Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Renbaan goed aanleren

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sandra&co

Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Wie heeft de gouden tip. En als die niet komt, is het ook goed want we doen het voor de lol. Maar het lijkt me enig als Sofi en Duque snappen hoe de renbaan werkt. Dus niet halverwege de baan opeens tot het besef komen dat ze niet zover van het vrouwtje af 'mogen' rennen en naar me terugkomen.
We zijn begonnen met de korte stukjes (rechte lijn). Dat ging goed, helaas laten ze zich niet opvangen door een ander. De drive om nog een paar keer naar de haas te springen is er niet, dus ook niet de gelegenheid om ze bij de kladden te grijpen. Ik kan ook niet in de zandbak op ze staan wachten want als iemand anders ze zonder mij loslaten gaan ze niet achter de haas aan, maar gaan mij zoeken :schrik:

Nu had ik voor vandaag voor allebei driekwart van de baan geboekt, maar bovenstaande 'probleem' komt dan standaard opborrelen. Ze snappen niet dat het oké is om van me weg te rennen. Beiden blijven tijdens wandelingen ook altijd binnen een straal van een meter of 50 van me vandaan. Kan ik ze op 1 of andere manier aanleren om die baan helemaal uit te rennen? Ik vind het niet erg om het lachertje te zijn op zo'n dag want de honden hebben lol en daar gaat het helemaal om, maar het lijkt me gaaf als ze ooit die hele baan af durven(?) lopen zonder zich gelijk denken te moeten komen melden. Voor beiden ben ik een stapje teruggegaan door ze een halve ronde te laten doen wat eerder wel goed ging. Alleen nu dus niet meer.
Sandra&co

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Haha! Ja tuurlijk, dat ik daar niet aan gedacht heb! :LOL: Het kan zoiets kleins zijn hé...ik zal volgende keer extra vroeg heen gaan en met Duque (Sofi is even uitgerend) het rondje doen.

En daarom doe ik geen ingewikkelde dingen als agility...
Saba
Zeer actief
Berichten: 520
Lid geworden op: 03 sep 2008 16:13

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door Saba »

Ik heb eigenlijk altijd direct haasvaste honden gehad, maar voor in het prille begin is het korte, rechte stukjes. Zo deed ik het altijd met mijn pups, en zo zal ik het ook met de volgende doen. Ze moeten het haas kunnen pakken voordat ze het beu raken of kunnen gaan nadenken dat je wel erg ver weg bent. Als het vuurtje van het enthousiasme goed aangewakkerd is kun je een bocht gaan proberen. Waar train je? Een sleephaas in plaats van een haas op motor is vaak prikkelender voor beginnende honden maar dat heeft niet elke renbaan. Een beetje samen spelen en plagen met het haas en laten kijken naar andere ritten kan ook helpen.
Sandra&co

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Saba schreef: 27 mar 2021 22:18 Ik heb eigenlijk altijd direct haasvaste honden gehad, maar voor in het prille begin is het korte, rechte stukjes. Zo deed ik het altijd met mijn pups, en zo zal ik het ook met de volgende doen. Ze moeten het haas kunnen pakken voordat ze het beu raken of kunnen gaan nadenken dat je wel erg ver weg bent. Als het vuurtje van het enthousiasme goed aangewakkerd is kun je een bocht gaan proberen. Waar train je? Een sleephaas in plaats van een haas op motor is vaak prikkelender voor beginnende honden maar dat heeft niet elke renbaan. Een beetje samen spelen en plagen met het haas en laten kijken naar andere ritten kan ook helpen.
We gaan nu naar Rheden, die werken met een sleephaas ;) Ik heb de eerste 3x ook alleen rechte stukken gedaan, dat leken ze goed te begrijpen (alleen bleven ze dan niet in de zandbak fixeren op die haas). Daarna half rondje een paar keer en nu dan driekwart. De interesse is er, maar de echte prooidift ontbreekt, dus zodra die haas stil hangt, is de lol er allang weer vanaf en komen ze zich weer snel melden.
Saba
Zeer actief
Berichten: 520
Lid geworden op: 03 sep 2008 16:13

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door Saba »

Dat wil ik best hoor, maar op wat voor manier? :mrgreen: Het is meestal even dat het kwartje goed moet vallen bij de hond, en vaak lukt dat met die korte stukjes wel als je dat een tijdje blijft doen. Je moet ze een beetje gek voor het haas krijgen. :mann: Ik ben zelf veel meer van de lure coursing maar toen m'n Afghaan jonger was heb ik ook wel wedstrijden op de baan met haar gelopen, en soms train ik nog wel met ze op de baan, maar de komende tijd even niet, helaas. Wat men ook wel eens doet, is de hond door iemand anders laten starten en zorgen dat de baas even helemaal niet in beeld is, maar dat zou ik zelf pas doen als de hond al wel overtuigd wil starten en ook de bocht wel doorkomt en bijvoorbeeld dan pas terugkomt. Vaak zijn de ouwe rotten die er bij zo'n training rondlopen ook niet te beroerd om raad te geven dus spreek gerust mensen aan!
Saba
Zeer actief
Berichten: 520
Lid geworden op: 03 sep 2008 16:13

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door Saba »

Sandra&co schreef: 27 mar 2021 22:47
Saba schreef: 27 mar 2021 22:18 Ik heb eigenlijk altijd direct haasvaste honden gehad, maar voor in het prille begin is het korte, rechte stukjes. Zo deed ik het altijd met mijn pups, en zo zal ik het ook met de volgende doen. Ze moeten het haas kunnen pakken voordat ze het beu raken of kunnen gaan nadenken dat je wel erg ver weg bent. Als het vuurtje van het enthousiasme goed aangewakkerd is kun je een bocht gaan proberen. Waar train je? Een sleephaas in plaats van een haas op motor is vaak prikkelender voor beginnende honden maar dat heeft niet elke renbaan. Een beetje samen spelen en plagen met het haas en laten kijken naar andere ritten kan ook helpen.
We gaan nu naar Rheden, die werken met een sleephaas ;) Ik heb de eerste 3x ook alleen rechte stukken gedaan, dat leken ze goed te begrijpen (alleen bleven ze dan niet in de zandbak fixeren op die haas). Daarna half rondje een paar keer en nu dan driekwart. De interesse is er, maar de echte prooidift ontbreekt, dus zodra die haas stil hangt, is de lol er allang weer vanaf en komen ze zich weer snel melden.
Okee, toch is het begin er dan wel, lijkt me! Ik zou dan zelf toch weer de rechte stukjes weer gaan doen, en zorgen dat je even met ze in de zandbak wat kunt plagen en samen spelen met het haas. En als ze meedoen dan zijn ze zóóó ontzettend knap. :cheer: Een stukje echt konijnenbont aan het haas binden wordt ook wel eens gedaan bij honden die niet gelijk overtuigd zijn. Zoals ik al zei waren mijn honden eigenlijk al min of meer direct goed haasvast dus ik heb nooit zelf met dat bijltje hoeven hakken, maar ik weet dat het vaak wordt aangeraden om een tijdje een stapje terug te doen als de hond niet direct overloopt van enthousiasme. Een kennis had thuis een haas (samengeknoopt witte plastic slierten) en speelde daar soms mee met de hond toen die in het begin nog wat twijfelde aan het spelletje, beetje dezelfde manier waarop je hier weleens leest een hond ballengek te maken met één speciale bal die ze alleen op speciale momenten krijgen. Dat is helemaal goed gekomen.
Gebruikersavatar
Galga's
Zeer actief
Berichten: 605
Lid geworden op: 10 mar 2018 11:12
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6
Locatie: WFO

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door Galga's »

Helpt het als ik zeg dat ik momenteel geen honden heb die de hele baan rennen? :engel: 6 windhonden en geen een die de hele baan rent :cry: :LOL:

Loba kan het, maar moet weer even opbouwen na haar blessure. Kiki duikt direct het middenveld op en maakt er een coursing van. Ginka zou het kunnen, mits ze geen chronische rugblessure had. Lily zou het kunnen als ze niet te bang zou zijn om vanuit de bocht naar mensen te moeten rennen. Aglaia vindt dat ze veeeeeeel te ver bij mij vandaan gaat, dus die rent weer terug. Aislynn is nog te jong.
Coursen doen Loba, Kiki en Lily dan weer super, Aglaia als ze haar dag heeft. Maar daar worden ze ook veel meer getriggerd door die nep-haas die telkens een andere kant op schiet.

Ik doe dus alleen rechte stukken met soms een stukje bocht erbij met Ginka, Kiki en Aglaia. En als er coursing training is, gaan we naar coursing training. Want dat vinden ze geweldig. Ik laat trouwens iemand anders mijn honden starten op de rechte stukken en vang zelf op. Dat is ook een manier om ze te leren waar ze heen moeten lopen. Aglaia loopt anders helemaal niet en Kiki draait halverwege om met zo'n blik van 'Kom je nog?' :LOL:

Is Duque gek van een bepaald speeltje? Als die geschikt is om langs de klossen te gaan, zou je kunnen proberen die aan de draad te hangen. Heb ik ook weleens gezien. Hond ging toen als een speer achter zijn speeltje aan.

Je zou ook nog kunnen proberen hem samen met een onverstoorbare hond te laten lopen. Bij Lily lijkt dat te werken, bij Aglaia heb ik haar zo aan het coursen gekregen.

Hou er ook rekening mee dat ze een hele tijd niet hebben kunnen rennen door de winterstop. Waarschijnlijk moet je weer even vanaf het begin opbouwen.

Heb je al met Andrea of 1 van de andere mensen van de renbaan overlegd?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nikki90
Zeer actief
Berichten: 1136
Lid geworden op: 29 dec 2013 18:29
Mijn ras(sen): Jack Hussel
Aantal honden: 1
Locatie: Veluwezoom

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Jet rende de eerste keer de hele baan, gillend achter de haas aan. :lol1: De tweede ronde was ze halverwege en was ze mij opeens kwijt, ik stond bij de finish, dus best een eind bij d'r weg. Ze raakte wat in paniek en toen was het dus klaar met achter de haas aanrennen. Klein stukje erachteraan en vervolgens direct omkeren want anders ben ik mama weer kwijt :blauwoog:

Halve baan en enkel het rechte stuk zijn daarna ook niet meer gelukt. Volgende keer laat ik haar door iemand die ze goed kent (want eenkennig) vasthouden en ga ik zelf bij de finish staan, ze kan mij dan zien staan, hopelijk lukt het op deze manier weer, want ze vind het wel ontzettend leuk. Misschien is dat voor Duque (en Sofie als ze weer kan) ook wel een optie.
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door Gimmick »

En samen met een andere hond?

Taxi sjouwt zonder problemen de hele baan. En heeft ook geen problemen met een hond die mee loopt
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
-Saskia-
Zeer actief
Berichten: 2891
Lid geworden op: 25 aug 2012 20:36
Aantal honden: 0

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Van me wegrennen was voor Tippex nooit een issue, ik heb gelukkig ook steeds vriendlief mee die kan vasthouden of opvangen dus daar heb ik geen tips voor vrees ik.
Maar wat bij hem goed heeft geholpen om de sleephaas aantrekkelijker te maken was zelf zo'n bontspeeltje aanschaffen voor thuis en hem daar gek op krijgen.
De eerstvolgende training ging meteen al een stuk beter :ok:
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou beginnen bij het laatste rechte stuk met aan aanleren. Dan plak je er steeds een stukje aan. Aanleertechnisch gezien is het veel logischer om bij het eind te beginnen en steeds een stukje terug eraan plakken. Of doe je dat al?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door crutz »

sirene schreef:Ik zou beginnen bij het laatste rechte stuk met aan aanleren. Dan plak je er steeds een stukje aan. Aanleertechnisch gezien is het veel logischer om bij het eind te beginnen en steeds een stukje terug eraan plakken. Of doe je dat al?

Inderdaad backchaining lijkt me de meest logische aanleerwijze

En iemand die ze vertrouwen (je vriend?) ze af laten zetten en zelf opvangen
Sandra&co

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ja ik kan wel eens zo'n haas namaken, dat moet de moeite niet zijn. Duque is dól op zijn bal, dus ik kan hem misschien ook wel interesseren voor iets anders. Wat betreft de baan beginnen bij start; volgens mij gaat die haas maar 1 kant op. M'n vriend kan over het algemeen niet mee want die traint met z'n eigen hond op zaterdagen, dus ik ben een beetje op mezelf aangewezen. Ik heb op advies van Janny iemand in de zandbak aangesproken die daar ook werkt, die zou m'n honden opvangen...maar gezien het feit dat ze gelijk weer naast me stonden, denk ik niet dat het gelukt is. Zoals ik al zei, ze laten zich door derden niet vangen. Maar misschien is het een idee om een paar keer het korte rechte stuk te laten vangen en zelf in de zandbak te staan, zodat ze de link leggen met mij dáár. Dan zou ik volgende keer eens moeten vragen of iemand van hen ze los kan gooien. Moet geen probleem zijn, want iedereen is daar even behulpzaam ;)

Met een andere (ervaren) hond mee laten rennen is me nog niet gelukt. Ik geef het elke keer bij inschrijving aan dat ik dat wel zou willen, maar niemand heeft tot nog toe gehapt. En zo goed ken ik die mensen niet dat ik ze al wil vragen hun baantijd te delen. De meeste honden zijn daar ook veel te snel voor ben ik bang, en Sofi is sowieso niet fanatiek genoeg dat ze een wedstrijd aan wil gaan.

Ik ga het met de gegeven tips eens proberen. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door sirene »

Sandra&co schreef: 28 mar 2021 20:06 Ja ik kan wel eens zo'n haas namaken, dat moet de moeite niet zijn. Duque is dól op zijn bal, dus ik kan hem misschien ook wel interesseren voor iets anders. Wat betreft de baan beginnen bij start; volgens mij gaat die haas maar 1 kant op.
Dan wacht je met hond op dat laatste rechte stuk en laat je hem los op het moment dat de haas voorbij schiet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door DeDiana »

Sandra&co schreef: 28 mar 2021 20:06 Ja ik kan wel eens zo'n haas namaken, dat moet de moeite niet zijn. Duque is dól op zijn bal, dus ik kan hem misschien ook wel interesseren voor iets anders. Wat betreft de baan beginnen bij start; volgens mij gaat die haas maar 1 kant op. M'n vriend kan over het algemeen niet mee want die traint met z'n eigen hond op zaterdagen, dus ik ben een beetje op mezelf aangewezen. Ik heb op advies van Janny iemand in de zandbak aangesproken die daar ook werkt, die zou m'n honden opvangen...maar gezien het feit dat ze gelijk weer naast me stonden, denk ik niet dat het gelukt is. Zoals ik al zei, ze laten zich door derden niet vangen. Maar misschien is het een idee om een paar keer het korte rechte stuk te laten vangen en zelf in de zandbak te staan, zodat ze de link leggen met mij dáár. Dan zou ik volgende keer eens moeten vragen of iemand van hen ze los kan gooien. Moet geen probleem zijn, want iedereen is daar even behulpzaam ;)

Met een andere (ervaren) hond mee laten rennen is me nog niet gelukt. Ik geef het elke keer bij inschrijving aan dat ik dat wel zou willen, maar niemand heeft tot nog toe gehapt. En zo goed ken ik die mensen niet dat ik ze al wil vragen hun baantijd te delen. De meeste honden zijn daar ook veel te snel voor ben ik bang, en Sofi is sowieso niet fanatiek genoeg dat ze een wedstrijd aan wil gaan.

Ik ga het met de gegeven tips eens proberen. Alvast bedankt!
En Duque en Sofi samen laten rennen? Dat heb ik ook wel eens gedaan met Amy en Amoz. Amoz bedacht de eerste keer op de renbaan op ongeveer 4/5de ineens dat hij mij kwijt was, maar rende het rondje uiteindelijk wel uit omdat ik al bij de finish naar hem stond te roepen. De tweede keer heb ik hem samen met Amy laten rennen en ook al is Amy een stuk sneller, toen rende hij het rondje wel goed uit achter Amy aan. Amy is ook wel eens halverwege een rondje opeens afgehaakt als ze bijvoorbeeld ergens van schrok, maar samen met Amoz had ik de indruk dat zij zich ook zekerder voelde. Daarna heeft Amoz nog een keer alleen een ronde gerend en toen was het kwartje blijkbaar gevallen, want rende hij zelf het hele rondje en snapte ook dat ik bij de finish stond te wachten.

Samen met een andere ervaren hond rennen kan natuurlijk ook in jullie baantijd ;-) Dan hapt er misschien makkelijker iemand toe die zijn hond nog wel een rondje wil laten rennen?
Sandra&co

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Sofi kan Duque de eerste x-aantal meters prima bijhouden, maar daarna gooit ze de handdoek in de ring. Korte pootjes. Dat merk ik met apporteren ook, ik moet ze apart van elkaar laten apporteren anders gaat Sofi er gewoon niet eens achteraan ;-)
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door DeDiana »

Sandra&co schreef: 28 mar 2021 20:33 Sofi kan Duque de eerste x-aantal meters prima bijhouden, maar daarna gooit ze de handdoek in de ring. Korte pootjes. Dat merk ik met apporteren ook, ik moet ze apart van elkaar laten apporteren anders gaat Sofi er gewoon niet eens achteraan ;-)
O, dat is jammer, dan werkt dat niet, nee.
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door Crescent »

Saba schreef: 27 mar 2021 23:15
(...)Een stukje echt konijnenbont aan het haas binden wordt ook wel eens gedaan bij honden die niet gelijk overtuigd zijn. (...)
Ik heb geen ervaring op de baan, maar mijn eerste vraag was ook; wat is het haas? Is het een dummy overtrokken met pluche, of is het een echte vacht? Gelooid of ongelooid? De keren dat mijn honden echt de knop om hadden gezet en geen stop meer hadden, was er altijd zweet, of een kadaver in het spel.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Sandra&co

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Het zijn gewoon witte lappen plastic;

Afbeelding
Gebruikersavatar
Galga's
Zeer actief
Berichten: 605
Lid geworden op: 10 mar 2018 11:12
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6
Locatie: WFO

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door Galga's »

Crescent schreef: 28 mar 2021 21:09
Saba schreef: 27 mar 2021 23:15
(...)Een stukje echt konijnenbont aan het haas binden wordt ook wel eens gedaan bij honden die niet gelijk overtuigd zijn. (...)
Ik heb geen ervaring op de baan, maar mijn eerste vraag was ook; wat is het haas? Is het een dummy overtrokken met pluche, of is het een echte vacht? Gelooid of ongelooid? De keren dat mijn honden echt de knop om hadden gezet en geen stop meer hadden, was er altijd zweet, of een kadaver in het spel.
Afhankelijk van de natheid van de baan zijn het plastic slierten of een slap nepbontje. Als de baan nat is, wordt het nepbontje te zwaar om rond te trekken en breekt de draad. Vandaar dat er dan plastic slierten gebruikt worden. Officieel mag er geen ongelooide vacht of kadaver aan. Er wordt soms wel een klein stukje gelooid konijnenbont tussen de nephaas gestopt. Wat je wel kunt doen, is vragen aan degene bij de opvang, of ze er voor jouw rit het bontje aan kunnen hangen. Voor onervaren honden is dat meestal geen probleem. Weet de draaier van Duques issue? Want de draaier kan ook nog spelen met de haas om Duques aandacht er beter bij te houden.

Iemand anders vragen om mee te lopen is nu met de corona regels lastig. Er mogen wel 2 honden gestart en opgevangen worden, maar dat moet dan gedaan worden door personen uit hetzelfde huishouden. Je moet zelf iemand regelen om samen te lopen, dat doet de indeler niet.

Een hond nog een keer extra laten lopen mag niet, een hond mag maximaal 2x trainen.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door blondie »

Vraagje, als je dit honden aanleert. Zijn ze dan buiten dat terrein niet ook enorm getriggerd om achter iets aan te gaan?
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door sirene »

blondie schreef: 29 mar 2021 12:17 Vraagje, als je dit honden aanleert. Zijn ze dan buiten dat terrein niet ook enorm getriggerd om achter iets aan te gaan?
De meeste honden schijnbaar niet wat ik hoor. Maar ik doe het nooit meer. Doña en Spring werden samen al hysterisch van een wapperend plastic zakje in een boom na de coursing en renbaandag. Heeft maanden geduurd voordat ze weer normaal deden. Het was echt hartstikke leuk maar sommige honden generaliseren als gekken. Als het daar mag, mag het overal.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door DeDiana »

blondie schreef: 29 mar 2021 12:17 Vraagje, als je dit honden aanleert. Zijn ze dan buiten dat terrein niet ook enorm getriggerd om achter iets aan te gaan?
Bij Amy heb ik daar niets van gemerkt. Dat instinct heeft ze toch wel, het is niet meer of minder geworden door naar de renbaan te gaan. Dat is zo'n specifieke omgeving en Amy heeft dat niet gegeneraliseerd naar andere omgevingen. Ook kreeg ze van mij een 'go!' als toestemming om te gaan (zoals we dat bijvoorbeeld ook trainen met een flirt pole en impulsbeheersing) en had ze al lang in de gaten dat die lure geen levend beestje was, want in dat geval reageert ze veel heftiger :schrik: Ze is ook helemaal niet geïnteresseerd in die lure, of die nou van plastic is of een bontje, ze reageert puur op de snelle beweging. Ze kan echt doodkalm aan de start staan en kijkt amper naar de lure, tot hij opeens snel gaat bewegen, en dan gaat het knopje meteen om bij haar. Dat instinct om achter iets aan te gaan wat snel beweegt zit er gewoon in en dat is dus bij Amy niet meer of minder geworden, haar impulscontrole en gehoorzaamheid in de loop der tijd wel waardoor ze nu te stoppen is als ik op tijd ben.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door blondie »

Vroeg het me af, maar met name bij inderdaad wat oudere honden.
Van pakwerk en bijtwerk bijvoorbeeld weet ik omdat ik het zelf heb gedaan ooit, dat de honden buiten echt niet dan ineens in mensen gaan hangen bijvoorbeeld (de normale types dan).

En nu heb ik waarschijnlijk een kruising waar windhond in zit, en ik gok dat ze dit geweldig zou vinden. Maar nu, terwijl ze ongeveer 1 jaar oud is, ben ik buiten nog veel te veel bezig met voorkomen van het gaan op rennende katten, opvliegende ganzen van een kade af e.d.

Ik zit dus wat vooruit te denken en vandaar mijn vraag. Stel dat je dit op een renbaan stimuleert, wat gebeurt er dan in die koppies als je er buiten mee loopt en je wil ze los kunnen laten lopen.

Op dit moment bij Chara zit ik dus tussen dingen in, ze is deels herder, maar ik merkt dat afleiden met speeltjes niet genoeg effect heeft (ze is even geïnteresseerd, maar verliest daarna ook snel de interesse), en dat focus op dingen waar ze achteraan kan gaan groot is.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb niet alles gelezen maar mijn honden zouden het alleen doen als de haas precies vlak voor ze blijft. Dus dan gaan ze verder. Als ze achter de edelherten aangaan geven ze pas op als de afstand groter wordt en ze dus meer en meer achterstand krijgen. Met de hakken van de edelherten voor hun neus gaan ze door. Dus de haas zo laten gaan dat hij precies een meter of twee drie ervoor zit. Gaan ze dan nog steeds niet?
Afbeelding
Sandra&co

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik merk geen greintje verschil, ze jagen nog steeds nergens achteraan ;)

@Laeken: de haas gaat niet ver voor ze uit, inderdaad iets van 3 meter.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door sirene »

Sandra&co schreef: 29 mar 2021 19:07 Ik merk geen greintje verschil, ze jagen nog steeds nergens achteraan ;)
Zelfs op de renbaan niet :mrgreen:

Bij mijn andere honden merkte ik toen ook geen verschil hoor. En de meeste mensen merken geen verschil.
Doña en Spring kwamen ook teruggelopen voor de eerste bocht op de renbaan de eerste keer, zo van "dat mocht vast niet". Toen ze bij de coursing ineens doorhadden dat het echt mocht gingen ze helemaal los :cheer: en daarna stond ik een keer met twee gillende honden aan een lijntje toen ik aan het wandelen was omdat er een plastic zakje in een boom liep te wapperen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Sandra&co

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Nou ja de eerste meters gaan keigoed. Bloedfanatiek. Elke keer als ze het brommertje horen ronken staan ze op scherp, zelfs nuchtere Sofi wordt dan hysterisch :mrgreen: Het is meer dat dat moment van gekte en achteraanjagen verlengd moet worden.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door sirene »

Ik blijf bij backchaining. Achteraan beginnen dus.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Saba
Zeer actief
Berichten: 520
Lid geworden op: 03 sep 2008 16:13

Re: Renbaan goed aanleren

Ongelezen bericht door Saba »

laeken schreef: 29 mar 2021 14:35 Ik heb niet alles gelezen maar mijn honden zouden het alleen doen als de haas precies vlak voor ze blijft. Dus dan gaan ze verder. Als ze achter de edelherten aangaan geven ze pas op als de afstand groter wordt en ze dus meer en meer achterstand krijgen. Met de hakken van de edelherten voor hun neus gaan ze door. Dus de haas zo laten gaan dat hij precies een meter of twee drie ervoor zit. Gaan ze dan nog steeds niet?
Dat is heel goed opgemerkt. Een goede draaier kan het haas kort voor de hond draaien om ze extra te prikkelen, maar je moet dat als eigenaar vantevoren zelf even aangeven bij de organisatie/draaier. Het kan inderdaad een hoop uitmaken.

Mijn eigen honden weten heel goed het verschil tussen de baan/coursing en de dagelijkse dingen. De mijne lopen op geschikte plekken zoals het strand en andere gebieden zonder zichtbaar wild los en ze blijven goed bij me. Ik heb zelf dus niet gemerkt dat ze er anders van worden, maar zoals DeDiana zei heeft een windhond in principe een instinct dat wordt getriggerd door een bepaalde soort beweging, maar voor andere types hond kan het natuurlijk anders zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”