Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mastin de los Pirineos

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Mastin de los Pirineos

Ongelezen bericht door Caro. »

Mastin de los Pirineos/Pyrenese Mastiff
(met dank aan Anja)

Afbeelding

Herkomst: Spanje

F.C.I.-standaard: nr. 92

Rasgroepindeling: Groep 2, sectie II, Molossers


Algemeen voorkomen: Zeer groot formaat hond, goed in verhoudingen, extreem krachtig, gespierd, lenig en soepel. Compact skelet, iets langer dan hoog. Goed geproportioneerd en harmonieus in alle omstandigheden en van een indrukwekkende schoonheid.

Karakter en gedrag: Aanhankelijk, meegaand en bijzonder intelligent, hij is tegelijkertijd moedig en onbevreesd naar vreemden. Hij weet het verschil tussen een vriendelijke bezoeker en een indringer.
Tegenover soortgenoten is hij zich bewust van zijn eigen kracht en is hij goedmoedig. Volwassen reuen onder elkaar zullen zelden problemen geven.
Zijn donkere blaf is overtuigend, aangenaam welklinkend en zwaar.

Grootte: Reuen; minimaal 77 cm, teven; minimaal 72 cm. Veelal wordt dit overschreden en dit is zeer gewenst.

Gewicht: Reuen; ongeveer 70 kg of meer, teven; ongeveer 50 kg of meer.

Gebruik: Voornamelijk als beschermer van de kudde en als bewaker van huis en haard.
In het verleden trad hij vooral op als beschermer tegen wolven en beren. Tegenwoordig is het een uitstekende waakhond .

Vacht: De vacht is dicht, overvloedig, niet te lang. De vacht moet grof en niet wollig zijn.
De vacht is langer op de schouders, de hals, onder de buik en op de achterzijde van de benen ( zogenaamde broek), net als overigens in de staartpluim, waar de haarstructuur niet zo grof is als op de rest van het lichaam.

Kleur: Zwart en wit, wit en grijs, wit en blond, wit en bruin, wit en goud, en ook wit en bruingestreept zijn typische kleuren. Het masker moet zo symmetrisch mogelijk zijn en de kleur moet in elk geval rond de ogen en beide oren zijn.
Dat zijn de enige verplichte vlekken bij de Mastin de los Pirineos. Het is wenselijk dat, op zijn minst, tweederde gedeelte van de hond wit is.

Afbeelding
Afbeelding


Hoofd: Groot, stevig en van gemiddelde lengte. De verhouding tussen de schedel en de snuit is 5 : 4.
De schedel is breed, stevig en van opzij gezien licht gewelfd. De achterhoofdsknobbel is duidelijk zichtbaar. ( De Pyrenese Berghond mist deze zichtbare achterhoofdsknobbel). De stop heeft een lichte hoek en is weinig duidelijk aangegeven. De snuit is van opzij gezien rechthoekig en bovenaf gezien licht driehoekig. De snuit is breed bij de aanzet, en wordt naar de neus toe smaller. De neus is omvangrijk en breed, met een zwarte neusspiegel. Zonder te hangen bedekken de bovenlippen, met een duidelijke lipplooi, de onderlippen. Het duidelijk geribbelde gehemelte is zwart.

Gebit: De tanden zijn wit, sterk en gezond. De grote, puntige hoektanden zijn goed gevormd om te kunnen inbijten. Tamelijk kleine snijtanden. Alle molaren zijn aanwezig, en zijn groot en krachtig.

Ogen: Klein en amandelvormig en hazelnootkleurig. Liefst donker gepigmenteerd. De oogleden zijn zwart en bij voorkeur in contact met het oog als de hond oplettend kijkt. Het onderste ooglid laat een klein deel van het bindweefsel zien als de hond in rust is. De blik is oplettend, edel, symphatiek en intelligent als dat van een dromer , maar zeer ernstig tegenover een indringer.

Oren: De oren zijn van gemiddelde grootte. Hangend, driehoekig, vlak en boven de ooglijn aangezet. In rust maken ze contact met de wangen; bij aandacht worden ze van het gezicht afgedraaid en wordt het bovenste derde deel gedeeltelijk opgericht. Ze mogen niet worden gecoupeerd.

Hals: Kegelvormige, brede, sterke en lenige hals. Losse en ruimzittende huid met de zogenaamde keelkwabben.

Borstkas: De borst is breed, diep, gespierd en krachtig. De punt van het sternum ( het borstbeen) is zichtbaar.

Buik: De buik is licht opgetrokken. Ten opzichte van de grond bedraagt de hoek 45 graden.

Schoft: de schoft is duidelijk afgetekend.

Rug: De ruglijn is horizontaal, ook in beweging. De rug is krachtig gespierd met ronde en geen platte ribben en met een brede ruimte tussen de ribben.

Lendenen: De lange, brede lendenen gaan krachtig over in de flanken en zijn daarbij minder breed.

Kruis: Het brede, stevige kruis helt 45 graden. De hoogte van het kruis is gelijk aan de schofthoogte.

Staart: Op een gemiddelde hoogte is de staartaanzet zeer stevig. Soepel en overvloedig voorzien van een tamelijk lange en zachte vacht die een prachtige pluim vormt. In rust laag gedragen. In beweging of bij opwinding wordt de staart sabelvormig omhoog gericht, met aan het einde een mooie krul. Echter zonder dat de gehele staart is gekruld en over de rug wordt gedragen ( zoals typisch is bij de Pyrenese Berghond).

Voorhand: Perfect rechte en stoere voorbenen. Van voren gezien recht en evenwijdig. Goede spieren en pezen. De onderarm is driemaal zo lang als de middenvoet, stevig van beenderstructuur met een rechte en krachtige middenvoet die bijna in het verlengde van de onderarm staat. De schouders liggen schuin, zijn goed gespierd en veel langer dan de onderarm. Zeer gespierde opperarmen. De stevige ellebogen sluiten goed aan tegen de borstkas.

Achterhand: Zowel van voren als opzij gezien, zijn de achterbenen krachtig, stevig, correct gespierd en van een stevige beenderstructuur.
Krachtig gespierde dijen.

Middenvoeten: Van opzij gezien staat de middenvoet bijna in het verlengde van de onderarm en is van een stevige structuur.

Voeten: De voorvoeten zijn zogenaamde kattenvoeten met goed gesloten tenen. Stevige, hoge en goed gebogen teenkootjes en stevige voetzolen.
De huid tussen de teenkussens is gemiddeld ontwikkeld en voorzien van vacht.
De achtervoeten zijn lichte kattenvoeten, iets langer dan de voorvoeten. Met mogelijk enkele of dubbele Hubertusklauwen ( niet verplicht). Bij gelijke kwaliteit gaat de voorkeur uit naar symmetrische Hubertusklauwen aan de achterbenen.

Beweging: De gang waarnaar de voorkeur uit gaat is de draf. Deze moet harmonieus zijn, krachtig en elegant zonder de neiging schuin of in telgang te gaan.

Gezondheid: Afgezien van heupdysplasie zijn er geen ernstige rasspecifieke gezondheidsproblemen bekend. Net als bij veel grotere dogachtigen dient men bedacht te zijn op het optreden van een maagtorsie.



Van de Mastin de los Pirineos waren er tussen 1912 en 1960 nog slechts zes exemplaren officieel ingeschreven in Spanje.
Op boerderijen en in dorpen, verspreid over de streek, kon men echter nog mooie exemplaren vinden. Na de Tweede Wereldoorlog zouden deze mede worden gebruikt bij het opzetten van een gericht fokbeleid.

In 1977 werd de Club del Mastin del Pirineo de Espa ( CMPE) opgericht door Rafael Malo Alcrudo, thans nog steeds actief als voorzitter, en een gerenomeerd internationaal keurmeester en fokker. Mede onder zijn bezielende leiding kende het ras in de jaren tachtig een explosieve groei en is het aantal exemplaren van het ras ook buiten Spanje toegenomen.
Vooral in de Scandinavische landen is de Pirineos inmiddels in redelijke aantallen vertegenwoordigd.
Maar ook in o.a. Frankrijk, Belgie, Duitsland, Italie, Polen en natuurlijk Nederland is er inmiddels een groeiend aantal liefhebbers/fokkers die er mede voor gezorgd hebben dat dit fantastische ras voor uitsterven is behoed.

Het merendeel van de informatie in deze rasstandaard is afkomstig van een artikel uit "onze hond" van december 1999.
Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van de rasstandaard zoals vermeld bij de CMPE.

Dankzij het artikel in onze hond was mijn interesse gewekt voor dit geweldige ras.
Het duurde toen nog enige jaren voordat we daadwerkelijk een Mastin kregen, en inmiddels hebben we er twee.
Beide zijn zeer vriendelijk naar mensen, maar met name s’avonds zijn ze heel alert en behoorlijk waaks.
Naar soortgenoten toe zullen ze nooit zelf beginnen met vechten; elke vreemde hond wordt vriendelijk bejegend. Daarentegen staan ze, wanneer ze herhaaldelijk uitgedaagd worden, hun mannetje

De vacht vereist regelmatig een borstelbeurt, vooral tijdens de verharing.

Over het algemeen luisteren ze vrij redelijk maar ze kunnen zeer eigenwijs zijn als ze echt een ander idee over iets hebben. Persoonlijk ben ik daar wel van gecharmeerd maar als je graag een hele volgzame hond wil zou ik niet aan dit ras beginnen!

Dit ras heeft vrij veel lichaamsbeweging nodig en liefst ook de mogelijkheid om zich vrij te bewegen.

Afbeelding


Rasgroep 2
Marja
Zeer actief
Berichten: 2182
Lid geworden op: 22 apr 2002 23:07
Locatie: ijsselmeer

Ongelezen bericht door Marja »

:cheer: :cheer: :cheer:

Geweldig leuk :ok:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
maanbo
Actief
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2005 23:10
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Ongelezen bericht door maanbo »

geweldig ras, hier woont er 1 van ongeveer 1,5 jaar en wat een heerlijke grote lobbes is het, een echte goedsul.
Baïla
Zeer actief
Berichten: 591
Lid geworden op: 06 mar 2006 17:50
Mijn ras(sen): Mastin de los Pirineos
Aantal honden: 3
Locatie: Neede
Contacteer:

Ongelezen bericht door Baïla »

maanbo schreef:geweldig ras, hier woont er 1 van ongeveer 1,5 jaar en wat een heerlijke grote lobbes is het, een echte goedsul.
Dat is vast Zerbino, die ken ik van shows. :wink:

Wat leuk! :ok:
Afbeelding
Groetjes van Anja, Appie, Perla en Daisy
In liefdevolle herinnering Effendy, Bertus, Pepper, Baïla en Guus
maanbo
Actief
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2005 23:10
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Ongelezen bericht door maanbo »

Baïla schreef:
maanbo schreef:geweldig ras, hier woont er 1 van ongeveer 1,5 jaar en wat een heerlijke grote lobbes is het, een echte goedsul.
Dat is vast Zerbino, die ken ik van shows. :wink:

Wat leuk! :ok:
Ik zal eerlijk zijn, zijn naam vergeet ik altijd het is in elk geval een Spaans klinkende naam en de eigenaresse is een wat oudere blonde dame, ze heeft er net een bruine Newf pup bij. Ze loopt er idd shows mee heeft ze me verteld dus het zou heel goed kunnen, klein wereldje hoor :wink:
S.Bijlsma1
Vaste gebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:48
Locatie: Marssum

Ongelezen bericht door S.Bijlsma1 »

Hoe zijn pyrenese mastiffs in verhouding tot de pyrenee berghond? De tweede sprak mij altijd meer aan, maar eigenlijk zijn ze wel even leuk. Zijn ze net zoals de pyr. berghond heel erg onafhankelijk, of zijn ze inderdaad wat meegaander? Wat ik vooral jammer vind bij de Pyrenese berghond is dat ze nogal makkelijk er alleen vandoor gaan, doet de Pyrenese Mastiff dit ook?
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Ongelezen bericht door fenneke »

S.Bijlsma1 schreef: Wat ik vooral jammer vind bij de Pyrenese berghond is dat ze nogal makkelijk er alleen vandoor gaan, doet de Pyrenese Mastiff dit ook?
ja pyrs zijn dan ook gefokt om zelfstandig hun taak te doen dus zijn het ondernemende honden

ze moeten zelfstandig hun kudde bewaken en verdedigen dus dat gedrag zul je er niet gauw uitkrijgen
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Baïla
Zeer actief
Berichten: 591
Lid geworden op: 06 mar 2006 17:50
Mijn ras(sen): Mastin de los Pirineos
Aantal honden: 3
Locatie: Neede
Contacteer:

Ongelezen bericht door Baïla »

S.Bijlsma1 schreef:Hoe zijn pyrenese mastiffs in verhouding tot de pyrenee berghond? De tweede sprak mij altijd meer aan, maar eigenlijk zijn ze wel even leuk. Zijn ze net zoals de pyr. berghond heel erg onafhankelijk, of zijn ze inderdaad wat meegaander? Wat ik vooral jammer vind bij de Pyrenese berghond is dat ze nogal makkelijk er alleen vandoor gaan, doet de Pyrenese Mastiff dit ook?
Wij hebben 2 Pyreneese Mastiffs en 1 Pyreneese berghond. De Pyreneese berghonden staan er inderdaad om bekend dat ze makkelijk van huis weg lopen, je moet een goeie omheining hebben :mrgreen: Wij hebben thuis wel alles omheind maar zeker niet extreem, grotendeels 80cm schapegaas. Geen van onze honden is ooit weggelopen, ook de Pyr. niet.

Zelf vind ik de Mastiff een tikkeltje minder eigenwijs als de Pyr. en ook iets aanhankelijker naar ons toe. Om een voorbeeld te noemen; als wij s' avonds van keuken naar kamer gaan, of omgekeerd, dan verhuizen de Mastins mee, die zijn altijd graag waar wij zijn. Pepper, onze Pyr. heeft dit nooit gedaan maar het zou best kunnen dat andere Pyreneers dat wel weer doen.
Verder denk ik eigenlijk dat ze best behoorlijk overeenkomen qua gedrag. Ze zijn graag buiten, liggen meestal op een strategische plek zodat ze alle kanten in de gaten kunnen houden en zijn verder heel rustig.

En ze kunnen best goed leren maar direct een commando opvolgen is er hier meestal niet bij...ze luisteren wel, maar in hun tempo. :wink:
Afbeelding
Groetjes van Anja, Appie, Perla en Daisy
In liefdevolle herinnering Effendy, Bertus, Pepper, Baïla en Guus
Gebruikersavatar
Ryan
Vaste gebruiker
Berichten: 73
Lid geworden op: 16 sep 2007 02:37
Locatie: Gemert

Ongelezen bericht door Ryan »

>Leuk onderwerp, over mijn favoriete ras. Wij hebben twee pyr's, nichtjes van elkaar,maar extreem anders. Fenne, twee en een half jaar, erg mooi, stoer, relaxed, kalm en zachtaardig. Erg op mijn vrouw gericht, en kan zich regelmatig terugtrekken. Faya, ruim een jaar, minder mooi, erg aanhankelijk naar het hele gezin, best gehoorzaam, bijzonder lief, bijzonder stout soms, pikt van alles, en maakt het dan kapot ( schoenen zijn favoriet, maar voor hetzelfde geld een schaar, bloempot, of een mobieltje) . Is graag bij het gezin, maar trekt zich soms ook terug. Is extreem blij als de laatste van ons gezin thuis komt, en haar hele roedel compleet is. Gilt en jodelt dan alles bij elkaar.
Liggen beiden graag buiten de zaak te overzien, waarbij de jongste soms nogal blafferig kan zijn. En inderdaad, ze weten precies wat je bedoelt, maar voeren het op hun eigen wijze uit. Heerlijk, maar je moet er tegen kunnen. :blah:
Pyreneers zijn het helemaal!!
Gebruikersavatar
ArCee
Zeer actief
Berichten: 1655
Lid geworden op: 17 nov 2010 12:27
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1
Locatie: Heerhugowaard.

Re: Mastin de los Pirineos

Ongelezen bericht door ArCee »

Zou iemand mij eens kunnen vertellen, indien mogelijk, wat nu het grote verschil is tussen deze hond, en de Mastin Espanol? Met name in het karakter?
Het valt mij namelijk op dat er vanuit Spanje zelf veel mastin Espanols en/of kruisingen daarvan worden aangeboden om te adopteren, maar de Mastin de los Pirineos echter bijna nooit.
Is dat omdat de hond in Spanje zelf ook nogal exclusief is, of omdat deze misschien moeilijker is in opvoeding/karakter?
Qua formaar schelen zij toch niet veel dacht ik?
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Gebruikersavatar
TomEnRenske
Vaste gebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 dec 2009 21:42
Mijn ras(sen): bastaard herder, mastin espanol/herder mix
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Mastin de los Pirineos

Ongelezen bericht door TomEnRenske »

Hallo ArCee,

De Mastin P. (om het zo maar even aan te geven) komt gewoon wat minder voor.
Ook in Spanje.
Maar hij is in Nederland al een jaar of 40 bekend, in tegenstelling tot Mastin E.
Die is bekend aan het worden door het gegeven dat de Europese samenleving opener geworden is en er (op verkeerde gronden) steeds meer belangstelling is ontstaan voor zeer grote, sterke honden.
De Mastin Espanol is al ca. 400 jaar in gebruik als beschermer van schapenkuddes tegen wolven en beren.
Zij moesten kuddes van duizenden schapen op de winter/zomer verplaatsing beschermen, met ca 10 honden.
Je kunt je voorstellen, dat deze honden zeer zelfstandig op moesten kunnen treden en zich door niets van de wijs moesten laten brengen.
Inmiddels worden ze veel gebruikt als kettinghond/erfbewaker, een foute zaak natuurlijk....
Maar als je een goede mastin espanol treft, heeft die nog alles in zich!
Voorname vriendelijkheid, een heer van stand!
Enorm speels, een gigantische ondeugd, maar een hart van goud!
Hij geeft zijn leven voor je.
Ze zijn ook gebouwd op het overleven van gevechten:
Een zeer losse vacht, zodat een beet alleen maar oppervlakte schade is....
Waarna het mastinnetje alleen maar even hoeft te laten zien, wie de baas is in een conflict....

Maar goed....een verschil....
Een volwassen Mastin E. is wellicht iets onafhankelijker dan een Mastin P.
Je moet als baas dus wel je positie innemen!
Nooit fysiek worden met een Mastin E.

Tegelijk is hij enorm stabiel!
Hij straalt rust en vriendelijkheid uit naar andere honden en mensen.
En maakt dat ook waar!

Cares is aangemeld als therapiehond voor mensen met psychische problemen.
Tegelijk is hij een dondersteen van de eerste orde!

Ik denk, dat Mastin E. wellicht iets meer stabilteit heeft dan Mastin P..

Veel meer kan ik er ook niet over zeggen.

In het maandblad 'Onze hond' van augustus, komt een artikel over Mastin E.

Groeten en succes!
Tom
Gebruikersavatar
ArCee
Zeer actief
Berichten: 1655
Lid geworden op: 17 nov 2010 12:27
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1
Locatie: Heerhugowaard.

Re: Mastin de los Pirineos

Ongelezen bericht door ArCee »

Tom, dankjewel.

Ik ben zelf erg gecharmeert van de Mastin E, en jouw antwoord sterkt mij in mijn keuze.
Ik zal "Onze Hond" zeker in de gaten houden, alhoewel ik al uren leesinfo achter de rug heb over het ras.

Info van mensen krijgen die er 1 hebben of kennen, dus het leven kennen met een Mastin E is voor mij daarentegen meer waard als wat je vaak leest, wat ook erg vaak een ideaalbeeld schetst.

Rene.
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Gebruikersavatar
aragoleon
Actief
Berichten: 193
Lid geworden op: 09 apr 2008 11:57
Mijn ras(sen): Mastines en dashonden
Locatie: Sukerbietendorp
Contacteer:

Re: Mastin de los Pirineos

Ongelezen bericht door aragoleon »

ik heb geloof ik al een aantal malen hierover bericht: zelf hebben we van beide merken exemplaren rondlopen. Bij individuele honden is het moeilijk vergelijken met de rasstandaard; ook is relevant of er raszuivere honden betreft en dan is het goed om te realiseren of deze afstammen van huishonden c.q. showhonden of van lijnen die nog hun authentieke taak uitoefenen. Dat laatste zal vaker bij de ME voorkomen dan bij de MP. Wel is de MP consequenter qua ras opgebouwd, in elk geval de laatste 30 jaar.
Karakter: een ME is iets harder qua karakter dan de MP: deze laatste wordt niet voor niets de "Gentle Giant" genoemd; zacht, nobel en rustig. Zelf heb ik een aantal exemplaren die zacht nobel en rustig zijn doch wanneer er bedreiging is erg tekeer kunnen gaan. Daar waar de MP stopt - dit zal niet al te snel gebeuren- zal de ME (de werklijnen, met dus het oorspronkelijke karakter) doorgaan.
Zo was op de WDS afgelopen week duidelijk te zien dat de ME's uit Spanje goedaardig waren doch niet te beroerd om in sommige gevallen zeer alert en aanwezig te zijn; de MP's daarentegen lagen lekker in de bench of op hun kleedje en lieten zich alles welgevallen.

Een beschrijving in Onze hond moet men kritisch bekijken: zoals bij veel rassen worden karaktereigenschappen gebagatelliseerd (kijk bijv. eens in het boek van esther Verhoeff: daar staat bij grofweg 90% van de verwante rassen dezelfde karakterbeschrijving)

Oordelen omtrent deze honden (elk ras eigenlijk) kun je pas goed maken wanneer je meerdere in het wild hebt gezien, onder diverse omstandigheden , van verschillende leeftijden en wetende wat de achtergrond is.
Maar bovenal staat: eens een mastín (ongeacht welke van de 2) altijd mastinero!
Ήυs

Re: Mastin de los Pirineos

Ongelezen bericht door Ήυs »

Prachtig :I:
Gebruikersavatar
TomEnRenske
Vaste gebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 dec 2009 21:42
Mijn ras(sen): bastaard herder, mastin espanol/herder mix
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Mastin de los Pirineos

Ongelezen bericht door TomEnRenske »

aragoleon,

Helemaal mee eens!
De verschillen,qua karakter en temperament, zijn, met een goede opvoeding, marginaal en hebben meer te maken met wie het zegt en wat jouw hond(en) uitstralen....
Maar wie een MP of een ME heeft...., wil in vrijwel 100% van de gevallen nooit meer een andere hond!

Succes ArCee,
Tom
Gebruikersavatar
ArCee
Zeer actief
Berichten: 1655
Lid geworden op: 17 nov 2010 12:27
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1
Locatie: Heerhugowaard.

Re: Mastin de los Pirineos

Ongelezen bericht door ArCee »

aragoleon schreef:ik heb geloof ik al een aantal malen hierover bericht: zelf hebben we van beide merken exemplaren rondlopen. Bij individuele honden is het moeilijk vergelijken met de rasstandaard; ook is relevant of er raszuivere honden betreft en dan is het goed om te realiseren of deze afstammen van huishonden c.q. showhonden of van lijnen die nog hun authentieke taak uitoefenen. Dat laatste zal vaker bij de ME voorkomen dan bij de MP. Wel is de MP consequenter qua ras opgebouwd, in elk geval de laatste 30 jaar.
Karakter: een ME is iets harder qua karakter dan de MP: deze laatste wordt niet voor niets de "Gentle Giant" genoemd; zacht, nobel en rustig. Zelf heb ik een aantal exemplaren die zacht nobel en rustig zijn doch wanneer er bedreiging is erg tekeer kunnen gaan. Daar waar de MP stopt - dit zal niet al te snel gebeuren- zal de ME (de werklijnen, met dus het oorspronkelijke karakter) doorgaan.
Zo was op de WDS afgelopen week duidelijk te zien dat de ME's uit Spanje goedaardig waren doch niet te beroerd om in sommige gevallen zeer alert en aanwezig te zijn; de MP's daarentegen lagen lekker in de bench of op hun kleedje en lieten zich alles welgevallen.

Een beschrijving in Onze hond moet men kritisch bekijken: zoals bij veel rassen worden karaktereigenschappen gebagatelliseerd (kijk bijv. eens in het boek van esther Verhoeff: daar staat bij grofweg 90% van de verwante rassen dezelfde karakterbeschrijving)

Oordelen omtrent deze honden (elk ras eigenlijk) kun je pas goed maken wanneer je meerdere in het wild hebt gezien, onder diverse omstandigheden , van verschillende leeftijden en wetende wat de achtergrond is.
Maar bovenal staat: eens een mastín (ongeacht welke van de 2) altijd mastinero!

Dat is ook exact de reden waarom ik JUIST op dit forum gebruikerservaringen vraag. In artiekelen word ALTIJD uitgegaan van een ideaalbeeld hoe een ras zou moeten zijn volgens de ras standaart.
Juist omdat veel van de Spaanse Mastins kruisingen zijn zul je terdege rekening mee moeten houden dat er een ander ras in gekruist zit. Nu KAN dat wel eens goed uitpakken, maar elk verhaal, elke kruising heeft 2 kanten.


Een kruising Mastin - herder kan een hele andere hond zijn als een kruising Mastin - Rottweiler of een Mastin - Huskey.
Van dit soort artikelen in bladen kun je wel ongeveer een beeld krijgen over hoe deze honden zijn onstaan, gebruik, karakter eigenschappen zodat je kunt bepalen of dit wel jouw ras is.
Dat ze per individu verschillen, zeker als we het over kruisingen hebben, dat geldt voor elk ras natuurlijk.
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Gebruikersavatar
aragoleon
Actief
Berichten: 193
Lid geworden op: 09 apr 2008 11:57
Mijn ras(sen): Mastines en dashonden
Locatie: Sukerbietendorp
Contacteer:

Re: Mastin de los Pirineos

Ongelezen bericht door aragoleon »

Over kruisingen en importen: ik had recentelijk een vraag over een uit Spanje geimporteerde jongvolwassen ME (of kruising) reu die zowel tov baasjes als tov bezoek (mens en hond) van het één op het ander moment zich zeeeeer dominant ging opstellen.
Dit is een probleem dat men niet kan oplossen: zolang honden zonder historie worden aangeboden moet men zich afvragen of dat wel goed gaat komen anders zijn er twee verliezers: hond en baasje
Gebruikersavatar
ArCee
Zeer actief
Berichten: 1655
Lid geworden op: 17 nov 2010 12:27
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1
Locatie: Heerhugowaard.

Re: Mastin de los Pirineos

Ongelezen bericht door ArCee »

Tsjah, zonder verdere info kun je weinig met zo'n bericht.
Meestal is dat een samenloop van omstandigheden waarom zoiets iets begint.
Dat gebeurd normaal gesproken echt niet zomaar van de ene op de andere dag.
Daar kun je dus, met zo'n kort bericht, weinig van zeggen of maken.
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Gebruikersavatar
aragoleon
Actief
Berichten: 193
Lid geworden op: 09 apr 2008 11:57
Mijn ras(sen): Mastines en dashonden
Locatie: Sukerbietendorp
Contacteer:

Re: Mastin de los Pirineos

Ongelezen bericht door aragoleon »

@ArCee: wat ik met dat bericht wilde zeggen is het volgende.
men dient zich, alvorens aan een hond te beginnen in het algemeen en al zeker aan een hond zonder bekende historie met meer of minder vermeende kenmerken van een bepaald ras, af te vragen of men alles in huis heeft om een dergelijk hond te kunnen houden.
Het houden van berghonden, kruisingen hiervan en al het andere dat niet onder de noemer schoothonden e.d valt, vereist kennis van en ervaring met het (de) ras(sen) zowel ten aanzien van de goede als minder goede kanten van hen.
Plaats reactie

Terug naar “Rasgroep 2: Pinschers en schnauzers, molossers, berg- en sennenhonden”