Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door Marlett »

Ik wist even geen betere titel, maar het gaat me eigenlijk om het volgende: wat is 'normaal' gedrag tussen twee samenlevende honden?

Tosca (nu 2,5) zat een halfjaar geleden erg op Charlies (nu 10 mnd) nek, ze hield hem erg in de gaten en stond niet veel toe en ze kon dan ineens op hem duiken met een hoop kabaal. Ze deed hem verder niks aan en de verstandhoudingen waren kort daarna weer prima. Ik heb er erg op gelet om het te voorkomen en eigenlijk was het de laatste drie, vier maanden zo goed als over.

Tot een week of twee geleden. Charlie wilde op een kleedje of bij mij gaan liggen ofzo (ik weet het niet eens meer precies) en dat was niet naar Tosca's zin, dus hop, d'r op. Zo hadden we nog wat kleine ruzietjes waar ik zelf niet meer zo alert op was omdat het verder allemaal prima ging. Dus in plaats van voorkomen was ik telkens te laat en zette ik ze uit elkaar.
Het verschil met een maand of drie geleden is dat Charlie het alleen niet meer standaard pikt, die staat soms ook met een opgetrokken lip terug te grommen.
Verder spelen ze wel weer prima, (na de plukbeurt had Tosca daar echt geen zin in) liggen ze ook vaak in elkaars buurt en kunnen ze prima door één deur.

Dus wat is normaal, hebben jullie honden ook weleens ruzie? En valt zoiets als dit onder gekibbel of vette ruzie? Hoe begeleid/voorkom je dit?

Bovendien is Charlie 10 maanden, heeft een verandering in hormoonspiegel en geur hier ook mee te maken?
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik heb hier ruim 4 jaar geleden een topic over geopend. Moet je eens zoeken op ´intimiderende jonge kerel´ (geen idee hoe ik de link moet plaatsen). Ik begrijp nu zoveel beter wat mensen me toen duidelijk maakten.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door Marlett »

viewtopic.php?p=7691932#p7691932

Gevonden, bedankt! Er staan inderdaad goede tips in, ik sla 'm even op.
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik merkte hier ook verandering toen Veyron ouder werd.
Taxi pikte minder van m. En werd feller in zijn correcties.
Veyron daarentegen had daar weer een mening over.

Ik vind communicatie wel goed maar meningen niet... ik bepaal de kaders en zeker de reuen hebben lege briefjes in te brengen.
En als ze dat niet bevalt dan gaan ze maar liggen mopperen in ieders hun eigen mand.
Akkefietjes en meningsverschillen gaan we niet onderling regelen, en Patsen wordt he-le-maal niet getolereerd.
Dus ik grijp in dat kan een brul zijn, één weg sturen, twee weg sturen of beiden liggen.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door Lothian »

Alfilillo schreef: 05 jan 2021 21:45 Ik heb hier ruim 4 jaar geleden een topic over geopend. Moet je eens zoeken op ´intimiderende jonge kerel´ (geen idee hoe ik de link moet plaatsen). Ik begrijp nu zoveel beter wat mensen me toen duidelijk maakten.
Hoe heeft het zich uiteindelijk bij jou ontwikkeld?
Afbeelding
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door Persistence »

Kan er zeker over meepraten. Als er nog geen bloed vergoten wordt dan zou ik me er nog niet te druk om maken maar wél ingrijpen. Zeker als ze ook nog spelen vind ik het meer broer/zus verhaal.

Vond het zelf lastig om in te schatten of je iets wel moest laten gebeuren, dat de verhoudingen onderling dus veranderden of er telkens mee moest bemoeien.
Ik schat in dat Tosca wel het hoogste woord zal houden en dat Charlie nu wel gaat uitproberen, wat je zelf ook al zegt hij komt in de puberleeftijd. En dat de ‘rangorde’ uiteindelijk dus niet zal veranderen.

Achteraf gezien had ik in mijn situatie vanaf dat het gedonder begon direct veel strenger in moeten grijpen, maar goed dat is een leerproces en heeft ook met het karakter van de honden te maken. Charlie lijkt me niet zo’n ettertje :mrgreen:

En hoe corrigeer je een dreigende hond? Met een brul werkte dat hier wel bij Vic maar absoluut niet bij Bella. Die valt dan juist aan. Rust en duidelijk maken wat wél de bedoeling is helpt bij haar veel beter.

Echt ruzie vind ik als er gevochten worden, en het niet binnen een paar seconden over is. Dus beduidend meer dan even een snauw. En als de plukken haar in het rond vliegen en ze wondjes hebben uiteraard.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door crutz »

herkenbaar, hier natuurlijk 3 reuen (bijna 7, 4,5 jaar en 11 maanden) samen op het terrein en daardoor ook veel zonder toezicht.
Toen Ukkie (nu 11 maanden) rond de 6 maanden was liep hij er pas net continue tussen (eerst wat groter en hond laten worden en er alleen bij met toezicht voor hij er zonder toezicht bij mocht) en toen werden de strubbelingen tussen de oudste 2 die er al soms waren voordien wel wat groter.

Ukkie trekt qua kwajongensstreken meer naar Duke (4,5) maar Ace (bijna 7) is echt zijn grote voorbeeld en in conflicten steunt hij dan ook Ace
Sinds Ace afgelopen najaar nog wat meer privileges heeft gehad (mee naar TV opnames) zijn de strubbelingen tussen hem en Duke wat groter geworden
Nog wel steeds zonder schade, maar wel met voor Duke flinke beurse plekken (Ace pint hem op de grond en Ukkie komt op zijn puppy/puber manier helpen maar weet eigenlijk niet wat hij doet)

Duke weegt maar 25 kilo en Ace en Ukkie ieder 35 kilo, dat is dus wel wachten tot het een keer fout gaat tussen deze 3 helaas.
Uiteindelijk dus wel besloten in overleg met Duke zijn fokker dat we dus niet kiezen om de jongste er tussenuit te halen (omdat deze onrust voor de jongste ook al soms speelde maar 1 op 1 is toch anders dan 2 tegen 1) maar om hem naar de fokker terug te doen, zijn halfzus gaat ook al die kant op (dat was al besproken/gepland, eigenlijk voor vorig jaar, maar ja COVID) dus nu gaan ze samen en tot die tijd loopt Duke in de nacht met Ukkie samen en Ace op de dag met Ukkie samen.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Hier wel herkenbaar met een puberende teef van 8 maanden. Die zit sinds een paar weken ook met haar halfzus van 2.5 jaar te kloten. Proberen het voornamelijk te voorkomen tot de pups weg zijn en daardoor automatisch meer rust in huis komt. Tot die tijd veel voorkomen en enige vorm van staren al afkappen. Meestal gaat dat nu goed, maar ze zitten nog wel gescheiden.

Een snauw of grom onderling prima (komt meestal niet voor maar soms om een speeltje bijvoorbeeld) maar niet dat op de grond gepin. Geen geruzie in huis.
Dus dat wordt nog wel wat werk... (samen buiten gaat overigens prima)
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Lothian schreef: 06 jan 2021 09:20
Alfilillo schreef: 05 jan 2021 21:45 Ik heb hier ruim 4 jaar geleden een topic over geopend. Moet je eens zoeken op ´intimiderende jonge kerel´ (geen idee hoe ik de link moet plaatsen). Ik begrijp nu zoveel beter wat mensen me toen duidelijk maakten.
Hoe heeft het zich uiteindelijk bij jou ontwikkeld?
Dat is best een harde leerschool geweest. Ik nam de adviezen die hier gegeven werden wel aan, maar te halfslachtig denk ik. En, wat Budkes toen al aangaf en ik in eerste instantie niet goed begreep, je moet het voor zijn, in de zin van het eerste signaal al afkappen. Alfil begon het gedrag uit te breiden naar mijn jonste zoon, toen 6/7 jaar oud, en dat was de absolute limit. Was een hele moeilijke tijd. Ik heb toen drastisch in moeten grijpen, anders had Alfil niet kunnen blijven. Eén of twee keer heb ik hem een duidelijke fysieke correctie moeten geven op het moment dat hij uitviel naar mijn zoon, maar vooral: het minste signaal afkappen, zowel als de spanning gericht was op mijn zoon of Lily. Een starende blik, gespannen spieren, direct een strenge ´eh!´ en dan zag ik hem direct ontspannen. Eigenlijk ging het meteen zoveel beter. En, ook al door iemand geschreven werd, het gaf Alfil zelf zoveel meer rust. Ik schreef toen nog dat het om jaloezie ging, maar achteraf begrijp ik dat het puur afreageren van spanning was. Mijn zoon liet hij vanaf toen helemaal met rust. Uitvallen naar Lily gebeurde nog heel af en toe, maar Lily reageerde er veel feller op. Zonder gaten, maar dan was het eerder Lily die ik eraf moest trekken dan Alfil. Het is nu een zeldzaamheid, eerder anecdotisch.
Dus, ik zou het gedrag niet toestaan en vooral vóór zijn.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door Persistence »

Alfilillo schreef: 06 jan 2021 12:02
Lothian schreef: 06 jan 2021 09:20
Alfilillo schreef: 05 jan 2021 21:45 Ik heb hier ruim 4 jaar geleden een topic over geopend. Moet je eens zoeken op ´intimiderende jonge kerel´ (geen idee hoe ik de link moet plaatsen). Ik begrijp nu zoveel beter wat mensen me toen duidelijk maakten.
Hoe heeft het zich uiteindelijk bij jou ontwikkeld?
Dat is best een harde leerschool geweest. Ik nam de adviezen die hier gegeven werden wel aan, maar te halfslachtig denk ik. En, wat Budkes toen al aangaf en ik in eerste instantie niet goed begreep, je moet het voor zijn, in de zin van het eerste signaal al afkappen. Alfil begon het gedrag uit te breiden naar mijn jonste zoon, toen 6/7 jaar oud, en dat was de absolute limit. Was een hele moeilijke tijd. Ik heb toen drastisch in moeten grijpen, anders had Alfil niet kunnen blijven. Eén of twee keer heb ik hem een duidelijke fysieke correctie moeten geven op het moment dat hij uitviel naar mijn zoon, maar vooral: het minste signaal afkappen, zowel als de spanning gericht was op mijn zoon of Lily. Een starende blik, gespannen spieren, direct een strenge ´eh!´ en dan zag ik hem direct ontspannen. Eigenlijk ging het meteen zoveel beter. En, ook al door iemand geschreven werd, het gaf Alfil zelf zoveel meer rust. Ik schreef toen nog dat het om jaloezie ging, maar achteraf begrijp ik dat het puur afreageren van spanning was. Mijn zoon liet hij vanaf toen helemaal met rust. Uitvallen naar Lily gebeurde nog heel af en toe, maar Lily reageerde er veel feller op. Zonder gaten, maar dan was het eerder Lily die ik eraf moest trekken dan Alfil. Het is nu een zeldzaamheid, eerder anecdotisch.
Dus, ik zou het gedrag niet toestaan en vooral vóór zijn.
Wat goed omschreven! Dat doe ik hier nu ook. Echt op kleine dingen letten, de starende blik, verstarren, een staart die omhoog aan het gaan is en meteen afkappen/wegsturen. Ik was eerst steeds te laat. Wat mij hielp in inzicht is terugkijken op de webcam. Ook goed (en confronterend) om jezelf te zien bij het ingrijpen, hoe is je eigen houding etc. Aangezien je niet 24/7 als een havik op je honden zit te letten miste ik best wat signalen.

Ps. Ohja en strikte eigen plekken. Geen gedeelde plekken meer.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Persistence schreef: 06 jan 2021 12:16
Alfilillo schreef: 06 jan 2021 12:02
Lothian schreef: 06 jan 2021 09:20
Alfilillo schreef: 05 jan 2021 21:45 Ik heb hier ruim 4 jaar geleden een topic over geopend. Moet je eens zoeken op ´intimiderende jonge kerel´ (geen idee hoe ik de link moet plaatsen). Ik begrijp nu zoveel beter wat mensen me toen duidelijk maakten.
Hoe heeft het zich uiteindelijk bij jou ontwikkeld?
Dat is best een harde leerschool geweest. Ik nam de adviezen die hier gegeven werden wel aan, maar te halfslachtig denk ik. En, wat Budkes toen al aangaf en ik in eerste instantie niet goed begreep, je moet het voor zijn, in de zin van het eerste signaal al afkappen. Alfil begon het gedrag uit te breiden naar mijn jonste zoon, toen 6/7 jaar oud, en dat was de absolute limit. Was een hele moeilijke tijd. Ik heb toen drastisch in moeten grijpen, anders had Alfil niet kunnen blijven. Eén of twee keer heb ik hem een duidelijke fysieke correctie moeten geven op het moment dat hij uitviel naar mijn zoon, maar vooral: het minste signaal afkappen, zowel als de spanning gericht was op mijn zoon of Lily. Een starende blik, gespannen spieren, direct een strenge ´eh!´ en dan zag ik hem direct ontspannen. Eigenlijk ging het meteen zoveel beter. En, ook al door iemand geschreven werd, het gaf Alfil zelf zoveel meer rust. Ik schreef toen nog dat het om jaloezie ging, maar achteraf begrijp ik dat het puur afreageren van spanning was. Mijn zoon liet hij vanaf toen helemaal met rust. Uitvallen naar Lily gebeurde nog heel af en toe, maar Lily reageerde er veel feller op. Zonder gaten, maar dan was het eerder Lily die ik eraf moest trekken dan Alfil. Het is nu een zeldzaamheid, eerder anecdotisch.
Dus, ik zou het gedrag niet toestaan en vooral vóór zijn.
Wat goed omschreven! Dat doe ik hier nu ook. Echt op kleine dingen letten, de starende blik, verstarren, een staart die omhoog aan het gaan is en meteen afkappen/wegsturen. Ik was eerst steeds te laat. Wat mij hielp in inzicht is terugkijken op de webcam. Ook goed (en confronterend) om jezelf te zien bij het ingrijpen, hoe is je eigen houding etc. Aangezien je niet 24/7 als een havik op je honden zit te letten miste ik best wat signalen.

Ps. Ohja en strikte eigen plekken. Geen gedeelde plekken meer.
In het begin registreerde ik die spanning wel, maar vertrouwde ik nog niet op mijn oordeel. Deed nog niks en dan was ik dus te laat. Zo is het een aantal keer gegaan todat ik erop vetrouwde dat die spanning (heel subtiel!) die ik meende te zien er wel degelijk was en geen hersenspinsel van mij. Vaak zag ik ook aan Lily dat Alfil gespannen was. Lily met afgewende kop betekende: Alfil loert. Dat was dus direct een ´eh!´ en pas als Alfil ontspande (meestal vrijwel meteen) kon ik de situatie laten begaan.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door blondie »

Ik hoop dat er nog meer reacties komen. Vind het interessant en met het oog op een nieuwkomer over een paar weken, krijg ik ook een beetje last van "wat als".

Uit eigen ervaring maar niet altijd met pups, ging het toen ik Bluf bij Finn introduceerde wel goed. Vrij klein huis, bedenk ik me nu achteraf, maar die twee hebben eigenlijk nooit mot gehad. Finn gaf in huis in aanvang even een snauw als ze te opdringerig was, maar dat was het eigenlijk. Die klikten goed samen.

Jol en Bluf was een ander verhaal. Jol moest Bluf niet en liet dat merken ook, ook in het huis van Bluf en mij. Toen mij o.a. hier werd verteld dat we Jol moesten gaan begrenzen en eerder in moesten grijpen als ze bepaald claim gedrag ging vertonen (naar ons toe, over een lig plek of gewoon als Bluf even door de woonkamer liep) werd het voor iedereen duidelijk en keerde de rust vrij snel weer.

Jol en pup Aki. Jol negeerde hem eigenlijk vaak. Op een bepaald moment toen hij ouder werd kwam het claim gedrag wat ze bij Bluf ook had vertoond weer om de hoek kijken. Dus zorgden we ervoor dat ze niet weer dingen ging of kon claimen. Daar grepen we op in. Als Aak te druk deed vond ik het wel weer terecht dat ze hem dat liet weten. Ik vond het soms dus ook wel lastig om goed in te schatten wanneer ze het nu zelf uitlokte of wanneer ze het deed om gewoonweg een punt te maken.

Dat verschil werd overigens wel duidelijk toen Aki weer wat ouder werd. Er zijn toen wat momenten geweest dat Aak het gewoonweg niet meer pikte dat ze ineens (voor hem, maar ook voor ons) ineens out of the blue) uitviel. Moet zeggen dat we ons even rotschrokken want dat verwacht je niet, een reutje die ineens de wat oudere teef tegen de grond pint met veel gegrom.
Wij reageerden dan toch wel met een "HEY klaar nu!"
Het was wel na een x of 3 voor Jol duidelijk dat hij ineens bepaald gedrag niet meer pikte in ieder geval. Verder bleef hij wel respect voor haar houden, zeker als ze een botje had. Het was dus niet zo dat hij omdat hij sterker en groter was ineens haar ging koeieneren.

Het zal dus ook wel te maken hebben met opgroeien, en mate van "eerlijkheid, of gedragscode onderling" dat de verstandhouding weer even veranderd omdat een ander daar ook in is gegroeid?

Maar ik lees even mee, want ben wat onzeker als het gaat om de nieuwkomer van een jaar straks. Je hoopt natuurlijk dat er vrij snel een klik is, maar zo niet.. hoe ga je daar dan weer mee om. :idea:
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door crutz »

Persistence schreef:
Alfilillo schreef: 06 jan 2021 12:02
Lothian schreef: 06 jan 2021 09:20
Alfilillo schreef: 05 jan 2021 21:45 Ik heb hier ruim 4 jaar geleden een topic over geopend. Moet je eens zoeken op ´intimiderende jonge kerel´ (geen idee hoe ik de link moet plaatsen). Ik begrijp nu zoveel beter wat mensen me toen duidelijk maakten.
Hoe heeft het zich uiteindelijk bij jou ontwikkeld?
Dat is best een harde leerschool geweest. Ik nam de adviezen die hier gegeven werden wel aan, maar te halfslachtig denk ik. En, wat Budkes toen al aangaf en ik in eerste instantie niet goed begreep, je moet het voor zijn, in de zin van het eerste signaal al afkappen. Alfil begon het gedrag uit te breiden naar mijn jonste zoon, toen 6/7 jaar oud, en dat was de absolute limit. Was een hele moeilijke tijd. Ik heb toen drastisch in moeten grijpen, anders had Alfil niet kunnen blijven. Eén of twee keer heb ik hem een duidelijke fysieke correctie moeten geven op het moment dat hij uitviel naar mijn zoon, maar vooral: het minste signaal afkappen, zowel als de spanning gericht was op mijn zoon of Lily. Een starende blik, gespannen spieren, direct een strenge ´eh!´ en dan zag ik hem direct ontspannen. Eigenlijk ging het meteen zoveel beter. En, ook al door iemand geschreven werd, het gaf Alfil zelf zoveel meer rust. Ik schreef toen nog dat het om jaloezie ging, maar achteraf begrijp ik dat het puur afreageren van spanning was. Mijn zoon liet hij vanaf toen helemaal met rust. Uitvallen naar Lily gebeurde nog heel af en toe, maar Lily reageerde er veel feller op. Zonder gaten, maar dan was het eerder Lily die ik eraf moest trekken dan Alfil. Het is nu een zeldzaamheid, eerder anecdotisch.
Dus, ik zou het gedrag niet toestaan en vooral vóór zijn.
Wat goed omschreven! Dat doe ik hier nu ook. Echt op kleine dingen letten, de starende blik, verstarren, een staart die omhoog aan het gaan is en meteen afkappen/wegsturen. Ik was eerst steeds te laat. Wat mij hielp in inzicht is terugkijken op de webcam. Ook goed (en confronterend) om jezelf te zien bij het ingrijpen, hoe is je eigen houding etc. Aangezien je niet 24/7 als een havik op je honden zit te letten miste ik best wat signalen.

Ps. Ohja en strikte eigen plekken. Geen gedeelde plekken meer.

Inderdaad. Er bovenop zitten en op tijd afkappen helpt echt heel goed.
Iedere poging in de kiem smoren
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door blondie »

Ik merk dat ik het eng begin te vinden. Een onbekende hond straks erbij. En dan denk ik daarna, gut, je hebt nu al meerdere samenstellingen gehad en dat is ook goed gekomen, dus waarom ineens zo moeilijk denken. Maar beetje inlezen over hoe de insteek van anderen is, kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
schelsey
Zeer actief
Berichten: 1515
Lid geworden op: 20 jan 2003 17:32
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3
Locatie: Brecht,Belgie

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door schelsey »

Nisha en Mila zijn 2 bernerteven, 4 en 6 jaar en komen erg goed overeen

Als ik merk dat 1 van de 2 begint te grollen, naar de andere te grauwen, lip op trekt of geïrriteerd geraakt door gedrag van de andere grijp ik in, haal ze niet uit elkaar maar leid ze af door iets te vragen of even samen te spelen want er is 1 ding dat ik nooit wil zien hier en dat is 2 vechtende teven van zelfde gezin en zal dan ook nooit toelaten dat ze vechten moest dit gebeuren

Als ze samen in de tuin aan rennen zijn achter elkaar en ik vind dat het spel te hevig word breek ik het spel af, ook nooit door te roepen maar af te leiden met iets

Ben altijd wat bang dat het escaleert en ze daarna niet meer samen kunnen wonen, heb al zo veel verhalen gehoord en gelezen over 2 vechtende teven en hoe erg het kan worden, hoe ze elkaar verwonden of zelfs 1 gedood word
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door Tineke »

blondie schreef: 06 jan 2021 14:13 Ik merk dat ik het eng begin te vinden. Een onbekende hond straks erbij. En dan denk ik daarna, gut, je hebt nu al meerdere samenstellingen gehad en dat is ook goed gekomen, dus waarom ineens zo moeilijk denken. Maar beetje inlezen over hoe de insteek van anderen is, kan geen kwaad.
Dat kan jij best volgens mij , goed inschatten en dan daarop anticiperen😉
Jullie krijgen een teefje toch ?

Hier geen problemen met de dames onderling ,noch met Jimi.
Enkel Luus heeft het weleens met honden die op visite komen of waarmee we een vakantiehuis delen.
Dan wil ze graag alles regelen en sommige dingen, zoals aandacht van Jan of mij vragen , voorkomen of afkappen.
Dan moet ze op haar plek af gaan en blijven en dat werkt altijd prima bij haar.

En verder sluit ik mij aan bij iedereen die zegt voorkomen en bij het minste geringste ingrijpen en afkappen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door natalie »

Hier is het een enkele keer voor gekomen. De eerste keer lag Abel naast mij op de bank en ik zat hem gedachteloos te aaien. Jip komt eraan lopen en wil op de bank aan de andere kant naast mij liggen. Abel trekt ineens zijn lip op, met zo’n typische gerimpelde neus erbij, en dacht serieus even uit te halen naar Jip. Ik zat er bovenop, dus kon direct ingrijpen. De eerste keer overviel mij, maar sindsdien ben ik er heel alert op. Jip zelf ook trouwens, die was er wel van onder de indruk. Dus Jip komt tegenwoordig heel voorzichtig dichterbij en op mijn uitnodiging komt hij er dan bij, waarbij ik Abel alvast streng aankijk en een waarschuwing geef. Het is bij mijzelf niet meer gebeurd, maar bij mijn vriend kort daarna weer wel. Dat was niet op de bank, maar de rest van de setting was hetzelfde; Abel werd gekriebeld en Jip wilde er ook bij.

Daarnaast heeft Abel wel eens “zoomies” waarbij hij rondjes door de tuin rent. Op die momenten stuur ik uit voorzorg Jip naar binnen toe, die dat altijd braaf opvolgt. Abel probeer ik dan af te remmen. Als ik tijdens dergelijke momenten niets zou doen, is Jip vroeg of laat ook de Sjaak. Dat weet ik helaas ook uit ervaring, dus daar kan ik nu op anticiperen.

Verder is er gelukkig nooit iets aan de hand tussen die twee. Gewoon stoeien mag, en dat gaat ook altijd goed, maar ik houd Abel altijd vanuit mijn ooghoeken in de gaten. Bij hem kan de opwinding ineens omslaan naar vervelend gedrag en dan grijp ik in.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Alfilillo schreef: 06 jan 2021 12:33 Vaak zag ik ook aan Lily dat Alfil gespannen was. Lily met afgewende kop betekende: Alfil loert. Dat was dus direct een ´eh!´ en pas als Alfil ontspande (meestal vrijwel meteen) kon ik de situatie laten begaan.
Herkenbaar, hier zie ik het ook meteen aan de andere honden, vooral aan Amy, als Mila een donderwolk boven zich heeft hangen. Ook als ik het zelf nog niet heb opgemerkt omdat ik bijvoorbeeld druk bezig ben. Bij Mila is het ook spanning, stress, onrust, die ze in het verleden wel eens wilde afreageren op een andere hond die dan in haar ogen net in de weg liep of zo. Dat werd nooit meer dan een snauw, omdat mijn andere honden er ofwel niet tegenin gingen, ofwel terug snauwden (alleen Taartje durfde dat), waarna Mila weer inbond, want echt vechten durft/wil ze helemaal niet en een Taartje die haar mouwen opstroopte, vond ze toch wel intimiderend :F:
Het is ondertussen al jaren niet meer voorgekomen, ook omdat ik gewoon zorg dat Mila even haar rust kan pakken als ze gespannen is en haar dus al ruim van tevoren uit de situatie haal.
Brullen is hier sowieso geen manier om een snauw te voorkomen, dat is enkel spanning toevoegen, dus werkt heel averechts. Als ik zag dat Mila loerde en verstarde, gaf ik haar meestal gewoon rustig een commando (meestal 'af' of 'pak je speel'), dat werkte voor haar veel beter.
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door maart »

Treskor is ook zo een lastigaard. Ik heb voor hem nu een grote binnenkennel besteld (nu ja, het blijft een kleine kooi natuurlijk :wink: ) zodat hij daar 's avonds hopelijk zijn rust in zal vinden en hij niet meer op Runar vliegt.
Hij is heel prikkelgevoelig denk ik, en dat zorgt voor kortsluiting in zijn kop en dan valt hij Runar aan. Laatste keer lagen ze gewoon beide te slapen, zelfs niet in elkaars zicht, hij wordt opeens wakker al grommend en vliegt naar Runar :U: Zo'n dingen zijn dus onmogelijk om te zien aankomen.
Hij begint ook naar mij zijn tanden te tonen op die momenten dus ik moet er wel iets op vinden. Hopelijk met de bench dus zijn eigen plaatsje waar hij tot rust kan komen als hij weer een opvlieger heeft. (en hopelijk gaat hij dat ding niet gaan claimen :roll: alleen zonde van het prijskaartje dat daar aan hangt, 565 euro :80: )
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door Marlett »

Bedankt voor alle waardevolle reacties alvast, ik ga er later nog even op terugkomen.
Gebruikersavatar
pointer
Zeer actief
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2013 13:03
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound
Aantal honden: 2
Locatie: zwolle

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door pointer »

Ik lift even mee op dit topic, onze 3 jarige reu Mai voelt zich hier echt "het mannetje". Bij vlagen probeert hij onze oudere hond Pablo (gecastreerde reu)af te bluffen door hem te blokken en kop op rug leggen en dat soort acties. Wij kappen dat meteen af. Maar Mai is ook opvallend verzorgend naar Pablo toe. Oren en kop worden regelmatig flink gesopt door Mai. Het ziet er lief uit, maar het heeft ook iets obsessiefs. Het lijkt ook wel een vorm van intimidatie. Kan dat? Pablo ondergaat het allemaal gelaten.
Groetjes Iris
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door ranetje »

Pointer, Is Mai niet gecastreerd?
Misschien is hij verliefd op de gecastreerde Pablo.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
pointer
Zeer actief
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2013 13:03
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound
Aantal honden: 2
Locatie: zwolle

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door pointer »

ranetje schreef: 07 jan 2021 20:44 Pointer, Is Mai niet gecastreerd?
Misschien is hij verliefd op de gecastreerde Pablo.
Mai is idd niet gecastreerd. Ze gaan soms zo in elkaar op en ze liggen bijna altijd bij elkaar, dat we ze zelf ook al een liefdeskoppel noemen.


Afbeelding
Groetjes Iris
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door ranetje »

pointer schreef: 07 jan 2021 20:56
ranetje schreef: 07 jan 2021 20:44 Pointer, Is Mai niet gecastreerd?
Misschien is hij verliefd op de gecastreerde Pablo.
Mai is idd niet gecastreerd. Ze gaan soms zo in elkaar op en ze liggen bijna altijd bij elkaar, dat we ze zelf ook al een liefdeskoppel noemen.


Afbeelding
:ok:
Mai zou bepaald niet de eerste reu zijn die verliefd is op een castraat.
Hoe reageren volle reuen buiten op Pablo?
Misschien kan je daar al wat uit afleiden.

In dat geval is het gedrag van Mai deels 'hanig' en deels gewoon verliefd :tongue: :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
pointer
Zeer actief
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2013 13:03
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound
Aantal honden: 2
Locatie: zwolle

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door pointer »

Pablo heeft nooit last van reuen. Toen hij net gecastreerd was wel, toen hebben we er menig reu vanaf geplukt :S:
We laten het setje maar. :mrgreen:
Groetjes Iris
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door Tineke »

maart schreef: 07 jan 2021 08:23 Treskor is ook zo een lastigaard. Ik heb voor hem nu een grote binnenkennel besteld (nu ja, het blijft een kleine kooi natuurlijk :wink: ) zodat hij daar 's avonds hopelijk zijn rust in zal vinden en hij niet meer op Runar vliegt.
Hij is heel prikkelgevoelig denk ik, en dat zorgt voor kortsluiting in zijn kop en dan valt hij Runar aan. Laatste keer lagen ze gewoon beide te slapen, zelfs niet in elkaars zicht, hij wordt opeens wakker al grommend en vliegt naar Runar :U: Zo'n dingen zijn dus onmogelijk om te zien aankomen.
Hij begint ook naar mij zijn tanden te tonen op die momenten dus ik moet er wel iets op vinden. Hopelijk met de bench dus zijn eigen plaatsje waar hij tot rust kan komen als hij weer een opvlieger heeft. (en hopelijk gaat hij dat ding niet gaan claimen :roll: alleen zonde van het prijskaartje dat daar aan hangt, 565 euro :80: )
Vind je het hebben van dit roedel dan nog wel leuk vraag ik me af.
Ik zou hier serieus problemen mee hebben, voor de honden zelf maar ook voor mijzelf.
Juist het samen zo leuk hebben is waar ik zo van geniet, en de honden uiteraard ook.

Dit gedrag zou serieus voor mij alke lol eruit halen.
Zou het met bijsturen niet op te lossen zijn zou ik serieus overwegen om ze definitief, middels herplaatsing, uit elkaar te halen.
En daar ben ik echt geen fan van en zou voor mij het laatste middel zijn maar ik zou het zeker gaan overwegen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door maart »

Nee, het is niet leuk, maar het zijn ook niet echt types die zomaar ergens te plaatsen zijn. (En Runar die dan wel makkelijk elders zou te plaatsen zijn, zou echt wegkwijnen van verdriet zonder mij, daar ben ik van overtuigd)
Mijn teef heeft 2 maanden elders gewoond en uiteindelijk bleek dat ook niet de oplossing te zijn. Thuis was het dan wel rustiger, maar goed, het is nu hoe het is.

De jongste wegdoen, wordt hij niet beter op, daarvoor zijn de geschikte bazen dan weer niet goed genoeg in het houden van honden voor mij.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

maart schreef: 08 jan 2021 09:17 Nee, het is niet leuk, maar het zijn ook niet echt types die zomaar ergens te plaatsen zijn. (En Runar die dan wel makkelijk elders zou te plaatsen zijn, zou echt wegkwijnen van verdriet zonder mij, daar ben ik van overtuigd)
Mijn teef heeft 2 maanden elders gewoond en uiteindelijk bleek dat ook niet de oplossing te zijn. Thuis was het dan wel rustiger, maar goed, het is nu hoe het is.

De jongste wegdoen, wordt hij niet beter op, daarvoor zijn de geschikte bazen dan weer niet goed genoeg in het houden van honden voor mij.
Heb je dat geprobeerd? Wie weet staat hij in een omgeving zonder die prikkels open om zich net zo aan een ander te binden.
Dus als je zelf last hebt van gescheiden houden of het voor de honden niet ideaal werkt, zou ik toch eens kijken of je hem twee weken uit kunt besteden.
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door maart »

Nee, nog niet geprobeerd (al wel gedaan toen ik op verlof was zonder honden en toen had hij het best moeilijk. Niet dat het een zielig hoopje hond was, maar helemaal op zijn plooi was hij ook niet. Vroeger heeft hij natuurlijk met regelmaat elders gelogeerd voor langere tijden en bij thuiskomst was hij toch altijd nét dat tikkeltje gelukkiger. Toen was hij nog jong, nu met ouder zijn is hij nog aanhankelijker aan mij).

Naar mijn ouders doen, zien zij niet meer zitten vrees ik.
Het klinkt overigens wel erger dan het is, alis het op een moment van aanval wel erg natuurlijk. Maar ze kunnen prima met elkaar samen, als ik ga werken ben is Treskor mee met mij en ook 's nachts zitten ze apart. Het is ook als thuis ben, meestal 'savonds dat hij met spanningen zit.
Maar er moet wel wat veranderen, hopelijk biedt de bench rust en anders zal ik toch verder moeten kijken naar opties. Het is niet dat ik verwacht dat er 1 direct dood zal gaan, dus ik zou er nog wel een paar jaar moeten op kijken.
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Veranderende verstandhouding vanwege opgroeien?

Ongelezen bericht door blacky »

maart schreef: 07 jan 2021 08:23 Treskor is ook zo een lastigaard. Ik heb voor hem nu een grote binnenkennel besteld (nu ja, het blijft een kleine kooi natuurlijk :wink: ) zodat hij daar 's avonds hopelijk zijn rust in zal vinden en hij niet meer op Runar vliegt.
Hij is heel prikkelgevoelig denk ik, en dat zorgt voor kortsluiting in zijn kop en dan valt hij Runar aan. Laatste keer lagen ze gewoon beide te slapen, zelfs niet in elkaars zicht, hij wordt opeens wakker al grommend en vliegt naar Runar :U: Zo'n dingen zijn dus onmogelijk om te zien aankomen.
Hij begint ook naar mij zijn tanden te tonen op die momenten dus ik moet er wel iets op vinden. Hopelijk met de bench dus zijn eigen plaatsje waar hij tot rust kan komen als hij weer een opvlieger heeft. (en hopelijk gaat hij dat ding niet gaan claimen :roll: alleen zonde van het prijskaartje dat daar aan hangt, 565 euro :80: )
Voor dit gedrag plots vanuit slaap alles aanvallen wat in de buurt is ben ik met Spikey een traject in gegaan om dingen uit te sluiten. Wat ik van meerdere artsen hoorde was dat hij waarschijnlijk pijn heeft. Hij is de hele molen door geweest maar lichamelijk is er niet echt iets gevonden. Voor nu gaan ze dus uit van iets in zijn hoofd. Dit kunnen we uitsluiten met een ct scan maar met een hond van 13 ga ik dat niet doen. Voor een jonge hond is het misschien wel het proberen waard.
Afbeelding
gevni havanezers
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”