Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door Persistence »

De sterilisatie van Bella had ik in overleg met de dierenarts en gt afgezegd ivm haar gedrag waar ik eerst aan wilde werken. Ze is richting mensen onzeker en probeert ze weg te blaffen, maar werd naar Victor 3 maanden na de eerste loopsheid erg agressief. Ze heeft geen last van schijnzwangerschap gehad. Nu is ze weer loops en wat een verademing qua gedrag, ze is echt zoveel liever. Ik denk echt dat de vrouwelijke hormonen haar gedrag goed doen en zou dit graag zo willen houden, maarja dat is niet hoe de natuur dat regelt.

Naar andere honden is ze nog nooit agressief geweest, juist heel speels, maar mensen heeft ze helaas wel gehapt (uit angst).

Hoewel ik het qua gezondheid (en gewoon uit praktisch oogpunt) graag zou willen, zit sterilisatie er totdat ze helemaal volwassen is omwille van haar gedrag er sowieso niet in.
Ik lees namelijk dat pittige teefjes nog feller kunnen worden door sterilisatie door toename van het testosteron.

Ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen met sterilisatie van al felle teefjes.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door sirene »

Lastig hoor. Is ze nu over het hele vlak veel makkelijker? Zowel naar mensen als naar Victor? Dat is wel fijn om nu effectief te gebruiken voor de training. Maar daar ben je al mee bezig.
Je hebt het over felle/pittige teefjes maar Bella is eerder een onzeker hondje begrijp ik. Dat noem ik zelf niet pittig. Testosteron neemt niet toe na castratie, het neemt zelfs af, ook bij teven. Reactieve/onzekere honden worden door castratie dus helaas niet beter.

Mijn eigen ervaring met castratie van teven is dat ze wel gelijkmatiger worden, als ze veel last hadden van die schommelingen. Dat vond ik wel een voordeel in een tevenroedel. Maar als ze juist nu op haar best is zal dat helaas niet gewenste uitwerking hebben.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Quira gaat in maart onder het mes n.a.v. mijn eerdere topic hierover. Bij haar is het wel echt naar de schommelingen te herleiden want tussen de cycli in is ze gewoon ontzettend lief en sociaal.
Zij heeft juist tijdens de loopsheden en schijndracht dat ze geen andere honden in de buurt wil. Had liever geen operatie gehad maar goed, het is denk ik beter zo.
Kan er nu dus nog niets over zeggen.

Onze vorige teef was na de castratie alleen maar een grotere bitch, helemaal naar andere honden. Dus dat ook wel meegemaakt helaas :schrik: wel liever richting mensen.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door Persistence »

sirene schreef: 12 jan 2021 17:56 Lastig hoor. Is ze nu over het hele vlak veel makkelijker? Zowel naar mensen als naar Victor? Dat is wel fijn om nu effectief te gebruiken voor de training. Maar daar ben je al mee bezig.
Je hebt het over felle/pittige teefjes maar Bella is eerder een onzeker hondje begrijp ik. Dat noem ik zelf niet pittig. Testosteron neemt niet toe na castratie, het neemt zelfs af, ook bij teven. Reactieve/onzekere honden worden door castratie dus helaas niet beter.
Naar mensen is ze nu niet makkelijker, eigenlijk iets angstiger nu maar dat zijn ook nog sporen van oud en nieuw... Voor honden kent ze totaal geen angst, ze duikt overal zo in/tussen/op, het liefst zo groot en zo lomp mogelijk.
Ze is in veel opzichten inderdaad onzeker, een stabiele hond zou zich anders gedragen. Maar toch vind ik haar gedrag pittig (en ik niet alleen), ze domineerde Victor behoorlijk, hij mocht nauwelijks nog bewegen of ze greep hem alweer.

Misschien moet ik er maar gewoon vanuit gaan dat sterilisatie helemaal geen optie is. Jammer dat je geen chemische castratie voor teven hebt. :mrgreen:
Zinodo schreef: 12 jan 2021 18:10 Helemaal eens met Sirene.
Doortje zou je ook als een pittige tante kunnen zien, maar dat is ze echt niet. Ik ken geen grotere held op sokken.
Zij is qua gedrag juist echt opgeknapt van de castratie, maar, dat was alleen maar omdat zij dus wel enorm last had van de schommelingen en de schijnzwangerschappen, jeetje dan was ze niet te pruimen, en iedere keer erger :ugh: dat was de reden dat ik haar liet castreren, ook al had ik het liever niet gedaan. Ben toch blij dat de mentale rust wat ze krijgt van het meer gelijkmatige lijf haar goed doet. Maar ik betwijfel echt of jij dat met Bella ook zal krijgen, zo te horen ben ik bang van niet.
Waarom zou je het liever niet gedaan hebben eigenlijk? Fijn dat Doortje er wel zo van opgeknapt is!
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door Persistence »

Nanna schreef: 12 jan 2021 18:35 Ik denk niet dat Bella pittig of agressief is. Het klinkt veel meer als een onzeker of angstagressief hondje.
En daar kan sterilisatie een wereld van goed doen. Geen hormoonschommelingen meer en mijn ervaring is dat de teef wat zekerder wordt.
Het is eigenlijk één van de hoofdredenen dat ik Panni gisteren heb laten steriliseren want dat is ook geen held. Rozi was dat ook niet en die is enorm opgeknapt. Plus dat je van die smerige bloedzooi af bent. Of eventuele baarmoederontstekingen en die komen vaker voor dan je denkt.
Sorry hoor, maar vind het irritant dat mensen blijkbaar denken dat ik het uit m'n duim zuig ofzo. De dierenartsbezoeken, gedragstherapeuten en scheiden van de honden is niet geweest omdat ze alleen een boze blik gaf. Bloedende benen en handen ook niet.
Met een hond die haar eens goed de les had gelezen was het ook vast niet zo ver gekomen, maar Vic corrigeert haar niet, die vlucht.

Maargoed.

Hoe waren Rozi en Panni onzeker? Naar mensen of naar honden toe?
Doyaquba schreef: 12 jan 2021 18:46 Onze vorige teef was na de castratie alleen maar een grotere bitch, helemaal naar andere honden. Dus dat ook wel meegemaakt helaas :schrik: wel liever richting mensen.
Ah das jammer zeg, hoe was ze dan voor de sterilisatie met andere honden?
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door sirene »

Zo heb ik mijn opmerking niet bedoeld iig over dat niet pittige. We moeten het doen met wat je schrijft. We hebben het over castratie. Als ik letterlijk lees dat ze onzeker is naar mensen en zo wisselvallig qua gedrag (naar Victor blijkbaar) dan ga ik ervan uit dat castratie wegens verdere daling van de testosteron geen goed idee is. Probeer gewoon de dingen te lezen waar je wel wat aan hebt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door natalie »

Ik noemde Bella een brutaal ding, toen ze hier was. Totaal niet onzeker, alles vrolijk onderzoeken en ondertussen steeds bij Abel proberen of ze écht niet zijn speeltje kon afpakken. Ik heb er hartelijk om moeten lachen, omdat Abel echt even ‘flabbergasted’ was, maar daarna al heel gauw dacht: “Ho even, tot hier en niet verder.” Ze waren enorm aan elkaar gewaagd en dán is het leuk. Jip hield zich afzijdig en dat was ook niet toevallig. Hij vond het logeetje best gezellig, maar had ook al snel door dat het voor hem allemaal een beetje teveel was.

Ik ken Bella verder niet, en Victor helemaal niet, maar ik kan mij voorstellen dat ze bij een onzekere hond in een klein duiveltje verandert. Ze reageerde hier heel goed op Abels waarschuwingen. Abel deed dat heel netjes, maar ook wel heel duidelijk en dan hield ze zich direct weer gedeisd. En dan werd daarna weer vrolijk verder gespeeld.
Laatst gewijzigd door natalie op 12 jan 2021 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door Persistence »

sirene schreef: 12 jan 2021 19:24 Zo heb ik mijn opmerking niet bedoeld iig over dat niet pittige. We moeten het doen met wat je schrijft. We hebben het over castratie. Als ik letterlijk lees dat ze onzeker is naar mensen en zo wisselvallig qua gedrag (naar Victor blijkbaar) dan ga ik ervan uit dat castratie wegens verdere daling van de testosteron geen goed idee is. Probeer gewoon de dingen te lezen waar je wel wat aan hebt.
Tis al goed. Ik denk ook niet dat sterilisatie bij haar een goed idee is, maar ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen met gedragsverandering van teefjes, die al 'reactief' waren.
Gebruikersavatar
billy
Zeer actief
Berichten: 12510
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:04
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door billy »

Truus is best een pittige tante, gewoon in de omgang of eigenlijk gewoon een terrier, een echte trut, naar andere honden als het erop aankomt geen held dat dan ook weer, naar mensen altijd lief.
Maar nadat Dirk er was werden de loopsheden en schijnzwangerschappen steeds meer een ramp, Dirk is een keurige heer maar hij kreeg ongenadig op zijn falie om niets, het begon al met gedoe voor het loops worden, dan loops en niet te genieten, daarna schijnzwanger en het was gewoon niet leuk meer, ook voor Dirk niet, dus toch het laten doen en wat een verademing, geen pieken en dalen meer maar gewoon Truus, ik merk ook niets van heftiger gedrag gelukkig.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat het veel subtieler is en veel mensen niet eens iets opvalt aan hun honden. Wat mij opvalt is dat teefjes die je castreert sowieso meer op hun strepen gaan staan op termijn. Geen idee waarom. Cleo was bij vlagen domweg niet aardig tegen andere honden en dan met name teven. Ze vocht verder niet maar gezellig vond ik haar ook niet echt. Bas is ook zo. Die kijkt al vies bij de geur van een teefje. Wuilus vocht wel en moest op termijn na de castratie ook al niks van teven en gecastreerde reuen meer hebben. Toeval? Geen idee. Ik zie om me heen intacte teven die hun hele leven prima met andere teefjes gaan. Zelfs spelen. Ik heb het trouwens niet over roedelgenoten. Maar echt op straat.

Bas deed zelfs lelijk naar de chihuahuas van Merit na een jaartje ofzo. Echt onaardig terwijl ze daar vlak nadat ze gecastreerd was dikke mik mee was en mee samenwoonde. Ze is gewoon kort met teefjes geworden. Korter met alles. Voerbak en ligplaatsen idem. Moet echt geen teefje bij de baas komen met wandelen. En haar ook niet in de weg zitten. Ze kan ze niet goed hebben. Dat was in het begin met de hechtingen erin helemaal niet aan de orde. Dat werd meer en meer na een paar maanden en dat was eigenlijk bij elke teef van mij zo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
billy
Zeer actief
Berichten: 12510
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:04
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door billy »

laeken schreef: 12 jan 2021 19:57 Ik denk dat het veel subtieler is en veel mensen niet eens iets opvalt aan hun honden. Wat mij opvalt is dat teefjes die je castreert sowieso meer op hun strepen gaan staan op termijn. Geen idee waarom. Cleo was bij vlagen domweg niet aardig tegen andere honden en dan met name teven. Ze vocht verder niet maar gezellig vond ik haar ook niet echt. Bas is ook zo. Die kijkt al vies bij de geur van een teefje. Wuilus vocht wel en moest op termijn na de castratie ook al niks van teven en gecastreerde reuen meer hebben. Toeval? Geen idee. Ik zie om me heen intacte teven die hun hele leven prima met andere teefjes gaan. Zelfs spelen. Ik heb het trouwens niet over roedelgenoten. Maar echt op straat.

Bas deed zelfs lelijk naar de chihuahuas van Merit na een jaartje ofzo. Echt onaardig terwijl ze daar vlak nadat ze gecastreerd was dikke mik mee was en mee samenwoonde. Ze is gewoon kort met teefjes geworden. Korter met alles. Voerbak en ligplaatsen idem. Moet echt geen teefje bij de baas komen met wandelen. En haar ook niet in de weg zitten. Ze kan ze niet goed hebben. Dat was in het begin met de hechtingen erin helemaal niet aan de orde. Dat werd meer en meer na een paar maanden en dat was eigenlijk bij elke teef van mij zo.
Bij Truus heb ik dat juist helemaal niet, ze vecht echt nooit, eerder kon ze nog wel eens een punt maken, ook al was het dan niet altijd een held, maar dat is helemaal weg.
Afbeelding
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door Persistence »

natalie schreef: 12 jan 2021 19:31 Ik noemde Bella een brutaal ding, toen ze hier was. Totaal niet onzeker, alles vrolijk onderzoeken en ondertussen steeds bij Abel proberen of ze écht niet zijn speeltje kon afpakken. Ik heb er hartelijk om moeten lachen, omdat Abel echt even ‘flabbergasted’ was, maar daarna al heel gauw dacht: “Ho even, tot hier en niet verder.” Ze waren enorm aan elkaar gewaagd en dán is het leuk. Jip hield zich afzijdig en dat was ook niet toevallig. Hij vond het logeetje best gezellig, maar had ook al snel door dat het voor hem allemaal een beetje teveel was.

Ik ken Bella verder niet, en Victor helemaal niet, maar ik kan mij voorstellen dat ze bij een onzekere hond in een klein duiveltje verandert. Ze reageerde hier heel goed op Abels waarschuwingen. Abel deed dat heel netjes, maar ook wel heel duidelijk en dan hield ze zich direct weer gedeisd. En dan werd daarna weer vrolijk verder gespeeld.
Je omschrijft haar goed hoor! Als een andere hond haar een duidelijke waarschuwing geeft, dan is het ook klaar. Maar dat doet Vic dus niet. Hij bluft, maar verder dan een snauw komt het niet. En dat had ze snel door. Bij jou was het ook meteen goed, oh wat lekkers, spelen met een andere hond, dan is het ijs snel gebroken. Bij mannen wat minder snel :engel:
Nanna schreef: 12 jan 2021 19:32
Persistence schreef: 12 jan 2021 19:15
Hoe waren Rozi en Panni onzeker? Naar mensen of naar honden toe?
Voornamelijk honden. Rozi was als de dood. Van zich af poepen, the works. Plus ervandoor gaan.
Ze vindt het nu nog niet leuk en staat soms wat te blaffen maar dat idiote gedrag is weg.
Panni heeft een antipathie tegen reuen ontwikkeld. Ze ruikt schijnbaar lekker en alle reuen die we tegenkomen duiken haar kut in...Ik hoop dat dat door de castratie wat verbeterd. Ook dat ze wat steviger in karakter wordt. Ze had zo’n hekel aan reuen gekregen dat ze zelfs niet gedekt wilde worden.
Kan ik me voorstellen als je steeds besprongen wordt, hoop dat ze die kerels nu eens wat manieren bijbrengt. Goed herstel voor Panni gewenst.
Zinodo schreef: 12 jan 2021 19:37 Ik doelde totaal niet op of Bella nou wel of niet pittig was, maar meer op hoe jij omschrijft of ze wel of niet last heeft van de hormonale schommelingen, want dat is de nummer 1 ding wat veranderd na castratie. Je zei dat je bij haar daarin weinig verschil ziet dus daarom denk ik dat castratie wat dat betreft weinig zou veranderen bij haar. :ok:
:ok:
Tis juist andersom bij haar, tijdens en na de loopsheid is ze heel goed te pruimen, zonder de hormonen is juist zo bitchy. Mijn gedachtengang is als die hormonen wegvallen dan zal ze zo bitchy blijven.
billy schreef: 12 jan 2021 19:45 Truus is best een pittige tante, gewoon in de omgang of eigenlijk gewoon een terrier, een echte trut, naar andere honden als het erop aankomt geen held dat dan ook weer, naar mensen altijd lief.
Maar nadat Dirk er was werden de loopsheden en schijnzwangerschappen steeds meer een ramp, Dirk is een keurige heer maar hij kreeg ongenadig op zijn falie om niets, het begon al met gedoe voor het loops worden, dan loops en niet te genieten, daarna schijnzwanger en het was gewoon niet leuk meer, ook voor Dirk niet, dus toch het laten doen en wat een verademing, geen pieken en dalen meer maar gewoon Truus, ik merk ook niets van heftiger gedrag gelukkig.
Volgens mij heb ik de uitzondering op de regel, waar ik bij iedereen lees over de hormonale schommelingen rondom de loopsheid met gedoe is het hier juist andersom :tongue: Arme Dirk, het zijn ook altijd de kerels die het moeten ontgelden. Gelukkig nu niet meer.
Gebruikersavatar
Ramiek
Zeer actief
Berichten: 4603
Lid geworden op: 24 jan 2009 16:41
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door Ramiek »

Hier werden de teven stabieler na castratie. Vooral Puck was een blok chagrijn naar mens en dier na een loopsheid maar ook vlak voor. Tel daarbij op dat ze ong. Iedere 4,5 mnd loops werd en je he je de opluchting voorstellen. Het werd nog geen makkelijk hondje maar het werd wel een stuk makkelijker allemaal.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb tot nu toe geen enkele negatieve gedragsverandering kunnen waarnemen bij mijn teven.
Rana werd gelijkmatiger want die had flink last van haar loopsheden (3 tot 4 x per jaar :schrik: )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Mijn teefjes (totaal 4 gehad) werden gelijkmatiger en zaten veel lekkerder in hun vel.
Wel geloof ik dat ze allemaal iets feller zijn geworden, een wat meer dan de ander.
Iets korter lontje misschien, beetje zoals Laeken zegt.

Eentje spande daarbij de kroon en die moest ik af en toe echt wel even terugfluiten binnen de roedel.
Die had ook een handje om de anderen om vrijwel niets een snauw te geven.
Met honden buiten de roedel was ze geweldig maar in huis soms een kleine feeks voor de anderen.
Die heb ik gewoon haar hele leven af en toen even moeten bijsturen.
Niet constant hoor maar als ze hoorntjes had.

Cash weet ik niet, meteen na eerste loopsheid laten doen en die was ervoor geweldig en erna ook.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door laeken »

billy schreef: 12 jan 2021 20:02
laeken schreef: 12 jan 2021 19:57 Ik denk dat het veel subtieler is en veel mensen niet eens iets opvalt aan hun honden. Wat mij opvalt is dat teefjes die je castreert sowieso meer op hun strepen gaan staan op termijn. Geen idee waarom. Cleo was bij vlagen domweg niet aardig tegen andere honden en dan met name teven. Ze vocht verder niet maar gezellig vond ik haar ook niet echt. Bas is ook zo. Die kijkt al vies bij de geur van een teefje. Wuilus vocht wel en moest op termijn na de castratie ook al niks van teven en gecastreerde reuen meer hebben. Toeval? Geen idee. Ik zie om me heen intacte teven die hun hele leven prima met andere teefjes gaan. Zelfs spelen. Ik heb het trouwens niet over roedelgenoten. Maar echt op straat.

Bas deed zelfs lelijk naar de chihuahuas van Merit na een jaartje ofzo. Echt onaardig terwijl ze daar vlak nadat ze gecastreerd was dikke mik mee was en mee samenwoonde. Ze is gewoon kort met teefjes geworden. Korter met alles. Voerbak en ligplaatsen idem. Moet echt geen teefje bij de baas komen met wandelen. En haar ook niet in de weg zitten. Ze kan ze niet goed hebben. Dat was in het begin met de hechtingen erin helemaal niet aan de orde. Dat werd meer en meer na een paar maanden en dat was eigenlijk bij elke teef van mij zo.
Bij Truus heb ik dat juist helemaal niet, ze vecht echt nooit, eerder kon ze nog wel eens een punt maken, ook al was het dan niet altijd een held, maar dat is helemaal weg.
Hoe lang geleden is ze gecastreerd? Ik merkte die verschillen pas na een jaar of langer echt. Ik vind het overigens helemaal niet erg. Bas is Bas. Aardig genoeg en vechten of bijten doet ze sowieso niet. Zelfs niet als ze boos is. Ze kan ook niks. Ik merk ondanks dat ze nooit vecht gewoon korter is geworden over vanalles en met name tegen teefjes. Reutjes vindt ze geweldig. Liefst teckels of yorkies. Daar wordt ze helemaal enthousiast van haha.
Afbeelding
Gebruikersavatar
billy
Zeer actief
Berichten: 12510
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:04
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door billy »

Persistence schreef: 12 jan 2021 20:02
natalie schreef: 12 jan 2021 19:31 Ik noemde Bella een brutaal ding, toen ze hier was. Totaal niet onzeker, alles vrolijk onderzoeken en ondertussen steeds bij Abel proberen of ze écht niet zijn speeltje kon afpakken. Ik heb er hartelijk om moeten lachen, omdat Abel echt even ‘flabbergasted’ was, maar daarna al heel gauw dacht: “Ho even, tot hier en niet verder.” Ze waren enorm aan elkaar gewaagd en dán is het leuk. Jip hield zich afzijdig en dat was ook niet toevallig. Hij vond het logeetje best gezellig, maar had ook al snel door dat het voor hem allemaal een beetje teveel was.

Ik ken Bella verder niet, en Victor helemaal niet, maar ik kan mij voorstellen dat ze bij een onzekere hond in een klein duiveltje verandert. Ze reageerde hier heel goed op Abels waarschuwingen. Abel deed dat heel netjes, maar ook wel heel duidelijk en dan hield ze zich direct weer gedeisd. En dan werd daarna weer vrolijk verder gespeeld.
Je omschrijft haar goed hoor! Als een andere hond haar een duidelijke waarschuwing geeft, dan is het ook klaar. Maar dat doet Vic dus niet. Hij bluft, maar verder dan een snauw komt het niet. En dat had ze snel door. Bij jou was het ook meteen goed, oh wat lekkers, spelen met een andere hond, dan is het ijs snel gebroken. Bij mannen wat minder snel :engel:
Nanna schreef: 12 jan 2021 19:32
Persistence schreef: 12 jan 2021 19:15
Hoe waren Rozi en Panni onzeker? Naar mensen of naar honden toe?
Voornamelijk honden. Rozi was als de dood. Van zich af poepen, the works. Plus ervandoor gaan.
Ze vindt het nu nog niet leuk en staat soms wat te blaffen maar dat idiote gedrag is weg.
Panni heeft een antipathie tegen reuen ontwikkeld. Ze ruikt schijnbaar lekker en alle reuen die we tegenkomen duiken haar kut in...Ik hoop dat dat door de castratie wat verbeterd. Ook dat ze wat steviger in karakter wordt. Ze had zo’n hekel aan reuen gekregen dat ze zelfs niet gedekt wilde worden.
Kan ik me voorstellen als je steeds besprongen wordt, hoop dat ze die kerels nu eens wat manieren bijbrengt. Goed herstel voor Panni gewenst.
Zinodo schreef: 12 jan 2021 19:37 Ik doelde totaal niet op of Bella nou wel of niet pittig was, maar meer op hoe jij omschrijft of ze wel of niet last heeft van de hormonale schommelingen, want dat is de nummer 1 ding wat veranderd na castratie. Je zei dat je bij haar daarin weinig verschil ziet dus daarom denk ik dat castratie wat dat betreft weinig zou veranderen bij haar. :ok:
:ok:
Tis juist andersom bij haar, tijdens en na de loopsheid is ze heel goed te pruimen, zonder de hormonen is juist zo bitchy. Mijn gedachtengang is als die hormonen wegvallen dan zal ze zo bitchy blijven.
billy schreef: 12 jan 2021 19:45 Truus is best een pittige tante, gewoon in de omgang of eigenlijk gewoon een terrier, een echte trut, naar andere honden als het erop aankomt geen held dat dan ook weer, naar mensen altijd lief.
Maar nadat Dirk er was werden de loopsheden en schijnzwangerschappen steeds meer een ramp, Dirk is een keurige heer maar hij kreeg ongenadig op zijn falie om niets, het begon al met gedoe voor het loops worden, dan loops en niet te genieten, daarna schijnzwanger en het was gewoon niet leuk meer, ook voor Dirk niet, dus toch het laten doen en wat een verademing, geen pieken en dalen meer maar gewoon Truus, ik merk ook niets van heftiger gedrag gelukkig.
Volgens mij heb ik de uitzondering op de regel, waar ik bij iedereen lees over de hormonale schommelingen rondom de loopsheid met gedoe is het hier juist andersom :tongue: Arme Dirk, het zijn ook altijd de kerels die het moeten ontgelden. Gelukkig nu niet meer.
Eigenlijk moet ze altijd loops zijn :Q: en Dirk kan veel hebben, maar het is nu wel gezelliger. :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
billy
Zeer actief
Berichten: 12510
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:04
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door billy »

laeken schreef: 12 jan 2021 20:36
billy schreef: 12 jan 2021 20:02
laeken schreef: 12 jan 2021 19:57 Ik denk dat het veel subtieler is en veel mensen niet eens iets opvalt aan hun honden. Wat mij opvalt is dat teefjes die je castreert sowieso meer op hun strepen gaan staan op termijn. Geen idee waarom. Cleo was bij vlagen domweg niet aardig tegen andere honden en dan met name teven. Ze vocht verder niet maar gezellig vond ik haar ook niet echt. Bas is ook zo. Die kijkt al vies bij de geur van een teefje. Wuilus vocht wel en moest op termijn na de castratie ook al niks van teven en gecastreerde reuen meer hebben. Toeval? Geen idee. Ik zie om me heen intacte teven die hun hele leven prima met andere teefjes gaan. Zelfs spelen. Ik heb het trouwens niet over roedelgenoten. Maar echt op straat.

Bas deed zelfs lelijk naar de chihuahuas van Merit na een jaartje ofzo. Echt onaardig terwijl ze daar vlak nadat ze gecastreerd was dikke mik mee was en mee samenwoonde. Ze is gewoon kort met teefjes geworden. Korter met alles. Voerbak en ligplaatsen idem. Moet echt geen teefje bij de baas komen met wandelen. En haar ook niet in de weg zitten. Ze kan ze niet goed hebben. Dat was in het begin met de hechtingen erin helemaal niet aan de orde. Dat werd meer en meer na een paar maanden en dat was eigenlijk bij elke teef van mij zo.
Bij Truus heb ik dat juist helemaal niet, ze vecht echt nooit, eerder kon ze nog wel eens een punt maken, ook al was het dan niet altijd een held, maar dat is helemaal weg.
Hoe lang geleden is ze gecastreerd? Ik merkte die verschillen pas na een jaar of langer echt. Ik vind het overigens helemaal niet erg. Bas is Bas. Aardig genoeg en vechten of bijten doet ze sowieso niet. Zelfs niet als ze boos is. Ze kan ook niks. Ik merk ondanks dat ze nooit vecht gewoon korter is geworden over vanalles en met name tegen teefjes. Reutjes vindt ze geweldig. Liefst teckels of yorkies. Daar wordt ze helemaal enthousiast van haha.
2 jaar geleden, dec 2018.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door DeDiana »

Persistence schreef: 12 jan 2021 20:02 Volgens mij heb ik de uitzondering op de regel, waar ik bij iedereen lees over de hormonale schommelingen rondom de loopsheid met gedoe is het hier juist andersom :tongue: Arme Dirk, het zijn ook altijd de kerels die het moeten ontgelden. Gelukkig nu niet meer.
Ik heb er hier ook zo één :F: Mila is ook net voor, tijdens en de eerste weken na de loopsheid juist heel vrolijk, lief en een soort van verliefd op alles en iedereen, dan pikt ze ook opeens van alles wat ze normaal helemaal niet oké vindt. Mila vecht en bijt niet, maar kan wel met flink wat kabaal haar punt willen maken en is ook helemaal niks te beroerd om een conflict aan te gaan als haar iets niet aanstaat (mijn andere honden zijn véél conflictvermijdender). Ze is ook erg wisselvallig, ze kan echt met het verkeerde been uit bed stappen, poepchagrijnig zijn en alles is haar dan te veel, terwijl ze ook enorm uitgelaten vrolijk kan zijn en dan is iedereen haar beste vriend. Maar bij haar heeft dat met stress te maken en niet met hormonen. Die hormonen lijken haar juist goed te doen ;-) Ze heeft gelukkig ook nooit last van schijnzwangerschappen.

Amy is in dat opzicht veel stabieler dan Mila, maar was wel reactief naar vreemde honden omdat ze de kennismaking heel spannend vond. Ik heb haar laten castreren vanwege medische redenen, en ik denk niet dat het bij haar echt duidelijke invloed heeft gehad op dat reactieve gedrag. Ze is wel wat meer haar mannetje gaan staan, maar ik denk zelf dat dat vooral komt omdat ze volwassen en zekerder is geworden.
Ze is ook helemaal niet meer onzeker naar vreemde mensen, maar ook dat hangt bij haar denk ik niet samen met de castratie. Ze uitte die onzekerheid naar mensen ook niet door reactief gedrag, maar door te vermijden, onderdanige, lage houding en heel erg de kat uit de boom kijken, nu springt ze bij iedereen meteen op schoot.
Bij Amy kan ik eigenlijk niet zeggen dat de castratie duidelijk positieve of negatieve gevolgen heeft gehad. In de roedel en de dynamiek tussen Mila en Amy is er door die castratie ook niets veranderd, Amy is nog steeds ontzettend onderdanig in haar gedrag naar Mila. Ze kan ook nog steeds uitstekend opschieten met andere teven (Mila trouwens over het algemeen ook).
Gebruikersavatar
Linx
Zeer actief
Berichten: 1171
Lid geworden op: 06 nov 2009 17:18
Mijn ras(sen): Chinese Crested
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever
Aantal honden: 7
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door Linx »

Toen ik nog thuis woonde 2 keer een teef met (één beginnend en één verder gevorderd) BMO laten steriliseren. Bij allebei geen veranderingen merkbaar in de jaren erna.

Jaren terug onze oudste laten steriliseren (beginnend BMO), daar hebben we nooit iets aan gemerkt, is nu 14 jaar en nog altijd even blij en vrij als ze was toen ze jong was. De tweede laten steriliseren om wat meer ingewikkelde redenen, maar zij was toen al ziek en was dus sowieso al niet meer helemaal zichzelf. Na een jaar overleed ze aan de gevolgen van de medicatie, dus aan haar hebben we nooit iets kunnen merken wat aan de sterilisatie gelinkt zou kunnen worden. Een jaar terug met spoed ons derde teefje laten steriliseren i.v.m. BMO (binnen luttele uren van vreten als een bootwerker en helemaal in orde naar een zielig hoopje hond met bijna 41 graden koorts) en vlak daarna ook ons vierde teefje laten steriliseren. Die laatste omdat we niet meer wilden afwachten op wéér een BMO en ze (Mechelaar) 'al' 8 jaar was, wat het steeds wat minder wenselijk maakt om ze onder narcose te laten brengen. Achteraf ook wel een goede keuze, ze had cystes op de eileiders en een onrustige baarmoeder, maar het maakte niet uit dat we dat niet wisten, we wilden het hoe dan ook gedaan hebben.

Van de laatste 2 roepen we al een poosje dat we vinden dat ze ongeduldiger zijn geworden. Of dat door de sterilisatie komt? Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar opvallend is het wel. Ik heb het dan met name over omgang met elkaar binnen ons eigen clubje honden. Brommen of uitvallen (nooit raak, en nooit vechten, gewoon mopperen) naar een andere hond die zich toevallig net iets te dichtbij (of zelfs met áánraken, stel je toch voor.....) rustig wil gaan liggen slapen, dat gedoe.

Qua gedrag naar andere honden buitenshuis is er niets veranderd, qua gedrag naar (vreemde en bekende) mensen ook niet.

Ik vind het altijd lastige keuzes, zowel bij teven als bij reuen.
:I: Luca, Amy*, Sora, Linx*, Lea, Jayden, Hayley, Killian*, Mason en Hype :I:
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door lucie »

Ik heb nooit gedragsveranderingen meegemaakt bij mijn gesteriliseerde teven. In ieder geval niet iets wat je zeker daaraan kunt toeschrijven. Mijn eertse teef was best onzeker, en werd in de loop der jaren byzonder zelfverzekerd :mrgreen: . Maar dat komt zoals Diana ook al schrijft, door positieve ervaringen en stimulans, dat had niks met castratie te maken. Mara is wel wat feller geworden voor mijn gevoel. Of dat komt doordat ze haar plek in de roedel helemaal heeft gevonden, of de sterilisatie, valt niet hard te maken.
Helaas geen advies voor jou. Je bent keihard met Bella bezig. Sterilisatie is onomkeerbaar, dus dat risico zou ik nu niet nemen. Dat kan altijd nog, als je er echt van overtuigd bent dat dat het enige is wat haar iets rustiger kan maken.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Lily is niet gecastreerd, dus wat dat betreft kan ik je niks vertellen. Het feit dat ze nu ontzettend lief is naar ander honden, is voor mij wel een reden om haar niet te laten castreren. Ik vind haar zo fijn nu en dat wil ik graag zo houden.
Misschien kun je het nog een paar cycli aankijken om erachter te komen of die hormoonveranderingen werkelijk aan de basis staan van haar heftige gedrag. Wat dat betreft moet ik zeggen dat Lily wel gelijkmatiger is geworden gedurende de jaren (ze is nu 4). De eerste paar jaar was er een heel duidelijk verschil tussen enorm hitsig tijdens de loopsheid, daarna 2 maanden sloom en vervolgens weer een maand of 3, 4 actief en speels. Nu is dat veel minder uitgesproken allemaal.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Persistence schreef: 12 jan 2021 19:15
Doyaquba schreef: 12 jan 2021 18:46 Onze vorige teef was na de castratie alleen maar een grotere bitch, helemaal naar andere honden. Dus dat ook wel meegemaakt helaas :schrik: wel liever richting mensen.
Ah das jammer zeg, hoe was ze dan voor de sterilisatie met andere honden?
Naar reuen prima, naar teven was ze niet te harden, behalve haar labradorvriendin waarmee ze was opgegroeid hier in de buurt. Ze vloog ook wel over het 1,2 meter hek om de tuin om ze te vertellen dat ze moesten oprotten... :O:
Na de castratie dulde ze vrijwel geen andere honden meer, aan de lijn negeerde ze die gelukkig maar ze kon hier niet meer los.
Goed ze was toen 5 en ze is met 6,5 jaar overleden aan een hartafwijking. Dus de vraag is nog steeds of het gedrag kwam door de castratie of doordat het hart minder werd.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door Persistence »

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
DeDiana schreef: 12 jan 2021 20:58 Ik heb er hier ook zo één :F: Mila is ook net voor, tijdens en de eerste weken na de loopsheid juist heel vrolijk, lief en een soort van verliefd op alles en iedereen, dan pikt ze ook opeens van alles wat ze normaal helemaal niet oké vindt. Mila vecht en bijt niet, maar kan wel met flink wat kabaal haar punt willen maken en is ook helemaal niks te beroerd om een conflict aan te gaan als haar iets niet aanstaat (mijn andere honden zijn véél conflictvermijdender). Ze is ook erg wisselvallig, ze kan echt met het verkeerde been uit bed stappen, poepchagrijnig zijn en alles is haar dan te veel, terwijl ze ook enorm uitgelaten vrolijk kan zijn en dan is iedereen haar beste vriend. Maar bij haar heeft dat met stress te maken en niet met hormonen. Die hormonen lijken haar juist goed te doen ;-) Ze heeft gelukkig ook nooit last van schijnzwangerschappen.
Zou dat dat toch ergens de gekke sheltie/collie genen zijn :LOL:
Linx schreef: 13 jan 2021 13:18 Toen ik nog thuis woonde 2 keer een teef met (één beginnend en één verder gevorderd) BMO laten steriliseren. Bij allebei geen veranderingen merkbaar in de jaren erna.

Jaren terug onze oudste laten steriliseren (beginnend BMO), daar hebben we nooit iets aan gemerkt, is nu 14 jaar en nog altijd even blij en vrij als ze was toen ze jong was. De tweede laten steriliseren om wat meer ingewikkelde redenen, maar zij was toen al ziek en was dus sowieso al niet meer helemaal zichzelf. Na een jaar overleed ze aan de gevolgen van de medicatie, dus aan haar hebben we nooit iets kunnen merken wat aan de sterilisatie gelinkt zou kunnen worden. Een jaar terug met spoed ons derde teefje laten steriliseren i.v.m. BMO (binnen luttele uren van vreten als een bootwerker en helemaal in orde naar een zielig hoopje hond met bijna 41 graden koorts) en vlak daarna ook ons vierde teefje laten steriliseren. Die laatste omdat we niet meer wilden afwachten op wéér een BMO en ze (Mechelaar) 'al' 8 jaar was, wat het steeds wat minder wenselijk maakt om ze onder narcose te laten brengen. Achteraf ook wel een goede keuze, ze had cystes op de eileiders en een onrustige baarmoeder, maar het maakte niet uit dat we dat niet wisten, we wilden het hoe dan ook gedaan hebben.

Van de laatste 2 roepen we al een poosje dat we vinden dat ze ongeduldiger zijn geworden. Of dat door de sterilisatie komt? Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar opvallend is het wel. Ik heb het dan met name over omgang met elkaar binnen ons eigen clubje honden. Brommen of uitvallen (nooit raak, en nooit vechten, gewoon mopperen) naar een andere hond die zich toevallig net iets te dichtbij (of zelfs met áánraken, stel je toch voor.....) rustig wil gaan liggen slapen, dat gedoe.

Qua gedrag naar andere honden buitenshuis is er niets veranderd, qua gedrag naar (vreemde en bekende) mensen ook niet.

Ik vind het altijd lastige keuzes, zowel bij teven als bij reuen.
Poeh wat veel baarmoederontstekingen zeg.. :(:
lucie schreef: 13 jan 2021 13:37 Sterilisatie is onomkeerbaar, dus dat risico zou ik nu niet nemen. Dat kan altijd nog, als je er echt van overtuigd bent dat dat het enige is wat haar iets rustiger kan maken.
Neeee, ik denk juist dat het haar geen goed zal doen. Juist omdat het onomkeerbaar is durf ik nu dat risico niet te nemen. Eerst maar een volwassen laten worden, ze is nu 16 maanden.
Alfilillo schreef: 13 jan 2021 13:51 Lily is niet gecastreerd, dus wat dat betreft kan ik je niks vertellen. Het feit dat ze nu ontzettend lief is naar ander honden, is voor mij wel een reden om haar niet te laten castreren. Ik vind haar zo fijn nu en dat wil ik graag zo houden.
Misschien kun je het nog een paar cycli aankijken om erachter te komen of die hormoonveranderingen werkelijk aan de basis staan van haar heftige gedrag. Wat dat betreft moet ik zeggen dat Lily wel gelijkmatiger is geworden gedurende de jaren (ze is nu 4). De eerste paar jaar was er een heel duidelijk verschil tussen enorm hitsig tijdens de loopsheid, daarna 2 maanden sloom en vervolgens weer een maand of 3, 4 actief en speels. Nu is dat veel minder uitgesproken allemaal.
Ja dat is het idee inderdaad, om het voorlopig nog aan te kijken. Ik hoop (wishful thinking) dat als ze uit de pubertijd komt het misschien wat afvlakt, maar ze heeft ook gewoon een wat, eh, opvliegend karakter. :F:
Bella heeft dat ook precies wat jij zegt, hitsitg tijdens de loopsheid, daarna 2 maanden sjokkerdesjoksloom, en daarna weer als een raket.
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door sbientje »

Mijn vorige hond is op latere leeftijd gecastreerd, denk dat ze toen 11 was. Ook door een baarmoederontsteking. Die knapte er van op in de zin van dat ze veel vrolijker was dan voorheen. Het was altijd wel een blije hoor, maar na de ingreep nog meer. Wel incontinent geworden daarna, dat was dan wel weer vervelend.

Pom is nog intact, na de vorige loopsheid had ik haar bijna laten castreren, ze is nu 8 geworden. Maar ik ben bij haar vooral bang dat ze nog makkelijker aankomt, ze is al niet echt op gewicht te krijgen. Plus, ze is ook niet echt heel vriendelijk tegen andere honden over het algemeen. Dat is nu wel te managen, maar daarom wil ik liever geen risico nemen op dat ze wel nog feller zou worden. Met Karel gaat het nu prima en hoewel ik zeker weet dat hij heilig respect heeft voor haar, zou ik het vervelend vinden als ie iedere keer op zijn kloten krijgt om bijna niets. Dus ik laat het maar zo :D
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door Crescent »

Ik zou een dekking aanraden met een leuke reu :engel: :engel: :engel:
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mijn teefje castraat Mies is juist veel toleranter naar teefjes dan reuen. Op sommige (meestal intacte) teefjes kan ze zelfs echt verliefd zijn :mann:
Naar reuen, intact of castraat, is ze áltijd heel kortaf. Neuzen onder haar staart of ander opdringerig gedrag wordt onherroepelijk afgestraft. Haar vriendinnetjes mogen dat wel :wink:
Ze is wel eerlijk en stabiel. Haar grens is elke dag precies hetzelfde en honden respecteren dat ook altijd (gelijk of na 1 of 2 opvoedende tikken :S: ) en ze doet nooit flauw om het flauw doen of af te reageren.
Ik vermoed wel dat ze zo is mede door castratie. Ze was eerste maanden speelser richting Diem. Ze hebben nu een prima harmonie wel, maar meer als een oud getrouwd stel dat elkaar niks meer te vertellen heeft en in gescheiden bedden slaapt.
Ze was vlak voor vertrek naar Nederland gecastreerd.

Flora intacte teef is op haar best maand of 2 voor loopsheid t/m 2de week schijndracht. Daarna is ze hangerig, zorgelijk, instabieler en neerslachtig. Ze is dan minder gezellig met andere honden maar nooit echt ruzie ofzo. Zeker niet met haar hondenvrienden, daar vindt ze ze te lief voor.
Op termijn (na hopelijk een nestje) gaat ze wel gecastreerd worden. Bijna 3 maanden van de 6 in mineur is wel erg veel. Wellicht wat feller gedrag lijkt dan een prima ruil.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door maart »

Ds was niet veranderd (volledig gecastreerd nav bmo). Piiri is enkel de baarmoeder uitgehaald,hormonaal is ze nog steeds intact,wordt dus ook loops. Zij is ook niet veranderd. Gekozen om de hormonen te laten omdat ik geen risico wou nemen op veranderingen van humeur in negatieve zin.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door blondie »

Maar valt of staan dan dingen met het eventueel castreren of steriliseren van een hond?
Ik heb er geen ervaring mee, alles wat ik heb en heb gehad was intact en intact gebleven, behalve de katten.

Jol kon nogal negatief zijn op visite, en wilde in huis de boel regeren als het om de honden huisgenoten ging. Toen Finn er nog was (dat was kort tijdens haar introductie, maar ze kende hem al langer) was er duidelijkheid, dat ben ik later pas in gaan zien toen Finn overleed. Hij bleek dus echt subtiel in te grijpen, met een blik of met een grom waardoor Jol het niet in haar hoofd haalde om door te gaan. Hij greep echt in, of ging tussen de dames in liggen, dat ben ik me achteraf pas gaan beseffen.
Zij was absoluut niet ok naar Bluf toe toen Finn er niet meer was, en Bluf reageerde daarop door weg te lopen. Pas toen wij zelf daarop in gingen "grijpen" is daar verandering in gekomen.
Visite in huis was Jol ook geen fan van, ook niet bij mensen die ze gewoon van jongs af aan al kende. Echt grommen en aanblaffen of happend opspringen, en toen ik haar vanwege reactie op Bluf buiten op een bepaald moment corrigeerde buiten hing Jol in mijn handen.
Had zelf nu niet bepaald het idee dat het kwam omdat ze intact was.

Zeker niet omdat toen Bluf er niet meer was en Aki zijn intrede deed. Jol verviel vrij snel in haar gedrag van regelen en weinig accepteren. En buiten echt geen issues met vreemde honden. Binnen in huis had zij gewoon een regelteef gedrag, maar wij (ik) had zoiets van.. nee, die richting gaan we niet nog een keer op.

Ik heb dus geen ervaring met sterilisatie, wel een beetje met honden die hetzij vanuit angst, hetzij vanuit een bepaalde geldingsdrang dingen willen regelen. En door commentaar van dit forum destijds, maar ook later toen ik me bedacht dat Finn op een bepaalde manier haar tot de orde riep en kon houden, besefte ik me dat een groot deel ook vanuit mijzelf werd gevoed of kon worden gestopt.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Gedragsverandering teefje na sterilisatie

Ongelezen bericht door blondie »

Was niet echt je vraag. Maar kan/kon het niet laten om dit stukje niet mee te pakken. En wellicht ook naar vreemde mensen toe of visite. Op een bepaald moment had ik ook zoiets naar Jol toe, meisje je hoeft er toch niets mee, ga lekker boven liggen of in de bench uit jezelf. En als je er zin in hebt kom je weer even kijken en krijg je een vreetje of zo, en als je er geen zin in hebt, ook prima. Grens was voor mij bij haar dat ze mocht komen, maar bij grommen, nekharen overeind en eventueel uitvallen naar mensen binnen dat ze heel rap weg moest zijn omdat er genoeg plekken waren in huis waar ze rustig kon gaan liggen. Ik gaf haar de keuze op een bepaald moment, maar goed buiten hadden we deze issues niet, bij Jol was het voornamelijk bij visite die binnen kwam dat ze mensen ineens niet zo leuk vond.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”