Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedrag nieuwe pup

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

stunning
geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jun 2021 11:05
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door stunning »

Hoi allemaal!

Ik heb sinds zaterdag eindelijk mijn pup in huis. En ik mag zeker niet klagen over hoe het doet :E:

In het begin was het vooral voor hem een beetje aftasten, maar sinds twee dagen begin ik een paar dingen op te merken, waar ik graag jullie ideetjes/ervaringen over zou willen horen :).

1. Hij piept vrij weinig in de bench, maar slaapt zegmaar met “1 oog dicht”. Zodra ik naar de wc loop of naar de keuken moet of uberhaupt opsta, staat meneer al weer op en volgt wat ik ga doen. Ook wanneer hij overduidelijk moe was. Als ik andere mensen hoor/reacties lees slapen hun pups soms als een blok.
Ik weet dat ze nog veel moeten slapen, maar ik zou hem niet graag elke x verplicht naar de bench met de deur dicht moeten brengen zodat hij zijn rust krijgt. Hij loopt er wel soms in uit zichzelf en gaat even liggen, dan hoor ik hem ook even snurken. Maar 5 hooguit 10 mins later loopt hij er alweer uit. Hetzelfde met wanneer hij op een lekker dekentje gaat liggen, het is eventjes slapen en zodra er iets beweegt kijkt hij alweer op en komt ie eraan lopen of gaat spelen/kauwen.
Afgelopen twee dagen merkte ik aan het eind van de dag echt een baldadige puppy die overal aanzit behalve aan de dingen die wel mogen, zoals speeltjes. Dat is op dat moment niet interessant. Volgens instructrice van pup cursus is hij overprikkeld en gewoon moe. Dat is ook wel te verwachten als je na elke 5 mins bij elk geluidje of beweginkje weer rechtop zit. Hoe kan ik dit het beste aan pakken? Ik las dat je ook lekker je pup in slaap kunt aaien/kriebelen wanneer hij ergens op kauwt, maar als ik dit wil doen, maakt hij er gelijk een spelletje van en is het kauwspeeltje niet meer interssant en wil alleen in mijn handen bijten.

2. Ik begin te merken dat ie erg op mij gefocust is. Als hij lekker buiten aan het spelen is met een speeltje en ik naar binnenloop, holt hij snel achter mij aan. Opzich leuk en fijn dat hij wel ietswat gefocust is op mij voor training, maar ik ben bang dat dat misschien straks gaat resulteren in verlatingsangst?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen/tips :)
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door Emma »

Allereerst is het handig om je even in de pup zijn plaats te verplaatsen.
Die is bij zijn vertrouwde omgeving met moeder en nestgenootjes gehaald. In een vreemd huis gezet, met vreemde mensen. En ja al het vertrouwde is weg. Jij bent nu zijn houvast.

Dus is het niet raar dat hij jou in de gaten houdt. En nog niet zijn draai heeft gevonden.

Dat heeft tijd nodig, om zijn omgeving weer opnieuw te vertrouwen. Geduld en begrip is het devies.

Je kan hem even bemoedigend aanspreken, als hij je met zijn ogen vanuit de bench volgt. Iets te kauwen geven helpt ook. Een gevulde Kong bijvoorbeeld.
Zelf even een tijdje rustig gaan zitten is ook handig. Heeft de pup even rust, dat hij je niet zo hoeft te volgen. Voor jezelf ook fijn, verplicht rust momentje om even een boekje te lezen ofzo :engel:

Een pup is even een investering, je moet er wat voor over hebben. De pup heeft even tijd nodig om om te schakelen, en voelen dat het huis een veilige plek is.

Hem even moe maken met spelletjes een kort wandelingetje en een kauwkluifje doen ook wonderen.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat Emma schrijft klopt helemaal :ok:
Die baldadigheid aan het eind van de dag wordt ook wel "puppykolder" genoemd.
Dat hebben heel veel pups, zo niet alle.
Even uit laten razen (liefst buiten) en het is weer klaar voor die dag.
Als het kan daarna even bij je nemen en lekker bij jou in slaap laten vallen is vaak heel effectief.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
stunning
geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jun 2021 11:05
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door stunning »

Bedankt Emma! Ik blijf zelf idd ook een poos zitten, maar de eerste beste x dat ik opsta, hetzij 30 mins of 5 mins (terwijl hij seconden ervoor ligt te snurken) word hij wakker. Ik had idd een kauwspeeltje in de bench, maar die is dan niet interessant. Heb zonet een puppy kong aangeschaft en hem daarmee even geïntroduceerd met een mini beetje pindakaas (niet te veel aangezien hij dat nog niet gewend is). Ik hoop dat ie daar meer naar om zal kijken dan :)

Renatje: bij me nemen om in slaap te laten vallen vind ik erg lastig. Aangezien hij er dan een spelletje met mijn handen van maakt. Maar wil hem ook niet in de houdgreep nemen zodat hij “kalmeerd”, want kan me voorstellen dat het dan alleen maar averechts werkt :wink: dus hou zou je dat aan kunnen pakken? Natuurlijk heb ik hem graag bij me en knuffelen!
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door ranetje »

stunning schreef: 08 jul 2021 10:55 Bedankt Emma! Ik blijf zelf idd ook een poos zitten, maar de eerste beste x dat ik opsta, hetzij 30 mins of 5 mins (terwijl hij seconden ervoor ligt te snurken) word hij wakker. Ik had idd een kauwspeeltje in de bench, maar die is dan niet interessant. Heb zonet een puppy kong aangeschaft en hem daarmee even geïntroduceerd met een mini beetje pindakaas (niet te veel aangezien hij dat nog niet gewend is). Ik hoop dat ie daar meer naar om zal kijken dan :)

Renatje: bij me nemen om in slaap te laten vallen vind ik erg lastig. Aangezien hij er dan een spelletje met mijn handen van maakt. Maar wil hem ook niet in de houdgreep nemen zodat hij “kalmeerd”, want kan me voorstellen dat het dan alleen maar averechts werkt :wink: dus hou zou je dat aan kunnen pakken? Natuurlijk heb ik hem graag bij me en knuffelen!
Tijdens de puppykolder kan je dat inderdaad je handen kosten, maar als hij rustiger wordt (hij blijft geen uren racen toch?) zou je het kunnen proberen?
Wat nog niet gaat gaat niet, dat komt wel.
Eventueel neem je een dikke doek die je om je handen windt als hij te hard bijt, of een kauwstaaf in het bekkie schuiven.
Na het wisselen zijn de tanden niet meer zo naaldscherp., misschien is dat een troost? :wink:

Ik herken het verschijnsel hoor.
Dat valt dan even tegen, maar het is meestal van korte duur
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
stunning
geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jun 2021 11:05
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door stunning »

ranetje schreef: 08 jul 2021 11:03
stunning schreef: 08 jul 2021 10:55 Bedankt Emma! Ik blijf zelf idd ook een poos zitten, maar de eerste beste x dat ik opsta, hetzij 30 mins of 5 mins (terwijl hij seconden ervoor ligt te snurken) word hij wakker. Ik had idd een kauwspeeltje in de bench, maar die is dan niet interessant. Heb zonet een puppy kong aangeschaft en hem daarmee even geïntroduceerd met een mini beetje pindakaas (niet te veel aangezien hij dat nog niet gewend is). Ik hoop dat ie daar meer naar om zal kijken dan :)

Renatje: bij me nemen om in slaap te laten vallen vind ik erg lastig. Aangezien hij er dan een spelletje met mijn handen van maakt. Maar wil hem ook niet in de houdgreep nemen zodat hij “kalmeerd”, want kan me voorstellen dat het dan alleen maar averechts werkt :wink: dus hou zou je dat aan kunnen pakken? Natuurlijk heb ik hem graag bij me en knuffelen!
Tijdens de puppykolder kan je dat inderdaad je handen kosten, maar als hij rustiger wordt (hij blijft geen uren racen toch?) zou je het kunnen proberen?
Wat nog niet gaat gaat niet, dat komt wel.
Eventueel neem je een dikke doek die je om je handen windt als hij te hard bijt, of een kauwstaaf in het bekkie schuiven.
Na het wisselen zijn de tanden niet meer zo naaldscherp., misschien is dat een troost? :wink:

Ik herken het verschijnsel hoor.
Dat valt dan even tegen, maar het is meestal van korte duur
Nee geen uren gelukkig haha!
Misschien denk ik te moeilijk hoor haha, maar is dan niet tegenstrijdig met als hij te hard bijt: au zeggen en weglopen? Als je niet leuk kunt spelen, dan niet. De bijtrem zegmaar? Een kauwspeeltje in zijn mond doen wel geprobeerd, maar dat is 1 seconde leuk, daarna terug naar de handen. Ik zal het eens met een kauwstaaf proberen!
63673J

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door 63673J »

stunning schreef: 08 jul 2021 11:16
ranetje schreef: 08 jul 2021 11:03
stunning schreef: 08 jul 2021 10:55 Bedankt Emma! Ik blijf zelf idd ook een poos zitten, maar de eerste beste x dat ik opsta, hetzij 30 mins of 5 mins (terwijl hij seconden ervoor ligt te snurken) word hij wakker. Ik had idd een kauwspeeltje in de bench, maar die is dan niet interessant. Heb zonet een puppy kong aangeschaft en hem daarmee even geïntroduceerd met een mini beetje pindakaas (niet te veel aangezien hij dat nog niet gewend is). Ik hoop dat ie daar meer naar om zal kijken dan :)

Renatje: bij me nemen om in slaap te laten vallen vind ik erg lastig. Aangezien hij er dan een spelletje met mijn handen van maakt. Maar wil hem ook niet in de houdgreep nemen zodat hij “kalmeerd”, want kan me voorstellen dat het dan alleen maar averechts werkt :wink: dus hou zou je dat aan kunnen pakken? Natuurlijk heb ik hem graag bij me en knuffelen!
Tijdens de puppykolder kan je dat inderdaad je handen kosten, maar als hij rustiger wordt (hij blijft geen uren racen toch?) zou je het kunnen proberen?
Wat nog niet gaat gaat niet, dat komt wel.
Eventueel neem je een dikke doek die je om je handen windt als hij te hard bijt, of een kauwstaaf in het bekkie schuiven.
Na het wisselen zijn de tanden niet meer zo naaldscherp., misschien is dat een troost? :wink:

Ik herken het verschijnsel hoor.
Dat valt dan even tegen, maar het is meestal van korte duur
Nee geen uren gelukkig haha!
Misschien denk ik te moeilijk hoor haha, maar is dan niet tegenstrijdig met als hij te hard bijt: au zeggen en weglopen? Als je niet leuk kunt spelen, dan niet. De bijtrem zegmaar? Een kauwspeeltje in zijn mond doen wel geprobeerd, maar dat is 1 seconde leuk, daarna terug naar de handen. Ik zal het eens met een kauwstaaf proberen!
Probeer het eens met een gewoon speeltje, zorg dat je dat bij de hand hebt en speel daar samen met je pup mee, op zo'n manier dat hij niet de kans krijgt om in jouw handen te bijten. Ga zelf niet trekken maar laat je pupje trekken. Verder kun je "no" aanleren, er staan fimpjes op internet hoe dat moet. De meeste pups leren dat snel, en dat kun je ook gebruiken om bijtneigingen af te wenden. Lukt dat, prijs je pupje dan de hemel in en speel gezellig verder. En ja, soms word je gebeten, dat gaat niet expres, pups verkennen de wereld nu eenmaal ook voor een groot deel met hun bek. Probeer zoveel mogelijk af te leiden en af te wenden en je er niet al te druk om te maken. Het is normaal, er zit geen kwaadheid achter en het gaat ook weer over.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Er wordt vaak gezegd dat wat je een hond als pup toestaat hij altijd zal blijven doen. Dat is simpelweg niet waar.
Zorg eerst dat de basis goed is: veiligheid, vertrouwen, eten, drinken. Vanuit dat gevoel van veiligheid zal uiteindelijk het alleen blijven gemakkelijker zijn dan als je niet dat gevoel van veiligheid als basis biedt. Je hoeft dus zeker niet bang te zijn dat nu jou laten volgen zal resulteren in verlatingsangst. Hier heeft de hond die vanaf dag 1 bij ons op bed mocht slapen veel minder moeite met alleen blijven dan de hond die vanaf het begin apart van ons moest slapen, hoewel hij wel gewoon bij ons op de kamer sliep. Met die veiligheid als basis zul je ook merken dat je pup gemakkelijker echt ontspant en daardoor makkelijker blijft liggen als er wat gebeurt in huis.
Grenzen stellen doe je als puppie nog fit is en naar wat hij kan begrijpen. Als hij moe is, zal hij er niets van leren en is het alleen maar frustrerend voor jullie allebei. En kind van een half jaar zal ook alles willen vastpakken. Je laat dan op een vriendelijke manier weten dat het vastpakken van iets specifieks niet de bedoeling is, maar zonder te straffen, en je zorgt dat kindje er gewoon niet bij kan. Op die manier moet je ook je pup leren wat hij wel en niet mag vastpakken en onderzoeken met z'n bekje.
Verplichte rust is overigens niet zielig als de hond maar wel voldoende activiteit en uitdaging vooraf krijgt. Lekker bij jou in slaap laten vallen en dan zelf verplicht een uurtje lekker niets doen, is goed voor jullie allebei ;)
stunning
geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jun 2021 11:05
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door stunning »

Bedankt! Ik zal eens kijken naar die filmpjes op Youtube. Helaas is met gewone speeltje hetzelfde verhaal. Hij vind het een paar seconden leuk, daarna niet meer.

Ik ben ook wel benieuwd naar jullie schema’s. Ik raak soms eerlijk gezegd een beetje in de war van de dingen die ik op internet lees. Ik heb van de fokker een voerschema gekregen op welke tijden zij voer gaven dus dat hanteer ik ook nog. 4x per dag maae de laatste voerbeurt is 22.00. Nu zie ik op internet andere schema’s en na 20.00 geen water meer geven. Maar als hij om 22.00 nog eten krijgt, wil hij meestal ook nog wat drinken.
stunning
geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jun 2021 11:05
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door stunning »

Bedankt! Ik zal eens kijken naar die filmpjes op Youtube. Helaas is met gewone speeltje hetzelfde verhaal. Hij vind het een paar seconden leuk, daarna niet meer.

Ik ben ook wel benieuwd naar jullie schema’s. Ik raak soms eerlijk gezegd een beetje in de war van de dingen die ik op internet lees. Ik heb van de fokker een voerschema gekregen op welke tijden zij voer gaven dus dat hanteer ik ook nog. 4x per dag maae de laatste voerbeurt is 22.00. Nu zie ik op internet andere schema’s en na 20.00 geen water meer geven. Maar als hij om 22.00 nog eten krijgt, wil hij meestal ook nog wat drinken.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door ranetje »

stunning schreef: 08 jul 2021 14:35 Bedankt! Ik zal eens kijken naar die filmpjes op Youtube. Helaas is met gewone speeltje hetzelfde verhaal. Hij vind het een paar seconden leuk, daarna niet meer.

Ik ben ook wel benieuwd naar jullie schema’s. Ik raak soms eerlijk gezegd een beetje in de war van de dingen die ik op internet lees. Ik heb van de fokker een voerschema gekregen op welke tijden zij voer gaven dus dat hanteer ik ook nog. 4x per dag maar de laatste voerbeurt is 22.00. Nu zie ik op internet andere schema’s en na 20.00 geen water meer geven. Maar als hij om 22.00 nog eten krijgt, wil hij meestal ook nog wat drinken.
Er zijn mensen die na 20.00 uur geen water meer geven in de hoop de hond sneller zindelijk te krijgen gedurende de nacht.
Dat is een keuze.

Je kunt de pup prima nog om 22.00 uur eten geven en daar water bij aanbieden.
Ik zou me daar niet druk over maken of onzeker door voelen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

In principe horen ze altijd toegang tot vers water te hebben, zodat ze goed gehydrateerd kunnen blijven. Het is inderdaad een methode om de pup in de nacht droog te houden, maar sneller zindelijk maken doe je ze er niet mee. De zindelijkheid komt wanneer die komt, zolang je maar zorgt dat de pup voldoende gelegenheid krijgt om het buiten te doen
63673J

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door 63673J »

stunning schreef: 08 jul 2021 14:36 Bedankt! Ik zal eens kijken naar die filmpjes op Youtube. Helaas is met gewone speeltje hetzelfde verhaal. Hij vind het een paar seconden leuk, daarna niet meer.

Ik ben ook wel benieuwd naar jullie schema’s. Ik raak soms eerlijk gezegd een beetje in de war van de dingen die ik op internet lees. Ik heb van de fokker een voerschema gekregen op welke tijden zij voer gaven dus dat hanteer ik ook nog. 4x per dag maae de laatste voerbeurt is 22.00. Nu zie ik op internet andere schema’s en na 20.00 geen water meer geven. Maar als hij om 22.00 nog eten krijgt, wil hij meestal ook nog wat drinken.
Dan hebben wij mazzel, onze pup vindt het heerlijk om met ons te spelen. We hebben verschillende speeltjes en die wisselen we af, dat gaat heel goed.

Onze pup krijgt ook nog laat eten en eet 4 keer per dag. We hebben de laatste maaltijd iets vervroegd naar 21.00 uur omdat ze ook vroeg wakker wordt. Water is er altijd tot ze gaat slapen. De eerste twee weken moesten we er 's nachts nog een keer uit, maar nu slaapt ze door tot ongeveer zes uur of half zeven.
Gebruikersavatar
Rosannex
Zeer actief
Berichten: 493
Lid geworden op: 05 okt 2012 15:24
Mijn ras(sen): Oud Duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door Rosannex »

Onze huidige pup (nu 13 weken) deed/doet precies hetzelfde. Een plakhondje, alles wat de baas gaat doen is super boeiend en steekt overal zijn puntneus tussen.

Wij hebben dat de eerste dagen even laten gaan, omdat hij inderdaad net bij zijn vertrouwde omgeving weg is , moeder en nestgenootjes.

Wij zijn wel snel gestart met het leren alleen zijn, juist om hem te laten wennen dat als de baas weg gaat , hij/zij ook weer terug komt. Uiteraard steeds met een paar minuutjes opgebouwd. Want ja, het is wel fijn om naar de wc te kunnen zonder dat je pup mee loopt of achter de deur uit zijn dak gaat.

Ik heb toevallig vorige week een webinar gehad over verlatingsangst. Daaruit kwam ook naar voren dat een pup/hond die jou steeds achterna loopt niet per se last hoeft te hebben van verlatingsangst. Zij noemde dat een plak hond. Wel belangrijk om waakzaam ervoor te zijn natuurlijk.

Wij hebben nog steeds een plakker pup, maar inmiddels kan ik wel 1,5uur weg gaan, zonder slopen/piepen/blaffen.

Voor het bijten, wij zijn inderdaad au gaan roepen als het te hard is en weglopen. Soms lastig als er een piranha pup aan je voet hangt. :mrgreen:
Maar zijn wel consequent door gegaan en speeltjes aanbieden. Ook genoeg kauwmateriaal. Het gaat inmiddels echt al een heel stuk beter.

Zorg echt dat je pup genoeg slaapt, daardoor is het bijten ook minder en voorkom je de overprikkeling die hij/zij s avonds dan heeft. Als hij bij ons zijn rust niet pakt, omdat wij door het huis lopen, gaat hij echt wel even in de bench, 2 min later slaapt hij. Of wij gaan zelf even een uurtje naar boven, mits de pup niet gaat miepen natuurlijk. Kan jijzelf een uurtje bijslapen en je pup slaapt ook door. :D
Dogs are where the heart is
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door ranetje »

Het kan allemaal zo verschillen per pup dat je daar in feite geen vaste leeftijden aan kan plakken.
En zeker als je de pup nog maar een paar dagen hebt ga je alleen maar lekker bouwen aan vertrouwen en veiligheid.
En proberen de pup buiten te laten plassen en poepen :tongue:
Al het andere komt daarna.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hier springen ze ook allemaal op als ik opsta en Mila, mijn collie, is altijd een enorme plakhond geweest, die is altijd in mijn buurt en wil ook niks missen van wat ik doe. Maar met alleen blijven heeft ze nooit een probleem gehad, ook niet als pup. Ik vind het ook prima, ik heb haar daarin nooit belemmerd, alleen als ze heel erg in de weg loopt met schoonmaken bijvoorbeeld stuur ik haar even naar haar plek of naar buiten. Dat is voor haar dan verder ook prima, ze heeft er geen moeite mee om zonder mij te zijn, maar als ze mag kiezen is ze het liefst altijd bij me in de buurt.
Arlo, de galgo, blijft het vaakst liggen als ik opsta (daar is het een windhond voor) en ligt bijvoorbeeld ook wel eens buiten als ik binnen ben of andersom, maar vindt alleen thuis blijven het lastigst.

Ik heb nooit aan verplichte rust gedaan bij pups. Ik zorg dat ze goed aan hun trekken komen qua beweging, spelen en aandacht (en mijn andere honden helpen daar ook goed aan mee natuurlijk) en dan vallen ze vanzelf wel her of der als een blok in slaap. Ook mijn volwassen honden houden overigens 's avonds net rond of na zonsondergang nog graag een speeluurtje, nog even lekker rennen, spelen en wild doen voordat we de nacht in gaan.
stunning
geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jun 2021 11:05
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door stunning »

Jvanringen; hij wil ook wel graag met mij spelen, alleen vooral met mijn handen haha. Maar hij begint speeltjes wel interessanter te vinden. Hij pakt vaker uit zichzelf een speeltje en gaat ermee spelen :D. Misschien snapte hij niet helemaal de bedoeling ervan?

Rosannex en Frootje; fijn om te horen dat dit gedrag niet perse resulteert naar verlatingsangst!

Boutje; bedankt voor de tip!

Cleva; opzich mag hij best van mij achter mij aan lopen. Was vooral bang dat ik dan verlatingsangst bij hem zou creëren als ik het constant toelaat.

Heb gisteravond na zijn dolle uurtje even wat van jullie tips uitgeprobeerd. Handdoek om mijn hand wikkelen werkte niet, want die hand was ineens niet meer interessant, alleen de andere hand nog. Daarna hem iets te kauwen gegeven, daar ging hij eerst zo gefreakt op kauwen dat ik eerst zijn energielevel weer zag stijgen. Maar hij zocht mij telkens op met zijn kauwstaaf en kwam gezellig bij mij hangend kauwen. Heb hem gelaten. Op gegeven moment ging hij op kleedje tegenover mij liggen en nog kauwen, maar zijn kauwen werd al duidelijk rustiger. Toen hij stopte met kauwen en zijn hoofd neerlegde ging hij proberen te slapen. Duurde wel even, maar blijkbaar was hij even dat nodig. Zodra ik even naar hem keek (nog steeds tegenover hem zittend) deed hij zijn ogen open en keek naar mij. Misschien heeft het niet geholpen, maar voor mijn gevoel hielp het wel dat ik mijn ogen dichtdeed (beetje door wimpers heen kijken om hem in de gaten te houden) en net doen alsof ik sliep. Toen viel hij uiteindelijk in slaap. Na een poos slapen is hij uit zichzelf de bench in gelopen en is hij daar verder gaan slapen :cheer:

Na de laatste ronde uit weer in de bench gedaan met de Kong en viel al redelijk snel in slaap. Ik had de wekker om 1 uur gezet. Maar hij sliep nog. Even getwijfeld of ik hem wakker moest maken voor een plasje, dus even snel ook gegoogled wat meeste mensen doen. Aantal zeiden juist van niet, aangezien je graag wilt dat ze de nacht door blijven slapen. Dus niet gedaan en tot half 5 geslapen!
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ha, door jouw rust nu, viel bij hem ook het kwartje dat ie gewoon mag rusten. Dat is een heel belangrijke stap in de goede richting! En inderdaad heel goed dat je hem gewoon hebt laten slapen om 1 uur. Ik heb nooit een wekker gezet, ik word wel wakker als ze aangeven dat ze moeten en anders slapen we gewoon lekker door. Meer rust en ontspanning voor iedereen ;)
stunning
geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jun 2021 11:05
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door stunning »

Ik dacht heel even dat we donderdag een omkeer hadden gemaakt maar nu weet ik het niet zo zeker? Verwacht ik te veel? Wat doe ik fout? Ik lees zoveel dat pups voor elk uur dat ze wakker zijn 2 uur slapen. De mijne slaapt meer een uurtje voor elke 2-3 uur dat hij wakker is.

‘S nacht in de bench gaat eigenlijk best wel goed. Piept weinig en slaapt naar mijn idee goed (zolang ik blijf liggen). Gister moest ik eventjes weg en was hij naar mijn idee best moe. Met een gevulde Kong in de bench en in dacht die slaapt zo. Maar toen ik thuis kwam hoorde ik hem piepen en janken. Laatst toen ik thuis kwam, lag hij gewoon te slapen. Zodra ik de deur van het slot haalde, was ie direct stil eigenlijk en toen ik in de kamer was volgde hij wat ik deed. Daarna pas eruit gehaald want hij was rustig.
Dus heb hem niet eruit gehaald wanneer hij jankte en piepte.
Vannacht weer in de bench geslapen en na ‘s nachts een plas heeft hij misschien 1 minuutje gepiept, toen verder geslapen.

Vanochtend na wandeling en eten (krijgt hij in de bench) en eventjes spelen, ben ik op de bank gaan liggen en doen alsof ik sliep. Hij probeert bij mij op de bank te komen en piepte een paar x, uiteindelijk voor mij gaan liggen en uiteindelijk in slaap gevallen. Op gegeven moment hoorde ik dat hij uit zichzelf in de bench was gaan liggen en heeft daar nog eventjes geslapen.

Vanochtend toen ik naar de wc liep, liep hij mee maar heb ik de deur van het toilet achter me dicht gedaan. Kijken hoe hij reageert. Hij bleef rustig en na paar minuutjes kwam ik uit de wc.

Zostraks zijn we even weggeweest en hij sliep eigenlijk al (iig dat denk ik, hij lag met zijn ogen dicht) de laatste 2 minuten in de auto. Zodra we thuis aankwamen natuurlijk weer wakker en was het tijd voor de volgende maaltijd, natuurlijk weer in de bench. Ondertussen deurtje open en dicht en open en dicht gedaan. Geen reactie, gewoon relaxed. Deurtje dicht gedaan maar bleef erbij zitten. Hij kwam voor het deurtje zitten en was rustig, dus beloning gegeven. Daarna ineens graven en piepen en blaffen in de bench terwijl hij eigenlijk moe was (kan me niet voorstellen dat zijn energielevel opgeladen is van die 2 mins slapen in de auto). Toen hij stopte met piepen en janken en blaffen en rustig lag, heb ik het deurtje open gedaan. Eventjes naar buiten voor een mini plasje. Weer naar binnen en hij liep er direct weer in om even kijken of er nog wat lekkers lag (af en toe verstop ik er wat in). Ik ging ervoor zitten en hij liep er direct uit naar mij toe en weer hangen op mij en naar de handen. Speeltje gepakt, alleen weer interessant voor een paar seconden. Ik dacht ga weer op de bank liggen en doen alsof ik slaap. Hem een kauwtje gegeven en hij heeft even voor mij gelegen met zijn kauwtje. Daarna ging hij met zijn kauwtje van hot naar her. Toen werd de bankpoot weer kauwmateriaal, toen ging hij met de waterbak aan de haal en overal water en kauwen en slepen met die waterbak. Maar slapen ho maar. Dan kijkt hij soms ook echt om een reactie uit te halen als hij zo baldadig is. Ik wil hem absoluut niet constant straffen, dus ben opgestaan en naar buiten gelopen en dan volgt hij direct en liet de waterbak achter. Probeer heel veel positieve aandacht te geven door met hem proberen te spelen, maar vaak als ik met hem ga spelen, dan loopt hij met het speeltje weg en gaat er zelf even mee spelen voor korte tijd, en hij komt weer naar mij en direct naar de handen of weer naar ander kauwmateriaal. Ik weet niet zo goed hoe ik hem kan uitnodigen op een andere manier om MET mij te spelen inplaats van met mijn handen zodat we wat meer positieve aandacht kunnen doen. Toen ie bij mij buiten was beloont en geaaid en positieve aandacht gegeven. Toen ging hij op een stukje zand graven (liever heb ik dit niet dat ie leert graven, maar heb het even gelaten om niet meer negatieve aandacht te geven) en nu is hij daar inmiddels in eindelijk in slaap gevallen.

Hoe kan ik het bench probleem overdag oplossen? Hij is er niet bang voor neem ik aan, aangezien hij overdag regelmatig kijkt of er wat lekkers in zit en hij ook zijn eten hier krijgt en dan er heel makkelijk in loopt. Anders zou het slapen ‘s nachts in de bench toch ook meer heisa moeten opleveren?

Hoe kan ik hem aanmoedingen om toch meer rust te nemen overdag? Hij lijkt overprikkeld, of doe ik te weinig met hem? We gaan 4x 10 mins per dag wandelen + naar buiten voor een plasje/poepje en probeer met hem te spelen/hij speelt zelf eventjes.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door ranetje »

Het is een pup! :lol1:
Nee dat gaat lang niet altijd zoals jij het zou willen, maar dat is niet erg.
Stoelpoten knagen is uiteraard foute boel, maar voor de rest gaat het toch al hartstikke goed?
Natuurlijk is er af en toe een terugval en het zal ook steeds weer eens gebeuren.
Daarna komt er weer een verbetering.

En stop met lezen over hoe lang een pup zou moeten rusten enz.
Een pup is een individu.
Ga af op je gevoel.
Als een pup steeds wegloopt met een speeltje, daag dan uit tot touwtje trekken met een flostouw.
Allebei een uiteinde vasthouden.
Dan houd je hem misschien beter bij je.
Maar zelf spelen is ook goed toch?

Als je denkt dat hij zich wat verveelt doe dan af en toe wat kleine oefeningetjes impuls controle (houd het leuk) en wat snoepen uit de snuffelmat.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Pemba
Zeer actief
Berichten: 14575
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:22
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik vind 4 keer per dag 10 minuten wandelen veel te weinig.
Je kunt ook gaan wandelen en ergens op een bankje zitten en pup lekker om zich heen laten kijken en snuffelen, daar worden ze ook al moe van.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door ranetje »

Pemba schreef: 10 jul 2021 14:55 Ik vind 4 keer per dag 10 minuten wandelen veel te weinig.
Je kunt ook gaan wandelen en ergens op een bankje zitten en pup lekker om zich heen laten kijken en snuffelen, daar worden ze ook al moe van.
Eens :ok:
Ik zat wel eens een uurtje op een bankje en liet de pup daar snuffelen (of aan mijn voeten in slaap vallen :lol1: )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
stunning
geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jun 2021 11:05
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door stunning »

Dat deed ik omdat ze mij hadden verteld dat je maar 4x 10 mins met een pup van 8 weken mag lopen. Ivm groei ed. Hoevaak zouden jullie doen dan? Ik heb niet echt een bankje op 10 minuten afstand lopen.. daar heen rijden?

Een flostouw heb ik, maar vind hij niks aan/snapt hij niet? Hij neemt het touw zelden aan en als hij het doet gaat hij snel over op andere dingen, net als met veel van zijn speelgoed.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door ranetje »

stunning schreef: 10 jul 2021 15:08 Dat deed ik omdat ze mij hadden verteld dat je maar 4x 10 mins met een pup van 8 weken mag lopen. Ivm groei ed. Hoevaak zouden jullie doen dan? Ik heb niet echt een bankje op 10 minuten afstand lopen.. daar heen rijden?

Een flostouw heb ik, maar vind hij niks aan/snapt hij niet? Hij neemt het touw zelden aan en als hij het doet gaat hij snel over op andere dingen, net als met veel van zijn speelgoed.
Dat is de beruchte 5 minuten regel voor pups.
Ben maar wat langer op straat en laat het hondje lekker snuffelen, misschien kom je niet ver, maar dat geeft niet.
Kijk niet op je horloge of er al 10 minuten om zijn :tongue: :lol1:
Dat is echt een beetje dwaasheid.
Het is niet de bedoeling dat je ze laat lopen tot ze van ellende omvallen, maar gewoon ergens in een parkje of een bos gaan zitten met de pup na een wandeling kan uitstekend.
Misschien komt er nog een aardige (!) hond langs waar even mee kennisgemaakt kan worden, ........................ als de andere baas dat ook een goed idee vindt.

Sommige honden leren pas in de loop van de tijd om te spelen zoal wij dat bedacht hebben.
Een flos laat ik rustig bewegen zodat een pup nieuwsgierig wordt.
Niet woest heen en weer zwaaien, dat werkt vaak minder goed.
Snuffelen is natuurlijk ook een uitstekende uitlaatklep.
Het is niet dat hij al iets MOET hé? :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door dagmar88 »

stunning schreef: 10 jul 2021 15:08 Dat deed ik omdat ze mij hadden verteld dat je maar 4x 10 mins met een pup van 8 weken mag lopen. Ivm groei ed. Hoevaak zouden jullie doen dan? Ik heb niet echt een bankje op 10 minuten afstand lopen.. daar heen rijden?

Een flostouw heb ik, maar vind hij niks aan/snapt hij niet? Hij neemt het touw zelden aan en als hij het doet gaat hij snel over op andere dingen, net als met veel van zijn speelgoed.
Ja, dat is retro of zo, maar die kul is weer helemaal terug. Ik zei het laatst nog.

Je kijkt gewoon naar je pup, wat die goed oppakt qua prikkels en je zoekt een balans tussen fysieke en mentale belasting.
Zie je dat je pup vermoeid begint te raken, dan gaat die lekker op de arm mee naar huis. Weet je dat je volgende keer iets eerder moet omkeren.
Samen de wereld verkennen is gezond, opgehokt zitten met minutenregels niet.
stunning
geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jun 2021 11:05
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door stunning »

Ok! Dan gaan we iets langer lopen :).
En hoe kan ik het benchprobleem overdag het beste aanpakken? Doen jullie ook zodra jullie pup ergens in slaap valt, ze naar de bench brengen?
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door sirene »

stunning schreef: 10 jul 2021 16:29 Ok! Dan gaan we iets langer lopen :).
En hoe kan ik het benchprobleem overdag het beste aanpakken? Doen jullie ook zodra jullie pup ergens in slaap valt, ze naar de bench brengen?
Je kan flink langer lopen. Maar vooral langer buiten zijn. Buiten zijn en indrukken op doen is goed. Ga gewoon lekker naar het dorp, parkje, bouwmarkt. Ben daar een half uur of wat langer en laat je pup het tempo bepalen.
Ik wil juist dat mijn hond leert overal zijn rust te pakken dus ik leg hem zeker niet altijd in de bench. Dan leer je hem dat hij alleen daar kan slapen.
Als de bench een must voor je is kun je dat wel af en toe doen natuurlijk. Lekker na een spannend avontuur als hij gaat slapen in de bench met een kluifje en dan pitten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
stunning
geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jun 2021 11:05
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door stunning »

Zonet hebben we ong een half uurtje gelopen. Ik merkte direct al wel dat het vastpakken van de lijn minder was! Lees; bijna niet :D kan me aan de ene kant ook wel voorstellen dat 5 mins van huis en 5 mins terug je de nieuwe indrukken en geurtjes wel een x gehad hebt. Maar is een half uur echt niet te ver voor dat groeiende lijfje? Neem aan niet 4x op een dag ofwel?

Thuis flink gedronken en nog even gek gedaan, daarna lekker kauwen op Kong en kauwtje afgewisseld. 1xtje even beetje gebeten in de tafelpoot en nu lekker bij het traphekje slapen.

Ik vind het niet erg als hij overdag ergens anders slaapt dan de bench, maar hij moet het uiteindelijk wel leren voor wanneer ik een xtje weg moet.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door ranetje »

Het gaat niet speciaal om een half uur lopen, maar om een half uur (of wat langer) buiten zijn.
Je hoeft niet constant in beweging te zijn.
En dat kan prima zo'n twee keer per dag, of drie keer als je hondje dat aankan.
De plas en poep rondjes niet meegerekend.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
stunning
geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jun 2021 11:05
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

Re: Gedrag nieuwe pup

Ongelezen bericht door stunning »

Nouja misschien zeg ik het verkeerd; we zijn een half uur weggeweest en nu dus wel meer dan 15 mins gelopen, maar ook veel stilgestaan en gesnuffeld :)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”