Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verlatingsangst (?)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Naima
Zeer actief
Berichten: 7688
Lid geworden op: 26 aug 2009 00:42
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Verlatingsangst (?)

Ongelezen bericht door Naima »

Mozes (7 maanden) is nu sinds vorige week dinsdag bij ons. Een leuke, energieke knuffelaar die nog veel moet leren maar met een heerlijk karakter. Sinds de tweede dag noemen mijn pubers hem ‘mama’s stalker’. Op zich denk ik heel begrijpelijk en normaal gedrag, Lotus volgde me ook een tijdje als een schaduw toen ze een pup was. Het verschil met een hond sinds pup hebben en ook weten hoe die bij de fokker leefde, vind ik toch anders dan een later geadopteerde puber merk ik. Ik wil het nog liever goed doen.
Mozes leefde vooral in een kennel maar is inmiddels prima gewend aan in huis leven (en het wennen aan niet in huis poepen en plassen gaat ook al best goed), maar lijkt mij heel erg nodig te hebben om zich echt senang te voelen. Ga ik naar het toilet, dan piept (soms blaft) en springt hij tegen de deur, sta ik op van de bank dan staat hij naast me om me te volgen waar ik dan ook naartoe ga. Als mijn vriend of kinderen hem op zo’n moment roepen, dan reageert hij of niet, of hij sprint er even heen om direct terug te komen. Ik vind het zelf allemaal geen ramp maar ik vind het wel heel sneu voor hem want ik wil nu eenmaal graag dagelijks douchen en naar het toilet, even iets weggooien etc en dat hij daar zoveel stress van heeft vind ik niet leuk voor hem.
Ook ‘s nachts slaap ik bij hem op de bank (hij wil inmiddels best in de bench en ligt er de halve dag overdag als ik aan het werk ben aan de tafel die daarnaast staat, en dan mag het deurtje zelfs dicht. Zolang ik maar niet opsta). Zelf ben ik van mening dat dit prima is voor zijn vertrouwen, maar mijn vriend is van mening dat ik hem zo alleen maar afhankelijker maak (hij slaapt ook echt naast me op de bank en niet alleen in dezelfde ruimte). Ook het beneden slapen op zich vind ik niet erg, hij is nog niet goed zindelijk en geeft het ook niet aan als hij moet dus ik moet meteen naar de achterdeur kunnen sprinten als ik zijn nagels op de vloer hoor, maar ik ben gaan twijfelen of ik hem inderdaad afhankelijker maak. Als mijn vriend beneden slaapt, is Mozes de halve nacht druk met heen en weer en over mijn vriend lopen. Als ik beneden slaap gaat hij liggen en is het rust.

Zijn er mensen met herplaatser/voormalige kennelhonden (weet niet of dat ermee te maken heeft) die dit herkennen? Of anderen met tips hoe ik hem meer op zichzelf kan leren vertrouwen ipv (bijna alleen) op mij?
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Verlatingsangst (?)

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Ik heb gemerkt dat het per hond kan verschillen.
Sue bijvoorbeeld kwam met 8 weken en heeft dit nooit gedaan en Joe kwam met 4 maanden en die was ook wel zoals jij omschrijft.
Cash heeft hier ook nooit last van gehad, kwam ook met 8 weken.
Vorige honden, herplaatsers hadden het ook heel erg de eerste weken.

Gaat vanzelf over als het vertrouwen er is en hij zich veillig voelt, hij moet gewoon wennen aan de nieuwe situatie.
Joe had het heel extreem de eerste weken ondanks dat er twee andere honden zijn en nu na 3 maanden is het helemaal over.
In het begin laat ik ze lekker bij me zijn en ook samen slapen.
Over het algemeen duurde dit meestal een week of 3 en dan komt het vertrouwen en dan zie je het verbeteren.
Vooral geen ding van maken, jij bent nu zijn houvast in een voor hem nieuwe wereld :I:

Ik heb het idee dat honden die vanaf een maand of drie verhuizen daar iets meer last van hebben dan pups van 8 weken omdat ze al veel bewuster zijn van alles.
Maar ook dat zal per hond verschillen...
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst (?)

Ongelezen bericht door Emma »

Oke, dus je hebt een hond van 7 maanden, nu nog geen twee weken in huis, begrijp ik dat goed?
Waar komt de hond vandaan?
Want dit is helemaal geen vreemd gedrag. Hij is nog maar net bij jullie, is nog hartstikke jong, en ja dan ben jij nu even alles wat voor hem houvast geeft. Eten, slaapplek gezelschap. Hij wil jou niet uit het oog verliezen, want dan is hij zijn houvast kwijt.
Hij weet namelijk nog niet dat hij bij jullie woont. Immers waar hij vandaan kwam, dat is hij kwijt.

Je kan rustig af en toe wat korte momenten afstand nemen, geef hem dan wat lekkers te kluiven. Uiteindelijk als jij rustig hem hierin begeleidt, dan zal hij het vertrouwen krijgen dat jij terugkomt, en dat de andere mensen in het gezin straks ook veiligheid bieden.
Gebruikersavatar
Naima
Zeer actief
Berichten: 7688
Lid geworden op: 26 aug 2009 00:42
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Verlatingsangst (?)

Ongelezen bericht door Naima »

Emma schreef: 29 jan 2021 13:36 Oke, dus je hebt een hond van 7 maanden, nu nog geen twee weken in huis, begrijp ik dat goed?
Waar komt de hond vandaan?
Want dit is helemaal geen vreemd gedrag. Hij is nog maar net bij jullie, is nog hartstikke jong, en ja dan ben jij nu even alles wat voor hem houvast geeft. Eten, slaapplek gezelschap. Hij wil jou niet uit het oog verliezen, want dan is hij zijn houvast kwijt.
Hij weet namelijk nog niet dat hij bij jullie woont. Immers waar hij vandaan kwam, dat is hij kwijt.

Je kan rustig af en toe wat korte momenten afstand nemen, geef hem dan wat lekkers te kluiven. Uiteindelijk als jij rustig hem hierin begeleidt, dan zal hij het vertrouwen krijgen dat jij terugkomt, en dat de andere mensen in het gezin straks ook veiligheid bieden.
Ik zie het ook als normaal/begrijpelijk gedrag, maar mijn vraag is meer hoe ik dat in goede banen leid en dus niet onbewust voed. Mijn hond komt van zijn fokker, die werkhonden fokt voor onder andere de douane. Mozes komt grotendeels uit Engelse ft-lab lijnen met een zichtbare snuf (in mijn ogen) Duitse staande, maar is in tegenstelling tot zijn nestgenoten en ouders, niet geschikt voor een professionele carrière (het was de bedoeling dat hij zeg maar drugshond zou worden). Hij mist de werkdrift en focus daarvoor en daarom zocht de fokker een plek waar hij als actieve huishond beter op zijn plek zou zijn. Hij woonde eerder dus ook niet in huis maar in een kennel, al kwam hij wel in de bijkeuken. Alles is dus heel erg nieuw, voor hem maar ook voor mij want de laatste puber die ik in huis had, was al sinds 8/9 weken bij me.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Verlatingsangst (?)

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

De basis voor zelfstandigheid is gevoel van veiligheid. Dus wat al gezegd is: bied hem het gevoel van veiligheid dat hij nu zo nodig heeft. Dwing zelfstandigheid niet af, maar ga het rustig op zijn tempo wel stimuleren. Hoe lang hij die behoefte heeft om echt vlakbij je te zijn, is niet te zeggen, maar blijf hem wel stimuleren om op eigen poten te gaan staan. Uiteindelijk zal hij zich veilig genoeg voelen in huis om die zelfstandigheid te gaan ontwikkelen. Ga je te snel met afdwingen van die zelfstandigheid, heb je bijna zekerheid op verlatingsangst in een later stadium. Zorg eerst dat de basis veiligheid en geborgenheid is. Dan komt die zelfstandigheid ook wel als je hem de gelegenheid geeft die zelfstandigheid te ontwikkelen
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst (?)

Ongelezen bericht door Emma »

Hoe heb je het voor je gezien, dat je deze toch wel op werk gefokte hond in huis nam?
Wi, je er een sport mee doen of speurwerk? Wil je man/vriend er ook wat mee doen?

op zich hoef je helemaal niet bij een vereniging hoor , nu ook moeilijk, met de corona. Maar je kan zelf wel aan de slag met gehoorzaamheidsoefeningetjes of zoekspelletjes in en om huis. Dat is namelijk ook goed voor zijn zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Ook kan je dat dan oefenen met een "blijf en uit zicht" . Dat is dan wel weer een wat gevorderde oefening, dus ik denk niet dat je met een twee weken daar al aan toe bent.

Misschien doe je dat natuurlijk al een beetje spelenderwijs. Maar bedenk ook dat je dit langzaam moet opbouwen. Op dit moment zou ik dat nog
Niet zoveel doen, maar na een maandje bij jullie, kan je wel kleine oefenmomentjes in lassen. Wat nu belangrijk is, is dat je je hond laat "aarden" dus wennen.

En laat je man/vriend ook wat dingetjes met de hond doen. Want dan gaat hij niet zo aan jou hangen en leert hij dat de man in huis ook een vertrouwde persoon wordt.
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Verlatingsangst (?)

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Bij opvangers probeer ik vanaf dag 1 een balans te vinden tussen enerzijds steun en anderzijds op de eigen pootjes laten staan.
Ze krijgen regelmatig aandacht en een aai over de bol, maar geplak aan mij moedig ik zeker niet aan. Ik leer ze gelijk dat ik naar buiten loop en weer terugkom. Soms kort en soms wat langer. Dat is heel normaal en daar hebben we geen afscheids of begroetingsrituelen bij. Ze mogen slapen waar ze willen, maar ik zet geen mandje naast de plek waar ik zit.
Dat gaat eigenlijk altijd wel goed, maar ik heb ook wel meerdere honden in huis.
Het lijkt me ook niet verkeerd als je huisgenoten wat meer met de hond doen, en jij wat minder.
Gebruikersavatar
Naima
Zeer actief
Berichten: 7688
Lid geworden op: 26 aug 2009 00:42
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Verlatingsangst (?)

Ongelezen bericht door Naima »

Dank, met deze tips kan ik wel wat. En @emma: zoeken doen we al een beetje, bijvoorbeeld door (nu nog makkelijke) spoortjes te leggen. En wat ik dacht toen ik een op werk gefokte hond in huis nam, was dat ik al een tijd op zoek was naar een actieve hond. Eerst zou dat zijn naast mijn vorige hond, maar die werd opeens snel ‘oud’ en begon wat te sukkelen dus dat leek me voor haar niet leuk. Verder weet ik inmiddels dat ik retrievers erg leuk vind, maar dan niet de plaat-voor-de-kop types. Kortom: dit type hond is eigenlijk precies wat ik zocht. In welke vorm we iets gaan doen weet ik nog niet, eerst de basis gehoorzaamheid er maar eens in krijgen, maar ik zoek natuurlijk niet bewust naar een actieve hond om blokjes om in de wijk te lopen. Dat lijkt me evident.

@Cleva, voor de beeldvorming:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst (?)

Ongelezen bericht door Emma »

Leuke hond, het lijkt me wel een lieverd :lol1:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Verlatingsangst (?)

Ongelezen bericht door ranetje »

Met een ft labje (ik zie er bij die honden ook DSK in) kan je heel wat doen ook naast spoortjes die hij vast leuk zal vinden.
Jachttraining vindt hij misschien ook wel geweldig (apporteer training dus voor Retrievers)
Er is genoeg te doen en allemaal dingen die zijn zelfvertrouwen een boost kunnen geven.
Daar hoef je niet lang mee te wachten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”