Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puppy gromt en bijt met optillen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door Emma »

Ik vind het trouwens een erg leuke hond om te zien :lol1:

Ik weet van mezelf dat ik geen puppenmens ben. Ik ben ook vaak doodop en heb altijd wel even een punt waar ik er even doorheen zit.
Onze wijlen buster was pas met een half jaar echt helemaal zindelijk. Maar snachts wel al veel sneller hoor :ok:

Het alleen zijn aanleren, en de tomeloze energie van de puberhond.... dat wil zeggen met een groot ras. Kleine hondjes vind ik meestal wel makkelijker.

Maar ik zie het als een investering, en natuurlijk zo veel mogelijk genieten tussendoor, want het opgroeien gaat snel genoeg, als je er op terug kijkt.
Het is een investering om daarna een probleemloze hond te hebben, die naadloos in je eigen leven past.

Maar besef dat als je het nu zwaar hebt, en ja met de giardia kan ik me dat best voorstellen, weet dan dat je het eerste jaar tot 1,5 jaar je er wel de handen aan vol hebt.
De meeste honden worden dan ook in die periode herplaatst. Niet om je bang te maken, maar om het te relativeren. En dat je gerust niet de enige bent.

Ben jij trouwens degene die het meest met de opvoeding bezig is? Dat je man op het werk is? Want dan is het van je man natuurlijk wel makkelijk gezegd, dat hij het wel vind meevallen :engel:
Gebruikersavatar
Sluf
Actief
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 jun 2008 22:03
Mijn ras(sen): Boomertje en Shiba Inu X Labrador
Aantal honden: 2

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door Sluf »

Cleva schreef: ↑26 apr 2021 23:26
Sluf schreef: ↑26 apr 2021 23:21 Is Shiba dan zo'n vreselijk ras? 😟
Heb het al vaker voorbij zien komen op dit forum..
Intolerant en eigenwijs.
Het is maar net of je je weg ermee vindt.

Ik vind ze persoonlijk niet leuk maar er zijn duizenden mensen die het geweldig vinden.

Dat ze ietwat dwars en dominant zijn kunnen we geloof ik wel objectief stellen.
Ik verbaas me van een shiba niet dat ze je in de poten bijt als ze zonder decorum opgepakt wordt. Zeker als ze toch al opgefokt en oververmoeid rondloopt.
Dat is eerder te verwachten dan om verbaasd over te zijn.

Kennelijk wist je dat niet dus de eerste stap lijkt me dat je je daar in verdiept.
Dat ze eigenwijs zijn wist ik al wel, we hebben wel het nodige voorwerk gedaan.
natalie schreef: ↑27 apr 2021 11:41Nu je besloten hebt het een kans te geven, zou ik persoonlijk bij de pup op de bank gaan slapen. Zodra hij ook maar enigszins onrustig wordt β€˜s nachts, breng je β€˜m naar buiten. Liever een keer te vaak, dan te weinig. En ja, dat breekt je op. Ik werd iedere ochtend wakker met het gevoel een enorme kater te hebben. Maar het is tijdelijk, echt het wordt beter als je nu even doorpakt.
Mijn man is gisteren op tijd naar bed gegaan. Om 1.45 werd Simba wakker, waarop we meteen naar buiten gegaan zijn. Daar heeft ie geplast en gepoept. Toen ben ik zelf ook naar bed gegaan en mijn man was er vanochtend om 6.30 uit. Vanochtend was de bench droog en nog schoon. πŸ™‚
Aankomende nacht doen we het weer zo, op de bank doe ik geen oog dicht namelijk.
ranetje schreef: ↑27 apr 2021 12:02 Als de pup giardia heeft, heb je dan ook alles in huis ontsmet?
De mand of bench waar de pup in ligt bijv. en doeken/kleedjes war hij vaak op ligt.
Anders kom je er lastig van af.
Als je pup meer weerstand heeft komt het wel weer goed.
Uiteraard wel met medicatie.

Dus medicatie geven en alles 5 dagen goed schoon houden/maken.
Dan 5 dagen wachten en nog een kuur.
Weer met schoonmaken.
Daarna is het meestal wel klaar. :ok:
Volgens de dierenarts hoefde we niks speciaal schoon te maken en te ontsmetten, maar online lees ik inderdaad niks anders. Nu heb ik het huis gisteren nog grondig schoongemaakt en wordt de vloer sowieso 1x per dag goed gedweild. De hondenkleedjes echt iedere dag wassen nu?
Simba is nu gisteren ook weer begonnen aan zijn 2e kuur, samen met antibiotica en nog iets van medicijnen om zijn ontlasting harder te maken. Hopelijk slaat het deze keer aan!
Niika88 schreef: ↑27 apr 2021 12:28 als je hier in de buurt woont kan je hier tijdelijk een ren komen lenen, heb er 1 ongebruikt staan.
Wat lief! Ik woon inderdaad in Brabant. Beetje te ver van jou zo te horen?
We hebben ook nog een megagrote bench staan, van onze vorige hond die we helaas in hebben moeten laten slapen juli 2020. Daar past ie wel 6x in. πŸ˜†
Misschien is dat ook een goede optie.
Afbeelding

Rambo ⭐ 15-08-2018 / 22-07-2020
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door ranetje »

Sluf schreef: ↑27 apr 2021 20:10
ranetje schreef: ↑27 apr 2021 12:02 Als de pup giardia heeft, heb je dan ook alles in huis ontsmet?
De mand of bench waar de pup in ligt bijv. en doeken/kleedjes war hij vaak op ligt.
Anders kom je er lastig van af.
Als je pup meer weerstand heeft komt het wel weer goed.
Uiteraard wel met medicatie.

Dus medicatie geven en alles 5 dagen goed schoon houden/maken.
Dan 5 dagen wachten en nog een kuur.
Weer met schoonmaken.
Daarna is het meestal wel klaar. :ok:
Volgens de dierenarts hoefde we niks speciaal schoon te maken en te ontsmetten, maar online lees ik inderdaad niks anders. Nu heb ik het huis gisteren nog grondig schoongemaakt en wordt de vloer sowieso 1x per dag goed gedweild. De hondenkleedjes echt iedere dag wassen nu?
Simba is nu gisteren ook weer begonnen aan zijn 2e kuur, samen met antibiotica en nog iets van medicijnen om zijn ontlasting harder te maken. Hopelijk slaat het deze keer aan!
De kleedjes wassen zou ik wel doen ja.
Verder doe je het goed :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Sluf
Actief
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 jun 2008 22:03
Mijn ras(sen): Boomertje en Shiba Inu X Labrador
Aantal honden: 2

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door Sluf »

Emma schreef: ↑27 apr 2021 18:30 Ik vind het trouwens een erg leuke hond om te zien :lol1:

Ik weet van mezelf dat ik geen puppenmens ben. Ik ben ook vaak doodop en heb altijd wel even een punt waar ik er even doorheen zit.
Onze wijlen buster was pas met een half jaar echt helemaal zindelijk. Maar snachts wel al veel sneller hoor :ok:

Het alleen zijn aanleren, en de tomeloze energie van de puberhond.... dat wil zeggen met een groot ras. Kleine hondjes vind ik meestal wel makkelijker.

Maar ik zie het als een investering, en natuurlijk zo veel mogelijk genieten tussendoor, want het opgroeien gaat snel genoeg, als je er op terug kijkt.
Het is een investering om daarna een probleemloze hond te hebben, die naadloos in je eigen leven past.

Maar besef dat als je het nu zwaar hebt, en ja met de giardia kan ik me dat best voorstellen, weet dan dat je het eerste jaar tot 1,5 jaar je er wel de handen aan vol hebt.
De meeste honden worden dan ook in die periode herplaatst. Niet om je bang te maken, maar om het te relativeren. En dat je gerust niet de enige bent.

Ben jij trouwens degene die het meest met de opvoeding bezig is? Dat je man op het werk is? Want dan is het van je man natuurlijk wel makkelijk gezegd, dat hij het wel vind meevallen :engel:
Mijn man werkt normaal gesproken wel meer dan fulltime, maar slaat nu met zijn eigen bedrijf een andere kant in waardoor het nu meer investeren is in klanten waardoor ie veel thuis kan zijn.
De afgelopen 2 weken hebben we dan ook echt samen gedaan.
De aankomende 3 weken ben ik zelf, op 1 dag na, ook gewoon thuis. Vanaf 18 mei ben ik op dinsdag en donderdag de hele dag aan het werk.

Dat ie overdag nog niet zo snel zindelijk is, kan ik nog wel handelen, maar die nachten inderdaad.. 😦 Ik kan daar ook gewoon slecht tegen, en met onze 1e en 2e hond hebben we daar ook nooit moeite mee gehad, die waren van begin af aan in de nacht droog.

En de 1e tot 1,5 jaar, door de puberteit bedoel je? πŸ€”
Afbeelding

Rambo ⭐ 15-08-2018 / 22-07-2020
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door laeken »

Prachtig hondje. Met een Shiba is helemaal niks mis alleen moet je niks verwachten want een Shiba doet alles op zijn eigen manier. Ik zie er ontzettend Shiba in voor je beeld. Dus dat je het niet ziet zegt niks. Het is echt overduidelijk een minidingo en dat ga je voelen. Optillen en fysiek beperken vindt een Shiba niet leuk. Spelen en dingen samen doen wel. Oefeningen eindeloos herhalen vinden ze ook niks. Een keer zitten omdat je het lief vraagt voor een koekje misschien. Waar je naartoe moet is wederzijds respect en een goede band. Dus geen getuttel en geprobeer. Lekker duidelijk. Dit zijn de regels en wij houden allemaal van jou en zolang het hondje niks verkeerd doet laat je hem zijn gang gaan. Lekker buiten de wereld ontdekken en de kinderen leren respect voor het hondje te hebben. Dan heeft je hondje dat ook voor je kinderen. Rust. Regelmaat en liefdevol zonder stress en commando's en gedoe. Dan komt zo'n Aziatisch hondje prima uit de verf. Genoeg superleuke Shibas gezien. Trouw. Stabiel. Lopen lekker mee en speels met het gezin.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sluf
Actief
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 jun 2008 22:03
Mijn ras(sen): Boomertje en Shiba Inu X Labrador
Aantal honden: 2

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door Sluf »

Gisteren laatste plas- en poepronde om 00.45 gehad, en vanochtend was ik om 7.00 beneden en de bench was nog droog. πŸ˜ƒ Hij moest zelfs even wakker worden, en buiten deed ie meteen een heel grote plas en -gelukkig- weer een wat vastere drol.
Ik juich nog niet te hard, maar zo'n begin van de ochtend is wel heel fijn.

Na een kwartier kwam mijn jongste zoon naar beneden, en hij sprong meteen op de bank omdat Simba heel blij naar hem toe kwam gerend. Ik heb gezegd dat ie gewoon moest gaan zitten en hem moest negeren. Simba beet toen alsnog in zijn enkel, maar na een ferme nee en afleiden met een speeltje is ie op zijn kleedje gaan kauwen op dat ding. Mijn man en oudste zoon kwamen daarna naar beneden en toen was ie ook rustig. Pas toen mijn nichtje aanbelde, (die hier 2x per week komt vΓ³Γ³r school), werd ie weer hyper. Toen was het ook weer Fluffy (ons boomertje) vervelen en in de enkels van mijn nichtje hangen. Gelukkig is zij helemaal niet bang en durft ze hen gewoon los te maken en af te leiden. In alle opwinding plaste hij wel in de keuken maar dat is niet zo gek dus. Al met al ging deze ochtend eigenlijk dus heel goed. πŸ™‚
Ik merk ook dat de langere nachten me goed doen, (vorige nacht 9 uur geslapen. 😱 En afgelopen nacht ook weer zo'n 5,5 uur.)
Dat scheelt zoveel!

Mijn laatste berichten schreef ik toen ik zo moe was en dat ene bericht midden in de nacht, dan is alles ook 10x zo erg. Tenminste bij mij. 😊
Afbeelding

Rambo ⭐ 15-08-2018 / 22-07-2020
Gebruikersavatar
Yeufke
Zeer actief
Berichten: 4877
Lid geworden op: 28 jul 2012 18:45
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door Yeufke »

Fijn om te lezen hoe het gaat.
Of dit de hond is voor jullie weet ik niet maar hoe het nu gaat is het in ieder geval weer leuk voor iedereen.
Goed ook dat Simba reageert op afleiden.
Vandaag begint hier het puppenavontuur weer na driekwart jaar geen hond.
Ook hier zal vast e.e.a. tegenvallen. Daar twijfel ik helemaal niet aan.
Maar wanneer de hond in je hart gaat zitten gaat het mijns inziens allemaal net wat gemakkelijker.
Ik hoop dan ook dat het voor jullie goed gaat aflopen en dat je er over een tijd lachend op terug kunt kijken.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❀️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Weet je iedere nieuwe pup geeft stress bij de eigenaren, iets me zindelijk maken, puppy`s die de wereld met hun mond verkennen de faalangst, want we willen het allemaal perfect doen enz... Kalm aan en neem alles wat goed gaat met dankbaarheid aan en de rest komt vanzelf in de loop van de tijd wel weer goed, klinkt in ieder geval al een heel stuk beter zo.. en komt vast wel goed
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door sirene »

Sluf schreef: ↑28 apr 2021 10:28 Gisteren laatste plas- en poepronde om 00.45 gehad, en vanochtend was ik om 7.00 beneden en de bench was nog droog. πŸ˜ƒ Hij moest zelfs even wakker worden, en buiten deed ie meteen een heel grote plas en -gelukkig- weer een wat vastere drol.
Ik juich nog niet te hard, maar zo'n begin van de ochtend is wel heel fijn.

Na een kwartier kwam mijn jongste zoon naar beneden, en hij sprong meteen op de bank omdat Simba heel blij naar hem toe kwam gerend. Ik heb gezegd dat ie gewoon moest gaan zitten en hem moest negeren. Simba beet toen alsnog in zijn enkel, maar na een ferme nee en afleiden met een speeltje is ie op zijn kleedje gaan kauwen op dat ding. Mijn man en oudste zoon kwamen daarna naar beneden en toen was ie ook rustig. Pas toen mijn nichtje aanbelde, (die hier 2x per week komt vΓ³Γ³r school), werd ie weer hyper. Toen was het ook weer Fluffy (ons boomertje) vervelen en in de enkels van mijn nichtje hangen. Gelukkig is zij helemaal niet bang en durft ze hen gewoon los te maken en af te leiden. In alle opwinding plaste hij wel in de keuken maar dat is niet zo gek dus. Al met al ging deze ochtend eigenlijk dus heel goed. πŸ™‚
Ik merk ook dat de langere nachten me goed doen, (vorige nacht 9 uur geslapen. 😱 En afgelopen nacht ook weer zo'n 5,5 uur.)
Dat scheelt zoveel!

Mijn laatste berichten schreef ik toen ik zo moe was en dat ene bericht midden in de nacht, dan is alles ook 10x zo erg. Tenminste bij mij. 😊
Fijn dat er nu al vooruitgang is.

Echt, koop zsm die ren en zorg dat je helemaal niet hoeft te corrigeren. Belonen voor goed gedrag en je pup opzetten voor goed gedrag is veel leuker en leerzamer voor allebei.
In elke situatie zijn er wel 100 dingen die je niet wilt van je pup en meestal naar 1 of twee die je wel wilt. Dus vertellen wat je wel wilt is de hele clou πŸ‘
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
gonnie
Zeer actief
Berichten: 23574
Lid geworden op: 11 jan 2011 10:51
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door gonnie »

Nanna schreef: ↑28 apr 2021 11:17 Eerlijk gezegd vind ik pups altijd vreselijk, hahahaha. Veel te bewerkelijk en ze snappen niks.
Wel schattig om te zien natuurlijk maar dat voornamelijk altijd bij een ander.😎
Als je niet wilt herplaatsen dan nu gewoon even doorbijten en je zult zien dat over een hele poos je er een geweldig hondje aan hebt.
En neem de volgende keer een leuke herplaatser dat scheelt bakken stress.
Wat dat betreft lijken we een beetje op elkaar, ik vind pups ook niks aan. Ja, ze zijn schattig, maar ik ben altijd blij als ze groot zijn.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Gebruikersavatar
Jackira
Zeer actief
Berichten: 5860
Lid geworden op: 11 feb 2009 00:58
Aantal honden: 3

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door Jackira »

ik vind pups geweldig. Dat komt denk ik omdat ik weet dat het toch altijd goed komt. Dat geeft me de ruimte om op puppytempo met de ontwikkeling mee te gaan. En het is maar tijdelijk.

Zelf rustig blijven en niet in paniek raken. Neem er de tijd voor. En de meeste problemen lossen zich vanzelf op. Of je je er nu druk om maakt of het op z'n beloop laat.

Ik begrijp dat nooit dat mensen zich zo druk maken om alle zogenaamde problemen dat ze niet meer kunnen genieten van die pup. Straks is hij groot, loopt alles op rolletjes en dan vind je dat misschien jammer.

Ik ben zelf wel weer toe aan een pup eigenlijk bedenk ik me nu :-) Het kan alleen nog niet.
Odi
Zeer actief
Berichten: 2476
Lid geworden op: 25 jun 2007 14:29
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4
Locatie: Limburg

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door Odi »

Nanna schreef: ↑28 apr 2021 11:17 Eerlijk gezegd vind ik pups altijd vreselijk, hahahaha. Veel te bewerkelijk en ze snappen niks.
Ik vind een pup in huis heerlijk.
Tot nu toe al 5 keer het geluk gehad dat de pup zo goed als zindelijk was. De fokkers hebben er hun best voor gedaan.
En verder eis ik heel weinig van een pup.
Bij mij kunnen de laatste 2 honden bijv. niet de 'zit'. Dat vind ik niet belangrijk.
Een pup moet hier in huis lekker meedraaien met het gezin, in ons geval dus 2 volwassenen en de andere honden.
De eerste tijd zorg ik dat de pup helemaal zindelijk is en ik zorg dat de naam er goed in zit.
Daarna begin ik met 'kom hier'. Dat vind ik een heel belangrijk commando.
Ze hoeven van mij het eerste jaar niet veel te leren, ik leer ze veel zoals het uitkomt. En ik merk dat ze dan toch heel veel leren.
En ik kan echt van de pup genieten. Moet nu helaas voorlopig wachten tot er weer een pup in huis is, ik heb nu 2 oude en 2 jonge honden. 2 honden trainen bij de schapen is voorlopig even genoeg.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Puppyblues is echt niet raar, ik heb het zelf anderhalf jaar geleden ook gehad. En ik ging na een maand puppytijd heel lang weg, kun je nagaan.
Ik ben dan ook geen puppenmens, ik vind ze heel leuk maar het is ontzettend zwaar. Je moet altijd direct reageren, je kan niet even zeggen '5 minuten, dit afmaken, dan gaan we naar buiten' want dan is het al te laat. Ze kunnen geen 2 uurtjes alleen zijn, etc. Je bent niet de enige.
Maar over een half jaar is dat voorbij, ja dan heb je een pubertje in wording, maar die brengen vooral weer lol en leven in de tent.

Een pup slaapt veel, als ze blijven happen zijn ze gewoon moe. Als ze niet meer af te leiden zijn met een speeltje dus.
Als onze pup (nu 5.5 maand) blijft bijten in een van de andere honden gaat ze in de bench en slaapt ze binnen 1 minuut.
1 uur wakker en dan 2 uur slapen is geen gek schema. Probeer eens op te schrijven hoe je dagschema er ongeveer uit ziet, dat geeft vaak al een heel fijn inzicht.

Verder, als het kan, bench 's nachts naast je bed (en een ren bijvoorbeeld voor overdag beneden voor de rust). Naast je bed kan jij beter slapen en je hoort toch de pup piepen als die naar buiten moet. Ze gaan hier beneden slapen op het moment dat ze zelf na de laatste ronde bij de rest gaan kruipen, dan is het tijd. Meestal rond 4-6 maanden.

Succes met de pup, het lijkt me erg vervelend om met een zieke pup te starten, dan heb je toch een achterstand, ook in zindelijkheid en dat kost je gewoon bakken energie. Hopelijk gaat het steeds beter!
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door Emma »

Sluf schreef: ↑27 apr 2021 20:40
Emma schreef: ↑27 apr 2021 18:30 Ik vind het trouwens een erg leuke hond om te zien :lol1:

Ik weet van mezelf dat ik geen puppenmens ben. Ik ben ook vaak doodop en heb altijd wel even een punt waar ik er even doorheen zit.
Onze wijlen buster was pas met een half jaar echt helemaal zindelijk. Maar snachts wel al veel sneller hoor :ok:

Het alleen zijn aanleren, en de tomeloze energie van de puberhond.... dat wil zeggen met een groot ras. Kleine hondjes vind ik meestal wel makkelijker.

Maar ik zie het als een investering, en natuurlijk zo veel mogelijk genieten tussendoor, want het opgroeien gaat snel genoeg, als je er op terug kijkt.
Het is een investering om daarna een probleemloze hond te hebben, die naadloos in je eigen leven past.

Maar besef dat als je het nu zwaar hebt, en ja met de giardia kan ik me dat best voorstellen, weet dan dat je het eerste jaar tot 1,5 jaar je er wel de handen aan vol hebt.
De meeste honden worden dan ook in die periode herplaatst. Niet om je bang te maken, maar om het te relativeren. En dat je gerust niet de enige bent.

Ben jij trouwens degene die het meest met de opvoeding bezig is? Dat je man op het werk is? Want dan is het van je man natuurlijk wel makkelijk gezegd, dat hij het wel vind meevallen :engel:
Mijn man werkt normaal gesproken wel meer dan fulltime, maar slaat nu met zijn eigen bedrijf een andere kant in waardoor het nu meer investeren is in klanten waardoor ie veel thuis kan zijn.
De afgelopen 2 weken hebben we dan ook echt samen gedaan.
De aankomende 3 weken ben ik zelf, op 1 dag na, ook gewoon thuis. Vanaf 18 mei ben ik op dinsdag en donderdag de hele dag aan het werk.

Dat ie overdag nog niet zo snel zindelijk is, kan ik nog wel handelen, maar die nachten inderdaad.. 😦 Ik kan daar ook gewoon slecht tegen, en met onze 1e en 2e hond hebben we daar ook nooit moeite mee gehad, die waren van begin af aan in de nacht droog.

En de 1e tot 1,5 jaar, door de puberteit bedoel je? πŸ€”
Ja, niet alleen puberteit, sommige mensen vinden dat dat niet bestaat. Maar de overgang van een pup die nog veel slaapt, naar een jonge hond met veel energie en die je nog moet opvoeden. Dus die alles nog moet leren. Die als je niet oplet dingen voor zichzelf gaat doen, wat wij mensen niet handig vinden en die afgeleid moeten worden, en leren dat er speelgoed is en kauwstangetjes, i.p.v het vloerkleed bijvoorbeeld. Om je tanden in te zetten :engel: met andere woorden de jonge opgroeiende hond.

Nu is de ene pup/ jonge hond de andere niet, sommige zijn makkelijk en herkennen dit helemaal niet :mrgreen: of die hebben meerdere honden, dan spelen ze met de andere honden, i.p.v bijvoorbeeld het vloerkleed.

Hier loopt trouwens een leuke Shiba in het park rond. Loopt los en heeft geen interesse in andere honden. Loopt alleen wel een heel stuk voor de baas uit. Die maakt zijn eigen wandeling :engel: maar een prima hond die geen problemen zoekt.
Gebruikersavatar
Sluf
Actief
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 jun 2008 22:03
Mijn ras(sen): Boomertje en Shiba Inu X Labrador
Aantal honden: 2

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door Sluf »

Weer even een update. De giardia, of tenminste, de diarree en het vele poepen is over. Wel heb ik vandaag urine ingeleverd omdat Simba soms wel meer als een liter water per dag drinkt! 😳
Ook hebben we de tip van de hondenren opgevolgd en kunnen de kinderen veilig in hun eigen hoekje spelen. Wel handig, omdat vandaag ook een vriendje van de jongste blijft logeren en ik dan niet zo nauw kijk met opruimen. πŸ˜†

Verder blijft het bijten wel een dingetje. Het is niet alleen bij overprikkeling, het begint eigenlijk al in de ochtend na de eerste plas buiten. Dan begint ie Fluffy, ons 13-jarige opaatje te vervelen en uiteindelijk dus in de voeten van iemand uit het gezin.
Om hem dan meteen weer apart te zetten, is ook weer zoiets. Nu laten we hem vaak maar even in de tuin uitrazen, maar dat vinden we ook geen succes ivm graven enz. πŸ˜‚ Dus daar zitten we nog over te brainstormen, wat voor iedereen een fijn begin van de ochtend is.
Afbeelding
Afbeelding

Rambo ⭐ 15-08-2018 / 22-07-2020
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door ranetje »

Sluf schreef: ↑05 mei 2021 15:10 Weer even een update. De giardia, of tenminste, de diarree en het vele poepen is over. Wel heb ik vandaag urine ingeleverd omdat Simba soms wel meer als een liter water per dag drinkt! 😳
Ook hebben we de tip van de hondenren opgevolgd en kunnen de kinderen veilig in hun eigen hoekje spelen. Wel handig, omdat vandaag ook een vriendje van de jongste blijft logeren en ik dan niet zo nauw kijk met opruimen. πŸ˜†

Verder blijft het bijten wel een dingetje. Het is niet alleen bij overprikkeling, het begint eigenlijk al in de ochtend na de eerste plas buiten. Dan begint ie Fluffy, ons 13-jarige opaatje te vervelen en uiteindelijk dus in de voeten van iemand uit het gezin.
Om hem dan meteen weer apart te zetten, is ook weer zoiets. Nu laten we hem vaak maar even in de tuin uitrazen, maar dat vinden we ook geen succes ivm graven enz. πŸ˜‚ Dus daar zitten we nog over te brainstormen, wat voor iedereen een fijn begin van de ochtend is.
Mooie panelen :ok:

Ik kijk niet op van een liter water per dag :wink:
Voer je brokken?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Sluf
Actief
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 jun 2008 22:03
Mijn ras(sen): Boomertje en Shiba Inu X Labrador
Aantal honden: 2

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door Sluf »

Ja brokken, nu Royal Canin gastro intestinal, voorgeschreven door de dierenarts i.v.m. zijn ontlasting. Ik ben eigenlijk helemaal geen voorstander van Royal Canin, maar ik moet zeggen dat Simba het wel heel goed doet op deze brokken. Dus veranderen durf ik nu ook niet zo goed.
Afbeelding

Rambo ⭐ 15-08-2018 / 22-07-2020
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door ranetje »

Sluf schreef: ↑05 mei 2021 15:28 Ja brokken, nu Royal Canin gastro intestinal, voorgeschreven door de dierenarts i.v.m. zijn ontlasting. Ik ben eigenlijk helemaal geen voorstander van Royal Canin, maar ik moet zeggen dat Simba het wel heel goed doet op deze brokken. Dus veranderen durf ik nu ook niet zo goed.
Als Simba het goed doet op die brokken zou ik dat gewoon even zo laten :ok:
1 liter water per dag bij brokkenvoer is helemaal niet veel?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Sluf
Actief
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 jun 2008 22:03
Mijn ras(sen): Boomertje en Shiba Inu X Labrador
Aantal honden: 2

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door Sluf »

Oh ik dacht dat 1 liter, of meer dus, wel erg veel was.
En ja we hebben de kinderen opgesloten inderdaad. :LOL:
Afbeelding

Rambo ⭐ 15-08-2018 / 22-07-2020
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door Persistence »

Heavy schreef: ↑05 mei 2021 15:33 Tip voor in de ochtend is misschien een voerbal. Toen ik een pup en kleine kinderen had gaf ik de ochtend maaltijd in een voerbal dan was hij even bezig :wink:
Wou ik ook zeggen van die voerbal. Of in een kleine snuffelmat en gewoon wat over de vloer strooien.
Gewoon zo'n simpele bal, of twee.
https://petsplace.nl/adori-rubber-speel ... gKa0PD_BwE
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door Emma »

En kauwstangen kopen. Dat is een mooi alternatief om zijn tanden in te zetten. En het maakt ook moe en voldaan. Gaan ze ook van drinken dat wel.
Maar de hond is wel even zoet ermee :ok:
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door sirene »

Sluf schreef: ↑05 mei 2021 15:10
Verder blijft het bijten wel een dingetje. Het is niet alleen bij overprikkeling, het begint eigenlijk al in de ochtend na de eerste plas buiten. Dan begint ie Fluffy, ons 13-jarige opaatje te vervelen en uiteindelijk dus in de voeten van iemand uit het gezin.
Om hem dan meteen weer apart te zetten, is ook weer zoiets. Nu laten we hem vaak maar even in de tuin uitrazen, maar dat vinden we ook geen succes ivm graven enz. πŸ˜‚ Dus daar zitten we nog over te brainstormen, wat voor iedereen een fijn begin van de ochtend is.
Afbeelding
Fijn dat het al beter gaat! Mooie ren ook.
Het bijten wordt echt wel minder straks maar je moet de pup ook wel een goede uitlaatklep geven. Ga s'ochtends lekker wat nieuws doen. Een rondje door de wijk. Een rondje winkelcentrum. Een commando of een trucje aanleren. Een pup die moe en voldaan is slaapt, die bijt niet. En zorg dat er echt genoeg lekkere dingen te kluiven liggen.
Doe desnoods Fluffy eens met een lekkere kluif in de ren, dan kan hij die niet lastigvallen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Sluf
Actief
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 jun 2008 22:03
Mijn ras(sen): Boomertje en Shiba Inu X Labrador
Aantal honden: 2

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door Sluf »

Nou, vanmiddag uitslag van de urine binnen, en nu blijkt ie Γ³Γ³k nog eens blaasontsteking te hebben. Dus maar wéér een antibioticakuur. πŸ™„
Ik hoop dat ie hierna van alle infecties en ontstekingen af is, want hij heeft al teveel gehad in zijn korte leventje.
Afbeelding

Rambo ⭐ 15-08-2018 / 22-07-2020
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door Marlett »

Die krijgt inderdaad wel wat voor z'n kiezen ja. En jullie dus ook.
Ik doe deze nog wel eens op regenachtige of drukke dagen:


Daarna zijn mijn honden wel weer even voldaan.
Niet te strak beginnen, eerst gewoon losjes oprollen.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Graven in de tuin heb ik hier opgelost door 1 plekje als graafplek aan te wijzen. Daar mochten ze graven zoveel ze wilden. Die behoefte neemt waarschijnlijk na verloop van tijd wel af
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Marlett schreef: ↑05 mei 2021 23:03 Die krijgt inderdaad wel wat voor z'n kiezen ja. En jullie dus ook.
Ik doe deze nog wel eens op regenachtige of drukke dagen:


Daarna zijn mijn honden wel weer even voldaan.
Niet te strak beginnen, eerst gewoon losjes oprollen.
Scheuren ze dan die handdoek niet kapot? Of mag dat ook. Ik ga t iig voor Maya doen :E:
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door georges »

Sluf schreef: ↑05 mei 2021 15:10 Verder blijft het bijten wel een dingetje. Het is niet alleen bij overprikkeling, het begint eigenlijk al in de ochtend na de eerste plas buiten. Dan begint ie Fluffy, ons 13-jarige opaatje te vervelen en uiteindelijk dus in de voeten van iemand uit het gezin.
Om hem dan meteen weer apart te zetten, is ook weer zoiets. Nu laten we hem vaak maar even in de tuin uitrazen, maar dat vinden we ook geen succes ivm graven enz. πŸ˜‚ Dus daar zitten we nog over te brainstormen, wat voor iedereen een fijn begin van de ochtend is.
Een pup wil in het begin van de dag natuurlijk graag wat gaan doen ;) Hoe lang neem je hem mee naar buiten β€˜s ochtends ? Voor de rest gaven de anderen ook al goede suggesties.
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door Marlett »

BieneMaya schreef: ↑05 mei 2021 23:50
Marlett schreef: ↑05 mei 2021 23:03 Die krijgt inderdaad wel wat voor z'n kiezen ja. En jullie dus ook.
Ik doe deze nog wel eens op regenachtige of drukke dagen:


Daarna zijn mijn honden wel weer even voldaan.
Niet te strak beginnen, eerst gewoon losjes oprollen.
Scheuren ze dan die handdoek niet kapot? Of mag dat ook. Ik ga t iig voor Maya doen :E:
Als je de knoop te strak maakt, wel. En nee, dat is niet de bedoeling. :mrgreen:
Dus eerst beginnen met alleen een opgerolde handdoek is een goede eerste stap. Daarna dubbel vouwen en steeds een beetje moelijker maken.
Gebruikersavatar
Lunatic
Zeer actief
Berichten: 8931
Lid geworden op: 17 jan 2011 18:53
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door Lunatic »

Persistence schreef: ↑05 mei 2021 16:06
Heavy schreef: ↑05 mei 2021 15:33 Tip voor in de ochtend is misschien een voerbal. Toen ik een pup en kleine kinderen had gaf ik de ochtend maaltijd in een voerbal dan was hij even bezig :wink:
Wou ik ook zeggen van die voerbal. Of in een kleine snuffelmat en gewoon wat over de vloer strooien.
Gewoon zo'n simpele bal, of twee.
https://petsplace.nl/adori-rubber-speel ... gKa0PD_BwE
Bij de action kost diezelfde bal een euro :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Puppy gromt en bijt met optillen

Ongelezen bericht door ranetje »

Fotogravinnetje schreef: ↑05 mei 2021 23:49 Graven in de tuin heb ik hier opgelost door 1 plekje als graafplek aan te wijzen. Daar mochten ze graven zoveel ze wilden. Die behoefte neemt waarschijnlijk na verloop van tijd wel af
Nou ..................... :engel:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar β€œGedrag en opvoeding”