Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden en hun -kuch- persoonlijke ontwikkeling

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Honden en hun -kuch- persoonlijke ontwikkeling

Ongelezen bericht door Marlett »

Ik wist even geen andere titel, honden en humeur zou de lading niet dekken. N.a.v. het topic over Bronco die na zijn castratie meer contact zocht, bedacht ik me dat dat bij Tosca ook het geval is. Honden veranderen dus, soms door castratie, een incident of training.

Bij Tosca lijkt het te komen door veel te belonen op inchecken tijdens de wandeling en doordat ik veel vaker spelletjes met haar doe, kennelijk word ik daar veel interessanter door. Gisteren op de losloopdijk bleef ze ook maar bij me in de buurt, niks wegsjezen tot de horizon, even kijken bij wat vogels en weer terug. Ze is ook aanhankelijker naar ons. Het uitvallen naar andere honden gebeurt ook veel en veel minder.

Het kan natuurlijk ook komen doordat ze weer wat ouder is, tweeënhalf inmiddels. Of omdat ze één keer in de maand twee dagen naar een een hondenopvang gaat en daar veel met andere honden speelt of leert ze juist links te laten liggen. Of omdat we pas een week echt rust hebben gehouden omdat ze pijn in haar rug had en ze dus misschien ook echt eens even helemaal kon opladen. Of de combinatie van dit alles.

Dat bracht me dus bij de vraag... (ik voel me nu de Man bijt hond Babbelbox) welke ontwikkeling in gedrag of karakter heb jij gemerkt bij je hond en kun je ook verklaren waardoor dat kwam?
Gebruikersavatar
Lunatic
Zeer actief
Berichten: 8931
Lid geworden op: 17 jan 2011 18:53
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Honden en hun -kuch- persoonlijke ontwikkeling

Ongelezen bericht door Lunatic »

Bedoel je specifiek na de castratie of in het algemeen?

Zinzi is niks veranderd na haar castratie, ze is nog steeds een aanhankelijk blij ei, markeert nog steeds als een malle tegen bomen en struiken met haar poot omhoog :F: is een meester in het negeren van andere honden, maar staat enorm haar vrouwtje als er honden vervelend komen doen, dat gezeur wil ze niet en dat maakt ze heel duidelijk. Ook nu merk ik dat als er een losse hond aan komt, Zojla vind nog veel onvoorspelbare dingen eng, dus staat Zinzi voor haar om die hond op te vangen en weg te snauwen. Het enige wat veranderd is, is dat ze nu al aankomt als ze alleen maar naar een koekje kijkt :ugh:

Als je zonder castratie bedoeld, dan maken honden, net als kinderen heel veel ontwikkelingen door, teveel om op te noemen :LOL:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Honden en hun -kuch- persoonlijke ontwikkeling

Ongelezen bericht door Marlett »

Nou, met of zonder. Het is misschien ook wel een beetje naïef van me om te denken dat ze de hele tijd hetzelfde blijven. :Q:
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Honden en hun -kuch- persoonlijke ontwikkeling

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik merk Dat Boots, minder op honden is de laatste 6 maanden , ging hij voorheen altijd voorzichtig heen en kijken, nu gaat ie er met een grote boog omheen en als het niet hoeft gaat ie er ook niet naar toe, Zuri blijft gewoon Zuri ( zijn vind hollandse honden onbeschoft en moet er niets van hebben , buitenlanders daarentegen benaderen haar anders en dat gaat wel goed met passeren en zo ) en Zillion is een baasgerichte hond die kijkt en blijft kijken wat ik van iets vind en hij gaat ook nooit verder dan 10 meter uit mijn aura ...
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Honden en hun -kuch- persoonlijke ontwikkeling

Ongelezen bericht door DeDiana »

S@ndr@ schreef: 22 mar 2021 12:47 Ik merk Dat Boots, minder op honden is de laatste 6 maanden , ging hij voorheen altijd voorzichtig heen en kijken, nu gaat ie er met een grote boog omheen en als het niet hoeft gaat ie er ook niet naar toe, Zuri blijft gewoon Zuri ( zijn vind hollandse honden onbeschoft en moet er niets van hebben , buitenlanders daarentegen benaderen haar anders en dat gaat wel goed met passeren en zo ) en Zillion is een baasgerichte hond die kijkt en blijft kijken wat ik van iets vind en hij gaat ook nooit verder dan 10 meter uit mijn aura ...
Haha, wat grappig, dat geldt ook voor Amy - nu we in 'het buitenland' wonen zijn vreemde honden opeens niet meer zo tot helemaal niet meer stom :mrgreen: Maar vreemde honden naderen hier ook veel voorzichtiger en dan vindt Amy het wel prima.

Verder hebben mijn honden allemaal zulke ontwikkelingen doorgemaakt dat ze nu eigenlijk totaal andere honden zijn dan toen ze net bij mij kwamen (Amy, Amoz en Arlo) of toen ze nog jong en onvolwassen waren. Mila is zekerder en stabieler geworden, Amy is van wereldvreemd wild beest veranderd in behoorlijk aangepaste allemansvriend, Amoz is van angstbijter die niets van mensen wilde weten een vriendelijke, meegaande hond geworden die zich compleet op zijn gemak voelt bij bekende en vreemde mensen en Arlo is van bange poeperd die overal van schrok een vrolijke flierefluiter geworden.
Qua castratie is Amy de enige die gecastreerd is in de tijd dat ik haar al had en zij is daar niets door veranderd.
Kaylee#
Actief
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 jul 2017 19:59
Aantal honden: 6

Re: Honden en hun -kuch- persoonlijke ontwikkeling

Ongelezen bericht door Kaylee# »

Mijn reu van nu 10, heeft 7,5 jaar lang los kunnen lopen waar ik ook kwam. Nooit problemen met vechten, passende reuen die gewoon het gevecht niet aangingen enz. heerlijk lopen dus ondanks dat het een intacte reu is.
Tot bijna 3 jaar gelden, hij werd in 14 dagen tijd door twee verschillende rottweilers flink gegrepen en beide keren kon ik naar de dierenarts met hem.
Helaas vanaf dat moment als hij in de verte een hond ziet, dan word ie al alert en als die hond binnen de 20 meter is is hem dan duikt ie er gelijk op om dan pas als die andere hond op de grond ligt te kijken of die hond kwaat in de zin heeft.
Hij loopt dus alleen nog los waar ik goed overzicht hebt.
De eerste twee keer dat hij mogt dekken na die incidenten wilde hij ook eerst erop duiken tot hij op een meter afstand ineens rook dat de teef loops was was het goed.
Dat heeft hij nu gelukkig niet meer.
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Honden en hun -kuch- persoonlijke ontwikkeling

Ongelezen bericht door Marlett »

DeDiana schreef: 22 mar 2021 15:52(...)

Verder hebben mijn honden allemaal zulke ontwikkelingen doorgemaakt dat ze nu eigenlijk totaal andere honden zijn dan toen ze net bij mij kwamen (Amy, Amoz en Arlo) of toen ze nog jong en onvolwassen waren. Mila is zekerder en stabieler geworden, Amy is van wereldvreemd wild beest veranderd in behoorlijk aangepaste allemansvriend, Amoz is van angstbijter die niets van mensen wilde weten een vriendelijke, meegaande hond geworden die zich compleet op zijn gemak voelt bij bekende en vreemde mensen en Arlo is van bange poeperd die overal van schrok een vrolijke flierefluiter geworden.
Qua castratie is Amy de enige die gecastreerd is in de tijd dat ik haar al had en zij is daar niets door veranderd.
Van wat ik lees in andere topics, denk ik dat jij een hele goede invloed op ze hebt/bent. Hoe doe je dat? Ik snap dat je niet een één-twee-drietje hiervoor hebt, maar ik ben wel benieuwd, welke stappen jij belangrijk vindt om je honden stabiel, vriendelijk en meegaand te laten worden.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Honden en hun -kuch- persoonlijke ontwikkeling

Ongelezen bericht door DeDiana »

Marlett schreef: 22 mar 2021 16:49
DeDiana schreef: 22 mar 2021 15:52(...)

Verder hebben mijn honden allemaal zulke ontwikkelingen doorgemaakt dat ze nu eigenlijk totaal andere honden zijn dan toen ze net bij mij kwamen (Amy, Amoz en Arlo) of toen ze nog jong en onvolwassen waren. Mila is zekerder en stabieler geworden, Amy is van wereldvreemd wild beest veranderd in behoorlijk aangepaste allemansvriend, Amoz is van angstbijter die niets van mensen wilde weten een vriendelijke, meegaande hond geworden die zich compleet op zijn gemak voelt bij bekende en vreemde mensen en Arlo is van bange poeperd die overal van schrok een vrolijke flierefluiter geworden.
Qua castratie is Amy de enige die gecastreerd is in de tijd dat ik haar al had en zij is daar niets door veranderd.
Van wat ik lees in andere topics, denk ik dat jij een hele goede invloed op ze hebt/bent. Hoe doe je dat? Ik snap dat je niet een één-twee-drietje hiervoor hebt, maar ik ben wel benieuwd, welke stappen jij belangrijk vindt om je honden stabiel, vriendelijk en meegaand te laten worden.
Ik doe volgens mij niet zo veel bijzonders hoor, het is vooral aan de honden zelf en aan Mila te danken :F:
Mila leert sowieso elke hond in een mum van tijd manieren :engel: Het enige wat ik doe is vertrouwen en veiligheid bieden, de hond altijd veel succeservaringen laten opdoen en dus ook niets verwachten wat op dat moment voor de hond nog te veel gevraagd is, veel samen zijn en doen en daarbij inspelen op wat de hond leuk vindt en goed kan. En kalm, duidelijk, consequent en positief zijn, je focussen op wat wél goed gaat en hoe je dat uit kunt bouwen in plaats van je concentreren op wat er niet goed gaat.
Maar ze zijn allemaal heel verschillend, dus bij elke hond liggen de accenten weer anders.
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Honden en hun -kuch- persoonlijke ontwikkeling

Ongelezen bericht door Dennenappel »

DeDiana schreef: 22 mar 2021 17:14
Marlett schreef: 22 mar 2021 16:49
DeDiana schreef: 22 mar 2021 15:52(...)

Verder hebben mijn honden allemaal zulke ontwikkelingen doorgemaakt dat ze nu eigenlijk totaal andere honden zijn dan toen ze net bij mij kwamen (Amy, Amoz en Arlo) of toen ze nog jong en onvolwassen waren. Mila is zekerder en stabieler geworden, Amy is van wereldvreemd wild beest veranderd in behoorlijk aangepaste allemansvriend, Amoz is van angstbijter die niets van mensen wilde weten een vriendelijke, meegaande hond geworden die zich compleet op zijn gemak voelt bij bekende en vreemde mensen en Arlo is van bange poeperd die overal van schrok een vrolijke flierefluiter geworden.
Qua castratie is Amy de enige die gecastreerd is in de tijd dat ik haar al had en zij is daar niets door veranderd.
Van wat ik lees in andere topics, denk ik dat jij een hele goede invloed op ze hebt/bent. Hoe doe je dat? Ik snap dat je niet een één-twee-drietje hiervoor hebt, maar ik ben wel benieuwd, welke stappen jij belangrijk vindt om je honden stabiel, vriendelijk en meegaand te laten worden.
Ik doe volgens mij niet zo veel bijzonders hoor, het is vooral aan de honden zelf en aan Mila te danken :F:
Mila leert sowieso elke hond in een mum van tijd manieren :engel: Het enige wat ik doe is vertrouwen en veiligheid bieden, de hond altijd veel succeservaringen laten opdoen en dus ook niets verwachten wat op dat moment voor de hond nog te veel gevraagd is, veel samen zijn en doen en daarbij inspelen op wat de hond leuk vindt en goed kan. En kalm, duidelijk, consequent en positief zijn, je focussen op wat wél goed gaat en hoe je dat uit kunt bouwen in plaats van je concentreren op wat er niet goed gaat.
Maar ze zijn allemaal heel verschillend, dus bij elke hond liggen de accenten weer anders.
Haha die Mila, ik heb echt beeld :I:
Dat is toch geweldig, dat is onbetaalbaar!
Cash is nu ruim 3 en die is ook zo geweldig met andere honden, die aangeboren beleefdheidsvormen :mrgreen:
Sandra&co

Re: Honden en hun -kuch- persoonlijke ontwikkeling

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Sofi was voor haar nest een pittig fel ding. Ze is nu iets -iéts- gemoedelijker. Ze maakt nog steeds graag haar punt maar vindt het ook wel prima als ik het voor d'r regel.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Honden en hun -kuch- persoonlijke ontwikkeling

Ongelezen bericht door blondie »

Bij de herplaatste honden die ik kreeg waarvan ik ook de baasjes kende, en wat van hun opgroeien wist, vond ik het vooral grappig om te zien hoe ze veranderden.
Deels opvoeding, maar ook soms vertrouwen terug geven, of juist wat meer begrenzen omdat ze wat te vrij waren gelaten.
De een zag ik groeien in zelfvertrouwen, de ander ging leren begrijpen dat het ook leuk was om samen te werken.
Weer een ander die gewend was om eigen plan te trekken en zich af te zonderen, bleek het ook eigenlijk best prettig te vinden om steun te zoeken (en te krijgen) en om onder de mensen en andere huisgenoten te verblijven.

Had niets te maken met medische ingrepen, maar wel met andere woonomgeving en andere baasjes.

En nu bij de nieuwe dame moet ik ook alleen maar weer lachen om dat proces te zien ontwikkelen van een redelijk al vrije hond, die ook niet schroomde om een punt te durven maken, naar een dame die gewoonweg ineens los komt, een blije toet trekt en ineens pup lijkt te worden, terwijl in eerste instantie je toch wel soms dacht met een redelijk volwassen hond van doen te hebben. :mrgreen:
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Honden en hun -kuch- persoonlijke ontwikkeling

Ongelezen bericht door DeDiana »

Dennenappel schreef: 31 mar 2021 11:31 Haha die Mila, ik heb echt beeld :I:
Dat is toch geweldig, dat is onbetaalbaar!
Cash is nu ruim 3 en die is ook zo geweldig met andere honden, die aangeboren beleefdheidsvormen :mrgreen:
Ik zou niet direct willen zeggen dat Mila alleen maar geweldig is met andere honden, ze kan echt een bazig, opvliegend kreng zijn hoor :schrik: Maar die voorbeeldfunctie bevalt haar wel en voert ze vol overgave uit. Wat betreft huisregels, beleefsheidsvormen en 'zo doen we dat hier' is ze onbetaalbaar ja, en nog steeds kijken de andere honden eerst naar Mila als ze niet zeker weten wat ze van een situatie moeten denken of wat er staat te gebeuren :mrgreen:
Wat erg leuk was om te zien toen Arlo hier kwam, is dat Amy nu een deel van die rol op zich heeft genomen :I: Maar het uitleggen van de regels en grenzen ligt nog steeds bij Mila.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”