Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

een moeilijk manneke

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Dazzle
Actief
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 dec 2002 20:49
Aantal honden: 3

een moeilijk manneke

Ongelezen bericht door Dazzle »

Inmiddels woont Miro alweer ruim een jaar bij ons. Miro komt uit Spanje en daar is niet veel over bekend, behalve dat hij met veel andere hondjes op een dakterras zat. Miro was geadopteerd en naar Belgie verhuist maar na een maand terug gebracht (naar de opvang van de stichting) omdat hij niet met mannen zou kunnen. Bij de opvang heeft hij ca. 10 maanden gezeten tot hij ook daar weg moest en zo kwam hij bij ons. Wij zochten een speelmaatje voor onze kleine Beaula. Wat dat laatste betreft is het een match made in heaven. Ze kunnen geweldig met elkaar overweg, lekker spelen en ravotten. Miro had/heeft een flinke rugzak. De eerste maanden pieste hij alles onder van de stress, zelfs een keer een epileptische aanval puur van de stress. In het afgelopen jaar is dat gelukkig wel minder geworden, alleen nog af en toe een plasje tegen de deurpost om te vertellen dat hij hier woont maar geen stressplassen meer. Waar ik langzaam maar zeker helemaal hopeloos van wordt is zijn geblaf. Als hij maar denkt iets te horen (buiten of boven) dat komt er zo'n keiharde, schelle blaf waarvan je tegen het plafond schiet van de schrik. Het is niet alleen het onverwachtse blaffen, als hij iemand op de trapt hoort dan blaft hij ook en uiteraard als er iemand aan de deur staat maar dat laatste valt bij mij onder de catogorie 'normaal'. Als hij iemand op de trapt hoort blaft hij en loopt dan al hijgend en piepend te stressen, ook als er iemand binnen komt. Het vreemde is dat hij dit gedrag nog steeds heeft naar de 2 nog thuiswonende jongens (25 en 23). Bij mijn man en mij is het gelukkig een stuk minder. Ook loopt hij nog steeds constant achter mij aan. Als ik in huis bezig bent is hij mijn schaduw. Inmiddels kan ik hem wel uit de keuken sturen maar verder blijft hij achter mij aan huppelen, ondanks dat ik dit gedrag al vanaf het begin negeer.
Uiteraard van alles al geprobeerd zoals bach bloesem en een luchtje waar hij rustig van moet worden, met brokjes belonen en afleiden als er iemand komt en hij is stil, maar we komen niet verder. Ondanks dat de andere 2 hondjes lekker liggen te pitten overdag blijft hij onrustig. Alleen 's nachts (bij ons op bed) ontspant hij en gaat hij lekker slapen. Wat kan ik nog doen om dit manneke wat lekkerder in zijn vel te laten zitten? Hopelijk is er hier nog iemand met tips wat ik nog kan proberen.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: een moeilijk manneke

Ongelezen bericht door Emma »

dat is lastig, omdat het dus ook een stressvolle hond is, begrijp ik?
Dus de directe en strengere aanpak geeft te veel stress denk ik.

Ik zou er een kort riempje aan hangen, en door de dag door een koekje als hij stil is, en bij blaffen naar zijn mand toe begeleiden door middel van de riem. Rustig zeggen dat hij stil moet zijn, wat in het begin niet zal lukken. Maar bij veel belonen als hij stil is, zal het kwartje misschien vallen.

Wat heeel belangrijk is, is consequent zijn in je aanpak. Is moeilijk, maar de enige optie om te slagen.
Wat ook belangrijk is, is dat hij zijn ei kwijt kan. Opgekropte energie en de stress die hij snel heeft, houdt het blaffen in stand. Heb je al zoekspelletjes in huis geprobeerd? Brokje in handdoek stoppen. Brokje in huis verstoppen etc. Dat verlegd de concentratie even op andere dingen.

Hij blaft als je kinderen de trap oplopen. Misschien kan je steeds als je kinderen de trap af komen, hem iets lekkers laten geven. En je andere hond ook. Zodat hij zich gaat focussen op een snoepje en vergeet te blaffen.
Dazzle
Actief
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 dec 2002 20:49
Aantal honden: 3

Re: een moeilijk manneke

Ongelezen bericht door Dazzle »

Emma schreef: 03 feb 2021 16:45 dat is lastig, omdat het dus ook een stressvolle hond is, begrijp ik?
Dus de directe en strengere aanpak geeft te veel stress denk ik.

Ik zou er een kort riempje aan hangen, en door de dag door een koekje als hij stil is, en bij blaffen naar zijn mand toe begeleiden door middel van de riem. Rustig zeggen dat hij stil moet zijn, wat in het begin niet zal lukken. Maar bij veel belonen als hij stil is, zal het kwartje misschien vallen.

Wat heeel belangrijk is, is consequent zijn in je aanpak. Is moeilijk, maar de enige optie om te slagen.
Wat ook belangrijk is, is dat hij zijn ei kwijt kan. Opgekropte energie en de stress die hij snel heeft, houdt het blaffen in stand. Heb je al zoekspelletjes in huis geprobeerd? Brokje in handdoek stoppen. Brokje in huis verstoppen etc. Dat verlegd de concentratie even op andere dingen.

Hij blaft als je kinderen de trap oplopen. Misschien kan je steeds als je kinderen de trap af komen, hem iets lekkers laten geven. En je andere hond ook. Zodat hij zich gaat focussen op een snoepje en vergeet te blaffen.
Dat laatste hebben we geprobeerd maar na ongeveer 3kwart jaar hebben de jongens het opgegeven. Dat begrijp ik wel want het is erg irritant. Na het focussen op het lekkers blijft hij nog even nerveus. Heen en weer lopen en geeuwen. Die zoekspelletjes gaan we zeker proberen, dank je wel voor het meedenken en voor je tips.
Wildflower
Zeer actief
Berichten: 1461
Lid geworden op: 19 feb 2008 15:32
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

Re: een moeilijk manneke

Ongelezen bericht door Wildflower »

Houd hij van met een speeltje in zijn mond lopen?
Ik heb een kruising Teckel/Hussel/Cairn Terriër gehad die ook zo verschrikkelijk vocaal was en om álles blafte. Hij hield van spelen met piepballen en plastic kippen. Ik heb toen een hele poos een speeltje in zijn wauwel gedouwd als hij begon te blaffen. Als een soort speen met herrie.
Hij vond dat prettig en begon er meteen op te kauwen.
Ik ben van mening dat kauwen helpt om stress te reduceren.

Het blaffen werd niet minder maar zijn focus werd verlegd. Na verloop van tijd ging hij meteen op zoek naar de bal/kip of ander piepspul als ik hem dat vroeg. Dan stopte hij tijdens het zoeken al met blaffen.
Voor mij ook prettig want mijn frustratie om zijn gegil werd ook minder omdat ik hem kon helpen met rustig worden.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: een moeilijk manneke

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hoeveel loop je met hem?

Als ik naar Elco kijk, ook zo'n stresskip, dan doet hij het het beste op 1 lange wandeling per dag, rest gewoon in het vertrouwde thuis. Wel afwisseling qua routes, maar allemaal bekend gebied. Als ik vaker, maar korter met hem ga lopen, komt hij tussendoor veel minder tot rust. Voor hij de eerste wandeling verwerkt heeft, komen de prikkels van de volgende wandeling er alweer overheen en dat werkt natuurlijk niet goed. Dus hier is het in de ochtend wandelen, dan tot het einde van de middag grotendeels rust en dan een zoekspelletje oid. Na het avondeten nog even wat klooien met speeltjes en dan is het weer rust tot de volgende ochtend. Hij is echt opgeknapt sinds hij nog maar 1 keer per dag de straat op gaat
Dazzle
Actief
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 dec 2002 20:49
Aantal honden: 3

Re: een moeilijk manneke

Ongelezen bericht door Dazzle »

Het vervelende is dat hij juist thuis zo'n stresskip is. Buiten gaat het vrij redelijk, alleen als er een vreemde op hem af komt lopen heeft hij het moeilijk. Als hij los is en samen met Beaula aan het rennen is dan zie ik een heel ander hondje. Een gelukkig en blij hondje die helemaal in zijn element is en dat gelukkige hondje wil ik ook zo graag thuis zien. Dat speeltje ga ik zeker proberen, hij is dol op speeltjes.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: een moeilijk manneke

Ongelezen bericht door sirene »

Krijgt hij genoeg uitdaging? Zowel qua beweging als mentaal? Probeer eens dagelijks wat met hem te trainen, balans en coordinatie, leuke trucjes, speuren...dingen waar hij bij na moet denken. Op een leuke positieve manier trainen is altijd goed voor het zelfvertrouwen van een hond.
Is hij gezond? Goede ontlasting, nooit misselijk enzo?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: een moeilijk manneke

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik neem aan dat je de trap binnen bedoeld toch? Weet hij waar je kinderen vandaan komen? Is hij wel eens boven geweest?
Kan me voorstellen dat hij anders de trap associeert met ‘mensen van buiten’.

Lees verder mee want ik heb ook blaffers om geluid van buitenaf, heel irritant.

Ohja, ik merk wel dat als de honden echt moe zijn, als we hardgelopen hebben of lange wandeling gedaan hebben, of gespeurd of getraind hebben, ze dan minder reageren. Maar dat is van tijdelijke duur.
Dazzle
Actief
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 dec 2002 20:49
Aantal honden: 3

Re: een moeilijk manneke

Ongelezen bericht door Dazzle »

Hij weet wat de trap naar boven is, hij gaat er dagelijks wel een aantal keer op en af. Ik laat expres de deur open naar de trap zodat hij kan zien wie eraf komt maar het helpt niet. Zodra hij boven een geluidje hoort is hij helemaal hyper. Hij krijgt (denk ik) wel voldoende uitdaging. Ik probeer ze zoveel mogelijk (meestal 2 a 3 keer per week) lekker een uurtje te laten rennen en als dat niet lukt dan lopen we 4x per dag een ronde, waarvan 1x een iets grotere. Ik laat hem veel snuffelen (ergens gelezen dat dat ook stress kan verminderen). Als we met de camper weg gaan is het hele gestress weg. Hij heeft dan goed overzicht en reageert niet eens op geluiden buiten. Het probleem is echt in huis. Op dit moment ben ik alleen met de hondjes en ligt hij heerlijk ontspannen te slapen, totdat straks de deur weer open gaat. Is er nog iets te doen aan dat eeuwige achterna lopen van hem? Hij laat mij geen seconde uit zijn oog.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: een moeilijk manneke

Ongelezen bericht door blondie »

Hoe negeer je?
"Als ik in huis bezig bent is hij mijn schaduw. Inmiddels kan ik hem wel uit de keuken sturen maar verder blijft hij achter mij aan huppelen, ondanks dat ik dit gedrag al vanaf het begin negeer."
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: een moeilijk manneke

Ongelezen bericht door Emma »

Leren op zijn plaats te sturen? Is eigenlijk wel het eerste wat ik de hond(en) hier leer.

Ik denk dat het achter je aan lopen ook het waaks gedrag kan stimuleren. Zelf ben ik van mening dat een hond leren op zijn plaats te blijven, i.p.v achter je aan lopen, de zelfstandigheid vergroot. En de veiligheid ook. Er gebeurd immers niks, als je even op je plaats blijft.

Overigens een superlieve foto van de honden :I: in je op in je openingsbericht.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: een moeilijk manneke

Ongelezen bericht door blondie »

Lijkt me heel lastig als dit al een jaar duurt.
Geef jij hem alleen beloningen en snoepjes om af te leiden? Zo ja, dan zou je als je hem bij je wegstuurt uit de keuken (hoe doe je dat?), hem eens door een ander die in de woonkamer is kunnen laten afleiden met voer of spel?
Omdat hij al best een tijd bij jullie is, zou ik persoonlijk toch iets "dwingender" worden om gedrag om te buigen.
Je kunt op je vingers nu natellen blijkbaar dat als een van de zonen de trap af komt, dat de hond dus de nijging krijgt om gespannen te reageren en te blaffen. Zou zelf proberen om dat moment voor te zijn, en hem weghalen bij de trap (evt. riempje er inderdaad om zoals iemand anders schreef) en een alternatief bieden.

En bij de bel, zijn de honden wel na even blaffen weer stil, of laat je ze door blaffen?
Hier reageert onze eerste hond ook op de bel. En ja, dat vind ik ook wel logisch. Maar hij moet op een bepaald moment wel ophouden en in een mand gaan liggen als ik de deur open ga doen. Blijft hij netjes in de mand en houdt hij zijn bakkes, dan krijgt hij nadat ik dingen aan de deur heb afgehandeld een beloning. Maar pas als ik hem zelf uit de mand heb geroepen. Als hij uit de mand of van zijn plaats is gekomen stuur ik hem toch terug, ook als hij wel zijn mond heeft gehouden maar niet op de plaats is gebleven. Consequent daarin blijven vind ik zelf belangrijk, dat geeft duidelijkheid.

Bij continue achter je aanlopen ben ik benieuwd wat je zelf doet. Negeer je hem dan echt volkomen, of praat je toch tegen hem om aan te geven dat hij je niet achterna moet lopen?
In begin bij nieuwe honden merkte ik ook dat er achter mij aangelopen werd, puur om te zien wat ik ging doen. Ook naar toilet e.d. en dat vind ik ook logisch. Alles is nieuw.
Als ze me echter voor de voeten gaan lopen na verloop van tijd, door continue her en der voor of achter me te staan, dan negeer ik en vervolg mijn weg en loop nog net niet dwars door ze heen. Ik maak geen oogcontact en zeg ook niets.
Heb nu weer het "geluk" met een nieuwe hond die dat goed oppakte, en zelf dan maar in huis een plekje zocht om te gaan liggen. Ik wachtte dan een minuutje of zo, en ging dan naar haar toe om haar te laten weten dat ik dat heel prettig vond/vind.
En de ene hond is uiteraard de ander niet.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: een moeilijk manneke

Ongelezen bericht door Persistence »

blondie schreef: 04 feb 2021 10:03 En bij de bel, zijn de honden wel na even blaffen weer stil, of laat je ze door blaffen?
Hier reageert onze eerste hond ook op de bel. En ja, dat vind ik ook wel logisch. Maar hij moet op een bepaald moment wel ophouden en in een mand gaan liggen als ik de deur open ga doen. Blijft hij netjes in de mand en houdt hij zijn bakkes, dan krijgt hij nadat ik dingen aan de deur heb afgehandeld een beloning. Maar pas als ik hem zelf uit de mand heb geroepen. Als hij uit de mand of van zijn plaats is gekomen stuur ik hem toch terug, ook als hij wel zijn mond heeft gehouden maar niet op de plaats is gebleven. Consequent daarin blijven vind ik zelf belangrijk, dat geeft duidelijkheid.
Ben wel benieuwd, wat doe je dan als ze door blijven blaffen in hun mand terwijl jij bij de deur staat? Ik krijg dat er maar niet uit.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: een moeilijk manneke

Ongelezen bericht door blondie »

Persistence schreef: 04 feb 2021 11:03
blondie schreef: 04 feb 2021 10:03 En bij de bel, zijn de honden wel na even blaffen weer stil, of laat je ze door blaffen?
Hier reageert onze eerste hond ook op de bel. En ja, dat vind ik ook wel logisch. Maar hij moet op een bepaald moment wel ophouden en in een mand gaan liggen als ik de deur open ga doen. Blijft hij netjes in de mand en houdt hij zijn bakkes, dan krijgt hij nadat ik dingen aan de deur heb afgehandeld een beloning. Maar pas als ik hem zelf uit de mand heb geroepen. Als hij uit de mand of van zijn plaats is gekomen stuur ik hem toch terug, ook als hij wel zijn mond heeft gehouden maar niet op de plaats is gebleven. Consequent daarin blijven vind ik zelf belangrijk, dat geeft duidelijkheid.
Ben wel benieuwd, wat doe je dan als ze door blijven blaffen in hun mand terwijl jij bij de deur staat? Ik krijg dat er maar niet uit.
Ik vraag mensen aan de deur om wat geduld omdat ik de honden stil wil hebben. En loop terug de kamer in zonder de voordeur te open.
Dan herhaal ik mijn eerdere wens, en begeleide Aki terug naar de plek en herhaalde wederom dat hij stil moest zijn.'
Jol blafte trouwens veel erger, als ik haar daarop aansprak vertrok ze in een rap tempo uit zichzelf naar boven om daar te mokken, maar verder stil te blijven :wink: (voordeur is bij de trap in de gang hier).
Vanwege haar hebben we destijds ook een buitenbrievenbus opgehangen. Zij ging bijna door de voordeurruit heen als er post kwam, én als er vingers bij kwamen schroomde ze niet om daar in te hangen :oeps:

Moet even een stap terug, toen ik het ging aanleren (waar ik veel te laat mee was, pas na een jaar toen hij veel drukker en blafferiger werd) vroeg ik mensen aan de deur om heel even geduld te hebben.
Ging ik zodra hij in de mand ging en even stil was, nadat ik de tussendeur dicht had, direct terug en gaf hem beloning op die plek en herhaalde dat hij moest blijven en stil moest zijn.
Was hij van de plek af, kreeg hij niets en moest hij terug naar die plek die ik had aangewezen.
Was kwestie van volhouden, en na een aantal dagen kon ik het uitbreiden omdat hij én in de mand bleef, en stil bleef.
Dat was het moment dat een deel van de beloning was dat hij uit de mand mocht komen, om daarna met me mee te lopen voor een beloning in de keuken.
Ik deed het in stapjes, maar wel zo dat er sowieso niets zou gebeuren als hij door bleef blaffen, ja er gebeurde wel iets, een negatieve reactie van mij uit. (ik opende geen voordeur, ik liet geen mensen binnen op dat moment etc. )

Met Chara doe ik het nu anders trouwens. Zij lijkt vooralsnog stil te zijn. Net kwam de postbode, Aki gaf 1 blafje, maar zij stond voor het raam te kwispelen toen de mevrouw ons hek in kwam en de post in de buitenbus deed. Ik liep op haar in en sprak met woorden als Fijn en stil , goed zo! Riep haar bij het raam weg en gaf een brokje.
Ik hoop dat ze op deze manier gaat snappen dat we het prima vinden dat ze voor het raam staat, zolang ze stil is.
Mocht ze toch gaan blaffen, dan ga ik het op de manier zoals bij Aki doen.

Voor nu, wat ik volgens mij al eerder zei ben ik wat scherper op Aki zijn eventuele bromblaf, omdat hij ineens meer lijkt te willen reageren op dingen dan voorheen. Uiteraard als hij wel weer stiller blijft of uit zichzelf naar de mand gaat prijs ik hem daar ook weer voor.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: een moeilijk manneke

Ongelezen bericht door blondie »

Bij Bluf heb ik het trouwens ook net als bij Aki gedaan, haar naar een plek geleerd te gaan en de waffel houden, tussendeur dicht en klaar.
Bij visite, was ze ook altijd druk en Aki ook. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van een knuffel. Zowel Bluf als Aki pakken bij opwinding dus zelf een knuffel of een kussen in de bek in huis en komen ons of visite dan vervolgens begroeten.
Maar dat staat een beetje los van dit blafgedrag van de TS.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: een moeilijk manneke

Ongelezen bericht door blondie »

blondie schreef: 04 feb 2021 12:30
Persistence schreef: 04 feb 2021 11:03
blondie schreef: 04 feb 2021 10:03 En bij de bel, zijn de honden wel na even blaffen weer stil, of laat je ze door blaffen?
Hier reageert onze eerste hond ook op de bel. En ja, dat vind ik ook wel logisch. Maar hij moet op een bepaald moment wel ophouden en in een mand gaan liggen als ik de deur open ga doen. Blijft hij netjes in de mand en houdt hij zijn bakkes, dan krijgt hij nadat ik dingen aan de deur heb afgehandeld een beloning. Maar pas als ik hem zelf uit de mand heb geroepen. Als hij uit de mand of van zijn plaats is gekomen stuur ik hem toch terug, ook als hij wel zijn mond heeft gehouden maar niet op de plaats is gebleven. Consequent daarin blijven vind ik zelf belangrijk, dat geeft duidelijkheid.
Ben wel benieuwd, wat doe je dan als ze door blijven blaffen in hun mand terwijl jij bij de deur staat? Ik krijg dat er maar niet uit.
Ik vraag mensen aan de deur om wat geduld omdat ik de honden stil wil hebben. En loop terug de kamer in zonder de voordeur te open. Of bij het opendoen en toch weer geblaf verontschuldigde ik me en zei dat ik even terug naar de hond ging, en sloot even de deur weer. Best veel mensen hebben daar begrip voor, of hadden daar voor de coronatijd begrip voor.
Dan herhaal ik mijn eerdere wens, en begeleide Aki terug naar de plek en herhaalde wederom dat hij stil moest zijn.'
Jol blafte trouwens veel erger, als ik haar daarop aansprak vertrok ze in een rap tempo uit zichzelf naar boven om daar te mokken, maar verder stil te blijven :wink: (voordeur is bij de trap in de gang hier).
Vanwege haar hebben we destijds ook een buitenbrievenbus opgehangen. Zij ging bijna door de voordeurruit heen als er post kwam, én als er vingers bij kwamen schroomde ze niet om daar in te hangen :oeps:

Moet even een stap terug, toen ik het ging aanleren (waar ik veel te laat mee was, pas na een jaar toen hij veel drukker en blafferiger werd) vroeg ik mensen aan de deur om heel even geduld te hebben.
Ging ik zodra hij in de mand ging en even stil was, nadat ik de tussendeur dicht had, direct terug en gaf hem beloning op die plek en herhaalde dat hij moest blijven en stil moest zijn.
Was hij van de plek af, kreeg hij niets en moest hij terug naar die plek die ik had aangewezen.
Was kwestie van volhouden, en na een aantal dagen kon ik het uitbreiden omdat hij én in de mand bleef, en stil bleef.
Dat was het moment dat een deel van de beloning was dat hij uit de mand mocht komen, om daarna met me mee te lopen voor een beloning in de keuken.
Ik deed het in stapjes, maar wel zo dat er sowieso niets zou gebeuren als hij door bleef blaffen, ja er gebeurde wel iets, een negatieve reactie van mij uit. (ik opende geen voordeur, ik liet geen mensen binnen op dat moment etc. )

Met Chara doe ik het nu anders trouwens. Zij lijkt vooralsnog stil te zijn. Net kwam de postbode, Aki gaf 1 blafje, maar zij stond voor het raam te kwispelen toen de mevrouw ons hek in kwam en de post in de buitenbus deed. Ik liep op haar in en sprak met woorden als Fijn en stil , goed zo! Riep haar bij het raam weg en gaf een brokje.
Ik hoop dat ze op deze manier gaat snappen dat we het prima vinden dat ze voor het raam staat, zolang ze stil is.
Mocht ze toch gaan blaffen, dan ga ik het op de manier zoals bij Aki doen.

Voor nu, wat ik volgens mij al eerder zei ben ik wat scherper op Aki zijn eventuele bromblaf, omdat hij ineens meer lijkt te willen reageren op dingen dan voorheen. Uiteraard als hij wel weer stiller blijft of uit zichzelf naar de mand gaat prijs ik hem daar ook weer voor.
Dazzle
Actief
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 dec 2002 20:49
Aantal honden: 3

Re: een moeilijk manneke

Ongelezen bericht door Dazzle »

=blondie post_id=8490872 time=1612429438 user_id=14526]
Lijkt me heel lastig als dit al een jaar duurt.
Geef jij hem alleen beloningen en snoepjes om af te leiden? Zo ja, dan zou je als je hem bij je wegstuurt uit de keuken (hoe doe je dat?), hem eens door een ander die in de woonkamer is kunnen laten afleiden met voer of spel?

Neehoor hij krijgt wel vaker beloningen. Als er iemand in de woonkamer is dan gaat hij er naar toe als die persoon rustig op de bank zit. Zolang persoon rond loopt blijft hij onrustig. Afleiden heb ik geprobeerd maar tot nu toe nog niks kunnen vinden wat hem uit zijn stres haalt, ook de lekkerste koekjes niet.

Ik heb hem geleerd om uit de keuken te blijven als ik daar bezig ben door langzaam op hem in te lopen en het commando terug aan te leren. Dit pakte hij aardig snel op en gaat nu vanaf een stoel naar mij liggen kijken.

Grappig is wel dat als het zonnetje in de kamer schijnt hij heerlijk op de bank in het zonnetje gaat zitten en mij totaal niet in de gaten houd.

Als ik hem negeer dan negeer ik hem volkomen, ik kijk hem ook niet aan maar misschien is de ergenis wel uit mijn houding af te lezen.

Bedankt voor alle handvatten, ik heb weer iets om te proberen en dat geeft mij hoop om door te gaan.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: een moeilijk manneke

Ongelezen bericht door blondie »

Dazzle schreef: 04 feb 2021 13:40
=blondie post_id=8490872 time=1612429438 user_id=14526]
Lijkt me heel lastig als dit al een jaar duurt.
Geef jij hem alleen beloningen en snoepjes om af te leiden? Zo ja, dan zou je als je hem bij je wegstuurt uit de keuken (hoe doe je dat?), hem eens door een ander die in de woonkamer is kunnen laten afleiden met voer of spel?

Neehoor hij krijgt wel vaker beloningen. Als er iemand in de woonkamer is dan gaat hij er naar toe als die persoon rustig op de bank zit. Zolang persoon rond loopt blijft hij onrustig. Afleiden heb ik geprobeerd maar tot nu toe nog niks kunnen vinden wat hem uit zijn stres haalt, ook de lekkerste koekjes niet.

Ik heb hem geleerd om uit de keuken te blijven als ik daar bezig ben door langzaam op hem in te lopen en het commando terug aan te leren. Dit pakte hij aardig snel op en gaat nu vanaf een stoel naar mij liggen kijken.

Grappig is wel dat als het zonnetje in de kamer schijnt hij heerlijk op de bank in het zonnetje gaat zitten en mij totaal niet in de gaten houd.

Als ik hem negeer dan negeer ik hem volkomen, ik kijk hem ook niet aan maar misschien is de ergenis wel uit mijn houding af te lezen.

Bedankt voor alle handvatten, ik heb weer iets om te proberen en dat geeft mij hoop om door te gaan.
Met dat dikgedrukte bedoelde ik of jij de enige bent die hem beloning geeft. Het zou goed kunnen werken als niet alleen vanuit jou beloning komt, of voer geven, maar dat eten en hapjes ook vanuit andere personen worden gegeven.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: een moeilijk manneke

Ongelezen bericht door Persistence »

blondie schreef: 04 feb 2021 12:30
Persistence schreef: 04 feb 2021 11:03
blondie schreef: 04 feb 2021 10:03 En bij de bel, zijn de honden wel na even blaffen weer stil, of laat je ze door blaffen?
Hier reageert onze eerste hond ook op de bel. En ja, dat vind ik ook wel logisch. Maar hij moet op een bepaald moment wel ophouden en in een mand gaan liggen als ik de deur open ga doen. Blijft hij netjes in de mand en houdt hij zijn bakkes, dan krijgt hij nadat ik dingen aan de deur heb afgehandeld een beloning. Maar pas als ik hem zelf uit de mand heb geroepen. Als hij uit de mand of van zijn plaats is gekomen stuur ik hem toch terug, ook als hij wel zijn mond heeft gehouden maar niet op de plaats is gebleven. Consequent daarin blijven vind ik zelf belangrijk, dat geeft duidelijkheid.
Ben wel benieuwd, wat doe je dan als ze door blijven blaffen in hun mand terwijl jij bij de deur staat? Ik krijg dat er maar niet uit.
Ik vraag mensen aan de deur om wat geduld omdat ik de honden stil wil hebben. En loop terug de kamer in zonder de voordeur te open.
Dan herhaal ik mijn eerdere wens, en begeleide Aki terug naar de plek en herhaalde wederom dat hij stil moest zijn.'
Jol blafte trouwens veel erger, als ik haar daarop aansprak vertrok ze in een rap tempo uit zichzelf naar boven om daar te mokken, maar verder stil te blijven :wink: (voordeur is bij de trap in de gang hier).
Vanwege haar hebben we destijds ook een buitenbrievenbus opgehangen. Zij ging bijna door de voordeurruit heen als er post kwam, én als er vingers bij kwamen schroomde ze niet om daar in te hangen :oeps:

Moet even een stap terug, toen ik het ging aanleren (waar ik veel te laat mee was, pas na een jaar toen hij veel drukker en blafferiger werd) vroeg ik mensen aan de deur om heel even geduld te hebben.
Ging ik zodra hij in de mand ging en even stil was, nadat ik de tussendeur dicht had, direct terug en gaf hem beloning op die plek en herhaalde dat hij moest blijven en stil moest zijn.
Was hij van de plek af, kreeg hij niets en moest hij terug naar die plek die ik had aangewezen.
Was kwestie van volhouden, en na een aantal dagen kon ik het uitbreiden omdat hij én in de mand bleef, en stil bleef.
Dat was het moment dat een deel van de beloning was dat hij uit de mand mocht komen, om daarna met me mee te lopen voor een beloning in de keuken.
Ik deed het in stapjes, maar wel zo dat er sowieso niets zou gebeuren als hij door bleef blaffen, ja er gebeurde wel iets, een negatieve reactie van mij uit. (ik opende geen voordeur, ik liet geen mensen binnen op dat moment etc. )

Met Chara doe ik het nu anders trouwens. Zij lijkt vooralsnog stil te zijn. Net kwam de postbode, Aki gaf 1 blafje, maar zij stond voor het raam te kwispelen toen de mevrouw ons hek in kwam en de post in de buitenbus deed. Ik liep op haar in en sprak met woorden als Fijn en stil , goed zo! Riep haar bij het raam weg en gaf een brokje.
Ik hoop dat ze op deze manier gaat snappen dat we het prima vinden dat ze voor het raam staat, zolang ze stil is.
Mocht ze toch gaan blaffen, dan ga ik het op de manier zoals bij Aki doen.

Voor nu, wat ik volgens mij al eerder zei ben ik wat scherper op Aki zijn eventuele bromblaf, omdat hij ineens meer lijkt te willen reageren op dingen dan voorheen. Uiteraard als hij wel weer stiller blijft of uit zichzelf naar de mand gaat prijs ik hem daar ook weer voor.
Dank :ok:
Dazzle
Actief
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 dec 2002 20:49
Aantal honden: 3

Re: een moeilijk manneke

Ongelezen bericht door Dazzle »

Met dat dikgedrukte bedoelde ik of jij de enige bent die hem beloning geeft. Het zou goed kunnen werken als niet alleen vanuit jou beloning komt, of voer geven, maar dat eten en hapjes ook vanuit andere personen worden gegeven.
Nee, alle gezinsleden proberen hem om te kopen met wat lekkers maar zelfs dat werkt niet.

Dat warme plekje ga ik zeker proberen met 'plaats' hopelijk geeft hem dat wat meer rust.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”