjes eet? Dat blijft aan alle kanten aan je tanden en kiezen plakken. Vers vlees dus niet (eet maar eens tartaar) en als je bijvoorbeeld hele lappen pens geeft maken ze het gebit zelf schoon door het scheuren en trekken. Oh, en op brokken kauwen ze niet hoor, ja, ms 1 of 2 keer, daarna is het slik weg. Het gebit van een hond is ook niet gemaakt om te kauwen, maar om te scheuren., kijk maar naar de tanden en kiezen :wink: .
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

In brokken zit veel zetmeel, zetmeel is tandplak-veroorzaker nummer 1. Ook in anti-tandsteen brokken zit zetmeel, da's alleen maar een mooie vondst van de commercie...'extra grote brokken', sorry, maar het helpt voor geen meter :wink: .

Vaak rauw vlees en rauwe botten zorgt voor het voorkomen van tandplak.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

rianneke schreef:En als je vlees geeft kauwen ze toch niet en dan krijgen ze toch juist tandsteen, dacht juist dat brokken(droogvoer) minder kans geeft op tandsteen.
Hoi Rianne,

Honden kauwen zowiezo niet. Daar hebben ze het gebit niet voor. Dus voor het kauwen, hoef je een hond geen brokken te geven.
Door het geven van vers vlees worden er andere enzymen in het speeksel aangemaakt wat juist tandsteen tegen gaat.
rianneke
Zeer actief

Bedankt voor alle reacties, onze hond kauwt wel op de brokjes, ze heeft nu brokjes van hills en daar kauwt ze 4 a 5 keer op, die maakt ze helemaal in stukjes. Maar al die dental troep is inderdaad commercie. Als we aan de dierenarts vragen wat we het beste kunnen doen zeggen ze geen zacht voer geven, maar juist brokken.

Groetjes,

Rianne
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
bram en thijs
Zeer actief

rianneke schreef:Bedankt voor alle reacties, onze hond kauwt wel op de brokjes, ze heeft nu brokjes van hills en daar kauwt ze 4 a 5 keer op, die maakt ze helemaal in stukjes. Maar al die dental troep is inderdaad commercie. Als we aan de dierenarts vragen wat we het beste kunnen doen zeggen ze geen zacht voer geven, maar juist brokken.

Groetjes,

Rianne
Met zacht voer bedoelen dierenartsen over het algemeen voer uit blik of van die kuipjes. Je weet wel, met van die bruine stinksmurrie erin.
AfbeeldingAfbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

rianneke schreef:Bedankt voor alle reacties, onze hond kauwt wel op de brokjes, ze heeft nu brokjes van hills en daar kauwt ze 4 a 5 keer op, die maakt ze helemaal in stukjes. Maar al die dental troep is inderdaad commercie. Als we aan de dierenarts vragen wat we het beste kunnen doen zeggen ze geen zacht voer geven, maar juist brokken.

Groetjes,

Rianne
Ja mijn vorige dierenars vond brokken ook beter. Maar je hebt nu al 5 keer een antwoord op je vraag gehad en je blijft terugkomen met dat je denkt dat broken beter zijn. Ik krijg altijd complimenten van mijn dierenarts over de tanden van mijn honden. Ze krijgen versvlees, harde botten en een groot flostouw waar ze met zijn drieen inhangen. Ik heb nog nooit de tanden gepoetst en ze hebben bij mij ook geen tandsteen. Maar doe vooral wat jij (je dierenarts) het beste vind!!
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Hutsje schreef::mrgreen:

Als honden last hebben van tandsteen komt dat meestal door brokken. Ik ken geen hond die op vers staat die tandsteen heeft. Vlees laat niets na op de tanden, brok kan dat wel wel doen. Als je dan ook nog af en toe verse botten geeft om op de knagen hoef je geen tandsteen probleem te hebben.
Nou dat is niet helemaal waar, Fangio staat op vers en die heeft gewoon aanleg voor tandsteen, botten krijgt hij ook en hij heeft gewoon altijd tandsteen.
Ik ken btw ook honden die puur brokken krijgen en een superschoon gebit hebben.
Aanleg is toch ook een hele grote factor.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

TD heeft alleen zin (net als poetsen) als je voor je er aan begint het gebit schoon hebt laten maken.
weg gehaald zit een virus in
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”