Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Herkenning mens geur

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Herkenning mens geur

Ongelezen bericht door blondie »

Dacht ik gisteren dat de honden mij niet opmerkten toen ik onverwachts achterop reed terwijl partner met ze liep.

Gaf nauwelijks notie.. hele kleine sis naar partner dat ik voorbij kwam (wilde voorkomen dat ze wel zouden reageren en hij een klap op de riemen zou krijgen)
Honden liepen ver voor hem uit aan de flex en hadden me niet gehoord, hij mij wel dus was hij wat voorbereid.
In voorbijgaan moest ik inwendig lachen, want totaal geen reactie vanuit de honden.

Ging de bocht om en toen hoorde ik een joel van Aki... oeps.. blijkbaar ineens had hij het wel door.
Jac zei later dat nadat ik voorbij was de neus plots in de lucht ging, kop omhoog en toen de focus op mij terwijl ik de bocht om ging.

Toen moest mijn vriend wel even alle zijlen bij zetten, Aki wilde maar een ding en dat was achter mij aan, en Chara was door Aki blijkbaar alert gemaakt.

In het verleden wel vaker te maken gehad met diverse honden die zo sterk op mens en lichaamsgeur reageren dat het me niet zou moeten verbazen.
Maar klein beetje "tricky" blijf ik het wel vinden.
Met name als iemand de honden los zou hebben.

Mijn vader had dat eens met Finn op de Boulevard, gelukkig stond de wind toen dusdanig dat hij mijn niet kon ruiken. Maar ik was wel een beetje pissig eerlijk gezegd. Ik kwam toen onverwachts uit een zijstraat en zag mijn hond met mijn ouders lopen en Finn was los, waar dat ook nog niet eens mocht :hmmm:
Pa vond dat ik overdreef, maar ik vond het gewoon niet grappig. Een hond die zijn baas graag ziet, die schiet daar op af als ze maar denken dat de baas er ineens is.

En vroeger vaker ineens een hond bij me gehad die mij herkende, terwijl de baas niet wist dat de hond niet meer op de plaats zat :oeps:, die zat ineens bij mij op strand.
Moest toen wel even goed kijken of ik baasje niet zag, maar die was er echt niet. Heb toen de hond maar naar huis gebracht, was een Mechelse herder.

Hebben jullie ook dat soort ervaringen?
Weet best dat de neus van een hond sterk is, maar van Aki en Chara gisteren zo in het voorbijgaan met de fiets, die had ik zelf niet helemaal verwacht.
Ze wisten ook niet dat ik weg was namelijk, toen zij uit huis gingen was ik nog thuis.

Maar op strand heb ik het wel vaker gehad, niet alleen met een Mechel, ook met een Duitse staande. Die was gek op mij en Finn. Baas kon mijlen verder weg nog zijn en dan stond zij ineens naast me te springen :8):

Of ik douche te weinig :F:
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Herkenning mens geur

Ongelezen bericht door Floortje »

blondie schreef: 12 mei 2021 10:02 Of ik douche te weinig :F:
Heel verhaal en dan dit als laatste zin :mrgreen:

Ik heb het wel eens andersom meegemaakt. Wij gingen naar het terras en vriend zou later komen.
Toen hij aankwam ging hij achter zo'n glazen terrasscherm staan en kloppen. Tiba ging volledig uit haar dak, pas toen vriend achter het scherm vandaan kwam (en Tiba hem rook) had ze pas door dat hij het was.
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Herkenning mens geur

Ongelezen bericht door Floortje »

Wat ik ook vaak merk:
Als je met de auto naar een bekende plek gaat dan ruiken ze het ook als je er bijna bent.
Wij hebben een tijdje gependeld tussen twee huizen en dan zaten ze bijna met hun neus in de ventilatieroosters als we er bijna waren.
Luna87
Zeer actief
Berichten: 3655
Lid geworden op: 15 dec 2009 10:25
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 2

Re: Herkenning mens geur

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ik verbaas me er regelmatig over hoe goed honden kunnen ruiken. Als voorbeeld; als ik een stok van de grond raap en direct ergens in het hoge gras gooi en dus volledig uit het zicht van Vito weet hij hem op (mijn) geur toch te vinden. Ik moet er dan wel 'zoek' bij zeggen zodat hij weet dat er echt iets te vinden is daar, maar toch, ook al ziet hij niet wat ik gooi, hij vindt het maar mooi wel.
Ik vind het knap en het verbaast me dan ook helemaal niet dat Aki jou rook :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Herkenning mens geur

Ongelezen bericht door Marlett »

Ik heb weleens gelezen dat honden na ee x aantal uur alleen thuis onrustig worden omdat de geur van hun mensen dan tot op een bepaald niveau vervlogen is. Onderzoeker hebben bij een experiment een vers bezweet t-shirt door de brievenbus (ofzo?) gedaan en toen werden de honden weer rustig.

Mijn kinderen vinden het leuk om verstoppertje te spelen met de honden, die lopen dan ook snuffend en kijkend rond.
Gebruikersavatar
Pemba
Zeer actief
Berichten: 14575
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:22
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Herkenning mens geur

Ongelezen bericht door Pemba »

Mijn honden ruiken op de parkeerplaats in het bos al of mijn dochter er met haar honden is.
En soms kom ik thuis er worden de honden helemaal wild, dan is mijn dochter even hier in huis geweest.
Zijn ze helemaal blij maar is ze al weer weg.
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Herkenning mens geur

Ongelezen bericht door blondie »

Nanna schreef: 12 mei 2021 12:06
Ach, deze blijft mooi om te zien. Op zicht herkende de hond zijn baas niet, maar door de lichaamsgeur in combi met stem was het allemaal weer goed.
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Herkenning mens geur

Ongelezen bericht door Tineke »

Ja hier werken de neuzen ook prima , ik weet precies als Jan thuis gekomen is als ik met één of met alle honden ben weggeweest en thuiskom.
Dan lopen Abra en Luus toch te snuiven dat het een lieve lust is.
En blij gekwispel want baasje is thuis.
Jimi heeft dat overigens niet.

En laatst stuurde een baasje van een uitlaathond mij dit appje :D


Hoi Tineke, vanmiddag liep ik naar mijn schoonzusje en liep met Esta langs je bus. We moesten alle kanten besnuffelen en ze wilde niet mee verder lopen😀 Zo schattig 🐾❤️
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
Lanavandevledders
Zeer actief
Berichten: 1985
Lid geworden op: 16 feb 2017 12:27
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Re: Herkenning mens geur

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

ik weet wel dat ik van top tot teen besnuffeld wordt als ik bij iemand met honden ben geweest,
Lana is meer in het herkennen van auto's en voetstappen, dus het geluid van de desbetreffende auto of hoe iemand langs loopt, ze heeft ze dan nog niet gezien, komt eigen [onze zoons of bepaalde vrienden] het erf op dan kwispelt ze al bij voor baat,
bij een vreemde auto slaat ze aan,
komen we tijdens een wandeling mijn man of zoons tegen met de auto dan reageert ze op afstand al.
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Herkenning mens geur

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik heb nu in 8 mnd tijd 3x een andere auto gehad
Alle auto’s worden genegeerd maar die nieuwe vloog ze elke keer zo op af als we er de eerste keer langs liepen
En echt bij die kofferbak staan van ja maak maar open
Ze reageert ook op de geur van mijn ouders hun auto
Die waren laatst een uur eerder hier en ik kwam net terug van wandelen met haar
Helemaal blij naar die auto , en toen zag ik dat die van hun was



Kenji vroeger kon ik precies merken als mijn voormalige buurman in de buurt was
Die heeft ooit iets geflikt , kan t helaas niet bewijzen
In het begin was ze gek op hem , maar later dus niet meee

En elke keer als hij ergens in de buurt liep gingen haar nekharen omhoog van oren tot puntje staart
En dan kwam er een diepe grom uit

Dat had ze nooit met mensen


Ditch toen hij van z’n vorige eigenaren even terug bij de fokker was en ik hem ging ophalen
Die kende mij al vanuit t nest en van toen hij hier had gelogeerd
Dat was dan meer geluid dan geur , ik zette mijn auto daar voor de deur , zijn neus ging omhoog en toen brak hij bijna door de achterdeur naar buiten om naar mij te kunnen
Hij was nogal een beetje gek op mij
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Herkenning mens geur

Ongelezen bericht door blondie »

Oh ja de auto, die herkennen ze inderdaad ook. Wel bij Aki ook gestimuleerd, en nu bij Chara ook.
Mochten we op een vreemde plek ineens een van de honden kwijt zijn, dan kunnen ze in ieder geval de auto herkennen.
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Herkenning mens geur

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Alleen gaat t bij mij om een auto die ze totaal niet kende
Met die dag opgehaald en ze was er nog nooit mee weggeweest , nooit in gezeten laat staan gezien
En toch weet ze elke x dat die van mij is , ik vind t knap

De auto die ze kent terug vinden deden de andere honden ook idd
Zeker na training , 1 streep van t veld de auto in want dan krijgen ze nog een paar blokjes worst
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
Barkley
Zeer actief
Berichten: 6015
Lid geworden op: 05 jan 2015 22:30
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Re: Herkenning mens geur

Ongelezen bericht door Barkley »

Fred weet precies wanneer mijn partner in de sportschool is aan de andere kant van het spoor. Hemelsbreed 300 meter, maar er zit een spoor, diverse sloten en een hazenveld tussen.
Als wij een rondje lopen gaat er op een bepaald moment een neus die kant op, word er driftig gesnoven en gekwispeld.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”