Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffen enzo

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Blaffen enzo

Ongelezen bericht door Marlett »

Een tijdje geleden heb ik een topic geopend over vocale honden. Tosca was niet heel erg blafferig, maar de laatste tijd is het samen met Charlie te veel naar mijn zin.
Dat ze blaffen als de bel gaat, of als ze schrikken, vind ik niet erg, maar blaffen naar voorbijgangers op de stoep (en als ze een hond bij zich hebben wordt het loeien) vind ik wat minder. Of als je iets hoort of ziet wat je niet aanstaat. Charlie kan ook in de keuken flink staan blaffen naar het kastje met voer oid.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik het zelf zo ver heb laten komen, :mann: maar waar ik het mis heb laten gaan, weet ik dus niet helemaal.

Wat is bij jullie toegestaan qua blaffen? En krijg je dat voor elkaar?
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Je mag best blaffen (gebeurt ook en veel, tenzij Quira niet thuis is, dan is het doodstil) maar als ik zeg 'klaar nu' is het ook echt klaar. En als je dat doet krijg je een koekje en blaf je door dan word je op je plaats gestuurd voor een minuutje :wink:
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door natalie »

Ik heb dit jaar voor het eerst van m’n leven een goed voornemen gemaakt, en dat is om het blaffen van de honden wat in te perken. Jip blafte nooit. Niet naar de postbode, niet naar voorbijgangers, niet als de bel ging. Maar dat is sinds de komst van Abel totaal omgeslagen. Abel blafte wél naar vreemde geluiden en voorbijgangers en Jip blafte dan mee. Tegenwoordig is het zo dat Abel nauwelijks nog reageert, even een klein brommetje ofzo en dat is het dan. Jip ziet dat als teken om compléét uit zijn dak te gaan :oeps: Soms schrik ik mij echt de t#ring. En het wordt alsmaar erger, dus begin van de maand heb ik gezegd: het is klaar. Hier moet ik mee aan de slag, want het slaat nergens meer op.

Bijvoorbeeld: ik werk thuis aan de keukentafel, ben geconcentreerd met iets bezig, zet mijn kop thee op tafel om iets te typen en Jip slaat op hol! Omdat ik mijn kop thee op tafel zet :piew: Ieder geluidje is nu raak ongeveer. Ik weet niet goed waar het vandaan komt, waarom hij 180 graden is gedraaid daarin. Maar ik ga hier echt prioriteit nummer 1 van maken, want er komt een moment dat ik van schrik die thee over mijn laptop stoot en wóest wordt. Dat wil ik voorkomen :Q: Maar het is niet alleen voor mijn eigen rust, het is vooral voor Jip zelf. Hij ligt soms op zijn rug te snurken en komt dan ineens overeind vliegen om hysterisch blaffend om zich heen te kijken. Dat is ook voor hem niet fijn. Abel staat er tegenwoordig een beetje verbaasd bij te kijken, omdat hij ook niet begrijpt waar Jip zich zo druk over maakt. :19:

Abel zelf is trouwens nu meer van het blaffen naar een keukenkastje met voer inderdaad ;-) Of naar een bal onder de bank, of naar Jip die op de stretcher ligt waar hij wil liggen. Ook niet nodig, maar dat vind ik minder storend en gemakkelijker af te kappen dan Jip die er “in blijft hangen”.

Ik hoop over een paar maanden te kunnen melden dat het aanzienlijk minder is geworden. :engel:
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door Persistence »

Nou ik lees graag mee naar de gouden tip, hier 2 vocale honden. Als de ene blaft dan doet de ander mee, heel fijn maar niet heus.
Als de bel gaat sowieso, als er buren langslopen, als ze mensen op straat horen. Er is een buurman aan het klussen en Bella blaft bij elke hamertik, zij is extra geluidsgevoelig geworden na oud en nieuw helaas. Op elke knal buiten blaft ze nu.
Ik heb nu dus vaak tv of spotify aanstaan, puur om geluiden van buiten te dempen zodat ze niet zoveel blaffen.

Boos worden of roepen helpt in elk geval niet. Snoepjes maakt het hier alleen maar erger, dan gaan ze luisteren of ze wat kúnnen horen, blaffen ze en komen ze verwachtingsvol een snoepje halen.
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door Marlett »

Zinodo schreef: 23 jan 2021 14:21 Plakkkkkplastic!!! Je beste vriend :lol1:

Hier mogen ze aanslaan op van alles, maar dan moet het ook klaar zijn en bek houden. En als je dat snel genoeg doet dan krijg je koek :lol1: drie blafjes en alvast klaar staan bij de snoepjeskast. Als je doorblaft krijg je niks.
Plakplastic. Was daar niet een handig topic over? :cool2:
Ik had al wel bedacht dat mijn moeder vroeger zo'n half gordijntje had. En dat je die nooit meer ziet tegenwoordig. Misschien dat ik die trend gewoon ga setten.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door natalie »

Jip moet ook naar binnen toe als hij buiten staat te blaffen. Resultaat daarvan is dat hij nu blaffend alvast naar binnen komt rennen. :LOL: Dat is ook niet helemaal wat ik bedoelde. Maar ik ben gewoon te laks geweest, eigen schuld. Ik zit er nu bovenop en ben ook de ‘sssttt’ aan het leren. Ik ben benieuwd waar het ons brengt.
Gebruikersavatar
thom
Zeer actief
Berichten: 43749
Lid geworden op: 29 sep 2006 04:30
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door thom »

Ari is ook flink vocaal, eerst een beetje blaffen, maar dat gaat dan al snel over in geloei/gehuil.
Werkelijk alles wat we maar konden bedenken geprobeerd, maar helaas..
Dus ik hoop hier ook dé gouden tip te lezen.
Afbeelding
Onze Portugese Quin.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door DeDiana »

natalie schreef: 23 jan 2021 14:55 Jip moet ook naar binnen toe als hij buiten staat te blaffen. Resultaat daarvan is dat hij nu blaffend alvast naar binnen komt rennen. :LOL: Dat is ook niet helemaal wat ik bedoelde. Maar ik ben gewoon te laks geweest, eigen schuld. Ik zit er nu bovenop en ben ook de ‘sssttt’ aan het leren. Ik ben benieuwd waar het ons brengt.
Haha, dit doet Amy precies zo :LOL: En dan gaat ze dus binnen voor het raam verder blaffen :oeps: Maar het kwartje begint nu gelukkig goed te vallen als ik 'genoeg!' zeg.

Hier ook best vocale honden. Ik heb zelf niet zo'n problemen met geblaf, als ze maar stoppen als ik het zeg. Even aanslaan omdat er buiten het hek iets ongewoons gebeurt vind ik prima, maar ze moeten daar niet minuten lang gaan staan tetteren. Als ze langer dan een paar seconde door baffen, roep ik ze naar binnen en als ze niet rustig zijn, moeten ze eerst even binnen tot rust komen voordat ze weer naar buiten mogen. Maar ze blaffen hier gelukkig niet om niks de hele dag, enkel als er ook echt iets is, en bijna altijd stoppen ze vanzelf na een paar blaffen als dat iets ook weer weg is. Maar als de witte kip hier bijvoorbeeld recht voor ons huis op het weggetje loopt, blijven ze nog wel eens in dat geblaf hangen, vooral Amy en Arlo.

Mila en Arlo zijn ook érg vocaal tijdens spel, maar dat vind ik niet zo'n punt. En Arlo blaft bij opwinding, dus als ik thuiskom, als hij eten krijgt, voordat we gaan wandelen, etc. Daar ben ik nu wel mee bezig om dat wat in te perken door hem rustig te laten zitten - zodra er wat rust in zit, is het blaffen ook meteen over. Dat doe ik eigenlijk pas sinds een paar weken en dat zet bij hem wel snel zoden aan de dijk, het blijft nu meestal bij een paar blafjes en dan gaat hij uit zichzelf al snel zitten.
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door Marlett »

Vocaal tijdens spelen vind ik helemaal niet erg, ik vind dat echt heel grappig. Tosca is echt de Monica Selès van de spelende honden. :LOL:

Ik ben wel vaker het 'in rust zijn' aan het belonen. Lig je te chillen? Dat kan je zomaar een koekje opleveren.

Wat betreft het koekje na het blaffen: hoe zorg je ervoor dat je niet juist traint dat ze gaan blaffen om een koekje? Dus blaffen+stil=koekje. Ik wil niet dat ze blaffen naar de -zeg- witte kip omdat ze weten dat ze beloond worden als ze ophouden.
Ik probeer ook wel te belonen voor het gewoon kijken naar iets wat buiten langskomt, maar ik zit geen hele dagen op de bank en wat @natalie ook schrijft, soms is het ook vanuit het niets.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door DeDiana »

Marlett schreef: 23 jan 2021 15:29 Vocaal tijdens spelen vind ik helemaal niet erg, ik vind dat echt heel grappig. Tosca is echt de Monica Selès van de spelende honden. :LOL:

Ik ben wel vaker het 'in rust zijn' aan het belonen. Lig je te chillen? Dat kan je zomaar een koekje opleveren.

Wat betreft het koekje na het blaffen: hoe zorg je ervoor dat je niet juist traint dat ze gaan blaffen om een koekje? Dus blaffen+stil=koekje. Ik wil niet dat ze blaffen naar de -zeg- witte kip omdat ze weten dat ze beloond worden als ze ophouden.
Ik probeer ook wel te belonen voor het gewoon kijken naar iets wat buiten langskomt, maar ik zit geen hele dagen op de bank en wat @natalie ook schrijft, soms is het ook vanuit het niets.
Ja, dat laatste heb ik bij Amy ook ondervonden: ik beloonde te snel als ze stil was na het blaffen, waardoor ze dus dacht dat het nog een beloning was voor het blaffen (ook al click ik duidelijk pas een ruime seconde na het blaffen). Mijn andere honden legden die link wel goed met het stil zijn en dan direct clicken en hadden het commando 'stil' dus ook heel snel door, maar Amy niet. Nu beloon ik pas als ze minimaal ca. 5 seconden stil is, waarbij we samen rustig en stil kijken naar hetgeen waartegen ze blaft met daarbij, 'goed zo, stil!' en dat gaat véél beter.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Marlett schreef: 23 jan 2021 15:29 Vocaal tijdens spelen vind ik helemaal niet erg, ik vind dat echt heel grappig. Tosca is echt de Monica Selès van de spelende honden. :LOL:

Ik ben wel vaker het 'in rust zijn' aan het belonen. Lig je te chillen? Dat kan je zomaar een koekje opleveren.

Wat betreft het koekje na het blaffen: hoe zorg je ervoor dat je niet juist traint dat ze gaan blaffen om een koekje? Dus blaffen+stil=koekje. Ik wil niet dat ze blaffen naar de -zeg- witte kip omdat ze weten dat ze beloond worden als ze ophouden.
Ik probeer ook wel te belonen voor het gewoon kijken naar iets wat buiten langskomt, maar ik zit geen hele dagen op de bank en wat @natalie ook schrijft, soms is het ook vanuit het niets.
Door beide dingen op commando te zetten, zowel luid als klaar :wink:
Of anders genoeg tijd er tussen zodat de link met het stil is. Ik praat wel altijd enorm veel dus dan is het 'ja braaf hoor nu ben je goed stil' :mann:
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier mogen ze naar buiten kijken als ze hun snater houden. Snater open trekken is hup naar je plaats. Zelfs logeetjes hebben dat razendsnel door.
Ze rennen wel naar het raam als er een bestelwagen in de straat stopt, maximaal 2 huizen verderop. Kort blaffen als iemand het tuinpad op komt. Dat vind ik acceptabel, maar ik bedank ze na die eerste blaf en ga je door, moet je naar je plek. Dus ze kiezen liever voor verder stil blijven en dan de "indringer" door het raam in de gaten houden, dan doorblaffen en niet meer kunnen kijken.

We hebben ook een paar weken een boerenfoxje in huis gehad. Die sloeg aan op letterlijk alles dat langs kwam. Dat was ik dus heel snel zat. Maar goed, als het erin zit, wil ik er best een beetje ruimte voor geven, alleen wat beperken. Hij kende de clicker. Dus na twee keer blaffen gaf ik een click, Joris kwam brokje halen en toen was het klaar met aanslaan (echt gruwelijk intelligent hondje, heerlijk om mee te werken)

Gebruikersavatar
GrethavW
Zeer actief
Berichten: 5698
Lid geworden op: 22 apr 2013 20:54
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2
Locatie: Noordoostpolder

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door GrethavW »

De plantenspuit is hier het enige wat werkt. Heilig ontzag hebben ze ervoor.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door Doyaquba »

GrethavW schreef: 23 jan 2021 19:02 De plantenspuit is hier het enige wat werkt. Heilig ontzag hebben ze ervoor.
Dat werkt hier dus niet hè :tongue: :tongue:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door Marlett »

Hahaha! :goeie: Had jij 'm op de nevelstand staan? :tongue: Die vinden ze bij mij heel leuk, gaan ze in de lucht staan likken.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Marlett schreef: 23 jan 2021 19:35 Hahaha! :goeie: Had jij 'm op de nevelstand staan? :tongue: Die vinden ze bij mij heel leuk, gaan ze in de lucht staan likken.
Ja maar bij een straaltje doen ze het ook hoor :LOL:
Gebruikersavatar
GrethavW
Zeer actief
Berichten: 5698
Lid geworden op: 22 apr 2013 20:54
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2
Locatie: Noordoostpolder

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door GrethavW »

:goeie: Ja, dan helpt het niet. Die van jou vindt het leuk.
De mijne vinden het afschuwelijk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door Marlett »

Soms blaffen ze ook om je iets duidelijk te maken, blijkt dan achteraf...
Bijvoorbeeld dat er geen water meer is. Omdat je voor het dweilen bakje 1 even weg had gezet en bakje 2 leeg was :oohja:

Charlie stond gisteren echt wel heel vaak naar het keukenkastje te blaffen, oftewel, naar de kraan. Ik voelde me zo stom om elf uur 's avonds toen ze echt stonden te drinken alsof hun leven d'r vanaf hing. :oeps:
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door DeDiana »

Marlett schreef: 24 jan 2021 08:52 Soms blaffen ze ook om je iets duidelijk te maken, blijkt dan achteraf...
Bijvoorbeeld dat er geen water meer is. Omdat je voor het dweilen bakje 1 even weg had gezet en bakje 2 leeg was :oohja:

Charlie stond gisteren echt wel heel vaak naar het keukenkastje te blaffen, oftewel, naar de kraan. Ik voelde me zo stom om elf uur 's avonds toen ze echt stonden te drinken alsof hun leven d'r vanaf hing. :oeps:
Inderdaad, sommige honden doen dat. Taartje blafte ook altijd om iets duidelijk te maken. Wat dat dan precies was, moest ik zelf maar raden: dat ze naar buiten wilde, dat er een andere hond op haar favoriete ligplekje lag, dat ze een trui aan wilde, enzovoort. Amoz blaft ook als hij naar buiten wil, maar mijn andere honden geven dat anders aan (Mila door mij constant te porren met haar neus, Amy door druk mijn aandacht op te eisen en dan tussen mij en de deur heen en weer te rennen, Arlo simpelweg door voor de deur te gaan staan). Als het water op is, gaat Mila de waterbak met haar neus tegen de muur duwen of omhoog wippen en weer op de grond laten vallen, wat met een metalen bak best een herrie veroorzaakt :F:
Grappig dat ze zo allemaal hun eigen manier hebben om dingen aan te geven.
Izzie_Anneke
Zeer actief
Berichten: 3821
Lid geworden op: 06 apr 2015 16:07

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Inderdaad plakplastic. Hier blaffen ze als de bel gaat, dan bedank ik ze, keurig gewaakt meiden, en is het goed. Verder blaffen ze eigenlijk nooit dus als ze aanslaan zonder dat de bel is gegaan, is er iets aan de hand. Meestal staat de buurman dan te dicht bij de schutting audiëntie te houden.

Een vriendin van me heeft een sheltie, die de ganse wandeling keft. Ik denk dat ze als eigenaar het inmiddels niet meer hoort want die roept haar af en toe tot de orde (dat helpt dan 10 seconden) en dan keft Maggie lustig verder. Ik zou echt stapelgek worden van zoiets.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door blondie »

Naar voorbijgangers op de stoep wordt niet geblaft. Dat hebben we eigenlijk van jong af aan aangeleerd.
De bel en visite waren we vergeten, naarmate hij ouder werd kwam ik tot dat besef. Toen begonnen met hem naar 1 plek te sturen en stil te laten blijven. Bij niet stil weer teruglopen etc. wel stil was belonen met koekie. Nu kan hij in de mand gestuurd worden en blijven en pas daarna loop ik naar de keuken voor een koek beloning.

Hij heeft wel de neiging gekregen om te blaffen naar de buurman, ik gok dat dat is uitgelokt helaas. Daar ben ik verbaal strikt in, en ook dan als hij door blijft mompelen en brommen moet hij naar de mand. Daar geef ik dan weer geen beloning voor.

We hebben nu een dame erbij sinds een paar dagen, vooralsnog is zij stil naar voorbijgangers. Kijkt wel al voor de ramen en als mijn partner weg is staat ze voor het raam maar blijft vooralsnog stil. Ik braaf haar met mijn stem en leg de nadruk op het woordje stil in de hoop dat zij snapt dat wij daar blij van worden.
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Misschien ligt het aan het ras maar Maya blaft eigenlijk gewoon niet.
Heel af en toe laat ze een diepe grom horen als er buiten iets raars/afwijkends te horen of te zien is (ik woon in een doodlopende straat dus alle geluiden zijn herkenbaar). Dan ga ik met haar meekijken onderwijl mompelend.. ,ik hoor en zie niks maar ja ben dan ook geen maya he, en kriebel haar even achter de oren. Zij kwispelt dan en gaat verder met kijken.
Ze doet dat erg graag dus dat is dan tevens ook de beloning voor het stil zijn.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

BieneMaya schreef:Misschien ligt het aan het ras maar Maya blaft eigenlijk gewoon niet.
Heel af en toe laat ze een diepe grom horen als er buiten iets raars/afwijkends te horen of te zien is (ik woon in een doodlopende straat dus alle geluiden zijn herkenbaar). Dan ga ik met haar meekijken onderwijl mompelend.. ,ik hoor en zie niks maar ja ben dan ook geen maya he, en kriebel haar even achter de oren. Zij kwispelt dan en gaat verder met kijken.
Ze doet dat erg graag dus dat is dan tevens ook de beloning voor het stil zijn.
Dat doe ik inderdaad ook met Gait als hij gromt omdat hij iets afwijkends hoort of ziet. Als hij weet dat ik het ook gezien of gehoord heb en ik zeg dat het in orde is, dan kalmeert ie weer
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door Lothian »

Zorro waakte bij mijn moeder thuis als een debiel. Blaffen naar mensen die aan de overkant van de straat liepen.

Dat kon ik echt niet hebben toen hij parttime bij mij kwam wonen, want mijn huis zat met het raam direct aan de stoep in het centrum. Geen voortuin.

Ik heb dat vanaf dag 1 dus niet geaccepteerd. Raam geclaimd, bij blaffen streng toegesproken en beloond voor stil zijn. Zorro blafte dus alleen wanneer er iemand op het raam klopte of in de vensterbank ging zitten (maar dan mocht het ook van mij, zout een eind op). En als de deurbel ging, haha!

Dat heb ik met alle honden daarna ook volgehouden en heeft altijd gewerkt. Bedenken waar van jou wel op gewaakt mag worden en daarbuiten nul tolereren. En dat is veel lastiger als het al een gewoonte is geworden.

In mijn huidige huis speelt dat allemaal niet meer en zijn ze dus ook een stuk waakser geworden :Q:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door Marlett »

Platenspuit, check.
Schoenen, check.

:cool2:
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Mijn eerste hondje blafte om werkelijk alles, naar honden, als ie speelde, als ie wat wilde, als de bel ging, naar voorbijgangers, gewoon om alles.
Hij was vocaal maar het lag vooral ook aan mijn niet-opvoeding :F:

De honden die ik nu heb zijn niet zo blafferig om niets.
Ze zijn waaks maar dan ook echt als er iets niet klopt. Dan bedank ik ze en dan is het goed.
Verder hoort Cash zichzelf natuurlijk graag als Collie zijnde, tijdens spel, als iemand thuiskomt, eigenlijk altijd als ze blij is maar ze is daarin goed te sturen.

Blaffen om alles niets wil echt nooit meer maar als ze een beetje voldaan zijn hebben ze die behoefte ook niet zo.
Gebruikersavatar
~Tine~
Zeer actief
Berichten: 1313
Lid geworden op: 13 jul 2002 00:24
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2
Locatie: België

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik blok blaffen gewoon volledig af. Ik heb twee kelpies, die zijn vocaal uit zichzelf, als kleine pup al. Door ze van pup af aan al af te leiden als ze blaffen of het spel of training volledig te stoppen als er geblaft wordt, bereik je echt wel wat. Het enige probleem dat ik nu nog heb is dat Finn tijdens agilitytraining durft blaffen tijdens het uitvoeren van de oefeningen. Ideaal gezien zou ik de training ook moeten stoppen op dat moment, maar daar heb ik het geduld niet voor momenteel...
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door blondie »

Marlett schreef: 23 jan 2021 15:29 Vocaal tijdens spelen vind ik helemaal niet erg, ik vind dat echt heel grappig. Tosca is echt de Monica Selès van de spelende honden. :LOL:

Ik ben wel vaker het 'in rust zijn' aan het belonen. Lig je te chillen? Dat kan je zomaar een koekje opleveren.

Wat betreft het koekje na het blaffen: hoe zorg je ervoor dat je niet juist traint dat ze gaan blaffen om een koekje? Dus blaffen+stil=koekje. Ik wil niet dat ze blaffen naar de -zeg- witte kip omdat ze weten dat ze beloond worden als ze ophouden.
Ik probeer ook wel te belonen voor het gewoon kijken naar iets wat buiten langskomt, maar ik zit geen hele dagen op de bank en wat @natalie ook schrijft, soms is het ook vanuit het niets.
Bluf blafte behoorlijk naar voorbijgangers toen ik haar net kreeg. Ik kreeg ook echt klachten als ik niet thuis was.
Finn bleef gelukkig stil, dus daar heb ik mazzel mee gehad.
Bij haar heb ik het in stapjes gedaan.
Zoals Laeken schreef niet uit het raam laten kijken. Als ik zag dat ze alert naar het raam wilde riep ik haar terug. Bij mij komen en niet naar raam was braaf.
Langzaam dat uitgebreid (ook in de voortuin langs de stoep) bij me komen was braaf. Op afstand dan mensen zonder te blaffen laten voorbij lopen was "netjes stil" dat beloonde ik dan wel met een snoepje.
Vervolgens weer wat later, wel laten kijken bij raam, en buiten eens laten gaan zonder bij me te roepen. Als ze dan stil bleef liep ik op haar af en beloonde dat weer met Braaf, netjes stil hoor! En af en toe daar voerbeloning bij.
Ik trok het aandacht vragen en bij me komen dus los van het stil laten zijn/worden.

En als ik wel eens weg moest gingen de gordijnen dicht. Wat ook maar een korte periode heeft geduurd. Later wel eens het niet gedaan en mensen laten checken wat er gebeurde als ze voorbij kwamen lopen. Toen bleven ze stil, dus hoefde ik ook geen gordijnen meer te sluiten.

Bij iemand in de voortuin of bij de deur vind ik het normaal dat (waak)honden aanslaan. Daarbij zei ik altijd, fijn en ja ik zie het. Nu klaar en even naar de plaats of af in de woonkamer. (Zo ging dat met Finn en Bluf althans.)
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Blaffen enzo

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Fotogravinnetje schreef: 25 jan 2021 18:55
BieneMaya schreef:Misschien ligt het aan het ras maar Maya blaft eigenlijk gewoon niet.
Heel af en toe laat ze een diepe grom horen als er buiten iets raars/afwijkends te horen of te zien is (ik woon in een doodlopende straat dus alle geluiden zijn herkenbaar). Dan ga ik met haar meekijken onderwijl mompelend.. ,ik hoor en zie niks maar ja ben dan ook geen maya he, en kriebel haar even achter de oren. Zij kwispelt dan en gaat verder met kijken.
Ze doet dat erg graag dus dat is dan tevens ook de beloning voor het stil zijn.
Dat doe ik inderdaad ook met Gait als hij gromt omdat hij iets afwijkends hoort of ziet. Als hij weet dat ik het ook gezien of gehoord heb en ik zeg dat het in orde is, dan kalmeert ie weer
Dit kan ze zo een dik half uur vol houden :I:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”