Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Floortje schreef: 08 dec 2020 11:06
Persistence schreef: 07 dec 2020 12:16
Floortje schreef: 07 dec 2020 10:06 Bernice Muntz in Leidschendam.
https://www.dierentrainer.nl
Ze ging haar bedrijf verkopen, dus ik weet niet of ze nog veel gedragstherapie doet.
Ik vind haar geweldig, ze hangt niet één kerk aan, laat zich continu bijscholen en is goudeerlijk.
Dankjewel, ze zit helaas ook vol voor de komende maanden.
Balen!
Deze ken ik zelf niet, maar Bernice heeft ze aangeraden:
http://www.honderwijs.com/advies/
Heel veel succes en sterkte!
die ken ik wel. sonja is een vriendin van mij en janette ken ik ook. ben ik niet echt een fan van. sonja is recht door zee, ziet veel en zegt eerlijk wat ze denkt. heeft niet zomaar haar diploma gehaald, schoolt regelmatig bij en weet waar ze het over heeft.
Afbeelding
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Persistence »

Bedankt voor jullie linkjes (in het topic of per pb) en ervaringen met bepaalde gedragstherapeuten, daar kan ik wat mee! Ik heb de vraag bij diegenen uitgezet die mij wat leken en helaas ook al op veel een reactie ontvangen dat ze geen tijd hebben of geen huisbezoeken doen.

Maar... ik heb er ook eentje die volgende week wel kan (voor tweehonderdvijftig euro...). Ik wacht nog op enkele andere reacties.
Gebruikersavatar
billy
Zeer actief
Berichten: 12510
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:04
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door billy »

Persistence schreef: 08 dec 2020 18:38 Bedankt voor jullie linkjes (in het topic of per pb) en ervaringen met bepaalde gedragstherapeuten, daar kan ik wat mee! Ik heb de vraag bij diegenen uitgezet die mij wat leken en helaas ook al op veel een reactie ontvangen dat ze geen tijd hebben of geen huisbezoeken doen.

Maar... ik heb er ook eentje die volgende week wel kan (voor tweehonderdvijftig euro...). Ik wacht nog op enkele andere reacties.
250 euro :80: :hmmm: Wat een absurd bedrag zeg, en dan weet je nog niet eens of hij/zij wel kundig is.

Voor 100 euro wil ik ook wel komen, grapje hoor. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door dagmar88 »

billy schreef: 08 dec 2020 19:16 Voor 100 euro wil ik ook wel komen, grapje hoor. :wink:
:mrgreen: Ik zou het meteen doen.
Gebruikersavatar
billy
Zeer actief
Berichten: 12510
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:04
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door billy »

dagmar88 schreef: 08 dec 2020 19:20
billy schreef: 08 dec 2020 19:16 Voor 100 euro wil ik ook wel komen, grapje hoor. :wink:
:mrgreen: Ik zou het meteen doen.
:mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
yukon
Zeer actief
Berichten: 789
Lid geworden op: 16 jan 2012 14:25
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Aantal honden: 2
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door yukon »

Frits van Keulen van hondenschool aan huis (https://www.perfectfamilydog.nl/Contact/) komt juist alleen maar aan huis.
Laura84
Zeer actief
Berichten: 6252
Lid geworden op: 14 jul 2011 15:51
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Locatie: noord holland
Contacteer:

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Laura84 »

Service4dogs maar daar hangt wel een prijskaartje aan vast en ik weet niet of ze nog plek hebben.
Ze hebben mij iig erg goed geholpen toen het niet boterde tussen mijn meiden.

Ik verbaas me eigenlijk over sommige reacties als het gaat om de prijs. Als ik kijk naar de GT's die ik ken dan zijn dat allemaal mensen die voor een behoorlijk bedrag een opleiding hebben gevolgd (en dan hebben we het niet over 2000 euro), jaarlijks bijscholen om op de hoogte te blijven van alle nieuwe inzichten. Daarnaast houdt een consult niet in dat het "klaar" is tussen GT en klant, vragenformulier, er wordt een therapieplan op maat geschreven, nazorg etc. Het houdt niet op bij alleen het bezoek. GT zijn is geen hobby maar een serieus beroep dus waarom zou iemand daar zijn geld niet mee mogen verdienen?
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik heb er vertrouwen in dat degene die komt jou goed kan helpen met de honden. En wens je dan ook veel sterkte toe de komende tijd want wat het probleem ook is er zal hard gewerkt moeten worden. Met hopelijk de gewenste uitkomst...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
Ingrid48
Zeer actief
Berichten: 7846
Lid geworden op: 07 feb 2007 11:48
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3
Locatie: Echten (Drenthe)

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

nog eentje waar ik goede ervaringen mee heb: https://privehondentraining.nl/gedragstherapie/

Hij woont in Utrecht, maar reist het land door.

Succes!!
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Tineke »

Gimmick schreef: 08 dec 2020 23:32 Ik heb er vertrouwen in dat degene die komt jou goed kan helpen met de honden. En wens je dan ook veel sterkte toe de komende tijd want wat het probleem ook is er zal hard gewerkt moeten worden. Met hopelijk de gewenste uitkomst...
Daar sluit ik mij bij aan :ok:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Persistence »

Had iemand in de buurt gevonden die een aanpak voorstelde (op basis van filmpjes) wat voor mij niet als een goede benadering van het probleem voelde. De filmpjes had ik alvast opgestuurd en ze had alvast iets opgesteld om mee te beginnen voordat ze langskwam. Maar ik heb haar toch maar bedankt, hier gaat een koekjestraining niet bij werken.

Op aanraden van wat HF’ers toch voor een gedragstherapeut gekozen van heul ver weg, maar die bij het zien van de filmpjes een idee had, wat ik ook heb. Als het goed is, komt zij eind volgende week langs.

Aan de ene kant ben ik blij dat er iemand, waar al goede ervaringen mee zijn, langskomt, aan de andere kant ben ik ook wel bang voor het ‘oordeel’, herplaatsen of is er nog toekomstperspectief. Ik wíl helemaal niet herplaatsen, er moet gewoon een oplossing of manier zijn. Het ging zo goed de eerste maanden...
80564M

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door 80564M »

Persistence schreef: 11 dec 2020 16:17 Aan de ene kant ben ik blij dat er iemand, waar al goede ervaringen mee zijn, langskomt, aan de andere kant ben ik ook wel bang voor het ‘oordeel’, herplaatsen of is er nog toekomstperspectief. Ik wíl helemaal niet herplaatsen, er moet gewoon een oplossing of manier zijn. Het ging zo goed de eerste maanden...
Klinkt wel heel naar en ernstig, ik hoop van harte dat deze vrouw er wat mee kan :ugh:
Gebruikersavatar
billy
Zeer actief
Berichten: 12510
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:04
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door billy »

Persistence schreef: 11 dec 2020 16:17 Had iemand in de buurt gevonden die een aanpak voorstelde (op basis van filmpjes) wat voor mij niet als een goede benadering van het probleem voelde. De filmpjes had ik alvast opgestuurd en ze had alvast iets opgesteld om mee te beginnen voordat ze langskwam. Maar ik heb haar toch maar bedankt, hier gaat een koekjestraining niet bij werken.

Op aanraden van wat HF’ers toch voor een gedragstherapeut gekozen van heul ver weg, maar die bij het zien van de filmpjes een idee had, wat ik ook heb. Als het goed is, komt zij eind volgende week langs.

Aan de ene kant ben ik blij dat er iemand, waar al goede ervaringen mee zijn, langskomt, aan de andere kant ben ik ook wel bang voor het ‘oordeel’, herplaatsen of is er nog toekomstperspectief. Ik wíl helemaal niet herplaatsen, er moet gewoon een oplossing of manier zijn. Het ging zo goed de eerste maanden...
Het is al mooi dat jullie in dezelfde richting denken, kan me voorstellen dat je daar wel bang voor bent maar als deze dat zou zeggen zou het wel eerlijk zijn en daar gaat het om.
Pappen en nathouden lost ook niets op, maar denk dat deze dat niet snel zou zeggen, zeker niet als het de eerste maanden wel heel goed ging, in elk geval veel succes en hoop dat je er heel veel aan hebt en onbezorgd van je duo kan genieten. :ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Lothian »

Succes en sterkte Persistence. Ik hoop dat de gedragstherapeut jullie verder kan helpen.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik wens jullie alvast heel veel succes volgende week. Je insteek is dat jullie met zijn drieen samen kunnen leven. Daar zou ik dan vanuit gaan. Angst voor wat misschien in de toekomst komt, vertroebelt.
Even eentje van de César Millán (die soms best goede dingen heeft vind ik): visualiseren hoe je het wil hebben. Positief, ipv negatief (angst, irritatie, frustratie...). Niet dat dat succes garandeert, maar het draagt echt bij aan je houding ten opzichte van je honden.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Alvast veel succes. Ik zou ook niet in doom scenario's denken.
Fijn dat jullie iemand hebben gevonden die het herkend en daardoor denk ik dat het laatste scenario ook niet aan de orde gaat zijn.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door lucie »

Boutje schreef: 12 dec 2020 11:40 Veel succes!
Als het allemaal opgelost is, in welk richting dan ook, wil je een verslagje doen hier?
Kunnen wij ook weer van leren ;-).
ja dat zou ik ook interessant vinden :ok:
succes!
Afbeelding
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door natalie »

Sterkte Persistence :flower:

Fijn dat je iemand gevonden hebt met ideeën waar je zelf ook achter staat. Want het heeft geen zin om ergens mee aan de slag te gaan als je er bij voorbaat geen goed gevoel bij hebt. Hopelijk krijg je hele nuttige tips aangereikt en keert de rust snel terug.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Persistence »

Bedankt voor jullie berichtjes. Ik had veel kritische berichten verwacht maar fijn dat jullie zo meedenken!
Alfilillo schreef: 12 dec 2020 10:03 Ik wens jullie alvast heel veel succes volgende week. Je insteek is dat jullie met zijn drieen samen kunnen leven. Daar zou ik dan vanuit gaan. Angst voor wat misschien in de toekomst komt, vertroebelt.
Even eentje van de César Millán (die soms best goede dingen heeft vind ik): visualiseren hoe je het wil hebben. Positief, ipv negatief (angst, irritatie, frustratie...). Niet dat dat succes garandeert, maar het draagt echt bij aan je houding ten opzichte van je honden.
Dat visualiseren probeer ik inderdaad! Niet dat het al echt helpt, maar het is beter dan steeds de doemscenario's voor je te zien.
lucie schreef: 12 dec 2020 12:21
Boutje schreef: 12 dec 2020 11:40 Veel succes!
Als het allemaal opgelost is, in welk richting dan ook, wil je een verslagje doen hier?
Kunnen wij ook weer van leren ;-).
ja dat zou ik ook interessant vinden :ok:
succes!
Ja hoor! Wordt wel een heel lang verhaal haha. Maar pas als het opgelost is want anders raak ik die hond natuurlijk nooit meer aan de straatstenen kwijt (grapje).
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

yukon schreef: 08 dec 2020 19:39 Frits van Keulen van hondenschool aan huis (https://www.perfectfamilydog.nl/Contact/) komt juist alleen maar aan huis.
Maar, zouden ze dat ook nu doen, met Corona.
Huisbezoeken zijn standaard, maar in deze tijd ligt dat zomaar heel anders.

Suzanne
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Je kan dit, je gaat het doen :ok:
Ik geloof er in want je gaat er sowieso al helemaal voor en wat hierboven gezegd is en waar jezelf ook in gelooft, rug recht en zien hoe je het hebben wilt.

:love:
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik ken degene die langs komt en ik ben niet bang dat deze persoon zal adviseren om te herplaatsen.
Deze persoon is wel van de aanpak van schouders eronder en realistisch zijn in wat mogelijk is.
Desnoods met wat aanpassingen maar ik heb er vertrouwen in.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
yukon
Zeer actief
Berichten: 789
Lid geworden op: 16 jan 2012 14:25
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Aantal honden: 2
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door yukon »

~Suzanne~ schreef: 12 dec 2020 16:45
yukon schreef: 08 dec 2020 19:39 Frits van Keulen van hondenschool aan huis (https://www.perfectfamilydog.nl/Contact/) komt juist alleen maar aan huis.
Maar, zouden ze dat ook nu doen, met Corona.
Huisbezoeken zijn standaard, maar in deze tijd ligt dat zomaar heel anders.

Suzanne
Ja hoor, dat gaat in deze corona tijd gewoon door.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Persistence »

Dennenappel schreef: 12 dec 2020 17:26 Je kan dit, je gaat het doen :ok:
Ik geloof er in want je gaat er sowieso al helemaal voor en wat hierboven gezegd is en waar jezelf ook in gelooft, rug recht en zien hoe je het hebben wilt.

:love:
Ah dankje.
Gimmick schreef: 12 dec 2020 18:28 Ik ken degene die langs komt en ik ben niet bang dat deze persoon zal adviseren om te herplaatsen.
Deze persoon is wel van de aanpak van schouders eronder en realistisch zijn in wat mogelijk is.
Desnoods met wat aanpassingen maar ik heb er vertrouwen in.
Ik heb goede hoop!
yukon schreef: 12 dec 2020 21:25
~Suzanne~ schreef: 12 dec 2020 16:45
yukon schreef: 08 dec 2020 19:39 Frits van Keulen van hondenschool aan huis (https://www.perfectfamilydog.nl/Contact/) komt juist alleen maar aan huis.
Maar, zouden ze dat ook nu doen, met Corona.
Huisbezoeken zijn standaard, maar in deze tijd ligt dat zomaar heel anders.

Suzanne
Ja hoor, dat gaat in deze corona tijd gewoon door.
Ik heb Frits niet gecontacteerd omdat de website mij niet zo aansprak en Bella bang is van mannen, dus ik durf het niet te zeggen.

Maar ik heb maar 2 anderen kunnen vinden die nu wel een huisbezoek doen, de rest allemaal niet ivm corona en daar zijn ze heel strikt in.
Gebruikersavatar
Soooof
Zeer actief
Berichten: 3134
Lid geworden op: 05 jan 2017 21:53
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Soooof »

Fijn dat je iemand gevonden heb Persistence, succes!
Gebruikersavatar
Nakisha
moderator
Berichten: 6027
Lid geworden op: 31 aug 2008 18:17
Mijn ras(sen): Coahuila

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Nakisha »

Heel veel sterkte, hopelijk krijg je het gewenste resultaat eruit, en bij deze een dikke virtuele knuffel... Zet 'm op!
Afbeelding
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Persistence »

Ja, nouja het bezoek gaat dus niet door dankzij de nieuwe Corona maatregelen. :ugh:
Ze neemt nog contact op of we het op een andere manier, telefonisch of online kunnen doen. Ik baal er flink van, maar het is niet anders. :blauwoog:
80564M

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door 80564M »

Persistence schreef: 14 dec 2020 17:31 Ja, nouja het bezoek gaat dus niet door dankzij de nieuwe Corona maatregelen. :ugh:
Ze neemt nog contact op of we het op een andere manier, telefonisch of online kunnen doen. Ik baal er flink van, maar het is niet anders. :blauwoog:
Ow, wat balen!
Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Caro. »

Persistence schreef: 14 dec 2020 17:31 Ja, nouja het bezoek gaat dus niet door dankzij de nieuwe Corona maatregelen. :ugh:
Ze neemt nog contact op of we het op een andere manier, telefonisch of online kunnen doen. Ik baal er flink van, maar het is niet anders. :blauwoog:
Ik kwam al even kijken in dit topic, want ik vreesde hier al voor na vandaag :ugh:
Wat ontzettend balen zeg! :(:

Hopelijk kan ze op een andere manier toch nog een beetje helpen.
Sterkte!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Gebruikersavatar
billy
Zeer actief
Berichten: 12510
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:04
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door billy »

Persistence schreef: 14 dec 2020 17:31 Ja, nouja het bezoek gaat dus niet door dankzij de nieuwe Corona maatregelen. :ugh:
Ze neemt nog contact op of we het op een andere manier, telefonisch of online kunnen doen. Ik baal er flink van, maar het is niet anders. :blauwoog:
Balen voor je, hoop dat de andere opties je verder kunnen helpen :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”