Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bunny kan praten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Bunny kan praten

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik volg al een tijdje Bunny op Instagram. Bunny is een sheepadoodle en haar eigenaresse heeft knoppen waar Bunny op kan drukken om mensentaal te spreken. Ze filmt deze interacties en deelt ze met gedragswetenschappers om meer te weten te komen over honden en (mensen)taal.

Haar website.

Ik ben nog altijd skeptisch. Bunny zegt soms rake dingen als See Mom wanneer ze net via een spiegel naar haar eigenaresse heeft gekeken, of bijvoorbeeld Mom Help Scritches of Play Now Ball. Maar vaak vind ik wel dat er erg naar een betekenis gezocht wordt en ook dat de conversatie nogal self fulfilling is; na Play Now Ball pakt baasje een bal en gaat ermee spelen, maar daarmee is Bunnies intentie niet bewezen. Het helpt niet dat Bunny vaak een beetje uitdrukkingsloos bij haar knoppen blijft staan in plaats van dat ze dan zelf alvast naar haar bal sprint.

Of ze zegt dingen als Help Sound Upstairs en dan gaat haar baas natuurlijk luisteren en bevestigen dat er een geluid is.

De baas zegt zelf ook skeptisch te zijn maar is ondertussen op Instagram wel aan het jubelen over hoe Bunny steeds ingewikkeldere taalconcepten snapt als Tomorrow en We. :F:

Ik ben gewoon erg benieuwd wat jullie er van vinden. Ik blijf het kijken, want ik vind het interessant en Bunny is een scheetje. En mijn honden begrijpen best veel van de volzinnen die ik altijd tegen ze spreek - maar betekent dat ook dat zij zouden terugpraten als ze daar de stembanden voor hadden?
Afbeelding
Gebruikersavatar
GoldenGizmo
Zeer actief
Berichten: 2054
Lid geworden op: 07 nov 2014 15:23
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Dit idee/concept komt van een logopedist (volgens mij), met haar hond Stella. Zij heeft een website, https://www.hungerforwords.com/ waarop ze vertelt hoe ze op het idee is gekomen en hoe je het bij je eigen hond aan kunt leren.

Inmiddels zijn er ook Facebook groepen met mensen die dit ook doen of willen gaan doen met hun honden (en katten, en paarden).

In hoeverre die specifieke hond waar jij het over hebt het beheerst, weet ik niet. Maar ik heb toch wel filmpjes gezien die ik wel overtuigend vind. Misschien niet met concepten als 'morgen', maar wel dat de hond bepaalde dingen met zijn eigenaar communiceert. Het is toch eigenlijk een beetje hetzelfde principe als je hond leren om een belletje te laten rinkelen als hij naar buiten wil? En er was een border collie die honderden voorwerpen bij naam kende. Als daartegen werd gezegd 'find X', dan ging die X uit een stapel speeltjes halen.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lothian schreef: 01 jan 2021 10:48En mijn honden begrijpen best veel van de volzinnen die ik altijd tegen ze spreek - maar betekent dat ook dat zij zouden terugpraten als ze daar de stembanden voor hadden?
Nah. Ik heb nu de tweede hond die enorm taalgericht is en heel goed woorden uit een zin kan pikken, maar dat blijft beperkt tot concrete begrippen. Woorden die in zijn beleving belangrijk zijn en tot de routine behoren.
Plaatsen, activiteiten, namen van mensen en dieren of objecten. En vreten, vooral vreten. Straks kent hij wel, maar dat is gewoon aangeleerd voor even je grote muil houden en weer vragen als ik het gezeur niet meer beu ben.
Jaap maakt behoorlijk consequent dezelfde klanken voor bepaalde woorden. Worst, kaas, brokjes, snacks, vlees, hallo, baas en fietsen zijn het meest gebruikt.
De baas neemt snacks mee en later vraagt hij daar dan ook om, dus hij combineert. Hij moet hamu hangang en geen gewone hangang.
:tongue: Dat vind ik natuurlijk heel knap, maar het is niet wezenlijk anders dan "zoek speelgoed x" en dat kan iedere debiele labrador.
Ik doe hem ook vaak na. Dezelfde klank herhalen en hij past die daarna net iets aan. Vindt ie maar even leuk, het loopt altijd uit op gillen. Maar ja, wie weet wat ik voor onzin zeg :mrgreen:
Als ik het niet begrijp is het sowieso net een Nederlander in Frankrijk. Hij blijft steeds harder hetzelfde roepen en raakt gefrustreerd. Dan moet ik vragen wat hij wil, laat het maar zien.
Hij lult de oren van m'n kop omdat hij daar zelf beter van wordt. Hij heeft letterlijk en figuurlijk graag wat te vertellen; buiten dat hij zijn eigen stem geweldig vindt, is het is de manier om mij gericht te sturen.
Uit twintig knoppen op de worst-knop meppen als hij worst wil, zie ik echt niet gebeuren. Maar als hij daar per ongeluk drukt, loopt hij vast naar de koelkast met het idee dat hij worst krijgt. Want dat werd gezegd.

Het baasje van Bunny lijkt me aardig bat shit. Ik krijg toch het gevoel dat ze hele dagen zit te fixeren op een hond die op willekeurige knoppen ramt. Voor aandacht.
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door Lothian »

Leuk GoldenGizmo, ik ga er eens naar kijken.
Ik geloof inderdaad zeker wel dat honden met een bepaalde handeling een concept kunnen communiceren, zoals de riem pakken als ze uit willen of een belletje rinkelen wanneer ze eten willen. Maar of ze ook "vanmorgen gingen we wandelen" kunnen communiceren of "waar poep jij" ( :LOL: ) vraag ik me af.

Dagmar, dat klinkt tegelijk geweldig en geweldig vermoeiend :mrgreen:
Kan je er niet eens wat filmpjes van maken?
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lothian schreef: 01 jan 2021 15:08 Dagmar, dat klinkt tegelijk geweldig en geweldig vermoeiend :mrgreen:
Kan je er niet eens wat filmpjes van maken?
Ja, moet er eigenlijk eens naar kijken. Filmen werkt hij niet aan mee, maar stiekem geluidsopnames maken en knippen kan wel. Heb alleen geen flauw benul hoe :mann:



Zo gaat het hier dus ook. Op alles een weerwoord, maar hij luistert uiteindelijk wel :LOL:
Ik vind het meestal gezellig en hij snapt gelukkig heel goed wanneer ik geen zin in hem heb.
En hij kan niet blaffen, dat is wel lekker :mrgreen:
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door Lothian »

Wat een fantastisch filmpje!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door Lothian »

:cool2: ze wonen wel mooi.

Ik vond in een winkel met tweedehands boeken ooit het boek "Dogs can sign, too" (of iets dergelijks) gekocht. Heel interessant en uitgebreid beschreven maar ik bleef hangen op hetzelfde punt. Die honden hadden geleerd dat bepaald gedrag (een gebaar maken) een bepaald resultaat opleverde, wat niet hetzelfde is als echt begrijpen dat dat gebaar een abstract begrip met een betekenis is, waar je je ook buiten context een beeld bij kan vormen.

Wat bij Bunny dan zou moeten bewijzen dat ze echt taal kunnen beheersen is het feit dat ze steeds verschillende zinnen maakt, maar veel zinnen slaan niet echt ergens op en dan zien we natuurlijk ook nog alleen de interacties die de eigenaresse betekenisvol vindt.

En toch blijf ik het volgen, niks mis met een leuke hipster :mrgreen:
Afbeelding
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Honden kunnen natuurlijk zoveel woorden leren en zoals Cleva omschrijft, ze zijn super slim dus dat kunstje kunnen ze ook makkelijk aanleren. Ik zie het echt ook als een kunstje.

Ik vind het veel leuker om met mijn honden te communiceren als in een beetje van mij en een beetje van hen.

Als de waterbak leeg is sla je er gewoon tegen aan want dan vult ze hem bijvoorbeeld. Als Joe stout is komt Cash mij halen want mag niet wat hij doet. Vooral Cash heeft veel te vertellen.
Ik vind het zoveel leuker als ze zelf naar manieren zoeken om met mij te communiceren.

Maar leuk voor Bunny en baasje.
Ik heb trouwens niet gekeken want ik denk dat ik het stom vind :F:
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Nanna schreef: 02 jan 2021 11:46 Ik snap niet dat een hond moet opklimmen naar het niveau van een mens, communicatiegewijs.
Ik vind het vele malen rustgevender om af te dalen naar hun niveau. En al ben ik verder zo dom als een aap, dát kan ik wel. Ik zie aan iedere snorhaar die van links naar rechts beweegt wat er loos is. En heel soms is er zelfs telepathisch contact mogelijk.
Dat stomme gedruk op knopjes geloof ik wel.

Ja precies!!! :I:
Gebruikersavatar
Nakisha
moderator
Berichten: 6027
Lid geworden op: 31 aug 2008 18:17
Mijn ras(sen): Coahuila

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik heb het ook gezien, ergens best heel leuk en interessant. Maar Kyuubi en ik hebben toch andere, nonverbale afspraken. Sommige zijn HEEL duidelijk; bijvoorbeeld zijn etensbak pakken en hem me voor de voeten gooien als teken dat ik sante pede het diner moet serveren, of bij de deur staan omdat hij naar buiten moet. Maar anderen zijn subtieler. Zo kon ik hem bij mijn vorige partner niet over de grond laten lopen omdat hij elk troepje in huis meteen opvrat, maar hij had snel door dat als hij op de hoek van de bank zat en naar de keuken keek, ik begreep dat hij meer water wilde. Ook heb ik hem aangeleerd hoe hij kan vragen of hij opgetild mag worden, (hij legt dan de voorpoten tegen of op mijn linkerarm!) en weet hij dat als ik zelf op mijn linkerarm klop, dat betekend dat ik hem voorstel hem ergens heen te dragen. We hebben zo wel aardige signaaltjes en taaltjes voor dingen gecreeerd. En natuurlijk zijn er heel veel woorden die de hond begrijpt, dus daar word ook op gereageerd. Zo ben ik bewust onze ommetjes ''walkies'' gaan noemen, om geen hysterisch blije hond te hebben als hij in een gesprek het woord ''wandelen'' hoort vallen. ;)
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door sbientje »

ze is eindelijk van mijn tiktok pagina verdwenen met dat stomme gegis naar wat die hond bedoelt. Ik vind het een boeiend concept maar dit voelt meer als een soort cold reading en dat zie ik liever van The Mentalist in een mooi driedelig pak, dank u.

Mom poop where? :LOL:
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door Lothian »

Cold reading, dat is wel een mooie omschrijving :LOL:

Ik kwam ook een filmpje tegen waarin Bunny volgens de beschrijving existentiële vragen stelde. "What love you" mepte ze :lol1: nu heb ik What is love? Baby don't hurt me in mijn hoofd.

Ik heb wat filmpjes van Stella gekeken maar dat lijkt me meer een voorbeeld van een hond die geleerd heeft dat heel concrete gebeurtenissen en objecten met een knop aangegeven kunnen worden, zoals inderdaad een hond die op een bel drukt als hij wil plassen. Stella is ook wat hondser en ramt Outside Outside Outside en slaat vervolgens voor de goede orde ook nog even met haar poot tegen de voordeur. Bunny blijft iedere keer zo wazig staan kijken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door Lothian »

Pas weer een filmpje waarbij de eigenaresse zich stomverbaasd afvroeg of Bunny de knop Upstairs misschien voor Buiten Zicht gebruikt. Het hele gesprek:

"SOUND SETTLE"

"Was there a sound outside? Is that why you barked?"

"UPSTAIRS SETTLE BYE BEACHER" (een hondenvriendje)

Ja, goed verhaal weer. In de comments is iedereen natuurlijk weer helemaal onder de indruk en aan het gissen wat ze bedoelde. Ik geloof dat ik echt niet zo onder de indruk ben eigenlijk. Die hele interpretatie slaat nergens op.

https://www.instagram.com/p/CKcWuktBXu4 ... mab5k6u5nc
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door Lothian »

Afbeelding
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door Emma »

Ik vind het maar een beetje foute vermenselijking. En dat gegis naar wat de hond bedoeld, werkt volgens mij alleen maar onzekerheid met zich mee. Ook geen stabiele omgeving voor de hond zelf.
Laat een hond lekker hond zijn. En geen experimenteel object.
Woorden aanleren kan gerust leuk zijn. Maar die beperkte korte zinnetjes en knoppen....ik zou er als hond ook niet veel mee kunnen.
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door sbientje »

hoezo zijn het ook 9000 knoppen, hoe kan die hond dat ooit onthouden?
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door sirene »

Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door Lothian »

:ok: goed artikel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door georges »

Heel interessant artikel.

Dat een hond concrete begrippen kan linken aan een knop op de grond, kan ik zeker begrijpen. Honden kunnen woorden linken aan concrete objecten, dus de enige stap die er dan bij komt is het linken van een bepaalde knop aan dat object. Ik begrijp enkel niet zo goed hoe ze abstracte concepten zoals “tomorrow” aan Bunny hebben aangeleerd ? :denken:
Gebruikersavatar
GoldenGizmo
Zeer actief
Berichten: 2054
Lid geworden op: 07 nov 2014 15:23
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »



:LOL:
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door Lothian »

Ja dat is die Waffles die ik eerder linkte, ik lag ook in een deuk :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
GoldenGizmo
Zeer actief
Berichten: 2054
Lid geworden op: 07 nov 2014 15:23
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Bunny kan praten

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Lothian schreef: 27 mei 2021 16:12 Ja dat is die Waffles die ik eerder linkte, ik lag ook in een deuk :mrgreen:
:blont: Die had ik gemist
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”