Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veel vragen..

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Sluf
Actief
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 jun 2008 22:03
Mijn ras(sen): Boomertje en Shiba Inu X Labrador
Aantal honden: 2

Veel vragen..

Ongelezen bericht door Sluf »

Simba is nu ruim 10 weken. De komende weken is er iedere dag wel iemand thuis om er voor hem te zijn. Maar vanaf 18 mei moeten wij beiden weer aan het werk. Dan is ie dus 14 weken.

* Nu twijfel ik wat te doen vanaf die tijd.
Dagopvang of een uitlaatservice laten komen? Ik weet niet of dagopvang geschikt zal zijn voor zo'n jonge pup.
Gelukkig gaat het maar om 2 dagen in de week, op dinsdag en donderdag. De rest van de week ben ik thuis.

* Er leeft ook nog een reutje meer in ons huis, van 13 jaar.
Hij moet nog niet veel van de puppy weten, lijkt er zelfs bang van te zijn. Mijn man vindt dat Fluffy zelf van zich moet laten horen. Nou doet ie dat wel, maar Simba blijft doorgaan. Ik grijp soms in, omdat Simba anders flink in de staart van Fluffy gaat hangen en in zijn oren blijft bijten. Fluffy is heel gespannen en continu op zijn hoede. Momenteel ligt ie ook bij mij op de bank, en Simba op een kleedje op de grond.

* Simba is sowieso erg bijterig. Mijn jongste zoon van 7 durft niet fatsoenlijk rond te lopen in huis en spelen op de vloer is helemaal over omdat Simba overal in bijt en dus ook in mijn zoon en zijn vriendjes. We bieden al een alternatief aan, geven hem een time out door hem in de bench of juist buiten te zetten. Maar het helpt allemaal niet.

Ik hoop op tips van jullie, waar we iets mee kunnen.
Afbeelding

Rambo ⭐ 15-08-2018 / 22-07-2020
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Veel vragen..

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Pup is 10 weken oud en onderzoekt alles met z,n bekkie. En dat zal nog wel even duren ook. Een kalme maar ferme Nee niet hierop bijten en wat anders aanbieden.
Op een gegeven moment valt het kwartje wel.
Gebruikersavatar
Lucia
Zeer actief
Berichten: 2871
Lid geworden op: 18 sep 2006 15:15
Aantal honden: 1

Re: Veel vragen..

Ongelezen bericht door Lucia »

Genoeg te kauwen geven en iets anders aanbieden als hij in bijtmodus zit.
Als hij echt veel bijt en druk is, is het waarschijnlijk tijd om te slapen, verplicht even rusten dus op zn eigen plekje.

Ik laat pups niet alles maar doen bij de andere hond. Dus daar grenzen in stellen is prima en ook duidelijk.

Mijn ouders passen graag op als ik werk, misschien kun je ook iemand vinden die dat leuk vindt.
Dagopvang kan in principe wel, maar zorg voor een goede rondleiding en goed gevoel erbij. Zazoe gaat 1x per week naar een dagopvang, al vanaf jongs af aan. Vooral omdat hij het echt geweldig vindt daar. Ik heb er even gewerkt dus weet ook zeker dat hij het naar zn zin heeft.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Veel vragen..

Ongelezen bericht door Persistence »

Een uitlaatservice zal zo'n jonge pup niet meenemen, meestal pas vanaf x-maanden of een jaar. Een leuke particuliere oppas is denk ik het handigst op deze jonge leeftijd.
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Veel vragen..

Ongelezen bericht door blacky »

Hier liggen overal kauw staafjes, hoefjes enz. De pup had hierdoor geen behoefte om op de meubels te kauwen. We hebben dit altijd zo gedaan en heeft ook altijd goed gewerkt. Wel ging de pup in de bench als we niet thuis waren of in de nacht. Maar dit was vooral omdat ik de grote honden nog niet met de pup vertrouwde. Nu is ze groot en maken we geen gebruik meer van een bench.
Afbeelding
gevni havanezers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Veel vragen..

Ongelezen bericht door sirene »

Sluf schreef: 21 apr 2021 09:09 Simba is nu ruim 10 weken. De komende weken is er iedere dag wel iemand thuis om er voor hem te zijn. Maar vanaf 18 mei moeten wij beiden weer aan het werk. Dan is ie dus 14 weken.

* Nu twijfel ik wat te doen vanaf die tijd.
Dagopvang of een uitlaatservice laten komen? Ik weet niet of dagopvang geschikt zal zijn voor zo'n jonge pup.
Gelukkig gaat het maar om 2 dagen in de week, op dinsdag en donderdag. De rest van de week ben ik thuis.
Oppas aan huis via MP ofzo?
* Er leeft ook nog een reutje meer in ons huis, van 13 jaar.
Hij moet nog niet veel van de puppy weten, lijkt er zelfs bang van te zijn. Mijn man vindt dat Fluffy zelf van zich moet laten horen. Nou doet ie dat wel, maar Simba blijft doorgaan. Ik grijp soms in, omdat Simba anders flink in de staart van Fluffy gaat hangen en in zijn oren blijft bijten. Fluffy is heel gespannen en continu op zijn hoede. Momenteel ligt ie ook bij mij op de bank, en Simba op een kleedje op de grond.
Je oudere hond veel meer en ook meteen in bescherming nemen. Zo'n oudje van 13jr moet je gewoon helpen als hij het zelf niet doet.
* Simba is sowieso erg bijterig. Mijn jongste zoon van 7 durft niet fatsoenlijk rond te lopen in huis en spelen op de vloer is helemaal over omdat Simba overal in bijt en dus ook in mijn zoon en zijn vriendjes. We bieden al een alternatief aan, geven hem een time out door hem in de bench of juist buiten te zetten. Maar het helpt allemaal niet.

Ik hoop op tips van jullie, waar we iets mee kunnen.
Zorgen dat hij moe en tevreden is. Genoeg (en ook echt veel) kauwspul en speelgoed neerleggen. Je zoontje alleen onder begeleiding contact met hem laten maken op ene leuke en positieve manier. Verder een ren in de kamer of een stuk van de kamer afzetten zodat zowel je zoontje als Fluffy gewoon rustig kunnen bewegen. En alleen bij elkaar als de pup uitgerust en bereikbaar is en jij kunt begeleiden. Hou het voor iedereen leuk, succesvol en positief.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Veel vragen..

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

En het proberen zo te regelen dat 1 van jullie (tijdelijk / deels) thuis kan werken. Zeker in deze tijd moet dat toch een optie zijn. Een jonge hond (of zelfs een oude) een volledige werkdag alleen laten is geen optie.

Suzanne
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Veel vragen..

Ongelezen bericht door Gimmick »

een hele werkdag van huis met een pup van 14 weken is echt nog niet te doen.
Hier een dame van bijna 13 weken en die red 3 a 4 uurtjes maar dan is het ook echt wel klaar.

Gedurende de puppie tijd geld hier de regel geen kinderen zittend op de vloer. Als je wilt spelen met vriendjes doe je dat op je kamer. Beneden loopt een pup en die verkent de wereld met zn bek.
Als je die regel niet wilt stellen dan moet je een hekje plaatsen halverwege en kun je de twee gescheiden houden.
Ik ben daar misschien wat simpeler in maar dat is de afspraak die wij hebben in huis. Dat bijten wordt vanzelf minder daar hoef je echt geen wereldkundige opvoeder voor te zijn. Het is nu vervelend omdat die tandjes scherp zijn. En kinderen vaak niet kordaat genoeg op kunnen treden.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Veel vragen..

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Gimmick schreef: 22 apr 2021 21:16 een hele werkdag van huis met een pup van 14 weken is echt nog niet te doen.
Hier een dame van bijna 13 weken en die red 3 a 4 uurtjes maar dan is het ook echt wel klaar.
Maya is nu 1 jaar en bijna 2 maanden. Ik laat haar nu gerust 4u alleen. Ze zal echt wel langer kunnen alleen vind ik dat nu nog niet zo prettig en daarvoor heb ik mijn zus als oppas.
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Veel vragen..

Ongelezen bericht door Gimmick »

BieneMaya schreef: 22 apr 2021 21:44
Gimmick schreef: 22 apr 2021 21:16 een hele werkdag van huis met een pup van 14 weken is echt nog niet te doen.
Hier een dame van bijna 13 weken en die red 3 a 4 uurtjes maar dan is het ook echt wel klaar.
Maya is nu 1 jaar en bijna 2 maanden. Ik laat haar nu gerust 4u alleen. Ze zal echt wel langer kunnen alleen vind ik dat nu nog niet zo prettig en daarvoor heb ik mijn zus als oppas.
ik heb de mazzel dat ik nu 4 honden heb rond lopen dus ze zijn nooit helemaal alleen. Maar een pup van 14 weken een werkdag alleen laten is echt not done vind ik. Mijn volwassen honden blijven prima een werkdag alleen thuis of ze gaan gezellig mee naar het werk voor de honden die het leuk vinden.

Ik snap het dilemma uiteindelijk heel goed want ook ik heb een full time baan om mijn honden te kunnen bekostigen. Maar een uitlaat service neemt je pup niet mee en een dagopvang lijkt me echt nog te veel van het goede voor een pup.
Ik zou iemand in de omgeving vragen of die je pup kan opvangen als er echt geen mogelijkheden zijn om vanuit huis te werken.
Hier lagen de pups altijd bij mijn man in de zaak totdat ze fysiek en mentaal er aan toe waren om alleen thuis te zijn. En dat duurde echt wel even.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
Sluf
Actief
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 jun 2008 22:03
Mijn ras(sen): Boomertje en Shiba Inu X Labrador
Aantal honden: 2

Re: Veel vragen..

Ongelezen bericht door Sluf »

~Suzanne~ schreef: 21 apr 2021 18:09 En het proberen zo te regelen dat 1 van jullie (tijdelijk / deels) thuis kan werken. Zeker in deze tijd moet dat toch een optie zijn. Een jonge hond (of zelfs een oude) een volledige werkdag alleen laten is geen optie.

Suzanne
Mijn man is zzp'er in de bouw en ik ben nét afgelopen week begonnen met reïntegratie na een lange tijd in de ziektewet. Daar zit ook een heel verhaal achter, en het was eigenlijk ook de bedoeling dat ik fulltime thuis zou zijn de komende maanden. Maar ik kan in mijn positie echt geen eisen gaan stellen, anders ben ik ook nog eens mijn baan kwijt en hebben we helemaal een probleem..

De komende 3 weken is er dus altijd iemand thuis.
Nu heb ik het zo geregeld na die periode dat mijn vader de puppy rond 10.30/11.00 komt uitlaten en even bezighouden. Om 14.00 is mijn oudste zoon weer uit school en houdt hij zich bezig met Simba.

Wat spelen betreft moet ook mijn zoon wennen aan het feit dat er een puppy rondloopt. Het gaat steeds beter. 😀
Boven spelen is hier geen optie omdat daar geen ruimte voor is.
Afbeelding

Rambo ⭐ 15-08-2018 / 22-07-2020
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”