Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

's Avonds wel lang ophouden, 's nachts niet

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Sluf
Actief
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 jun 2008 22:03
Mijn ras(sen): Boomertje en Shiba Inu X Labrador
Aantal honden: 2

's Avonds wel lang ophouden, 's nachts niet

Ongelezen bericht door Sluf »

Ben ik weer eens met een vraag. 😊
Het valt ons de laatste week op dat Simba 's avonds na de laatste grote avondronde moe en voldaan in slaap valt, rond 19.00/19.30. Dan slaapt ie echt lang, en maak ik hem rond 01.00/ 01.30 wakker om hem te laten plassen en poepen. Daarna gaat ie zonder problemen in de bench, maar vervolgens is het om 6.00 in de ochtend wel nat, en heeft ie dus een klein plasje gedaan.

Is het ook zo dat honden een ritme omgooien en dat ie nu de avond als nacht ervaart, en 's nachts wakker ligt te zijn in de bench? Is het dan verstandig om nog een flink stuk te lopen zodat ie echt moe word of laat ik het bij een plas- en poeprondje? 🤔
Afbeelding

Rambo ⭐ 15-08-2018 / 22-07-2020
63673J

Re: 's Avonds wel lang ophouden, 's nachts niet

Ongelezen bericht door 63673J »

Sluf schreef: 17 mei 2021 23:39 Ben ik weer eens met een vraag. 😊
Het valt ons de laatste week op dat Simba 's avonds na de laatste grote avondronde moe en voldaan in slaap valt, rond 19.00/19.30. Dan slaapt ie echt lang, en maak ik hem rond 01.00/ 01.30 wakker om hem te laten plassen en poepen. Daarna gaat ie zonder problemen in de bench, maar vervolgens is het om 6.00 in de ochtend wel nat, en heeft ie dus een klein plasje gedaan.

Is het ook zo dat honden een ritme omgooien en dat ie nu de avond als nacht ervaart, en 's nachts wakker ligt te zijn in de bench? Is het dan verstandig om nog een flink stuk te lopen zodat ie echt moe word of laat ik het bij een plas- en poeprondje? 🤔
Ik zou me er niet druk om maken, hij wordt heus wel zindelijk, hij is nog jong. Het gaat niet alleen om snappen en een ritme opbouwen, maar ook om voldoende beheersing van de blaas. Als hij diep in slaap is kan dat nog weleens misgaan.
Gebruikersavatar
Sluf
Actief
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 jun 2008 22:03
Mijn ras(sen): Boomertje en Shiba Inu X Labrador
Aantal honden: 2

Re: 's Avonds wel lang ophouden, 's nachts niet

Ongelezen bericht door Sluf »

Maar hij plast juist niet als ie diep in slaap is. Tenminste, niet overdag en 's avonds.
Afbeelding

Rambo ⭐ 15-08-2018 / 22-07-2020
63673J

Re: 's Avonds wel lang ophouden, 's nachts niet

Ongelezen bericht door 63673J »

Sluf schreef: 17 mei 2021 23:56 Maar hij plast juist niet als ie diep in slaap is. Tenminste, niet overdag en 's avonds.
Misschien is ie dan inderdaad al aan het wakker worden, kan ook. Maar dan nog vind ik het niet problematisch klinken.
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: 's Avonds wel lang ophouden, 's nachts niet

Ongelezen bericht door georges »

Misschien eens je wekker zetten om 5u en zien of hij dan nog droog is ? In elk geval zou ik me er ook niet te druk in maken, hij is nog jong.
Gebruikersavatar
Lucia
Zeer actief
Berichten: 2871
Lid geworden op: 18 sep 2006 15:15
Aantal honden: 1

Re: 's Avonds wel lang ophouden, 's nachts niet

Ongelezen bericht door Lucia »

De laaste ronde is hier minimaal een kwartier, ook voor volwassenen honden heb ik wel gemerkt dat dat nodig was/is voor echt uitplassen en alles doen.

Zazoe was echt ontzettend laat zindelijk maar ook dat is goed gekomen.

Misschien een stapje terug en nog eens het bed uit snachts. Of de wandeling iets verlengen.
Zazoe verdraagt brokken niet echt goed en ging daar erg veel van poepen en dronk ook veel.
Tijd en geduld.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: 's Avonds wel lang ophouden, 's nachts niet

Ongelezen bericht door sirene »

Voor dat ritme hoef je niet bang te zijn. Natuurlijk passen honden zich aan, aan ons schema. Maar honden hebben een totaal ander ritme dan wij. Wij hebben een binair ritme (dag/nacht). Honden doen de hele dag door korte slaapjes. Wanneer wij 8u slapen doet een pup wel 23 slaapcycli waarvan ze steeds maar ong 16 min echt slapen! En honden(vooral pups) hebben eigenlijk altijd een actieve slaap, ze dromen heel veel (met bijbehorende bewegingen en geluiden) en als ze wakker zijn, zijn ze meteen klaarwakker. Van de tijd die ze slapen hebben ze maar 10% een echte diepe REMslaap. Dat is dus totaal anders dan wij mensen.

Ik zou die 1uur langzaam op gaan schuiven naar de ochtend en de 6u even naar voren halen om het nat zijn voor te zijn. Omdat ik zelf om die tijd niet meer in slaap val geef ik de voorkeur aan een uur of 4 omdat ik dan nog lekker slaap.
De avondronde zou ik ook wat later gaan doen want je kunt niet op korte termijn verwachten dat hij van 19u tot 6u droog blijft.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: 's Avonds wel lang ophouden, 's nachts niet

Ongelezen bericht door sirene »

Ik denk trouwens dat hij s'ochtends gewoon helemaal uitgerust is en onwijs veel zin heeft in de dag omdat hij al vanaf 19u slaapt. Dan kan hij inderdaad zijn plas niet meer goed ophouden door de opwinding.
Het is echt lang vanaf 19u hè.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Sluf
Actief
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 jun 2008 22:03
Mijn ras(sen): Boomertje en Shiba Inu X Labrador
Aantal honden: 2

Re: 's Avonds wel lang ophouden, 's nachts niet

Ongelezen bericht door Sluf »

Oh maar hij hoeft het ook niet van 19.00 tot 6.00 vol te houden he. Maar ik ga na het eten, of mijn man, hem uitlaten en laten spelen en daarna valt ie letterlijk neer op zijn kleedje en slaapt gewoon de hele avond terwijl wij brood smeren voor de volgende ochtend, de kinderen en onszelf douchen, tv kijken enz. Maar hij is gewoon echt niet meer actief te krijgen daarna. Dat hebben we vorige week eens geprobeerd maar hij keek ons alleen maar aan en viel daarna weer in slaap. 🤣

Vanochtend was ie trouwens helemaal droog! Om 00.00 uitgelaten en mijn man maakte de bench om 6.00 open en hij wou er niet eens uit. 😆
Dus dan zal het wel een slaapkop zijn. 😛

En Cleva, bedankt voor de tip. Die gaan we invoeren! 🙂
Afbeelding

Rambo ⭐ 15-08-2018 / 22-07-2020
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: 's Avonds wel lang ophouden, 's nachts niet

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Ik hoef bij die van mij ook niet aan te komen met wandelingen na het avondeten. Dan slapen ze gewoon en het liefst van 20-8 uur. :tongue:
Kort p+p rondje rond 23 uur en dan houden ze het wel vol tot 's ochtends, anders vast ook wel maar goed, je doet ook maar wat je denkt dat goed is. De oudste twee willen vaak met moeite nog net mee. Een pup vaak maar tot 7 uur 's ochtends maar dat is ook prima. Overdag druk en 's avonds slaapkop :slaap2:

Ik zou me er niet druk over maken, dat ritme is gewoon zoals het is, je kan 's ochtends de wekker iets eerder zetten. Piept hij niet voor die tijd? Kan zijn dat je het zelf niet hoort natuurlijk en dat hij wel piept om het plassen in de ochtend.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”