Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

windhonden en katten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

windhonden en katten

Ongelezen bericht door lucie »

Door de windhondenstichting ben ik gevraagd een "pre-visite" te doen bij een potentiele adoptant van een Galgo-pup uit Spanje. Gewapend met vragenlijst en mijn eigen ervaringen moet ik dan kijken of de hond daar goed terecht gaat komen.
Uit het adoptieformulier blijkt dat de adoptanten op dit moment 3 honden hebben (Mastins) en 2 katten.
Nu heb ik zelf nogal slechte ervaringen met de combi windhonden en katten (of ander wegrennend vermaak), maar goed, deze katten zijn in principe wel honden gewend en de nieuwe hond is een pup. Maar dus wel een windhond .
Hoe schatten jullie de kansen in dat dit goed gaat aflopen?
En hebben jullie misschien nog tips waar ze specifiek aan moeten werken/denken om een zichtjager niet op rennende katten te laten reageren?
Afbeelding
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: windhonden en katten

Ongelezen bericht door DeDiana »

Met een pup en katten die honden zijn gewend en er niet voor wegrennen, zie ik zelf niet zo veel problemen.
Zoals je weet heb ik hier twee windhonden die uitstekend samengaan met de katten, en die kwamen op (jong)volwassen leeftijd en hadden al wat zichtjager- en prooigedrag in het algemeen naar kleine dieren. Maar met eigen katten vertrouw ik ze nu volkomen en de belangrijkste regel is hier: nooit toestaan dat ze de katten opjagen en dus ook nooit laten ontdekken dat dat een leuk spelletje is. Want dan zit je zo in een vicieuze cirkel als de katten dan uit schrik wel weg gaan rennen, al helemaal als je meerdere jagers hebt die elkaar dan ophitsen.
Bij Arlo heb ik in het begin toen ik nieuwe kittens erbij kreeg de lijn in huis gebruikt, die speelse rennende en vliegende kittens waren natuurlijk veel interessanter dan rustige volwassen katten en ik wist nog niet helemaal zeker of ik hem met stem zou kunnen stoppen. Ook buiten hebben alle honden m.u.v. Mila aan de lijn eraan moeten wennen dat de eigen katten, waarmee ze in huis in totale harmonie samenleven, opeens ook buiten nog steeds de eigen katten waren. Ze zijn namelijk wel erg fel op vreemde katten buiten. Maar dat was een kwestie van wennen en na een paar weken ging dat ook met alle honden en katten samen los prima.
Mijn tips zouden zijn: gebruik in het begin de lijn om te voorkomen dat de hond - ook al is het speels - opjaagspelletjes met de katten doet, speel zelf lekker veel met de pup, zodat hij niet zijn speelbehoefte op de katten gaat botvieren, laat in het begin het contact vanuit de katten komen en beloon veel voor ontspannen samenzijn.
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: windhonden en katten

Ongelezen bericht door Tineke »

Gezien het een pup is zou ik het zeker wel aandurven.
De keer dat ik weet dat het mis ging met een windhond en kat was een hond die gebruikt was om te stropen.
Met een volwassen windhond zou ik dus wel voorzichtig zijn al weet ik daar ook van dat het wel goed kan gaan.
Yayha een Galgo uit Spanje leefde vreedzaam met de aanwezige katten en heeft regelmatig bij ons gelogeerd toen Tijger en Mickey er nog waren.
Dat ging prima maar hij had dan ook nul interesse in de katten.
Zoals gezegd door Diana het opjagen niet toestaan vanaf het begin niet.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: windhonden en katten

Ongelezen bericht door BieneMaya »

En ook kijken naar het gedrag van die mastins. Op zich en in combi met de katten.
Gebruikersavatar
Galga's
Zeer actief
Berichten: 605
Lid geworden op: 10 mar 2018 11:12
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6
Locatie: WFO

Re: windhonden en katten

Ongelezen bericht door Galga's »

Hier windhonden en katten en binnen geen problemen. Mijn volwassen Galgo's die hier gekomen zijn (6), zijn nooit een probleem geweest. Een vriendin is gastgezin voor Galgo's en is eigenlijk nooit een probleem. Een enkeling moet naar een ander gastgezin zonder katten. Bij binnenkomst even aangelijnd en duidelijk zijn naar ze dat de katten onderdeel van de roedel zijn. Mijn Afghanen puppy is veel moeilijker om te overtuigen dat de katten geen speelgoed zijn, vooral 1 van de 4 katten moet ze altijd hebben.

Als ik zou kiezen, zou ik voor het "makkelijke" gaan en een volwassen Galgo aanraden ipv een puppy.
Afbeelding
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: windhonden en katten

Ongelezen bericht door lucie »

dankjulliewel, goeie informatie en tips :ok:
Binnenshuis lijkt me wel goed te managen, alleen kunnen de honden daar ook vrij de tuin in (de katten dus ook lijkt me). Ben vooral benieuwd hoe dat gaat. Een lange lijn er aan is een goeie tip. En inderdaad leren dat het geen speelgoed is.
Deze mensen hebben altijd volwassen herplaatsers gehad en wilden nu eens een pup. Maar als ik dat zo lees komt het wel goed.

Ik zou zelf ook heel graag katten willen, maar op Mara na, jagen ze er allemaal op. Een hele bunch honden, en dan die ruimte hier, dat gaat hem niet worden vrees ik :ugh:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”