Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oudere hond niks meer te zeggen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Oudere hond niks meer te zeggen

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lunatic schreef: 15 dec 2020 10:53 Als er iemand op mijn plekje is gaan liggen en ik kom terug, hoef ik niks te zeggen, dan staat diegene gewoon op en schuift een stukje op of gaat van de bank :19: het kan allemaal zo simpel, zonder altijd overal bovenop te moeten zitten, dat lijkt me zó vermoeiend :blauwoog:
Waarom is dat interessant?
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Oudere hond niks meer te zeggen

Ongelezen bericht door blondie »

Heavy schreef: 14 dec 2020 23:30
Cleva schreef: 14 dec 2020 23:26
Heavy schreef: 14 dec 2020 23:15
Ze hebben hier geen eigen plek.
Oh.
Nou.
Daar dan maar beginnen?
Ja gaat leuk worden met een hond die niet eens meer weer welke kant de deur open gaat
Maar de 2 kussens liggen naast elkaar en ik ga morgen eens een kussen in de keuken laten en een in de woonkamer
Waarom zou je dat dan nu gaan doen. In een eerdere post geef je aan dat het eigenlijk best prima gaat (op een paar dingen na waar je over twijfelde) en dat je niet wilt stoken in een goed huwelijk. Gooi dan een extra kussen in de woonkamer.
Hier heb ik ook nooit een vaste plek voor de verschillende samenstellingen honden gehad, genoeg plekken om te gaan liggen in ieder geval. En ja, als ik het zo nu lees ook bij anderen dat de ene hond opstaat zonder problemen omdat een ander daar wil liggen, dan zou ik daar ook geen probleem van maken.
Hier was dat niet aan de orde, en zo wel dan gingen de oudere honden gewoonweg niet weg, en dat was dan duidelijk genoeg voor de andere partij.

Het enige waar ik op ingreep was té lomp gedrag van zowel Bluf destijds als Aki naar de honden die instabiel werden door ouderdom, en het niet altijd even snel meer aan zagen komen of konden reageren. Dat zag ik meer als in bescherming nemen dan dat ik ingreep in de "groepsdynamiek of verstandhouding tussen de honden onderling".
En inderdaad bij het samen uitlaten ging Aki even voor bij de deur omdat hij dan druk gaat doen. Jol hielden we dan even buiten schot in een krap gangetje. Maar dat zijn verder geen ingrijpende veranderingen.

En Jol zocht zelf al rustige plekjes op de laatste periode. Ging ze zelf in de bench liggen of op het kussen achter de stoel. Daar heb ik me gewoonweg nooit mee bemoeit of hoeven te bemoeien.

Ik lees nog wat terug. Het kan ook heel goed zijn dat Heavy inderdaad niet begrijpt dat Jip niet meer reageert zoals hij vroeger reageerde. Zijn gehoor gaat achteruit, slaap is vaak toch een wat diepere slaap. Kan natuurlijk ook goed zijn dat ze wat meer port om een reactie van hem te krijgen? Ik noem maar een zijstraat. Ook zij zal moeten accepteren dat hij niet meer de Jip is die ze gewend was. En zijzelf wordt ook weer een dagje ouder, ook weer andere behoeftes, en wat meer blaffen kan ook daarmee verband houden.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Oudere hond niks meer te zeggen

Ongelezen bericht door blondie »

Het is een heel interessant topic geworden. Althans, dat vind ik zelf. Je leest zoveel verschillende invalshoeken en omgang van mensen die meerdere honden hebben.
Maar zei het al eerder, ik denk dat je vooral bij jezelf moet blijven en je eigen inschatting van hoe dingen nu ineens lijken te veranderen en lopen.
Ook filmpjes kunnen heel anders overkomen als je ze plaatst. Zelf weet je namelijk het best hoe de honden op elkaar reageren en hoe dat jaren onderling is gegaan.
Ik had filmpjes van een Bluf die Finn omver leek te lopen, en dat zag er behoorlijk zielig uit. Maar ik wist dat hij wel degelijk haar soms wel tot de orde gromde, en soms juist zelf spel met haar aan ging en haar uitdaagde. En onderling bepaalden ze de mate van heftigheid.

Denk ook niet dat je teveel moet gaan stil staan over hoe Heavy jouw nee ervaart. Je wilt het niet hebben, dus nee, en dat accepteert ze, dus klaar.
In mijn ogen is het (bijna) hetzelfde als Jip bijvoorbeeld wel wakker wordt en met een lip optrekken haar te kennen geeft dat ze hem met rust moet laten. Maar dat doet hij niet, dus prima dan toch. Hij is gewend om plek te maken voor haar, als dat altijd zo is geweest, dan is daar ook niets in veranderd.

Lijkt misschien alsof ik mezelf tegenspreek in berichten hier. Maar ik ben ook meer van ingrijpen als het echt nodig is omdat een ander er last van ervaart. En zo niet, dan lossen ze het onderling maar op.

Zie het nu met de katten gebeuren. Aak gaat in de bench uit zichzelf, en ineens voegen de katten zich bij hem. Ondertussen weet ik dat als hij iets écht niet wil hebben dat hij ze dat ook duidelijk kan maken op een nette manier. Als hij zuchtend maar weer blijft liggen denk ik, ach het zal wel. Dan moet hij zijn bek maar open trekken als hij het niet wil hebben. Daar ga ik me dus echt niet meer mee bemoeien.
Gebruikersavatar
Lunatic
Zeer actief
Berichten: 8931
Lid geworden op: 17 jan 2011 18:53
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Oudere hond niks meer te zeggen

Ongelezen bericht door Lunatic »

Cleva schreef: 15 dec 2020 11:44
Lunatic schreef: 15 dec 2020 10:39
Cleva schreef: 14 dec 2020 22:04
Lunatic schreef: 14 dec 2020 00:42 Er is een hond prima aan te leren om een andere hond met rust te laten, zeker op een bepaalde plek. Ik heb mijn honden inclusief pup Zinzi aangeleerd dat ze niet naar Max mochten als hij in z’n mand lag, die stond aan de andere kant van de kamer, dan wilde hij namelijk rust.
Waarom zou je ze niet gewoon leren wat hun eigen plek is? Gewoon aanstruen op de gewneste situatie in plaats van het eerst bewust fout laten gaan en dan principieel te gaan zitten doen.
Als je wil dat je honden gaan slapen zorg je toch gewoon dat ze allemaal tevreden zijn?

Het is niet dat ik het accepteer dat er onderling getreiterd wordt, het gaat me om het moment van de bemoeizucht. 10 minuten eerder op een ander spoor zetten, klaar.
Ik snap weinig van dit antwoord :19:
Ik vertelde al dat ze geen vaste plek hebben, er liggen kussens, er staat een mand en verder mogen ze liggen waar ze willen, dus ook op de bank. En bewust fout laten gaan? Ik weet niet welke post jij gelezen heb, maar er gaat hier nooit iets fout, dat is nou het mooie van samen leven waardoor iedereen tevreden is en elkaar juist niet hoeft te treiteren of de baas willen spelen door een punt te maken :ok:
Jammer dat het te moeilijk voor je is maar ik leg het graag uit, hoor. :ok:

Als je een bepaald resultaat in gedachten hebt dan is het goed om daar meteen op aan te sturen.
In dit geval wil je twee honden die elkaar met rust laten op hun slaapplek. Dan zorg je dus voor 1. een eigen slaapplek waar ze allebei tevreden mee zijn en twee honden die ook echt willen slapen en zich niet vervelen.

Haal gewoon de onderliggende motivatie er uit. Snap je dat wel?
Ik snap je helemaal hoor, alleen niet als antwoord op wat ik zeg :scratch:
Ik denk dat je dat antwoord beter onder het bericht van Heavy kan zetten, dan is haar probleem meteen opgelost :lol1:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gebruikersavatar
Lunatic
Zeer actief
Berichten: 8931
Lid geworden op: 17 jan 2011 18:53
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Oudere hond niks meer te zeggen

Ongelezen bericht door Lunatic »

dagmar88 schreef: 15 dec 2020 11:59
Lunatic schreef: 15 dec 2020 10:53 Als er iemand op mijn plekje is gaan liggen en ik kom terug, hoef ik niks te zeggen, dan staat diegene gewoon op en schuift een stukje op of gaat van de bank :19: het kan allemaal zo simpel, zonder altijd overal bovenop te moeten zitten, dat lijkt me zó vermoeiend :blauwoog:
Waarom is dat interessant?
Hoezo interessant? Ik gaf gewoon antwoord op de vraag van Nanna, of ik het ook treiteren vindt als ik de hond van de bank stuur als ik daar wil zitten, dus waar dit vandaan komt? :80:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gebruikersavatar
Lunatic
Zeer actief
Berichten: 8931
Lid geworden op: 17 jan 2011 18:53
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Oudere hond niks meer te zeggen

Ongelezen bericht door Lunatic »

Heavy schreef: 13 dec 2020 13:46 Jip is nu 13 en wordt steeds zwakker. Hij slaapt de hele dag op zijn wandelingen na. Ik merk ook dat Heavy hem steeds minder serieus neemt. Zo wordt hij weggeduwd of wil ze op zijn plek liggen en geeft hem dan een por. De laatste ronde mag Jip altijd eerst en daar is ze het ook niet mee eens.

Het blijft bij wat duwen en soms overhoop lopen en gezeur dmv piepen
Ik grijp niet in maar weet eigenlijk niet of dat goed is
Als Jip in diepe slaap is en ze staat aan zijn kussen te trekken :roll: zeg ik er wel wat van
Je begint je verhaal hiermee, dat je het daarna steeds meer gaat afzwakken is niet mijn probleem, ik reageer op dit.
Wegduwen, porren, overhoop lopen, aan z’n kussen trekken, zeuren en piepen als ze het ergens niet mee eens is...dat is dus iets wat ik vanaf dag één gestopt zou hebben, simpeler kan ik het niet maken.

En ik hoef niet naar m’n roedel te kijken, dat doe ik sowieso omdat ik daar van geniet :I: maar niet omdat ik volgens jou van alles mis :F:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gebruikersavatar
Lunatic
Zeer actief
Berichten: 8931
Lid geworden op: 17 jan 2011 18:53
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Oudere hond niks meer te zeggen

Ongelezen bericht door Lunatic »

Nanna schreef: 15 dec 2020 15:34
Lunatic schreef: 15 dec 2020 15:16 ... of ik het ook treiteren vindt als ik de hond van de bank stuur als ik daar wil zitten
Maar. Nu ligt de hond diep te slapen en jij wilt daar zitten. Maak je hem dan wakker en stuur je hem dan weg of valt dat ook onder treiteren en ga je maar op de grond zitten ;-)
Goede vraag, nog nooit meegemaakt. Als de hond zo diep zou slapen, ga ik er even vanuit dat die hond oud is, dan zou ik die denk ik even laten liggen, er desnoods naast gaan zitten en er vertederd naar gaan zitten kijken :I: Ik mag dan wel een vast plekje op de bank hebben, maar er gebeurt niks met me als ik daar even niet kan zitten! Zou het zo zijn dat er eentje staat te etteren met praatjes omdat die denkt me wel even de baas te kunnen zijn, dan krijgt die een hollewipper!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Oudere hond niks meer te zeggen

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lunatic schreef: 15 dec 2020 15:16
dagmar88 schreef: 15 dec 2020 11:59
Lunatic schreef: 15 dec 2020 10:53 Als er iemand op mijn plekje is gaan liggen en ik kom terug, hoef ik niks te zeggen, dan staat diegene gewoon op en schuift een stukje op of gaat van de bank :19: het kan allemaal zo simpel, zonder altijd overal bovenop te moeten zitten, dat lijkt me zó vermoeiend :blauwoog:
Waarom is dat interessant?
Hoezo interessant? Ik gaf gewoon antwoord op de vraag van Nanna, of ik het ook treiteren vindt als ik de hond van de bank stuur als ik daar wil zitten, dus waar dit vandaan komt? :80:
:LOL: Rustig, het is maar een vraag. Ik word daar zelf gruwelijk nerveus van, dat om me heen gebeweeg. Dat is strikt verboden.



Toen Niko zo achteruit ging en alleen nog maar sliep, ging hij in de bench. Niet dicht, maar wel echt verboden terrein voor de rest. Ze hadden er zelf ook vrijwel direct geen interesse meer in.
Ik denk dat Heavy het gewoon niet kan plaatsen. Hij doet Niet Normaal. Normaal en daarop aansturen nu eenmaal belangrijk voor herders.
Dat zou ik niet laten gaan, maar dat zelfde geldt voor een hond die niet meer weet hoe de deur werkt.
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Oudere hond niks meer te zeggen

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

mijn honden mogen liggen waar ze willen. als er 1 op een plekje ligt waar een ander ligt zoeken ze dat onderling maar lekker uit. meestal gaat er 1 boven op de ander liggen. mijn tollers zijn nogal van het stapelen.
liggen ze op de bank en ik wil er bij gaat degene die op mijn plekje ligt gewoon de pleiterik maken. mijn plek en niet de jouwe, er is genoeg plek waar je wel kan liggen. ze hebben nooit ruzie over een ligplaats net zo min als dat ze ruzie hebben om een botje of om eten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”