Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

liljebo
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 apr 2008 08:44
Locatie: forsheda, Zweden

bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door liljebo »

Ik kom even binnenvallen met een trainingsvraag,

Als ik met onze jonge hond (net 1 jaar) ga wandelen, loopt ze veelal los (we wonen in een piepklein zweeds dorp midden in de bossen/natuur).
Op zich gaat dat prima. Ze luistert goed.
En als ik wil dat ze even volgt (bijvoorbeeld omdat we een weg over moeten steken), gaat ook dat goed.
Maar tijdens de wandeling hoeft ze voor mij uiteraard niet steeds te volgen. Integendeel. Ik wil dat ze ook de gelegenheid heeft om lekker te hollen en te spelen. En dat doet ze dan ook.
Ze rent echter best een aardig eind van mij af. Nooit echt buiten zicht, maar, zeker op zeer bekend gebied, toch wel een eind weg.
Nu komt ze meteen terug als ik haar roep, maar eigenlijk heb ik liever dat ze binnen een bepaalde 'radius' blijft, om het zo maar te noemen.
Een van de redenen is het feit dat ik dan een beter overzicht heb.
Het komt nogal eens voor dat we wild treffen. Als ze een ree treft en erachteraan wil hollen, komt ze onmiddellijk terug als ik haar roep. Dat is dus niet het grootste probleem. Maar ik heb ook twee keer meegemaakt dat ze een wild zwijn spot voordat ik het heb gezien en haar dus terug geroepen heb. Dan staat ze al bij het zwijn en vraagt zich ogenschijnlijk af wat ze met dat rare beest moet doen.
Dat is niet handig, want een zwijn kan behoorlijk agressief zijn. Tot nu toe niet gebeurd, omdat ze zelf niet blaft of zo, maar als het wel gebeurt, gaat ze er ongetwijfeld tussenuit om haar bescherming bij mij te zoeken en dat is geen fijne situatie.
Maar ook in andere gevallen kan ze, als ze ver genoeg van mij af is, iets spotten voordat ik dat doe en daar al bij zijn... (bijvoorbeeld een wandelaar in het donker, een andere hond etc)
Ik zit hiermee een beetje met een dilemma. Ze hoeft voor mij echt niet de hele wandeling naast mij te lopen/moet kunnen rennen en spelen (het is een energiek hondje dat wel die beweging nodig heeft en ik kan niet rennen /fietsen vanwege lichamelijke problemen), maar ik wil niet dat ze verder van mij afgaat dan een bepaalde afstand, bijvoorbeeld. Nu breek ik mijn kop over de vraag of dat aan te leren is of dat daar een alternatief voor te vinden is of wat dan ook. Ik ben benieuwd naar jullie ideeen hierover.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door natalie »

Abel loopt soms best ver bij mij vandaan, maar hij let uitstekend op mij. Zodra ik van richting verander, komt hij eraan gesneld. Hij weet dus precies waar ik ben, maar hij vindt het heerlijk om op zijn eigen tempo een beetje vooruit te hobbelen. Op overzichtelijke plekken in gebieden zonder wild, mag dat van mij. Als de afstand naar mijn mening echt te groot wordt, roep ik hem terug en daarna beginnen we weer van voor af aan ;). Tegenwoordig is het overal wat drukker, ook met gezinnen en kleine kinderen. Dan wil ik Abel wat meer in mijn buurt houden. Hij is nogal geneigd heel hard te blaffen naar een kind dat hem aankijkt en dat is best genant soms :schrik: Dus in principe mag hij best veel afstand nemen, maar het is in mijn geval wel erg afhankelijk van de plek en de drukte op dat moment. Als er kinderen rondrennen, mag hij van mij bijvoorbeeld niet alvast het bochtje voorbij lopen. Dan wil ik echt zien waar hij is, wat hij doet en wat er allemaal gebeurt. Dus dan roep ik hem terug of ik roep: "wachten!". Ik weet niet of het mogelijk is een bepaalde maximale afstand/radius aan te leren, misschien kan dat wel. Maar ik heb het dus op deze manier opgelost.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb het bij Amy aangeleerd met een lange lijn in combinatie met de commando's 'niet te ver' en als ze toch te ver dreigde te gaan: 'wachten!'.
Amy was altijd een hond die je losklikte en die dan meteen een enorme sprint inzette, dus binnen twee seconden al te ver weg was. Dat moest wel eerst uit het systeem, want bij een hond die voortdurend als een gek rond sjeest, is die ca. 15-20 meter natuurlijk niks. Dus ze heeft sowieso eerst moeten leren ook gewoon te wandelen zonder alleen maar keihard te rennen.
Ik zeg niet dat ze nu exact op de grens van die ca. 15-20 meter blijft, ik moet haar er nog wel geregeld aan herinneren en die grens ligt voor mij ook niet heel vast, maar heeft te maken met overzicht: op het strand en open vlaktes mag ze verder, op een smal kronkelend bospaadje moet ze dichterbij blijven. Maar als ik een paar keer 'niet te ver' op de door mij gewenste afstand zeg, snapt ze prima dat daar ongeveer de grens ligt voor die omgeving.
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Ja, ook niet te ver aangeleerd. Vooral in het begin.
Maar dat komt neer op een soort terugroepen.
Maar inmiddels, als ze zo goed luisteren, terug te roepen zijn en geen ruzie zoeken of wild aanvallen of ver najagen, mogen ze de ruimte nemen die ze willen.
En dat valt in de praktijk best mee, ik weet altijd waar ze zitten en ik moet ze kunnen zien, horen.
Voor mij moet dat vertrouwen er zijn.
Cash mag echt alle ruimte nemen en dat doet ze ook maar uiteindelijk die zal ze nooit zo ver gaan dat ze mij uit het oog verliest.
Sue probeer ik wat meer te beperken maar dat is vooral ivm zijn kleine maat, uit bezorgdheid, dus.

Zelfs Joe van 6,5 maand mag al aardig wat ruimte nemen, tot nu toe kan ik hem uit elke situatie terugroepen, zelfs als er een ree wegsprint.
Zal vast nog wel wat lastiger worden maar dat zien we wel.

Ik heb gemerkt dat ze op een gegeven moment dan zelf al minder ruimte nemen als die vrijheid gewoon wordt.
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Maya blijft aardig dichtbij. Ook omdat ik me, toen ze een periode had van ,ik ga heen waar ikzelf wil, , achter een boom heb verstopt. Ze schrok zich rot toen ze opkeek en mij niet meer zag. Beetje geluid maken zodat ze me vlot vond en ben zonder wat te zeggen doorgelopen. Sindsdien let ze goed op mij haha.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door sirene »

Ik leer de honden dat je een beloning krijgt als je omkijkt als ik stilsta. Ik hou niet van roepen en commando's. Als ze te ver weg gaan of teveel voorwaarts gaan sta ik stil, dan kijken ze om en krijgen ze iets (of ik zeg goed zo voor het kijken). Natuurlijk heb ik wel een "hier" voor als het echt nodig is.
Ik vind het een voordeel dat het heel automatisch gaat, ze leren beter op je te letten en je hoeft niet zoveel te roepen/zeggen. Plus, zelfs als je hond stokdoof wordt werkt dit prima. Elena was vanaf haar 10de stokdoof en die kon ik betrouwbaar terug laten komen door gewoon even stil te staan en een handgebaar te laten zien.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Kayltje
Zeer actief
Berichten: 905
Lid geworden op: 29 mar 2011 09:31
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4
Locatie: Groningen

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door Kayltje »

Ik schreeuw, Fitz! Ver genoeg!
Dan draait hij om en wacht op ons, of hij komt een stukje naar ons toe. Hij hoeft echter niet helemaal terug te komen en dat weet ie. Alleen mag hij niet verder naar voren. Hij gaat anders erg wijd. Gemakkelijk uit het zicht. En dat wil ik niet.
Maddie en Imp gaan nooit ver van me af. Maar die komen bij Fitz! Ver genoeg! verheugd naast lopen. Kijk! Wij zijn braaaaaaaaaaf. Koekje? :F:
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
liljebo
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 apr 2008 08:44
Locatie: forsheda, Zweden

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door liljebo »

De meeste onder jullie gebruiken dus gewoon het commando 'niet te ver' Inderdaad remt Milly dan ook wel af en kijkt om en ze reageert op ' wacht' maar ergens vraag ik mij af of het niet beter een gewoonte kan zijn die ze uit zichzelf doet. Maar ja... op bepaalde plekken moet ze natuurlijk ook even fiks kunnen hollen. Misschien inderdaad daar duidelijkheid aan koppelen. Haar aanleren om niet te ver te gaan op de paadjes en daar waar het veilig is/veel overzicht is een commando geven om te hollen. Ik zal er eens goed over nadenken
liljebo
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 apr 2008 08:44
Locatie: forsheda, Zweden

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door liljebo »

Kayltje schreef: 15 jan 2021 18:31 Ik schreeuw, Fitz! Ver genoeg!
Dan draait hij om en wacht op ons, of hij komt een stukje naar ons toe. Hij hoeft echter niet helemaal terug te komen en dat weet ie. Alleen mag hij niet verder naar voren. Hij gaat anders erg wijd. Gemakkelijk uit het zicht. En dat wil ik niet.
Maddie en Imp gaan nooit ver van me af. Maar die komen bij Fitz! Ver genoeg! verheugd naast lopen. Kijk! Wij zijn braaaaaaaaaaf. Koekje? :F:
haha ja bekend Doet hier milly zelf... ik roep niet te ver, of wacht en ze komt al naar mij toe terwijl ze haar bek aflikt. Kijk. Ik ben braaf. Koekje?
liljebo
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 apr 2008 08:44
Locatie: forsheda, Zweden

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door liljebo »

BieneMaya schreef: 15 jan 2021 18:00 Maya blijft aardig dichtbij. Ook omdat ik me, toen ze een periode had van ,ik ga heen waar ikzelf wil, , achter een boom heb verstopt. Ze schrok zich rot toen ze opkeek en mij niet meer zag. Beetje geluid maken zodat ze me vlot vond en ben zonder wat te zeggen doorgelopen. Sindsdien let ze goed op mij haha.
Dat deden we wel toen ze ging puberen. Maar ze houdt het nu altijd in de gaten
liljebo
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 apr 2008 08:44
Locatie: forsheda, Zweden

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door liljebo »

sirene schreef: 15 jan 2021 18:18 Ik leer de honden dat je een beloning krijgt als je omkijkt als ik stilsta. Ik hou niet van roepen en commando's. Als ze te ver weg gaan of teveel voorwaarts gaan sta ik stil, dan kijken ze om en krijgen ze iets (of ik zeg goed zo voor het kijken). Natuurlijk heb ik wel een "hier" voor als het echt nodig is.
Ik vind het een voordeel dat het heel automatisch gaat, ze leren beter op je te letten en je hoeft niet zoveel te roepen/zeggen. Plus, zelfs als je hond stokdoof wordt werkt dit prima. Elena was vanaf haar 10de stokdoof en die kon ik betrouwbaar terug laten komen door gewoon even stil te staan en een handgebaar te laten zien.
Ja dat principe gebruik ik ook steeds meer. Ik deed het al met aan de lijn wandelen. Zodra ze wilde trekken, bleef ik staan en wachtte tot ze zich omdraaide en naar mij keek/naar mij toekwam. Ze loopt daardoor tegenwoordig over het algemeen keurig aan de lijn.
Ik heb datzelfde toegepast met te ver weg rennen (lees en kijk veel info over training en daar stond dat geadviseerd) en dat werkt prima, maar dan blijft ze om mij heen tollen en gaat niet meer spelen of rennen (of haar behoefte doen) Ze overdrijft dan dus een beetje :p
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

"Jongens" is hier: sta stil en kijk naar mij, er volgt een opdracht. "Niet te ver" is: niet verder voor ons uit lopen, anders roep ik je terug. "Kom" of "Blijf eens bij mij in de buurt" is: kom binnen een meter of 2 van mij lopen tot ik weer vrij geef, maar doe verder wat je wilt. "Naast" is naast mij komen lopen en niet snuffelen tot ik weer vrij geef. "Hier" is: direct komen, anders zwaait er wat en loop je voorlopig aan een heel korte lijn naast en gaan we de "hier" opnieuw oefenen. Ik heb dus duidelijk verschillende commando's voor hoeveel vrijheid ze hebben. "Vrij" is doe wat je wilt, uiteraard wel binnen bepaalde grenzen, tot ik iets van je vraag.

Ik hoef de "hier" overigens zelden meer te gebruiken. Een vriendelijk "jongens, kom" is meestal al genoeg om ze als een speer bij me te laten komen, dus waarom zou ik dan nog "hier" gebruiken? Is eigenlijk alleen nodig op het moment dat hun focus elders ligt en de "kom" te vrijblijvend is. Bij "kom" mogen ze namelijk best even nog snuffelen voor ze komen, of nog even hun poot optillen. Bij de "hier" accepteer ik dat niet.

Belangrijkste is consequent zijn, zodat voor de hond duidelijk is wat de bedoeling is. Maar goed, zelfs als ze ergens snuffelen, zoeken ze nog contact met mij. Alles is samen. Ze kunnen een eind voor mij uit rennen en dan met zo'n blije bek naar mij omkijken. En vooral Gait is van het direct contact met mij zoeken als hij iets opmerkt. Ook voor ze een bocht om gaan is het wachten tot wij er ook zijn, zodat oogcontact mogelijk blijft. Dat heb ik allemaal blijkbaar gestimuleerd toen ze nog jong waren. Ik vind dat wel zo ontspannen lopen met dat contact terwijl ze toch ook veel vrijheid hebben
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door blondie »

Heel eerlijk gezegd zie ik het probleem niet. Ze komt tot nu toe betrouwbaar terug als je haar roept, dat zou ik gewoonweg blijven doen om even te trainen/oefenen op momenten dat het niet eens nodig is. Gewoon af en toe bij je roepen zonder noodzaak en dat belonen. Ze is nog jong, dus blijf daarop oefenen en belonen. Zelf heb ik altijd de insteek gekregen dat wat op voorhand voorkomen kan worden is belangrijker dan achteraf ineens achter feiten aan te moeten lopen omdat een hond ineens het idee krijgt dat het fantastisch is om achter rennende dieren aan te gaan.

Dat was eigenlijk altijd mijn insteek, en als ik even geen hoek om kon kijken of kan kijken dan is de hoek de stop. Of dat nu op een weg/kruising is of in de vrije natuur. Als ik geen zicht heb wil ik gewoon de hond bij me, of een hond die op afstand luistert en wacht of evt. af gaat liggen. En dat valt te trainen.

Hoe ver weg een hond mag gaan, en in welke omstandigheden vind ik aan een hond liggen en hoe hij of zij reageert op wild of op andere honden. Ik houd zelf liever wat controle dus ben wat sneller geneigd om de afstand te beperken en sneller bij me te roepen of op afstand een af commando te geven.
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door Marlett »

Ik heb er ook een keer een topic over geopend en ik worstel er nog steeds wel mee met Tosca. (viewtopic.php?f=9&t=332264) Het knaagt soms wel een beetje aan mijn zelfvertrouwen. Na een klein kwartiertje is de rek er echt uit en lonkt de wijde wereld. Dus 'als je te ver weg gaat, roep ik je hier en ga je weer aan de lijn' moet ik heel goed timen, anders komt ze ook niet meer terug op mijn commando. En dat willen we helemaal niet, natuurlijk.
Ik oefen nu dus ook met de lange lijn en niettefèr en ik doe de Sexier dan een eekhoorn-challenge. Ik merk langzaamaan wel wat verbetering, maar ik vraag me weleens af of ik Tosca echt getraind ga krijgen zoals ik het graag zou willen.
Nu mag ze gewoon niet te lang los.

Charlie daarentegen... :I: dat is echt een droom om mee te wandelen: blijft keurig op de paadjes, netjes in een straal van 10 meter om me heen, loopt ook graag gewoon een stukje naast me en staat bij de eerste lettergreep van z'n naam al bij me.
Gebruikersavatar
Jackira
Zeer actief
Berichten: 5860
Lid geworden op: 11 feb 2009 00:58
Aantal honden: 3

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door Jackira »

Ze lopen bij mij in een straal van 20 meter denk ik om me heen. Ik wil ze altijd in het zicht hebben. Er zijn wel regelmatig momenten dat ze achter elkaar aan gaan rennen, maar dan nog ben ik het centrale punt voor ze als ze hun richting kiezen.

Shira blijft altijd in mijn buurt, Jack wil nog wel eens afgeleid zijn door iets wat verder weg is en dan houdt hij zich niet aan ongeveer 20 meter. De problemen ontstaan wanneer Shira dit niet oke vind en Jack op gaat halen, waardoor Jack nog verder weg loopt want die ziet de bui dan al hangen. Waardoor er wel grote problemen ontstaan want ik heb ze al eens van een weg af kunnen plukken. Dus om Jack goed in de buurt te houden moet ik Shira managen :mrgreen:

Al mijn andere honden waren altijd in mijn buurt, ik leerde dat ook aan door te roepen op het moment dat ze voor mij te ver weg waren en daardoor ontstond denk ik vanzelf de regel dat ze in de buurt bleven.
liljebo
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 apr 2008 08:44
Locatie: forsheda, Zweden

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door liljebo »

Iedereen bedankt voor de input (en sorry dat ik zo laat ben met reageren... druk druk) . Ik vind het echt erg interessant om te lezen hoe jullie het doen. Daar kan ik ook mijn eigen plan op trekken. Inderdaad heb je hier in zweden te maken met meer wild en je wilt bv niet dat ze in de buurt van zwijnen komt. Of een eland. Of de sporadische wolf die je in zuid zweden ziet Kortom... zicht op de hond is belangrijk. Heel goed luisteren ook. Officieel mag de hond hier niet los tussen maart en (ik meen) oktober, tenzij de hond bij je in de buurt blijft en 100% onder appel staat. En dat moet je kunnen aantonen . Anders kan het een verdraaid duur grapje worden. Dat ze los mag blijven lopen, is uiteindelijk in haar eigen voordeel, dus echt belangrijk. Ik werkte al aan de lijn met blijven staan totdat ze omkijkt/naar mij toe komt en ik werk hier nu buiten ook mee. Ik wil niet staan roepen en zo. OP de paden zal ze mij gewoon in de gaten moeten houden. Ze krijgt ook iets als ze het goed doet. Veel beloning dus op dit moment, maar dat is voor een goed doel. Ik merk nu al dat ze minder ver weg gaat. Op een veld of vlakte mag ze dus wel flink de benen strekken en ik begreep hier al dat de hond dat best kan leren begrijpen. Ik zal daar ook een specifiek commando aan koppelen, zodat het duidelijk voor haar is. Op zich kan ik absoluut niet klagen en hoewel ze nog wel naar een ree wil rennen als ze eentje ziet, komt ze evengoed meteen terug als ik roep. Maar om haar in het voorjaar en zomer los te kunnen laten, moeten we echt de puntjes op de i zetten. Werk in uitvoering dus.
80564M

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door 80564M »

Mickie schreef:Als ze te ver van me vandaan gaan, draai ik resoluut om en loop in tegenovergestelde richting. Ze weten dan niet hoe snel ze weer bij me moeten komen. Hoef ik maar een paar keer te doen en ze letten weer maandenlang goed op of ik nog wel in hun buurt ben.
Hier werkt dat jarenlang. En pup roep ik tot vervelends toe bij me. Maar Teuntje vind het nog steeds een feestje om bij me te komen.
Ze mogen echt alles en veel te veel. Maar niet uit zicht.
liljebo
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 apr 2008 08:44
Locatie: forsheda, Zweden

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door liljebo »

Cleva schreef: 20 jan 2021 21:45 Ben je nou aan het zeggen dat je in zweden je hond niet 70 meter kunt laten zonder op lynxen en veelvraten te stuiten? Vind je dat zelf ook niet een beetje overdreven?

Je hebt hier ook ontzettend veel zwijnen maar om nou te doen alsof er geen plekken zijn waar dat geen factor is...

"Zicht op de hond" is cruciaal. Ik wil uberhaupt niet dat ze een maisveld of dekking inlopen. Nog geen 2 meter.

Nee hoor. Dat beweer ik dus niet. En ik noem ook geen lynxen en veelvraten. Lynx komt hier wel voor, maar is vreselijk schuw. Die zie je nooit. Veelvraat komt hier in het zuiden niet voor. Zwijnen zitten er genoeg, ook rondom en soms in het dorp. Ons dorp ligt midden in de bossen. Laatste weken stuitte ik overdag paar keer op een zwijn en zag ik dat te laat . Milly stond er al bij. Overigens was er iets niet goed met het zwijn. Het is afgemaakt. Was iets met een poot.. bovendien kwam hij echt de tuinen in , ook overdag en was hij niet echt gemakkelijk te ontwijken. Eland kom je sporadisch tegen in het bos. Grote beesten, maar als ze doodstil staan, zie je ze soms niet eens. Ook daar wil je niet dat de hond naartoe gaat. Maar dat buiten beschouwing gelaten, wil ik ook gewoon niet dat ze per definitie wild opjaagd.

Dan noemde ik nog het andere puntje... tussen maart en okt mag een hond hier niet los lopen. Tenzij de hond dus dichtbij je blijft (minder dan 70 meter, ben exacte afstand kwijt) en perfect onder appel staat. Dus ook beslist niet jaagt, gezien er dan veel zwanger wild en later jonkies zijn. De boetes die je kunt krijgen als je je niet daaraan houdt zijn niet mals. En nee.. het wemelt niet van de politie in het bos, maar als je iemand tegen komt die zich ergert aan je hond (bijvoorbeeld omdat deze niet perfect luistert) kan zo iemand je wel aangeven. Mensen houden er hier niet van als je de regels aan je laars lapt. Wil ik trouwens ook niet. Vandaar dus ' de puntjes op de i' zetten. Overigens kan ze bij het meer, zo'n 500 meter hiervandaan , wel lekker rondhollen, want daar is goed overzicht.
liljebo
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 apr 2008 08:44
Locatie: forsheda, Zweden

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door liljebo »

Mickie schreef: 20 jan 2021 22:58 Als ze te ver van me vandaan gaan, draai ik resoluut om en loop in tegenovergestelde richting. Ze weten dan niet hoe snel ze weer bij me moeten komen. Hoef ik maar een paar keer te doen en ze letten weer maandenlang goed op of ik nog wel in hun buurt ben.
Dat doe ik dus ook. (als staan blijven niet meteen werkt). Of ik verstop me. Is tegenwoordig niet nodig, maar in het begin kon dat ook helpen.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Boots die deed dat ook nog wel tot dat ik hem kwijt raakte en doodongerust een kwartier heb lopen zoeken en toen had ik er even schoon genoeg van.. plan van aanpak was niet meer uit de bak even, je mag je eten verdienen en dan krijg je het uit mijn hand.. en ook tijdens de wandeling worst mee ( van Biofood, kun je heel goed fijn snijden) en iedere keer als hij kwam naam roepen en worst er in.. en warempel het kwartje is gevallen, vrouwtje, eten, in de buurt blijven anders heb ik honger en dat is niet fijn. en nu is het een patroon geworden en hij weet niet beter, als ik zijn naam roep denkt hij alleen nog maar worst en komt ie aan racen zo hard als die kleine pootjes hem kunnen dragen,
daarnaast heb ik voor zowel Zillion als boots de kom hier fluit geïntroduceerd voor noodgevallen en dat werkt ook super die moet ik heel af en toe wel weer in de wandeling er in blijven trainen, maar als ik daarmee fluit wil ik ook echt dat ze 100% komen .. ik moet ze voor een rijdende auto weg kunnen fluiten zeg maar.. en dat heeft me al best vaak voor shit behoed
liljebo
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 apr 2008 08:44
Locatie: forsheda, Zweden

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door liljebo »

S@ndr@ schreef: 21 jan 2021 19:19 Boots die deed dat ook nog wel tot dat ik hem kwijt raakte en doodongerust een kwartier heb lopen zoeken en toen had ik er even schoon genoeg van.. plan van aanpak was niet meer uit de bak even, je mag je eten verdienen en dan krijg je het uit mijn hand.. en ook tijdens de wandeling worst mee ( van Biofood, kun je heel goed fijn snijden) en iedere keer als hij kwam naam roepen en worst er in.. en warempel het kwartje is gevallen, vrouwtje, eten, in de buurt blijven anders heb ik honger en dat is niet fijn. en nu is het een patroon geworden en hij weet niet beter, als ik zijn naam roep denkt hij alleen nog maar worst en komt ie aan racen zo hard als die kleine pootjes hem kunnen dragen,
daarnaast heb ik voor zowel Zillion als boots de kom hier fluit geïntroduceerd voor noodgevallen en dat werkt ook super die moet ik heel af en toe wel weer in de wandeling er in blijven trainen, maar als ik daarmee fluit wil ik ook echt dat ze 100% komen .. ik moet ze voor een rijdende auto weg kunnen fluiten zeg maar.. en dat heeft me al best vaak voor shit behoed

Ja ik werk ook met belonen. Als ze goed op mij let, als ze meteen komt etc.Fluiten werkt ook (is ook op getraind en dat blijf ik inderdaad regelmatig trainen) maar het vervelende is dat ik soms geen geluid voortbreng als ik probeer te fluiten
:19: Dat is natuurlijk niet handig. Dus ik denk dat ik een fluitje ga aanschaffen
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ome alie heeft ze in alle kleuren en niet duur, ik heb die dingen echt overal liggen en in iedere jas zit er wel 1 of 2
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Fluiten werkt hier ook. Met name omdat, toen ze er in t begin nog niet echt op reageerde, ik achter een boom ging staan. Toen keek ze eindelijk op en was vrouwtje weg. Schrik!
Dus als Maya nu mijn fluit hoort dan rukt ze haar hoofd omhoog en komt er aan rennen.
En het commando ,wachten, kent ze al vrij goed. Wachten betekend stil staan, ik kom er dan aanlopen, check de situatie en dan mag ze of verder racen of ze wordt aangelijnd. Ze is nu 10 maand oud dus we zijn nog aan het leren.

Succes met de puntjes!
liljebo
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 apr 2008 08:44
Locatie: forsheda, Zweden

Re: bepalen hoe ver de hond van je af mag rennen tijdens wandeling

Ongelezen bericht door liljebo »

S@ndr@ schreef: 24 jan 2021 18:18 Ome alie heeft ze in alle kleuren en niet duur, ik heb die dingen echt overal liggen en in iedere jas zit er wel 1 of 2
Inderdaad... voor de prijs hoef ik het niet te laten en meerdere op voorraad is wel zo handig
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”