Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Speelgedrag tussen twee honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Toluca
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 mei 2021 16:12
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door Toluca »

Hallo iedereen.

Ik heb al elf jaar een heerlijke Golden retriever reu. Sinds twee weken is er een kleine pup bij, ook een Golden retriever maar een teefje. De eerste dag waren ze wat afwachtend, maar momenteel spelen ze buiten al heel erg met mekaar. Het gaat dus goed voorlopig.

Ik ben van nature niet de meest bezorgde persoon, maar met zo'n pup in huis ga je natuurlijk wel wat meer denken. Ik laat het spelen meestal beginnen door hun speeltje weg te gooien en dan 'vechten' ze met mekaar. Erg lief om te zien. Ze laten mekaar ook erg vaak met rust, dus op dat vlak zijn er geen problemen.

Wanneer ze spelen vind ik de pup wel erg 'fel', ze loopt achter Leo, bijt in zijn staart en springt ook echt richting hem, voorlopig allemaal speels gedrag, maar ik vroeg mij vooral af of ik hier moet tussenkomen? Ik laat ze mekaar ontdekken en doe voorlopig niet veel, maar ik weet niet of dit de juiste oplossing is. Van mij mag Leo gerust aangeven wanneer het genoeg is, maar dat doet hij voorlopig niet, integendeel zelfs, soms loopt hij er naar toe om zelf uit te dagen, door met zijn neus tegen de pup te duwen. Ik wil natuurlijk niet dat hij haar bijt wanneer het echt genoeg is, beter voorkomen dan genezen... Nu is ze nog maar 9 weken, maar ze wordt natuurlijk alleen maar groter en sterker.

Heeft er iemand tips voor mij? Wanneer laten jullie twee honden spelen? Wanneer niet? En hoe stoppen jullie het spelen als je het zelf genoeg vindt?

Verder las ik daarnet een artikel over 'vechten' met je hond, ik ging er altijd vanuit dat dat compleet onschuldig was, maar las daarnet dat dit bij sommige honden wel echt een 'trigger' kan zijn voor agressief gedrag.

Alvast bedankt iedereen.
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door Tineke »

Zelf heb ik onze honden nooit aangemoedigd tot spelen door middel van speeltjes weggooien maar het is initiatief altijd aan hun overgelaten.
Als het echt te gek zou worden , maar zo klinkt het volgens mij niet bij jou , zou ik de oudere hond wel in bescherming nemen.
Het spel beëindigen zou ik middels afleiden doen als dat nodig zou zijn.

Vanwege de gezondheid van onze oudste hond willen wij haar niet meer oeverloos laten spelen met de jongere hond.
Het afbreken doen we altijd middels afleiden zodat er geen negatieve associatie is met spelen op zich.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
80564M

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door 80564M »

Bekend hier met 2 Goldens. Ik laat ze het altijd zelf uitzoeken, onderweg maar ook in huis en de tuin. Ik heb nu een combinatie van een bijna 4-jarige teef en een 7 maanden oude pup, en ik moet de oudste soort van aanmoedigen om het zelf te regelen (dat kun je heel goed treffen bij dit ras). Teun trekt gewoon de poten onder Sis haar lijf vandaan. Maar ik bemoei me er niet mee. Wel als de oudste naar boven "vlucht" moedig ik dat aan.
80564M

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door 80564M »

Tineke schreef: 07 jun 2021 17:08 Zelf heb ik onze honden nooit aangemoedigd tot spelen door middel van speeltjes weggooien maar het is initiatief altijd aan hun overgelaten.
Als het echt te gek zou worden , maar zo klinkt het volgens mij niet bij jou , zou ik de oudere hond wel in bescherming nemen.
Het spel beëindigen zou ik middels afleiden doen als dat nodig zou zijn.

Vanwege de gezondheid van onze oudste hond willen wij haar niet meer oeverloos laten spelen met de jongere hond.
Het afbreken doen we altijd middels afleiden zodat er geen negatieve associatie is met spelen op zich.
Dat dus. En dat vetgedrukte doen wij ook, maar dat komt omdat onze oudste na een epileptische aanval nog wel eens dronkemansloopjes door het huis loopt. Gedesorienteerd. Dan wil ik geen spelende pup die aan poten hangt erbij, dus 1 van ons gaat dan met pup in de tuin spelen.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door DeDiana »

Als de pup iets ouder is, gaat Leo waarschijnlijk wel meer zijn grenzen aangeven - nu heeft ze nog puppykrediet waardoor ze wat verder kan gaan. En als dat op een gepaste manier gaat (een keer grommen, een snauwtje, verstarren, lip optrekken), laat ik dat de honden zelf regelen. Als de volwassen hond heel slecht is in grenzen aangeven, maar het spel echt niet meer leuk vindt, grijp ik wel in door bijvoorbeeld zelf even met de pup te spelen, zodat de oudere hond rust heeft en niet constant belaagd wordt.
Ik laat mijn honden verder altijd spelen als ze dat zelf willen. Ze weten precies wat ze aan elkaar hebben, zijn ook fysiek redelijk gelijkwaardig en respecteren elkaars grenzen, dus daar hoef ik me niet mee te bemoeien.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik zou vooral kijken naar Leo, maar dat doe je geloof ik al. Hij vindt het blijkbaar niet vervelend en dan zou ik ze hun gang laten gaan. Kan goed zijn dat hij de pup als ze een maand of drie is wat meer manieren bijbrengt.

Hier een filmpje van Alfil (reu van 1 jaar) en Lily (de pup, toen ook 9 weken oud en net drie dagen bij ons):

https://www.youtube.com/watch?v=WzvV708DoqY
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Precies zoals Cleva zegt in zn laatste zin heb ik het gedaan tussen mijn kat en mijn hond. Nu was Maya vet onder de indruk van Kitty als puppy zijnde en Kitty niet onder de indruk van honden dus geen jaaggedrag oid. Ik riep hooguit een keer als Kitty achter Maya aanzat dat Maya kalmer moest doen ivm uitglijden op laminaat. Ze spelen nog steeds met elkaar en als er wat te halen valt zitten ze er beiden bovenop.

Gebruikersavatar
Anne&Taar
Zeer actief
Berichten: 3481
Lid geworden op: 19 jun 2009 11:08
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik heb recent een pup bij mijn 12 jarige Golden genomen. Maar deze heb ik wel degelijk in bescherming genomen. Ik heb de pup geleerd rustig met mijn andere golden om te gaan in spel; en daarnaast heb ik gewaakt voor te heftige correcties richting de pup. Te heftig spel in huis kap ik altijd af. Het gaat nu overigens super hier.
Kaylee#
Actief
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 jul 2017 19:59
Aantal honden: 6

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door Kaylee# »

Ik vind dat ook totaal afhankelijk van de hond. Mijn mechel reu van 10 laat alles toe van pups, hij laat zich bijten ook als het pijn doet, laat uit zn voerbak eten, speeltjes stelen enz.
Als ze 12 weken zijn begint hij een beetje grenzen aan te geven door te grommen als ze hem echt pijn doen maar loopt nog steeds gewoon weg.
Of met botten en speeltjes die laat hij dan niet meer los maar draait zn kop zodat ze er niet meer bij kunnen, gaan ze door met proberen af te pakken dan loopt hij ermee weg.

Vanaf dat ze 6 a 7 maanden zijn durft hij te snauwde als er niet naar een grom geluisterd word en het spel onderling word ook wat serieuzer als in, hij laat zich met zn 45 kg nog steeds door een jonge hond van 10 kg op zn rug gooien en overal bijten maar als de pup echt fanatiek word dan geeft hij duidelijk maar eerlijk zn grenzen aan zonder de pup maar een haar te krengen.

Mijn border collie van 14 houd dan weer totaal niet van pups en juist e van pubers. Met 7 weken kunnen een hap verwachten en met 7 maanden speelt ze ermee.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door blondie »

Wat bedoel je met "vechten" met je hond?

Verder had ik hier een pup, maar de oudere hond zag het niet echt als haar taak om hem te entertainen dus van spel kwam het niet echt. Kan ik dus ook geen tips over geven.

We hebben wel sinds januari een dame van ca. een jaar oud. In begin ging dat niet direct jofel tussen reu van 6 jaar en haar. Maar naarmate ze elkaar leerden kennen ging dat beter en ontstaat er nu af en toe behoorlijk wild spel. Daarbij is de reu veel toleranter geworden, maar als ze écht te ver gaat geeft hij dat nu ook op eigen botte wijze aan.
En zij snapt hem dan, dus ik ga daar verder niet tussen zitten.
Behalve als het huis op de kop wordt gezet, of dat ik voorvoel dat ze dusdanig druk tekeer gaan dat het huilen voor een van de twee wordt of dat mijn interieur naar de Filistijnen wordt geholpen :wink:
Dan grijp ik in bij beiden, allebei klaar met spelen en wel direct :klaar:

Maar ik vertrouw alles bij elkaar voldoende nu dat ze elkaar niet beschadigen in ieder geval (2 katten van nu een jaar, 1 hond van een jaar en 1 van 7 jaar) dat ik het los bij elkaar laat als ik er niet ben.
Waarom zou ik dan ingrijpen als ik er wel bij ben is mijn achterliggende gedachte dan eerlijk gezegd ook.
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door blacky »

je merkt het als het niet lukt. Hier heeft mijn reu de pups (teefjes) die er toen hij wat ouder was bij kwamen nooit echt geaccepteerd. Getolereerd ja maar meer niet. Hij was ook echt niet te vertrouwen met de pups helaas.
De andere honden in de roedel daar ging het prima mee. De stellen vanzelf grenzen. Onze oude dame laat goed merken aan pup Ninthe dat ze moet dimmen. Ninthe luistert daar meestal wel naar maar soms moeten we toch ingrijpen lichamelijk kan Laika dat vaak niet meer.
Afbeelding
gevni havanezers
Toluca
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 mei 2021 16:12
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door Toluca »

Enorm bedankt voor de vele reacties.

Als ik de meeste reacties lees denk ik wel dat het momenteel onder controle is. Binnen spelen ze niet, dat probeer ik ook af te blokken. Buiten zijn ze soms erg wild met mekaar, maar zolang Leo niet aangeeft dat hij het niet leuk vindt, grijp ik niet meer in. Daarnet was ze erg wild en ging Leo gewoon weg. Leek me een volwassen, goede oplossing :-) bijten of grommen doet hij voorlopig niet, dus ik ga er maar vanuit dat hij het allemaal wel leuk vindt...

Hij kwispelt ook erg tijdens het spelen en probeert te rollen over de pup, daarnet lag hij ook op zijn rug te kwispelen terwijl zij op hem lag te bijten... liever hij dan ik...

Hopelijk corrigeert hij haar binnenkort wel eens, want ik vind haar echt wel best wild... op zo'n vechtmomenten vind ik ze wel erg gefocust en moeilijk af te leiden, maar ik denk dat ik wat te veel probeer te analyseren zoals hierboven al eens staat. Dat een pup nog niet direct luistert, zal ik moeten accepteren.
Toluca
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 mei 2021 16:12
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door Toluca »

blondie schreef: 08 jun 2021 17:57 Wat bedoel je met "vechten" met je hond?
Verder had ik hier een pup, maar de oudere hond zag het niet echt als haar taak om hem te entertainen dus van spel kwam het niet echt. Kan ik dus ook geen tips over geven.

We hebben wel sinds januari een dame van ca. een jaar oud. In begin ging dat niet direct jofel tussen reu van 6 jaar en haar. Maar naarmate ze elkaar leerden kennen ging dat beter en ontstaat er nu af en toe behoorlijk wild spel. Daarbij is de reu veel toleranter geworden, maar als ze écht te ver gaat geeft hij dat nu ook op eigen botte wijze aan.
En zij snapt hem dan, dus ik ga daar verder niet tussen zitten.
Behalve als het huis op de kop wordt gezet, of dat ik voorvoel dat ze dusdanig druk tekeer gaan dat het huilen voor een van de twee wordt of dat mijn interieur naar de Filistijnen wordt geholpen :wink:
Dan grijp ik in bij beiden, allebei klaar met spelen en wel direct :klaar:

Maar ik vertrouw alles bij elkaar voldoende nu dat ze elkaar niet beschadigen in ieder geval (2 katten van nu een jaar, 1 hond van een jaar en 1 van 7 jaar) dat ik het los bij elkaar laat als ik er niet ben.
Waarom zou ik dan ingrijpen als ik er wel bij ben is mijn achterliggende gedachte dan eerlijk gezegd ook.
Bv: aan haar speeltouw trekken, ze gromt dan erg. Ik twijfel soms of dit puppygedrag is of dat ik dat grommen echt beter kan afblokken. Ik doe het alleszins niet meer met haar, want wil ze niet te 'wild' maken.

Je leest op internet alleszins hele negatieve dingen hierover. Geen idee of ik dat allemaal moet geloven natuurlijk.
Toluca
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 mei 2021 16:12
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door Toluca »

Anne&Taar schreef: 08 jun 2021 16:26 Ik heb recent een pup bij mijn 12 jarige Golden genomen. Maar deze heb ik wel degelijk in bescherming genomen. Ik heb de pup geleerd rustig met mijn andere golden om te gaan in spel; en daarnaast heb ik gewaakt voor te heftige correcties richting de pup. Te heftig spel in huis kap ik altijd af. Het gaat nu overigens super hier.
Een vergelijkbare situatie, leuk om te horen! Hoe doe je dat, rustig leren spelen? Want als de pup hier speelt gaat ze echt in overdrive. In huis is ze erg lief en rustig maar buiten kan ik haar echt niet 'rustig' doen spelen, het is 100% spelen of stoppen, iets ertussen kent ze niet.

Die heftige correcties zijn bij mij niet van toepassing, integendeel, Leo reageert nooit op haar gedrag.
Toluca
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 mei 2021 16:12
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door Toluca »

Kaylee# schreef: 08 jun 2021 17:20 Ik vind dat ook totaal afhankelijk van de hond. Mijn mechel reu van 10 laat alles toe van pups, hij laat zich bijten ook als het pijn doet, laat uit zn voerbak eten, speeltjes stelen enz.
Als ze 12 weken zijn begint hij een beetje grenzen aan te geven door te grommen als ze hem echt pijn doen maar loopt nog steeds gewoon weg.
Of met botten en speeltjes die laat hij dan niet meer los maar draait zn kop zodat ze er niet meer bij kunnen, gaan ze door met proberen af te pakken dan loopt hij ermee weg.

Vanaf dat ze 6 a 7 maanden zijn durft hij te snauwde als er niet naar een grom geluisterd word en het spel onderling word ook wat serieuzer als in, hij laat zich met zn 45 kg nog steeds door een jonge hond van 10 kg op zn rug gooien en overal bijten maar als de pup echt fanatiek word dan geeft hij duidelijk maar eerlijk zn grenzen aan zonder de pup maar een haar te krengen.

Mijn border collie van 14 houd dan weer totaal niet van pups en juist e van pubers. Met 7 weken kunnen een hap verwachten en met 7 maanden speelt ze ermee.
Leuk om te horen. Dat zou de ideale situatie zijn. Want hij mag echt wel eens aangeven wanneer hij er genoeg van heeft.

Speeltjes laat hij voorlopig gewoon vallen, als Leo iets in zijn mond heeft en de pup komt aangelopen geeft hij het gewoon af, eigenlijk is hij gewoon veel te tolerant. Hij mag zich van mij echt wel eens laten horen.
Toluca
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 mei 2021 16:12
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door Toluca »

Alfilillo schreef: 07 jun 2021 21:10 Ik zou vooral kijken naar Leo, maar dat doe je geloof ik al. Hij vindt het blijkbaar niet vervelend en dan zou ik ze hun gang laten gaan. Kan goed zijn dat hij de pup als ze een maand of drie is wat meer manieren bijbrengt.

Hier een filmpje van Alfil (reu van 1 jaar) en Lily (de pup, toen ook 9 weken oud en net drie dagen bij ons):

https://www.youtube.com/watch?v=WzvV708DoqY
Leuk om te zien! Bedankt. Daar hoop ik inderdaad op.

Het speelgedrag is redelijk vergelijkbaar eigenlijk. Alleen is hier het verschil in gewicht wat groter, haha!
80564M

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door 80564M »

Toluca schreef: 09 jun 2021 17:16 Speeltjes laat hij voorlopig gewoon vallen, als Leo iets in zijn mond heeft en de pup komt aangelopen geeft hij het gewoon af, eigenlijk is hij gewoon veel te tolerant. Hij mag zich van mij echt wel eens laten horen.
Maar jij kunt van alles willen, maar het moet wel in de hond zitten. En het is ook ras-eigen (en wees er blij mee, zou ik zeggen). Hier kregen de pups altijd het speeltje uit de bek van de oudste. Ze keken er ook zo bij van "nou, als jij dat nou zo graag wil, neem maar". En andersom, pups willen alles. Gewoon alles.
In het begin toen pup haar (veel grotere) portie eten op had, wilde ze gewoon uit de bak van de oudste - heel keurig en rustige etende - mee-eten. Dat moet je dus voor zijn. Pup op de gang en de oudste in de keuken ofzo.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door blondie »

Toluca schreef: 09 jun 2021 17:10
blondie schreef: 08 jun 2021 17:57 Wat bedoel je met "vechten" met je hond?
Bv: aan haar speeltouw trekken, ze gromt dan erg. Ik twijfel soms of dit puppygedrag is of dat ik dat grommen echt beter kan afblokken. Ik doe het alleszins niet meer met haar, want wil ze niet te 'wild' maken.

Je leest op internet alleszins hele negatieve dingen hierover. Geen idee of ik dat allemaal moet geloven natuurlijk.
Zelf heb ik dat wel gedaan, hoe meer in het flostouw werd gehangen hoe beter. Dan hing hij in ieder geval niet in ons :engel:
Grommen vertaalde ik in fanatisme (beetje buitdrift, beetje zijn krachten leren ontdekken), en tegelijkertijd oefenden we op een speelse manier om daar ook wat beheersing in te krijgen.
Dus dan weer eens wat laten vieren alsof hij won, om zelfvertrouwen te krijgen.
Dan weer de oefening om te gaan zitten, dan hield hij dat speeltje wel in zijn bek maar vanuit opwinding werd hem geleerd toch bereikbaar te blijven
Lossen en ruilen voor snoepje of ander object deden we dan op een bepaald moment ook.

Maar in aanvang kunnen veel jonge honden er wat fanatiek in worden, of verhappen en wel wat meer gedreven worden. Zag dat zelf juist als een ideale manier om zelf in te zien wanneer de hond/pup wat te veel ging doorslaan én hoe we dan als baasjes op een speelse manier weer konden leren op welke manier je weer de rust erin kunt brengen.
Afbeelding
Afbeelding
Toluca
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 mei 2021 16:12
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door Toluca »

Vandaag merkte ik voor het eerst wat een ander gedrag op bij de oudere hond (Leo).

Plots lijkt hij veel minder te kunnen verdragen, hij gromt of bijt niet. Maar toen de kleinste een paar keer te enthousiast kwam afgelopen wanneer hij lag te slapen maakte hij toch een snauwend geluid. Eerder een soort van inwendige grom, moeilijk uit te leggen :-) Dit heeft hij de voorbije twee weken eigenlijk totaal niet gedaan.

Is dit normaal gedrag of moet ik dit corrigeren? Ik heb hem eigenlijk nu zelfs 'gelijk' gegeven en beloond met een snoepje omdat ze inderdaad erg wild aan kwam stormen, en hij eigenlijk 'netjes' corrigeerde.

Na het eten gingen ze dan wel weer super leuk met mekaar spelen buiten en leek alles weer vergeten. Dus misschien maak ik me wel zorgen om niets...

Mijn grote vraag momenteel is eigenlijk: kan ik er zomaar van uitgaan dat mijn hond netjes corrigeert of moet ik het steeds proberen voor te zijn? Leo is super lief en zou geen vlieg kwaad doen, maar het is niet onbegrijpelijk dat hij geïrriteerd geraakt als er een puppy komt aanvliegen terwijl hij ligt te slapen. Ik probeer dit soort dingen altijd wel voor te zijn, maar het blijft een puppy natuurlijk. Momenteel heb ik gewoon het gevoel dat ik aan het gokken ben dat alles wel goed gaat en dat hij het steeds goed oplost. Ik heb namelijk totaal geen ervaring met zijn gedrag bij vervelende honden, als we gaan wandelen speelt hij met iedereen en als ik merk dat de andere vervelend doet gingen we gewoon verder. Nu gaat dat natuurlijk niet.

Voor de duidelijkheid: als ik niet thuis ben liggen ze apart, Leo heeft het hele huis en de pup heeft een afgeschermde plek in de woonkamer. Ze kunnen mekaar zien maar niet bij mekaar als ik weg ben.
Toluca
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 mei 2021 16:12
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door Toluca »

blondie schreef: 11 jun 2021 13:07
Toluca schreef: 09 jun 2021 17:10
blondie schreef: 08 jun 2021 17:57 Wat bedoel je met "vechten" met je hond?
Bv: aan haar speeltouw trekken, ze gromt dan erg. Ik twijfel soms of dit puppygedrag is of dat ik dat grommen echt beter kan afblokken. Ik doe het alleszins niet meer met haar, want wil ze niet te 'wild' maken.

Je leest op internet alleszins hele negatieve dingen hierover. Geen idee of ik dat allemaal moet geloven natuurlijk.
Zelf heb ik dat wel gedaan, hoe meer in het flostouw werd gehangen hoe beter. Dan hing hij in ieder geval niet in ons :engel:
Grommen vertaalde ik in fanatisme (beetje buitdrift, beetje zijn krachten leren ontdekken), en tegelijkertijd oefenden we op een speelse manier om daar ook wat beheersing in te krijgen.
Dus dan weer eens wat laten vieren alsof hij won, om zelfvertrouwen te krijgen.
Dan weer de oefening om te gaan zitten, dan hield hij dat speeltje wel in zijn bek maar vanuit opwinding werd hem geleerd toch bereikbaar te blijven
Lossen en ruilen voor snoepje of ander object deden we dan op een bepaald moment ook.

Maar in aanvang kunnen veel jonge honden er wat fanatiek in worden, of verhappen en wel wat meer gedreven worden. Zag dat zelf juist als een ideale manier om zelf in te zien wanneer de hond/pup wat te veel ging doorslaan én hoe we dan als baasjes op een speelse manier weer konden leren op welke manier je weer de rust erin kunt brengen.
Afbeelding
Afbeelding
Leuk! Ik ga dit proberen. Ben het momenteel ook al echt aan het oefenen, ze laat steeds vaker mooi los als ik het vraag in ruil voor een snoepje, dus in principe kan ze het wel. Alleen gaat ze wel soms grommen, ik zal dit maar als speelgedrag omschrijven. Online lees je echter de meest negatieve dingen hierbij, dus ik twijfelde er wat aan.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Volgens mij ben je inderdaad teveel aan het analyseren en je druk aan het maken. Ik zou de oudere hond corrigeren noch belonen als hij wat gromt omdat hij met rust gelaten wil worden. Het gaat toch allemaal goed? Dan hoef je je er niet in te mengen.
Grommen tijdens het spelen met een flos vind ik ook geen probleem. Bovendien, een golden is geen Duitse herder. Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat ze echt veel te hoog in haar drift gaat zitten. Af en toe het speeltje ruilen voor een snoepje kun je natuurlijk wel doen, mits het spelenderwijs blijft.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Speelgedrag tussen twee honden

Ongelezen bericht door malinois »

Je bent er zo mee bezig dat t niet de vraag is of t mis gaat maar wanneer... en dat ligt niet aan de honden ;)
Ik heb 3 reuen en natuurlijk hou ik t in de gaten maar ik laat ze toch t vooral zelf uitzoeken, zeker diegenen die credits verdient hebben daarin. Maar als ik er zo bovenop zou zitten en mezelf er zo mee zou gaan bemoeien zou ik ook kunnen wachten op een knokpartij. Vertrouw ik t niet dan zorg ik dat diegenen even afkoelen en dan gaan we daarna weer verder. Hier gromt de een ook weleens tegen de ander, dat is nu commumicatie en er zit nogal wat verschil in t soort grom. Gaat t imo té fanatiek is "kappen nu" ook genoeg om weer verder te gaan waar ze daarvoor gebleven waren.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”