Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wild van wild

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Wild van wild

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zag er ook nooit zo'n probleem in. Amy was niet eens echt fanatiek als ze naar die ganzen mocht rennen, ze wist ook allang dat ze die toch niet te pakken kreeg. Ik zag al aan haar hele manier van rennen en het fanatieke bekkie dat het die keer anders was :-( Ik heb me daar nog lang schuldig over gevoeld en toen dus ook besloten dat er helemaal niets meer opgejaagd wordt. Amy is een hond die haar prooi meteen dood maakt, dus daar kun je niets mee uitproberen of de gok nemen dat het wel goed zal gaan, want dan krijg je meteen de rekening gepresenteerd als je het verkeerd hebt ingeschat :ugh:
En inderdaad: daarna ondervind je er ook nog lang de gevolgen van. Als zij die gans nooit had gevangen, was ze echt niet de Waal over gaan zwemmen voor een stomme gans aan de overkant, veel te veel moeite met te weinig kans op succes.
Gebruikersavatar
GrethavW
Zeer actief
Berichten: 5698
Lid geworden op: 22 apr 2013 20:54
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2
Locatie: Noordoostpolder

Re: Wild van wild

Ongelezen bericht door GrethavW »

Cleva schreef: 29 mei 2021 20:32
Kijken en ruiken of er iets te hetzen valt gebeurt hier niet. Dan ga je onmiddellijk aan de riem. Nog voor je zelf snapt wat je aan het doen bent. Niet eens als sanctie, ofzo. Gewoon om daar niet in te kunnen oefenen. Het instinct zit er eigenlijk bij elke hond wel in maar als ze geen kans krijgen om dat instinct in gedrag om te zetten blijven ze hangen in de vroege oefenfase.

Op heel specifieke plekken mag het weer wel. Ik heb bijvoorbeeld een zandafgraving in de buurt met water er omheen en daar mocht Mira best even achter een haas aan. Wel op grote afstand en met waarschuwing want de haas moet natuurlijk winnen.
Dat deed ik met cleo ook.
Dan laat je het ergens en komt het niet op allerlei andere momenten op de proppen.
En het is gewoon een fijn sportmoment voor een jonge hond om een stukje jachtgebied uit te kammen. En nee, dat betekent niet dat ze het ergens anders ook gaan doen. Daar ben je zelf bij.
Zo doe ik het ook. Het is heel duidelijk te zien aan haar dat er een knop omgaat en ze in de jacht/stroop modus gaat. Dan gaat ze ook meteen aan de lijn.
Niet bestraffen inderdaad, maar een snoepje omdat ze netjes bij me komt en zich aan laat lijnen. Op plekken waar ik vaak kom, weet ik waar het risico groot is en gaat ze een stukje eerder vast om te zorgen dat ze de fout in in kan gaan.

Er zijn 2 plekken waar ze wel de bosjes uit mag kammen en dat vindt ze fantastisch. Lekker rauzen en zich toch iedere keer even komen melden. Verder moet ze overal op het pad blijven en dat weet ze heel goed.
Die ene keer dat ze wel achter een haas aan vloog, kam ze gelukkig na een paar minuten ook weer terug.
Ook Bronco weet precies waar hij wel gaten mag graven en waar absoluut niet.
Maar die kan verder ook nooit los, omdat hij onbereikbaar is. En dat is bij Bella ook het probleem denk ik. Dat maakt het verschrikkelijk moeilijk.
Afbeelding
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Wild van wild

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik denk dat er toch verschil is zoals het najagen zoals Amy dat doet, echt voor de kill, of zoals Bella doet. Die gaat hysterisch blaffend tussen de paarden en koeien rennen. Het hert ging ze ook blaffend achterna. Kijk een kat of haas is kleiner, maar of ze die daadwerkelijk dood zou maken, ik weet het niet. Als we verzwakte vogels of een molletje tegenkwamen, at ze die niet op, maar goed die vluchtten ook niet. Dat is vooral haar trigger, iets wat snel voortbeweegt. Joggers gaan prima als ze al aan het lopen zijn, maar mensen die ineens vanuit stilstand gaan rennen wilt ze ook achteraan.
GrethavW schreef: 31 mei 2021 19:59 Maar die kan verder ook nooit los, omdat hij onbereikbaar is. En dat is bij Bella ook het probleem denk ik. Dat maakt het verschrikkelijk moeilijk.
Als ze eenmaal aan de kletter gaat, is ze onbereikbaar.
Ze is dan blind voor wat dan op haar pad komt, water, wegen, hekken, prikkeldraad, doornstruiken. :oeps:
Het is gewoon gevaarlijk.

In normaal losloopgebied zonder wild let ze eigenlijk heel goed op waar ik ben en kan ik haar goed bij me roepen, heb wel altijd voertjes en een bal mee. Dat laatste overigens vooral als ruilmiddel als ze met die van een ander komt aanzetten :engel:

Ik twijfelde ook of de renbaan dit instinct extra zou aanwakkeren, of dat ze het echt associeert met de baan.
Net als met speuren, vind ze geweldig en ze kan het ook goed, maar triggert dat nu of is dat juist de uitlaatklep waarbij het toegestaan is?
Gebruikersavatar
billy
Zeer actief
Berichten: 12510
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:04
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Wild van wild

Ongelezen bericht door billy »

Dirk is als Amy en misschien wel erger, die maakt alles dood als het moet en gaat door :schrik:

Zoals je het nu zegt klinkt het bij Bella meer als het najagen, als het jagen om te doden , en mollen zijn niet te vreten volgens Dirk :mrgreen:

Volgens mij kan renbaan en speuren juist heel goed, mooie uitlaatklep lijkt me.
Afbeelding
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Wild van wild

Ongelezen bericht door Persistence »

Meer opjagen eigenlijk dus. Al steek ik m’n hand er absoluut niet voor in het vuur dat ze niks zou doodmaken, ze heeft nog nooit iets te pakken gekregen.
Maar goed ze gaat er wel even hard achteraan en wordt hysterisch bij het zien van een kat of haas. Nu bedenk ik me dat ze het in een vorig vakantiehuisje ook deed bij het zien van een eekhoorn in de boom. Ze vloog gillend over de banken heen toen. Was ik helemaal vergeten.
Gebruikersavatar
billy
Zeer actief
Berichten: 12510
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:04
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Wild van wild

Ongelezen bericht door billy »

Ik zou gaan werken aan dat hysterisch doen :wink: Dirk trekt rustig een kat onder een auto vandaan om hem dood te maken als ik niet oplet, maar ik ga niet over straat met 2 gillende terriers dus dat doen ze niet, heeft wel een tijd geduurd, maar ze kunnen zelfs een kat passeren zonder lawaai. :cheer:
Afbeelding
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Wild van wild

Ongelezen bericht door DeDiana »

Persistence schreef: 31 mei 2021 23:05 Ik denk dat er toch verschil is zoals het najagen zoals Amy dat doet, echt voor de kill, of zoals Bella doet. Die gaat hysterisch blaffend tussen de paarden en koeien rennen. Het hert ging ze ook blaffend achterna. Kijk een kat of haas is kleiner, maar of ze die daadwerkelijk dood zou maken, ik weet het niet. Als we verzwakte vogels of een molletje tegenkwamen, at ze die niet op, maar goed die vluchtten ook niet. Dat is vooral haar trigger, iets wat snel voortbeweegt. Joggers gaan prima als ze al aan het lopen zijn, maar mensen die ineens vanuit stilstand gaan rennen wilt ze ook achteraan.
GrethavW schreef: 31 mei 2021 19:59 Maar die kan verder ook nooit los, omdat hij onbereikbaar is. En dat is bij Bella ook het probleem denk ik. Dat maakt het verschrikkelijk moeilijk.
Als ze eenmaal aan de kletter gaat, is ze onbereikbaar.
Ze is dan blind voor wat dan op haar pad komt, water, wegen, hekken, prikkeldraad, doornstruiken. :oeps:
Het is gewoon gevaarlijk.

In normaal losloopgebied zonder wild let ze eigenlijk heel goed op waar ik ben en kan ik haar goed bij me roepen, heb wel altijd voertjes en een bal mee. Dat laatste overigens vooral als ruilmiddel als ze met die van een ander komt aanzetten :engel:

Ik twijfelde ook of de renbaan dit instinct extra zou aanwakkeren, of dat ze het echt associeert met de baan.
Net als met speuren, vind ze geweldig en ze kan het ook goed, maar triggert dat nu of is dat juist de uitlaatklep waarbij het toegestaan is?
Amy is eigenlijk vooral hysterisch als ze er niet achteraan kan: opwinding, frustratie. Als ze daadwerkelijk jaagt, blaft ze wel als het een spannende achtervolging is en de prooi is in zicht, maar dat is meer af en toe een hoog kefje. Ze is dan vooral heel gefocust. Ik denk overigens niet dat ze groot vee als een paard of een koe echt zou aanvallen, ik denk niet dat ze dat durft, maar ze kan zichzelf natuurlijk wel in gevaar brengen als ze er als een dolle op af stuift.

Bij haar is ook snelle beweging veruit de grootste trigger. Gelukkig heeft ze dat nooit gehad bij mensen, ook niet bij mountainbikers bijvoorbeeld, maar ze heeft wel eens een op afstand bestuurbaar autootje gevangen waarmee een jongen in het bos aan het spelen was :oeps:

In gebied waar zo goed als geen wild zit, kan Amy ook prima los; als ze niet aan het jagen is luistert ze goed. Appel was bij ons geen oplossing van het probleem, want ook in wildrijk gebied kan ik haar prima terugroepen als ik maar op tijd roep - voordat ze een achtervolging inzet of te zeer gefixeerd raakt ergens op - alleen betekende dat bij haar dat ik haar om de drie seconden bij me moest roepen, want ze ziet, hoort en ruikt overal van alles. Dan had ze meer vrijheid aan een lange lijn, dan kon ze gewoon haar ding doen zonder dat ik me steeds zo met haar hoefde te bemoeien. Nu ze tegenwoordig op het pad moet blijven en niet te veel ruimte mag nemen, kan ze veel meer loslopen. Als er ineens een haas of konijn vlakbij voorbij schiet, ben ik haar alsnog kwijt hoor :-( Maar ik kan zo wel voorkomen dat ze constant zelf aan het zoeken is naar beestjes, waardoor ze niet meer zo voortdurend in opperste staat van paraatheid is de hele wandeling, en doordat ze meer in de buurt en in zicht moet blijven, kan ik sneller ingrijpen. We hebben dat wel een tijd vrij intensief moeten oefenen, want Amy liep normaal nooit op het pad. Het eerste wat ze deed als je de lijn los klikte, was in de bosjes verdwijnen en zo liep ze dan parallel aan mij mee door de bosjes. Daar stuitte ze natuurlijk veel sneller op wild(sporen) dan op het pad en kon ik niet goed zien wat ze deed, dus was ik altijd te laat met ingrijpen.
Bij Arlo werkt het overigens heel anders, dat is een pure zichtjager. Als hij geen klein wild spot, jaagt hij niet. Hij is dus niet zoals Amy constant zelf aan het zoeken en hyperalert op zijn omgeving, is ook niet bezig met wildspoortjes, het speelt enkel als we toevallig ergens op stuiten en zodra de prooi uit zich is, is hij het heel snel ook weer vergeten. Amy gaat inderdaad door doornstruiken, prikkeldraad en desnoods door een muur om die prooi alsnog te vinden en zo niet, dan vindt ze wel iets anders.

Renbaan en speuren hebben bij haar niets veranderd aan haar jaaggedrag. Dat zichtjagen zit er toch wel in, die reactie op snelle bewegingen is zo instinctief en zonder vertraging waarin je nog kunt ingrijpen, dat dat niets uitmaakt. Zij weet heel goed dat die lure geen beestje is, zij heeft ook totaal geen interesse in die lure als die niet beweegt, maar ze reageert puur op de snelle beweging. Van het speuren heeft ze wel geleerd om zich niet te laten afleiden door wildspoortjes, dat was in het begin nog best een uitdaging. Ik heb haar zo ook het commando 'door' aangeleerd: als ze tijdens het speuren opeens geïnteresseerd raakte in een wildspoortje, gaf ik haar het commando 'door' om weer verder te gaan met haar hoofdtaak. Dat commando gebruik ik nu ook tijdens wandelingen als ik zie dat ze een spoortje uit wil gaan werken of te gefixeerd raakt op iets naast het pad en dan loopt ze door, dus dat is wel handig :D
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Wild van wild

Ongelezen bericht door natalie »

Abel jaagt niet om te doden, daar ben ik inmiddels vrij zeker van. Hij doodt niet eens een muis als hij die te pakken krijgt. Hij 'speelt' er als een kat mee: even loslaten en weer pakken. Datzelfde gedrag heeft hij ook laten zien toen de kip van de buren ineens in onze tuin zat. Dat gefladderd is onweerstaanbaar en hij had de kip ook al in zijn bek. Maar hij liet haar daarna weer los, om opnieuw te kunnen pakken. De kip heeft het ongeschonden overleefd. Ook de kat van de buren heeft hier al eens in de tuin gezeten. Daar heeft Abel als een idioot achteraan gerend, maar toen de kat het opgaf en in een hoekje ging zitten, was de lol direct voorbij. Ze hebben toen zelfs even geneusd: "Oh hallo, jij ook hier" :)

Ik ga niet uitproberen of hij hazen ook laat leven, maar bij Abel is 'het zien wegrennen van wild' de grootste trigger. Mede daarom zijn konijnen en hazen bij hem veel moeilijker te trainen dan de schapen en kippen in de wei. En ik weet ook vrij zeker dat ik Abel nooit los kan laten lopen op plekken waar veel wild zit, dan ben ik 'm kwijt met alle risico's van dien. Hier in het bos loopt hij altijd aan een lange lijn van 5 meter en op het moment dat ik zijn houding zie veranderen, gooi ik al een stuk worst o.i.d. naar hem toe. Dan gaan we samen op zoek naar het wild (want Abel heeft het zelden mis, in 9 van de 10 gevallen zit er dan inderdaad iets in de buurt) en dan kan ik belonen voor het kijken naar de ree bijvoorbeeld. Zolang de ree stilstaat gaat dat heel gemakkelijk, maar zodra de ree wegrent moet ik veel royaler gaan belonen. Of ik bij het wild in het bos ooit hetzelfde resultaat ga behalen als met de katten en schapen, weet ik niet. Maar het feit dat hij niet meer als een debiel in de lijn hangt, is een hele belangrijke eerste stap. Die overdreven hysterische reactie is echt al wel voorbij. En zolang ik nog steeds progressie zie, ben ik hartstikke tevreden.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Wild van wild

Ongelezen bericht door Persistence »

Bedankt voor jullie tips en ideeen, daar kan ik wel wat mee. En ik was altijd nog wel zo blij dat ik geen hond met jachtinstinct had :LOL: En dan durven mensen nog te zeggen: je krijgt wat je verdiend...
Ga ook Diana’s topic over Amy op m’n gemak doorlezen.
Het moment dat we rustig een kat kunnen passeren zal ik me weer melden :balon:
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Wild van wild

Ongelezen bericht door Persistence »

Cleva schreef: 01 jun 2021 22:44
Persistence schreef: 01 jun 2021 22:24 Bedankt voor jullie tips en ideeen, daar kan ik wel wat mee.
Fijn dat je het gezellig vond. Voor mij de laatste keer dat ik de moeite neem om advies te geven.
Last van de warmte ofzo? Wist niet dat een doos chocola verplicht was in plaats van een bedankje.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Wild van wild

Ongelezen bericht door Persistence »

Oh, je bent gepikeerd omdat ik gereageerd had op diverse stukken van jouw epistel ‘s avonds laat en toen vervolgens iets onhandigs deed en alle quotes daarmee verklootte en geen zin had om alles opnieuw te tikken. Ja nu snap ik het. Nou dat was ook niet persoonlijk want zoals je kunt zien reageerde ik op ongeveer iedereen.
Ik heb genoeg informatie om mee aan de slag te kunnen, zo simpel is het. Bedankt.

Daarnaast snap ik niet waar je je mee bemoeid. Ik open een topic, en ik heb nu even geen tijd om zo snel een groot topic van 9 pagina’s dacht ik door te lezen. En jou uitgebreid te antwoorden. Mijn excuses, werk en een zieke hond en dierenartsbezoeken en allerlei onderzoeken slokken de afgelopen dagen mijn tijd op. Een bericht leek mij wel zo fatsoenlijk, de rest komt later wel.
Ga anderen maar lekker adviseren. Vanaf je bureautje dan kun je nog een factuur uitschrijven ook. Dahág.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Wild van wild

Ongelezen bericht door Persistence »

Lezen kun je ook al niet, het ging om het topic over Amy om op een later moment te lezen.
Op kleinerend advies van iemand met grootheidswaanzin en zonder een greintje fatsoen in zijn donder zit ik helemaal niet te wachten. Donder maar op.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”