Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Cleva schreef:Of het gisteren wel of niet goed ging doet niet echt ter zake.
Een hond leert niet van de een op de andere dag dus het heeft ook geen zin om het resultaat per dag te bekijken. Die deur is duur maar uiteindelijk niet belangrijk.
Je zit veel te veel op de centimeter te redeneren en dat snap ik best want je hebt haast en bent verknocht aan je hond maar toch zit daar de oplossing niet.
Je hond mist sociale context en vindt jou daarom te belangrijk.
Ze denkt dat heel hard schreeuwen en emotioneel doen jou terug kan toveren terwijl ze je in feite alleen maar verder wegduwt.

De realiteit is dat de hond jou niet nodig heeft om te overleven maar dat wel denkt. Dat soort pleisters moet je er gewoon aftrekken.
Doe die hond gewoon een aantal weken in pension als de baby komt en dan beslis je daarna hoe en wanneer ze terug komt. Laat haar terugkomen als je echt blij bent dat ze er weer is en ook meteen in die vreugde kennis maken met je kindje.
Een hond is een huisdier, geen gezinslid en de geboorte van een echt kind maakt dat pijnlijk duidelijk. Geef je hond dan ook die rol en maak er een gevierd huisdier van in plaats van een gezinslid dat altijd als laatste bediend wordt.

Je moet echt afstappen van het idee dat jij iets aan de verlatingsangst van je hond kunt doen. De oplossing is juist dat jij méér afstand neemt.
Als je tamme parkiet je steeds in je smoel bijt dan los je dat niet op met kusjes geven als je begrijpt wat ik bedoel.
Jij bent de baas. Dat betekent dat jij de regie voert. Als je samen in een clusterfuck belandt ben jij degene die kan beslissen om daar uit te stappen. Je hond kan dat niet doen.

De realiteit is dat je met belangrijkere dingen bezig bent dan je hond. Geef daar nou eens reële handen en voeten aan.
Zo ingrijpend is het allemaal helemaal niet.
Het is een hondje dat gaat logeren omdat het baasje een baby krijgt. Dat moet gewoon kunnen, zo niet dan toch.
Ik begrijp je gedachtegang, en kan me er tot een bepaalde hoogte ook wel in vinden. Echter scheelt het per hond, en Mara is net een hond waarbij een dergelijke aanpak niet zou werken.

Die deur interesseert me niet. Die is toch lelijk en zou ooit vervangen moeten worden. Nu wat eerder dan gepland maar goed. het boeit me dat de hond zo'n paniek heeft gehad dat ze geprobeerd heeft door de deur heen te graven. Zeker ben ik verknocht aan Mara, maar haast hebben we zeker niet, laat dat even duidelijk zijn. Natuurlijk was het fijn geweest als het allemaal zo zou gaan zoals het ons uitkomt, dat geef ik toe. Maar dat zou iedereen wel willen denk ik. Het gaat anders dan we van tevoren hadden bedacht, dus daar hebben we maar mee te dealen. We verwachten echt niet dat dit in 2 weken is opgelost. We houden er rekening mee dat hoe het nu gaat, dat dat de komende maanden wel zo gaat zijn. Het is jammer dat we niet kunnen zeggen 'vanavond gaan we even lekker samen uit eten, of naar vrienden'. Of dat we het paasontbijt bij mijn ouders moeten overslaan. Maar zo is het nu eenmaal en we gaan echt de boel niet overhaasten, dat gaat niet werken. Het is uiteindelijk natuurlijk wel de bedoeling dat ik weer meer ga werken, als het goed is vanaf september, en dan moet ze 2 dagen alleen kunnen zijn. Dat is in ieder geval het doel, mijn voorwaarde daarbij is dat ze dan ook de tuin in kan. Dat kan ze nu nog niet wanneer ze alleen is, teveel prikkels. Redden we dat niet in september, gaan we dan wel dagopvang zoeken ofzo. Daar maak ik me nu echt nog niet druk om.

Ik weet dat een deel van de oplossing zit in het meer afstand tussen mij en de hond creëren. Daar wordt hard aan gewerkt en dat gaat ook echt goed. Gistermiddag en gisteravond heeft ze, buiten haar aandachtsmomentjes en de wandelingen, in haar mand gelegen. Ik kon gewoon naar boven zonder dat ze me achterna liep. Dat zijn al mooie stappen vind ik, en geven mij het vertrouwen dat we goed bezig zijn en dat we haar gewoon de tijd moeten gunnen.

Haar een paar weken in een pension zetten, zou een hele grote fout zijn denk ik. Je vergeet dat het beestje heel veel heeft meegemaakt de laatste maanden, en dat ze vertrouwen moet krijgen in haar huidige situatie. Wanneer we haar een paar weken in een vreemde omgeving zetten, en haar terughalen in een situatie waar er ineens een baby is, wat meer visite etc. dan is alles wat we tot nu toe bereikt hebben voor niks geweest denk ik. Ik ga het risico iig niet nemen. Mara is een onzekere hond en daar hebben we toch wel rekening mee te houden. Daarbij heb ik het recente voorbeeld van mijn ouders, hun hond haalt flink uit naar andere honden sinds ze in een pension is geweest. Ik ga dat risico niet lopen, dat we er nieuwe problemen bij krijgen of weer terug bij af zijn.

En ja, ze zal zich uiteindelijk moeten schikken. 's Ochtends tijdens werk kan ze inmiddels prima alleen zijn. Ze vindt het duidelijk niet leuk, maar ik vind ook zoveel niet leuk en dat moet toch. Ze ligt in haar mand of op de vensterbank, ze eet, ze wandelt af en toe wat rond dus ze redt zich prima. Maar een hond die het niet leuk vindt en zich wel weet te gedragen, of een hond die complete paniek heeft en door deuren probeert heen te slopen, vind ik een groot verschil. Een hond in de laatste situatie laat je niet aan haar lot over, maar die geef je begeleiding.

Dus, ik geef je voor een deel gelijk, en dat is het deel dat mijn gedrag betreft. Ik moet wat harder zijn en afstand creëren. Maar pleisters eraf trekken werkt niet in iedere situatie, soms maak je het dan alleen erger.
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

-tycho schreef:Je hebt die enorme tuin. Je hebt een ruimte waar je de hond wilt achterlaten als je weg bent. En dan heb je een hond die het grootste deel van haar leven in een kennel met andere honden heeft geleefd.

Dat ze nu met alle stress die het leven nu met zich meebrengt even geen andere honden erbij kan hebben moet je even vergeten, dat is een opstapeling van alles.

Maar volgens mij is de makkelijkste oplossing voor iedereen, haar geven wat ze kent, neem er eenzelfde type bij.

Samen in jouw "kennel" achterblijven en als je thuis bent samen kloten in die tuin. Je zou er straks met de baby niet eens meer mee uit hoeven gaan.
meer mensen hebben dat geopperd. Maar ik zie een tweede hond niet als de magische oplossing. Wat als dat dier ook verlatingsangst ontwikkelt? Wat als het onderling niet klikt? Daarbij ben ik er momenteel niet van overtuigd dat we 2 honden kunnen handelen. Mijn ouders hebben hun handen vol aan hun 2 honden. Moeten vaak apart gaan wandelen. Zij zijn gepensioneerd en hebben de tijd, maar ik denk niet dat ik straks de tijd en energie ga hebben om 2 honden apart van elkaar de uitdaging en beweging te geven die ze nodig hebben. De grote tuin helpt, maar ik vind dat niet voldoende, een hond moet er op uit. Je moet er wanneer je een 2e hond adopteert, rekening mee houden dat er van alles mis kan gaan. In dat geval kunnen wij het gewoon niet aan. Ook financieel heb je het over nogal een plaatje als er dingen anders lopen. We hebben al bakken met geld aan Mara uitgegeven (dierenarts, gedragstherapie, healing, medicatie, Bach bloesems). Prima, hoort erbij, maar voor een 2e hond gaan we die verantwoordelijkheid nu niet nemen.

Enne, er niet meer uit hoeven? Nee joh, ik geniet juist van onze wandelingen, samen ontdekken. Ik verheug me er ook op dat ons kind mee te geven. Buitenlucht en beweging zijn gezond en wandelen met een hond is heerlijk. Jong geleerd.... :wink:
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Heavy schreef:Als ik het goed begrijp dan is Mara nog maar 2 a 3 maanden bij jullie en ga jij over een maand of 4 bevallen . Ik denk dat het dan niet eerlijk is om te verwachten dat ze daar geen moeite mee gaat hebben. Als ik lees hoe sterk haar angst/ paniek / stress is .

Toen Jip helemaal gewend was aan mijn werkritme is het na een paar jaar helemaal fout gegaan. Mijn dochter ging op reis en we gingen haar om 05.00 in de ochtend wegbrengen. Omdat we maar een uurtje weg zouden zijn had ik bedacht om Jip uit te laten en eten te geven als ik terug kwam .

We zijn dus met z'n allen in het donker in de vroege ochtend in de auto gestapt . Zonder verder over na te denken gewoon tegen Jip gezegd : we zijn er zo weer . Nou toen we terug kwamen na een uur was hij in totale paniek en had flinke diarree .

Had ik het geweten dan had ik hem natuurlijk wel meegenomen maar ik had dit nooit verwacht . Na die tijd is het alleen maar erger geworden en moest ik weer helemaal opnieuw beginnen.Jip is een hele gevoelige hond die ook nog heel goed aanvoelde op dat moment dat ik erg veel spanning had en dochter en vriend ook . Dat zal bij een bevalling ook zo zijn.

Ik zou toch eens kijken naar die suplementen en daar alvast mee beginnen :wink:
Ik verwacht ook niet dat ze er totaal geen moeite mee gaat hebben hoor. Het was vast ook erg naïef om, nog voordat Mara hier kwam, te denken dat ze begin juni vast wel bij mijn ouders of ergens anders kon logeren. Ik dacht dat een maand of 5 een behoorlijk tijd was om te wennen, ik had deze situatie niet verwacht. Maar goed, we doen er nu alles aan om het zo soepel mogelijk te laten verlopen. Kijk, als die bevalling straks begint, dan wil ik me niet druk maken om wat er thuis gebeurd. Dan heb ik echt andere dingen aan mijn hoofd. Dus ik werk nu aan de voorbereiding, zodat ik weet dat ze straks in goede handen is. Ik ben ervan overtuigd dat ze van streek raakt omdat ik er een paar dagen niet ben, maar dat overleeft ze wel. De uiteindelijke oplossing is nog niet helemaal rond, maar ze gaat hoe dan ook goed verzorgd worden en voldoende aandacht krijgen.

Wat heftig, van Jip. Wij hadden het er toevallig gister nog over: ook wanneer we straks wel op andere momenten weg kunnen, dit zal zeker het eerste jaar voorbereiding kosten. Ineens opstaan en weggaan zal niet goed gaan vrees ik. Maar misschien zijn we nog wel te optimistisch en zal dat altijd zo blijven. Jammer, maar so be it.

Ze krijgt Telizen, al een paar weken, en dat gaf meteen al resultaat bij het 's ochtends alleen zijn. Daar gaan we voorlopig ook zeker niet me stoppen.
Gebruikersavatar
Lucia
Zeer actief
Berichten: 2871
Lid geworden op: 18 sep 2006 15:15
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door Lucia »

Peer heeft/had behoorlijk last van verlatingsangst. Eigenlijk alleen bij mij.

Ik heb hem eerst gewend aan een oppas. Ze gaan hier als ik werk naar mijn ouders. Daar was destijds altijd iemand thuis, hier was hij na een aantal weken gewoon ontspannen en zelfs alleen zijn ging daar goed. Ze kunnen dan wel alleen in de keuken.

Volgende punt was thuis. Ik ben gaan filmen en zag dat hij continue bleef lopen, springen op tafel en tegen deuren, hijgen.
Toen heb ik een grote puppyren van 120 bij 70 gehaald, bovenkant dichtgemaakt en daarmee verder oefenen. Bench was niet leuk, en in de ren had hij ruimte.
Hij raakte gestrest als ik me ging klaarmaken en ging dan al bij de deur zitten drentelen.
Wat hielp was om hem in de bench te doen met bijv. Kong, en me dan klaar te maken en dan liep ik er heen met een 'tot zo' en een koekje of kluifje waar hij meer dan 5 min werk mee had.
Deze routine wel per paar minuten opgebouwd en dit gaat nu nog zo, hij is vrij snel zenuwachtig als ik wegga, zelfs als mijn man thuis is, maar dit werkt voor hem.

Voor mijn gemoedsrust dat het nog altijd goed gaat staat de camera altijd aan. Ik kijk dan tussendoor via de app.
Gebruikersavatar
mijke
Zeer actief
Berichten: 16537
Lid geworden op: 05 jan 2012 22:04
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1
Locatie: Groningen

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door mijke »

Als ik het zo hoor ben je eigenlijk al best wel goed bezig. Dat ze uberhaupt overdag al een paar uur alleen kan zijn volgens een bepaald ritme is al veelbelovend. Daar zou ik gewoon mee doorgaan op dezelfde voet als dat je al doet.

Los daarvan kun je nog een andere insteek kiezen. Dat een hond alleen durft te zijn zonder jou heeft ook heel veel te maken met zelfvertrouwen. Dat kun je ook los van het alleen-zijn opbouwen. Door bijvoorbeeld truucjes te doen en puzzels die ze goed kan. In Oor haar geval heb ik bijvoorbeeld ook heel veel geoefend op het commando 'blijf' en daarbij uit zicht gaan. We woonden toen vlakbij een stadsstrandje waar gekke hokjes op stonden. Ik zei dan blijf en liep een rondje om zo'n huisje, waarbij ik dus eventjes uit zicht was. En dat bouwde ik langzaam op. Ik hield het leuk en zorgde dat het nooit stressvol werd en dat ik nooit te lang achter het huisje bleef. Soms riep ik haar bij me, dan weer stuurde ik haar juist achter het huisje en zocht haar zelf op, soms moest ze biljven zitten terwijl ik zelf het rondje liep etc. Alles spelenderwijs en veel belonen en joepie. Dan leert je hond op een leuke manier op zichzelf te vertrouwen. Ook in het dagelijks leven, als ze bijvoorbeeld schrok voor een beeld (in haar puppenangstperiode) dan knuffelde ik het beeld en nodigde haar uit te komen kijken en beloonde dat uitbundig, waardoor ze leerde haar angsten te overwinnen. Al dat soort dingen dragen er indirect volgens mij aan bij dat een hond op termijn alleen durft te blijven. Voor jouw hond zullen het vast weer andere dingen zijn dan voor mijn hond, maar je komt vanzelf dingen tegen waarbij je haar kunt helpen op zichzelf te vertrouwen. En dan is het verder volgens mij gewoon een kwestie van tijd. En je hebt nog 4 maanden joh! Dat is best wel lang, zeker gezien ze in een maand tijd al een paar uur alleen heeft leren blijven.
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door Emma »

Nanna schreef:
Emma schreef:
Een ander draait er misschien zijn arm niet voor om.
:LOL: :LOL: :LOL:
Ik had steeds in mijn hoofd, daar draai ik mijn poot niet voor om.
Zo zeggen we dat hier. I.p.v hand.
En toen wilde ik het even netjes zeggen, dus had poot verwisseld voor arm :engel:
Kan toch ook wel.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door Alfilillo »

En iemand betaald een paar dagen naar je huis laten komen? Het ligt er natuurlijk aan hoe je in de slappe was zit, of dat uberhaupt kan, maar het geeft waarschijnlijk wel rust. Iemand die verstand heeft van honden en alleen weg gaat gedurende die uurtjes in de ochtend. Aangezien de bevalling waarschijnlijk ingeleid wordt, weet je ook wanneer deze ongeveer gaat plaatsvinden, dus dan is zoiets wel te regelen denk ik.

Een paar keer is al een tweede hond genoemd. Ik kan me voorstellen dat dat nu zeker niet het goede moment is, maar op de lange termijn misschien wel iets om over na te denken. Ik ken galgo's niet zo goed, podenco's wel, en die laatste zijn echte roedeldieren. Hoe zit dat met galgo's? Een leuke, rustige, stabiele hond erbij, die al heeft bewezen goed alleen te kunnen zijn, ik denk dat dat zomaar een hele hoop zou kunnen schelen. En je hebt de ruimte! Nu heb je veel geld uitgegeven aan het probleem van verlatingsangst bij Mara. Wellicht is een tweede hond erbij stukken goedkoper.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Lucia schreef:Peer heeft/had behoorlijk last van verlatingsangst. Eigenlijk alleen bij mij.

Ik heb hem eerst gewend aan een oppas. Ze gaan hier als ik werk naar mijn ouders. Daar was destijds altijd iemand thuis, hier was hij na een aantal weken gewoon ontspannen en zelfs alleen zijn ging daar goed. Ze kunnen dan wel alleen in de keuken.

Volgende punt was thuis. Ik ben gaan filmen en zag dat hij continue bleef lopen, springen op tafel en tegen deuren, hijgen.
Toen heb ik een grote puppyren van 120 bij 70 gehaald, bovenkant dichtgemaakt en daarmee verder oefenen. Bench was niet leuk, en in de ren had hij ruimte.
Hij raakte gestrest als ik me ging klaarmaken en ging dan al bij de deur zitten drentelen.
Wat hielp was om hem in de bench te doen met bijv. Kong, en me dan klaar te maken en dan liep ik er heen met een 'tot zo' en een koekje of kluifje waar hij meer dan 5 min werk mee had.
Deze routine wel per paar minuten opgebouwd en dit gaat nu nog zo, hij is vrij snel zenuwachtig als ik wegga, zelfs als mijn man thuis is, maar dit werkt voor hem.

Voor mijn gemoedsrust dat het nog altijd goed gaat staat de camera altijd aan. Ik kijk dan tussendoor via de app.
Begrijp ik het goed dat je hem ook in de bench doet wanneer je man thuis is? Vanmiddag was ik weg en Mara was erg onrustig (ze heeft weer laten zien dat ze door het kattenluikje past). Het duurde even voor mijn man rustig kon gaan klussen. Hij heeft overigens haar 'ik kruip door het kattenluik' actie en de keren dat ze nogal lomp via de bank op de vensterbank sprong wel gecorrigeerd. Ze heeft dit alleen wanneer ik weg ga, niet wanneer mijn man weg gaat. Dus we zitten er een beetje mee hoe we dat kunnen trainen. Dat ik de training waar ik nu mee bezig ben doorzet en haar dus ook in de aanbouw zet wanneer ik weg ga, en mijn man haar er weer uithaalt wanneer ze kalm is bv? 's Ochtends gaat het overigens wel goed, ik ben altijd als eerste weg en de eerste tijd was ze super onrustig dan en at niet. Inmiddels ligt ze in haar mand, vreet ze zich rond als ze de kans krijgt en kijkt ze nog net even op wanneer mijn man weggaat. Weer dat ritme dat wel goed gaat...
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Heavy schreef:Als ik ga werken dan geef ik tegenwoordig een pensstaafje aan Jip . Hij is daar helemaal gek op en zo probeer ik hem met een blij gevoel te verlaten . Dat heb ik dus afgelopen week gedaan . Op zaterdag gaan we om boodschappen en zijn dan ongeveer een uurtje weg .

Dat gaat al jaren zo en Jip gaat zelf al in de mand liggen als we de boodschappentassen pakken . Hij is altijd wel heel erg blij als we thuiskomen . Als ik van mijn werk thuiskom is hij gewoon rustig en niet overdreven blij .

Ik heb hem dus net een pensstaafje gegeven voordat we vertrokken om boodschappen en dat lag er nog toen we terugkwamen. Blijkbaar vind hij dat boodschappen doen dus toch moeilijker dan ik dacht . Hij heeft het wel meteen opgegeten toen we thuis kwamen .

Ik denk dat het komt door mijn vriend die altijd moet lachen als Jip zo overdreven blij is als we thuiskomen :hmmm: die moet hem nu dus verplicht negeren van me voortaan
Pensstaafjes, die tip heb ik al eerder gehad. Die zijn veilig om haar alleen mee te laten? waar haal ik ze? Voorlopig mag ik haar even niks anders geven dan haar brokken helaas, maar ik houd het in mijn achterhoofd. Ze krijgt nu een hertengewei om op te knauwen.
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

mijke schreef:Als ik het zo hoor ben je eigenlijk al best wel goed bezig. Dat ze uberhaupt overdag al een paar uur alleen kan zijn volgens een bepaald ritme is al veelbelovend. Daar zou ik gewoon mee doorgaan op dezelfde voet als dat je al doet.

Los daarvan kun je nog een andere insteek kiezen. Dat een hond alleen durft te zijn zonder jou heeft ook heel veel te maken met zelfvertrouwen. Dat kun je ook los van het alleen-zijn opbouwen. Door bijvoorbeeld truucjes te doen en puzzels die ze goed kan. In Oor haar geval heb ik bijvoorbeeld ook heel veel geoefend op het commando 'blijf' en daarbij uit zicht gaan. We woonden toen vlakbij een stadsstrandje waar gekke hokjes op stonden. Ik zei dan blijf en liep een rondje om zo'n huisje, waarbij ik dus eventjes uit zicht was. En dat bouwde ik langzaam op. Ik hield het leuk en zorgde dat het nooit stressvol werd en dat ik nooit te lang achter het huisje bleef. Soms riep ik haar bij me, dan weer stuurde ik haar juist achter het huisje en zocht haar zelf op, soms moest ze biljven zitten terwijl ik zelf het rondje liep etc. Alles spelenderwijs en veel belonen en joepie. Dan leert je hond op een leuke manier op zichzelf te vertrouwen. Ook in het dagelijks leven, als ze bijvoorbeeld schrok voor een beeld (in haar puppenangstperiode) dan knuffelde ik het beeld en nodigde haar uit te komen kijken en beloonde dat uitbundig, waardoor ze leerde haar angsten te overwinnen. Al dat soort dingen dragen er indirect volgens mij aan bij dat een hond op termijn alleen durft te blijven. Voor jouw hond zullen het vast weer andere dingen zijn dan voor mijn hond, maar je komt vanzelf dingen tegen waarbij je haar kunt helpen op zichzelf te vertrouwen. En dan is het verder volgens mij gewoon een kwestie van tijd. En je hebt nog 4 maanden joh! Dat is best wel lang, zeker gezien ze in een maand tijd al een paar uur alleen heeft leren blijven.
Dat vind ik een goede tip, daar gaan we mee aan de gang. Galgo's zijn niet heel makkelijk te trainen, ze zijn aardig kats :LOL: maar we merken dat ze wel graag dingen voor ons wil doen, dus ik vermoed dat we haar wel een plezier doen met oefeningen en dat het haar zelfvertrouwen ook zeker wel van ten goede kan komen.

Ik heb overigens geen 4 maanden meer, ik ben 4 juni uitgerekend.
Gebruikersavatar
Lucia
Zeer actief
Berichten: 2871
Lid geworden op: 18 sep 2006 15:15
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door Lucia »

GalgoMara schreef:
Begrijp ik het goed dat je hem ook in de bench doet wanneer je man thuis is? Vanmiddag was ik weg en Mara was erg onrustig (ze heeft weer laten zien dat ze door het kattenluikje past). Het duurde even voor mijn man rustig kon gaan klussen. Hij heeft overigens haar 'ik kruip door het kattenluik' actie en de keren dat ze nogal lomp via de bank op de vensterbank sprong wel gecorrigeerd. Ze heeft dit alleen wanneer ik weg ga, niet wanneer mijn man weg gaat. Dus we zitten er een beetje mee hoe we dat kunnen trainen. Dat ik de training waar ik nu mee bezig ben doorzet en haar dus ook in de aanbouw zet wanneer ik weg ga, en mijn man haar er weer uithaalt wanneer ze kalm is bv? 's Ochtends gaat het overigens wel goed, ik ben altijd als eerste weg en de eerste tijd was ze super onrustig dan en at niet. Inmiddels ligt ze in haar mand, vreet ze zich rond als ze de kans krijgt en kijkt ze nog net even op wanneer mijn man weggaat. Weer dat ritme dat wel goed gaat...
In principe zijn ze niet vaak alleen bij mijn man, te weinig voor hem om er goed aan te wennen.
Maar in principe loopt hij gewoon los in de kamer, tenzij hij heel onrustig is en dan overal op gaat aanslaan.
De ren biedt hem echt rust en voor mijn man, en denk ook voor de jouwe, is het ook vervelend.
Een vaste routine en duidelijkheid was de clou, maar lang zoeken naar wat werkt.
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Alfilillo schreef:En iemand betaald een paar dagen naar je huis laten komen? Het ligt er natuurlijk aan hoe je in de slappe was zit, of dat uberhaupt kan, maar het geeft waarschijnlijk wel rust. Iemand die verstand heeft van honden en alleen weg gaat gedurende die uurtjes in de ochtend. Aangezien de bevalling waarschijnlijk ingeleid wordt, weet je ook wanneer deze ongeveer gaat plaatsvinden, dus dan is zoiets wel te regelen denk ik.

Een paar keer is al een tweede hond genoemd. Ik kan me voorstellen dat dat nu zeker niet het goede moment is, maar op de lange termijn misschien wel iets om over na te denken. Ik ken galgo's niet zo goed, podenco's wel, en die laatste zijn echte roedeldieren. Hoe zit dat met galgo's? Een leuke, rustige, stabiele hond erbij, die al heeft bewezen goed alleen te kunnen zijn, ik denk dat dat zomaar een hele hoop zou kunnen schelen. En je hebt de ruimte! Nu heb je veel geld uitgegeven aan het probleem van verlatingsangst bij Mara. Wellicht is een tweede hond erbij stukken goedkoper.
Dat zou zeker een optie zijn, een pension kost tenslotte ook geld. Ik heb daar al naar gezocht, maar de professionele oppas aan huis moet je vaak voor minimaal 1 week boeken (ik wil natuurlijk niet zelf een hotel in moeten omdat de oppas hier dan nog zit :LOL: ) en qua planning is het toch best lastig. Ik moet nog even wachten op het precieze behandelplan, ik hoop daar snel duidelijkheid in te krijgen, maar er zal waarschijnlijk niet van tevoren een datum geprikt worden, ze gaan kijken hoe het gaat en of het zelf op gang komt. Daarbij kan het natuurlijk ook juist vroeg beginnen. Een oppas aan huis moet dus wel redelijk op afroep kunnen, en ik heb nog niemand gevonden die dat wil/kan doen. Ik betaal zo iemand met alle liefde hoor!

Op de lange termijn is een tweede hond zeker een optie. Stiekem heb ik ook al wat rondgekeken hoor, als dat de oplossing zou zijn..... Maar me er ook op ingelezen, en een hond die ergens heel stabiel is en alleen kan zijn, kan na herplaatsing heel ander gedrag vertonen. Die kans is natuurlijk groter als er al een hond met verlatingsangst is. Dus als we die stap zetten, moeten we ook de tijd hebben om daarmee om te gaan. Plus het aankunnen als dus blijkt dat er bv apart gewandeld moet worden. Ik durf dat nu niet aan.
Overigens is het ook niet zo makkelijk om een stabiele herplaatser te vinden, die goed met andere honden kan, die met katten en kleine kinderen kan en die alleen kan zijn (ja, ik houd het mss toch wat beter in de gaten dan de bedoeling is :oops: ). Maar nogmaals, voorlopig is dat niet aan de orde.
Gebruikersavatar
mijke
Zeer actief
Berichten: 16537
Lid geworden op: 05 jan 2012 22:04
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1
Locatie: Groningen

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door mijke »

Die tip van een tweede hond er bij lees ik hier vaker maar ik vind dat ie vaak wat al te makkelijk gegeven wordt. Je moet een tweede hond nemen omdat je graag twee honden wilt, een hond nemen puur voor de verlatingsangst van de eerste vind ik eigenlijk tamelijk bizar zelfs. Gelukkig heb je zelf al gelezen dat er daarbij minstens net zo veel fout kan gaan! Ik ben trouwens 6 dagen na jou uitgerekend ;) Mijn hond is inmiddels volwassen, stabiel en verlatingsangstloos, maar ik zou er echt niet aan moeten denken nu of straks met een baby een hond er bij te moeten nemen! Zelfs niet als het een stabiele herplaatser is. Eerst maar eens kijken hoe het überhaupt met de baby gaat, en met de combinatie hond-baby. Want ook dan kan je hond weer ander gedrag gaan tonen. Daarna kun te altijd weer zien.
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door Zamunda »

GalgoMara schreef:
-tycho schreef:Je hebt die enorme tuin. Je hebt een ruimte waar je de hond wilt achterlaten als je weg bent. En dan heb je een hond die het grootste deel van haar leven in een kennel met andere honden heeft geleefd.

Dat ze nu met alle stress die het leven nu met zich meebrengt even geen andere honden erbij kan hebben moet je even vergeten, dat is een opstapeling van alles.

Maar volgens mij is de makkelijkste oplossing voor iedereen, haar geven wat ze kent, neem er eenzelfde type bij.

Samen in jouw "kennel" achterblijven en als je thuis bent samen kloten in die tuin. Je zou er straks met de baby niet eens meer mee uit hoeven gaan.
meer mensen hebben dat geopperd.
Kan zijn dat ik het verkeerd onthouden heb hoor, maar volgens mij is tycho tot nog toe de enige die dat op die manier geopperd heeft hier. Ikzelf heb in elk geval genoemd dat ze misschien beter op haar plek is bij een andere hond, en daarmee bedoel ik dus absoluut niet dat je er een tweede hond bij zou moeten nemen (dat lijkt me, zoals je zelf ook al aangeeft, heel onverstandig in deze situatie). Ik bedoel dan eerder dat ze misschien beter naar een ander gezin zou kunnen, één waar al (minstens) een stabiele hond is.
Nou begrijp ik ook wel dat je je snel aan een hond hecht en er zullen altijd wel dingen beter kunnen zonder dat dat meteen betekent dat je dan maar moet herplaatsen - zo heb ik weleens gedacht dat onze duitse herder misschien beter af was als enige hond, maar die heb ik ook niet proberen te herplaatsen, ik heb geprobeerd het voor hem zo goed mogelijk te regelen binnen de mogelijkheden die we hier hadden - . Desondanks wilde ik het wel ter overweging meegeven, uiteraard aan jou/jullie om er een keuze in te maken. Op dit moment is jullie keuze heel duidelijk dat jullie er hard aan werken om Mara te houden, te trainen en de situatie te verbeteren en ik hoop van harte dat het jullie gaat lukken :ok: .
Gebruikersavatar
mijke
Zeer actief
Berichten: 16537
Lid geworden op: 05 jan 2012 22:04
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1
Locatie: Groningen

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door mijke »

Cleva schreef:
mijke schreef:Die tip van een tweede hond er bij lees ik hier vaker maar ik vind dat ie vaak wat al te makkelijk gegeven wordt. Je moet een tweede hond nemen omdat je graag twee honden wilt, een hond nemen puur voor de verlatingsangst van de eerste vind ik eigenlijk tamelijk bizar zelfs.
Ik niet. Honden zijn sociale dieren die soortgenoten nodig hebben om goed te functioneren.
Er zijn uitzonderingen maar dat zijn het dan ook...uitzonderingen.
Verreweg de meeste honden functioneren beter in sociale samenhang en dat heeft van alles te maken met stress bij afwezigheid van de menselijke roedelgenoten.

Of je er een hond bij neemt bepaal je natuurlijk helemaal zelf maar het is absoluut een goede oplossing voor verlatingsangst.
Moet je er natuurlijk wel een hond bij nemen die niet mee gaat lopen huilen want dan ben je nog verder van huis.
Honden die als enige hond goed functioneren zijn uitzonderingen? De hele reden dat honden goede huisdieren voor mensen zijn is juist dat ze zich aan mensen net zo hechten als aan honden. Dat maakt ze juist uitstekend geschikt om als enig huisdier te functioneren. In tegenstelling tot bijvoorbeeld cavia's.

Voor Oor maakte een andere hond er bij ook geen verschil.
Laatst gewijzigd door mijke op 25 mar 2018 03:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mijke
Zeer actief
Berichten: 16537
Lid geworden op: 05 jan 2012 22:04
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1
Locatie: Groningen

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door mijke »

*dubbel*
Manuma
Zeer actief
Berichten: 7569
Lid geworden op: 13 dec 2015 21:10

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door Manuma »

Wat Cleva schrijft herken ik wel maar niet voor verlatingsangst. Manu is een heel stabiele reu en toch had Uma flink verlatingsangst. Het gaat nu heel goed, sinds we verhuisd zijn kan ze los in huis. Hiervoor sloten we haar en inze andere hond op in onze slaapkamer. Daar bleek ze het rustigste, ze ging op bed liggen slapen.
Nu gaat ze, als we een paar uur wegblijven, nog steeds weleens op ons bed slapen. Ik denk voor onze geur. En ze is nogal dol op ons bed.
Manu ligt altijd beneden. Ze zoeken elkaar ook niet op als we weg zijn.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door Alfilillo »

@Cleva: het is alsof je Alfil en Lily beschrijft.

@Mijke: juist door die hechting aan de mens is het voor sommige honden moeilijk om alleen gelaten te worden. Een ander roedellid dat ook thuis blijft kán helpen.

@Manuma: ik vraag me af hoe de situatie zou zijn als Uma enige hond zou zijn. Zou het dan niet nog moeilijker zijn of maakt het niks uit. Een beetje herken ik het wel: Lily zoekt Alfil thuis lang niet altijd op. Vaak gaat ze juist alleen in een slaapkamer liggen waar ze een lekker nestje maakt van dekens. Weten dat Alfil ook thuis is, is voldoende. Want als ik hem eens alleen mee neem, vindt ze dat echt helemaal niks.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Ik schaam me diep dat ik hier niet meer heb gereageerd. Ik krijg om de een of andere reden geen melding van een nieuwe reactie meer, en die heb ik blijkbaar toch nodig.

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties! Mijke, ik zie dat ik je nog niet heb gefeliciteerd, bij deze, ontzettend leuk! Hopelijk verloopt je zwangerschap goed.

Met Mara's verlatingsangst gaat het eigenlijk best goed. Ze loopt me niet meer achterna in huis, als ik wegga terwijl mijn man thuis is kijkt ze op, loopt misschien wel even naar het raam aan de voorkant maar is zeker niet meer onrustig. Ook de ochtenden alleen thuis gaat prima. Sinds deze week ben ik thuis en gister en vandaag hebben we het normale ritme aangehouden zodat ik nog wat inkopen kon doen. Vanaf nu gaan we kijken hoe ze reageert als niet mijn man, maar ik degene ben die als laatste weg gaat.

Ik heb het gevoel dat dit wel goed komt, ze reageert echt een stuk minder op me. Dit is sinds vorige week, een stom ongelukje in de tuin waar ze van in paniek raakte. Sindsdien lijkt ze me niet meer te vertrouwen en neemt ze meer afstand. Ze ligt de hele dag in haar mand, loopt me niet meer achterna wanneer ik opsta. Staat wel op als de bel gaat en staat gelukkig ook enthousiast op wanneer we gaan wandelen. Ik wandel nu iets meer met r, om het vertrouwen op te bouwen, wellicht wil ze verder gewoon lekker relaxen, het is een luie hond. Maar ik vind het toch jammer, ze komt ook niet meer in de woonkamer en slaapt niet meer boven, ze blijft in haar mand beneden liggen. Ze is gelukkig wel nog steeds erg blij wanneer ik thuis kom, en rent dan nog steeds haar rondje door de tuin.

Ze heeft last van haar maag, dat zal ook niet meehelpen. Dat proberen we nu natuurlijk op te lossen. Verder kijk ik het nog even aan, misschien is ze inmiddels voldoende gewend en is het stiekem gewoon een hele zelfstandige hond. Ik laat haar iig zoveel mogelijk met rust wanneer ze in haar mand ligt, neem haar regelmatig mee naar buiten en werk dan aan onze band. Ik hoop wel dat ze nog wat bijdraait en straks weer af en toe bij me op de bank komt liggen en weer boven komt slapen.

Het trainen in alleen laten blijf ik volgens plan doen, ik wil niks forceren. Het gaat alleen wat makkelijker nu dan ik had gedacht.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Fijn dat het goed gaat met alleen zijn!

Hopelijk dat ze snel van die maagproblemen af is. Hoe gaat het daar nu mee?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Nou, ik kom met thuis van sporten en ze was weer als vanouds blij om me te zien, is even lekker mee te tuin in geweest, is daar op het gras met haar Kong bezig geweest en kwam de keuken in om te knuffelen met mijn man. Toen is ze in de aanbouw op speurtocht geweest, daar lagen her en der nog brokjes die ze afgelopen week heeft laten liggen. En toen is ze zelfs in de mand met speelgoed gedoken en heeft vanalles meegenomen haar mand in. Ze voelt zich duidelijk beter, dus wij doen een vreugdedansje. Ben benieuwd of ze vannacht weer boven komt slapen....
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Even een update. Inmiddels is onze zoon geboren. Afgelopen donderdag gingen we op controle, en niet bepaald volgens planning ben ik vanuit die controle niet meer thuis geweest, maar werd opgenomen. Uiteindelijk is ons zoontje vrijdagochtend geboren en mochten we gisteren naar huis. Onverwacht allemaal, dus was even gedoe, maar de dieren zijn geen moment alleen thuis geweest. Een goede vriend van me was overdag hier, op 2 x een paar uurtjes na die heeft mijn vader opgevangen. Mijn man heeft gewoon thuis geslapen. Het was prettiger geweest als hij bij mij en de kleine had geslapen, maar dit was beter voor Mara (En voor mijn man, die heeft nog een paar goede nachten gehad ;)). Mara vond het lastig, wilde ook nauwelijks wandelen met die vriend ( het was natuurlijk ook erg warm). En helemaal door het dolle heen wanneer mijn man weer thuis kwam.

Het waren vast niet de leukste dagen voor Mara, maar ze heeft lekker op de bank gelegen, de oppas kon haar aaien, ze heeft veel in de tuin rondgewandeld en aardig gegeten. Dus dat stuk is uiteindelijk goed gekomen.
Gebruikersavatar
mijke
Zeer actief
Berichten: 16537
Lid geworden op: 05 jan 2012 22:04
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1
Locatie: Groningen

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door mijke »

Van harte gefeliciteerd! Fijn dat alles toch nog goed is gekomen. En achja soms is het leven niet superleuk, dat geldt voor ons maar ook voor de hond. Ze heeft het zo te horen iig goed doorstaan en daar gaat het om!
GalgoMara schreef:Mijke, ik zie dat ik je nog niet heb gefeliciteerd, bij deze, ontzettend leuk! Hopelijk verloopt je zwangerschap goed.
Dit had ik nog niet gezien, nog bedankt! Buikbaby doet het helemaal prima tot nu toe :ok:
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Dank jullie wel!

Mara vindt het maar spannend. Ze keek heel demonstratief de andere kant op. Maar langzaam aan wordt ze wel nieuwsgierig.

Ze komt niet veel boven, ze vindt het maar raar dat ik de hele dag hier op zo'n hoog bed lig, dat is jammer. Donderdagavond mag ik hopelijk naar beneden en kan ik haar weer uitgebreid aandacht geven. Mijn man neemt de kleine regelmatig mee naar beneden zodat ze rustig kan wennen.

Mijke, goed om te lezen. Geniet ervan!
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje!
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Zo, even een update hier. In mijn zoektocht naar ervaringen rondom verlatingsangst vond ik het ook wel fijn wanneer er in fora ook iets voer het resultaat gemeld werd.

We hebben Mara maandenlang niet alleen gelaten. Toen zijn we weer langzaam gaan opbouwen, in eerste instantie aan de hand van de 'koekjestrommel methode'. Daar deed ze het best goed op, maar voor ons voelde toch niet goed. Mara zou dan liggen wachten tot we thuis zouden komen, om dan iets lekkers uit de trommel te krijgen. Niet echt hoe je het graag ziet...

Tijdens die training heeft ze een paar dagen terugval gehad, toen raakte ze zelfs over de rooie toen ik weg ging en mijn man nog thuis was. Toen hebben we haar weer rust gegeven en haar een tijdje niet alleen gelaten.

En toen kwam het moment dat we weer allebei aan het werken konden, en toen moest het wel. We kregen allebei tegelijkertijd een nieuwe baan. We hebben de eerste weken wat gesjoemeld met beschikbaarheid, mijn man is niet direct fulltime gaan werken zodat we het alleen zijn rustig konden opbouwen voor Mara. We hebben ook 2x een dierentolk ingeschakeld onder het mom van 'baat het niet, schaadt het niet'. Daar hebben we ook wel wat handvaten uit gehaald.

Tot nu toe gaat het goed. Ze is op maandag en donderdagochtend ongeveer 4,5 uur alleen (dit is uiteraard opgebouwd). Ze krijgt een gevulde Kong en een pensstaafje, en dan staat ze mijn man (die vertrekt later) met de Kong in haar bek zo ongeveer weg te kijken :). Vorige week maandag was ze voor het eerst wat langer alleen (4 uur toen) en toen had ze haar mand overhoop gehaald, maar sindsdien heeft ze eigenlijk geen tekenen van onrustig gedrag vertoond. Ze vindt het niet leuk, dat is wel duidelijk, maar geen paniek en sloopgedrag meer. Heerlijk ook om op de niet werkdagen eens naar de fysio of winkel te kunnen, zonder me druk te hoeven maken om Mara :) 2 keer op een dag weggaan doen we (nog) niet, we willen haar niet te hard pushen....

Ik denk uiteindelijk dat ze de tijd nodig heeft gehad om echt goed te wennen en zich veilig te gaan voelen. Het zal ook helpen dat ik een cursus met haar heb gevolgd, dit is zeker goed geweest voor haar zelfvertrouwen.

Wat hebben we allemaal gedaan?
- ritueel inbouwen
- juist geen ritueel hebben
- relaxodog
- telizen
- Behandeling door Sander Delsing
- maandenlang niet alleen laten
- holistisch dierenarts (daar is ze nog onder behandeling)
- dierentolk

Met maag en darmen gaat het langzaam aan wat beter, we zijn nog steeds zoekende naar het juiste voer.
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Meteen ook weer een vraag:

ik werk momenteel 16 uur. Dit is verdeel over 3 dagen: maandagochtend, dinsdag de hele dag (dan past mijn schoonmoeder bij ons thuis op de kleine, en dus ook op Mara), en donderdagochtend.

Per januari ga ik 24 uur werken. Ik heb dus nog 2 maanden om die ochtenden uit te bouwen.
Nu ben ik erg aan het twijfelen of ik 3x 8 uur moet gaan werken (Mara is dan 2 dagen alleen, mijn man probeert op die dagen later te gaan werken om de alleentijd te beperken, maar dit wordt toch al gauw 8 uur, soms misschien 8,5). We hebben een flinke tuin, waar Mara en de katten toegang tot hebben middels een luik.

Of ik ga 2x7 uur en 2x 5 werken (als ik dat ook met de kinderopvang rond krijg). Dan is ze dus wel 3 dagen alleen, maar dan wel wat korter (1x ongeveer 7 uur en 2x ongeveer 5 uur).

Heeft iemand hier ideeën over? Kan een hond beter minder dagen langer alleen zijn, of meer dagen korter?
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door DeDiana »

GalgoMara schreef:Ik denk uiteindelijk dat ze de tijd nodig heeft gehad om echt goed te wennen en zich veilig te gaan voelen.
Fijn dat je vooruitgang ziet en wat je hierboven schrijft is ook mijn ervaring met opvanghonden/herplaatsers.
De één heeft daar een paar dagen voor nodig, de andere een paar weken of maanden.

Wat betreft het twee of drie dagen werken: dat is inderdaad best een lastige keuze. Ik denk dat als ze eenmaal een uur of 6 alleen kan zijn, 8 uur dan ook geen probleem is. Misschien kun je het in overleg met werk en kinderopvang gewoon proberen met die twee lange dagen en de optie van drie dagen wat korter werken achter de hand houden, voor het geval dat die 8 uur toch te lang blijken te zijn?
Mijn honden - die geen problemen hebben met alleen zijn - zijn liever één keer wat langer alleen dan twee keer en dan maar iets korter.
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Dank voor de reacties. Ik kijk de komende maanden even aan hoe het gaat. We zitten nu op een kleine 5 uur. Als we dat opgebouwd krijgen naar 8 uur, zal het inderdaad wel goed komen, die 2 dagen alleen. De katten liggen regelmatig bij haar in de buurt en ze scharrelt regelmatig rond in de tuin, gaat dan ook even op bezoek bij de kippen. Ik heb goede hoop dat ze zich wel vermaakt.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door crutz »

.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”