Cowboy_Bebop schreef:
Je moet er natuurlijk geen naakthond van maken he. De bouvier van de schoonmoeder wordt altijd getrimd op 1 cm ofzo. Dan ziet het er als volgt uit:

Ja, dat ziet er inderdaad heel anders uit

Ik zie sowieso wel meer Bouviers die geschoren worden. Dat zal dan toch met de vachtstructuur te maken hebben ofzo?
Cowboy_Bebop schreef:
En je hond moet bij 28 graden zoals nu geen warmte buiten houden, hij moet zijn eigen lichaamstemperatuur die 10 graden hoger ligt juist kwijt kunnen. Die isolatie hindert dat juist waardoor ze dan maar via hun longen warme lichaamslucht naar buiten krijgen.
Misschien een rare vraag, maar waarom zou de hond die temperatuur kwijt moeten? Je lichaam heeft toch gewoon een bepaalde, redelijk stabiele temperatuur? Die wordt dan door de
vacht ook weer stabiel gehouden lijkt me? Tenzij de hond in actie komt, dan ga je richting oververhitting en lijkt me? Dan wordt je lichaamstemperatuur hoger en kun je die niet eenvoudig en vlot kwijt.
Cowboy_Bebop schreef:
Als honden voordeel hadden bij hun vacht tegen warmte, dan zouden ze hun haren in de zomer toch niet verliezen? In Alaska is het vandaag 4°C . Dat is geen temperatuur waarbij een poolhond zich moet kunnen afkoelen, wel een temperatuur om zich tegen te isoleren.
Alaska misschien, maar Siberië heeft bijvoorbeeld vier maanden zomer met flink hoge temperaturen die je in Nederland niet bereikt. Ze verharen inderdaad maar de ondervacht verdwijnt niet. Bij mijn hond zie ik vooral de kraag verdwijnen en dat de
vacht losser aanvoelt. In de winter kun je de huid niet eens zien al zou je het proberen. Mijn hond koelt niet snel af, daarom laat ik hem pas actief worden rond zonsop- of ondergang. Ik merk dat mijn hond zónder ondervacht veel sneller afkoelt maar ze warmt ook véél sneller op. Dat heeft mijn poolhond dan weer niet, die gaat dus gerust op zwarte, rubberen tegels die in de zon staan liggen en gaat een kwartier liggen zonnebaden.
Ik denk dat het ook echt per hond verschilt hoor. Mijn poolhond heeft gladde en vrij stugge dekharen en is niet gecastreerd. Zijn
vacht is functioneel (sneeuw en water glijdt zo van hem af zoals bij de echte sledehond verwacht wordt). Ik heb ook een goede trimmer en ik zit zelf zo min mogelijk aan die
vacht. Hij zwemt dagelijks, ook in zee en zijn
vacht is echt gezond. Ik merk dat hij veel aan zijn
vacht heeft en het hem helpt met deze temperaturen.
Er zijn natuurlijk ook honden die het vachttype hebben dat beter geschoren kan worden. Ik ging in mijn betoog even uit van een gezonde
vacht van een gezonde hond. Een langharige hond met een ondervacht die hem zo in de weg zit vind ik niet als een gezonde
vacht klinken. Maar dat kan ik natuurlijk helemaal fout hebben. Sultan, van Sulluna hier, had ook altijd heel veel last van de warmte en werd deels geschoren maar nu blijkt dat hij gewoon niet goed getrimd werd. Nu hij dat wel wordt rent hij met zijn prachtige, lange lokken mee over het strand met ons.