Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Herplaatser een warme mand geven

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Melanie
Vaste gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 feb 2013 20:12
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Bono!
Aantal honden: 1
Locatie: Monster

Herplaatser een warme mand geven

Ongelezen bericht door Melanie »

Hallo allemaal,
Sinds een paar dagen woont Bono van 3 jaar bij ons, een Mechelse herder (voor zover ons verteld is) reu en hij is intact. (zijn paspoort en verdere gegevens worden aankomend weekend langsgebracht bij een bezoek)
Bono is mijn derde hond dus een stukje ervaring is er al wel. Ik heb (nog) geen specifieke hulpvraag al zijn er wel een paar dingetjes die opvallen bij hem maar ik zal bij het begin beginnen om een totaalbeeld te kunnen geven.

De laatste eigenaar van Bono was een ex-militair met PTSD en deze meneer wilde hem graag trainen als hulphond, dit is niet naar wens verlopen en in overleg is er afstand van hem gedaan en is Bono via opvang bij mij geplaatst, dit allemaal in Nederland, Bono is als het goed is in een Nederlandse kennel geboren.
Dit is alles wat wij tot nog toe van zijn geschiedenis weten.

Wat ik nu al wel weet is het volgende:
Bono is een lieve jongen die heel graag wil, hij kent de basis commando's zoals: zit, down en blijf bijvoorbeeld.
Ook is hij heel geduldig als je eten of water voor hem pakt, hij wacht netjes tot je toestemming hebt gegeven om te eten/drinken. Voeren uit de hand vind hij ook helemaal leuk, hij heeft geen baknijd of zo.
Zitten terwijl je de riem aanklikt is ook geen probleem, hetzelfde als zitten terwijl we het huis weer betreden.
Mijn kat (die als kitten met mijn vorige hond opgegroeid is) en hij kunnen het nog niet helemaal met elkaar vinden, Minoes is nu veel boven en we wachten eigenlijk af totdat ze langzamerhand weer beneden komt om te kijken.
Bono heeft al een aardige lel van haar te pakken omdat hij niet terug te roepen was toen ze in de kamer was, iets dergelijks speelt zich ook buiten op straat af, hierover vertel ik zo meer.

Buiten: Bono loopt in principe netjes mee aan de lijn als er weinig prikkels zijn en is dan goed te corrigeren. Komen we een andere hond tegen dan trekt hij mijn arm uit de kom, hij is dan volkomen gefixeerd en reageert dan niet op mijn stem of op een voertje. Hij is niet agressief, hij wil graag snuffelen/spelen en dat zou hij mogen als hij mij niet omver trekt.
Nu is het natuurlijk zo dat hij net herplaatst is, hij kent mij nog niet goed en hij kent zijn omgeving nog niet goed wat voor mij een reden is om elke wandeling hetzelfde stukje te wandelen om hem zo vertrouwd te maken met de buurt en uiteindelijk het rondje steeds een stukje groter te maken.
Tijdens het wandelen oefen ik al een beetje met 'naast' 'hier' en 'kijk' ook hierbij probeer ik hem niet te overprikkelen.

We zijn al eenmaal op het strand geweest met zijn bal en dat was een groot succes, als hij de bal bij zich heeft negeert hij alles en iedereen en apporteren is een fantastisch leuk spelletje. De bal gaat nu overdag ook mee naar buiten, dan loopt hij veel relaxter mee en na de wandeling mag hij achter het huis even los om een uurtje met de bal te spelen, kan hij toch nog zijn energie kwijt.

12 Januari gaan we starten met een privé cursus, mede door de maatregelen die van kracht zijn maar eigenlijk ook wel handig zodat we kunnen kijken wat Bono precies nodig heeft en wat ik eventueel nodig heb om hem goed te kunnen begeleiden.
Mijn vorige honden waren straat-schoffies en ik merk dat een herder toch van een heel andere orde is. Hier wil ik wel mee aan de slag, zodra de maatregelen het weer toelaten wil ik lekker met hem naar de hondenschool en met hem aan het werk.
Mijn kinderen zijn een jongen van 17 en een meisje van bijna 13, zij hebben iets minder overwicht en Bono probeert hen uit op een manier die hij niet bij mij doet, dat probeer ik natuurlijk goed te begeleiden en aan hen uit te leggen dat zij moeten laten zien dat zij de baas zijn en niet Bono.
Voorbeelden kan ik desgevraagd geven.

Bono slaapt 's nachts in de bench en als ik er heel eventjes uit moet voor een boodschap of een douche dan ligt hij ook in de bench. Dit doet hij heel goed, hij piept eerst een beetje maar gaat dan liggen met zijn piep-kip en relaxt op zich snel.
's avonds merk ik wel dat hij wat gestrest is, dan kan hij zijn draai niet vinden in de bench (dan heeft hij eerst de hele avond aan mijn voeten gelegen) hij piept dan en pakt zijn lies vast met zijn tanden, dit gaat een minuut of 3 door en slaakt hij een diepe zucht en strekt zich uit. Ik dacht eerst aan iets medisch maar er is niets te zien en al zijn gedrag bij elkaar in dat moment doet me denken dat het wat stress is en dat hij dat zo uit?

Nu is mijn idee om tot de cursus start door te gaan zoals ik nu doe, niet teveel nieuwe prikkels geven en focussen op wat hij nu al kan, stoïcijns doorgaan met voertjes als we honden passeren zodat hij uiteindelijk leert mij niet uit mijn fatsoen te trekken en hopen dat hij dan op mij gaat reageren.
Het zou fijn zijn als hij dan door krijgt dat hij wél kan gaan snuffelen/begroeten. Hij kan dit prima, los met de bal kan hij dit ook.

Ik zou graag wat feedback willen, zijn er zaken waar ik niet aan gedacht heb? Wat is jullie ervaring met herplaatsers, herkennen jullie dit? Ik ben me er van bewust dat dit veel geduld en energie gaat vergen en vooral ook tijd, mijn doel is een gelukkige hond en een maatje voor het leven, ik denk ook dat dit prima gaat lukken, dit lukte met Benjie en Spikey natuurlijk ook.

Hier nog even twee foto's:

Afbeelding

Afbeelding

En bedankt natuurlijk voor het meedenken.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Herplaatser een warme mand geven

Ongelezen bericht door malinois »

Weet je zeker dat t zijn lies is wat hij pakt? :mann:
Ik denk nl dat hij iets anders doet... :mrgreen:
Heb al 20 jaar intacte reuen zeg maar ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Melanie
Vaste gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 feb 2013 20:12
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Bono!
Aantal honden: 1
Locatie: Monster

Re: Herplaatser een warme mand geven

Ongelezen bericht door Melanie »

Yep, bovenkaak goed zichtbaar over zijn bovenbeen (poot) ik zal kijken of ik er straks een foto van kan maken. Jij denkt dat dit een andere vorm van 'self-help' is? Ik ken dit niet van Benjie en Spikey namelijk en zij waren ook intact.

Edit: hoop dat het goed te zien is.
Afbeelding

De bench staat overigens gewoon open.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Herplaatser een warme mand geven

Ongelezen bericht door malinois »

Melanie schreef:Yep, bovenkaak goed zichtbaar over zijn bovenbeen (poot) ik zal kijken of ik er straks een foto van kan maken. Jij denkt dat dit een andere vorm van 'self-help' is? Ik ken dit niet van Benjie en Spikey namelijk en zij waren ook intact.

Edit: hoop dat het goed te zien is.
Afbeelding
Je hebt gelijk :)
Inderdaad dacht ik iets anders, heb wel wat herder reuen gehad die zichzelf "hielpen" inderdaad :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Herplaatser een warme mand geven

Ongelezen bericht door sirene »

Wat een prachtige hond zeg!

Ik heb wat opmerkingen/tips tussen jouw regels gezet.
Melanie schreef: 29 dec 2020 19:06 Buiten: Bono loopt in principe netjes mee aan de lijn als er weinig prikkels zijn en is dan goed te corrigeren. Komen we een andere hond tegen dan trekt hij mijn arm uit de kom, hij is dan volkomen gefixeerd en reageert dan niet op mijn stem of op een voertje. Hij is niet agressief, hij wil graag snuffelen/spelen en dat zou hij mogen als hij mij niet omver trekt.
Nu is het natuurlijk zo dat hij net herplaatst is, hij kent mij nog niet goed en hij kent zijn omgeving nog niet goed wat voor mij een reden is om elke wandeling hetzelfde stukje te wandelen om hem zo vertrouwd te maken met de buurt en uiteindelijk het rondje steeds een stukje groter te maken.
Tijdens het wandelen oefen ik al een beetje met 'naast' 'hier' en 'kijk' ook hierbij probeer ik hem niet te overprikkelen.
Bij een hond die nog moet wennen en sterk reageert op vreemde prikkels zou ik juist geen commando's doen en aandacht vragen maar hem lekker laten kijken en snuffelen zolang hij niet aan de lijn trekt. Zo kan hij zelf in zijn eigen tempo en op zijn eigen manier wennen aan die prikkels. Ik zou hem belonen (met stem of brok) als hij uit zichzelf naar je kijkt maar ik zou het juist niet gaan vragen. Je wil dat hij zich eerst op zijn gemak voelt, als hij het gezien heeft kijkt hij vanzelf wel naar jou, daar beloon je hem dan voor. Aan de riem gedag zeggen vind ik zelf niet handig bij de meeste honden en het lijkt me juist voor hem wel zo duidelijk als het gewoon nooit mag. Dit kun je makkelijk oefenen dmv beloning (brok, bal) en vooral door je lijf en beweging. Door zelf al weg te draaien van een hond en een klein omweggetje te maken snappen de meeste honden al dat we echt niets met die hond gaan doen. Als hij je arm niet meer uit de kom trekt kun je het later altijd nog wel gaan toestaan.
We zijn al eenmaal op het strand geweest met zijn bal en dat was een groot succes, als hij de bal bij zich heeft negeert hij alles en iedereen en apporteren is een fantastisch leuk spelletje. De bal gaat nu overdag ook mee naar buiten, dan loopt hij veel relaxter mee en na de wandeling mag hij achter het huis even los om een uurtje met de bal te spelen, kan hij toch nog zijn energie kwijt.
Die bal is superhandig qua trainen en afleiden! Dat heb je goed gevonden. Wat bedoel je met een uur met de bal spelen? Ga je dan echt een uur gooien? of speelt hij dan zelf?
Ik zou een paar dagen na een overplaatsing (en sowieso bij zijn soort hond) echt geen ballen gaan gooien. Je wil dat hij zich settled, zijn rust goed kan vinden en goed leert ontspannen. Dat gaat niet als de adrenaline uit je oren spuit van het ballen. Er is veel op internet te vinden over waarom je beter niet kunt ballen, dat geldt zeker voor honden zoals Bono. Als hulpmiddel om te trainen een af en toe een keertje gooien is het natuurlijk prima.
Mijn kinderen zijn een jongen van 17 en een meisje van bijna 13, zij hebben iets minder overwicht en Bono probeert hen uit op een manier die hij niet bij mij doet, dat probeer ik natuurlijk goed te begeleiden en aan hen uit te leggen dat zij moeten laten zien dat zij de baas zijn en niet Bono.
Voorbeelden kan ik desgevraagd geven.
Ik zou het meer gaan zoeken in samenwerken en ze leuke dingen met Bono laten doen (trainen van trucjes) dan in _de baas_ willen zijn.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Melanie
Vaste gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 feb 2013 20:12
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Bono!
Aantal honden: 1
Locatie: Monster

Re: Herplaatser een warme mand geven

Ongelezen bericht door Melanie »

Dank allemaal, ik ga morgen even goed antwoord geven met een kopje koffie, voor nu even deze foto, dit is nieuw, ik geloof dat hij wel op zijn gemak is zo :I:
Afbeelding
Gebruikersavatar
hakunamatata
Zeer actief
Berichten: 4562
Lid geworden op: 04 mar 2015 14:53
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Aantal honden: 2
Locatie: vlakbij Leeuwarden

Re: Herplaatser een warme mand geven

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Prachtige hond zeg en klinkt ook zeker al goed zo binnen een aantal dagen!

Ik ben het eigenlijk woord voor woord met sirene eens. Heel mooi uitgelegd.
Wat ik nog zou kunnen toevoegen is het stukje in de bench aan het eind van de dag. Sommige honden vinden het fijn als de bench meer een hol is. Wie weet vindt hij het ook wel erg fijn als er een kleed overheen ligt waardoor die alleen van voren nog open is. Iets wat heel makkelijk uit te proberen is.

En om hem meer moe te maken zonder hem te overprikkelen zou ik het nu eerst vooral zoeken in hersenwerk. Een snuffelkleed is makkelijk, maar zorgt wel voor een ontspannen hond die met zijn neus bezig is en moe wordt. Hersenwerk hoeft zeker niet moeilijk, juist niet. Brokjes snuffelen in het gras, een makkelijk snuffelkleed of zoekspelletje. Allemaal dingen waarbij hij niet hoog in zijn energie gaat zitten maar juist ontspant, maar wel voldaan raakt. En bijvoorbeeld als hij de bench in gaat aan het eind van de dag dan een lekkere kluif of gevulde kong geven. Geeft het gelijk een positieve associatie en gaat hij misschien wel zelf blij de bench in en daarna zonder die uiting van stress lekker met kluif of kong bezig en voldaan slapen.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
Gebruikersavatar
Melanie
Vaste gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 feb 2013 20:12
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Bono!
Aantal honden: 1
Locatie: Monster

Re: Herplaatser een warme mand geven

Ongelezen bericht door Melanie »

Malinois;
Oh wat grappig, dit heb ik zelf nog niet gezien, nooit te oud om te leren dus haha.

sirene;
Ik heb even opgezocht wat je bedoelde met balletje gooien, nu ook weer wat geleerd. Ik dacht hem juist lekker moe te maken met beweging gezien hij (nog) niet lekker uit kan rennen. Ik zal daar mee wachten dan, best interessante materie!
Wat de kinderen betreft, niet zozeer in 'baas zijn' maar wel als hij hun mouw probeert te grijpen of over ze heen wil klimmen op de bank bijvoorbeeld. Hij is best zwaar en lomp en moet dan wel luisteren als zij 'nee' zeggen. Ik betrek ze niet in de opvoeding in die zin.

Cleva;
Ik heb bij de laatste wandeling van gisteren jouw tips en die van sirene toegepast en eigenlijk helemaal niets gezegd. Andere honden zijn we deze keer niet tegen gekomen maar doordat ik niets zei draaide hij steeds zijn koppie naar mij om te kijken wat ik aan het doen was en hierdoor trok hij dus flink minder en liepen we met een zo goed als slappe lijn. Uiteraard overdadig beloond met brokjes en 'braaf'.
Ik ga over een paar minuten weer op pad met hem en nu ga ik andere honden gewoon negeren en hoop dat hij dit dan ook op gaat pakken, ik ben benieuwd of hij dan weer mijn gedrag kopieert, ik vermoed van wel, het is een slimmerd. (al houd ik er natuurlijk rekening mee dat dit nog wat tijd kan gaan kosten maar we blijven positief)
En dank je wel :D

hakunamatata:
Dank je wel voor de tips, hij gaat gelukkig al uit zichzelf de bench in, dan neemt hij zijn piep-kip en zijn kluif mee dus dat zit op zich wel goed denk ik. Dat kleed er over ga ik proberen, misschien helpt dat met prikkels verwerken.
Denk spelletjes ga ik proberen, het klinkt inderdaad goed om het niet te zoeken in fysiek moe maken.

Dank allemaal voor het meedenken, ik zal jullie op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Herplaatser een warme mand geven

Ongelezen bericht door malinois »

Je kunt ook met hem gaan speuren, dat is geestelijk erg vermoeiend.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Herplaatser een warme mand geven

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:ok: Je bent een leuke baas, nu al.


Wat hij doet om zichzelf te kalmeren heet flank sucking. Zijzuigen dus, maar dat trekt google vast niet :LOL:
In je voorsteltopic zei je dat je de dierenarts ging vragen of er nog andere rassen in kunnen zitten.
Die kan je dat niet vertellen. Op zich is het ook niet belangrijk, maar als je het leuk vindt, kun je een DNA test doen.
Flank sucking is een typisch dober trekje, dat zou me op basis van zijn uiterlijk niets verbazen.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Herplaatser een warme mand geven

Ongelezen bericht door crutz »

Welkom en met anderen eens, je bent een leuke baas.

Overigens een jaar of 2 geleden een aanvraag gehad van een ex militair met PTSS die specifiek een herder zocht als hulphond en deze meneer geweigerd. Zou zomaar dezelfde eigenaar kunnen zijn. Er wordt toch niet vaak voor zo’n taak naar een herder gezocht.

Je zegt dat je benieuwd bent naar de rassen er achter. Dat zou de fokker je ook wel kunnen vertellen. Weet je wie de fokker is?
Het lijkt een werklijn herder (Hollander/mechel etc) zonder stamboom maar vaak is daar nog wel veel van te achterhalen.
De fokker zou in het paspoort horen te staan. En evt kan je op zijn geboortedatum zoeken op www.bloedlijnen.nl kunnen zoeken.
Sterre
Zeer actief
Berichten: 5167
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:24

Re: Herplaatser een warme mand geven

Ongelezen bericht door Sterre »

dagmar88 schreef: 30 dec 2020 12:36 :ok: Je bent een leuke baas, nu al.


Wat hij doet om zichzelf te kalmeren heet flank sucking. Zijzuigen dus, maar dat trekt google vast niet :LOL:
In je voorsteltopic zei je dat je de dierenarts ging vragen of er nog andere rassen in kunnen zitten.
Die kan je dat niet vertellen. Op zich is het ook niet belangrijk, maar als je het leuk vindt, kun je een DNA test doen.
Flank sucking is een typisch dober trekje, dat zou me op basis van zijn uiterlijk niets verbazen.

Jaren geleden liet Martin Gaus een Doberman zien die dat extreem deed. Zo vreemd om te zien. Gelukkig doet deze hond het maar een beetje. Mooie hond is het. En wat een heerlijke mand heeft hij nu.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Melanie
Vaste gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 feb 2013 20:12
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Bono!
Aantal honden: 1
Locatie: Monster

Re: Herplaatser een warme mand geven

Ongelezen bericht door Melanie »

Cleva schreef: 30 dec 2020 21:21 Even over die slipketting. Wat zou er gebeuren als je die niet omdeed?
Hoi, even snel vanaf het werk, die slipketting is niet van mij die was van de vorige eigenaar.
Hij draagt alleen de leren halsband die ik hem om gedaan heb.
Gebruikersavatar
Melanie
Vaste gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 feb 2013 20:12
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Bono!
Aantal honden: 1
Locatie: Monster

Re: Herplaatser een warme mand geven

Ongelezen bericht door Melanie »

Ik heb een pesthekel aan slipkettingen, die dingen werken helemaal niet en richten volgens mij alleen maar schade aan.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Herplaatser een warme mand geven

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Melanie schreef: 31 dec 2020 02:06 Ik heb een pesthekel aan slipkettingen, die dingen werken helemaal niet en richten volgens mij alleen maar schade aan.
:mrgreen: Ze zijn heel handig voor honden die nooit trekken. Alleen ziet een jachtlijn er dan net even vriendelijker uit.
Gebruikersavatar
Melanie
Vaste gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 feb 2013 20:12
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Bono!
Aantal honden: 1
Locatie: Monster

Re: Herplaatser een warme mand geven

Ongelezen bericht door Melanie »

Zo, koffie in de hand en eens even kijken,
Overdag lopen gaat nog steeds anders dan 's nachts maar wel met resultaat. Andere honden zijn nog steeds reuze leuk maar doorlopen en niets zeggen gaat wel wat beter dan corrigeren. Hij probeert in eerste instantie wel die arm uit de kom te rukken maar door stoïcijns door te lopen heeft hij wel sneller door dat we hier niets mee gaan doen. We zijn er nog niet maar ik merk wel al iets verandering.
Het balletje heeft hij prima door, nadat hij zich rustig aan laat lijnen pakt hij zelf de bal uit de paraplubak en zo gaan we naar buiten, na de wandeling legt hij hem zelf terug in de bak, dat vind ik echt een giller en zó leuk.
Vannacht met de wandeling was weer relaxed, mooie losse lijn en omkijken naar mij totdat we een tuintje passeerden waar een kat zat, die zag ik niet aankomen dus dat leverde weer een flinke ruk op. Na die kat was hij weer minder relaxed en dat bleef eigenlijk zo totdat we thuis kwamen. Ups en downs zullen we maar zeggen, gewoon stug door gaan met belonen en dan komen we er wel.
Ik heb gisteren ook een grote kong aangeschaft, wat een wereld ding! Hij ging er meteen mee aan de slag en hij vind hem geweldig.

Malinois: Daar ga ik mij goed over inlezen, dat lijkt me hartstikke leuk om te doen.

Cleva: Die toonladder klinkt ook heel goed en logisch ook, lijkt me een mooie om hier thuis te oefenen als de kinderen er niet zijn.

Dagmar88: thanks!
Flank sucking, die ga ik eens voorzichtig Googlen, een erg grappige term hihi.

Crutz:
Ik krijg dit weekend zijn paspoort en chipgegevens dan ga ik eens goed kijken. Ik denk niet dat ik het DNA laat onderzoeken maar wel ga kijken naar de bloedlijnen, op zich is het niet echt belangrijk, Bono is gewoon Bono in die zin.
Bono is in Sittard opgehaald, zegt dat je iets in combinatie met die ex-militair?

Sterre:
Thanks en ja hij doet het inderdaad maar kort, het is net of hij de prikkels van de dag aan het verwerken is, daarna is hij helemaal ontspannen.

Ik heb tot nog toe inderdaad ook alleen maar slipkettingen gezien bij honden die trekken, een ex van mij had een Stafford en die was zo gewend aan de slipketting dat ze alleen maar liep te hijgen met dat ding strak om haar nek, ze trok gewoon door.
De dag dat wij Bono kregen is hij met slipketting aan mee naar de dierenwinkel geweest, hij moest natuurlijk mee om zijn nieuwe halsband te kunnen passen en ook hij liep met een strakke slipketting dus dat was voor mij al heel snel duidelijk.

Ik ben heel benieuwd hoe het vanavond gaat met de jaarwisseling, een individuele knal spitst hij even de oren en gaat daarna door met waar hij mee bezig was dus ik heb goede hoop. We zetten wel alvast de koekjes klaar haha.
Gebruikersavatar
Melanie
Vaste gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 feb 2013 20:12
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Bono!
Aantal honden: 1
Locatie: Monster

Re: Herplaatser een warme mand geven

Ongelezen bericht door Melanie »

Ja de kat is oké gelukkig, hij kon er niet bij gezien ik hem sowieso kort heb :E:
Gebruikersavatar
gerard k
Actief
Berichten: 169
Lid geworden op: 07 nov 2011 18:06
Mijn ras(sen): Västgötaspets, Working kelpie
Aantal honden: 2

Re: Herplaatser een warme mand geven

Ongelezen bericht door gerard k »

Leuke hond!

1 stukje valt mij op.
Mijn kinderen zijn een jongen van 17 en een meisje van bijna 13, zij hebben iets minder overwicht en Bono probeert hen uit op een manier die hij niet bij mij doet, dat probeer ik natuurlijk goed te begeleiden en aan hen uit te leggen dat zij moeten laten zien dat zij de baas zijn en niet Bono.
Ik zou de kinderen er buiten houden. Kinderen zijn nergens de baas over en zouden echt geen dominantie strijd aan moeten gaan met een hond.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”