Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Charlotte*
Zeer actief
Berichten: 3481
Lid geworden op: 07 mei 2002 01:10
Locatie: Amersfoort

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door Charlotte* »

GalgoMara schreef:Hi Charlotte, wat voor pillen geef je tegen wagenziekte? Wij hebben vanuit het gastgezin Primatoer gekregen, daarmee heeft ze de reis vanuit Amsterdam naar Limburg ook overleefd. Echter wil ik haar niet de rest van haar leven pillen geven wanneer we weg gaan met de auto. Langere stukken prima, maar op visite of naar een wandelgebied liever niet, het is de planning dat we dit regelmatig gaan doen namelijk. Of kun je de pillen uiteindelijk afbouwen?

Dank je wel voor je aanbod wb dedierenoppas.nl, erg lief! Ik heb even gekeken en de dichtstbijzijnde oppas zit helaas bijna 50 km van ons af, dat is wel erg ver.

Ik ga me even verdiepen in de Relax-o-dog. En het forum helpt zeker ja, ideeën van andere mensen (met ervaring) geven jezelf ook weer andere inzichten.
Ik heb de verkeerde site doorgegeven, het moet zijn: www.hondenoppas.nl

Ik geef ook primatour maar ben het nu alweer aan het afbouwen. Hoewel ze de auto vreselijk vond heb ik haar toch elke keer achterin gezet (met enige dwang) Wel gingen we dan leuke dingen doen op max 10 minuten rijden, naar het grote losloop veld of naar een bos. Hoewel ze dat leuk vond had ze toen ook nog stress van het lang buiten zijn, na ongeveer een half uurtje ging haar staart naar beneden en werd ze schichtig. Ze wilde dan heeeeel graag naar huis maar om daar te komen heb je de auto nodig en al snel ging ze die als veilige haven zien en inmiddels is de auto heel leuk en gaat ze er graag in.

De primatour krijgt ze nu alleen nog op lange stukken. Laatst ging ik naar mijn moeder en die woont 40 minuten rijden van ons vandaan. Bij aankomst besefte ik dat ik vergeten was primatour te geven en Ziva had nergens last van gehad. Ik denk ook dat het mee telt dat ze geen stress meer heeft.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief
Berichten: 3481
Lid geworden op: 07 mei 2002 01:10
Locatie: Amersfoort

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door Charlotte* »

GalgoMara schreef:
Ik ben inmiddels erg enthousiast over de Relax-o-dog. Ik vraag me alleen af of je, na training met het apparaatje, niet juist aangeeft dat je weggaat door het ding aan te zetten? Een van de tips die ik van de gedragsdeskundige heb gehad, is onze eigen routine voordat we weggaan eens goed bekijken. Een hond heeft dit snel en al vroeg in de routine door, en kan al stress gaan opbouwen voordat je vertrekt. Wordt het aanzetten van de Relax-o-dog dan geen onderdeel van de routine, waardoor de hond al stress krijgt?
Ja, die tip kreeg ik ook, zorgen dat ze zo min mogelijk stress opbouwen maar ik vind dat echt onmogelijk. Ze hebben al zo snel door dat er iets gaat gebeuren. Ik heb het een beetje los gelaten en maar gewoon onze dingen blijven doen die we altijd doen, in het begin werd ze dan echt hyper en dan deden we even een kleine time out en dan ging het wel aardig maar stress blijft het toch.
Inmiddels lijkt ze er wel aan te wennen, ze wordt nog wel druk maar niet meer zo vreselijk hyper en als ik terug kom ligt ze meestal op de bank.
Ik gebruik de relax o dog nog niet tijdens het alleen zijn omdat we haar nog steeds maar max een half uurtje alleen laten maar we gaan dat wel uitbouwen en dan zet ik hem gewoon aan als we weggaan. Het schijnt dat honden er na 15 á 20 minuten rustig van worden, Ziva wordt er al binnen een paar minuten rustig van maar dan is het wel de situatie dat we thuis zijn. Hoe dat gaat als ze alleen is weet ik nog niet.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Charlotte* schreef:
GalgoMara schreef:Hi Charlotte, wat voor pillen geef je tegen wagenziekte? Wij hebben vanuit het gastgezin Primatoer gekregen, daarmee heeft ze de reis vanuit Amsterdam naar Limburg ook overleefd. Echter wil ik haar niet de rest van haar leven pillen geven wanneer we weg gaan met de auto. Langere stukken prima, maar op visite of naar een wandelgebied liever niet, het is de planning dat we dit regelmatig gaan doen namelijk. Of kun je de pillen uiteindelijk afbouwen?

Dank je wel voor je aanbod wb dedierenoppas.nl, erg lief! Ik heb even gekeken en de dichtstbijzijnde oppas zit helaas bijna 50 km van ons af, dat is wel erg ver.

Ik ga me even verdiepen in de Relax-o-dog. En het forum helpt zeker ja, ideeën van andere mensen (met ervaring) geven jezelf ook weer andere inzichten.
Ik heb de verkeerde site doorgegeven, het moet zijn: http://www.hondenoppas.nl

Ik geef ook primatour maar ben het nu alweer aan het afbouwen. Hoewel ze de auto vreselijk vond heb ik haar toch elke keer achterin gezet (met enige dwang) Wel gingen we dan leuke dingen doen op max 10 minuten rijden, naar het grote losloop veld of naar een bos. Hoewel ze dat leuk vond had ze toen ook nog stress van het lang buiten zijn, na ongeveer een half uurtje ging haar staart naar beneden en werd ze schichtig. Ze wilde dan heeeeel graag naar huis maar om daar te komen heb je de auto nodig en al snel ging ze die als veilige haven zien en inmiddels is de auto heel leuk en gaat ze er graag in.

De primatour krijgt ze nu alleen nog op lange stukken. Laatst ging ik naar mijn moeder en die woont 40 minuten rijden van ons vandaan. Bij aankomst besefte ik dat ik vergeten was primatour te geven en Ziva had nergens last van gehad. Ik denk ook dat het mee telt dat ze geen stress meer heeft.
Wat fijn dat het met Ziva al zoveel beter gaat! We gaan het autorijden gewoon rustig opbouwen en dan zien we wel hoever we komen.

Met de Relax-o-dog wachten we nog even. Gisteren heeft Mara een behandeling gehad van Sander Delsing (http://www.healing-mens-paard-huisdier.nl/huisdieren/). Daar bleek uit dat Mara flink maag en darmklachten lijkt te hebben, wat doorwerkt op de rest van haar lijfje. Schijnt veel voor te komen bij Spaanse honden. Daar kan een hoop van de onrust vandaan komen, dus daar gaan we eerst mee aan de slag. Niet teveel tegelijk, maar de dingen die we tegen komen een voor een oplossen, vandaar dat we de Relax-o-dog nog niet gaan introduceren. Als de spanningen vanuit fysieke klachten komen, zal dat toch niet werken. Voor nu heeft ze de eerste behandeling gehad, over een paar weken krijgt ze er nog een. In de tussentijd een strikt dieet van alleen haar brokken om maag en darmen tot rust te laten komen. Ik had voor morgen al een afspraak bij de dierenarts staan, dan overleg ik dit direct en laat ik meteen een ontlastingsonderzoek doen. Even fysieke oorzaken uitsluiten. Ik heb me er op ingelezen, en ze vertoont inderdaad wel een hoop symptomen van buikpijn. Die komen overeen met stress symptomen, dus daar had ik de focus op. Als nu blijkt dat ze last van haar maag/buik heeft, moeten we dat natuurlijk oplossen.

Ze houden je wel bezig, de diertjes :wink:
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Oh ja, ik heb ook op hondenoppas gekeken. Er zit er 1 in de buurt, maar zij werkt fulltime. Dus we zoeken nog even verder :)
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

mijke schreef:
GalgoMara schreef:Ze is echt door het dolle heen wanneer ik thuis kom, negeren is niet echt makkelijk. Ik probeer er ook geen happening van te maken, ik zeg Hallo Mara, laat haar uit de aanbouw, zet dan mijn tas weg en neem haar mee de tuin in. Dan kan ze even rennen en zodra ze de eerste energie kwijt is en wat rustiger is, haal ik haar aan. Ik had voor de gedragsdeskundige een filmpje gemaakt van hoe ze reageert wanneer ik thuis kom:

Iets lekkers krijgt ze inderdaad niet, ze krijgt een gevulde Kong wanneer we weg gaan.
Ik herken dit gedrag bij thuiskomst heel erg van mijn eigen hond, die in het begin ook vreselijke verlatingsangst had. Wat bij ons enorm heeft geholpen is om niet direct naar haar toe te gaan als je binnenkomt. Hoe ik het doe: ik zeg géén hoi, ik zeg helemaal niks tegen haar. Het enige wat ik zeg is "bench". Ze gaat dan in de bench. Eventueel, als ze te druk is, doe ik het deurtje dicht. En dan ga ik gewoon op mijn dooie gemakje jas en schoenen uit doen, de katten eten geven en aanhalen, spulletjes opruimen, computer aanzetten, neem gewoon ruim de tijd om rustig thuis te komen en dan ga ik op de bank zitten (de bench staat naast de bank) en wacht ik tot de hond in de bench echt hélemaal rustig is. Dus geen gepiep, gedraal, gehijg, verliggen of neusfluitjes. Dan roep ik haar bij me op de bank om hallo te zeggen. En dat doe ik dan echt zo kalm mogelijk, zonder tegen haar aan te praten. Ze mag tegen me aanleunen en ik aai haar als ze rustig is. Ook laat ik haar een knuffel pakken, daar kan ze dan mee spelen om het laatste restje spanning weg te krijgen.

In het begin was zelf in de bench gaan voor haar trouwens nog te moeilijk. Ze was zo over haar toeren dat ze geen commando's kon opvolgen. Ik pakte haar dan rustig beet en deed haar in de bench. Toen ze dat eenmaal gewend was hoefde ik dat niet meer te doen en kon ik volstaan met het geven van het commando. Tegenwoordig is ze al zo rustig als ik thuis kom, dat ze meestal uit zichzelf al in de bench is gaan liggen en volkomen rustig wacht tot ik haar bij me op de bank roep.

Vertaald naar jouw situatie zou je kunnen kijken of het voor haar werkt als je langer wacht met haar uit de aanbouw halen. Echt wachten tot ze rustig is en dan een heel kalm begroetingsritueel instellen. Mocht dit voor haar niet werken (omdat een apart kamertje echt wel anders is dan een bench naast de bank met tralies) dan zou je ook kunnen kijken of je een bench neer kunt zetten ergens en haar wel uit de aanbouw halen maar direct in de bench sturen. Het duurt een tijdje voor zoiets effect heeft hoor, het moet een gewoonte worden waar ze op kan rekenen. Ze zal op den duur leren dat rust en ontspanning belonend is, want dan mag ze je hallo komen zeggen. Mocht je zien dat het bij haar averechts werkt, dan moet je er uiteraard niet mee doorgaan. Maar voor ons werkt dit uitstekend!
Dank je wel voor je tips! Wachten met haar uit de aanbouw halen doe ik liever niet. Ze begint ook wat te blaffen wanneer ik thuiskom. Maar de afgelopen dagen heb ik de tuindeur open gezet, wat te drinken gepakt en op de bank gaan zitten, onderwijl Mara negerend. Ze kalmeerde direct en kwam naast me liggen, zodat ik haar rustig kon aaien. Daarna lekker samen de tuin in en actief zijn. Dat gaat dus al heel goed!

Ze heeft volgens mij wel goed in de gaten wanneer ik weg ga zonder haar. Dan krijgt ze namelijk weinig aandacht meer en trek ik jas en schoenen vanuit de gang aan. Voor het wandelen heb ik een aparte jas en schoenen (altijd voorbereid op modderpaadjes etc., aangezien ik niet altijd van tevoren weet waar we gaan belanden :D ). Als ze mee mag, praat ik tegen haar (Ga je mee wandelen) en trek ik in de aanbouw jas en schoenen aan. Dat verschil heeft ze wel door.
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Cleva schreef:Ik zou vooral niet zo interessant gaan zitten doen over de bevalling. Je hebt gewoon even weinig tijd voor de hond. Meer is het niet.
Dat de geboorte van je kind voor jullie belangrijk is is logisch maar de oplossing voor het probleem van je hond hoeft niet even bijzonder te zijn.
Ik zou haar gewoon een maandje uitbesteden. Dat komt haar levenservaring alleen maar ten goede en jullie kunnen even orde op zaken stellen zonder bezig te hoeven zijn met tweederangs probleempjes.
Je gaat het je hond kwalijk nemen als je zoontje van drie dagen voor het eerst goed slaapt en je hond dan gaat blaffen.

Zelfs blijvend herplaatsen is prima als je het goed doet.
Je kunt er het eerste jaar gewoon geen probleem bij hebben. Hoeveel je van je hond houdt doet in feite niet ter zake. Dat kindje gaat voor, dan is er de relatie met de andere ouder en dan je werk. De hond moet zich domweg voegen of elders zijn en hoe concreter je dat maakt hoe beter het werkt.

De regel van twee is prima. Twee keer lang wandelen, twee keer kort wandelen, twee keer eten en twee uur samen relaxen. Een hond die dat heeft mag je verder onverbiddelijk opleggen om zijn grote schreeuwmuil dicht te maken.
Een blafband erom of als dat je tegen staat een geluidsgeisoleerde bijkeuken maar aandacht krijg je niet meer. Die heb je al gehad.

Op die manier kun je het planbaar maken en dat scheelt enorm als je met chaos te maken hebt.
Het laatste wat je moet hebben is dat je je hond niet durft te vermanen omdat hij eigenlijk tekort gekomen is en er ook niks aan kan doen. Dan word je gek.
Is het nu echt zo moeilijk om of een normale reactie te geven, of je tijd gewoon ergens anders in te steken? Ik heb niet om een dergelijke reactie gevraagd, is ook totaal niet nodig.
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Nanna schreef:
GalgoMara schreef: Is het nu echt zo moeilijk om of een normale reactie te geven, of je tijd gewoon ergens anders in te steken? Ik heb niet om een dergelijke reactie gevraagd, is ook totaal niet nodig.
Het lijkt mij anders een reuze steekhoudende argumentatie.
Wat, een blafband gebruiken of haar in een geluidsisolerende ruimte zetten omdat ze geen aandacht meer zou kunnen krijgen? Vreemde argumentatie op een forum waar hondenliefhebbers zitten :scratch:
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Ik heb het bericht nogmaals gelezen en het komt op mij toch echt vervelend over. Ligt wellicht aan mij, maar ik kan er niks anders van maken, mijn excuses als het wel goed bedoeld is. Iig staat er voor mij geen oplossing tussen. Een maand uitbesteden, herplaatsen, een blafband of opsluiten, die 'oplossingen' snap ik allemaal niet.

Ik maak me geen zorgen om de periode na de bevalling. Al mijn dieren mogen aandacht komen halen wanneer ze willen. Mijn katten kruipen ook op de meest onmogelijke momenten op schoot, als het echt niet uitkomt proberen ze het een half uur later gewoon weer. Maar onze dieren krijgen veel aandacht, waardoor ze ook veel lekker rustig op hun eigen plekje liggen te snurken, of lekker door de tuin struinen. Ook wanneer de baby er is, mogen ze er lekker bij op de bank, de enige ruimte waar ze niet mogen komen is de babykamer wanneer wij er niet bij zijn, maar die deur is al dicht dus dat is geen probleem voor ze. Ik heb voldoende info ingewonnen over het laten wennen van huisdieren aan een baby, en ik heb daar alle vertrouwen in.

Mijn enige zorg betreft de paar dagen dat wij in het ziekenhuis zullen zijn.
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Nanna schreef:
GalgoMara schreef:
Nanna schreef:
GalgoMara schreef: Is het nu echt zo moeilijk om of een normale reactie te geven, of je tijd gewoon ergens anders in te steken? Ik heb niet om een dergelijke reactie gevraagd, is ook totaal niet nodig.
Het lijkt mij anders een reuze steekhoudende argumentatie.
Wat, een blafband gebruiken of haar in een geluidsisolerende ruimte zetten omdat ze geen aandacht meer zou kunnen krijgen? Vreemde argumentatie op een forum waar hondenliefhebbers zitten :scratch:
Cleva bedoelt het niet lullig ;-) En ik denk dat je ook veel te veel op je tenen rondom die hond loopt en met alles rekening houdt wat ze liever niet heeft.
Het wordt tijd dat de hond eens rekening met jullie gaat houden, zeker met een baby op komst. Anders gaat het een onwerkbare situatie worden.
Ga paal en perk stellen. Lekker wandelen, lekker eten, knuffelen, prima. Maar er zijn ook tijden dat er even niet naar je gekeken kan worden en dan wordt je inderdaad geacht je bek te houden. Zeker als de baby slaapt.
Zo begrijp ik het inderdaad al anders. En daar maak ik me verder ook niet druk om. Mara is heel rustig in huis en blaft nauwelijks, als ze dat al doet hoor je het boven denk ik niet eens :lol1: , angst dat ze blaft als de baby er is heb ik totaal niet. De baby zal ook aan dagelijkse geluiden moeten wennen, we gaan zelf overdag ook niet op onze tenen lopen als hij slaapt. En Mara is met voldoende beweging en aandacht hartstikke rustig in huis. Ze ligt al de hele ochtend te snurken in haar mand :)
Gebruikersavatar
Patricia.
moderator
Berichten: 2947
Lid geworden op: 28 okt 2015 17:37
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren
Aantal honden: 4
Locatie: Borssele

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door Patricia. »

GalgoMara schreef:
Mijn enige zorg betreft de paar dagen dat wij in het ziekenhuis zullen zijn.

Niet iemand die rond die tijd op kan passen?

Verders niet een al te groot probleem van maken.

Heb hier een kruising whippet, die het verschrikkelijk vind als ik weg ben.
Maar pech moet toch gebeuren, kind naar school brengen, werk ook 1,5 uur per dag,,.
hij kan 2,5 a 3 uur alleen zijn nou ja hij blijft ijsberen.
Bench breekt hij uit.
En niet mijn probleem dat hij heen en weer loopt.

Verders gaat hij gewoon overal mee naar toe.
En anders regeling oppas, en kunnen die niet, dan gaat ik niet of Fire heeft een keer pech en blijft langer alleen en zorg ik dat het kleed uit de woonkamer weg is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mijke
Zeer actief
Berichten: 16537
Lid geworden op: 05 jan 2012 22:04
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1
Locatie: Groningen

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door mijke »

Nanna schreef:
GalgoMara schreef:
Mijn enige zorg betreft de paar dagen dat wij in het ziekenhuis zullen zijn.
het gaat me natuurlijk geen ene reet aan maar weet je nu al dat je een paar dagen in het ziekenhuis moet bivakkeren? Meestal is het bevallen en wegwezen, tegenwoordig...
Soms weet je het wel, zoals ik bijvoorbeeld. Maar ook als je het niet weet is het verstandig om er rekening mee te houden, er kan nu eenmaal van alles gebeuren en ze vinden het bij het minste of geringste fijn om moeder en baby nog even een dagje extra te houden.
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Ik heb een medische indicatie, dus moet sowieso in het ziekenhuis bevallen. Hoe lang het gaat duren weten we natuurlijk niet, maar ik word hoogstwaarschijnlijk ingeleid (ik spuit dagelijks bloedverdunners, dus de bevalling moet enigszins gepland en gecontroleerd worden), en dan kan het best 2 dagen duren voordat hij er uiteindelijk is.

Het zou natuurlijk mooi zijn als we 's ochtends naar het ziekenhuis gaan en 's avonds met baby weer thuiskomen, maar die kans is niet heel groot. Wanneer ik dan naar huis mag, is ook afhankelijk met hoe het met mijn bloedstolling gaat, de 6 weken na de bevalling moet ik ook nog bloedverdunners spuiten en ze zullen me pas laten gaan als de stollingswaarde weer in orde is. Ik verwacht hier niks geks hoor, maar ik kan beter iets regelen voor de dieren wat achteraf niet nodig blijkt te zijn dan andersom.

Ze weten in het ziekenhuis ook nog niet precies hoe ze het gaan aanpakken, dat maakt het niet makkelijker. En ik kan het niet laten om me er druk om te maken, liever nu dan wanneer ik straks met weeën in het ziekenhuis lig, dan laat ik alles wat er thuis gebeurt toch liever wel los :lol1: :wink: )
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door Zamunda »

Dan gewoon naar een goede opvang zoeken voor die dagen, dan hoef je je daar ook geen zorgen meer over te maken.
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Fire75 schreef:
GalgoMara schreef:
Mijn enige zorg betreft de paar dagen dat wij in het ziekenhuis zullen zijn.

Niet iemand die rond die tijd op kan passen?

Verders niet een al te groot probleem van maken.

Heb hier een kruising whippet, die het verschrikkelijk vind als ik weg ben.
Maar pech moet toch gebeuren, kind naar school brengen, werk ook 1,5 uur per dag,,.
hij kan 2,5 a 3 uur alleen zijn nou ja hij blijft ijsberen.
Bench breekt hij uit.
En niet mijn probleem dat hij heen en weer loopt.

Verders gaat hij gewoon overal mee naar toe.
En anders regeling oppas, en kunnen die niet, dan gaat ik niet of Fire heeft een keer pech en blijft langer alleen en zorg ik dat het kleed uit de woonkamer weg is.
Ik heb mijn hoop gevestigd op 1 vriendin, zij heeft al vaker opgepast. Zou mooi zijn als zij die dagen hier logeert. Maar de spoeling van mensen die onverwacht klaar kunnen staan is helaas dun.

Mara is ook onrustig wanneer we weg zijn. Maar ze blaft en jankt niet meer, dat is al een hele verbetering, de buren hebben er nu iig geen last meer van. En ze lijkt er inderdaad niks aan over te houden, ze overleeft het ook wel ja. Vanavond gaan we met ons 2en 2 uurtjes weg, dat is anders dan anders, we zien wel hoe ze reageert. Dat gaat allemaal een stuk beter en ik maak me er al minder druk om. Jullie hebben helemaal gelijk dat ik me er te druk om maakte, ik heb jullie tips ook ter harte genomen :D

Het overal mee naartoe nemen is work in progress, oa vanwege haar wagenziekte. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat uiteindelijk goed komt. Op de momenten dat ze niet mee kan en we te lang weg zouden zijn inderdaad oppas. Dat zijn dingen waar iedere hondeneigenaar mee te maken heeft en dat loopt allemaal wel los. En hoe meer ik erbij kan ontspannen, hoe beter het gaat :oeps:

Misschien maak ik me ook te druk hoor. Maar ik heb het idee dat het helemaal niet verstandig is om haar een paar dagen naar een vreemde omgeving te brengen, omdat ze zo onzeker kan zijn.
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Cleva schreef:
GalgoMara schreef:
Nanna schreef:
GalgoMara schreef: Is het nu echt zo moeilijk om of een normale reactie te geven, of je tijd gewoon ergens anders in te steken? Ik heb niet om een dergelijke reactie gevraagd, is ook totaal niet nodig.
Het lijkt mij anders een reuze steekhoudende argumentatie.
Wat, een blafband gebruiken of haar in een geluidsisolerende ruimte zetten omdat ze geen aandacht meer zou kunnen krijgen? Vreemde argumentatie op een forum waar hondenliefhebbers zitten :scratch:
Nadat de hond ruimschoots bediend is met wandelen en aandacht.
Maar goed, als je liever beledigd bent dan mag dat ook.
Ik had geloof ik al duidelijk gemaakt dat ik je bericht anders opvatte dan je blijkbaar bedoelde ;) Beledigd ben ik zeer zeker niet
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door Zamunda »

GalgoMara schreef:Ik heb mijn hoop gevestigd op 1 vriendin
Dat is niet handig. Zoek gewoon een goede opvang bij jou in de buurt, eentje die jou kan toezeggen plek te hebben voor Mara en doe haar daar naartoe als de tijd daar is.
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Nou, het ging dus helemaal niet goed vanavond. We zijn 1,5 uur weg geweest, en ze heeft de deur gesloopt. Met haar poten, een gat erin. Ze is er bijna doorheen, het scheelt niet veel. Ze moet toch wel veel paniek hebben gehad hiervoor...

Dat het doordeweeks 's ochtends goed gaat, komt denk ik dan doordat dat een ritme is, en ze doorheeft dat we dan weer thuiskomen. Dit was anders dan anders, we gingen samen weg, op een tijdstip dat we normaal niet weggaan en dat kan ze blijkbaar totaal niet handelen.

Die deur kunnen we niks meer mee. Dus we zorgen er nu voor dat we het gat zo goed mogelijk dichten, dat ze er bij een volgende keer niet daadwerkelijk doorheen kan komen. En wanneer ze niet meer in paniek raakt, tijd voor een nieuwe deur.

Dit is ook juist de reden dat ik haar niet naar een ander adres wil brengen. Ik ben bang dat ze daardoor een flinke terugval krijgt, dat is voor haar en voor ons niet prettig. Wij een paar dagen weg is natuurlijk ook een verandering voor haar, maar wanneer we hier oppas hebben als we een paar uurtjes weg gaan, is ze wat onrustig, maar raakt ze niet in paniek. Dus in mijn beleving kan ze beter hier blijven met oppas, dan naar een compleet vreemde omgeving, waarna de situatie bij thuiskomst dan ook nog eens drastisch veranderd is, want dan is er een baby. Wellicht teveel vermenselijking vanuit mijn kant, maar ik heb het idee dat ze dan beter in haar eigen omgeving kan blijven, met de katten die ze al kent.

Als het om een ouder kind zou gaan waar we opvang voor nodig hadden, zou het kind naar mijn ouders gaan. Was voor Mara eigenlijk ook het idee, alleen hebben mijn ouders nu zelf problemen met hun honden, daarbij gaat Mara niet echt goed om met andere honden. Een kind zou natuurlijk regelmatig bij opa en oma komen en daar dus al goed gewend zijn ;) Mijn schoonmoeder was wellicht nog wel een optie, maar die heeft net gezien hoe Mara onze deur toegetakeld heeft, dus ik betwijfel of ze zit te wachten op een logeerpartijtje, hoe leuk ze Mara ook vindt. Die moet namelijk ook nog werken, en ze komt natuurlijk naar het ziekenhuis, dus Mara zou daar een aantal keren alleen moeten blijven.

Maar...via dit forum al de optie van een pension aangereikt gekregen, in huiskamersetting, waar 1 hond opgevangen wordt. Zeker iets om over na te denken. Erg fijn dat hier zo meegedacht wordt.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:
GalgoMara schreef: Is het nu echt zo moeilijk om of een normale reactie te geven, of je tijd gewoon ergens anders in te steken? Ik heb niet om een dergelijke reactie gevraagd, is ook totaal niet nodig.
Het lijkt mij anders een reuze steekhoudende argumentatie.
Dit dus
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sterre
Zeer actief
Berichten: 5167
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:24

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door Sterre »

Een paar dagen geleden had ik een reactie gegeven op het alleen laten 's avonds. Dit naar aanleiding van een ervaring van vrienden van ons met een hond met verlatingsangst. Echt jammer dat dit nu gebeurd is.
Afbeelding
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Ja, ze krijgt sinds een aantal weken Telizen, dankzij die tabletten gaat het nu op de doordeweekse ochtenden een stuk beter. Maar in situaties als vanavond heeft ze er blijkbaar niet voldoende steun aan. Hopelijk kan dit verbeteren middels training. Gelukkig reageert ze niet echt op harde geluiden, dat is positief:)

10 jaar en het dan nog moeilijk vinden.....hoe gedraagt hij zich dan als jullie toch eens weg moeten? Dat kun je toch niet altijd voorkomen....

Ik ga de producten die je noemde morgen eens opzoeken!
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Sterre schreef:Een paar dagen geleden had ik een reactie gegeven op het alleen laten 's avonds. Dit naar aanleiding van een ervaring van vrienden van ons met een hond met verlatingsangst. Echt jammer dat dit nu gebeurd is.
Even terug gelezen, ik denk dat ik je reactie over het hoofd had gezien, sorry.

We moesten het toch proberen. Juist omdat ik vandaag vrij heb genomen en ze dus niet 2x op een dag alleen zou zijn, leek het me een goed moment om te kijken hoe ze zou reageren. Het zou goed kunnen dat het komt doordat het avond is. Ik had dat niet verwacht omdat ze vaak s avonds in haar mand ligt en dan geen aandacht hoeft, niet wil wandelen etc. We gaan het zien, we gaan nu ook s avonds trainen, beginnend met een paar seconden de deur van de aanbouw dicht, in kleine stapjes opbouwen. En als we nog eens samen weg moeten (wat we best redelijk kunnen vermijden) komt er een oppas
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Heavy schreef:
GalgoMara schreef:Ja, ze krijgt sinds een aantal weken Telizen, dankzij die tabletten gaat het nu op de doordeweekse ochtenden een stuk beter. Maar in situaties als vanavond heeft ze er blijkbaar niet voldoende steun aan. Hopelijk kan dit verbeteren middels training. Gelukkig reageert ze niet echt op harde geluiden, dat is positief:)

10 jaar en het dan nog moeilijk vinden.....hoe gedraagt hij zich dan als jullie toch eens weg moeten? Dat kun je toch niet altijd voorkomen....

Ik ga de producten die je noemde morgen eens opzoeken!
Het is zeker niet altijd te voorkomen. Ik zorg ervoor dat het afscheid altijd hetzelfde is en dat hij op dezelfde plek is waar hij niet naar buiten kan kijken . Zet een radio aan en zorg dat er een lampje aangaat als het donker wordt . Als we langer dan 4 uur wegzijn dan komt er oppas om de honden uit te laten en eten en drinken te geven .Die oppas is bekend en daar zijn ze allebei gek op en kent Jip dus ook al 9 jaar .

Maar hij blijft het moeilijk vinden . Is wel stil , huilt niet meer , sloopt niet meer maar ligt wel te wachten . Als we thuis komen is hij heel erg moe . Meestal is hij de dagen daarna ook misselijk en zijn darmen en maag van streek :ugh:

Ik doe het dus zo min mogelijk . Meenemen is ook niet altijd mogelijk omdat familie 300 km verderop woont en Jip misselijk wordt van autorijden . Dus familie komt hier vaker en vrienden ook :wink:
Herkenbaar, de paasbrunch is volgende week hier ipv bij mijn schoonmoeder. Anders zijn wij er niet bij.... Dat wordt prima geaccepteerd, men begrijpt het wel. Vraag me af of dat over een paar jaar nog zo is....Maar we gaan rustig trainen en geven haar de tijd die ze nodig heeft. Hier heeft ze idd ook altijd dezelfde plek met afgeplakte ramen, radio aan, een Kong....
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik denk wel dat je echt goed moet nadenken of je dit allemaal moet willen met straks een baby erbij.
je zal met een kind zeker regelmatig even de deur uit moeten zonder meteen de hond mee te (kunnen)nemen.
Je dag is een stuk minder planbaar dan wat het is zonder kinderen.
En daarnaast is je energie gewoonweg laag zeker het eerste jaar.
Mijn jongste is 4 jaar nu en slaapt nog geen hele nachten. Ik moet zeggen als ik dan een hond had die ik ook om vanalles moest denken bij het verlaten van de woning. Nou dan had je me op kunnen vegen.
Ze deed het bij het opvang adres toch prima met andere honden? Waarom kan ze nu opeens niet meer met andere honden? wat bedoel je met ze doet raar naar ze?

Gimmick is ook geen gemakkelijke hond en enorm gevoelig voor overprikkeling maar om toch bewegingsruimte te krijgen om zonder haar weg te kunnen hebben we haar naar een pension gebracht. En boven verwachting gaat het bizar goed. Ze vindt het prima en is daar de makkelijkste hond die je je voor kunt stellen. Terwijl ik bij de eerste keer haar daar achter laten compleet in de kramp schoot omdat ik doodsbang was weer terug bij af te zijn.
Maar ik krijg een hele blije hond terug.
soms moet je gewoon iets proberen met betrekking tot de opvang en jezelf niet belangrijker maken dan dat je bent.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Heavy schreef:
GalgoMara schreef:
Sterre schreef:Een paar dagen geleden had ik een reactie gegeven op het alleen laten 's avonds. Dit naar aanleiding van een ervaring van vrienden van ons met een hond met verlatingsangst. Echt jammer dat dit nu gebeurd is.
Even terug gelezen, ik denk dat ik je reactie over het hoofd had gezien, sorry.

We moesten het toch proberen. Juist omdat ik vandaag vrij heb genomen en ze dus niet 2x op een dag alleen zou zijn, leek het me een goed moment om te kijken hoe ze zou reageren. Het zou goed kunnen dat het komt doordat het avond is. Ik had dat niet verwacht omdat ze vaak s avonds in haar mand ligt en dan geen aandacht hoeft, niet wil wandelen etc. We gaan het zien, we gaan nu ook s avonds trainen, beginnend met een paar seconden de deur van de aanbouw dicht, in kleine stapjes opbouwen. En als we nog eens samen weg moeten (wat we best redelijk kunnen vermijden) komt er een oppas
Als ik in de ochtend ga werken en daarna meteen even boodschappen doe bijvoorbeeld dan heeft Jip daar helemaal geen problemen mee . Of ik nu 3 of 4 of zelfs 5 uur weg ben maakt hem niet uit . Maar op een ander tijdstip een half uurtje weg is paniek .

Als ik dus eens iets wil doen in de middag dan plak ik dat meteen aan mijn werk vast en ga dus tussendoor niet naar huis .Of op een vrije dag ga ik zoals altijd op mijn fiets weg op de tijd dat ik normaal ook weg zou gaan .
Als ik snel een boodschap moet doen, doe ik dat ook direct na het werk ja, dan is ze 10 minuutjes langer alleen. Maar dat is eigenlijk zelden nodig, het om Mara heen plannen gaat goed gelukkig. We zien op de beelden dat ze na een uurtje of 2 alleen zijn wat onrustig wordt, dus ik denk dat het voor Mara wel verschil maakt of ze 2 of 4 uur alleen is.
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Gimmick schreef:Ik denk wel dat je echt goed moet nadenken of je dit allemaal moet willen met straks een baby erbij.
je zal met een kind zeker regelmatig even de deur uit moeten zonder meteen de hond mee te (kunnen)nemen.
Je dag is een stuk minder planbaar dan wat het is zonder kinderen.
En daarnaast is je energie gewoonweg laag zeker het eerste jaar.
Mijn jongste is 4 jaar nu en slaapt nog geen hele nachten. Ik moet zeggen als ik dan een hond had die ik ook om vanalles moest denken bij het verlaten van de woning. Nou dan had je me op kunnen vegen.
Ze deed het bij het opvang adres toch prima met andere honden? Waarom kan ze nu opeens niet meer met andere honden? wat bedoel je met ze doet raar naar ze?

Gimmick is ook geen gemakkelijke hond en enorm gevoelig voor overprikkeling maar om toch bewegingsruimte te krijgen om zonder haar weg te kunnen hebben we haar naar een pension gebracht. En boven verwachting gaat het bizar goed. Ze vindt het prima en is daar de makkelijkste hond die je je voor kunt stellen. Terwijl ik bij de eerste keer haar daar achter laten compleet in de kramp schoot omdat ik doodsbang was weer terug bij af te zijn.
Maar ik krijg een hele blije hond terug.
soms moet je gewoon iets proberen met betrekking tot de opvang en jezelf niet belangrijker maken dan dat je bent.
Daar hebben we natuurlijk over nagedacht. En ja, het zal vast pittig worden straks met de baby erbij. Maar het is een bewuste keus geweest en die periode komen we dan ook wel doorheen. Het scheelt echt dat Mara in huis een hele rustige hond is. Natuurlijk zal ik straks met de baby eens weg moeten waarbij Mara niet mee kan. Ziekenhuis voor controle, consultatiebureau....daarom zijn we haar nu aan het trainen, we hebben de komende maanden de tijd om haar eraan te laten wennen dat we af en toe weg gaan en dat ze dat heus wel overleeft. En ik wil ook de mindset houden dat het gaat lukken, negatief denken hebben we nu niks aan. Als ik al zie hoeveel vooruitgang ze in de afgelopen 2 maanden heeft geboekt, dan word ik in ieder geval wel blij. Vooral dat ze mij steeds minder volgt in huis, stemt me erg hoopvol. En dat het de ochtenden doordeweeks, waarbij ze 3 uurtjes alleen is, goed gaat, dat wil toch ook wel wat zeggen? Dat heeft ze vrij snel geleerd. Dat geeft mij het idee dat ze het ritme nodig heeft, en het vertrouwen dat we weer terugkomen. Dat lijkt me met de juiste training ook voor andere momenten wel te leren.

Mara heeft 3 weken in een gastgezin gezeten, na een hele lange reis vanuit Spanje. Ik denk niet dat die periode echt representatief is. Daarvoor heeft ze zowat haar hele leven in een asiel in Spanje gezeten, met andere honden. Dus wij gingen er ook vanuit dat ze prima met andere honden zou kunnen en daar juist veel behoefte aan zou hebben. Dus ik was blij met de hondenspeeltuin in het dorp, daar zou ze veilig los kunnen en lekker met andere honden kunnen spelen, daar zou ik dus regelmatig met haar naartoe gaan. Maar op straat gromt ze naar andere honden, en naar sommige blaft ze ook en gaat ze wat in de lijn hangen. In de hondenspeeltuin zijn we op een rustig moment geweest en ze was alleen met ons bezig, de 2 honden die er waren moesten vooral uit haar buurt blijven. Ze vindt het doodeng en heeft er echt tijd voor nodig. Misschien heeft ze het in het asiel wel heel zwaar gehad, moeten vechten om eten en een plekje.

We willen uiteindelijk wel gaan proberen haar naar een opvang te brengen, misschien vindt ze dat inderdaad wel fantastisch. Maar om dat er nu ook nog bij te gaan doen, dat vind ik veel te veel voor haar. Er is zoveel voor haar veranderd de laatste tijd, ze moet ook de tijd en rust krijgen om te wennen aan haar nieuwe leven, we doen het stap voor stap. De basis moet goed zijn en dat betekent voor ons dat ze ons vertrouwt, zich veilig voelt in huis, ook wanneer ze alleen is, mee kan waar mogelijk en mee leeft in ons ritme. En in dat ritme houden we er nu al rekening mee dat er straks een baby is, door niet op vaste tijden te gaan wandelen, eten etc. en de deur van de babykamer dicht te houden.

En als dan uiteindelijk blijkt dat ze het naar haar zin heeft bij een dagopvang, prima, dan mag ze daar af en toe heen. Vindt ze het niks, ook goed, dan blijft ze thuis en regelen we een uitlaat voor als we eens wat langer weg gaan. Maar op advies van de gedragstherapeut vermijden we nu waar mogelijk contact met andere honden en zullen we langzaamaan haar eerst kennis laten maken met honden van familie en vrienden. Dat dat goed gaat is tenslotte het meest belangrijk als we haar straks overal mee naartoe willen nemen.

Dus de focus voor ons ligt nu op het uitsluiten van fysieke klachten (maag en darmen), en op het creëren van rust zodat ze meer kan ontspannen en zekerder wordt, en vertrouwen krijgt, wat het trainen op alleen blijven zal bevorderen.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door natalie »

GalgoMara schreef:Nou, het ging dus helemaal niet goed vanavond. We zijn 1,5 uur weg geweest, en ze heeft de deur gesloopt. Met haar poten, een gat erin. Ze is er bijna doorheen, het scheelt niet veel. Ze moet toch wel veel paniek hebben gehad hiervoor...

Dat het doordeweeks 's ochtends goed gaat, komt denk ik dan doordat dat een ritme is, en ze doorheeft dat we dan weer thuiskomen. Dit was anders dan anders, we gingen samen weg, op een tijdstip dat we normaal niet weggaan en dat kan ze blijkbaar totaal niet handelen.
Hè nee... wat naar :( Ik heb het één keer meegemaakt, toen Jip net een jaar oud was. Echt hartverscheurend zo'n situatie. Omdat we het alleen zijn in hele kleine stapjes opgebouwd hadden, had ik die paniek bij Jip totaal niet zien aankomen. Wij kwamen die bewuste avond thuis en troffen een hond aan die volledig uitgeput was. Hij was gelukkig niet door de deur heen gekomen, maar had wel flink wat krassen op het kozijn achtergelaten. Wat bleek? We deden Jip bij het weggaan altijd in de bench en die avond was ik dat vergeten :oohja: De context was dus ineens anders en Jip begreep er helemaal niets van. Gelukkig is het bij die ene keer gebleven en hebben we de bench langzaam 'weggetraind' zodat die niet meer nodig is. Maar de paniek in zijn ogen staan mij nog helder voor de geest. En ja, dat raakt je enorm.

Helaas heb ik geen tips voor je. Volgens mij ben je al heel goed bezig. Veel sterkte ermee!
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door Emma »

Flink balen, dat het s'avonds niet goed ging.
Oefen je elke dag een paar keer met even zelf naar buiten gaan, en weer terug. Dus paar keer het huis uit lopen, deur dicht, en weer terug?

Tja, het blijft moeilijk te voorspellen. Sommige honden groeien eroverheen. En kunnen uiteindelijk prima alleen zijn.
Bij andere honden blijft het moeilijk.
En sommige honden wennen er nooit aan.

Ik doe het je niet na, trouwens. Zwanger en dan een hond erbij nemen. Maar ik ben zelf nogal stresskip als er teveel dingen tegelijk spelen.
Een ander draait er misschien zijn arm niet voor om.
Gebruikersavatar
-tycho
Zeer actief
Berichten: 326
Lid geworden op: 16 jan 2017 12:31
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door -tycho »

Je hebt die enorme tuin. Je hebt een ruimte waar je de hond wilt achterlaten als je weg bent. En dan heb je een hond die het grootste deel van haar leven in een kennel met andere honden heeft geleefd.

Dat ze nu met alle stress die het leven nu met zich meebrengt even geen andere honden erbij kan hebben moet je even vergeten, dat is een opstapeling van alles.

Maar volgens mij is de makkelijkste oplossing voor iedereen, haar geven wat ze kent, neem er eenzelfde type bij.

Samen in jouw "kennel" achterblijven en als je thuis bent samen kloten in die tuin. Je zou er straks met de baby niet eens meer mee uit hoeven gaan.
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

natalie schreef:
GalgoMara schreef:Nou, het ging dus helemaal niet goed vanavond. We zijn 1,5 uur weg geweest, en ze heeft de deur gesloopt. Met haar poten, een gat erin. Ze is er bijna doorheen, het scheelt niet veel. Ze moet toch wel veel paniek hebben gehad hiervoor...

Dat het doordeweeks 's ochtends goed gaat, komt denk ik dan doordat dat een ritme is, en ze doorheeft dat we dan weer thuiskomen. Dit was anders dan anders, we gingen samen weg, op een tijdstip dat we normaal niet weggaan en dat kan ze blijkbaar totaal niet handelen.
Hè nee... wat naar :( Ik heb het één keer meegemaakt, toen Jip net een jaar oud was. Echt hartverscheurend zo'n situatie. Omdat we het alleen zijn in hele kleine stapjes opgebouwd hadden, had ik die paniek bij Jip totaal niet zien aankomen. Wij kwamen die bewuste avond thuis en troffen een hond aan die volledig uitgeput was. Hij was gelukkig niet door de deur heen gekomen, maar had wel flink wat krassen op het kozijn achtergelaten. Wat bleek? We deden Jip bij het weggaan altijd in de bench en die avond was ik dat vergeten :oohja: De context was dus ineens anders en Jip begreep er helemaal niets van. Gelukkig is het bij die ene keer gebleven en hebben we de bench langzaam 'weggetraind' zodat die niet meer nodig is. Maar de paniek in zijn ogen staan mij nog helder voor de geest. En ja, dat raakt je enorm.

Helaas heb ik geen tips voor je. Volgens mij ben je al heel goed bezig. Veel sterkte ermee!
Dank je!
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Verlatingsangst? Wat te doen rondom bevalling?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Emma schreef:Flink balen, dat het s'avonds niet goed ging.
Oefen je elke dag een paar keer met even zelf naar buiten gaan, en weer terug. Dus paar keer het huis uit lopen, deur dicht, en weer terug?

Tja, het blijft moeilijk te voorspellen. Sommige honden groeien eroverheen. En kunnen uiteindelijk prima alleen zijn.
Bij andere honden blijft het moeilijk.
En sommige honden wennen er nooit aan.

Ik doe het je niet na, trouwens. Zwanger en dan een hond erbij nemen. Maar ik ben zelf nogal stresskip als er teveel dingen tegelijk spelen.
Een ander draait er misschien zijn arm niet voor om.
Ja, dat trainen we. Of nou ja, we lopen nog niet het huis uit. We doen de deur van de aanbouw dicht en blijven wel in huis. Het is de bedoeling dat ze dan leert ontspannen en lekker met haar Kong aan de gang gaat. We nemen hele kleine stapjes, maar we hebben nu de tijd, en liever te kleine stapjes dan te grote. Het gaat behoorlijk goed, dus ik verwacht dat ik al snel ook echt naar buiten zal gaan. Als ik kijk naar haar vooruitgang, en dat ze dus wanneer we werken prima 3 uurtjes alleen kan zijn, heb ik er wel vertrouwen in.

Ik draai hier mijn hand niet voor om hoor. Het scheelt ook dat ik momenteel minder werk dan ik altijd heb gedaan. We zijn allebei aanpakkers en hoeven allebei niet zo nodig hele avonden op de bank te hangen. Als er dingen moeten gebeuren worden die ook gedaan. Mijn zwangerschap verloopt best goed. Ik moet wat meer rust pakken, maar dat gaat prima, lekker met alle beestjes op de bank. En ik geniet van Mara, onze wandelingen, onze knuffelmomenten en de vooruitgang die we samen boeken. Dat doet ook heel veel hoor.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”