Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

's nachts plassen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

's nachts plassen

Ongelezen bericht door blondie »

Niet verwacht dat ik hier ooit een topic zou moeten openen. Maar ik weet het even niet meer. Heb er nooit mee te maken gehad, dus weet gewoonweg niet hoe ik iets kan doorbreken.

Chara de nieuwe dame is zindelijk. Geeft aan wanneer ze moet door aan de deur te tikken bijvoorbeeld. Is vaak niet nodig omdat we tijdig en regelmatig uitlaten.
Toen we haar net hadden viel me al op dat ze in de nacht in de bench op kussen ging plassen. Ze was geen bench gewend dus ze is ook vanaf het moment dat we zagen dat ze de bench niet fijn vond niet in de bench gezet, maar ze ging hem gebruiken als ontlast plaats. In aanvang deed ze ook de grote behoeften daar, maar nu diagnose is gesteld en ze voer heeft waar ze een goede regelmatige stoelgang bij heeft doet ze geen grote boodschap meer in huis.
Bench staat er omdat Aki er ook soms graag in ligt en de katten ook af en toe, het is gewoon een extra plekje in huis waar de dieren die het fijn vinden in kunnen gaan liggen.

We hebben uiteindelijk in de nacht nu de bench op slot.
Toen bleek dat ze op het kussen naast de bench en achter de stoel ging plassen 's nachts.
Kussen ook in de bench gedaan 's nachts.
En nu plast ze dus op die plek achter de stoel of er nu wel of geen kussen ligt :oeps:

Het lijkt echt een gewoonte te zijn. En ik weet gewoon niet hoe dat te gaan doorbreken.

- Ze drinkt niet overmatig
- De laatste ronde is vrij laat en altijd als we zelf naar bed gaan
- Tussen naar bed gaan en de eerste ronde zit ongeveer 6/7 uur

Het is echt alleen 's nachts dat ze op een bepaald moment altijd daar plast, terwijl ze buiten ook met de laatste ronde heeft geplast. Overdag doet ze het absoluut niet in huis.

Denk dus ook niet dat het gaat helpen als we in de nacht eruit gaan om haar te laten plassen, maar haar toespreken als ze de neiging krijgt om te gaan plassen daar is ook niet aan de orde omdat ze het dus in de nacht doet.

Iemand hier ervaring mee, of tips. Ik weet het echt niet meer. We leggen er nu maar een dweil neer..
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: 's nachts plassen

Ongelezen bericht door Doyaquba »

En als je er zelf weer een weekje naast gaat slapen?
Dan kan je het makkelijker voorkomen, maar ik denk ook dat ze het dan niet eens doet omdat ze dan weet dat je dichtbij bent en de optie er is om naar buiten te gaan.
Ik zeg dit omdat ik het gedrag herken van een herplaatsteef met ontzettende verlatingsangst. Die trap ertussen was dus al te ver weg voor haar. Ze slaapt nu onder de trap in de gang en dat gaat goed.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: 's nachts plassen

Ongelezen bericht door blondie »

Dat bij bed slapen vind ik een ding. Aki is er ook nog, en de katten gaan naar een kamer boven als we 's nachts gaan slapen, dus de scheiding katten boven en honden beneden is er ook nog.
Daarbij gaan ze rustig liggen na de wandeling, zij op de stoel of op de bank samen met Aki, gangdeur blijft open, en Aki gaat soms op de gangmat liggen, en de trap is daar naar boven.

Voer dat speciale voer voor haar laatste maaltijd rond 19.30 uur.

Ik heb zelf niet gedacht aan verlatingsangst. Ga vandaag zelf wel met ze weg dan als laatste keer. Normaal gaat mijn vriend. En vertrek ik al naar boven. Als het aan mij ligt zal het misschien wel dat kunnen zijn.
Misschien als ik de laatste ronde doe en daarna naar boven ga dat ze dan niet plast.. Ik ga het gewoon even proberen vanavond.

Er is geen paniek of angst als we gaan slapen. En ook niet als we de honden op de dag alleen laten, tot nu toe steeds wat korte momenten, maar ook dan op de dag geen gekke dingen in huis of blaffen voor het raam omdat ze alleen is.
Gebruikersavatar
Ramiek
Zeer actief
Berichten: 4603
Lid geworden op: 24 jan 2009 16:41
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 's nachts plassen

Ongelezen bericht door Ramiek »

Slaapt ze daar waar de plas ligt? Lekt ze niet gewoon in haar slaap? Is ze gecastreerd?
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: 's nachts plassen

Ongelezen bericht door Gimmick »

verlatingsangst hoeft geen angst of paniek te zijn.
Gewoon even niet weten waar ze het moet zoeken kan al voldoende zijn.

Even een stap terug en zelf even beneden slapen of mee naar boven en in een hoekje op de slaapkamer.
Privileges hoeven echt niet gelijk te zijn.
Hier gelden voor momenteel alle 4 de honden verschillende regels.
En geen een hond die daar een probleem van maakt.
En tijdelijk even naast je bed kan prima tot ze weet waar je bent en dan weer beneden slapen bij Aki.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
runninggirl
Zeer actief
Berichten: 5995
Lid geworden op: 31 mar 2012 10:22
Aantal honden: 3
Locatie: Friesland

Re: 's nachts plassen

Ongelezen bericht door runninggirl »

Geeft ze het normaal gesproken wel aan dat ze moet plassen? Misschien moet ze wel gewoon vaker er uit, Lazar heeft het ook een keer extra nodig. En ja vaak midden in de nacht. Maar hij gaat dus trappelen onder aan de trap om ons wakker te maken, en dan doen we dus even de deur naar de tuin open.
Ik moet zelf ook vaak 's nachts even een keer plassen, dan zet ik eerst de achterdeur alvast open en hoor ik Lazar even de tuin in gaan inderdaad. Vind het zelf het makkelijkste om er niet een heel ding van te maken, als je moet dan moet je.
Zou inderdaad wel even kijken of het toch een beetje moeite met alleen zijn is, en of dat op een andere manier is op te lossen. Zo niet, dan gewoon even laten plassen in de nacht?
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: 's nachts plassen

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Zus kan het geen nacht ophouden en Jaap ook niet altijd. Tussen 1 en 2 uur 's nachts laat ik ze nog even in de tuin plassen en er ligt een puppypad.
Voor de koffie klaar is ligt die plas in de vuilnisbak en is er een doekje over de vloer gegaan. Lekker belangrijk.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: 's nachts plassen

Ongelezen bericht door blondie »

Ramiek schreef: 29 mar 2021 15:07 Slaapt ze daar waar de plas ligt? Lekt ze niet gewoon in haar slaap? Is ze gecastreerd?
Nee ze liggen her en der, normaliter ligt daar een hondenmatras waar iedereen gebruik van maakt op de dag (Aki ligt er vaak, of de katten).
Maar omdat ze daar 's nachts dus op ging plassen haal ik dat nu in de nacht weg en leg het op de dag weer terug, en dan gaat ook de bench weer open. Want Aki ligt daar soms ook graag in, en ook wederom de katten. Chara niet.
Chara ligt op de stoel, of op de bank. Ook als we naar bed gaan, dan gaan de honden of samen zelf op de bank liggen. En dat wisselt in de avond verder. Dan weer ligt Aak in de gang bij de voordeur, dan zij weer op de bank of op de stoel.
In de ochtend blijft ze soms liggen als partner beneden komt, dan vindt ze het te vroeg om op te staan :mrgreen:
Ik kan dat dus niet echt rijmen met plassen uit verlatings angst of zo.
Ze gaat gewoon liggen dutten her en der :19: .

We gaan er vanuit dat ze gecastreerd is ja. Maar bij incontinentie zou het op de dag ook moeten spelen lijkt me, en dat is niet zo.

@Dagmar, ik maak er ook niet zo'n punt van. Ik begrijp het gewoon niet zo. Vandaar de vraag. En zat zelf inderdaad ook dus te denken aan een puppypad of plasmatje op die plek.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: 's nachts plassen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou denk ik toch eens kijken of het niet helpt om midden in de nacht haar er nog een keer uit te laten. En mogelijk kun je uiteindelijk dat tijdstip verplaatsen. Misschien blijkt dat niet echt mogelijk
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: 's nachts plassen

Ongelezen bericht door blondie »

Gaan we doen. Bedankt allemaal voor de input!
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: 's nachts plassen

Ongelezen bericht door ranetje »

Maak de plekken en de bench wel goed schoon zodat ze daar geen urinegeur meer in ruikt.
Zover mogelijk reinigen met biotex groen?
Kan je de bench tijdelijk op een andere plek zetten zodat de ontlastingsplek en de bench niet meer kloppen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: 's nachts plassen

Ongelezen bericht door blondie »

We moeten kleine aquarium op de bench leeghalen voor we die kunnen verplaatsen.
Moeten we ook echt doen, omdat onze vloer ook nog eens scheef loopt, dus de plas die Chara naast de bench heeft gedaan is onder de bench gelopen.. :mann:
Het is een houten vloer, dus denk niet dat ik met Biotex groen kan werken... we gebruiken water met azijn bij dweilen. En reinigingsdoekjes.

Bench zelf is inderdaad schoongemaakt en alle kussens ook telkens als ze erop had geplast.
In de bench doet ze nu niet meer, omdat we in de nacht bench op slot doen zonder dieren erin :wink:
Kussens op die plekken ook niet, dus die blijven nu ook schoon.
Op kussen in de grote mand doet ze het (gelukkig) niet.

Het is echt alleen dus in de nacht, op de dag doet ze het niet. En sporadisch dat ze voor het weer wandeltijd is aangeeft dat ze moet. Als ze het aangeeft gaan we uiteraard altijd direct naar buiten met haar.

Maar goed, we kijken het aan en ik neem wat tips van hier ter harte. Ben allang al blij dat die diarree over is :wink:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: 's nachts plassen

Ongelezen bericht door ranetje »

blondie schreef: 30 mar 2021 15:05 We moeten kleine aquarium op de bench leeghalen voor we die kunnen verplaatsen.
Moeten we ook echt doen, omdat onze vloer ook nog eens scheef loopt, dus de plas die Chara naast de bench heeft gedaan is onder de bench gelopen.. :mann:
Het is een houten vloer, dus denk niet dat ik met Biotex groen kan werken... we gebruiken water met azijn bij dweilen. En reinigingsdoekjes.

Bench zelf is inderdaad schoongemaakt en alle kussens ook telkens als ze erop had geplast.
In de bench doet ze nu niet meer, omdat we in de nacht bench op slot doen zonder dieren erin :wink:
Kussens op die plekken ook niet, dus die blijven nu ook schoon.
Op kussen in de grote mand doet ze het (gelukkig) niet.

Het is echt alleen dus in de nacht, op de dag doet ze het niet. En sporadisch dat ze voor het weer wandeltijd is aangeeft dat ze moet. Als ze het aangeeft gaan we uiteraard altijd direct naar buiten met haar.

Maar goed, we kijken het aan en ik neem wat tips van hier ter harte. Ben allang al blij dat die diarree over is :wink:
Water met azijn breekt het eiwit in de urine niet af.
Dus voor de hond blijft de geur (wij ruiken dat niet)
Ik denk dat azijn voor een houten vloer niet beter is dan biotex groen (zit geen bleekmiddel in)? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: 's nachts plassen

Ongelezen bericht door blondie »

Bedankt weer! Ik ga het weer bekijken, misschien draagt dat ook toe tot een oplossing inderdaad!
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: 's nachts plassen

Ongelezen bericht door Persistence »

Waarom zou het niet een gewoonte zijn geworden? En dat ze wel voor het gemak daar plast?
Als je er eens iets heel anders qua structuur neerlegt, wat ze niet zo fijn vind? Ik denk bijv. even aan een omgekeerde deurmat (met rubber naar boven) ofzo.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”