Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eetgedrag en rangorde bij jonge honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
fes/lou
Zeer actief
Berichten: 9311
Lid geworden op: 23 apr 2002 00:27
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Eetgedrag en rangorde bij jonge honden

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik zou ze gewoon apart gaan voeren. Het speen proces is wat anders als er een pup blijft, zeker met een Mira.. Mijn Jacks zijn al sneller met " blijf uit m'n etens bak"
Echo moet gewoon ff leren wat haar eigen bak is, ik zo gepiept denk ik.
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Eetgedrag en rangorde bij jonge honden

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Ik denk dat er wel rangorde qua eten gaat meespelen, dat dit nu een beetje gaat komen omdat ze zelf aan het bepalen zijn, lijkt me wel normaal. Ook beleefdheid enzo.
Ik heb er nu een pup van 4,5 maand bij en bij alle drie 0 voernijd. Ze krijgen tegelijk en naast elkaar eten maar van een eigen bord en moeten even wachten tot de ander klaar is. Even een paar keer oefenen met pup en het gaat super.
Pup krijgt eerst omdat ie het meest honger heeft en moeite met wachten maar daar maken de anderen geen punt van omdat ik er zelf geen rangorde ding van maak.
Ik doe ook 1 x per dag brokjes strooien om het leren delen erin te houden.
Maar ik vind het vooral zelf prettiger dat ik zeker weet dat iedereen z’n portie op heeft.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Eetgedrag en rangorde bij jonge honden

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Denk je niet dat zij zelf ook meer ontspannen zouden zijn als je ze elk hun eigen bak zou geven? Niet dat ze nu echt gespannen zijn, maar er speelt wel wat. En is dat nodig? Of nuttig?
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Eetgedrag en rangorde bij jonge honden

Ongelezen bericht door Floortje »

Cleva schreef: 26 nov 2020 00:44
Ik kan ze op zich best gewoon radicaal apart gaan voeren en dat lukt dan ook wel maar ben ik de boel dan aan het normaliseren of juist extra ingewikkeld aan het maken?
Ik denk dat je de boel dan aan het normaliseren bent. En dat maakt het leven makkelijker. Dus ja, doen.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Eetgedrag en rangorde bij jonge honden

Ongelezen bericht door Persistence »

Het is toch ook gewoon makkelijk om elk een eigen bak te hebben, om te zien hoeveel ze beide eten maar ook als ze een keer medicijnen, supplementen oid in het voer moeten hebben?
Dennenappel schreef: 26 nov 2020 07:28 Ik heb er nu een pup van 4,5 maand bij ...
Totaal offtopic, maar vertel? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Lunatic
Zeer actief
Berichten: 8931
Lid geworden op: 17 jan 2011 18:53
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Eetgedrag en rangorde bij jonge honden

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik zou ze ook ieder een eigen bak geven, een stukje uit elkaar. Dan weten ze meteen dit is van mij en kan/mag ik opeten.
Dan maar normaal, zo erg is dat nou ook weer niet :LOL:
gonnie
Zeer actief
Berichten: 23574
Lid geworden op: 11 jan 2011 10:51
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Eetgedrag en rangorde bij jonge honden

Ongelezen bericht door gonnie »

Bij mij hebben de pups nooit uit de bakken van de andere honden gegeten. Ook niet ui de bak van hun moeder.
Dat lieten ze wel uit hun kop.
Maar ik heb dan ook een wat pittiger ras.

Al moet ik zeggen dat de twee die ik nu heb niet moeilijk doen, ze eten haast nooit uit elkaars bak maar wel vlak naast elkaar.
Gerard laat altijd zijn bord schoonlikken en dat doen ze ook gezamenlijk.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Eetgedrag en rangorde bij jonge honden

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Allemaal naast elkaar maar wel eigen bak, als ze zijn uitgegeten mogen ze pas elkaars bak uitlikken, dat hebben ze in 1-3 keer voeren door :wink:
Niet dat ze niet samen zouden kúnnen eten, maar ze krijgen allemaal een eigen hoeveelheid en zo weet je wel wie wat op heeft.

En daarbij gaat dat laatste ongeveer zo: Quira (oudste, moeder en baas) loopt weg bij eten, Bayleigh (dochter) likt nog eens en loopt ook weg, Catootje (dochter, 6 mnd) eet leeg en likt de andere bakken uit en Donner likt zijn eigen bak tot alle dames weg zijn en loopt dan alles na op restjes (die er nooit zijn maar goed, stel je voor hè)

Als 1 hond eten laat staan gaat het gewoon na 15 minuten weg. Er wordt dan ook eigenlijk nooit door een ander gejat want ze weten 'niet mijn bak'
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Eetgedrag en rangorde bij jonge honden

Ongelezen bericht door Lothian »

Moeder en kind weet ik niet, maar ik zou ze hier zonder gevechten uit één trog kunnen laten eten. Dat zou wel veel nerveuze blikken en geschrok opleveren, en ik denk dat Taro na iedere hap onzeker kreunend op een meter afstand gaat zitten kauwen dus dat doen we maar niet. Ieder een eigen bordje met een meter ertussen dus.

Ze weten ook prima dat je pas bij het bordje van een ander mag komen wanneer dat leeg en verlaten is. Werkt echt fijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Eetgedrag en rangorde bij jonge honden

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik weet niet wat de reden is dat je het eten zo aanbiedt?

Mijn honden eten elk uit een eigen bak, wel in elkaars buurt.
Maar het is duidelijk welke bak van wie is.
Ook gemakkelijker als de honden elk een eigen (ander) supplement toegevoegd krijgen in de bak.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
80564M

Re: Eetgedrag en rangorde bij jonge honden

Ongelezen bericht door 80564M »

Moeder en dochter samen uit 1 bak eten... waarom?
Jij vind het toch ook niet grappig als je partner van jouw bord mee eet?
80564M

Re: Eetgedrag en rangorde bij jonge honden

Ongelezen bericht door 80564M »

Cleva schreef: 26 nov 2020 22:11 Ik zou daar niet mee zitten en ze zijn ook geen partners. Tot redelijk kort geleden kwam echo's eten letterlijk uit Mira dus dat daar wat grensvervaging kan ontstaan snap je best wel.
Of niet, maar dat ligt dan aan jou.
Prima, jouw feestje. Ik mag nu nog steeds mijn moeders bord leeg eten, "je moet goed eten!" En ze staat met al haar liefde haar bord eten aan me af.
Ik snap dan weer niet waarom je bedacht dat dit een gezellig plan was. Deed je dat ook met Hein en pup Mira?
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Eetgedrag en rangorde bij jonge honden

Ongelezen bericht door Gimmick »

niet onnodig moeilijk gaan lopen doen.
Lekker beiden een bak en een metertje uit elkaar. Nog steeds gezellig samen eten maar niet meer uit elkaars bak.

Hier hoef ik het niet in mijn hoofd te halen om ze gezamelijk te voeren.
Taxi eet in de keuken, Gentle in de eetkamer en Veyron in de gang met de deur dicht.
Veyron heeft besloten dat NIEMAND aan zijn voer mag komen van de honden. Dus die gaat lopen claimen, draaien, grommen en rimpelneuzen. Daar heb ik geen ding van gemaakt, behalve hem achter een deur te zetten met etenstijd. Als alle bakken leeg zijn gaan ze op een stapeltje en dan mag iedereen weer bij elkaar...

normaliseren maakt het leven makkelijker ook als je het graag moeilijk maakt
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Eetgedrag en rangorde bij jonge honden

Ongelezen bericht door laeken »

Bas en Guus krijgen elk hun eigen bakje 30 cm naast elkaar. Bas mag niet zoveel want die groeit snel dicht. Ze eten nooit uit elkaars bak en Guus likt die van Bas uit zodra ze klaar is. Als er een eet houdt de andere netjes afstand. Grommen oid doen ze nooit naar elkaar met eten. Gaat vanzelf heel respectvol en kalm. Zijn whippets niet sowieso lange tanden eters soms? Weet je nog Cleo....die nam dan een brokje mee en ging daarmee op de bank liggen en liet dat soms voor ze het inslikte een kwartier door haar voortanden rollen en knarsen....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jackira
Zeer actief
Berichten: 5860
Lid geworden op: 11 feb 2009 00:58
Aantal honden: 3

Re: Eetgedrag en rangorde bij jonge honden

Ongelezen bericht door Jackira »

Laila (moeder van 5 jarige Shira en Nola) laat nog steeds haar eten staan wanneer Shira aangeeft dat ze dat eten wil. Als we niet opletten pikt Shira ook de koekjes van haar moeder. Die laat Laila zonder verzet zo uit haar mond vallen als Shira dichtbij komt. Laila snauwt haar dochter Nola wel weg.

Shira is altijd het lievelingetje geweest van Laila, ze mocht alles, terwijl Nola veel meer door haar gecorrigeerd werd. Je ziet dat nu ook terug in de karakters van Nola en Shira. Nola is een volwassen hond die "tegenslag" kan incasseren en Shira is een lieve maar verwende kleuter :wink:

Shira pikt echt alles af van de andere honden als ze de kans krijgt. Zij is de enige hond ooit die hier apart gevoerd wordt :-) . De rest staat altijd ongeveer een meter van elkaar af en ze laten elkaars eten met rust.
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Eetgedrag en rangorde bij jonge honden

Ongelezen bericht door Tineke »

Hier eten altijd alle honden gescheiden, bij ieder roedel heb ik dat gedaan.
Moet zeggen dat het hier alle drie vlotte eters zijn , de bakken zijn zo leeg.
Wel krijgen ze een beloning gezamenlijk tijdens de wandeling en een snackje .
Dan zoekt ieder altijd een eigen plekje op om dat daar te gaan liggen verorberen.
Dan kruipen ze nooit bij elkaar terwijl ze verder wel vaak samen slapen of bij elkaar liggen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Eetgedrag en rangorde bij jonge honden

Ongelezen bericht door HillieS »

Jamie en Yara krijgen bijna vanaf het begin dat Yara bij ons was hun eten een paar meter uit elkaar. Yara durft gerust Jamie z'n bak leeg te eten namelijk.
Nu hebben ze zelfs allebei een andere kleur bak. Maar dat is vooral omdat Jamie het een en ander aan poeders en supplementen krijgt, en Yara meestal ander voer krijgt wat Jamie dan weer niet mag, en ook andere hoeveelheden. Na het eten pakt Yara meestal Jamie z'n lege bak mee en likt daar de laatste moleculen nog uit. Andersom nooit.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”