Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat communiceert zij met dit gegrom?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Kirry
Zeer actief
Berichten: 1555
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:01
Aantal honden: 0

Wat communiceert zij met dit gegrom?

Ongelezen bericht door Kirry »

Ik laat een hondje uit en ik snap haar gedrag niet zo goed.
Ze gromt naar werkelijk elke hond die wij tegenkomen, maar.. als ze kwispelt en gromt, dan is het okay. (zegt de baas.) Als ze dus niet kwispelt en gromt, dan is het oppassen.

Ik kan haar nog niet loslaten, want we leren elkaar kennen en ze heeft nog bananen in haar oren, dus ik oefen met haar terugkom -en aandachts oefeningen aan de lange lijn. En dit gaat erg goed. En ik durf haar nog niet los te laten, want ik snap dit gedrag nog niet. Al zou ik begrijpen dat dit juist contraproductief is.

Vanmiddag komt er een hond op haar afgedenderd en mevrouw verstart en begint dus te grommen. Ik verwachtte een uitval zodra de hond binnen bereik was. Ik vroeg de baas de hond mee te nemen, maar die maakte een heel punt van de lijn en vroeg wat mijn probleem was. Punt is; geen idee wat mijn probleem was. Ik snap deze grommende hond aan de lijn niet. Tis een beetje Jantje huilt, Jantje lacht verhaal.

Waarom gromt ze nu de hele tijd naar honden? Zelfs naar hondjes die ze kent, dan lijkt het wel een soort begroeting. Waarom? :denken:

Kan iemand mij even helpen met wat inzicht hierin en hoe dit te benaderen?
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Wat communiceert zij met dit gegrom?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Eigenlijk zou je het eens moeten filmen, zo is het een beetje lastig inschatten zonder haar lichaamshouding en de rest van haar reactie en die van de andere hond te kunnen zien.
Gebruikersavatar
Kirry
Zeer actief
Berichten: 1555
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:01
Aantal honden: 0

Re: Wat communiceert zij met dit gegrom?

Ongelezen bericht door Kirry »

Goed. Ik zal het eens filmen aan de lijn, en eveneens beginnen met haar los te laten lopen. Hondje loopt los met baas, plek afhankelijk. Tis een lieve dame die graag snuffelt tot ze een ons weegt.
Donderdag gaan we weer op stap.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Wat communiceert zij met dit gegrom?

Ongelezen bericht door Persistence »

In het park hier loopt een shih tzu die altijd grommend en met stijve poten op de honden afkomt. In eerste instantie deinzen honden dan vaak even terug, maar daarna gewoon snuffelen. Kan goed gaan, of ze kunnen een veeg uit de pan krijgen. Tis geen ouwe chagrijn want hij is nog maar 5. Het komt over als onzeker en toch een grote mond hebben, hij stelt de kaders.
Gebruikersavatar
Kirry
Zeer actief
Berichten: 1555
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:01
Aantal honden: 0

Re: Wat communiceert zij met dit gegrom?

Ongelezen bericht door Kirry »

Ze is al wat ouder. Bijna 10. Én loopt een beetje moeilijk deze week. Misschien bromt ze een beetje als een oud dametje wiens heup opspeelt door het waterkoude weer.
Gebruikersavatar
Pemba
Zeer actief
Berichten: 14575
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:22
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Wat communiceert zij met dit gegrom?

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik zou de hond alleen los laten lopen in overleg met de baas.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kirry
Zeer actief
Berichten: 1555
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:01
Aantal honden: 0

Re: Wat communiceert zij met dit gegrom?

Ongelezen bericht door Kirry »

Pemba schreef: 22 mar 2021 22:17 Ik zou de hond alleen los laten lopen in overleg met de baas.
Dat mag. Baas zegt dat ze er niet vandoor gaat. Die wilde haren is ze kwijt.
Gebruikersavatar
Kirry
Zeer actief
Berichten: 1555
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:01
Aantal honden: 0

Re: Wat communiceert zij met dit gegrom?

Ongelezen bericht door Kirry »

metav schreef: 23 mar 2021 08:57 Daisy begroet ook iedere hond met een grom maar vechten gebeurt tot nu toe nooit
Dus ik zeg altijd dat is haar manier van begroeten
Ze komt er altijd mee weg bij grote en kleine honden dus ik maak me er niet meer druk om
ze krijgt bijna iedere hond aan het spelen en rennen met haar
Haha, zoiets vermoed ik dus ook een beetje, maar waarom dan zo? Zo gek. Ik loop toch ook niet binnen bij mijn moeder zeggende: "What up, bitch?" :Q:
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Wat communiceert zij met dit gegrom?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Gait bromt o.a. bij het begroeten van bekende mensen. Dat klinkt bijna als grommen, maar toch klinkt het anders. Filmpje zou meer duidelijkheid kunnen geven over de betekenis van het grommen
https://youtu.be/eXJFMb5vZ4g
Gebruikersavatar
Kirry
Zeer actief
Berichten: 1555
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:01
Aantal honden: 0

Re: Wat communiceert zij met dit gegrom?

Ongelezen bericht door Kirry »

Fotogravinnetje schreef: 23 mar 2021 14:46 Gait bromt o.a. bij het begroeten van bekende mensen. Dat klinkt bijna als grommen, maar toch klinkt het anders. Filmpje zou meer duidelijkheid kunnen geven over de betekenis van het grommen
https://youtu.be/eXJFMb5vZ4g
Ik ga er morgen eens opletten en proberen te filmen, maar volgens mij klinkt het net als Gait doet!
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Wat communiceert zij met dit gegrom?

Ongelezen bericht door Persistence »

Kirry schreef: 23 mar 2021 12:54 Ik loop toch ook niet binnen bij mijn moeder zeggende: "What up, bitch?" :Q:
:LOL:
Bella begroet honden ook door in ogen of oren te likken ipv onder de staart te snuffelen.
Tja sommige hebben de sociale boot gemist :mrgreen:
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Wat communiceert zij met dit gegrom?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Persistence schreef: 23 mar 2021 19:55
Kirry schreef: 23 mar 2021 12:54 Ik loop toch ook niet binnen bij mijn moeder zeggende: "What up, bitch?" :Q:
:LOL:
Bella begroet honden ook door in ogen of oren te likken ipv onder de staart te snuffelen.
Tja sommige hebben de sociale boot gemist :mrgreen:
:mrgreen: Die van mij niet, maar die zijn bij honden helemaal niet zo konterig. Ze willen weten wat er is gegeten, niet wanneer er is gescheten.

Maar goed, sommige honden zijn inderdaad gewoon contactgestoord zonder onvriendelijke bedoelingen. Sociaal vaardige honden prikken daar makkelijk doorheen.
Hier is er een die een verschrikkelijk grimas trekt naar iedere hond. Ik zou hem wegdoen :LOL: , zij vinden het schattig.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Wat communiceert zij met dit gegrom?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Onze buurchihuahua doet dat naar mensen die ze leuk vindt. Haar baasjes bij thuiskomst, maar ook andere leuke mensen. En bij Elco en Gait. Die vindt ze echt heel erg leuk. Ziet er inderdaad heel raar uit, maar ook wel schattig
Gebruikersavatar
Kirry
Zeer actief
Berichten: 1555
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:01
Aantal honden: 0

Re: Wat communiceert zij met dit gegrom?

Ongelezen bericht door Kirry »

Frootje schreef: 24 mar 2021 10:19 Saar deed dat ook altijd, maar die was ook inderdaad contactgestoord. Naar andere honden deed ze het overigens niet maar mensen werden standaard begroet met gekwispel, gebrom en een opgetrokken bovenlip. Mensen vonden dat vaak een beetje spannend maar ze bedoelde er niets mee, ze had gewoon echt totaal niet door hoe je ‘blij zijn’ moest uiten op zo’n moment. Ze was soms wel een beetje vreemd. :F:
Zo voelde ik mij ook altijd een beetje in de kroeg vroeger. :F:
Gebruikersavatar
Kirry
Zeer actief
Berichten: 1555
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:01
Aantal honden: 0

Re: Wat communiceert zij met dit gegrom?

Ongelezen bericht door Kirry »

Persistence schreef: 23 mar 2021 19:55
Kirry schreef: 23 mar 2021 12:54 Ik loop toch ook niet binnen bij mijn moeder zeggende: "What up, bitch?" :Q:
:LOL:
Bella begroet honden ook door in ogen of oren te likken ipv onder de staart te snuffelen.
Tja sommige hebben de sociale boot gemist :mrgreen:
IN de ogen te likken? Haha. Dat is helemaal maf.
MyDoggie2020
Actief
Berichten: 212
Lid geworden op: 12 nov 2021 18:49
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

Re: Wat communiceert zij met dit gegrom?

Ongelezen bericht door MyDoggie2020 »

M'n labrador komt weleens een andere hond tegen (vrouwtje, veel ouder) en ze spelen hartstikke leuk samen, maar die andere hond blaft continu tegen m'n lab. Ze hebben beide hun staart op neutraal én zwiepen ermee, dus het zal wel goed zijn. Maar ook ik snap het geblaf niet, wat wil ze er nou mee zeggen? Het blijft bij flink blaffen, ze bijt hem niet.

Mijn labrador is trouwens heel onderdanig, en kan soms best wild zijn. Dat is gewoon z'n enthousiasme. Ieder tontie is een potentieel vriendje/speelkameraadje.
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat communiceert zij met dit gegrom?

Ongelezen bericht door Habibi »

Zonder filmpje durf ik er weinig van te zeggen.

Blaffen kan van alles betekenen eigenlijk.


Bij de mijne kan het betekenen dat hij wil uitdagen tot spel, of dat hij iets niet vertrouwd, of dat hij ongeduldig is en actie wil.
Afhankelijk van de rest van de situatie.

Maar bij andere honden kunnen er nog andere motieven zijn.


Zo ook grommen.
De mijne doet dat -heeeeeeel vervaarlijk- in spel met mij.
Maar dat is puur spel, en als ik zeg dat het klaar is houdt hij ook echt direct op, én hij is heel voorzichtig met mijn handen.
Maar het klinkt heel heftig (voor een hondje van 19 weken dan :LOL: )
Hij gromt een énkele keer ook als hij iets niet vertrouwd.
(Man in het donker met zaklamp op het pad voor mijn huis, afgelopen week)
Afbeelding
teckeltoos
Zeer actief
Berichten: 13884
Lid geworden op: 06 sep 2002 10:15
Aantal honden: 0

Re: Wat communiceert zij met dit gegrom?

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Kwispelen is niet alleen maar een uiting van pret.
Het kan ook een uiting van, spanning, angst en zelfs dominantie zijn.
Met het zwaaien met de staart verspreidt de hond ook zijn/haar geur beter.
Het is de manier van kwispelen in combinatie met de lichaamshouding die iets zegt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”