Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Toluca
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 mei 2021 16:12
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Toluca »

Ik heb een vraagje ivm mijn golden retriever pup van 12 weken nu. Ik heb ze in huis gehaald samen met mijn oudere hond, die 11 is. Ze kunnen het ondertussen prima met mekaar vinden, ze spelen leuk samen (soms wat wild, maar ze doen mekaar nooit echt pijn). Ik vind haar op vele vlakken echt een droompup. Ze is heel erg zelfstandig, kan echt al veel commando's, wandelt echt super mooi, zelfs met twee (!). Buiten een aantal accidentjes is ze prima zindelijk, ze is ook binnen erg rustig en bijt bijna niks stuk. Op vele vlakken doet ze het dus erg goed.

MAAR, ze is niet aanhankelijk en eigenlijk ook totaal niet lief. En het grootste probleem: sinds een kleine week durft ze echt grommen als iets haar niet zint. En dit is natuurlijk niet leuk. Ik besef wel dat elke hond zijn eigen manier van communiceren heeft, maar ik vind het niet fijn dat wanneer ik mijn hond 's avonds laat nog even wil knuffelen voor ze gaat slapen, ze naar mij gromt en ik haar echt moet laten doen... Ook wanneer ze met twee te wild aan het spelen zijn en ik ze corrigeer durft ze grommen en zelfs bijten... Ik probeer dit steeds te corrigeren en het is momenteel ook echt nog geen ramp, want ik kan haar wel op haar plek zetten en rustig krijgen, kleine, korte time-outs lijken te werken, dan zie ik haar energielevel echt naar beneden gaan. Maar leuk is anders natuurlijk, een hond is een gezelschapsdier en dat idee heb ik momenteel totaal nog niet bij haar.

Ook voor de rest toont ze erg weinig affectie... ze komt bijna nooit bij mij liggen, is erg vaak met zichzelf of de andere hond bezig... Het is op dat vlak echt totaal niet zoals ik had gehoopt. Ik heb er momenteel eigenlijk weinig een 'band' mee. Uiteraard besef ik wel dat het nog een puppy is en ze qua karakter nog in volle ontwikkeling zit, maar van een golden retriever pup verwacht je toch een beetje aanhankelijkheid.

Ik zou eigenlijk van wat meer ervaren hondeneigenaars hier graag wat tips krijgen, ik heb online al heel wat gelezen en probeer er echt heel erg mee bezig te zijn. Ik heb haar vandaag voor het eerst met de hand haar eten gegeven, en elke keer als ik haar mocht aaien kreeg ze een korreltje, dit leek wel echt te werken. Ook ben ik van plan om morgen even richting een grote stad te trekken met haar alleen, zodat ze veel nieuwe, enge dingen ziet en mij nodig heeft om op 'terug te vallen', dit zijn twee tips die ik online al had gevonden om een band te krijgen met je hond. Als jullie er nog hebben, vul gerust aan. Ik ga er binnen 3 weken ook voor het eerst mee naar de hondenschool. Dit zou ook al moeten helpen, hoop ik.

En als er mensen zijn die me gerust kunnen stellen met ervaringen: namelijk een wilde, onafhankelijke puppy die uiteindelijke een lieve, aanhankelijke hond is geworden, die mogen het hier ook altijd zetten. Dat zou me erg gerust stellen. Want momenteel vrees ik eigenlijk een beetje voor het gebrek aan band dat ik ermee voel...
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Toluca schreef: 28 jun 2021 13:01Want momenteel vrees ik eigenlijk een beetje voor het gebrek aan band dat ik ermee voel...
Op zich is de puppyblues een heel normaal fenomeen. Ik zou wel eens goed gaan bedenken of je niet gewoon te veel hooi op je vork hebt genomen, hoe het zit met de wisselwerking op jouw schrik/emotie of gebrek daaraan en of het mogelijk is dat je haar gedrag niet goed in kunt schatten.
Misschien zijn jullie geen goede match, dat kan gebeuren.
Voor die drie weken zou ik toch op zoek gaan naar iemand die mee kan kijken. Dat hoeft geen gedragstrainer te zijn. Liever nog in je omgeving die handig is met honden en positief opvoedt.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Niet alle honden houden van geknuffeld worden. Waarom zou je dat dan afdwingen? Ook de manier waarop je het doet kan veel verschil maken: vraag je de hond of die er zin in heeft of overval je de hond met je affectie?
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Mijn pup was in het begin ook veel meer gericht op onze andere hond dan op mij. Ze was ook niet gewend om met mensen te leven, dus heel vreemd was dat niet. Dat is helemaal goed gekomen, hoewel zij op een andere manier contact zoekt dan onze andere hond. En ze vindt het nog steeds niet fijn als je je hand uitsteekt boven haar kop. Misschien moet je daar bij jezelf ook op letten.
En zoals Fotogravinnetje zegt, dwing die affectie niet af. Ik zou geloof ik ook niet gaan belonen met snoepjes; dan wordt het een kunstje.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Persistence »

Toluca schreef: 28 jun 2021 13:01 Ze is heel erg zelfstandig, kan echt al veel commando's, wandelt echt super mooi, zelfs met twee (!). Buiten een aantal accidentjes is ze prima zindelijk, ze is ook binnen erg rustig en bijt bijna niks stuk.
Klinkt wel als een erg leergierig hondje. Misschien vind ze het veel leuker om samen met een dummy/flos/bal te spelen dan te knuffelen?
Hoe was ze in het nest vergeleken met haar broers en zusjes? Haantjedevoorste? Regeltante of juist meer op de achtergrond? Weet je hoe de ouders in karakter zijn?
Uit wat voor lijnen komt ze?
Laatst gewijzigd door Persistence op 28 jun 2021 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mijn Mila was ook een pup die niet zo graag geaaid werd. Er waren best momentjes dat ze knuffelen even wel leuk vond, maar niet te lang en vooral wanneer zíj er zin in had ;-) Grommen deed ze dan niet, ze liep gewoon weg als ze er geen zin in had. Zij had er als pup en jonge hond ook de rust niet voor, ze was echt een pup waarmee je een band opbouwde door vooral veel samen te spelen, dingen te ondernemen, op pad te gaan en haar dingen te leren, dat vond ze allemaal wel geweldig. Ze was dus wel meteen al heel baasgericht (ik had toen ook nog geen andere honden).
Toen ze wat ouder en rustiger werd, werd ze wel aanhankelijker, ze komt vaker uit zichzelf om geknuffeld te worden en vindt het ook langer leuk, maar nog steeds is ze van al mijn honden het minst een knuffelhond. Contactliggen heeft ze overigens wel altijd al gedaan, maar dan gewoon lekker tegen je aan liggen, aaien hoeft voor haar op zo'n moment dan meestal niet echt.
Gebruikersavatar
Lucia
Zeer actief
Berichten: 2871
Lid geworden op: 18 sep 2006 15:15
Aantal honden: 1

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Lucia »

Is ze niet wat overprikkeld als ze gaat grommen/bijten?
Ik zou inzetten op meer rust en wellicht eerder ingrijpen bij druk spelen.

En niet het bij je liggen, tja zazoe is nu net 2 en doet dat pas sinds een paar maanden. Mijn vorige hond lag altijd bij ons op de bank, zazoe nu pas wat meer met knuffelen.
Toluca
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 mei 2021 16:12
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Toluca »

Nanna schreef: 28 jun 2021 13:09 Heeft ze een stamboom?
Want in niet-stamboomhonden van dit ras komt wel agressie voor. Mijn schoonzus had er zo eentje. Die beet met drie maanden al mensen die haar wilde aaien. Hondje werd gaande gekker en is met drie jaar ingeslapen. De toestand was onhoudbaar.
Ik wil je niet bang maken maar een pup van die leeftijd die al durft te grijnzen vind ik nogal wat. Zeker van dit ras.
Ze heeft geen stamboom, ze komt van mensen die voor het eerst een nestje hadden. Ik heb op voorhand de mama wel ontmoet, dat was een super lief beest. De vader ken ik niet en heb ik niet ontmoet.

Het niet bang maken is niet gelukt ;-)

Maar in alle eerlijkheid: ik zie er (nog) geen agressie in (al kan ik daar totaal fout in zijn), ze kan echt wel kalmeren na zo'n moment. Ik kan het niet anders omschrijven als: ze is niet lief. Maar dat kan nog komen natuurlijk :-)
Toluca
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 mei 2021 16:12
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Toluca »

Mellow schreef: 28 jun 2021 13:16
Toluca schreef: 28 jun 2021 13:01 Ik heb een vraagje ivm mijn golden retriever pup van 12 weken nu. Ik heb ze in huis gehaald samen met mijn oudere hond, die 11 is. Ze kunnen het ondertussen prima met mekaar vinden, ze spelen leuk samen (soms wat wild, maar ze doen mekaar nooit echt pijn). Ik vind haar op vele vlakken echt een droompup. Ze is heel erg zelfstandig, kan echt al veel commando's, wandelt echt super mooi, zelfs met twee (!). Buiten een aantal accidentjes is ze prima zindelijk, ze is ook binnen erg rustig en bijt bijna niks stuk. Op vele vlakken doet ze het dus erg goed.

MAAR, ze is niet aanhankelijk en eigenlijk ook totaal niet lief. En het grootste probleem: sinds een kleine week durft ze echt grommen als iets haar niet zint. En dit is natuurlijk niet leuk. Ik besef wel dat elke hond zijn eigen manier van communiceren heeft, maar ik vind het niet fijn dat wanneer ik mijn hond 's avonds laat nog even wil knuffelen voor ze gaat slapen, ze naar mij gromt en ik haar echt moet laten doen... Ook wanneer ze met twee te wild aan het spelen zijn en ik ze corrigeer durft ze grommen en zelfs bijten... Ik probeer dit steeds te corrigeren en het is momenteel ook echt nog geen ramp, want ik kan haar wel op haar plek zetten en rustig krijgen, kleine, korte time-outs lijken te werken, dan zie ik haar energielevel echt naar beneden gaan. Maar leuk is anders natuurlijk, een hond is een gezelschapsdier en dat idee heb ik momenteel totaal nog niet bij haar.

Ook voor de rest toont ze erg weinig affectie... ze komt bijna nooit bij mij liggen, is erg vaak met zichzelf of de andere hond bezig... Het is op dat vlak echt totaal niet zoals ik had gehoopt. Ik heb er momenteel eigenlijk weinig een 'band' mee. Uiteraard besef ik wel dat het nog een puppy is en ze qua karakter nog in volle ontwikkeling zit, maar van een golden retriever pup verwacht je toch een beetje aanhankelijkheid.

Ik zou eigenlijk van wat meer ervaren hondeneigenaars hier graag wat tips krijgen, ik heb online al heel wat gelezen en probeer er echt heel erg mee bezig te zijn. Ik heb haar vandaag voor het eerst met de hand haar eten gegeven, en elke keer als ik haar mocht aaien kreeg ze een korreltje, dit leek wel echt te werken. Ook ben ik van plan om morgen even richting een grote stad te trekken met haar alleen, zodat ze veel nieuwe, enge dingen ziet en mij nodig heeft om op 'terug te vallen', dit zijn twee tips die ik online al had gevonden om een band te krijgen met je hond. Als jullie er nog hebben, vul gerust aan. Ik ga er binnen 3 weken ook voor het eerst mee naar de hondenschool. Dit zou ook al moeten helpen, hoop ik.

En als er mensen zijn die me gerust kunnen stellen met ervaringen: namelijk een wilde, onafhankelijke puppy die uiteindelijke een lieve, aanhankelijke hond is geworden, die mogen het hier ook altijd zetten. Dat zou me erg gerust stellen. Want momenteel vrees ik eigenlijk een beetje voor het gebrek aan band dat ik ermee voel...
Mijn Nikki was in begin ook alleen maar gefocust op mijn andere honden.
Nu kwam ze wel vers uit spanje maar ook na een aantal weken werd het niet beter.
Ze was super vrolijk en actief en nergens bang voor maar ze wilde niet zo even geaaid worden en kwam al helemaal niet uit haar zelf bij mij, alleen voor een snoepje.
Ik ben haar toen alleen mee gaan nemen, het dorp in, het bos in, op visite.
Toen ze alleen mij had om op terug te vallen draaide ze als een blad om en werd ze steeds aanhankelijker en knuffeliger.
Ze daagt mij nu ook vaker uit tot spel.

Dat grommen wat je pup doet, dat moet je niet corrigeren hoor.
Daar is die veel te jong voor.
Misschien is zij wel overprikkeld of juist helemaal afgeleid op moment dat jij wil knuffelen.
Neem haar wat vaker alleen mee voor een wandeling en ga ergens op een bankje zitten en laat haar rustig haar ding doen.
Als ze dan wel bij je komt beloon je haar en geef je haar een kleine aai.
Zo bouw je het op.
Bedankt voor de tips. Niet corrigeren vind ik wel een moeilijke, gisteren gromde en beet ze echt uit het niets toen ik ze optilde om buiten te zetten en heb ik haar bij haar nekvel genomen, niet de beste reactie natuurlijk, maar ik schrok er gewoon erg van. Achteraf heb ik daar natuurlijk spijt van, maar het was een impulsieve reactie. Ik zet haar namelijk wel vaker buiten door haar op te tillen, en daar heeft ze normaal geen problemen mee...

Ik kan op zo'n moment toch niet gewoon niks doen?
Toluca
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 mei 2021 16:12
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Toluca »

dagmar88 schreef: 28 jun 2021 13:23
Toluca schreef: 28 jun 2021 13:01Want momenteel vrees ik eigenlijk een beetje voor het gebrek aan band dat ik ermee voel...
Op zich is de puppyblues een heel normaal fenomeen. Ik zou wel eens goed gaan bedenken of je niet gewoon te veel hooi op je vork hebt genomen, hoe het zit met de wisselwerking op jouw schrik/emotie of gebrek daaraan en of het mogelijk is dat je haar gedrag niet goed in kunt schatten.
Misschien zijn jullie geen goede match, dat kan gebeuren.
Voor die drie weken zou ik toch op zoek gaan naar iemand die mee kan kijken. Dat hoeft geen gedragstrainer te zijn. Liever nog in je omgeving die handig is met honden en positief opvoedt.
Ik heb niet echt het idee dat ik teveel hooi op mijn vork heb genomen. Ik heb een duidelijke, gestructureerde dagplanning, ze kan perfect in haar plek zitten (een ren in de living), maar ben vaak thuis, ze doet het super met de andere hond, ik probeer haar echt heel actief te betrekken bij alles, we gaan 2x wandelen, zowel 's ochtends als 's avonds, ze kan in de tuin spelen, we apporteren vaak en dat lukt me eigenlijk allemaal. Ik heb geen probleem met de extra puppy in huis, maar natuurlijk wel als die puppy dan ook nog eens gromt wanneer ik haar rustig buiten wil zetten na een lange dag...
Toluca
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 mei 2021 16:12
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Toluca »

Fotogravinnetje schreef: 28 jun 2021 13:24 Niet alle honden houden van geknuffeld worden. Waarom zou je dat dan afdwingen? Ook de manier waarop je het doet kan veel verschil maken: vraag je de hond of die er zin in heeft of overval je de hond met je affectie?
Ja, ik denk dat je hier wel gelijk hebt. Ik overval haar hier soms wel mee denk ik.
Toluca
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 mei 2021 16:12
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Toluca »

Alfilillo schreef: 28 jun 2021 13:35 Mijn pup was in het begin ook veel meer gericht op onze andere hond dan op mij. Ze was ook niet gewend om met mensen te leven, dus heel vreemd was dat niet. Dat is helemaal goed gekomen, hoewel zij op een andere manier contact zoekt dan onze andere hond. En ze vindt het nog steeds niet fijn als je je hand uitsteekt boven haar kop. Misschien moet je daar bij jezelf ook op letten.
En zoals Fotogravinnetje zegt, dwing die affectie niet af. Ik zou geloof ik ook niet gaan belonen met snoepjes; dan wordt het een kunstje.
Bedankt voor het antwoord! En het klopt, ik ben er nu ook al meer over aan het nadenken. Ik til haar bv niet meer op, hoewel dat soms wel vervelend is want ik wil haar soms snel op haar plek krijgen om een plasje te doen.

Maar het is natuurlijk niet leuk dat ik moet nadenken hoe ik mijn hond benader... dat ben ik echt niet gewoon. Met mijn andere hond kan ik gewoon doen wat ik wil, die zou NOOIT grommen naar me. Ik heb het daar best lastig mee.
Toluca
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 mei 2021 16:12
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Toluca »

Persistence schreef: 28 jun 2021 13:37
Toluca schreef: 28 jun 2021 13:01 Ze is heel erg zelfstandig, kan echt al veel commando's, wandelt echt super mooi, zelfs met twee (!). Buiten een aantal accidentjes is ze prima zindelijk, ze is ook binnen erg rustig en bijt bijna niks stuk.
Klinkt wel als een erg leergierig hondje. Misschien vind ze het veel leuker om samen met een dummy/flos/bal te spelen dan te knuffelen?
Hoe was ze in het nest vergeleken met haar broers en zusjes? Haantjedevoorste? Regeltante of juist meer op de achtergrond? Weet je hoe de ouders in karakter zijn?
Uit wat voor lijnen komt ze?
Meer op de achtergrond, ik heb haar ook redelijk bewust 'gekozen' omdat ze erg rustig en lief oogde bij haar nestgenootjes...

De mama is erg lief, die heb ik ontmoet. De vader ken ik niet.
Toluca
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 mei 2021 16:12
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Toluca »

Lucia schreef: 28 jun 2021 13:39 Is ze niet wat overprikkeld als ze gaat grommen/bijten?
Ik zou inzetten op meer rust en wellicht eerder ingrijpen bij druk spelen.

En niet het bij je liggen, tja zazoe is nu net 2 en doet dat pas sinds een paar maanden. Mijn vorige hond lag altijd bij ons op de bank, zazoe nu pas wat meer met knuffelen.
De vorige keren wel, vandaar dat ik het ook niet zo erg vond. Toen zat ze echt 'in het spel' en kon ik dat nog wel plaatsen.

Maar vandaag en gisteren is het echt op momenten dat ze rustig is. Gisteren lag ze in haar mand, en ik heb de gewoonte voor ik ga slapen om ze even nog een knuffel te geven, de vorige keren had ze daar totaal geen probleem mee, gisteren begon ze echt te grommen...

Ze wil mij gewoon echt duidelijk maken dat ik niet in haar buurt moet komen lijkt het wel. Echt fijn is dat niet.
Gebruikersavatar
Rosannex
Zeer actief
Berichten: 493
Lid geworden op: 05 okt 2012 15:24
Mijn ras(sen): Oud Duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Rosannex »

Hoeveel slaapuren krijgt je pup per dag ongeveer? Is ze vaak wakker? Een pup moet volgens de norm zo’n 20 uur per dag aan slaap hebben. De meeste gaan daar niet aan komen, maar is het een enorm te kort, dan kunnen pups erg vervelend gaan worden. Net als kleine kinderen die te weinig slaap hebben en dan eigenlijk te moe zijn om de slaap nog te vatten. Pups kunnen dan ook enorm de grenzen op zoeken en bijterig worden.
Dogs are where the heart is
Toluca
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 mei 2021 16:12
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Toluca »

Rosannex schreef: 28 jun 2021 14:05 Hoeveel slaapuren krijgt je pup per dag ongeveer? Is ze vaak wakker? Een pup moet volgens de norm zo’n 20 uur per dag aan slaap hebben. De meeste gaan daar niet aan komen, maar is het een enorm te kort, dan kunnen pups erg vervelend gaan worden. Net als kleine kinderen die te weinig slaap hebben en dan eigenlijk te moe zijn om de slaap nog te vatten. Pups kunnen dan ook enorm de grenzen op zoeken en bijterig worden.
Goh, twintig gaat ze niet aan komen denk ik, maar op zich heeft ze best wel veel slaap.

Ze slaapt van 23.00u tot 7.00u 's nachts. Dan eten en wandelen en spelen tot 9, meestal slaapt ze dan wel tot haar middageten, na de middag slaapt ze ook nog vaak.

Ze is op haar actiefst na het avondeten, dus van 18u tot 23u, dan is ze wel het meerendeel van de tijd wel echt wakker.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Toluca schreef: 28 jun 2021 14:00
Alfilillo schreef: 28 jun 2021 13:35 Mijn pup was in het begin ook veel meer gericht op onze andere hond dan op mij. Ze was ook niet gewend om met mensen te leven, dus heel vreemd was dat niet. Dat is helemaal goed gekomen, hoewel zij op een andere manier contact zoekt dan onze andere hond. En ze vindt het nog steeds niet fijn als je je hand uitsteekt boven haar kop. Misschien moet je daar bij jezelf ook op letten.
En zoals Fotogravinnetje zegt, dwing die affectie niet af. Ik zou geloof ik ook niet gaan belonen met snoepjes; dan wordt het een kunstje.
Bedankt voor het antwoord! En het klopt, ik ben er nu ook al meer over aan het nadenken. Ik til haar bv niet meer op, hoewel dat soms wel vervelend is want ik wil haar soms snel op haar plek krijgen om een plasje te doen.

Maar het is natuurlijk niet leuk dat ik moet nadenken hoe ik mijn hond benader... dat ben ik echt niet gewoon. Met mijn andere hond kan ik gewoon doen wat ik wil, die zou NOOIT grommen naar me. Ik heb het daar best lastig mee.
Dat went vanzelf, dat je de ene hond anders benadert dan de andere. Ik kan met onze reu (de zwarte hond in het onderschrift) ook doen wat ik wil en die vindt dat heerlijk. Geeft zich er helemaal aan over. Bij Lily (de bruine hond) moet ik dus mijn hand niet boven haar kop uitsteken, ze vindt het meestal niet fijn als ik met mijn hoofd dicht bij haar kop kom en ze haat het om opgetild te worden. Niet dat ze gromt, maar ze dijnst terug of verstijft. Dat doe ik dus ook nooit, is een tweede natuur geworden. Verder vindt ze het wel heerlijk om gekroeld te worden boven haar staart, op haar borst, in haar nek en om op haar buik geaaid te worden. Ook ligt ze graag bij je. Het is in die zin dus wel een knuffelkont, maar sommige dingen zijn gewoon te invasief voor haar.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
Rosannex
Zeer actief
Berichten: 493
Lid geworden op: 05 okt 2012 15:24
Mijn ras(sen): Oud Duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Rosannex »

Ik zou dan toch eens kijken of je het voor mekaar kan krijgen dat ze s avonds wat meer haar rust kan krijgen. 5 uur achter mekaar wakker voor zo’n jong wijfie is best wel wat.

Onze huidige pup pakte ook niet altijd goed zijn rust en dat eindigde in nog heftiger piranha bijt gedrag. Met de verplichte rust die hij nu moet in de bench gaat het een stuk beter. Nu is hij gewoon een relaxte pup met af en toe zijn normale dolle minuten.

Misschien dat ze daarom dus ook aan het grommen was. Gewoon te moe en overprikkelt en dan wordt er ook nog wat van je verwacht. Je kan altijd kijken of meer rust ook voor jullie goed uit pakt. Het kan sowieso geen kwaad en voor haar groei etc alleen maar goed doen. =)
Dogs are where the heart is
Gebruikersavatar
Anne&Taar
Zeer actief
Berichten: 3481
Lid geworden op: 19 jun 2009 11:08
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Niet iedere pup kan optillen waarderen, maar ik snap je "irritatie" wel. Ik zou toch eens op zoek gaan naar een gedragstherapeut en deze eens mee laten denken. Deze kan je, als ze de hond gezien heeft, natuurijk veel meer vertellen dan wij achter een scherm kunnen zien, plus dat ze handvaten kan geven hoe ermee om te gaan. De pup hier is ook nog geen knuffelaar overigens. Veulll te druk met nuttiger bezigheden. 😆
Ken je overigens Kikopup; YouTube kanaal? Daar staan heel veel erg leuke/ nuttige tutorials, met name voor pups, op.
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Maya vind zo ineens een hand op haar kop ook eng. Zij duikt dan in elkaar alsof je haar een klap wilt/hebt (ge)geven. Achter haar oren, nek enzo is allemaal prima. En als je die gehad hebt is de kop ook ineens weer leuk.
Knuffelen vind ze ook wel leuk maar ook niet elke keer.

En gezien je je alles als mens ook niet hoeft te laten welgevallen vind ik dat met honden net zo.
Alhoewel ik bij het ,zomaar, grommen dan wel iets zou zeggen in de trant van "nou dametje dat grommen hoeft nu ook weer niet" op een kalme maar doch resolute :neenee:
toon.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef: 28 jun 2021 13:09 Heeft ze een stamboom?
Want in niet-stamboomhonden van dit ras komt wel agressie voor. Mijn schoonzus had er zo eentje. Die beet met drie maanden al mensen die haar wilde aaien. Hondje werd gaande gekker en is met drie jaar ingeslapen. De toestand was onhoudbaar.
Ik wil je niet bang maken maar een pup van die leeftijd die al durft te grijnzen vind ik nogal wat. Zeker van dit ras.
Rage syndroom komt niet alleen voor bij boomloze Goldens

Ik zou willen weten waarom ze nu wel gromt terwijl dat eerder niet was.
Verbieden om te grommen is niet verstandig, maar kijken wat er aan de hand is lijkt me wel verstandig, als het inderdaad echt om grommen gaat en eventueel sneppen.
Kan ze ergens pijn hebben?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »


Toluca schreef:
Lucia schreef: 28 jun 2021 13:39 Is ze niet wat overprikkeld als ze gaat grommen/bijten?
Ik zou inzetten op meer rust en wellicht eerder ingrijpen bij druk spelen.

En niet het bij je liggen, tja zazoe is nu net 2 en doet dat pas sinds een paar maanden. Mijn vorige hond lag altijd bij ons op de bank, zazoe nu pas wat meer met knuffelen.
De vorige keren wel, vandaar dat ik het ook niet zo erg vond. Toen zat ze echt 'in het spel' en kon ik dat nog wel plaatsen.

Maar vandaag en gisteren is het echt op momenten dat ze rustig is. Gisteren lag ze in haar mand, en ik heb de gewoonte voor ik ga slapen om ze even nog een knuffel te geven, de vorige keren had ze daar totaal geen probleem mee, gisteren begon ze echt te grommen...

Ze wil mij gewoon echt duidelijk maken dat ik niet in haar buurt moet komen lijkt het wel. Echt fijn is dat niet.
Lig je net lekker in je mand te slapen, word je wakker gemaakt voor een knuffel wat je niet eens zijn in hebt. Natuurlijk laat ze dan horen dat ze het niet leuk vindt. Verplaats je wat meer in je pup en stel je verwachtingen bij. En inderdaad: voldoende rust. Ze hoeft echt niet overal bij betrokken te worden. Sterker nog, het is goed dat ze leert dat ze gewoon kan blijven slapen terwijl jij bijvoorbeeld je huishouden doet
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door natalie »

Fotogravinnetje schreef: 28 jun 2021 15:58
Toluca schreef:
Lucia schreef: 28 jun 2021 13:39 Is ze niet wat overprikkeld als ze gaat grommen/bijten?
Ik zou inzetten op meer rust en wellicht eerder ingrijpen bij druk spelen.

En niet het bij je liggen, tja zazoe is nu net 2 en doet dat pas sinds een paar maanden. Mijn vorige hond lag altijd bij ons op de bank, zazoe nu pas wat meer met knuffelen.
De vorige keren wel, vandaar dat ik het ook niet zo erg vond. Toen zat ze echt 'in het spel' en kon ik dat nog wel plaatsen.

Maar vandaag en gisteren is het echt op momenten dat ze rustig is. Gisteren lag ze in haar mand, en ik heb de gewoonte voor ik ga slapen om ze even nog een knuffel te geven, de vorige keren had ze daar totaal geen probleem mee, gisteren begon ze echt te grommen...

Ze wil mij gewoon echt duidelijk maken dat ik niet in haar buurt moet komen lijkt het wel. Echt fijn is dat niet.
Lig je net lekker in je mand te slapen, word je wakker gemaakt voor een knuffel wat je niet eens zijn in hebt. Natuurlijk laat ze dan horen dat ze het niet leuk vindt. Verplaats je wat meer in je pup en stel je verwachtingen bij. En inderdaad: voldoende rust. Ze hoeft echt niet overal bij betrokken te worden. Sterker nog, het is goed dat ze leert dat ze gewoon kan blijven slapen terwijl jij bijvoorbeeld je huishouden doet
Ik dacht precies hetzelfde. Maar ik word zelf ook chagrijnig als iemand mij wakker maakt, dus misschien projecteer ik teveel :Q:

Jammer dat je je pup op dit moment niet zo leuk vindt, maar ik kan mij er wel iets bij indenken. Ik heb ook zo'n piranha gehad en daar word je echt niet blij van. Je moet daar samen met de hond een goede manier in vinden, met inderdaad een juiste balans tussen actie en rust. Grommen heeft mijn pup nooit gedaan, maar ik zou dat wel serieus nemen. Ze wil je iets duidelijk maken. Geef haar de rust en ruimte die ze nodig heeft, dat lijkt mij een belangrijke eerste stap.
truusje
Zeer actief
Berichten: 1826
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:14
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door truusje »

Ik denk altijd maar zo....als een pup iets dergelijks in zijn hoofd haalt bij zijn moeder of tantes.....nou dan krijgt ie flink ff op zn donder hoor.
Afbeelding

So Sweet :I:
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door dagmar88 »

truusje schreef: 28 jun 2021 17:50 Ik denk altijd maar zo....als een pup iets dergelijks in zijn hoofd haalt bij zijn moeder of tantes.....nou dan krijgt ie flink ff op zn donder hoor.
Flink hoor. Je kunt vanaf hier totaal niet beoordelen wat daar aan de hand is en daarbij ben je geen hond.
Odi
Zeer actief
Berichten: 2476
Lid geworden op: 25 jun 2007 14:29
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4
Locatie: Limburg

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Odi »

Persistence schreef: 28 jun 2021 13:37
Toluca schreef: 28 jun 2021 13:01 Ze is heel erg zelfstandig, kan echt al veel commando's, wandelt echt super mooi, zelfs met twee (!). Buiten een aantal accidentjes is ze prima zindelijk, ze is ook binnen erg rustig en bijt bijna niks stuk.
Als ik een pup heb, dan leer ik eerst zindelijk worden (gelukkig steeds pup gehad die al zo goed als zindelijk waren.
Daarna zorg ik dat de naam er goed in zit.
En dan begin ik met 'kom hier'
Verder niets. En ik ga daarna commando's koppelen aan bepaald gedrag.
Een pup mag bij mij heel lang pup zijn, ik vraag niet veel. Ik wil vooral rust. In huis al helemaal.
Ik ga wel naar de hondenschool.
En vanaf ongeveer 8 maanden heel af en toe wat rustig trainen bij mijn schapen.
Ik heb tot nu toe 5 pups zo opgevoed en heb hele makkelijke honden.
Ik zou niet te veel van je pup vragen, misschien is zij wel overprikkeld door alles wat zij moet doen en leren.
Mijn 2 jongste honden kennen zelfs niet de zit, nooit geleerd. En verder ook geen kunstjes.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Gebruikersavatar
Branka
moderator
Berichten: 20695
Lid geworden op: 25 jul 2003 11:25
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Branka »

Fotogravinnetje schreef: 28 jun 2021 15:58
Toluca schreef:
Lucia schreef: 28 jun 2021 13:39 Is ze niet wat overprikkeld als ze gaat grommen/bijten?
Ik zou inzetten op meer rust en wellicht eerder ingrijpen bij druk spelen.

En niet het bij je liggen, tja zazoe is nu net 2 en doet dat pas sinds een paar maanden. Mijn vorige hond lag altijd bij ons op de bank, zazoe nu pas wat meer met knuffelen.
De vorige keren wel, vandaar dat ik het ook niet zo erg vond. Toen zat ze echt 'in het spel' en kon ik dat nog wel plaatsen.

Maar vandaag en gisteren is het echt op momenten dat ze rustig is. Gisteren lag ze in haar mand, en ik heb de gewoonte voor ik ga slapen om ze even nog een knuffel te geven, de vorige keren had ze daar totaal geen probleem mee, gisteren begon ze echt te grommen...

Ze wil mij gewoon echt duidelijk maken dat ik niet in haar buurt moet komen lijkt het wel. Echt fijn is dat niet.
Lig je net lekker in je mand te slapen, word je wakker gemaakt voor een knuffel wat je niet eens zijn in hebt. Natuurlijk laat ze dan horen dat ze het niet leuk vindt. Verplaats je wat meer in je pup en stel je verwachtingen bij. En inderdaad: voldoende rust. Ze hoeft echt niet overal bij betrokken te worden. Sterker nog, het is goed dat ze leert dat ze gewoon kan blijven slapen terwijl jij bijvoorbeeld je huishouden doet
Inderdaad, mand is met rust gelaten worden. Daar moet een hond haar veilige plekje hebben en weten dat ze met rust wordt gelaten.
Verder vraag ik mij ook af of je haar niet te veel vergelijkt met je andere hond en hoopt dat ze net zo is en reageert als de oudere hond. Wij hebben meerdere Golden Retrievers gehad en allemaal waren ze verschillend. Degene die het leergierigste was, was ook degene die het minste er van hield om aangehaald te worden. Maar ook de anderen werden niet in hun mand gestoord voor een knuffel, want hoe aantrekkelijk en leuk dat ook lijkt om te doen is en blijft het de veilige plek voor de hond.
Afbeelding
truusje
Zeer actief
Berichten: 1826
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:14
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door truusje »

dagmar88 schreef: 28 jun 2021 17:59
truusje schreef: 28 jun 2021 17:50 Ik denk altijd maar zo....als een pup iets dergelijks in zijn hoofd haalt bij zijn moeder of tantes.....nou dan krijgt ie flink ff op zn donder hoor.
Flink hoor. Je kunt vanaf hier totaal niet beoordelen wat daar aan de hand is en daarbij ben je geen hond.
Ik oordeel niet....ik vertel mijn ervaring. Dat mag volgens mij.
Afbeelding

So Sweet :I:
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Crescent »

Zoals Cleva al heeft gezegd: medische oorzaak uitsluiten, prikkels tot een minimum beperken en jezelf eraan blijven herinneren dat een pup van 12 weken gewoon een hondenbaby is. Niets verwachten behalve dat ze eet, drinkt, poept, plast en vooral ook genoeg en lekker slaapt.

Overigens zet de laatste zin van je bericht bij mij wel een uitroepteken.
Toluca schreef: 28 jun 2021 13:01 Want momenteel vrees ik eigenlijk een beetje voor het gebrek aan band dat ik ermee voel...
De band hoeft niet love-at-first-sight te zijn. Deze ontwikkelt zich over maanden en jaren.

Ik mag uit ervaring spreken, adoptiehond waar ik de eerste twee maanden echt geen klik mee had. Twijfels, maar toch verantwoordelijkheidsgevoel om haar op zijn minste goed te laten landen en enkel naar het perfecte huisje te laten verplaatsen.

Nu lezen en schrijven we met elkaar en is ze me zo ontzettend dierbaar.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Puppy gromt bij aaien, knuffelen

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Ja ik heb zo'n pup gehad.
Met veel structuur, samen spelen (zonder andere honden), en geduld is het nu helemaal omgedraaid.
Nog steeds kan je haar niet dwingen tot aaien of knuffelen, ze zal niet grommen, maar ze loopt dan wel weg. Wel komt ze vaak op eigen initiatief nu naast je zitten of klimt ze op schoot.
Maar ik heb heel erg gedacht de eerste tijd dat het niet zou komen, geen aandacht voor mij, weglopen, alleen maar bezig zijn met haar eigen plan.

Structuur en duidelijkheid is echt heel belangrijk voor haar en ook vrij laten in keuze voor contact.
Dus niet er naartoe om te aaien (hoe moeilijk ook!) maar haar naar mij laten komen. En net voor de eerste loopsheid een paar maanden terug is dat steeds meer en meer geworden.
Ze is nu 1 jaar oud en een echte knuffel naar mensen die ze kent. Vreemden kunnen haar nog steeds niet echt aanhalen. En zeker niet als ze eigenlijk moe is!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”