Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

los volgen

Moderator: moderatorteam

Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shita »

malinois schreef:
P@CO schreef:want voor het volgen moet ze een voldoende halen is me gezegd
vind het een raar verhaal dat ze niet naar de hond kijken maar alleen naar examendata's...
Inderdaad.

Bij ons op de club kijken ze eerst of de hond uberhaupt wel iets goed doet :mrgreen:
En als het er nog niet super uitziet mag je een proefexamen lopen. Gaat dit goed en de trainingen daarna ook nog, dan mag je meedoen met het examen. Ziet het proefexamen er niet uit en doet de hond niks meer voor je, of alles wat niet zo moet zijn, helaas dan maar een paar maandjes wachtten tot het volgende examen.
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

indiera schreef:wat maakt het uit , haar vraag was hoe te leren los volgen ,niet of ze ja of mee moet doen met het examen ,dat bepaalt ze zelf wel en als ze zakken ,nou ja pechgehad ,wel een evaring rijker zou ik zeggen ,is geen schande om te zakken.
er lopen waarschijnlijk ook andere honden mee, lekker dan voor die honden als er een rondvliegende hond tussen loopt..... :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

Nee hij vliegt niet door de groep maar loopt achter .en daar is best wat aan te doen, dus als jullie dan tips geven inplaats te beoordelen of ze wel of niet mee moet doen aan dat examen ,komt ze verder mee denk ik maar zo
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

indiera schreef:Nee hij vliegt niet door de groep maar loopt achter .en daar is best wat aan te doen, dus als jullie dan tips geven inplaats te beoordelen of ze wel of niet mee moet doen aan dat examen ,komt ze verder mee denk ik maar zo
dat moet een trainer beoordelen, en dan nog moet er naar de HOND gekeken worden en niet naar een datum waar je op MOET....
Als de hond achter loopt volgt hij niet.. klaar! Dus kun je nog geen examen doen. Dat moet je dan maar bijschaven en niet corrigeren want dat helpt geen ene kl*t* dat jaagt de hond alleen nog verder achter je.... en nee ik ben ook voorstander van indien nodig corrigeren maar niet hierbij!
ps. kan ze zelf niet meer praten? :denken:
Laatst gewijzigd door malinois op 10 nov 2004 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Shita
Zeer actief
Contacteer:

indiera schreef:Nee hij vliegt niet door de groep maar loopt achter .en daar is best wat aan te doen, dus als jullie dan tips geven inplaats te beoordelen of ze wel of niet mee moet doen aan dat examen ,komt ze verder mee denk ik maar zo
Als de hond niet echt goed reageerd of vooruitgang maakt op de tips die gegeven zijn, zal ze toch iets anders moeten proberen. Iets waar je bijvoorbeeld in eerste instantie nooit op zou komen... maar als deze tips niet echt lukken dan red ze het toch niet meer in die laatste paar weken....? Ik weet ook nog wel, Shita volgte ook niet super dan is het echt niet fijn om examen te doen hoor. Was blij toen ik het veld afwas, nou dat was toch wel anders toen ik met Jessie examen deed, gewoon omdat ik wist dat ze het kon...

Maar inderdaad worst, kaas, balletje, bijtrolletje, piepje, stem...

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Hoe train je?
Ik heb met Freek VZH examen gedaan en hij volgt perfect zowel los als aangelijnd. :pffff:
Maar we moesten de laatste weken eindeloos het programma oefenen, en ik zag dat Freek zn aandacht minder werd en wat ik ook zei nee zo moest het. :boos:
Met als toppunt het examen ( ik deed mee voor de leut) en ik was al klaar en Freek liep nog halverwege :mrgreen:
Dus ben maar gestopt daar met trainen. :19:
Groetjes Els
Afbeelding
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

zucht wordt hier moe van.
Afbeelding
Shita
Zeer actief
Contacteer:

indiera schreef:zucht wordt hier moe van.
Weltrusten dan maar
Ik ga ook slapen :slaap:

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

indiera schreef:zucht wordt hier moe van.
Hoezo :19:
Groetjes Els
Afbeelding
nvbk
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door nvbk »

Ja het is bij sommige honden te vroeg om los te volgen.Dus ik zou zeggen" nu het misgaat stop je best met het los volgen" het wordt er enkel niet beter op.
Zelden heb ik er een die niet los aan de lijn loopt.Meestal werkt dan een zelfgemaakt elastiekje rond de nek en te gebruiken zonder lijn.Op zich is het elastiekje niet zichtbaar.Dit kan je dan afbouwen.
Afbeelding DeBBer

http://hondenforum.destarter.be video stream en live hondenchat
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Ik denk dat je toch eens moet nadenken of het einde van de maand examen doen wel haalbaar is. Want als Spyro het nog niet kan is het gewoon zonde. Het werkt toch demotiverend.
Ik probeer mij nog te bedenken hoe wij het destijds onze honden hebben aangeleerd, maar kan mij herinneren dat Jari b.v. aan volgen helemaal niets vind. Zo wie zo aan gehoorzaamheidstraining niet.
Maar zoals wij het moesten leren was er nog een tussenstap. Eerst goed aangelijnd kunnen volgen en dan hond aangelijnd laten en de riem in je jaszak steken i.p.v. in de hand. De lijn is dan slapper en jouw hond leert te wennen aan het feit dat je tijdens het volgen/lopen meer beweegt met die linker arm. En constant de aandacht vasthouden. Gaat het goed, dan belonen middels iets lekkers of spelen om vervolgens weer even te oefenen.
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

indiera schreef:oke de gouden tip heb je nog niet gehad ,probeer eens hele korte stukjes te volgen en steeds wisslelend naar recht en links gaan ,dus veel korte stukjes met veel wendingen, maak ook eens een paar snelle passen om haar aandacht te vangen ,goed belonen met de stem als ze het goed doet , ook eens een keertje wegduwen van de hond op speelse manier wil wel eens helpen ,maar vooral niet te lang aan 1 stuk volgen ,korte stukjes en dan even spelen met een speeltje waar de hond gek op is ,dus niet te lang achter elkaar trainen
indiera schreef:zucht wordt hier moe van
Als je zo moe wordt dan is het in ieder geval niet van het goed lezen. Die "gouden" tip van je die nog niemand had gegeven staat al uitgebreid beschreven op pagina 1 zowel door Collie als door mij :wink:
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

ppff dit gaat helemaal nergens meer over. ik train voor mijn plezier en het enige wat ik vroeg was of iemand mischien een tip heeft om het los volgen wat beter te leren. wat zal het jullie een worst zijn of mijn hond klaar voor een examen is of niet. iedere hondenclub heeft weer andere regels en bij ons wordt gewoon eind deze maand een examen gehouden. of ik nu slaag of niet slaag. maakt me niet uit doe ik het volgend jaar gewoon nog een keer want vindt het hartstikke gezellig en me hond ook. bedankt voor de tips in ieder geval. geduld is een schone zaak.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

P@CO schreef:ppff dit gaat helemaal nergens meer over. ik train voor mijn plezier en het enige wat ik vroeg was of iemand mischien een tip heeft om het los volgen wat beter te leren. wat zal het jullie een worst zijn of mijn hond klaar voor een examen is of niet. iedere hondenclub heeft weer andere regels en bij ons wordt gewoon eind deze maand een examen gehouden. of ik nu slaag of niet slaag. maakt me niet uit doe ik het volgend jaar gewoon nog een keer want vindt het hartstikke gezellig en me hond ook. bedankt voor de tips in ieder geval. geduld is een schone zaak.
het zal me idd worst zijn of je wel of geen examen doet, word er alleen een beetje kriebelig van als je gaat zeggen ze kan het niet/ik kan het niet/ lukt niet , maar ze MOET examen doen en slagen, ik loop geen examen met een hond van mij als ik weet dat we er nog niet klaar voor zijn, je hebt hier een boel nuttige tips gehad... succes ermee
malinois
Zeer actief
Contacteer:

P@CO schreef: wat zal het jullie een worst zijn of mijn hond klaar voor een examen is of niet.
inderdaad maar als het mijn hond was deed ik dus GEEN examen als hij er niet klaar voor was hondenschool mee eens of niet... :roll:
iedere hondenclub heeft weer andere regels en bij ons wordt gewoon eind deze maand een examen gehouden.
ja en... dan hoef jij toch niet mee te doen....
of ik nu slaag of niet slaag. maakt me niet uit doe ik het volgend jaar gewoon nog een keer want vindt het hartstikke gezellig en me hond ook.
ik zou alleen mee doen als ik zo goed als zeker wist dat ik het ook zou halen... het blijft altijd een hond dus je weet het nooit 100% zeker, maar als ik alle oefeningen in principe beheers doe ik mee, beheers ik die nog niet (zoals jij) zou ik het dus niet doen, beter voor je hond om niet mee te doen, want je mag niet corrigeren of belonen tijdens het examen dus je leert iets fouts aan.... :roll:
Afbeelding
Leane

malinois schreef:
ik zou alleen mee doen als ik zo goed als zeker wist dat ik het ook zou halen... het blijft altijd een hond dus je weet het nooit 100% zeker, maar als ik alle oefeningen in principe beheers doe ik mee, beheers ik die nog niet (zoals jij) zou ik het dus niet doen, beter voor je hond om niet mee te doen, want je mag niet corrigeren of belonen tijdens het examen dus je leert iets fouts aan.... :roll:
heb je mij gehoord over andere oefeningen ? alles doet ze goed behalve het los volgen niet. en waarom zou ik mijn hond niet mogen belonen na een examen opdracht ?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

P@CO schreef:
malinois schreef:
heb je mij gehoord over andere oefeningen ? alles doet ze goed behalve het los volgen niet. en waarom zou ik mijn hond niet mogen belonen na een examen opdracht ?
dan beheerst hij een oefening toch niet... dat schreef ik toch.....
ligt eraan wat jij verstaat onder belonen... bij mij is belonen lekker balletje weggooien en lekker trekspelletje doen... en dat mag niet met een examen.. even een klopje geven als hij het goed heeft gedaan mag.. meer niet...
Corrigeren is al helemaal uit den boze tijdens het examen en wat ik begreep was jij daar ook geen tegenstander van....
Afbeelding
Leane

bij mij is belonen op een examen een koekje of even een knuffel. en een correctie geef ik wel ja. ben een echte dierenbeul
malinois
Zeer actief
Contacteer:

P@CO schreef:bij mij is belonen op een examen een koekje of even een knuffel. en een correctie geef ik wel ja. ben een echte dierenbeul
een koekje geven op een examen? :denken:
zal wel aan mij liggen.. maar goed.. naar mijn weten mag je helemaal niets geven niet spelen alleen een klopje.... :19:
Ik geef ook correcties indien nodig en nee ik ben geen dierenbeul maar die correctie op het juiste moment kun je niet op een examen geven waardoor hij denkt dat het goed is wat hij doet...
Afbeelding
Leane

malinois schreef:
een koekje geven op een examen? :denken:
zal wel aan mij liggen.. maar goed.. naar mijn weten mag je helemaal niets geven niet spelen alleen een klopje.... :19:
Ik geef ook correcties indien nodig en nee ik ben geen dierenbeul maar die correctie op het juiste moment kun je niet op een examen geven waardoor hij denkt dat het goed is wat hij doet...
op een examen kun je als het moet wel een correctie geven maar het wordt wel gerekend. had ik maar zo'n slimme hond die het in de gaten had dat als ik geen correctie geef dat het dan goed is. dan was dat los volgen ook geen probleem
malinois
Zeer actief
Contacteer:

P@CO schreef:had ik maar zo'n slimme hond die het in de gaten had dat als ik geen correctie geef dat het dan goed is. dan was dat los volgen ook geen probleem
dat bedoelde ik niet :wink:
Afbeelding
DogoDonna
Actief

Ongelezen bericht door DogoDonna »

P@CO schreef:
billy schreef:
Ik heb altijd geleerd als je hond slecht los volgt, heb je de overstap van aangelijnd naar los te snel gemaakt.
Ik zou het ook proberen met een balletje of zoiets.
Groetjes Els
die overstap is voor me gemaakt op de hondenclub, met dit examen moet ze het gewoon kunnen.
Zo'n cursus heeft toch al gauw 10-12 lessen, als je over een maand examen moet doen heb je al zo'n 6-8 lessen gehad? Geven ze op de cursus geen tips om het los volgen gerichter aan te leren? Beetje aan de late kant dus...

Ik heb wellicht een tip: ga normaal aangelijnd volgen, als hij dit goed doet geef je commando 'blijf', jij loopt 3 meter door en geef comando 'volg' en hij sluit weer bij je aan. Volg zo een paar meter door, los dus. Beloon hem (ik gebruik stukjes kaas!!! werkt perfect).

Ga even een 'aan de voet' oefening doen en volg daarna weer aangelijnd. doet hij dit weer goed, leg dan de riem over hem heen en praat met hem, maak hem gek, zorg dat JIJ er leuk bent, Jij hebt ook kaas wat hij wel wil hebben. Zorg dus dat hij niet kan voorspellen wanneer hij het krijgt, dan blijft hij afwachtend naar je kijken. Geef in het begin vlot kass en bouw het steeds meer af en maaj het onvoorspelbaar!!

Heel veel succes, bouw niet te snel op en doe korte stukjes. lange stukken zijn pas geschikt als hij het goed kan :ok:
Dogo's zijn geweldig
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”