Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Net geen volwassen katten met nieuwe hond introduceren

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Net geen volwassen katten met nieuwe hond introduceren

Ongelezen bericht door blondie »

We hebben sinds 20 januari een nieuwe dame erbij.
Moet op voorhand zeggen dat op ons hart is gedrukt meerdere malen dat zij goed is met eigen katten, en in asiel ook met katten is opgegroeid.
Haar reacties bij de eerste ontmoetingen waren wat gespannen, maar ik zag zelf inderdaad geen agressie naar de katten toe. Opgewonden wel, maar ze bleef in houding vriendelijk en reageerde ook op het blazen van de katten. Dan ging ze in haar achteruit.

Door wat onvoorziene dingetjes, was het een wat roerige start. Aki en Chara (zo heet ze) leken elkaar ook niet zo heel denderend te vinden. Dat was een van de redenen dat we introductie met de katten wat hebben uitgesteld.
Chara kan niet goed in de bench, en over een ren sprong ze met gemak heen.
De manier waarop we Aki met de kittens hebben laten kennismaken kon ik dus niet toepassen op Chara.
Ook kende zij nog geen basiscommando's zoals zit of een af, iets wat we bij Aki wel konden toepassen om e.e.a. rustiger te laten verlopen.

We zijn wel begonnen met in de ren haar aangelijnd hebben, en de katten de woonkamer te laten ontdekken, en haar.
1 kat kwam vrij snel bij de ren snuffelen, maar van opwinding ging Chara gillen.
Waarop beide katten het weer voor gezien hielden.
Wij hebben ook geen hoge kasten in huis trouwens, overal waar de katten wat hoger kunnen zitten, kunnen de honden bij :oohja:
Kamerdeur stond dus open zodat ze naar boven konden.
Inmiddels blijkt dat Chara kan traplopen, dus vanaf vandaag staat er nu ook een traphekje.

Iedere dag zijn we toen de honden elkaar ok vonden en Chara ook meer op haar gemak leek te zijn, maar telkens een uurtje gaan oefenen met Chara aan de lijn bij de bank. Katten rond laten lopen.
Katten af en toe snoepje geven. Chara ook een brokje bij rustig gedrag.
Kaïn ging af en toe wel al neuzen en durfde ook bij mij op de bank komen te liggen in relax stand.
Chara aan een lijn. Hadden haar op eerste dag op de bank, maar ik besloot de volgende dag dat het handiger zou zijn als zij op de grond lag en de katten wat meer boven haar zouden komen te staan als ze dat durfden.
Ik wilde de katten het vertrouwen geven dat Chara niet bij ze kon komen in ieder geval.

Het ging een paar keer wat chaotisch omdat de katten het op een rennen zetten en onze Aki er ineens achteraan ging :oeps: , was niet zo handig.
Die maakten het onderling gelukkig al weer snel goed, dus dat vertrouwen tussen Aki en de katten zit wel goed.
Hem dus ook maar wat sturen en vragen om rustig aan t doen. Aki "zei sorry" :engel: en werd weer braaf. :wink:
En gisterenavond dacht ik dat de katten boven waren, en ik wilde naar bed en toen schoot Ezau ineens naar binnen en raakte in paniek want alles liep los en de honden vonden het geweldig dat ze er weer was :cheer: :oeps:

Vandaag zijn er behoorlijk wat stappen gemaakt. En heb ik wat foto's gemaakt.
Op afstand dingen bekijken, kattengras op tafel en ik had wat snoepjes aan ze gegeven. Chara op haar beurt kreeg bij rust af en toe haar brokje, en Aki uiteraard ook een klein stukje van een koekje.
Afbeelding

De kamer kennen we ondertussen wel, dus verplaatst naar de keuken. Ezau knuffelde graag met de baas in de keuken, dus dat moet ook weer "gewoon" worden.
Afbeelding

We kunnen gelukkig wel gebruik maken van voerbeloningen voor zowel kat als voor Chara op dit moment.
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik wel dacht te zien gebeuren is dat Aki op een bepaald moment als een buffer ertussen ging liggen.
Afbeelding
Afbeelding
Op deze foto zie je goed dat Aki Chara in de gaten lijkt te houden. Dat was al een tijdje, hij hield Ezau in de gaten, en ook Chara. (ze is hier nog steeds aangelijnd trouwens)
Afbeelding

Ezau op haar beurt lijkt het wel prettig te vinden dat Aki er zo ligt. Zij was het meest angstig de gehele tijd sinds Chara in huis is gekomen.
Afbeelding

Toch durft ze sinds vandaag meer.
Afbeelding
Ze heeft niet uitgehaald, maar hier blies ze. Bleef op de stoel en Chara ging wat achteruit.
Afbeelding

Weer wat later ging Chara liggen bij het keukenblok, ging Ezau kroelen bij de baas op de kruk. Liep Kaïn voorbij Chara zonder dat deze reageerde. En weer wat later lag ze onder de bar achter de prullenbak en ging Ezau even bij haar kijken. Ook toen kwam Chara niet omhoog, die was in diepe rust.

VRAAG.
Ik twijfel nu, of ik het zoals het nu vanmiddag ging het maar te laten gaan en Chara los te laten. Of zouden we toch nog heel even de lijn eraan houden?
De twijfel komt, omdat ik bang ben dat als zij zelf op de katten af gaat, deze het wellicht toch weer op een rennen gaan zetten. En dat dan de trigger voor beide honden toch weer is om in de hyperstand te raken.
Of moet ik er nu gewoon maar op vertrouwen dat het ok is, en de deur staat open dus katten kunnen weg en vanwege traphekje is dat nu redelijk hondproof te noemen.
Gebruikersavatar
Lucia
Zeer actief
Berichten: 2871
Lid geworden op: 18 sep 2006 15:15
Aantal honden: 1

Re: Net geen volwassen katten met nieuwe hond introduceren

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik zou een paar dagen zo doorgaan als nu. Blijft de rust er dan vanuit de katten en ook chara, ja dan een x los proberen.
Ik zou wel een aantal succesdagen gehad willen hebben.

Maar dat het zo gaat is natuurlijk ontzettend goed al!
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Net geen volwassen katten met nieuwe hond introduceren

Ongelezen bericht door DeDiana »

Lucia schreef: 01 feb 2021 18:45 Ik zou een paar dagen zo doorgaan als nu. Blijft de rust er dan vanuit de katten en ook chara, ja dan een x los proberen.
Ik zou wel een aantal succesdagen gehad willen hebben.

Maar dat het zo gaat is natuurlijk ontzettend goed al!
Ik ook. Nog even het gedrag echt bestendigen waarbij je nog wel kunt ingrijpen met de riem. Bijvoorbeeld als er opeens een drukke situatie ontstaat, de katten opeens geen rennen en spelen bijvoorbeeld of echt vlak voor haar langs rennen. Want je wilt inderdaad hoe dan ook voorkomen dat er ooit een najaagspelletje ontstaat. De katten zullen ook even tijd nodig hebben om niet meer weg te schieten als Chara bijvoorbeeld opeens druk zou doen, wat Chara vervolgens weer zou kunnen triggeren.
Zinodo schreef: 01 feb 2021 18:49 Als het niet oke was zou je kat NOOIT van lang zal z’n leven niet tussen twee honden doorlopen zoals op de foto :lol1:

Wat ik wel zou doen is zsm de katten de mogelijkheid geven om hogerop door de kamer te kunnen bewegen zonder dat ze op de grond moeten. Denk aan plankjes, kastjes, etc. Dat geeft altijd een uitweg zonder dat ze het op het rennen hoeven te zetten met alle gevolgen van dien. Dan zul je de katten ook sneller ontspannen zien worden.
Ik ging daar bij mijn katten ook altijd vanuit, die hebben sneller door dan ik of het goed zit. Maar nu heb ik een Luca, die ziet echt nergens gevaar in en gaat er al bij voorbaat van uit dat iedereen, alle andere mensen, honden en katten, hem geweldig vinden :oeps: Echt een soort labrador in katvorm. Die zou zo een open bek van een hond in lopen, vrees ik :-( Maar doorgaans hebben katten wat dat betreft inderdaad zelf een prima radar.
Gebruikersavatar
mosquito1980
Zeer actief
Berichten: 11450
Lid geworden op: 02 jun 2015 20:22
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Angola, samen met Vusi en Pusi

Re: Net geen volwassen katten met nieuwe hond introduceren

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Gewoon ontspannen rustig aan laten wennen, met lekkers en geduld :ok:
Ik denk dat die 2 poezebeesten haar snel onder de duim hebben :wink:
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Net geen volwassen katten met nieuwe hond introduceren

Ongelezen bericht door blondie »

Bedankt voor de input!
Ezau is de kat die tussen de honden doorloopt. Zij was het afstandelijkst van de twee. Kaïn liep tegen verwachting in al vrij snel naar Chara toe om neus aan neus te gaan en vervolgens op gepaste afstand ergens languit bij te gaan liggen.

Tip van hoge plekken snap ik. Nemen we ter overweging. Kaïn is echter wat meer honds, zij ligt graag languit op een vloer. Ezau ligt inmiddels weer op haar vertrouwde plekje op de ronde krabpaal in huis. We hebben Chara voor de zekerheid inderdaad nog aan de lijn. Gisterenavond weer zo gezeten.
Beide honden lagen languit op de vloer.

Het is wel bijzonder om te zien hoe Aki als "bemiddelaar" lijkt te fungeren. Geeft een neusje aan Ezau, vervolgens loopt hij naar Chara en geeft haar een lik en gaat weer ergens liggen op een plek waar hij de boel kan overzien. Wel in rust, maar bij beweging houdt hij zijn oren en ogen wel open en lijkt hij de situatie in te schatten.
Kaïn op haar beurt is als Aki op de bank ligt haar geur aan het verspreiden bij hem. Continue tegen hem aanstrijken, en vervolgens bij hem gaan liggen. Ook soms na wat verzorging over en weer.

Als dit straks ook goed gaat, hebben we in ieder geval een bijzonder kwartet.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Net geen volwassen katten met nieuwe hond introduceren

Ongelezen bericht door blondie »

Weer 2 dagen verder. Vanmiddag na een wandeling en vlak voor mijn partner thuis zou komen heb ik de katten er weer bij gehaald. Chara aan de lijn. Katten kwamen direct weer in de woonkamer. Ezau nog even schrikkerig als Chara bewoog en richting haar wilde. Maar in de keuken vanaf de barkruk werd er wel weer over en weer gesnuffeld. Kaïn lijkt minder onder de indruk.
Ik heb de bezem gepakt en ben alle losse haren wat bij elkaar gaan vegen, met Chara aan de lijn bij me.
Katten vinden de bezem reuze interessant, dus die liepen wat mee over de vloer. Dat ging prima.
Vervolgens ben ik Chara gaan borstelen in de keuken. Katten kwamen daar ook weer even bij zitten en er was weer onderling contact.

Iedereen vervolgens in Jippie stand toen mijn vriend thuis kwam, althans de honden (en ik zei de gek). De katten vonden het toen Aak alleen nog was ook al niets als hij zo druk ging joelen, dus daar veranderd niets aan.
Chara vervolgens aan een lange lijn aan de barkruk, vriend een bakje koffie aan de bar. Ezau sprong op zijn schoot, net als vanouds en alles was relaxed.

Net na een wandeling van vriend met de honden besloten om Chara maar los te laten. Ze was na binnenkomst aangelijnd al 3x zonder echte interesse langs de katten gelopen die op de barkrukken lagen.
Zij is vervolgens in de keuken onder de bar zelf gaan liggen, katten liepen in en uit. We laten ze nog niet alleen bij elkaar uiteraard. Maar dit lijkt de goede kant op te gaan zo.

Vanavond in de woonkamer ook maar aanzien hoe het gaat als ze los is en de katten en wij erbij.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Net geen volwassen katten met nieuwe hond introduceren

Ongelezen bericht door blondie »

Afbeelding
En even kijken hoe Chara aan het drinken is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Net geen volwassen katten met nieuwe hond introduceren

Ongelezen bericht door DeDiana »

Super! :cheer:
Gebruikersavatar
Suzanne
Zeer actief
Berichten: 1815
Lid geworden op: 23 apr 2002 02:50

Re: Net geen volwassen katten met nieuwe hond introduceren

Ongelezen bericht door Suzanne »

Wat fijn dat het zo goed gaat!
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Net geen volwassen katten met nieuwe hond introduceren

Ongelezen bericht door blondie »

Schrijf nog even door, voor als mensen ooit een zoekfunctie gebruiken en willen lezen hoe het hier verging.
Gisterenmiddag, had ik haar even aan de lijn nog bij de stoel (ik was alleen in huis) katten erbij gehaald en toen dook ze er weer te enthousiast op af.
Ben toen wel even boos geworden en heb haar op de stoel gedeponeerd. Letterlijk, opgetild in de stoel gezet en met korte woorden als nee, klaar nu, even boos geweest dus.
Was ook een beetje moe moet ik toegeven.

Ze bleef liggen en mokken. Ben even verderop zogenaamd een libelle gaan lezen. Katten liepen weer rond en zij bleef op de stoel, afwisselend kijken naar katten en vervolgens weer naar mij.
Daarna weer op de grond en katten geborsteld, en ook haar.
Vervolgens even naar buiten gegaan om te laten poepen. Ik wilde haar er los bij hebben lopen om te zien wat ze dan zou doen, dus voor mijn gemoed heb ik haar een snuitje om gedaan.
Door het snuitje heen kon ze nog voer aannemen. Dus ik gaf haar wat brokjes uit de hand, katten waren er bij en onze Aki ook en iedereen kreeg een beetje lekkers uit de hand op respectvolle afstand van elkaar.
Moet zeggen dat ik dit toch nog steeds bij dieren die dit kunnen, de meest ideale manier vind om aan elkaar te wennen. Het per hond/kat een snoepje of een stukje eten kunnen geven vanuit de hand van de baas.
Heb dit bij eerdere introducties met (andere) katten en honden ook op die manier kunnen doen.

Toen weer even chaos omdat net toevallig mijn vriend thuis kwam. Daarna snuitje af en dacht ik, zoek het allemaal maar even uit :mrgreen:

Daarna katten weer even apart in gang en bovenverdieping. In de avond ze weer binnen gelaten, Chara even aan de lijn toen ze binnen kwamen, maar daarna de lijn eraf.

Toen had ik dit rechts van me
Afbeelding
En dit links
Afbeelding

Ezau was er ook, maar die lag op de kattenton, waar ze normaliter ook in de avond ligt als ze in de woonkamer is.

Vanmiddag dit..
Afbeelding
Kaïn (op de achtergrond op de grond) is niet zo bijzonder. Ezau die op de tafel zit en haar wat eng blijft vinden wel..
Afbeelding

Baas ging net weg.. en Chara staat voor het raam, en Kaïn besloot toch ook even gaan kijken.. ik heb nu en ook na wat observatie van hoe het bij het traphek ging niet meer het idee dat zij de katten stuk wil bijten.
Afbeelding

Vriend was even naar boven gegaan. Chara stond bij de trap, Aki ook en de katten gingen ook de zeer smalle gang in en langs beide honden rustig door het traphekje om achter mijn vriend aan te gaan. Ging allemaal heel gemoedelijk zonder opwinding.

Heb goede hoop dat als beide katten haar vertrouwen dat ze het nog druk gaat krijgen. Voor nu denk ik dat we bij drukte haar nog even bij de halsband moeten houden en even aan moeten dringen op rustig doen. Maar dat het straks allemaal prima bij elkaar loopt. In de avond houden we het er gewoon in dat de katten in hun kamer gaan slapen.

Bijkomend voordeel van het feit dat Chara vooralsnog geen ander voer mag hebben is dat we dus de katten alleen boven voeren. Kan ik ook direct op de hoeveelheid voer letten, want die Kaïn.. die lijkt de pan uit te groeien... man dat dier is al groot en het alleen op haar volle haardos gooien kan ook niet meer :oeps:
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Net geen volwassen katten met nieuwe hond introduceren

Ongelezen bericht door blondie »

In de avond, daar bedoel ik mee in de nacht als we zelf gaan slapen. Dan gaan de katten mee naar boven.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Net geen volwassen katten met nieuwe hond introduceren

Ongelezen bericht door blondie »

Traphekje is trouwens ideaal!
Afbeelding
Katten kwamen weer beneden
Afbeelding

En rust...
Afbeelding

Beide katten durven langs haar te lopen, via de bank te gaan. Vinden het niet leuk als ze op ze af komt, maar ook dat gaat steeds beter en laat ik nu gaan. Zeg alleen tegen beide honden af en toe dat ze de katten niet mogen pesten en dan is het weer goed.
Katten op hun beurt gaan zelf ook wat meer toenadering zoeken, en dan vindt Chara dat op haar beurt weer wat "eng" en draait ze haar hoofd weg.

Ga er nu na 2 volle dagen en avonden alles los bij elkaar vanuit dat de "missie" geslaagd is :wink:
Alles beweegt weer redelijk vrij door woonkamer en keuken.
Sterre
Zeer actief
Berichten: 5167
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:24

Re: Net geen volwassen katten met nieuwe hond introduceren

Ongelezen bericht door Sterre »

Wat fijn Blondie. En wat ligt Chara heerlijk in de kussens.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”