Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
elskeadrianne
Actief
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:30
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2

Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door elskeadrianne »

Hoi allen,

Inmiddels een aantal jaar geleden dat ik hier voor het laatst geschreven heb. Wel veel meegelezen :D
Mijn Oudduitse herder Mace is inmiddels 4. Een hele stabiele teef, erg sociaal met klein en groot, zelfstandig, soms wel een beetje een regelteef (als bijvoorbeeld twee andere honden mot hebben komt ze er tussen), andere honden (niet uit eigen roedel) mogen speeltjes, snacks etc. altijd zonder morren afpakken. Ook tijdens loopsheid merk ik geen ander gedrag. Voor mij is ze eigenlijk een voorbeeldhond :wink:

Half augustus verwachten wij een pup, ook een Oudduitse herder, ook een teef. Teef is nu 3 weken, karakter begint een beetje te vormen maar vooralsnog lijkt ze niet heel erg pittig.
Ik verwacht dat Mace een beetje zal gaan 'moederen' en ook een groot aandeel in de opvoeding zal hebben en dat dit met de pupsel allemaal goed gaat.
Toch vind ik het een beetje spannend allemaal, voornamelijk door alle horrorverhalen die je hoort en leest als twee teven beginnen te vechten.
Ik heb me ingelezen en lees dan dingen zoals; de oudste altijd 'eerst', eerst eten, eerst naar buiten, etc.. Maar aangezien hier zoveel ervaring zit, hoe kijken jullie daar tegenaan, uit bijvoorbeeld eigen ervaring?
Wat moet ik absoluut wel en absoluut niet doen? Wat als de rangorde op een gegeven moment onderling anders is? Hoe merk ik dat? Vragen, vragen...

Bij voorbaat dank voor jullie reacties :D

Groetjes, Elske
Afbeelding
Gebruikersavatar
elskeadrianne
Actief
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:30
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door elskeadrianne »

Nanna schreef: 28 jul 2021 15:39 Laat het ze maar lekker zelf uitzoeken. Niet teveel zelf een regelteef uit gaan hangen.
Er zijn zat mensen met meerdere teven, waaronder ikzelf, en dat heeft eigenlijk nooit problemen opgeleverd. Ontspan.
Haha thanks. Moet ik ook... Kan me soms snel druk maken :roll:
Afbeelding
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door lucie »

Herderteven kennende, willen die inderdaad regelen en vooral willen ze dat speciale plekje bij jou houden. Ik zou daarom toch wel zelf de regie houden en bepalen wie wanneer aan de beurt is. Heeft jouw oudste hond speciale spelletjes, activiteiten of wat dan ook waar ze waarde aan hecht? Houd die dan in stand, dat is jullie momentje samen. Maar als je iets met pup doet, mag zij daar zich niet mee bemoeien. Al is het maar 5 minuten.
Aan de andere kant is het echt een voordeel hoor dat ze je pup wat regels bij kan brengen. Dat mag ook best, maar uiteindelijk bepaal jij natuurlijk :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
elskeadrianne
Actief
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:30
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door elskeadrianne »

Dank allen! :)
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door laeken »

Hangt ook erg van je eerste hond af. Mijn teef is niet heel erg gediend van teven. Ze moet ze niet. En dus zet ik er nooit een teefje bij. Maar dat is dus per hond anders.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door laeken »

Ikzelf ben dus niet dol op twee teven maar dat is omdat ik merk dat in geval van mijn vorige honden de lontjes korter zijn naar elkaar. Ik heb een aantal teven gehad die alles konden hebben van reuen en niks van teven. En dat tandengeblikker en gedreig vind ik zeer onprettig in huis. Ik ga daarvan op mijn tenen lopen en de honden geen aandacht meer geven omdat dat altijd de aanleiding bleek. Een bij me en de andere moest wegwezen. Reu erbij en dan was er nauwelijks persoonlijke zone en al helemaal geen gedreig meer wederzijds. Hooguit teef naar reu die dan netjes plaats maakt.

Dus aan mijn reactie heb je niet zoveel. Ik vind twee teven niks maar ben wijs genoeg en zie genoeg om me heen om te weten dat dat ook leuk kan zijn.

Als hier ooit een nieuwe hond komt bij Guus wordt dat weer een reu. Mijn reu is prima met reuen. Geen enkel issue. Zolang mijn teefje leeft komt er niks bij. Zij is oud en sjaggie bij vlagen en dat is voor niemand leuk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
elskeadrianne
Actief
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:30
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door elskeadrianne »

laeken schreef: 29 jul 2021 13:01 Hangt ook erg van je eerste hond af. Mijn teef is niet heel erg gediend van teven. Ze moet ze niet. En dus zet ik er nooit een teefje bij. Maar dat is dus per hond anders.
Tot nu toe vindt die van mij alles prima, zowel reuen als teven. Ze is zelf ook een beetje opgegroeid met een herderteef van kennissen. Met de teven op de hondenvereniging gaat het ook prima.
Maarrr dit zegt natuurlijk weinig over de 'eigen' roedel, volgens mij.
Afbeelding
Odi
Zeer actief
Berichten: 2476
Lid geworden op: 25 jun 2007 14:29
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4
Locatie: Limburg

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door Odi »

Ik heb nu 4 teven.
17 jaar geleden een reu, daar kwam een teef bij.
Toen die 4½ en 3 jaar waren kwam er een herplaats teef bij.
Toen ze 12 jaar en 10 jaar waren kwam er een teef bij.
En 2 jaar geleden kwam er weer een teef bij.
ik heb inmiddels 4 teven (de reu is overleden) en ik heb nooit gedoe in huis tussen de 4 honden.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Gebruikersavatar
Anne&Taar
Zeer actief
Berichten: 3481
Lid geworden op: 19 jun 2009 11:08
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Hier altijd (meerdere) teven gehad, dat ging, na een periode wennen, altijd goed
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door DeDiana »

elskeadrianne schreef: 29 jul 2021 13:49
laeken schreef: 29 jul 2021 13:01 Hangt ook erg van je eerste hond af. Mijn teef is niet heel erg gediend van teven. Ze moet ze niet. En dus zet ik er nooit een teefje bij. Maar dat is dus per hond anders.
Tot nu toe vindt die van mij alles prima, zowel reuen als teven. Ze is zelf ook een beetje opgegroeid met een herderteef van kennissen. Met de teven op de hondenvereniging gaat het ook prima.
Maarrr dit zegt natuurlijk weinig over de 'eigen' roedel, volgens mij.
Misschien niet, maar misschien ook wel. Honden die een ingebakken afkeer hebben van sexegenoten, hebben dat waarschijnlijk buitenshuis ook. Mijn collie Mila kan het buitenshuis beter vinden met teven meestal, vooral omdat ze een broertje dood heeft aan dat drukke en opdringerige gesnuffel van (sommige) reuen. Het is echt niet zo dat ze per definitie een hekel heeft aan reuen, maar toen ze jong was en nog veel speelde met vreemde honden, waren dat eigenlijk altijd teven. Ook binnenshuis en in de roedel kan zij prima opschieten met andere teven.
Amy, mijn gecastreerde teefje heeft geen voorkeur en mijn reuen kunnen ook prima met reuen en teven.
Hier is het meer een kwestie van de juiste karakters bij elkaar. Mila zou wel kunnen botsen met een pittige teef, maar ze zou net zo goed botsen met een pittige reu. Ze houdt nou eenmaal niet van honden met een weerwoord :engel:
Gos
Zeer actief
Berichten: 8486
Lid geworden op: 18 aug 2006 14:56

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door Gos »

We hebben hier twee keer 2 teven gehad (herders). De eerste keer was de nieuwe een klein jaar en met geen goede start bij de eerste eigenaar. Ze kwam bij een volwassen teef die eigenlijk met vreemde honden altijd goed inging. Toch botste het in het begin, hebben ze toen eerst uit elkaar gehouden en na een paar maanden was mijn man druk bezig met ons nieuwe huis te verbouwen en heb ik veel tijd genomen ze aan elkaar te laten wennen. Een in de kennel, een in de ruimte erbuiten, en ik zittend de ene keer in de kennel en de andere keer net erbuiten. Beide verder negerend. Spanning werd steeds minder totdat ze zelf contact met elkaar zochten door de tralies. Bij verhuizing hen losgelaten op een nieuwe plek en rustig rondje gaan wandelen. Probleem opgelost, ook toen er een reu bijkwam, geen onderlinge problemen mee gehad. De tweede keer was de teef een jaar of 7 en kwam er een pup bij (haar nichtje). Vanaf eerste dag ging dat super, zijn tot de laatste levensdag van de oudste dikke maatjes geweest. En dat waren allemaal pittige honden.

Uiteindelijk moet je het maar afwachten hoe het uitpakt maar je bent er zelf wel bij om de basisvoorwaarden te scheppen.
Gebruikersavatar
elskeadrianne
Actief
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:30
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door elskeadrianne »

Ik wou toch nog even een kleine update geven. De kleine is er nu bijna een week en (tot nu toe) gaat het nog beter dan ik had durven dromen! Zegt niks over de puberteit etc. straks, weet ik, maar ik ben alleen maar aan het genieten :)
De pup is vrijwel direct geaccepteerd - ze hadden elkaar al eerder ontmoet - en draait al volledig mee. Slaapt 's nachts los in huis samen met de grote (gaat tot nu toe heel goed), uitlaten doen we vooral nog apart. Afgelopen weekend kermis naast de deur dus ook al veel ervaringen kunnen op doen :)

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door Zamunda »

elskeadrianne schreef: 30 aug 2021 12:16 Afbeelding

Afbeelding
Wat een mierzoete plaatjes, om te smelten :I: .
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ah, wat een lieve foto's! :I: Fijn dat het zo goed gaat :ok:
Gebruikersavatar
JML
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 08 aug 2007 21:55
Aantal honden: 4
Locatie: Geldrop

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door JML »

Wat super!
Hier worden puppies niet zo met open armen ontvangen ;)

Vijf teven hier en alleen rond de loopsheid van eentje wil dat wel eens voor wat spanning zorgen.
Gebruikersavatar
Rosannex
Zeer actief
Berichten: 493
Lid geworden op: 05 okt 2012 15:24
Mijn ras(sen): Oud Duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door Rosannex »

Ahh ik had je foto’s ook op ODH Facebook forum langs zien komen! Zo’n geweldig stel om te zien. Fijn dat ze zo goed gaan samen. :I:
Dogs are where the heart is
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door ranetje »

Gaat zo te zien helemaal prima :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
elskeadrianne
Actief
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:30
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door elskeadrianne »

Rosannex schreef: 30 aug 2021 14:51 Ahh ik had je foto’s ook op ODH Facebook forum langs zien komen! Zo’n geweldig stel om te zien. Fijn dat ze zo goed gaan samen. :I:
Há, wat leuk! Dacht al dat hier vast ook wel wat mensen zouden moeten zitten die ook in de DH en ODH Facebookgroepen zitten :D
Afbeelding
Gos
Zeer actief
Berichten: 8486
Lid geworden op: 18 aug 2006 14:56

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door Gos »

Wat zijn ze leuk samen, heerlijk! Dat ziet er erg ontspannen uit. Perfecte start
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ooowwwww ben jij t :blont:

Nja mijn ervaring is verschillend eigenlijk
Ik had natuurlijk 5 meiden en 2 heren
Konden super samen , alleen Kono en Cayita wilden nog wel eens een beetje botsen
En dat lag dan meestal aan Cayita

Maar ik heb het ook anders gehad want Elena en Kenji konden eerst goed samen
Tot Kenji haar eerste loopsheid , dat was met 5.5 maand
Toen was t ineens klaar , en goed ook
Die zouden mekaar afgemaakt hebben als ze de kans kregen

Nu heb ik Ziva en Kono , moeder en dochter
Gaat hartstikke goed , al blijf ik er nog altijd bovenop zitten en laat ik ze ook nooit samen als ik weg moet
Ik heb geleerd van Elena en Kenji

Met Ulan gaat t vanaf t begin al super , ondanks dat die toch al 15 wkn was toen hij kwam
Hij liep hier de tuin in en die meiden hadden zoiets van ; oowww hoi puppy , gezellig
En zo namen ze m mee naar binnen
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
elskeadrianne
Actief
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:30
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door elskeadrianne »

** Angela ** schreef: 30 aug 2021 16:11 Ooowwwww ben jij t :blont:

Nja mijn ervaring is verschillend eigenlijk
Ik had natuurlijk 5 meiden en 2 heren
Konden super samen , alleen Kono en Cayita wilden nog wel eens een beetje botsen
En dat lag dan meestal aan Cayita

Maar ik heb het ook anders gehad want Elena en Kenji konden eerst goed samen
Tot Kenji haar eerste loopsheid , dat was met 5.5 maand
Toen was t ineens klaar , en goed ook
Die zouden mekaar afgemaakt hebben als ze de kans kregen

Nu heb ik Ziva en Kono , moeder en dochter
Gaat hartstikke goed , al blijf ik er nog altijd bovenop zitten en laat ik ze ook nooit samen als ik weg moet
Ik heb geleerd van Elena en Kenji

Met Ulan gaat t vanaf t begin al super , ondanks dat die toch al 15 wkn was toen hij kwam
Hij liep hier de tuin in en die meiden hadden zoiets van ; oowww hoi puppy , gezellig
En zo namen ze m mee naar binnen

Hé, jij ook hier :tongue: Gaat daar ook goed hé met de pupsel :I:
Ik blijf er ook altijd op bedacht hoor. Al wordt Mace niet echt feller ofzo als ze loops is. Hopelijk de kleine ook niet ;)
Lag het bij Elena en Kenji aan Kenji?
Afbeelding
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Nope aan Elena , maar Kenji was ook niet de makkelijkste
Die vergat niet zeg maar

Kenji heeft nog eens met Kyto op leven en dood gevochten , die konden ook niet samen meer ( reu en teef )
Dat lag aan beiden overigens
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door Persistence »

elskeadrianne schreef: 30 aug 2021 12:16
Afbeelding
Geweldige foto! :lol1:
Fijn dat het zo goed gaat!
Gebruikersavatar
elskeadrianne
Actief
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:30
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door elskeadrianne »

Het is een heerlijke kleine terror hoor, op ‘t moment :)
Gisteravond kon ik haar echt wel even achter het behang plakken. Wist ik natuurlijk allemaal van te voren, Mace was ook een piranhapup, maar kennelijk had ik dat een beetje verdrongen, haha ;)
Mace doet het nog steeds geweldig. Als de uk wel érg vervelend is krijgt ze een grol en is de boodschap duidelijk. Stofzuigen vindt ze nog niet zo cool. ‘Vluchtte’ naar buiten, Mace ging bij haar liggen, gaf een paar lebbers en ‘t was okee :I:

Meer foto’s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door Zamunda »

Je moet echt stoppen met foto's plaatsen hoor, zoveel zoetigheid kan ik helemaal niet aan! Mijn hemel wat is Mace een onwijze schat en wat liggen ze ge-wel-dig samen :I: . Niet normaal zo mooi.
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door maart »

Wat een heerlijk duo, duimen dat het zo blijft duren!
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Nieuwe pup (teef) bij teef van 4 jaar

Ongelezen bericht door georges »

Wat fijn dat ze het zo goed kunnen vinden samen ! Dat worden nog vele gezellige jaren :I:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”