Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Clicker training / shaping

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door Persistence »

Om Bella wat meer uitdaging te geven (aangeleerde 'trucjes' heeft ze zo door) was aangeraden om het volgende te doen:
bijvoorbeeld een doos in de kamer te zetten en als ze dan wat ermee doet, bijv. neus ertegenaan of poot erop, 3 keer clicken en belonen. Na de derde keer beloond te zijn voor hetzelfde gedrag moet ze wat anders bedenken. Ik hoor wel van honden die heel creatief worden en van alles gaan uitproberen.

Alleen lukt dit nog niet erg. Ze snapt niet wat de bedoeling is en gaat liggen of zitten en mij aankijken, en uiteindelijk loopt ze weg.
Is het erg als je dan toch een beetje 'meehelpt' door op het voorwerp te tikken bijv.?

Is dit trouwens wat ze met shaping bedoelen?

P.S. Ik zag dit filmpje maar de vrouw lokt haar meer met het snoepje en blijft maar klikken zonder het snoepje te geven :hmmm: Dat is niet hoe shaping werkt, toch?
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Ik help altijd wel door even het voorwerp aan te wijzen met een vinger erop als ik dat soort kunstjes ga doen. Anders krijg ik een gefrustreerde hond die me gaat aanblaffen omdat hij het niet begrijpt. Ik weet niet of het zo hoort, maar na 2 of 3 keer aanwijzen begrijpt hij wel dat hij met 'dat ding' iets moet en daaruit kan je verder in mijn ervaring.

Shaping is toch dat je voor elk stapje in de goede richting klikt en beloont? Dus bijvoorbeeld bij apport, eerst voor aantikken blok, dan voor vastpakken, dan voor vasthouden etc.
Ik zou trouwens nooit klikken en dan niets geven :oohja:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door ranetje »

Ze geeft dat snoepje wel degelijk.
Ze heeft een handvol "nibbles" en na elke klik krijgt het hondje iets.
Dat zegt ze ook trouwens

Overigens vind ik dit meer lijken op lokken met snoep.
Mag van mij, maar dacht dat het met de clicker iets anders ging.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door crutz »

ranetje schreef:
Overigens vind ik dit meer lijken op lokken met snoep.
Mag van mij, maar dacht dat het met de clicker iets anders ging.
Het kan beiden met de clicker en ook nog gecombineerd ;)
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou ook beginnen met gedrag dat ze zelf aanbiedt. En dat belonen en dan pas uitbouwen naar andere dingen. Ze moet eerst leren dat ze dingen moet uitproberen en daar voor beloond wordt, daarna kun je met dat als basis gaan shapen richting dingen die JIJ wilt zien. Een paar makkelijker te slapen gedragingen zijn bijvoorbeeld neus tegen jouw hand aan houden (eerst aanraken, dan hand verplaatsen tussen de aanrakingen door, daarna uitbouwen tot ze blijft aanraken tot jij geklikt hebt, daarna blijven aanraken en volgens terwijl jij je hand verplaatst), achteruit lopen (eerste stapje doen ze vaak vanzelf al als je wacht met de click en stil blijft staan)
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door ranetje »

crutz schreef: 03 jan 2021 15:26
ranetje schreef:
Overigens vind ik dit meer lijken op lokken met snoep.
Mag van mij, maar dacht dat het met de clicker iets anders ging.
Het kan beiden met de clicker en ook nog gecombineerd ;)
Ok :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door Emma »

Hhmm,
Ik heb altijd geleerd, dat ook met freestyle clickeren, je wel in je hoofd moet hebben, wat je van de hond wilt.
In het wilde weg clickeren wordt voor zowel de hond als voor jezelf onduidelijk. Ik zou dat zelf dus niet doen. Zo heb ik het ook niet geleerd. Maar goed, misschien zijn er andere clicker methoden. Dat kan natuurlijk.

Ook met clickeren begin je makkelijk. Als je freestyle wilt clickeren begin dan eens met een handdoek op de grond, waarvan je uiteindelijk wil dat de hond erop gaat zitten bijvoorbeeld.

Ohja, shaping is trouwens dat je het gedrag waarvoor je geklikt hebt, langer wilt laten zien. Dus je rekt de tijd van het gewenste gedrag, door met de klik steeds ietsje langer te wachten.
Bijvoorbeeld als je klikt voor "zit", en je klikt meteen nadat ze zit, kun je daarna gaan shapen. Je wacht dan steeds ietsje langer met de klik, zodat ze langer in zit blijft.
Laatst gewijzigd door Emma op 03 jan 2021 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door Persistence »

ranetje schreef: 03 jan 2021 15:11 Ze geeft dat snoepje wel degelijk.
Ze heeft een handvol "nibbles" en na elke klik krijgt het hondje iets.
Dat zegt ze ook trouwens

Overigens vind ik dit meer lijken op lokken met snoep.
Mag van mij, maar dacht dat het met de clicker iets anders ging.
Ja je hebt gelijk, ik dacht dat ze met 'nibble' bedoelde dat de hond aan het snoepje knabbelde maar dat ze hem niet gaf.
Dit filmpje is eigenlijk geen goed voorbeeld voor wat ik bedoelde.
Cleva schreef: 03 jan 2021 15:16 Als je zelf al in gedachten hebt wat je wil zien kun je "helpen" maar ik vind het zelf veel leuker om gewoon te beginnen met klikken en belonen. Bijvoorbeeld omdat ze zonder aansturing onder de tafel doorloopt of aan de hoek van het kleed ruikt.
Maakt niet uit wat.

Na een paar keer ontstaat er dan vanzelf het idee dat ze iets doet waar jij dan voor beloont. Dat is een ander denkriedeltje dan dat ze moet raden wat jij wil want dat maakt passief als ze het domweg niet weet.
Als ze eenmaal doorheeft dat ze gewoon willekeurig dingen mag proberen komt ze vanzelf wel op gang (aangenomen dat ze gemotiveerd is door de beloning).

Ik zou niet gaan helpen. Dan blijf je bezig. Ze moet zelf lekker aan de slag gaan en dat bereik je gewoon niet door de boel voor te kauwen.

Vooral niet te resultaatgericht zijn. Eerst de basis en die is dat ze zelf iets doet en jij daarvoor beloont, niet dat jij iets wil wat zij moet raden. Dat komt later, nadat je de manier van samenwerking hebt ontwikkeld.
Heb zelf niks in gedachten en alles is 'goed', behalve blijven liggen en niks doen haha. Het gaat mij er juist om dat ze zelf wat creatiever wordt en zelf dingen gaat bedenken (en dan heb ik dus geen einddoel in gedachten).
Fotogravinnetje schreef: 03 jan 2021 15:26 Ik zou ook beginnen met gedrag dat ze zelf aanbiedt. En dat belonen en dan pas uitbouwen naar andere dingen. Ze moet eerst leren dat ze dingen moet uitproberen en daar voor beloond wordt, daarna kun je met dat als basis gaan shapen richting dingen die JIJ wilt zien. Een paar makkelijker te slapen gedragingen zijn bijvoorbeeld neus tegen jouw hand aan houden (eerst aanraken, dan hand verplaatsen tussen de aanrakingen door, daarna uitbouwen tot ze blijft aanraken tot jij geklikt hebt, daarna blijven aanraken en volgens terwijl jij je hand verplaatst), achteruit lopen (eerste stapje doen ze vaak vanzelf al als je wacht met de click en stil blijft staan)
De neustouch kent ze al, ook met verplaatste hand maar niet met de neus op de hand houden. Maar dat is mijns inziens meer weer een trucje aanleren en klikken als ze het juiste doet. Ik zou juist willen dat ze zelf wat inventiever wordt in plaats van iets wat IK haar heb aangeleerd, snap je?
Emma schreef: 03 jan 2021 15:30 Hhmm,
Ik heb altijd geleerd, dat ook met freestyle clickeren, je wel in je hoofd moet hebben, wat je van de hond wilt.
In het wilde weg clickeren wordt voor zowel de hond als voor jezelf onduidelijk. Ik zou dat zelf dus niet doen. Zo heb ik het ook niet geleerd. Maar goed, misschien zijn er andere clicker methoden. Dat kan natuurlijk.

Ook met clickeren begin je makkelijk. Als je freestyle wilt clickeren begin dan eens met een handdoek op de grond, waarvan je uiteindelijk wil dat de hond erop gaat zitten bijvoorbeeld.

Ohja, shaping is trouwens dat je het gedrag waarvoor je geklikt hebt, langer wilt laten zien. Dus je rekt de tijd van het gewenste gedrag, door met de klik steeds ietsje langer te wachten.
Bijvoorbeeld als je klikt voor "zit", en je klikt meteen nadat ze zit, kun je daarna gaan shapen. Je wacht dan steeds ietsje langer met de klik, zodat ze langer in zit blijft.
Ok dan is shaping niet de juiste benaming voor wat ik zocht.

Het voorbeeld met de handdoek, beloon je dan geen enkel ander gedrag dan erop zitten? Want dat denk ik dat haar interesse snel weg is als ik niet zelf duidelijk kan maken wat ik nu verwacht dat zij doet. Ze snapt in dit stadium nog niet dat ze zelf iets uit vogelen.
Cleva schreef: 03 jan 2021 15:31
Fotogravinnetje schreef: 03 jan 2021 15:26 Ik zou ook beginnen met gedrag dat ze zelf aanbiedt.
Precies. En dan het liefst gewoon tijdens het wandelen zodat je niet binnen met allerlei beloond gedrag ziet alhoewel dat ook wel weer te couperen is.

Buiten kun je bijvoorbeeld leren om bomen heen te lopen door gewoon te beginnen met belonen als ze door stom toeval langs de andere kant van een boom loopt.
En waarom zou je dat binnen niet willen? Vind het juist wel een handige activiteit voor binnen nu het 's avonds donker en vaak pokkeweer is.
Cleva schreef: 03 jan 2021 15:38
Emma schreef: 03 jan 2021 15:30 Hhmm,
Ik heb altijd geleerd, dat ook met freestyle clickeren, je wel in je hoofd moet hebben, wat je van de hond wilt.
Om het gedrag zelf aan te leren moet je natuurlijk weten welk gedrag je aan het aanleren bent. Dat klopt.
Maar als onderlegger om uberhaupt te beginnen kun je gewoon starten met wat de hond op dat moment doet. Dan hoef je niet op elkaar te gaan zitten wachten maar klik je gewoon omdat hij aan het keukenkastje ruikt en is dat waar je dan heenklikkert.
Het is dus niet dat je in het wilde weg aan het klikken bent maar als je in de eerste sessie als superspecifiek Jouw Doel.

Op een iets later stadium, als je hond eenmaal weet dat er van hem verwacht wordt dat hij dingen gaat proberen kun je wachten met klikken tot hij het goed "raadt".
Maar niet helemaal aan het begin van het begin. Dan zit je al snel in een impasse.
Ho. Wacht. Nu wordt het verwarrend. De hond ruikt aan het keukenkastje en je klikt en beloond. Waarschijnlijk wordt dat gedrag herhaald. En dan?
Tegen mij was gezegd, 3x hetzelfde gedrag belonen en daarna wachten op ander gedrag. Maar we zitten nog in het begin en zodra ik de clicker pak heb ik alle aandacht maar dan is er dus ook geen aandacht meer voor wat anders :LOL: Want ze verwacht nu dat ik haar een 'opdracht geef'.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door sirene »

Persistence schreef: 03 jan 2021 16:51

Ho. Wacht. Nu wordt het verwarrend. De hond ruikt aan het keukenkastje en je klikt en beloond. Waarschijnlijk wordt dat gedrag herhaald. En dan?
Tegen mij was gezegd, 3x hetzelfde gedrag belonen en daarna wachten op ander gedrag. Maar we zitten nog in het begin en zodra ik de clicker pak heb ik alle aandacht maar dan is er dus ook geen aandacht meer voor wat anders :LOL: Want ze verwacht nu dat ik haar een 'opdracht geef'.
Dat van die 3x klopt wel, al moet je wel een beetje aan gaan voelen wat en wanneer.
Als ze alleen maar na je kijkt zodra je de clicker pakt moet je het nog eenvoudiger maken. Ze doet heus wel eens een pasje opzij, gaat zitten, kijkt even om of wat dan ook. Een hond doet altijd iets. Dan ga je daarvoor klikken. En ik zou dan klikken voor juist iets niet met jou. Dus bv even wegkijken. Of even snuffelen. Dat ga je dan uitbreiden naar meer of langer. Als ze dat snapt ga je iets nieuws doen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door sirene »

Mijn favoriete manier om shapen aan mensen (en honden) te leren is met een bakje of een emmer. Pak een emmer. Zorg dat je alles klaar hebt (voertjes, klikker). Roep je hond, zet de emmer op de grond. 100% garandeerd dat je hond erin gaat kijken. Klik! Ik gooi het brokje weg. Dan moet de actief weer naar de emmer, de meeste honden zullen dat wel doen (zeker als ze de klikker begrijpen). Als ze weer naar jou gaat zitten kijken wacht je net zo lang tot ze een keer de kant van de emmer opkijkt. Klik! Dan ga je van daaruit shapen. mag 3x kijken belonen (als je ziet dat ze snapt dat het om het kijken gaat wacht je langer met je klik omdat je dan meer wil zien, bv een stapje er naar toe).

Met het bakje doe ik hetzelfde. Dan beloon ik voor kijken naar het bakje, gooi voertje weg zodat je hond actief weer terug moet naar de bak. Uiteindelijk wil ik stilstaan 4 pootjes erin. Of 4 pootjes er op.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Er is een verschil tussen shaping en free-shaping.
Belangrijk is dat de hond de clicker kent en de bedoeling erachter ;-) dus, dat de hond snapt dat na de click de beloning komt. Meestal is dat voerbeloning. De click markeert het Yes!-moment, waarop de hond doet wat jij wilt. Omdat je je eisen steeds bijstelt, je werkt / shaped naar je einddoel beloon je ook de tussenstappen, maar omdat je de click steeds wat gaat uitstellen gaat de hond, als het goed is, zelf bedenken dat wat eerst wel werkte nu niet meer werkt. De hond gaat "zoeken" naar wat het is wat je wilt.
Free shaping is bijvoorbeeld "hond in doos shapen". Je hebt zelf een einddoel voor ogen: bijvoorbeeld hond-ligt-in-doos
Om erin te liggen moet je erin zitten/staan, om erin te staan moeten 4 poten in de doos, om er 4 in te krijgen moeten er 3 in, ... 2...1.... Om poten in de doos te krijgen moet je je poot optillen. Om überhaupt iets met de doos te doen moet je die zien/waarnemen.
Je begint dus met clicken voor enige vorm van interaktie met de doos; kijken, aantikken met neus of poot. Werk in korte sessies van 1 a 2 minuten. Haal de doos tussentijds weg.
Ga in een volgende sessie altijd kort 1 stapje terug.
Click in de vervolgsessies voor 'met poot aanraken' (en niet meer voor met neus aanraken), daarna voor 1 poot op de rand van de doos, in de doos.. daarna voor 2 poten in de doos.. 3 poten, 4 poten.. .erin staan, erin zitten, erin liggen.
Zeg niets, gedurende geen van de sessies. Hond moet het zelf bedenken. Uiteindelijk kan de cue worden "in de doos!" voor het eindoel; ga in de doos liggen (of zitten, net zoals jij wilt).

Shapen is vergelijkbaar, maar daar bied je wel hulp, aanwijzing. Ook hier ga je werken naar een einddoel, je beloont dus tussenstappen.

Daarnaast bestaat 'lokken'... en dat is met nog meer hulp, je zet voer of een handgebaar in om de hond iets te laten doen.

Geen van alles is fout, als je maar weet dat er verschillende methodes zijn. Waarbij het, om het makkelijk te maken, online dit nogal door elkaar wordt gebruikt. Hoevaak je hetzelfde gedrag moet belonen hangt per hond / per situatie af. Er is een risico dat je het on-affe gedrag beloont, waarbij de hond niet meer verder gaat in de oefening en dus stagneert op bijvoorbeeld "2 pootjes in de doos" omdat de hond niet op het idee komt dat er ook 3 pootjes in kunnen. Hoe meer free-shapen je doet, hoe groter de kans dat de hond ander gedrag gaat aanbieden. Je kunt de methodes ook prima naast elkaar gebruiken hoor, afhankelijk van je oefening/doel.

De hond die freeshapend een aantal dingen is aangeleerd blijkt uiteindelijk meer eigen initaitief te tonen, ook in het dagelijks leven. Daar krijg je honden van die ongevraagd op een stapel hout springen om te kijken of dat een click oplevert. Of op een muurtje. Kan leuk zijn.. !!!! Tenzij je veel muurtjes aan afgronden tegenkomt onderweg; dan is het niet zo handig.

Suzanne
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door Emma »

De freestyle met de handdoek, daar begin je ook met clickeren naar de handdoek toe.
Dus je klikt eerst voor het kijken naar de handdoek. Dan klik je voor de eerste stap naar de handdoek dan voor de tweede stap etc. Dan voor het ruiken of aanraken van de handdoek, dan de eerste poot op de handdoek, totdat ze erop staat, en dan kun je bijvoorbeeld ook voor het erop zitten klikken. Dat is soms het moeilijkst. Verschillend per hond.

Je klikt altijd voor de eerste juiste reactie richting het voorwerp.

En eerst natuurlijk de clicker aanleren. Dan start je daarna met makkelijke oefeningen. Je mag gewoon subtiel lichaamstaal gebruiken om een hint te geven.

Ik vertel het wel hoe ik het ruim 12 jaar terug geleerd heb. Heb er les mee gehad met onze wijlen Buster. Die het ook erg leuk vond. Ben trouwens begonnen met gehoorzaamheid met de clicker, daarna pas freestyle. Dus hoe de huidige inzichten of freestyle methode zijn, kan natuurlijk weer anders zijn. Ik hou zelf van duidelijkheid, dus hoe ik het geleerd heb, past bij mij.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door Persistence »

Bedankt voor de reacties! Daar kom ik wel verder mee. Zal als we wat verder zijn eens een filmpje maken.
Gebruikersavatar
Linx
Zeer actief
Berichten: 1171
Lid geworden op: 06 nov 2009 17:18
Mijn ras(sen): Chinese Crested
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever
Aantal honden: 7
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door Linx »

(Sorry als het al benoemd is, ik heb dit keer niet alles grondig doorgelezen.. :P ) V.w.b. het 3x clicken wat je noemt; ik link dat aan free shapen. Stel dat ik mijn hond wil leren met de voorpoten op een opstapje te gaan staan, dan kan ik begínnen met klikken voor het aanraken met de neus. Maar hoe vaker je dat doet, hoe méér dát gedrag erin 'slijt', terwijl je nog verder wil. Dus na 3x (+/-) geef je dan géén klik wanneer de hond met de neus dat opstapje raakt, maar wacht je even af of er nieuw gedrag bij komt. Bijvoorbeeld een pootje opgetild, of iets dergelijks. Daar klik je dan weer een paar keer voor, dan wacht je weer op het vervolg, tot je bij je einddoel bent. Daar zou je dan een aantal keren voor kunnen klikken, het een cue kunnen geven en daarna kun je het dan (in theorie) af met simpelweg belonen (verbaal en/of voer/speeltje).

Bij dit hele verhaal lok ik dus niet. Maar clickeren staat niet gelijk aan niet lokken. Je kunt zelf kiezen wat je prettig vindt. Er zijn gewoon oefeningen (als je dus wel iets specifieks aan wil leren) waarbij wachten tot het vanzelf gebeurt bijna niet te doen is. Ikzelf kies dan voor 1 of 2 keer lokken en dan eens wachten of er een kwartje gevallen is en zo door. :)
:I: Luca, Amy*, Sora, Linx*, Lea, Jayden, Hayley, Killian*, Mason en Hype :I:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door ranetje »

Cleva schreef: 15 jan 2021 19:18
Linx schreef: 13 jan 2021 13:27 Bij dit hele verhaal lok ik dus niet. Maar clickeren staat niet gelijk aan niet lokken.
Nee maar lokken staat wel gelijk aan hijgerig in de nek van je hond zitten of hij het al snapt.

"3 + 3 ="
"..."
"3 + 3 ="
"Eh.."
"Zz..."
"Zzzeven."
"Nee Zz.."
"Zes?"
"JAAAAAAAAAAAAA!"

Ik vind dat stresserig gedoe en honden gaan er niet bepaald beter van leren.

En anders pak je die hele hond op en kwak je hem zelf in de doos als het zo nodig snel moet.
Die snap ik niet.
Als je lokt zit je juist niet hijgerig in de nek van je hond of hij het al snapt.
Dat doe je toch juist als je freestyle clickert?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Linx
Zeer actief
Berichten: 1171
Lid geworden op: 06 nov 2009 17:18
Mijn ras(sen): Chinese Crested
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever
Aantal honden: 7
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door Linx »

ranetje schreef: 15 jan 2021 20:24
Cleva schreef: 15 jan 2021 19:18
Linx schreef: 13 jan 2021 13:27 Bij dit hele verhaal lok ik dus niet. Maar clickeren staat niet gelijk aan niet lokken.
Nee maar lokken staat wel gelijk aan hijgerig in de nek van je hond zitten of hij het al snapt.

"3 + 3 ="
"..."
"3 + 3 ="
"Eh.."
"Zz..."
"Zzzeven."
"Nee Zz.."
"Zes?"
"JAAAAAAAAAAAAA!"

Ik vind dat stresserig gedoe en honden gaan er niet bepaald beter van leren.

En anders pak je die hele hond op en kwak je hem zelf in de doos als het zo nodig snel moet.
Die snap ik niet.
Als je lokt zit je juist niet hijgerig in de nek van je hond of hij het al snapt.
Dat doe je toch juist als je freestyle clickert?
Ik snap het ook niet helemaal. Bij freestyle clickeren hijg je als het goed is ook niet in de nek van de hond, want ze mogen het gewoon
zelf proberen, juist zónder ze te beïnvloeden. Als je lokt ben je meer aan het, bij gebrek aan een beter woord, 'afdwingen', maar dat is
dan ook maar net hoe je het wil bekijken natuurlijk. Een hond die met freestyle clickeren geen idee meer heeft wat je wil, kun je soms
juist best ondersteunen met (een vorm van) lokken.
:I: Luca, Amy*, Sora, Linx*, Lea, Jayden, Hayley, Killian*, Mason en Hype :I:
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik ben me nu aan het verdiepen in clickertraining. Het is helemaal nieuw voor me, dus waarschijnlijk hier een suffe vraag:
Ik begrijp dat je klikt nadat de hond het gewenste gedrag heeft laten zien en vervolgens geef je een beloning. Maar als je er geen verbaal of fysiek commando aan verbindt (zoals een beweging van je hand), hoe kun je de hond dan door middel van de clicker verschillende gedragingen aanleren?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door DeDiana »

Alfilillo schreef: 18 jan 2021 17:02 Ik ben me nu aan het verdiepen in clickertraining. Het is helemaal nieuw voor me, dus waarschijnlijk hier een suffe vraag:
Ik begrijp dat je klikt nadat de hond het gewenste gedrag heeft laten zien en vervolgens geef je een beloning. Maar als je er geen verbaal of fysiek commando aan verbindt (zoals een beweging van je hand), hoe kun je de hond dan door middel van de clicker verschillende gedragingen aanleren?
Het commando ga je er pas aan verbinden als de hond snapt wat de bedoeling is. Dus bijvoorbeeld bij (voor)pootjes op een verhoging: op het moment dat de hond consequent met beide pootjes op de verhoging gaat staan, ga je het commando, bijvoorbeeld 'op', erbij gebruiken.

Als ik naar een duidelijk commando toe werk, gebruik ik wel (uit)lokken. Dan heb ik het resultaat ook al in mijn hoofd en daar werken we naartoe. Dan is dus niet 'alles' goed, want je hebt al heel duidelijk in je hoofd wat de uitkomst moet zijn. Begrijpt de hond dat, dan koppel ik ook het commando eraan. Maar als ik gewoon voor de fun met de honden clicker, bedenk ik niet van tevoren waar ze op uit moeten komen, maar laat ik het afhangen van het gedrag dat de hond zelf aanbiedt.
Het gaat dan dus niet zo zeer om aanleren van gedragingen, in ieder geval niet hoe ik het gebruik. Dan is het meer een leuk spelletje waarbij je kijkt wat de hond zelf bedenkt om te doen, de hond uit te dagen om inventief te zijn, en wat het resultaat is, doet er niet veel toe. Met drie honden en een voetenbankje kan ik bij drie honden een compleet ander eindresultaat hebben, zolang ze maar íets met het voetenbankje gaan doen. Amy zit erop, Mila rent er rondjes omheen, Amoz legt zijn kop erop, bijvoorbeeld.
Dit laatste lukt overigens niet als ze de ander eerst bezig hebben gezien, want dan doet hond twee gewoon hond één na :mrgreen:
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Alfilillo schreef: 18 jan 2021 17:02 Ik ben me nu aan het verdiepen in clickertraining. Het is helemaal nieuw voor me, dus waarschijnlijk hier een suffe vraag:
Ik begrijp dat je klikt nadat de hond het gewenste gedrag heeft laten zien en vervolgens geef je een beloning. Maar als je er geen verbaal of fysiek commando aan verbindt (zoals een beweging van je hand), hoe kun je de hond dan door middel van de clicker verschillende gedragingen aanleren?
Er bestaan geen domme vragen.
Je gaat eerst idd de herhaling erin brengen; elke keer "pootje op dit voorwerp" (bijvoorbeeld een hondenbelletje, zo'n ding wat op de balie bij een hotel staat..) is het click = beloon. Extra motivatie; de hond klikt in feite zelf ;-)
Daarna ga je het pas een naam geven, als het goed ingesleten is. Hoe je het noemt boeit niet, als je het zelf maar onthoudt. En het kan handig zijn om bij een andere/tweede/nieuwe hond, hetzlefde woord aan te leren ;-)

Je kunt alsnog meerdere dingen aanleren met 1 object. Zo kun je "pootjes op" (voorpootjes op een object) prima aanleren op een omgekeerde doos (als je geen Duitse Dog hebt...) en kan "in de doos" ook prima met diezelfde doos (maar dan weer open neergezet). Je leert dat wel bij voorkeur na elkaar aan, hoewel in dit voorbeeld het "tegelijk" kan (in verschillende sessies!!) omdat de vorm zo anders is voor de hond; een dichte doos is heel wat anders dan een openstaande doos.

Suzanne
Gebruikersavatar
Linx
Zeer actief
Berichten: 1171
Lid geworden op: 06 nov 2009 17:18
Mijn ras(sen): Chinese Crested
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever
Aantal honden: 7
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door Linx »

Cleva schreef: 18 jan 2021 23:13
Ik denk dat het een kwestie van verwachtingen is.

Als ik wil dat mijn hond een doos gaat bekijken dan mag die doos er rustig eerst drie middagen staan.
Zelf bedenken is zelf bedenken.
Zodra het binnen 20 minuten leuk moet zijn wordt dat het dwingende criterium en daar hou ik gewoon niet van.

Het is een oefening in afstemmen, geen snel potje pim pam pet. Alhoewel, dat kan ook best maar dat vind ik zelf niet leuk of interessant.
Dat is juist wat freestyle clickeren doet. Je hebt een einddoel in gedachten, maar hoe snel dat einddoel bereikt wordt (sterker nog: óf dat einddoel bereikt wordt) is helemaal niet belangrijk. :D
:I: Luca, Amy*, Sora, Linx*, Lea, Jayden, Hayley, Killian*, Mason en Hype :I:
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Dit is leuk.
We zijn begonnen met de hand touch. Ik heb de clicker en de voertjes in mijn rechterhand, en de bedoeling is dat ze mijn uitgestoken linkerhand aanraken met hun neus.
Lily had het na 3 keer klikken al door, maar ik weet niet zeker of ze mijn linkerhand aanraakte omdat die natuurlijk naar voertjes rook, of omdat ze echt de link legde.
Alfil gaat iets langzamer. Die doet het dan 5 keer, maar staat vervolgens een beetje wezenloos te kijken. Komt ook wel.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
Belle
Zeer actief
Berichten: 7365
Lid geworden op: 19 aug 2003 12:12
Aantal honden: 3
Locatie: Nijmegen

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door Belle »

Wat belangrijk is bij free shapen is dat je heel vaak clickt. Vooral bij honden die het spelletje nog niet kennen, moet je er voor zorgen dat ze geïnteresseerd blijven en niet gaan afwachten tot je wat zegt. Dat wil zeggen zo'n 15 tot 20 clicks binnen een minuut (dus om de 3 tot 4 seconden). Lukt het niet om zo vaak te clicken, dan is je criterium te hoog en moet je het makkelijker maken voor je hond. Ook houd ik de sessies altijd heel kort, 10 tot 15 voertjes in mijn hand en als die op zijn houd ik pauze. Als het om iets met een voorwerp gaat, haal ik dat voorwerp ook weg als de sessie afgelopen is, zodat je niet een gedrag mist. Bij de hondenschool waar ik les geef, is een online clickercursus, misschien dat je dat leuk vindt (https://onlinehondencursus.nl).
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Belle schreef: 21 jan 2021 18:16 Wat belangrijk is bij free shapen is dat je heel vaak clickt. Vooral bij honden die het spelletje nog niet kennen, moet je er voor zorgen dat ze geïnteresseerd blijven en niet gaan afwachten tot je wat zegt. Dat wil zeggen zo'n 15 tot 20 clicks binnen een minuut (dus om de 3 tot 4 seconden). Lukt het niet om zo vaak te clicken, dan is je criterium te hoog en moet je het makkelijker maken voor je hond. Ook houd ik de sessies altijd heel kort, 10 tot 15 voertjes in mijn hand en als die op zijn houd ik pauze. Als het om iets met een voorwerp gaat, haal ik dat voorwerp ook weg als de sessie afgelopen is, zodat je niet een gedrag mist. Bij de hondenschool waar ik les geef, is een online clickercursus, misschien dat je dat leuk vindt (https://onlinehondencursus.nl).
Ik weet niet of wat ik nu doe free shapen is. Ik steek mijn linkerhand uit, hond tikt die aan met de neus, direct een klik, en vervolgens een beloning. Vandaag heb ik er het commando ´touch´ aangekoppeld. Ik zag bij beide een duidelijke pauze na de eerste 5 keer. Eerst gingen ze denk ik direct naar mijn linkerhand omdat ze dachten dat daar de beloning in zat. Na een keer of 5 beseften ze dat de beloning in de andere hand zat, dus toen wisten ze het even niet meer. Bij Lily viel het kwartje vervolgens wel heel snel en toen ging de oefening ook heel rap: ´touch´, neus-klik, voertje, en dat heel snel achter elkaar aan. Alfil twijfelde wat meer.
Hoeveel sessies zou jij doen per dag?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
Belle
Zeer actief
Berichten: 7365
Lid geworden op: 19 aug 2003 12:12
Aantal honden: 3
Locatie: Nijmegen

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door Belle »

Alfilillo schreef: 22 jan 2021 13:27
Belle schreef: 21 jan 2021 18:16 Wat belangrijk is bij free shapen is dat je heel vaak clickt. Vooral bij honden die het spelletje nog niet kennen, moet je er voor zorgen dat ze geïnteresseerd blijven en niet gaan afwachten tot je wat zegt. Dat wil zeggen zo'n 15 tot 20 clicks binnen een minuut (dus om de 3 tot 4 seconden). Lukt het niet om zo vaak te clicken, dan is je criterium te hoog en moet je het makkelijker maken voor je hond. Ook houd ik de sessies altijd heel kort, 10 tot 15 voertjes in mijn hand en als die op zijn houd ik pauze. Als het om iets met een voorwerp gaat, haal ik dat voorwerp ook weg als de sessie afgelopen is, zodat je niet een gedrag mist. Bij de hondenschool waar ik les geef, is een online clickercursus, misschien dat je dat leuk vindt (https://onlinehondencursus.nl).
Ik weet niet of wat ik nu doe free shapen is. Ik steek mijn linkerhand uit, hond tikt die aan met de neus, direct een klik, en vervolgens een beloning. Vandaag heb ik er het commando ´touch´ aangekoppeld. Ik zag bij beide een duidelijke pauze na de eerste 5 keer. Eerst gingen ze denk ik direct naar mijn linkerhand omdat ze dachten dat daar de beloning in zat. Na een keer of 5 beseften ze dat de beloning in de andere hand zat, dus toen wisten ze het even niet meer. Bij Lily viel het kwartje vervolgens wel heel snel en toen ging de oefening ook heel rap: ´touch´, neus-klik, voertje, en dat heel snel achter elkaar aan. Alfil twijfelde wat meer.
Hoeveel sessies zou jij doen per dag?
Ik doe soms wel een paar sessies achter elkaar, met korte pauzes ertussen, dan is een van de andere honden aan de beurt, of ik speel even met ze tussendoor.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

3 setjes van 5, later 10 goede uitvoeringen. In de aanleerfase stuk of 15 snoepjes per set. Tussendoor spelen, knuffelen, net wat de hond het prettigst vindt (met Elco speel ik, met Gait knuffel ik vooral). En dan weer een andere opdracht hetzelfde. Maximaal minuut of 20 in totaal, inclusief spelen, in het begin korter. Dat doe ik niet vaker dan 1 keer per dag. Het is mentaal best intensief voor ze, zeker als je nog dingen aan het aanleren bent
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door Emma »

het is wel belangrijk dat je eerst de clicker aanleert.
Dat doe je als je hond voor je staat. Dan doe je alleen klik en koekje. De hond hoeft niks te doen nog. Pas als de hond verwachtingsvol naar de klikker kijkt, en snapt dat er een voerbeloning komt, kun je voor oogcontact gaan klikkeren, dit vind ik zelf belangrijk zodat de hond op jou blijft letten, en niet naar de klikker gaat kijken voor bevestiging of beloning.

Dit doe je als je hond al verwachtingsvol naar de klikker kijkt, door met je eigen vingers naar je ogen te wijzen. De hond zal dan snel of wat langzamer je vingers volgen en naar je ogen kijken. Dan daarvoor klikken en herhalen.

Dan pas kun je voor oefeningen gaan klikken. Eerst simpele oefeningen. De hond moet gaan snappen dat hij moet uitvogelen wat zijn gewenste gedrag is. Dus wat moet hij doen om een klik te verdienen. Als de hond dat snapt, dan zal hij al snel allerlei gedrag laten zien als je met een ander oefening of voorwerp komt. En ook dan zal de ene hond het met enthousiasme reageren, en de andere hond vind het misschien minder boeiend.

De touch is inderdaad een makkelijkere oefening om mee te starten. Je kan daarna je hand verlengen door een stok vast te houden, met een stukje gekleurde tape aan het einde. Zodat je klikt om het gekleurde stukje tape aan te raken met zijn neus. Bijvoorbeeld een zwarte paardrijzweep met een wit stuk tape aan het uiteinde.

Je kan er commando of woord aan koppelen, maar met freestyle klikkeren is dat niet per-se nodig. Je kan dat namelijk helemaal zonder praten doen. Eigenlijk is dat ook de achterliggende gedachte, omdat je eigen stem emotie draagt, en de klikker niet. De klikker blijft altijd neutraal. Terwijl je eigen stem frustratie of teveel enthousiasme bloot geeft .
Bonnaxa
Vaste gebruiker
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 aug 2015 16:11
Mijn ras(sen): Whippet, X-Vlinderhondje, Welsh Corgi Cardigan
Aantal honden: 3

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door Bonnaxa »

Cleva schreef: 18 jan 2021 23:13
ranetje schreef: 15 jan 2021 20:24
Cleva schreef: 15 jan 2021 19:18
Linx schreef: 13 jan 2021 13:27 Bij dit hele verhaal lok ik dus niet. Maar clickeren staat niet gelijk aan niet lokken.
Nee maar lokken staat wel gelijk aan hijgerig in de nek van je hond zitten of hij het al snapt.

"3 + 3 ="
"..."
"3 + 3 ="
"Eh.."
"Zz..."
"Zzzeven."
"Nee Zz.."
"Zes?"
"JAAAAAAAAAAAAA!"

Ik vind dat stresserig gedoe en honden gaan er niet bepaald beter van leren.

En anders pak je die hele hond op en kwak je hem zelf in de doos als het zo nodig snel moet.
Die snap ik niet.
Als je lokt zit je juist niet hijgerig in de nek van je hond of hij het al snapt.
Dat doe je toch juist als je freestyle clickert?
Ik denk dat het een kwestie van verwachtingen is.

Als ik wil dat mijn hond een doos gaat bekijken dan mag die doos er rustig eerst drie middagen staan.
Zelf bedenken is zelf bedenken.
Zodra het binnen 20 minuten leuk moet zijn wordt dat het dwingende criterium en daar hou ik gewoon niet van.

Het is een oefening in afstemmen, geen snel potje pim pam pet. Alhoewel, dat kan ook best maar dat vind ik zelf niet leuk of interessant.
Als aanvulling op Cleva: Ik merk in de puppycursus dat 'men' bij luring vaak niet het geduld heeft om te wachten. We lokken de hond ergens heen, maar nog voordat hij het kan volgen/uitvoeren, beweegt de hand alweer, want het gaat ons niet snel genoeg. Als mensen bij (free)shaping eenmaal door hebben dat ze moeten wachten, lukt dat vaak beter.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door ranetje »

Bonnaxa schreef: 25 jan 2021 11:30
Cleva schreef: 18 jan 2021 23:13
ranetje schreef: 15 jan 2021 20:24
Cleva schreef: 15 jan 2021 19:18

Nee maar lokken staat wel gelijk aan hijgerig in de nek van je hond zitten of hij het al snapt.

"3 + 3 ="
"..."
"3 + 3 ="
"Eh.."
"Zz..."
"Zzzeven."
"Nee Zz.."
"Zes?"
"JAAAAAAAAAAAAA!"

Ik vind dat stresserig gedoe en honden gaan er niet bepaald beter van leren.

En anders pak je die hele hond op en kwak je hem zelf in de doos als het zo nodig snel moet.
Die snap ik niet.
Als je lokt zit je juist niet hijgerig in de nek van je hond of hij het al snapt.
Dat doe je toch juist als je freestyle clickert?
Ik denk dat het een kwestie van verwachtingen is.

Als ik wil dat mijn hond een doos gaat bekijken dan mag die doos er rustig eerst drie middagen staan.
Zelf bedenken is zelf bedenken.
Zodra het binnen 20 minuten leuk moet zijn wordt dat het dwingende criterium en daar hou ik gewoon niet van.

Het is een oefening in afstemmen, geen snel potje pim pam pet. Alhoewel, dat kan ook best maar dat vind ik zelf niet leuk of interessant.
Als aanvulling op Cleva: Ik merk in de puppycursus dat 'men' bij luring vaak niet het geduld heeft om te wachten. We lokken de hond ergens heen, maar nog voordat hij het kan volgen/uitvoeren, beweegt de hand alweer, want het gaat ons niet snel genoeg. Als mensen bij (free)shaping eenmaal door hebben dat ze moeten wachten, lukt dat vaak beter.
Mijn ervaring bij de puppycursus is dat mensen veel te snel bewegen bij luring, waardoor de pup niet kan volgen en waardoor de hand weer terug moet omdat pup de hand "kwijt" is.
Dat levert onrust op.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door Alfilillo »

We vinden het clickeren nog steeds ontzettend leuk. Ik was er eigenlijk speciaal voor Alfil mee begonnen, maar Lily vindt het ook geweldig. Ze is heel fanatiek en leert razendsnel.
We hebben nu de touch gedaan en in de ogen kijken.
Vandaag ben ik met Alfil, los van het clickeren, begonnen met cavaletti. Hij vondt het eng. Over één buis stappen was ook eng. Ik heb hem toen mee naar binnen genomen, maar ook daar wilde hij niet. Daarop heb ik de buis zo´n 50 cm naast het bed gelegd, in de lengte, zodat hij tussen de buis en het bed door moest lopen. Ik heb ook de clicker ingezet, op de volgende manier: terwijl hij tussen buis en bed doorliep verschillende keren klikken en aan het eind een beloning. Is dat de juiste wijze? Ik moet zeggen dat het heel goed werkte, omdat hij de klik associeert met juist gedrag waarop een beloning volgt. Het maakt hem ook meer gefocust.
Bij Lily heb ik vervolgens de cavaletti gedaan met de clicker, die daar direct als een paradepaardje overheen draafde.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Clicker training / shaping

Ongelezen bericht door Emma »

als je ene hond het goed kan, over die cavaletti balkjes heen. Kan het soms helpen om de andere hond, die niet durft, te laten kijken.

Heeft niks met klikkeren te maken hoor.
Maar ik heb ook een wat timide hondje en onze wijlen buster was nergens bang voor, en reageerde altijd heel goed op mijn aanwijzingen. Bij ons ging het om de nina ottoson spelletjes. Doordat luca zag hoe buster het deed, kreeg ze meer vertrouwen het ook te doen. Heeft wel een tijdje geduurd hoor.
Met de aanpak van het balkje bij bed is prima opgelost. Als hij het zo minder eng vind, is dat een prima begin.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”