Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ca de Bou

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
twinkeltje
moderator
Berichten: 65126
Lid geworden op: 08 jan 2004 14:33
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2
Locatie: Delft

Ca de Bou

Ongelezen bericht door twinkeltje »

De Ca de Bou
(met dank aan Westside Kennel)

Afbeelding

De Ca de Bou is een middelgrote, krachtige waakhond, dapper, met een temperament dat veel respect afdwingt.

Hoofd:
Opvallend groot, vierkant, met zeer gespierde wangen en kaken. Vlakke schedel zonder waarneembaar achterhoofdsknobbel zeer duidelijk aangegeven stop, brede en krachtige voorsnuit, die iets korter is dan de schedel. Dikke, zwart gepigmenteerde lippen, die het gebit goed bedekken, en een zwarte neusspiegel. De kop van de reu is altijd een stuk groter dan de kop van de teef.

Ogen:
Groot en ovaal, iets prominent. Ze zijn ver uit elkaar geplaatst, donker en hebben een zelfstandige uitdrukking.

Oren:
Hoog aangezet, ver uit elkaar geplaatst klein en dun.

Gebit:
Mag een onderbeet hebben tot 1 cm.

Hals:
Vrij lang, dik en gespierd.

Lichaam:
Compact, met een ruime, brede, diepe en vrij lange borstkas. Zeer goed gewelfde ribben, breed front. Tamelijk korte licht gewelfde ruglijn met brede en goed gespierde lendenen en brede croupe.

Ledematen:
Zeer krachtige botten, matige hoekingen voor en achter, goed gespierde ledematen. Rechte voorbenen met een goede breedte ertussen, rechte en evenwijdige voor en achterbenen, lage en krachtige sprongen.

Voeten:
Gesloten en gewelfd, met sterke voetzolen.

Staart:
Laag aangezet, grof. Moet tot aan de punt van de sprong reiken. Wordt in rust gedragen, in actie ter hoogte van de ruglijn en sabelvorming. De staart werd vaak gecoupeerd.

Vacht:
Kort en hard.

Kleur:
Zandkleurig, zwart , rood, eenkleurig of gestroomd (bij gestroomde honden is de combinatie donker met zandkleur gewenst). Witte vlekken mogen op borst en voorpoten tot een max. van 30%. Een zwart masker is ook toegestaan.

Schofthoogte:
Reu 55 - 58 cm. Teef 52 a 55 cm

Gewicht:
Reu 35 a 38 kg. Teef 30 a 34 kg.


Karakter eigenschappen:
De Ca de Bou is een rustige huis hond, leert erg snel maar is geen allemans vriend. De Ca de Bou vertoont toch enigszins terughoudendheid naar mensen die hij niet kent.

Het is een goede waakhond die huis en gezin te alle tijden zal beschermen als dit nodig is.

De reuen van het ras zijn vrij dominant maar met een goede opvoeding prima te hanteren.

De Teven van het ras zijn minder dominant maar zijn niet minder indrukwekkend.

De Ca de Bou heeft niet veel beweging nodig, het spelen met andere honden en met de leden van het gezin is voor de Ca de Bou meestal al genoeg. Ondanks ze er vrij log uit zien zijn ze super wendbaar en lopen ze met een sprintje menig hondenras eruit.
De Ca de Bou is wel erg aan zijn plaatst en omgeving gehecht dit merk je bij voorbeeld als hij meegaat op visite en je laat hem in een nieuwe omgeving uit. Ze zullen er wel plassen maar poepen wordt meestal opgehouden tot dat ze thuis zijn.

Het ras blaft weinig en is niet gevoelig voor temperatuur veranderingen.

Rasgroep 2
Gebruikersavatar
Gittje
Zeer actief
Berichten: 800
Lid geworden op: 15 apr 2005 17:43
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gittje »

Het valt mij op dat ik in veel foto's van Ca de Bou's precies een zweem van de (old) Englisch Bulldog in terugvind. Werd het ras "heropgebouwd" misschien zoals dit bv. voor de Cane Coros & de Belgische Mastiff is gebeurd ?
Eva
Actief
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 aug 2006 13:03
Locatie: Zaanstreek

Ongelezen bericht door Eva »

In alle karakterbeschrijvingen lees ik dat de Ca de Bou geen allemansvriend is, nou die van ons wel. Die vind alle mensen en kinderen bijzonder gezellig.

We hebben een reu, qua karakterbeschrijving klopt dat wel. Hij is erg dominant en zeker niet makkelijk met andere honden. Behalve met onze andere teef.

Ondanks dat hij gek is op bezoek en mee op visite gaan is het een erg goede, felle waakhond.
Brigitte
Zeer actief
Berichten: 22340
Lid geworden op: 23 apr 2002 00:21

Ongelezen bericht door Brigitte »

Eva schreef:In alle karakterbeschrijvingen lees ik dat de Ca de Bou geen allemansvriend is, nou die van ons wel. Die vind alle mensen en kinderen bijzonder gezellig.

We hebben een reu, qua karakterbeschrijving klopt dat wel. Hij is erg dominant en zeker niet makkelijk met andere honden. Behalve met onze andere teef.

Ondanks dat hij gek is op bezoek en mee op visite gaan is het een erg goede, felle waakhond.
Alano is ook absoluut geen allemansvriend, de meeste mensen negeert hij gewoon alleen zijn fysiotherapeute vind hij helemaal leuk daar keek ik echt van op, hij is ook heel erg dominant maar heeft nooit problemen met andere honden.

Wat jij omschrijft kwa waakhond heeft hij ook. Hij zal dan ook echt bijten als er iemand binnen komt.
Gebruikersavatar
Mol
Zeer actief
Berichten: 4735
Lid geworden op: 24 apr 2002 23:44

Ongelezen bericht door Mol »

Gittje schreef:Het valt mij op dat ik in veel foto's van Ca de Bou's precies een zweem van de (old) Englisch Bulldog in terugvind. Werd het ras "heropgebouwd" misschien zoals dit bv. voor de Cane Coros & de Belgische Mastiff is gebeurd ?
het ras is wel opnieuw ogebouwt, en er zijn proef dekkingen geweest met bulldog's maar deze lijn is verworpen omdat de korte koppen en wokkel staarten problemen gaven en dus de kop typeshe eigenschapen verloren ginnen, en het verkorten en verkleinen in het lichaam, in groot probleem gaven.

mol
Eva
Actief
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 aug 2006 13:03
Locatie: Zaanstreek

Ongelezen bericht door Eva »

lees net mijn stukje terug, onze Tyson is al lang geen allemans vriend meer. De karakter beschrijving van de Ca de Bou klopt als een bus.
We vinden het nog steeds een super hond! Wel weten we nu dat je met een aantal dingen rekening moet houden.
Gebruikersavatar
de purmerpeitjes
Actief
Berichten: 292
Lid geworden op: 24 mei 2007 08:35
Mijn ras(sen): Shar-Pei
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door de purmerpeitjes »

Wat jammer dat de foto weg is van deze hond
Afbeelding
Tess i.m (2007) Amy i.m. (2011) Fleur i.m. (2013)
Brigitte
Zeer actief
Berichten: 22340
Lid geworden op: 23 apr 2002 00:21

Ongelezen bericht door Brigitte »

Timo Tess Lola en Astrid schreef:Wat jammer dat de foto weg is van deze hond
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chicoahua
Zeer actief
Berichten: 1893
Lid geworden op: 26 jun 2008 23:06
Mijn ras(sen): chihuahua/shih-tzu
Engelse Bulldog

Re: Ca de Bou

Ongelezen bericht door Chicoahua »

jammer dat de foto's het niet doen..vind het een mooi ras
Afbeelding
cadeboualmere
Actief
Berichten: 197
Lid geworden op: 04 jul 2008 21:26
Mijn ras(sen): ca de bou
Locatie: almere
Contacteer:

Re: Ca de Bou

Ongelezen bericht door cadeboualmere »

Hier wat nieuwe :F:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door cadeboualmere op 30 mar 2013 09:19, 3 keer totaal gewijzigd.
cadebou oldpride
Gebruikersavatar
ArCee
Zeer actief
Berichten: 1655
Lid geworden op: 17 nov 2010 12:27
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1
Locatie: Heerhugowaard.

Re: Ca de Bou

Ongelezen bericht door ArCee »

Verbluffend om te zien dat de type in vacht het voorkomen van deze hond zo kan veranderen? De gestroomde LIJKT door zijn vacht wat norswer over te komen als de licht bruine. Waarschijnlijk alleen maar uiterlijke schijn, maar zo lijkt het wel. :W:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Plaats reactie

Terug naar “Rasgroep 2: Pinschers en schnauzers, molossers, berg- en sennenhonden”