Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vocale honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Vocale honden

Ongelezen bericht door Crescent »

En dan bedoel ik vooral niet blaffen maar: geluid produceren. Genegen geknor, gapen op volume, gekreun, gesmek. En natuurlijk pootjes trappelen. Hoe maken jouw honden geluid?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door maart »

Treskor gromt. De godganse dag door. Tenzij hij blaft :F:
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door sirene »

Spring heeft heel lang tijdens het kluiven geluid gemaakt. En soort piepend "mjammjammjam" geluid. Nu doet ze het haast nooit meer helaas. Ik vond het wel heel grappig. Ren doet het heel soms.
Ren gaat altijd piepend kennismaken met hondjes die hij leuk vindt. Hij begint al op een afstandje te vertellen. Ik vind het superschattig en bange hondjes komen ook altijd naar hem toe als hij het doet. Laatst kwam er een oudere podenco achter ons aan die precies hetzelfde deed. Toen vond hij de hond niet leuk :mrgreen: hij negeerde hem gewoon volledig. En die hond bleef maar zijn best doen.
Verder is Ren hysterisch vocaal als we sporten maar ik zit daar niet mee. Als hij tijdens uitleg maar even zijn klep houdt.
Qhilla kan prachtig zingen als ze iets heel graag wil. Vroeger als ze bij de start moest wachten bij wedstrijden en soms als ze op haar beurt moest wachten. Ik heb nu ze oud is spijt dat ik het nooit heb opgenomen want ze doet het haast nooit meer.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door Lothian »

Taro kermt. Hoooemmmm, hoemmmm! En hij heeft een schel blafje.

Lucca is best stil, maar ze loeit als ze waakt en als ze echt iets belangrijks wil zeggen doet ze Hrruhhh. Ze piept eigenlijk alleen als ze pijn heeft.

Dalí kreunt, fluit, bromt en als hij opgewonden is lult hij je de oren van het hoofd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door Marlett »

Tosca kan echt keffen, joelen en piepen. Daar hebben we ook nog wel wat liggen aan impulsbeheersing zakmazegge. :cool2:

Charlie heeft een hele zware blaf voor zo'n klein hondje, dat klinkt heel indrukwekkend, maar hij is een held op sokken. Die maakt verder bijna geen geluid.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door dagmar88 »

De huskymixen hebben altijd veel te vertellen.



Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mila is heel vocaal, die heeft bij zo'n beetje alles wat ze doet bijpassende geluiden; ze knort, kreunt, zingt, joelt, bromt, gilt, zucht, piept, keft en blaft. Ik hoef haar dus ook niet te zien om te weten wat ze aan het doen is. Als ik niets hoor, slaapt ze meestal :mrgreen:
Arlo is ook vrij vocaal, sowieso blaft hij veel tijdens spel en om uit te dagen met spel, maar ook piepen, kreunen, brommen en gillen als hij zich pijn doet of schrikt zitten in zijn repertoire.
Amy heeft veel soorten blaffen voor allerlei gelegenheden, maar is verder niet zo vocaal. Amoz is ook niet zo vocaal. Amoz en Amy zijn wel allebei goed in vragend zuchten en kreunen of juist heel tevreden zuchten.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco kan kreunen van genot, als hij geaaid wordt, als hij een lekkere kluif heeft. En hij joelt als een malle als hij dit heeft dat je een speeltje voor hem gaat verstoppen of als hij onze auto aan hoort komen. Tijdje geleden waren de buren in hun tuin aan het werk toen Elco zo begon te gillen. Meteen alert: er gaat daar iets niet goed! En toen zagen ze onze auto de hoek om komen. Ah, het is alleen maar blijdschap! Verder blaft hij als er iemand onze tuin in komt. En tegenwoordig ook als er iemand de tuin van de buren in loopt. Blaffen, grommen en soms gillen tegen Gait. En natuurlijk z'n geblaf tegen andere honden, als hij zich even niet kan inhouden.

Gait heeft een uitgebreider vocabulaire dan Elco. Hij praat veel meer. Vaak omdat hij dan niet bij een speeltje kan komen dat hij graag wil hebben, of omdat Elco op de bank ligt en hij er graag bij wil, maar dat niet durft. Of omdat hij mijn aandacht voor iets nodig heeft. Als we leuke, kleine hondjes tegenkomen gaat hij ook geluid maken. Gewoon gezellig, zeg maar. Hij heeft ook heel veel soorten gegrom en gebrom met verschillende betekenissen. Als Elco blaft vanwege iets dat hij buiten hoort of ziet, gaat Gait ook altijd wel even kijken. Maar ik ga op Gait af om te zien of ik er wat mee zou moeten of niet. Als Gait ook blaft, is het niet de postbode, geen andere hond of kat op straat, maar iemand die bij ons wil gaan aanbellen. Als Gait binnensmonds blaft en door het raam aan de achterzijde gaat kijken, gaat het gewoonlijk om een hond of kat of vogels. Doet hij hetzelfde maar blijft op de voorkant van het huis gericht, dan moet ik waarschijnlijk iets uit de brievenbus gaan vissen. Als er buiten geblaf is en Gait wordt er nerveus van en je ziet aan hem dat hij het liefste naar het geblaf toe wil rennen, dan is het chihuahua Eevee van de buren. Dat is zijn vriendinnetje en hij heeft blijkbaar een heel sterke beschermingsdrang richting haar. Dus als zij in nood lijkt, wil hij haar komen redden. En als Gait heel erg focust op iets buiten en z'n bezorgde gegrom laat horen, moet ik echt even kijken, want dan is er iets dat echt afwijkt van normaal: een schoorsteenveger, overbuurvrouw die de zonwering aan het schoonmaken is, achterdeur bij de achterburen die opengaat etc
80564M

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door 80564M »

Klinkt het raar als ik zeg dat ik luchtsprongetjes maakte toen Sis ging dromen? Dromen is denk ik echt belangrijk. Inclusief rennende pootjes, en kleine blafjes.

Verder wil ik ze niet vocaal. De
Daarom heb ik ook Goldens.
Gebruikersavatar
Patricia.
moderator
Berichten: 2947
Lid geworden op: 28 okt 2015 17:37
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren
Aantal honden: 4
Locatie: Borssele

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door Patricia. »

Fire blaft en doet aan neus fluiten
Bella blaft en bromt
Pepper blaft en schel en maakt geluiden net als Chewbacca 😍
Afbeelding
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door Persistence »

Poeh ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Als het stil is slapen ze.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door malinois »

Xanu praat, een mix van gezucht en gegrom. Om duidelijk te maken dat aandacht gewenst is. Of een ander melodietje om aan te geven dat zn speeltje er niet is om alleen maar op schoot te hebben liggen.
Xygan heeft het inmiddels ook overgenomen maar die moet nog even op cursus
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door Tineke »

Abra is het meest vocaal , ze kreunt en steunt wat af voor aandacht en ze droomt heel vaak luidruchtig.
Bij onraad komt er een enorme grom uit.
Blaffen doet ze dan weer zelden , ook niet als de bel gaat.

Luus blaft enthousiast als we na weggeweest weer thuis komen maar stopt wel als we dat vragen.
Op de bel blaft ze dan weer niet.
Verder gromt ze ook bij onraad.

Jimi piept als ik met hun eten bezig ben en loopt dan jengelend te zeuren tot zijn bakje er staat.
Hij blaft als we ,of één van ons , binnenkomt en stopt wel na wat meer aandringen dan bij Luus :hmmm:
Verder blaft hij in spel zeer enthousiast.
Dan rent hij krijsend om Luus heen en achter haar aan.
Soms is Simba erbij van zoonlief die doet dat ook, dan is het stereo voor Luus :mrgreen: die dat overigens prima vind.
Hij blaft verder niet op straat naar andere honden of als hij iets ziet een kat ofzo.
Enkel uit enthousiasme in spel of als er iemand op visite komt bij binnenkomst.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door Crescent »

Chianti is een kreuner. Alsof ze een hijgerige 06-lijn beheert. Zij is voluit het meest aanwezig met neusfluiten, knorren, gapen in alle toonhoogten, smekken en ademhalen, en dat gaat de hele dag door. Loulou is heel zwijgzaam, maar wel waaks en zal dan ook blaffen.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
duitse herder
Zeer actief
Berichten: 7560
Lid geworden op: 02 mei 2009 17:00
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door duitse herder »

Perry is heel vocaal qua geluidjes, niet qua blaffen (gelukkig haha). Hij kan een woeeewww doen als hij blij is je te zien, hij kan zuchten, kreunen en steunen, hij kan hoog kefje doen als hij aandacht wil. Al met al is hij echt een gezellige hond daarin. Qua blaffen hoor ik hem weinig, ik kan nu pas commando luid aanleren als hij toevallig wel eens blaft. Met trainen/werken is hij ook de rust zelve.

Noah was mevrouw ongeduld, je bent een herder of niet. Die blafte als ze moest wachten, als ze iets niet begreep of als de bel ging. Vorige week bij mijn oude werk ‘hoorde’ ik haar ook af en toe blaffen, terwijl ze er niet eens meer is.
Perry en Noah

Afbeelding
Gebruikersavatar
Barkley
Zeer actief
Berichten: 6015
Lid geworden op: 05 jan 2015 22:30
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door Barkley »

Fred loeit mee met ambulances, stiekem vind ik dat heel schattig
Hij gromt heel diep als hij blij is om mensen te zien maar soms schrikken ze er van want het is best een diepe grom maar hij krult dan helemaal op in een rare S-vorm, hoofd 1 kant in een kronkel tot aan z'n billen :I:
neusfluiten als hij heel graag uit wil
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door blondie »

Aki lult de oren van je kop. Hij loeit als een koe als ik beneden kom of thuis kom. Theatraal zuchten als iets te lang duurt naar zijn zin, als hij iets niet mag gaat hij liggen met een verongelijkte brom (dat heeft Chara trouwens overgenomen, of had ze ook al in haar systeem).
Als hij droomt klinkt het héél verdrietig, hinniken en snikken doet hij dan terwijl zijn poten driftig heen en weer trappelen.

In spel gaat hij gevaarlijk diep grommen en brommen, zowel bij mens als dier. Als het spel wat serieuzere vormen aanneemt verandert zijn grom bij de mens. Dan kappen wij het af, of zeggen dat mensen beter kunnen stoppen. Voor ons is het verschil goed te horen. Chara heeft het trouwens ook zeer goed door wanneer zijn grom verandert en ze toch maar de waarschuwing even ter harte moet nemen.

Gapen doet hij vol overgave, met zo'n gil erbij :mrgreen: heerlijk..

Chara is ook redelijk vocaal in communicatie. Ook zuchten en steunen en verongelijkte geluiden als ze iets niet mag :engel:

Overmatig tekeer gaan als in continue blaffen en aanslaan op alles doen ze gelukkig niet.

Als ik thuis kom wel wat geloei, en wat blaf, Chara heeft voor een grote hond wel een heel hoog blafje trouwens. Best apart. Kort en hoog.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Barkley schreef: 21 apr 2021 12:38 Hij gromt heel diep als hij blij is om mensen te zien maar soms schrikken ze er van want het is best een diepe grom maar hij krult dan helemaal op in een rare S-vorm, hoofd 1 kant in een kronkel tot aan z'n billen :I:
Ik noem dat geen grommen, maar brommen. Gait kan dat ook heel goed. Kan me wel voorstellen hoe dat klinkt uit een hond die een heel stuk groter is dan hij


Vanochtend maakte Gait geluidje dat Eevee in de tuin was. Ik herinnerde me gezien te hebben dat hun hek open stond, dus ik ben toch maar even gaan kijken. Inderdaad, hek stond open en buurvrouw had dat nog niet gezien. Eevee was gelukkig nog niet de tuin uit gegaan, maar buurvrouw was blij dat ik het hek even kwam sluiten. Kon ik ook meteen m'n eigen hek weer dicht doen
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Maya heeft een heel scala aan geluiden. Ik vind t prachtig maar niet boven een bepaald decibel haha.
Blaffen mag namelijk niet want ik woon in een rijtjeshuis.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Blaffen en brommen veel.
Quira blaft vaak binnensmonds, waarop de rest dan echt gaat blaffen. Vooral als er iemand aanbelt.
Brommen/grommen tijdens spel.
Bayleigh kan nogal kreunen als ze iets van je wil.
Donner fluit als hij iets wil, Cato en Daisy piepen dan. Daisy is wel echt een blaffer...net als haar oma dus.

Genoeg geluid in ieder geval, ze versterken elkaar ook vind ik.
Na het eten 's avonds hoor je ze nooit meer :LOL: dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door DeDiana »

O ja, en Arlo doet ook altijd 'wie-hiew!' als hij geeuwt :LOL:
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door sbientje »

karel is nogal een kreuner, vooral als ie bijv een andere hond ziet waar ie niet heen mag, of als ie iets een beetje spannend vindt. Verder zijn ze allebei nogal stil. Ze dromen weleens met geluid, maar blaffen doen ze maar zelden. Pom maakt uberhaupt niet veel geluid. Alleen als ze bijv. hoognodig uitmoet, dan piept ze.
Gebruikersavatar
StellaViolet
Zeer actief
Berichten: 335
Lid geworden op: 03 mei 2012 16:57
Mijn ras(sen): Rode langharige teckel, Border Collie
Aantal honden: 1

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door StellaViolet »

Woes doet vooral aan dé neusfluit, en als ik ergens niet tegen kan. Of mopperen, dat kan hij ook erg goed. Vooral als hij net ergens naar heeft geblaft (toeterende auto) en ik tegen hem zeg dat het nu wel klaar is, dan komt er nog even een mopperdemopper uit. Je moet namelijk wel het laatste woord hebben natuurlijk.
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
Gebruikersavatar
thom
Zeer actief
Berichten: 43749
Lid geworden op: 29 sep 2006 04:30
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door thom »

Ari is de meest vocale hond die we ooit hebben gehad. Op zich heel erg leuk en gezellig, op het blaffen na dan.
Afbeelding
Onze Portugese Quin.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door malinois »

Oh blaffen mag niet om niets thuis, "praten" wel :mann:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door Gimmick »

Veyron communiceert echt met heel veel verschillende geluiden.
Van heel subtiel naar heel luid afhankelijk van ernst en hoe goed de tegenpartij luistert.
Hij heeft een zacht neusfluitje als hij heel graag iets wil maar weet dat het eigenlijk niet uit komt.
Hij heeft een rollende "gil" en die wordt ook echt geuit met een rollende rrrrrrrr, dan is hij aan het spelen maar wat onzeker over het gedrag van zijn tegenstander.
Hij heeft een harde neusfluit dat is pure ongeduld
Een brommende zucht als hij lekker ligt te relaxen
slapend droomt hij vaak inclusief binnenmondse blafjes.
En hij zucht als hij weggestuurd wordt terwijl hij eigenlijk bij je wil liggen.

En zo nog veel meer.
Ik vind het heerlijk behalve het neusfluiten bij ongeduld.
Hij communiceert echt en de bedoelingen zijn dan ook duidelijk.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
teckeltoos
Zeer actief
Berichten: 13884
Lid geworden op: 06 sep 2002 10:15
Aantal honden: 0

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Peer blaft als hij buiten onraad ziet. Als hij de kat van de buren ziet vanuit huis ziet zet hij het op een gillen. Buitenshuis houd hij zijn bek en jaagt kattebeest wel de tuin uit als dat nog nodig is.
Hij piept/jammert als Peter of ik thuis komen van weggeweest.
En aandacht trekken kan hij ook uitstekend
Gebruikersavatar
StellaViolet
Zeer actief
Berichten: 335
Lid geworden op: 03 mei 2012 16:57
Mijn ras(sen): Rode langharige teckel, Border Collie
Aantal honden: 1

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door StellaViolet »

Gisteravond stond ik trouwens echt op het punt om hem onder een koude douche te zetten, hij heeft een kwartier lang die vreselijke neusfluit vol gehouden. Hij zat een fluffig speeltje kaal te plukken, dus dat had ik afgepakt en weggelegd. Allejesses wat hebben die teckels een lange adem.
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
teckeltoos
Zeer actief
Berichten: 13884
Lid geworden op: 06 sep 2002 10:15
Aantal honden: 0

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Wat is neusfluiten eigenlijk ? :19:

Peer voert als ik hem wat afpak een stille oorlog. Hij gaat zitten staren naar de plek waar ik het afgepakte neergelegd heb waar dan ook in huis.
Als dat in de kamer is wordt er ook af en toe naar mij geloerd of ik wel zie dat hij het er niet mee eens is.
Dat kan hij uuuuuuren volhouden.
Gebruikersavatar
Lanavandevledders
Zeer actief
Berichten: 1985
Lid geworden op: 16 feb 2017 12:27
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Re: Vocale honden

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

Lana blaft met een diep geluid als er volgens haar onraad is, 9 van de 10 keer is er ook echt iets.
tijdens haar slaap ligt ze soms wel eens zachtjes te blaffen,
en als ze enthousiast wordt begint ze te piepen,
maar voor de rest is ze eigenlijk niet vocaal aanwezig.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”