Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Australian Cattledog

Moderator: moderatorteam

Nono
Zeer actief
Berichten: 3850
Lid geworden op: 29 feb 2004 19:35
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Locatie: Twente
Contacteer:

Australian Cattledog

Ongelezen bericht door Nono »

De Australian Cattle Dog
Met dank aan Drijver

Algemene verschijning
De algemene verschijning is die van een sterke compacte, symmetrisch gebouwde werkhond. Hij beschikt over de vaardigheid en bekwaamheid om iedere toebedeelde taak uit te voeren, hoe zwaar die ook zijn mag. De combinatie van stevigheid, kracht, evenredigheid en harde bespiering moet de indruk wekken van grote behendigheid, kracht en uithoudingsvermogen.
Iedere neiging tot grofheid of zwakte dient als een ernstige fout te worden aangemerkt.

Afbeelding
Kenmerken
Zoals de naam al zegt en daarin kent het ras zijn gelijke niet, behoort het tot de primaire taak van de hond om het vee in bedwang te houden, zowel op open als op afgesloten terreinen. Zijn immer aanwezige alertheid, buitengewone schranderheid, waakzaamheid, moed en trouw, met een nooit aflatende plichtsbetrachting, maken hem tot een ideale hond.
Zijn oprechtheid en aangeboren neiging tot beschermen maken hem tot de aangewezen bewaker van de veefokker, zijn kudde en zijn bezittingen. Hoewel hij van nature afstandelijk is, moet hij handelbaar zijn, zeker in de showring. Alles wat zij functioneren als werkhond op wat voor wijze dan ook in de weg staat, moet als een ernstige fout worden gezien.

Hoofd
Het hoofd is krachtig en moet in harmonie zijn met de rest van de hond en in overeenstemming met de totale bouw.
De schedel, die breed is en licht gewelfd tussen de oren, wordt geleidelijk aan vlakker naar de lichte duidelijke stop. De wangen zijn goed gespierd, zij mogen noch grof, noch uitstekend zijn. De onderkaak moet krachtig, diep en goed ontwikkeld zijn. De snuit is breed en onder de ogen goed opgevuld, geleidelijk aan versmallend naar een matige lange, diepe en krachtige voorsnuit, die in een parallel vlak ligt met de schedel. De lippen zijn strak en gaaf. De neus is zwart.

Afbeelding


Tanden
De tanden moeten gezond, sterk en regelmatig geplaatst zijn en scharend sluiten. De ondersnijtanden moeten vlak achter de bovensnijtanden vallen en deze net raken. Gezien het feit dat de honden weerbarstig vee moeten drijven door het lichtjes in de achterbenen te bijten, is een goed en sterk gebit van groot belang.

Ogen
De matig grote ogen moeten ovaal van vorm zijn, zij mogen noch uitpuilen noch diep liggen, met een uitdrukking die oplettendheid en schranderheid verraadt. Wanneer de hond door vreemden wordt benaderd, is een waarschuwende of achterdochtige flikkering in het oog karakteristiek. De oogkleur is donkerbruin.

Afbeelding

Oren
De matig grote oren moeten eerder klein dan groot zijn, breed aangezet, gespierd, staand gedragen en enigszins puntig, het mogen geen vleermuis- of lepeloren zijn. De oren zijn ver uit elkaar op de schedel geplaatst, naar buiten gedraaid, beweeglijk en fier opgericht als de hond attent is. Het oor moet stevig aanvoelen en de binnenkant van het oor moet goed behaard zijn.

Hals
De hals is buitengewoon krachtig, gespierd en van een middelmatige lengte. Hij wordt breder bij de overgang naar de schouders en mag geen keelhuid vertonen.

Voorhand
De schouderbladen moeten breed zijn, goed schuin geplaatst, goed gespierd en een goede hoek vormen met de opperarm.
De schoudertoppen mogen niet te dicht bij elkaar liggen. De voorbenen bezitten stevig, rond bot tot op de voet. Zij moeten van voren gezien recht zijn en parallel lopend. Van terzijde gezien maakt de middenvoet, die een soepele indruk moet maken, een kleine hoek met de onderarm. Hoewel de schouders gespierd zijn en het botwerk sterk, staan beladen schouders en zwaar front een goed gangwerk in de weg en beperken de werkcapaciteiten.

Lichaam
De lengte van het lichaam, van boeggewricht tot het zitbeen, verhoudt zich tot de schofthoogte als 10:9. De boven belijning is recht met goed gewelfde ribben, die ver naar achteren doorlopen, maar die nooit tonvormig mogen zijn. De borst is diep, gespierd en matig breed. De lendenen zijn breed, vol en krachtig gespierd. De flanken zijn diep en vormen een krachtige verbinding van de voor- en achterhand.

Afbeelding

Achterhand
De achterhand is breed, krachtig en gespierd. Het bekken is nogal lang en helt enigszins. Lange, sterke, goed ontwikkelde dijen met voldoende hoeking in de knie. Krachtige, laag geplaatste sprongen. Van achteren gezien staan de benen, van de hakken tot de voeten, recht en zijn noch te dicht noch te wijd uiteen geplaatst.

Voeten
De voeten moeten rond zijn en de tenen kort, sterk, goed gebogen en gesloten. De voetzolen moeten hard zijn en dik, de nagels kort en krachtig.

Staart
De staart is vrij laag aangezet in een vloeiende lijn met het bekken en reikt ongeveer tot de sprong. In rust hangt de staart licht gebogen. Als de hond loopt, of bij opwinding, mag de staart enigszins omhoog worden gedragen, maar mag nooit hoger reiken dan tot een denkbeeldige, verticale lijn. De staart moet dik behaard zijn.

Vacht
De vacht is vlak, het is een dubbele vacht met een korte, dichte ondervacht. De weerbestendige bovenvacht is dicht aanliggend, hard, recht en vlak. Onder het lijf, naar de achterzijde van de benen toe, is de beharing langer en vormt bij de dijen een lichte broek. Op het hoofd, inclusief de binnenkant van de oren, is de beharing kort, ook de voorpoten en de voeten hebben kort haar. Bij de hals is het haar dikker en langer. Een te korte zowel als een lange vachtstructuur moet worden gezien als een fout. Als gemiddelde dient de haarlengte tussen de 2,5 en 4 cm. te bedragen.

Kleur: Blauw
De kleur moet blauw zijn of blauw gespikkeld, met of zonder aftekeningen. De toegestane aftekeningen zijn zwart, blauw of tan op het hoofd, bij voorkeur symmetrisch verdeeld. Het tan van de voorbenen begint halverwege de benen en breidt zich uit aan de voorkant tot de borst en de keel, met tan op de kaken, het tan van de achterbenen bevindt zich aan de binnenzijde daarvan en aan de binnenkant van de dijen tot aan de voorzijde van de knie en wordt breder naar de buitenkant van de sprongen tot de tenen. In de ondervacht is tan toegestaan, mits deze niet door de blauwe bovenvacht schijnt. Zwarte aftekeningen op het lichaam zijn ongewenst.

Afbeelding

Kleur: Roodgespikkeld
De kleur moet regelmatig roodgespikkeld zijn over het hele lichaam, dit gaat ook op voor de ondervacht, die niet wit of roomkleurig mag zijn. Er mogen al dan niet donkerder rode aftekeningen op het hoofd voorkomen. Symmetrische aftekeningen op het hoofd zijn gewenst. Rode aftekeningen op het lichaam zijn toegestaan, maar worden niet graag gezien.

Maat
De verlangde schofthoogte bedraagt voor reuen tussen de 46 en 51 cm. en voor de teven tussen de 43 en 48 cm.

Gewicht
Het gewicht van de Australian Cattle Dog bedraagt tussen de 16 en 21 kilo.

Afbeelding


Gangen
De beweging moet zuiver, vrij, lenig en moeiteloos zijn. De beweging vanuit de schouders en voorbenen moet in harmonie zijn met de krachtige voorstuwing vanuit de achterbenen. Het vermogen van de hond om snel en plotseling te bewegen is essentieel. Een harmonisch gangwerk is een eerste vereiste. Stokkerig gaan, beladen of slappe schouders, een steile schouderligging, losse ellebogen, slappe polsen of zwakke (voor)voeten, steile sprongen, koehakkigheid of sabelvormige benen dienen als ernstige fouten te worden gezien. Bij het gaan hebben de voeten de neiging om dichter naar elkaar toe te gaan naarmate de snelheid toeneemt, wanneer de hond echter stilstaat, mag dat niet meer te zien zijn.

Fouten
Iedere afwijking van bovengenoemde punten dient te worden opgevat als een fout, de mate waarin de fout wordt meegewogen, hangt af van de ernst daarvan.
N.B.: Reuen moeten twee normaal ontwikkelde testikels hebben die volledig in het scrotum zijn ingedaald.

Rasgroep 1
Rhiannon
Zeer actief
Berichten: 2281
Lid geworden op: 26 jan 2009 16:01

Re: Australian Cattledog

Ongelezen bericht door Rhiannon »

Hoe is het karakter van deze hond? ik kom sinds kort iedere dag een meneer tegen met zo'n hond en die is buitensporig agressief.
MaaikePerla
Actief
Berichten: 148
Lid geworden op: 09 dec 2009 17:19
Mijn ras(sen): Herder-Whippet

Re: Australian Cattledog

Ongelezen bericht door MaaikePerla »

Wel een heel mooi ras! :I:
Gebruikersavatar
antheman
Zeer actief
Berichten: 2136
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:10
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd
Aantal honden: 2

Re: Australian Cattledog

Ongelezen bericht door antheman »

Ook ik wil graag meer van het karakter weten.
Gebruikersavatar
SimoneA
Zeer actief
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 feb 2008 20:23

Re: Australian Cattledog

Ongelezen bericht door SimoneA »

De cattles die ik op de behendigheidsvelden tegenkom zijn bijna allemaal pittig en niet hondvriendelijk..... :(:
Gebruikersavatar
Reneey
Zeer actief
Berichten: 1055
Lid geworden op: 24 dec 2009 19:22
Mijn ras(sen): 1 Duitse Dog
1 Chihuahua
Locatie: Purmerend

Re: Australian Cattledog

Ongelezen bericht door Reneey »

SimoneA schreef:De cattles die ik op de behendigheidsvelden tegenkom zijn bijna allemaal pittig en niet hondvriendelijk..... :(:
Dit klopt wel een beetje .. wij hebben er zelf 2 gehad 1 teef pfoe die kon niet met andere honden ... ja soms uitzondering
1 reu deze was heeeelll onderdanig ... kon met andere honden maar niet makkelijk.
Afbeelding
Ik Kan Niet Loslaten ... Terwijl Ik Je Niet Vast Kan Houden
Als Ik Je Los Kan Laten, Kan Ik Je Niet Meer Verliezen
Jumbo 8-9-1998 / 19-7-2009
Gebruikersavatar
Reneey
Zeer actief
Berichten: 1055
Lid geworden op: 24 dec 2009 19:22
Mijn ras(sen): 1 Duitse Dog
1 Chihuahua
Locatie: Purmerend

Re: Australian Cattledog

Ongelezen bericht door Reneey »

---------- KARAKTERBESCHRIJVING --------

Alhoewel dit een actieve hond is die graag voor zijn baasje werkt, is het een hond die niet vaak blaft. Maar wat zeker is, als eigenaar van deze trouwe viervoeter moet je de tijd vrijmaken om met hem aan het werk te gaan, zoniet dan doe je hem echt tekort. Bij tekort aan aandacht en beweging heeft de Cattle Dog de neiging om zelf naar bezigheden op zoek te gaan en dan kan hij voor de eigenaar 'vervelende' dingen overhoop halen. Dus regelmatig een flinke wandeling is aangeraden voor deze hond, wat over het algemeen ook ten goede komt voor het baasje.

De Australian Cattle Dog is ook heel beschermend van karakter en zal een vreemde laten merken dat voor een bezoekje aan jouw gezin en je bezittingen eerst zijn toestemming gegeven moet worden. Dit is ook de reden dat hij even tijd nodig heeft om vertrouwd te raken met mensen die hij nog niet zo goed kent. Eenmaal dat vertrouwen gewonnen, is hij ook voor deze bezoekers een goede gastheer.

De Australian Cattle dog is een heel leergierige hond die graag opdrachten voor je uitvoert. Het opleren van deze hond kost daarom niet overdreven veel moeite. Omdat de hond zo graag voor je werkt, kan je het leerproces goed combineren met beweging zoals bal- en speurspelletjes, apporteren etc... daarom ook zijn hondensporten zoals flyball, behendigheid en gehoorzaamheidsoefeningen iets waar je hem echt plezier mee doet.

Dus sluit je deze hond op in een kamertje om hem drie keer per dag een plasje te laten doen, dan is de kans groot dat er gedragsproblemen ontstaan, waar hij dus eigenlijk niks aan kan doen.
De schofthoogte van de reutjes is ongeveer 46 cm tot 51 cm en voor de teefjes is dit 43 cm tot 48 cm.
De Australian Cattle dog heeft de kleuren blauw en roodgespikkeld en het gewicht moet in verhouding zijn met de grootte. De gemiddelde leeftijd voor deze hond is 10 tot 13 jaar.
Afbeelding
Ik Kan Niet Loslaten ... Terwijl Ik Je Niet Vast Kan Houden
Als Ik Je Los Kan Laten, Kan Ik Je Niet Meer Verliezen
Jumbo 8-9-1998 / 19-7-2009
Gebruikersavatar
antheman
Zeer actief
Berichten: 2136
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:10
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd
Aantal honden: 2

Re: Australian Cattledog

Ongelezen bericht door antheman »

Reneey schreef:---------- KARAKTERBESCHRIJVING --------

Alhoewel dit een actieve hond is die graag voor zijn baasje werkt, is het een hond die niet vaak blaft. Maar wat zeker is, als eigenaar van deze trouwe viervoeter moet je de tijd vrijmaken om met hem aan het werk te gaan, zoniet dan doe je hem echt tekort.
.
Is dat van dezelfde orde als een BorderCollie?
Wat is werken bij een Cattledog? Een stevige wandeling, of moeten zijn hersens gekraakt worden?
Gebruikersavatar
marye
Zeer actief
Berichten: 7279
Lid geworden op: 21 jun 2004 15:46
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Australian Cattledog

Ongelezen bericht door marye »

antheman schreef:
Reneey schreef:---------- KARAKTERBESCHRIJVING --------

Alhoewel dit een actieve hond is die graag voor zijn baasje werkt, is het een hond die niet vaak blaft. Maar wat zeker is, als eigenaar van deze trouwe viervoeter moet je de tijd vrijmaken om met hem aan het werk te gaan, zoniet dan doe je hem echt tekort.
.
Is dat van dezelfde orde als een BorderCollie?
Wat is werken bij een Cattledog? Een stevige wandeling, of moeten zijn hersens gekraakt worden?
Een stevige wandeling vind ik sowieso niet onder werken vallen.
Ze hebben echt geestelijke uitdagingen nodig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
antheman
Zeer actief
Berichten: 2136
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:10
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd
Aantal honden: 2

Re: Australian Cattledog

Ongelezen bericht door antheman »

marye schreef: Een stevige wandeling vind ik sowieso niet onder werken vallen.
Ze hebben echt geestelijke uitdagingen nodig.
Daarom vraag ik het. :pffff:
Gebruikersavatar
marye
Zeer actief
Berichten: 7279
Lid geworden op: 21 jun 2004 15:46
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Australian Cattledog

Ongelezen bericht door marye »

antheman schreef:
marye schreef: Een stevige wandeling vind ik sowieso niet onder werken vallen.
Ze hebben echt geestelijke uitdagingen nodig.
Daarom vraag ik het. :pffff:
Het is vergelijkbaar met de BC volgens mij, vind ze sociaal gezien wel pittiger.
Afbeelding
Gebruikersavatar
antheman
Zeer actief
Berichten: 2136
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:10
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd
Aantal honden: 2

Re: Australian Cattledog

Ongelezen bericht door antheman »

marye schreef:
antheman schreef:
marye schreef: Een stevige wandeling vind ik sowieso niet onder werken vallen.
Ze hebben echt geestelijke uitdagingen nodig.
Daarom vraag ik het. :pffff:
Het is vergelijkbaar met de BC volgens mij, vind ze sociaal gezien wel pittiger.
dan kan hij van mijn lijstje af :mrgreen:
Gebruikersavatar
hondeponnetje
Zeer actief
Berichten: 1554
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:12
Mijn ras(sen): Australian Cattle Dog
Aantal honden: 2
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Australian Cattledog

Ongelezen bericht door hondeponnetje »

En dat ze niet vaak blaffen kan ook naar het rijk der fabelen.
Afbeelding
met dank aan Twinkel
Strega
Zeer actief
Berichten: 9378
Lid geworden op: 25 dec 2010 00:43
Mijn ras(sen): Kruising Border collie/Australian cattle dog en een Spaanse zwerver

Re: Australian Cattledog

Ongelezen bericht door Strega »

Ik heb zelf een kruising ACD met BC... lekker euh... DRUK dus ;). Ik weet dus niet zo goed wat in haar karakter de ACD in haar is en wat in haar de BC is, maar het liefst leukt ze alles dat ze doet op met luid geblaf (volgens mij zijn BC's helemaal niet zo blafferig toch? Dus waar ze dat vandaan heeft?). Met andere honden heeft ze geen problemen. Eigenlijk negeert ze de meesten en ze heeft dan soms ineens een reu die ze héél leuk vindt. Dan wordt ze een beetje te opgewonden soms, maar ze is niet agressief of zo.

Als je ruimte en tijd hebt, heb je er een fantastische hond aan, denk ik. Zeker als je de sport in wilt, hoewel ze misschien niet zo wendbaar zijn als andere rassen aangezien ze vrij compact zijn, maar misschien valt dat wel reuze mee. De mijne heeft de voorkant van een ACD (brede borst) maar is van achteren een BC (lijkt echt alsof ze een wespentaille heeft daardoor haha :mann: ).

Hoe dan ook: ik vind ze zo mooi :I: !
Those who don't believe in magic will never find it. - Roald Dahl
Plaats reactie

Terug naar “Rasgroep 1: Herdershonden en veedrijvers”