Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke fouten heb jij gemaakt?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb Elco te veel zelf laten uitzoeken in z'n contacten met andere honden. Gait heb ik vanaf het begin iets meer in bescherming genomen en in principe alleen kennis laten maken met honden waarvan ik het vertrouwen had dat het een positieve ervaring zou opleveren
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door Tineke »

In een ver verleden dacht ik nog weleens dat dingen zo moesten omdat ik het zo wilde.
En soms is dat ook gewoon zo maar ik ben nu wel veel meer van het samenwerken en merk ook dat de honden het daar goed op doen , beter zelfs.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door Lothian »

Zorro joeg achter onze katten aan en daar hebben we niet vanaf het begin goed op ingespeeld of gewoon korte metten mee gemaakt. Dat is dus zijn leven lang een slechte combi geweest. Ik ben wel eens benieuwd hoe Zorro zich zou gedragen als ik hem nu, met veel meer ervaring en handigheid, in huis kreeg.

Dalí dat ik zijn uitvallen naar andere honden geprobeerd heb door Duidelijk en Strikt te zijn met correcties er uit te krijgen. Werkt voor geen meter bij angstagressie. Stiekem werd ik toen best wel beïnvloed door dit forum. Er werd vaak geschreven over hoe mensen een uitvallende hond dat wel zouden afleren en dat je gewoon duidelijk moest zijn. En hoewel ik nog steeds veel leer hier weet ik inmiddels de zin beter van de onzin te scheiden.

Lucca is perfect :8):

Taro is denk ik nog te jong om mijn fouten te zien, ik vind hem nu ook perfect. Misschien kan ik nog wat beter tegen het opspringen optreden maar ik hem hem nu juist geleerd dat hij in mijn armen mag springen :LOL: . Tegen vreemde mensen springt hij niet op.
Afbeelding
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door Floortje »

Haha, heb je even?

Opvoeding is een dynamisch gebeuren, als je denkt dat je alles weet en het vanaf nu 100% goed doet, dán ben je juist verkeerd bezig denk ik.
Iedere hond is anders, je hond verandert, jij verandert, je situatie verandert, inzichten veranderen.
Domme mensen denken dat ze alles weten, een wijs mens raakt nooit uitgeleerd :wink:
Gebruikersavatar
Machie
Zeer actief
Berichten: 33099
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:20
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5
Locatie: Bij de berg!

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door Machie »

Oh Stapels en Stapels en ik maak er nog steeds voldoende. Ik probeer er echter wel van te leren :)
Mijn meest recente... Het drijven op auto's en fietsers door Blekz heb ik te weinig vanaf dag 1 ingezien. Dus dat is nu al een poos keihard werken om te verminderen :)
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Floortje schreef: 07 mei 2021 09:12 Opvoeding is een dynamisch gebeuren, als je denkt dat je alles weet en het vanaf nu 100% goed doet, dán ben je juist verkeerd bezig denk ik.
Iedere hond is anders, je hond verandert, jij verandert, je situatie verandert, inzichten veranderen.
Domme mensen denken dat ze alles weten, een wijs mens raakt nooit uitgeleerd :wink:
Helemaal mee eens :ok:

Er zijn altijd wel dingen die achteraf niet handig waren of beter hadden gekund of waarin ik zoekende ben geweest en pas na een tijdje de beste aanpak vond. Bij Mila als het ging om haar angsten: ik heb van haar vooral geleerd dat negeren en 'doe maar normaal' bij angst voor haar een heel averechts effect had en qua training dat een onzekere hond lokken ook vaak een averechts effect heeft. Ik zou haar nu dus als pup veel meer aansporen tot zelfstandigheid en zelf initiatief nemen. Bij Amy had ik, wetende wat ik nu weet, het jaaggedrag veel meer voorkomen in plaats van daarmee aan de slag te gaan nadat ze al had ontdekt hoe leuk ze jagen vond en een aantal succeservaringen had gehad.
En zo is er bij elke hond wel iets, maar dat is ook door de bril van het heden gezien (Amy heeft bijvoorbeeld het eerste halfjaar lang probleemlos losgelopen zonder te jagen en zonder veel ruimte te nemen). Door dat alles voorzie ik nu wel veel beter van tevoren waar problemen zouden kunnen ontstaan, ga ik er in een eerder stadium mee aan de slag en heb ik vaak beter een idee van wat bij een individuele hond waarschijnlijk wel en niet werkt. Maar ik leer nog elke dag bij, en bij elke nieuwe hond leer ik weer nieuwe dingen.
Gebruikersavatar
Jackira
Zeer actief
Berichten: 5860
Lid geworden op: 11 feb 2009 00:58
Aantal honden: 3

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik zeg het niet snel want ik ben niet vaak 100% tevreden over mijn eigen acties maar eigenlijk zou ik bijna alles weer hetzelfde doen bij de honden die ik nu heb. Alleen zou ik ze nu vanaf het begin overal los laten lopen, dus ook waar ze aangelijnd moeten zijn gewoon los mee. Dat zou ik anders doen een volgende keer. Gewoon altijd en overal los. (zonder anderen te hinderen uiteraard).
kooi
Zeer actief
Berichten: 12902
Lid geworden op: 05 mei 2012 11:12
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door kooi »

Wanneer kan ik verwachten dat mijn boek wordt gepubliceerd? En wat schuift dat? :LOL:

Nou vooruit mijn ergste fouten:

Een hondje aannemen als cadeau toen ik verdrietig was, van een ras dat totaal niet bij mij paste.
Een hondje nemen voor mijn autistische zoon van 12.
Beide zijn uiteindelijk wel heel goed herplaatst.

Heel even, eventjes maar, wegkijken van mijn teckel die op de boulevard onder mijn stoel zat en vervolgens werd dood gereden.

En voor de rest, dat boek dus. Maar die fouten zijn en worden me door mijn honden vergeven. :I:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door ranetje »

DeDiana schreef: 07 mei 2021 10:54
Floortje schreef: 07 mei 2021 09:12 Opvoeding is een dynamisch gebeuren, als je denkt dat je alles weet en het vanaf nu 100% goed doet, dán ben je juist verkeerd bezig denk ik.
Iedere hond is anders, je hond verandert, jij verandert, je situatie verandert, inzichten veranderen.
Domme mensen denken dat ze alles weten, een wijs mens raakt nooit uitgeleerd :wink:
Helemaal mee eens :ok:

Er zijn altijd wel dingen die achteraf niet handig waren of beter hadden gekund of waarin ik zoekende ben geweest en pas na een tijdje de beste aanpak vond. Bij Mila als het ging om haar angsten: ik heb van haar vooral geleerd dat negeren en 'doe maar normaal' bij angst voor haar een heel averechts effect had en qua training dat een onzekere hond lokken ook vaak een averechts effect heeft. Ik zou haar nu dus als pup veel meer aansporen tot zelfstandigheid en zelf initiatief nemen. Bij Amy had ik, wetende wat ik nu weet, het jaaggedrag veel meer voorkomen in plaats van daarmee aan de slag te gaan nadat ze al had ontdekt hoe leuk ze jagen vond en een aantal succeservaringen had gehad.
En zo is er bij elke hond wel iets, maar dat is ook door de bril van het heden gezien (Amy heeft bijvoorbeeld het eerste halfjaar lang probleemlos losgelopen zonder te jagen en zonder veel ruimte te nemen). Door dat alles voorzie ik nu wel veel beter van tevoren waar problemen zouden kunnen ontstaan, ga ik er in een eerder stadium mee aan de slag en heb ik vaak beter een idee van wat bij een individuele hond waarschijnlijk wel en niet werkt. Maar ik leer nog elke dag bij, en bij elke nieuwe hond leer ik weer nieuwe dingen.
Hier sluit ik me bij aan :ok:

Bij elke hond gaat wel eens iets niet zoals bedoeld.
Dan neem je je voor dat bij een volgende hond anders aan te pakken, alleen zijn daar weer andere puntjes waarbij je niet op tijd reageert in het begin.
Zo lang je je dat realiseert kan je er (eventueel met hulp) wat aan doen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Patricia.
moderator
Berichten: 2947
Lid geworden op: 28 okt 2015 17:37
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren
Aantal honden: 4
Locatie: Borssele

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door Patricia. »

Al mijn honden op Fire na, kunnen en konden alleen zijn.
Heb Fire overal en nergens meecnaar toegenomen want wilde een hond die overal mee naar toe kan.
Dat is gelukt maar alleen zijn is en blijft een dingetje ook nu Bella en Pepper erbij zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Tineke schreef: 07 mei 2021 08:39 In een ver verleden dacht ik nog weleens dat dingen zo moesten omdat ik het zo wilde.
En soms is dat ook gewoon zo maar ik ben nu wel veel meer van het samenwerken en merk ook dat de honden het daar goed op doen , beter zelfs.
Ik heb een lading fouten gemaakt en met name ivm my way or.. en nu met Maya ben ik veel meer in het samenwerken en meer voldoen aan haar behoeftes zodat zij weer aan die van mij voldoet.
Maar keywoord is samen en dat werkt zeer goed.
Bello123
Vaste gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mar 2019 21:23

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door Bello123 »

Genoeg en sommige dingen krijg ik ook niet uit de hond. Zolang het niet stoort, laat ik het maar zo. Maar bij een nieuwe hond, zal ik er wel veel beter bovenop zitten.
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door Lothian »

Floortje schreef: 07 mei 2021 09:12 Haha, heb je even?

Opvoeding is een dynamisch gebeuren, als je denkt dat je alles weet en het vanaf nu 100% goed doet, dán ben je juist verkeerd bezig denk ik.
Iedere hond is anders, je hond verandert, jij verandert, je situatie verandert, inzichten veranderen.
Domme mensen denken dat ze alles weten, een wijs mens raakt nooit uitgeleerd :wink:
Ik wil ook zeker niet zeggen dat ik het perfect doe hoor, ik ben soms wat nonchalant, bij aanleren wil ik de honden teveel sturen in plaats van laten nadenken, soms geef ik een boze brul terwijl ik het anders kan oplossen, en heb veel inschattingsfouten gemaakt met Dalí en in mindere mate de rest (en nog, heb toevallig net een nieuw wondje op mijn elleboog van een misgehapte uitval van Dalí).

Lucca borstelt bij andere honden en vindt kinderen eng. En als je teveel druk legt klapt ze dicht. Bij wild heel dichtbij is ze niet 100% betrouwbaar. Taro sloopt kleine dingetjes die hij zelf vindt, plundert de prullenbak en springt ongevraagd op de bank, en hij vindt vreemde mensen niet leuk. Maar zou ik wat anders doen? Ik denk het niet, dan had ik misschien weer andere fouten gemaakt waardoor ze niet zo heerlijk zijn als ze voor mij nu zijn.
Afbeelding
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door Floortje »

Lothian schreef: 07 mei 2021 09:10 Stiekem werd ik toen best wel beïnvloed door dit forum.
Dat had ik ook bij Fribbel. Hij was m'n eerste hond en niet de makkelijkste.
Ook van een ander forum waar ik veel kwam nam ik alle 'adviezen' aan. Dat ging over rauw voeren en honden moesten minstens twee dagen in de week vasten en prooidieren met huid en haar eten.
Nou, Fribbel werd strontvervelend van die vastendagen en een konijnenvacht komt er naar drie dagen gewoon aan de voorkant weer uit kan ik je vertellen :roll:

Het te snel gaan, wat anderen ook al hebben genoemd, heb ik me ook schuldig aan gemaakt.
Fribbel was erg bang voor water. Mijn vriend had zoiets van "niet zeiken" en heeft 'm toen in het zwembad gegooid :O: Hij zonk. En sindsdien was hij niet meer bang, maar compleet bezerk over de rooie. Gillen, krijsen en ja, ook bijten als hij de kans kreeg. Oe wat was ik kwaad! :evil: Dat zat echt tegen een relatiebreuk aan. Gelukkig was Tiba een echte waterrat en die heeft hem weten te kalmeren. Maar verder dan pootje baden kwam het niet.

Rakoes heb ik "te stoer" ingeschat. Ondanks dat ze een halve hussel is, heeft ze meer het karakter van een gezelschapshondje en ze kan heel slecht alleen zijn. Ze is vanaf 8 weken meegegaan naar mijn werk en moest dan af en toe alleen in de auto achterblijven, daar ben ik te snel in gegaan, want dat kan ze nu eigenlijk nog steeds niet.

Edit: typo
Laatst gewijzigd door Floortje op 07 mei 2021 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Izzie_Anneke
Zeer actief
Berichten: 3821
Lid geworden op: 06 apr 2015 16:07

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Natuurlijk maak ik fouten. Ik ben niet altijd consequent en verlies wel eens mijn geduld terwijl de honden geen idee hebben waarom.
Godzijdank heb ik tot nu toe reuze vergevingsgezinde honden uitgekozen waardoor er nog geen volstrekt onbetrouwbaar loeder hier heeft rondgelopen. Ik vind mijn honden onwijs leuke, sociale en lieve beesten dus we modderen lekker zo door.
gonnie
Zeer actief
Berichten: 23574
Lid geworden op: 11 jan 2011 10:51
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik heb er spijt van dat ik ze niet al vanaf pup zijnde geleerd hebt om niet te trekken aan de lijn. Nou, was dat ook wel moeilijk omdat Gerard mee gaat en die heeft geen geduld om stil te staan als ze trekken. Gerard loopt gewoon al scheldend achter Anne haar kont aan, waar Anne gaat gaat hij.
Maar ach, verder zijn ze perfect.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door Marlett »

_Tiny_ schreef: 07 mei 2021 13:55 Met mijn eerste honden heb ik veel te veel op apél getraind. Altijd maar weer die commando's bij alles wat ze deden. Hier! Zit! Volg! Plaats! Blijf! Totaal geen ruimte voor zelf laten denken. Alleen maar bezig met sturen. En als ze een keer niet luisterden ging ik weer met ze trainen. Daar heb ik spijt van. Met volgende honden heb ik ook wel dingen verkeerd gedaan maar niet in die mate. Van mijn omgang met de eerste honden heb ik spijt. Het heeft veel van het plezier weg gehaald.
Volgens mij is spijt niet nodig, je hebt het met de beste intenties -volgens de standaarden van een andere tijd, vermoed ik- gedaan. Dat is achteraf hooguit jammer. Maar ik herken het wel, ik wil ook heel graag dat het goed gaat.

Ik heb nu net twee jaar honden, dat is superkort dus en ik maak nog volop fouten. Bij Charlie nam ik me voor om heel sterk in te zetten op het hierkomen. Alleen peinst die er niet over om een eind bij me uit de buurt te gaan. :mrgreen:

Ik heb nog steeds vaak het gevoel dat ik een 1000-stukjespuzzel heb gekregen zonder het voorbeeld, ik zie heus wel dat er stukjes bij elkaar horen, maar het grote geheel is me niet echt duidelijk.
Gebruikersavatar
Barkley
Zeer actief
Berichten: 6015
Lid geworden op: 05 jan 2015 22:30
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door Barkley »

:mann: k heb Fred in het begin beloont voor het najagen van de katten. Elke keer als hij ze achterna zat riep ik hem bij me en gaf een beloning
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door ranetje »

Barkley schreef: 07 mei 2021 20:06 :mann: k heb Fred in het begin beloont voor het najagen van de katten. Elke keer als hij ze achterna zat riep ik hem bij me en gaf een beloning
Volgends de boekjes heb je het toch goed gedaan? :denken:
Je hebt hem beloond voor het laatste gedrag dat hij liet zien en dat was bij je komen :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Barkley
Zeer actief
Berichten: 6015
Lid geworden op: 05 jan 2015 22:30
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door Barkley »

ranetje schreef: 07 mei 2021 20:21
Barkley schreef: 07 mei 2021 20:06 :mann: k heb Fred in het begin beloont voor het najagen van de katten. Elke keer als hij ze achterna zat riep ik hem bij me en gaf een beloning
Volgends de boekjes heb je het toch goed gedaan? :denken:
Je hebt hem beloond voor het laatste gedrag dat hij liet zien en dat was bij je komen :lol1:
Ja, dat dacht ik ook :F:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door ranetje »

Barkley schreef: 07 mei 2021 20:36
ranetje schreef: 07 mei 2021 20:21
Barkley schreef: 07 mei 2021 20:06 :mann: k heb Fred in het begin beloont voor het najagen van de katten. Elke keer als hij ze achterna zat riep ik hem bij me en gaf een beloning
Volgends de boekjes heb je het toch goed gedaan? :denken:
Je hebt hem beloond voor het laatste gedrag dat hij liet zien en dat was bij je komen :lol1:
Ja, dat dacht ik ook :F:
Alleen het jagen op katten hield niet op? :lol1:
Zit in zijn genen
In ieder geval kan je hem terugroepen (hoop ik) :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Barkley
Zeer actief
Berichten: 6015
Lid geworden op: 05 jan 2015 22:30
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door Barkley »

Ja, Fred is sowieso heel makkelijk terug te roepen gelukkig
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door ranetje »

Barkley schreef: 07 mei 2021 20:54 Ja, Fred is sowieso heel makkelijk terug te roepen gelukkig
Super :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik ben verder ook verre van perfect, hoor. Maar de andere fouten die ik maak vind ik ofwel zelf niet erg, of los ik direct daarna weer op. We blijven er niet in hangen en het hoeft allemaal niet perfect. Andere mensen vinden altijd dat ze erg goed luisteren. En meestal doen ze dat ook wel. Er is dus maar 1 ding waar we echt aan werken, dat voorkomen had kunnen worden als we heel in het begin die ene fout niet gemaakt hadden. De rest is prima, wat mij betreft en wat anderen ervan vinden, boeit me eerlijk gezegd ook niet zo. Ik zorg gewoon dat ze zo min mogelijk overlast veroorzaken, maar het zijn geen robotjes, dus als ze weleens wat last veroorzaken, is dat maar zo
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door Persistence »

Goed bedacht topic.
Vic is mijn eerste hond en ik kreeg hem toen hij 5 was. Ik was heel bang dat hij met loslopen weg zou lopen (zit totaal niet in hem), maar ik liet hem dus veel aandacht voor mij hebben, met voertjes, met een bal. Nu is hij dus mega op mij gefocust met wandelen en kan totaal zijn eigen gang niet gaan. Eerst was ik trots dat hij zo goed op me lette, nu vind het best sneu voor hem dat hij eigenlijk niet relaxed kan snuffelen maar buiten altijd aan staat. Ook met trainen te veel gelokt, hij kan perfect opdrachten uitvoeren maar er zit geen zelfinitiatief in. Zo is zijn karakter ook maar ik heb dat nog meer gevoed ipv op zelfstandigheid te focussen.

Bij Bella is het nog volop in ontwikkeling en ik verlies wel vaak mijn geduld of wordt boos als ze weer uitvalt of blaft naar mensen. Doe nou eens voor 1x normaal! En dan heb ik er ook meteen weer spijt van.
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Nanna schreef: 07 mei 2021 12:17 Je maakt in alle relaties fouten dus ook in die met je hond.
Ik ben helemaal niet uit op perfectie dus ik laat het zo. Het is goed genoeg.
Ik heb ze voor mijn plezier en niet om er opvoedingsobjecten van te maken. Daar heb ik zó geen zin in. Ik zal dus ook nooit een moeilijk ras kiezen.
Als ik ZIT zeg zit de hele goegemeente me glazig aan te kijken :LOL: En toch ben ik supertevreden met ze.
Dat heb ik ook wel in grote lijnen, eigenlijk.
Maar ze kunnen wel zit :Q:
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door blondie »

Cleva schreef: 07 mei 2021 21:59 Terugroepen is hier vanzelfsprekend.
Je komt gewoon. Er is niemand die daar aan twijfelt. Op zich met een whippet en een lurcher best een goed resultaat.
Een keer achter een haas aan is een genant moment waar we het niet meer over hebben maar dat is ook niet vaker dan één keer per jaar.

Dat is het voordeel van een pup. Die kun je echt gewoon niet laten weten wat je niet wil dat hij weet. Superpractisch.
Voordeel van een hond van pup af aan hebben, is inderdaad weten waar je rekening mee moet houden.
Hond die al wat ouder is en gewend om domweg ergens voor te gaan, is vind ik echt wat lastiger om te trainen en om vertrouwen in te krijgen/hebben dat het voor 70% voorspelbaar kan worden.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door blondie »

Weet niet of het echt een fout is. Maar het is iets waar we heel erg op moeten letten.
En we zijn daar niet de enige in denk ik soms :engel:

Belonen met een blij Goed zo!!! :cheer:
Dan zijn ineens alle uitgevoerde commando's overboord gegooid en gaan vaak alle remmen weer los :oohja:

Ligt ook een beetje aan de karakters... ik kan veel beter met rust belonen. Een klopje op de zij, kriebel aan het oor en zachtjes "wat braaf zeg." zeggen.
Of niets, beloning is dan opheffen van het commando :engel:
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door blondie »

Oh en gisteren.
Mijn vriend had Chara vast. In een tuin met zeer lage overstap scheiding zie ik een kat zitten, die woont daar.
Ik sis dus, "kat op rechts!"
Honden hadden het alleen iets sneller door wat ik ermee bedoelde dan mijn vriend :oohja:
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Welke fouten heb jij gemaakt?

Ongelezen bericht door blondie »

En een gewoonte die ik niet prettig vond en waar we toch een beetje van af zijn gestapt na de dood van Jol.
Na iedere wandeling een snoepje of hondenkoekje.
Ik vond dat zo'n onzin. En het was zo'n gewoonte dat beide honden om je poten heen bleven draaien als er niet iets gegeven was.

Dat doen we dus nu niet meer, al moet ik er wel op blijven letten dat die gewoonte er niet weer insluipt :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”