Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Persistence »

Afgelopen week helemaal niks meer gehoord, ik dacht dat ze het vergeten was, totdat ik donderdag een uur voor de afspraaktijd gebeld werd: "zal ik straks nog bij je langskomen?" Ehh ja, graag.

Ze zei: oh, het lijkt net mijn duitse jachtterrier in haar gedrag. Als ik voor 1 ras zelf nooit zou kiezen, is die het wel (sorry Billy :mrgreen: ), veuls te pittig.
Heb tips gekregen voor Bella's gedrag an sich, en ook voor tussen haar en Vic, dus ik kan voorlopig aan de slag.
Wat betreft wel of niet herplaatsen: ze denkt dat het best goed kan gaan op termijn, maar het zal m.n. het komende halfjaar wel heel hard werken worden om haar gedrag in goede banen te leiden, en dat moet wel NU gaan gebeuren omdat ze nu in de pubertijd zit en de eerste 8 maanden ook de opvoeding heeft gemist. (ze is vandaag exact 15 maanden).

Ik denk dat ik over een halfjaar volledig grijs ben geworden maar vast ook een hoop wijzer :Q:
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door blondie »

Wil je nog steeds niet vertellen wat er nu speelt? Andere mensen kunnen er wellicht ook wel wat van opsteken?
Gebruikersavatar
billy
Zeer actief
Berichten: 12510
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:04
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door billy »

Persistence schreef: 19 dec 2020 15:42 Afgelopen week helemaal niks meer gehoord, ik dacht dat ze het vergeten was, totdat ik donderdag een uur voor de afspraaktijd gebeld werd: "zal ik straks nog bij je langskomen?" Ehh ja, graag.

Ze zei: oh, het lijkt net mijn duitse jachtterrier in haar gedrag. Als ik voor 1 ras zelf nooit zou kiezen, is die het wel (sorry Billy :mrgreen: ), veuls te pittig.
Heb tips gekregen voor Bella's gedrag an sich, en ook voor tussen haar en Vic, dus ik kan voorlopig aan de slag.
Wat betreft wel of niet herplaatsen: ze denkt dat het best goed kan gaan op termijn, maar het zal m.n. het komende halfjaar wel heel hard werken worden om haar gedrag in goede banen te leiden, en dat moet wel NU gaan gebeuren omdat ze nu in de pubertijd zit en de eerste 8 maanden ook de opvoeding heeft gemist. (ze is vandaag exact 15 maanden).

Ik denk dat ik over een halfjaar volledig grijs ben geworden maar vast ook een hoop wijzer :Q:
Ohhh :mrgreen: :mrgreen: ja zij heeft ook een DJT :F:

Leuk dat je goede tips hebt gekregen en aan de slag kan :E: en heel veel succes gewenst, dat kan je vast gebruiken. :engel:

En troost je Dirk was 3 jaar oud en kon alleen zit en meer niet en ik heb het ook gered. :tongue:
Afbeelding
80564M

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door 80564M »

Wat fijn dat ze toch nog langs is geweest. Hoop dat je aan de slag kunt met haar tips. En grijze haren is modern :pffff:
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Marlett »

Pfoe, nou jij hoeft je in elk geval niet te gaan vervelen in kronatijd, dan... Wat fijn dat ze toch nog langsgekomen is in elk geval.

En grijs.. welkom bij de club. :E:
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Fijn dat ze geweest is en dat je er wat mee kan!
Grijze haren krijg je toch :F:
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door natalie »

Wat fijn dat ze toch nog langsgekomen is! Toch prettig om iemand in levende lijve ontmoet te hebben. Hoe gaat het nu verder? Komt ze binnenkort nog een keer of houden jullie online contact met elkaar? Ik hoop dat ze praktisch handreikingen heeft kunnen geven, waar je iedere dag iets mee kan. Nu aan de bak dan maar :F: Succes!
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door HillieS »

Fijn dat ze toch langs is gekomen! Succes met alle punten om aan te werken!
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door ranetje »

Fijn, tips :ok:
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat uitwerken.
Behalve dan die grijze haren :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Gimmick »

Persistence schreef: 19 dec 2020 15:42 Afgelopen week helemaal niks meer gehoord, ik dacht dat ze het vergeten was, totdat ik donderdag een uur voor de afspraaktijd gebeld werd: "zal ik straks nog bij je langskomen?" Ehh ja, graag.

Ze zei: oh, het lijkt net mijn duitse jachtterrier in haar gedrag. Als ik voor 1 ras zelf nooit zou kiezen, is die het wel (sorry Billy :mrgreen: ), veuls te pittig.
Heb tips gekregen voor Bella's gedrag an sich, en ook voor tussen haar en Vic, dus ik kan voorlopig aan de slag.
Wat betreft wel of niet herplaatsen: ze denkt dat het best goed kan gaan op termijn, maar het zal m.n. het komende halfjaar wel heel hard werken worden om haar gedrag in goede banen te leiden, en dat moet wel NU gaan gebeuren omdat ze nu in de pubertijd zit en de eerste 8 maanden ook de opvoeding heeft gemist. (ze is vandaag exact 15 maanden).

Ik denk dat ik over een halfjaar volledig grijs ben geworden maar vast ook een hoop wijzer :Q:
wat ik zei... bijzonder mens :roll:

Hopelijk kun je er verder mee
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik was benieuwd hoe het met Bella gaat. Heb je nog wat aan de gt gehad?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Persistence »

Alfilillo schreef: 29 mar 2021 11:40 Ik was benieuwd hoe het met Bella gaat. Heb je nog wat aan de gt gehad?
Ja en nee. :mrgreen: Door bepaalde tips verergerde het gedrag zodanig dat ik ze een tijd volledig heb moeten scheiden van elkaar. GT wist het ook niet meer.
Met sommige tips kon ik wel wat.
Eind december werd ze loops en een héél stuk milder gelukkig en niet meer agressief. Toen kon ik ze weer samen laten, maar Vic wilde niets meer van haar weten, het vertrouwen was compleet weg. Wat logisch is.

Ik dácht dat de methode van de eerste GT had geholpen bij haar uitvalgedrag naar mensen, maar door oud en nieuw een terugval gehad. Nouja, terugval, zeg maar gerust helemaal terug bij af. Ik heb al eens een topic hierover geopend maar ze blaft naar alle vreemde mensen, dichtbij maar ook ver weg. Bezoek ontvangen, op bezoek gaan met haar of gewoon op straat met iemand staan praten is niet mogelijk. Buren zien haar (ons) liever vertrekken.

Nu merk ik dat de hormonen van de loopsheid weer afnemen en dat haar felheid weer toeneemt, dus het is even spannend of het zich weer daadwerkelijk gaat ontwikkelen tot agressie. Ik herken nu de voortekenen en kan dat sneller afkappen.
Aan de andere kant: ze is nu een paar weken 'relaxed' geweest en dat doet wel goed voor de rust in huis. Ze liggen soms weer samen op de bank. Van de week speelden ze voor het eerst weer met elkaar binnen, daar kan ik zo blij van worden.
Er zijn zo nu en dan nog steeds wel spanningen onderling, maar nu kan ik het beter ombuigen waardoor het niet meer tot een gevecht komt. Ik merk ook dat de angst van Victor haar triggert, daar ben ik ook mee aan de slag gegaan.
Wat betreft de voernijd: ik liet niks meer liggen en gaf alleen nog hapslikweg-snoepjes óf hield ze in andere ruimtes, maar dat leidde ook tot spanningen. Nu heb ik een zak met 15 kluifjes leeggekieperd in de kamer en dát lijkt wel te werken.

Dus qua verhoudingen onderling gaat het nu veel beter dan dat het ging toen ik dit topic opende, maar er zijn nog andere uitdagingen. Herplaatsing speelt nog wel eens door mijn hoofd maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen.
Ze heeft ook goede kanten, met andere honden gaat ze namelijk heel goed samen en is er nooit onenigheid. Een losloopgebied is voor haar 1 groot feest. Trainen en speuren doet ze ook supergraag.
Maar vreemde mensen zijn en blijven gewoon een no-go.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door natalie »

Persistence schreef: 29 mar 2021 12:38
Alfilillo schreef: 29 mar 2021 11:40 Ik was benieuwd hoe het met Bella gaat. Heb je nog wat aan de gt gehad?
Ze heeft ook goede kanten, met andere honden gaat ze namelijk heel goed samen en is er nooit onenigheid. Een losloopgebied is voor haar 1 groot feest. Trainen en speuren doet ze ook supergraag.
Maar vreemde mensen zijn en blijven gewoon een no-go.
Dat is de Village Dog in haar :F: Nee grapje :wink:

Wat lastig dat een deel van de tips juist verkeerd uitpakten. Lijkt mij echt een moeilijke situatie, eigenlijk was dit mijn grootste twijfel toen we overwogen er een tweede hond bij te nemen. Ik was best wel bang - met twee intacte reuen in huis - dat het misschien gedoe zou geven. Ik kan mij dan ook echt voorstellen dat je soms met je handen in het haar zit. Hopelijk blijf je wel steeds (kleine) stapje vooruit zien, dat geeft moed.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Persistence schreef: 29 mar 2021 12:38 Dus qua verhoudingen onderling gaat het nu veel beter dan dat het ging toen ik dit topic opende, maar er zijn nog andere uitdagingen. Herplaatsing speelt nog wel eens door mijn hoofd maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen.
Ze heeft ook goede kanten, met andere honden gaat ze namelijk heel goed samen en is er nooit onenigheid. Een losloopgebied is voor haar 1 groot feest. Trainen en speuren doet ze ook supergraag.
Maar vreemde mensen zijn en blijven gewoon een no-go.
Het is jammer dat je niet snel kunt verhuizen. Volgens mij zit daar de grootste winst, van dat hele galerijgebeuren af zijn.
Nu wordt ontspanning toch steeds getekend door de spanning voor en achteraf. Jaap is een beetje teer zieltje en bij hem zie ik zo veel verschil nu er minder prikkels zijn en ik niet steeds op mijn hoede ben.
Hij heeft rollen lont bij ondertussen :mrgreen:
En ik ben allerminst pro castratie, maar met wat je omschrijft en je eigen twijfel zou ik het doen. Dikke kans dat ze stabieler wordt en anders heb je je antwoord ook.
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door georges »

Wat vervelend dat het niet botert met Bella. Dat is natuurlijk niet waar je op hoopt wanneer je een tweede hond in huis neemt :blauwoog:

Wel fijn dat je door haar loosheid wat rust in huis hebt gehad. Ga je op zoek naar een andere GT ?

Ik wens je heel veel succes in ieder geval ! :knuffel:
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Persistence »

natalie schreef: 29 mar 2021 13:17 Dat is de Village Dog in haar :F: Nee grapje :wink:

Wat lastig dat een deel van de tips juist verkeerd uitpakten. Lijkt mij echt een moeilijke situatie, eigenlijk was dit mijn grootste twijfel toen we overwogen er een tweede hond bij te nemen. Ik was best wel bang - met twee intacte reuen in huis - dat het misschien gedoe zou geven. Ik kan mij dan ook echt voorstellen dat je soms met je handen in het haar zit. Hopelijk blijf je wel steeds (kleine) stapje vooruit zien, dat geeft moed.
Haha, maar ik heb haar ouders gevonden he? Een sheltie look-a-like en boerenfox. Ik vind reuen toch een stuk stabieler in gedrag hoor, voorspelbaarder.
dagmar88 schreef: 29 mar 2021 15:58 Het is jammer dat je niet snel kunt verhuizen. Volgens mij zit daar de grootste winst, van dat hele galerijgebeuren af zijn.
Nu wordt ontspanning toch steeds getekend door de spanning voor en achteraf. Jaap is een beetje teer zieltje en bij hem zie ik zo veel verschil nu er minder prikkels zijn en ik niet steeds op mijn hoede ben.
Hij heeft rollen lont bij ondertussen :mrgreen:
En ik ben allerminst pro castratie, maar met wat je omschrijft en je eigen twijfel zou ik het doen. Dikke kans dat ze stabieler wordt en anders heb je je antwoord ook.
Klopt qua verhuizen, ik loop dag in, dag uit op m'n tenen hier. Ben al een jaar op zoek naar wat anders, maar het wil steeds niet lukken als ik wat naar mijn zin vind. En dan woon ik nog wel op een bovenhoekwoning, maar tóch.
Fijn dat Jaap zo bijgedraaid is, het scheelt heel erg als je zelf ook wat relaxter kunt zijn.
Voor mij is castratie nu een no-go hoor, gezien haar felheid tussen de loopsheden in. Ze is veel chiller (en een pak slomer, dat is wel jammer) tijdens de loopsheid.
georges schreef: 29 mar 2021 16:06 Wat vervelend dat het niet botert met Bella. Dat is natuurlijk niet waar je op hoopt wanneer je een tweede hond in huis neemt :blauwoog:

Wel fijn dat je door haar loosheid wat rust in huis hebt gehad. Ga je op zoek naar een andere GT ?

Ik wens je heel veel succes in ieder geval ! :knuffel:
Het boterde eerst dus wel, maar na haar loopsheids niet meer. En nu na de 2e loopsheids gaat het wel weer.
En nee hoor, ik ben wel ff klaar met de GT's nu, heb er 2 gezien. Ik merk dat ik met mijn eigen geklooi eigenlijk verder kom. Behalve op het gebied met mensen dan.
Dankjewel.
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door georges »

Persistence schreef: 29 mar 2021 16:35
georges schreef: 29 mar 2021 16:06 Wat vervelend dat het niet botert met Bella. Dat is natuurlijk niet waar je op hoopt wanneer je een tweede hond in huis neemt :blauwoog:

Wel fijn dat je door haar loosheid wat rust in huis hebt gehad. Ga je op zoek naar een andere GT ?

Ik wens je heel veel succes in ieder geval ! :knuffel:
Het boterde eerst dus wel, maar na haar loopsheids niet meer. En nu na de 2e loopsheids gaat het wel weer.
En nee hoor, ik ben wel ff klaar met de GT's nu, heb er 2 gezien. Ik merk dat ik met mijn eigen geklooi eigenlijk verder kom. Behalve op het gebied met mensen dan.
Dankjewel.
Als je merkt dat er vooruitgang in zit is dat het belangrijkste hè. Bella boft maar met een baas die het niet snel opgeeft !
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door crutz »

Persistence schreef: En nee hoor, ik ben wel ff klaar met de GT's nu, heb er 2 gezien. Ik merk dat ik met mijn eigen geklooi eigenlijk verder kom. Behalve op het gebied met mensen dan.
Dankjewel.
Als die laatste is wie ik denk dat het is, is dat ook geen GT, maar is ze (recent) met de opleiding tot GT begonnen.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Persistence »

crutz schreef: 29 mar 2021 18:33
Persistence schreef: En nee hoor, ik ben wel ff klaar met de GT's nu, heb er 2 gezien. Ik merk dat ik met mijn eigen geklooi eigenlijk verder kom. Behalve op het gebied met mensen dan.
Dankjewel.
Als die laatste is wie ik denk dat het is, is dat ook geen GT, maar is ze (recent) met de opleiding tot GT begonnen.
Zou kunnen gezien de honden. Eigenlijk weet ik niet of zij officieel een papiertje heeft. Ik ga liever naar iemand die hier wordt aanbevolen en veel praktijkervaring heeft met honden, dan iemand die een papiertje heeft en alleen kennis uit de boeken. Niks mis met gezond boerenverstand.

En ik wil niet zeggen dat haar advies slecht was, maar in ons geval werkte het averechts.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Persistence schreef: 29 mar 2021 16:35 Klopt qua verhuizen, ik loop dag in, dag uit op m'n tenen hier. Ben al een jaar op zoek naar wat anders, maar het wil steeds niet lukken als ik wat naar mijn zin vind. En dan woon ik nog wel op een bovenhoekwoning, maar tóch.
Fijn dat Jaap zo bijgedraaid is, het scheelt heel erg als je zelf ook wat relaxter kunt zijn.
Ja, dat doet heel veel met een hond die daar gevoelig voor is. Aan de andere kant zijn dat ook de honden waarmee je onder de juiste omstandigheden een fantastische band kunt opbouwen.
Jaap is in principe buitengewoon relaxed voor een intacte reu. :80: Maar niet met een psychiatrisch patiënt die dagelijks rothond door de brievenbus krijst, gevaarlijke honden en loslopende honden die midden op straat getrapt of geslagen worden om te luisteren.
Dan verzint hij zelf achter ieder bosje een pitbull met kloten want overal enge honden en mensen en mama is bezorgd.
Hij uit dat niet naar buiten toe, hij doet zijn kop omlaag, slaat de spanning op en wacht tot hij weer gepakt wordt. Geen contact mee te krijgen en alleen maar keihard lopen. Echt heel zielig.
Spanningsmomentjes blijf je houden natuurlijk, maar zodra hij nu verder loopt is hij het ook kwijt en in zijn contacten is hij veel zelfverzekerder, vrijer en onbezorgder.
Een scheut in een lege emmer doet niks. Nu kijkt hij af en toe achterom naar mij van tut tut, doe maar normaal hoor, niks aan het handje :LOL:

:ok: Je doet het hartstikke goed en ik hoop dat er snel rust komt. Dan krijg je een heel ander hondje te zien.
Gebruikersavatar
Paisley
Zeer actief
Berichten: 11455
Lid geworden op: 03 mar 2013 12:38
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2
Locatie: Fryslân

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik ben al een tijdje niet op het forum geweest, maar heb gisteren met interesse je topic gelezen. Zoals je erover schrijft, komt het over alsof de situatie behoorlijk hoog is opgelopen tussen die twee. Weet je de reden dat ze agressief gedrag laat zien? Je zegt dat het de eerste maanden goed ging, maar dat het later slechter is geworden. Is het niet tijd om te accepteren dat de uitdaging om dit in goede banen te leiden een uitdaging te groot is, en dat het voor iedereen beter is als Bella een nieuw thuis krijgt die beter bij haar karakter en behoeften past?
Een herplaatsing kan er juist voor zorgen dat probleemgedrag als sneeuw voor de zon verdwijnt, omdat de trigger tot agressief en/of defensief gedrag er niet meer is. Een gelukkige hond, is een blije en tolerante hond. Hoe erg ik ook van mijn honden houd (en ze heel graag bij mij wil houden) maar als ik zie dat mijn honden in een situatie leven die voor spanning en gedoe zorgt, dan wordt het tijd om stappen te zetten.
Ik zie herplaatsen niet als falen, al helemaal niet als je het met zorg doet en de nieuwe eigenaar de kans geeft om haar terug te brengen als ze er niet dolgelukkig mee zijn. Honden zijn ook opportunistische schooiers :lol1: Als hun situatie verbetert dan vieren ze na een paar dagen wennen het leven als vanouds. Ik heb zelf twee herplaatsers gehad tot nu toe, en beide hebben nauwelijks moeite gehad met de verhuizing. Ik heb mijn pupkopers ook op het hart gedrukt om niet te blijven hangen aan trots of koppigheid - als ze er niet zo stapelgek mee zijn als ik met mijn honden ben en spijt krijgen van hun beslissing, dan mag de pup gewoon terug. Zonder verwijten, lastige vragen of veroordeling en met het volledige aankoopbedrag retour. Zorgvuldig herplaatsen is dan voor iedereen beter.

Het is een genot om honden te hebben die heel dik met elkaar zijn. Het zijn roedeldieren met een belevingswereld van zichzelf, en een goed maatje voegt iets toe waar je als mens niet altijd aan kan beantwoorden. Maar als de karakters niet matchen en er over de lange lijn gedoe is tussen die twee, dan denk ik dat ze beter af zijn zonder elkaar. Sommige mensen doen alsof gesnauw of ruzie hoort bij teven (t scheldwoord bitch komt ergens vandaan) maar dat is mijn ervaring helemaal niet. In een harmonieuze roedel is er niet tot nauwelijks ruzie (ik kan me niet herinneren dat mijn honden ooit ruzie hebben gehad), omdat ze helemaal niet van ruzie houden en er geen reden toe hebben als t goed zit onderling.
Natuurlijk zou ik er tegenop zien om de stap tot herplaatsen te zetten, maar als je ziet dat ze het goed heeft bij een nieuwe eigenaar en je ziet Vic opknappen, dan kan het niet anders dan dat je dat opluchting en rust geeft. Dan kun je het later misschien proberen met een hond die kwa karakter beter bij Vic past. Die negativiteit bereikt jou ook, dat lijkt me op zn minst een aanslag op je humeur, maar zeker ook op die van Vic en Bella zelf.
Misschien kan de fokker of vorige eigenaar er een rol in spelen? Misschien kun je haar twee weken uit logeren sturen, om te kijken hoe dat bevalt en wat dat met honden doet, zodat je beter een afweging kan maken wat je met de situatie aan wilt. En om zelf emotioneel tot rust te komen en beter overzicht krijgt in wat voor beslissing het beste is voor jou en je hondjes
Afbeelding
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Persistence »

Bedankt voor je bericht, maar ik denk dat je je mening wat te snel klaar hebt. Natuurlijk heeft herplaatsen vaak zat door mijn hoofd gespookt. Maar het gaat nu juist best goed onderling vergeleken met in december, toen ik dit topic postte. Vic is toen een aantal weken flink ziek geweest (alvleesklierontsteking) wat ook niet bevorderlijk was.
Alleen haar angst voor mensen is nu best een ding aan het worden, dat staat los van de onderlinge verhoudingen.

Het zijn beide herplaatsers en nee de vorige eigenaren willen haar zeker niet terug. De fokker ook niet.
Aangezien het coronatijd is staan de mensen vast voor een schattig-uitziend klein hondje in de rij. Maar ze gaat niet weg.
Gebruikersavatar
Paisley
Zeer actief
Berichten: 11455
Lid geworden op: 03 mar 2013 12:38
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2
Locatie: Fryslân

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door Paisley »

Fijn dat ze weer goed met elkaar overweg kunnen. Als het de goede kant op gaat, komen jullie er vast uit met elkaar :)
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Gedragstherapeut Noord of Zuid Holland (enige spoed)

Ongelezen bericht door blondie »

Hoe gaat het nu tussen de honden onderling?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”