Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voerdummygebruik

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

nicolioo
Zeer actief
Berichten: 613
Lid geworden op: 24 mar 2007 16:53
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano
Aantal honden: 2

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door nicolioo »

Tamara. schreef:
nicolioo schreef: Het gaat er mij vooral om dat onze braccoreu echt elke seconde van de dag probeert hogerop te klimmen voor mijn gevoel.
Probeert hij dat bij jou of bij je andere honden? Wil je de voerdummy gebruiken om jullie band te versterken?

Hij is vrij oke bij ande honden, het is wel echt een italiaanse macho dus hij wil wel graag de stoerste zijn maar erkent zijn meerdere onmiddelijk. De meeste teven zijn zijn grootste vriendin
Hij is naar mensen gewoon een beetje het type ik heb 20 middelvingers en ik steek ze graag op als het me niet bevalt. Maar hij is ook ontzettend lief, een echte knuffelkont, leert graag en heeft zoo ontzettend veel humor. Dus echt een leuke hond maar ik wil gewoon weer iets met hem. Ik doe zweetwerk met hem, alleen is daar nu zomerstop. Ik ga weer iets met jachttraing doen dus ben er wel mee bezig maar ben gewoon niet tevreden. Er zit gewoon een kop op zoals mijn vorige trainer altijd zei...
Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het weggeven van complete prooidieren past niet echt bij de insteek moet ik zeggen. De clou is toch wel een beetje dat hij een gedeelte krijgt van 'jouw voer'. Omdat hij geholpen heeft.
Het hele ritueeltje van het delen van eten is ook wel vrij cruciaal.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gebruikersavatar
Paisley
Zeer actief
Berichten: 11455
Lid geworden op: 03 mar 2013 12:38
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2
Locatie: Fryslân

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Paisley »

TessaThomas schreef:Paisley, iets heel anders. Heb je wel eens ander voer geprobeerd? Jouw hond klinkt precies hetzelfde als Tessa namelijk, slechte eter, brokken verstoppen. Hier werkte geen eten geven ook niet. Ik ben overgestapt op KVV (wat misschien moeilijk is voor jou omdat je zo vaak wegbent?) en nu eet ze dus wel. Tig soorten brokken geprobeerd op alle mogelijke manieren, maar ze at het amper tot niet.
Dank je voor de tip. Ik heb heeeel veel geprobeerd, inclusief verschillende soorten KVV. Maar zo vaak van voer verwisselen is ook wat tegen te zeggen, dus ik heb op den duur besloten om een brok te kiezen en daar een tijd op te blijven. Dit krijgt ze nu al twee maanden en ze begint nu redelijk aan te komen.
De voerdummie werkt eigenlijk na een paar dagen erg goed en het lijkt er nu op dat ik haar ermee aan het eten krijg. Ze heeft gisteren op een losloopveldje de dummie helemaal leeggegeten omdat er een andere hond op het veldje liep :lol1: Het is niet helemaal de bedoeling zo, maar ze eet = paisley blij.

Vandaag in het bos kon ik de boom in met mijn dummie, want er was vanalles te beleven. Maar ik moet niet te snel willen he!

Thuis accepteer ik niet meer dat ze er iets uit pakt om te verstoppen (ik zie het direct aan hoe ze haar smoeltje trekt) en doe de dummie direct weer dicht als ze er niets uit eet. Dit heeft een beetje hetzelfde effect als wanneer een andere hond ernaast staat. Het voelt als broodroof.
Als ik dat doe, staat ze naast me een beetje beteuterd te piepen. Als ik de dummie dan weer verstop, is de kans groot dat ze er wel uit gaat eten. Ik merk wel dat ze er onrustig van wordt (loopt te piepen) maar misschien begint ze na een tijd de structuur erin te zien en wind het haar niet meer op.
Jaap* schreef:Ik zou het ook proberen met voer dat wat moeilijker te verstoppen is.
Misschien kun je het eens proberen met wat smuldier? Dat dondert zo uit elkaar als je het oppakt, en nodigt misschien wat eerder uit tot meteen doorslikken :wink:
Ik ga het proberen! Het is inmiddels alweer een tijdje geleden dat ik Smuldier aan haar heb gegeven.
Maar wat ze ook doet (die zuinigerd) is met een dicht snuitje in de dummie drukken, alsof ze hem zelf weer dicht wil doen. "bewaar dit maar goed baas".
Nouja, het gaat een stuk beter. Ik ben van plan om dit een goede tijd vol te houden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leeuwtje
Actief
Berichten: 228
Lid geworden op: 08 nov 2011 13:46
Mijn ras(sen): Rottweiler, Beauceron
Aantal honden: 2

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Leeuwtje »

Tamara. schreef:
Ik heb even teruggekeken en van het eerste begin van het gebruik van de voerdummy tot Fien haar eerste losloopwandeling (zonder jagen en alle aandacht voor mij) heeft 8 maanden geduurd. Dit even voor de beeldvorming dat het niet iets is wat je 'zomaar' even doet. Ik wil mensen niet afschrikken maar wel bewust maken dat vanaf het eerste moment dat je de voerdummy gebruikt, je een plan moet hebben, je leven daaraan aanpastl

Als een hond echt volledig op jagen is gericht, is het naar mijn idee heel belangrijk dat je al een begin maakt door het gedrag te laten slijten. Dat houdt in dat de hond alleen nog maar aan de lijn uitgelaten wordt en bij voorkeur ook in gebieden waar minder wild is. Vanaf dat moment ga je ook beginnen met aanleren om op het pad te blijven lopen. Corrigeren met stem als ze van het pad afgaan en belonen als ze op het pad lopen. Dat was mijn uiteindelijke doel, een hond die tijdens wandelingen op het pad blijft (de grens is dan heel duidelijk, dit mag wel en dit mag niet en op paden loopt veel minder wild) :ok:
Dank je! Dit geeft weer een beetje hoop
Afbeelding
Gebruikersavatar
Berna
Vaste gebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 nov 2013 16:25
Aantal honden: 1

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Berna »

Bedankt, Jaap, voor dit heldere verhaal. Zeer inspirerend!!

Wat ik graag wil weten: ik heb laatst een (overigens goede) video gezien over oogcontact maken met je hond (
Hierbij beloon je de hond op het moment dat je zijn naam zegt en hij oogcontact met je maakt. Ik heb dit geoefend met mijn pup.
Nu ben ik jouw methode gaan toepassen, met het over hem heen hangen en aankijken. Hij zou dan een deemoedsgebaar moeten maken, maar dat doet hij dus niet. Ik weet niet of het aan de oefening van de video ligt, of dat hij gewoon niet zo deemoedig is :wink:
Hij blijft me aankijken terwijl ik net doe of ik eet, en wil daarna opspringen naar mijn gezicht. Dit sta ik uiteraard niet toe. De laatste keer draaide hij zijn ogen een beetje weg, en heb ik hem beloond.

Mijn vraag is nu: is het af te raden om de oefening uit de video te doen? Of is dat juist ook goed om aan te leren?

Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het zijn twee verschillende dingen, trainen en opvoeden :wink:
Je kunt een hond leren om naar je te kijken door hem daarvoor te belonen, maar dat betekent niet automatisch dat hij dan ook áándacht voor je heeft :mrgreen:
Het is trainen (aanleren van een kunstje) versus opvoeding.

Het werken met bijvoorbeeld een voerdummy, maar eigenlijk bij alle opvoedingszaken, is erop gericht dat de hond je dermate interessant vind dat hij snel geneigd is om zijn aandacht op je te richten.
Niet zozeer door hem te belonen voor die aandacht, maar door zelf gedrag te vertonen dat de hond prikkelt.
Door zelf vaak initiatieven te nemen tot zaken die de hond interessant vind, zorg je er heel snel voor dat hij zich voor vanalles en nog wat tot jou gaat richten. Uit eigener beweging.
Dat is ook de voornaamste reden voor het net doen alsof je wat uit die dummy eet. Het maakt je interessant voor de hond.
Ik zou wel even volhouden als je met je snuffert boven de dummy hangt. Gewoon de hond strak aan blijven kijken en niet eerder iets doen dan dat hij de situatie heeft bevestigd door een gebaartje.
Even de ogen afwenden is ruim voldoende hoor, het hoeft maar een fractie van een seconde te zijn.
Brutaal gedrag hoef je niet af te straffen, maar het mag de hond niet iets opleveren.

Je kunt dus best beide oefeningen doen, maar/want je moet niet de indruk hebben dat een hond leren om je aan te kijken hetzelfde is als ervoor zorgen dat de hond aandacht voor je heeft :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gebruikersavatar
Berna
Vaste gebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 nov 2013 16:25
Aantal honden: 1

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Berna »

Bedankt voor je antwoord, Jaap.
Nog een vraagje: ik heb vroeger geleerd dat je je hond eigenlijk helemaal niet aan moet kijken, omdat je daarmee hem een dominantere rol zou toebedelen.
Hoe denk jij dan daarover?
Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Jaap* »

Berna schreef:Bedankt voor je antwoord, Jaap.
Nog een vraagje: ik heb vroeger geleerd dat je je hond eigenlijk helemaal niet aan moet kijken, omdat je daarmee hem een dominantere rol zou toebedelen.
Hoe denk jij dan daarover?
Ik zou niet weten hoe en wat voor invloed dat zou hebben. Alles en iedereen kijkt elkaar toch wel eens aan :19:
Mensen zie zo denken lijken altijd in een bepaalde angst voor hun hond te leven. Alsof hun hond elke avond in zijn mandje ligt te broeden op plannen over hoe hij de poten onder de stoel van de baas kan wegzagen :wink:
Zo bekijk ik het nooit.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gebruikersavatar
Miranda
Erelid
Berichten: 30997
Lid geworden op: 04 aug 2010 12:50
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2
Locatie: Raalte

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Miranda »

Jaap* schreef:Alsof hun hond elke avond in zijn mandje ligt te broeden op plannen over hoe hij de poten onder de stoel van de baas kan wegzagen :wink:
Hier wel hoor. Luister maar wat ik ze hoorde zingen net :schrik:
I Am

I see a little dog sitting and she's wondering
If over her little plot she might be queen
And she finds her present world a little boring

There's no land that is so small that it cannot divide
So come, I'll draw the line and you just pick your side
Ignoring anyone who gives a warning
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Frolic

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Frolic »

Ik ben dit weekend ook met Vriend begonnen met de voerdummy. Apporteren doet hij goed, met alles. Hij geeft het me alleen niet in de hand, maar werp het voor mijn voeten neer. De voerdummy leek me een mooie gelegenheid om hem aan te leren om de dummy daadwerkelijk in mijn hand te leggen.
Ik ben binnen begonnen, hij had snel in de peiling wat de bedoeling was. Hij haalt de dummy, rent naar me toe en dan gaat hij binnen een meter van mij dat ding opwerpen vangen, laten vallen, poten erop, gooien, vangen etc. Spelen ermee dus. Uiteindelijk legt hij hem keurig in mijn handen en krijgt hij er wat uit.
Ik vraag me alleen af of ik dat spelen toe moet staan, of hoe ik dat kan voorkomen. Ik ben bang dat hij dat straks ook met zijn konijnen dummy gaat doen, dan heb ik nog liever dat hij hem voor mijn voeten werpt. Of zal ik de training met de gewone dummy achterwege laten tot hij me de voerdummy steevast in de hand geeft?
Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Jaap* »

Frolic schreef:Ik ben dit weekend ook met Vriend begonnen met de voerdummy. Apporteren doet hij goed, met alles. Hij geeft het me alleen niet in de hand, maar werp het voor mijn voeten neer. De voerdummy leek me een mooie gelegenheid om hem aan te leren om de dummy daadwerkelijk in mijn hand te leggen.
Ik ben binnen begonnen, hij had snel in de peiling wat de bedoeling was. Hij haalt de dummy, rent naar me toe en dan gaat hij binnen een meter van mij dat ding opwerpen vangen, laten vallen, poten erop, gooien, vangen etc. Spelen ermee dus. Uiteindelijk legt hij hem keurig in mijn handen en krijgt hij er wat uit.
Ik vraag me alleen af of ik dat spelen toe moet staan, of hoe ik dat kan voorkomen. Ik ben bang dat hij dat straks ook met zijn konijnen dummy gaat doen, dan heb ik nog liever dat hij hem voor mijn voeten werpt. Of zal ik de training met de gewone dummy achterwege laten tot hij me de voerdummy steevast in de hand geeft?
Apporteren en corrigeren bijten elkaar. Ik corrigeer nooit iets bij het apporteren. Apporteren is altijd goed, hoe knullig het ook gaat :wink:
Oorzaken voor te vroeg loslaten zijn vaak een combinatie van te vroeg belonen (goedzoo! terwijl de hond het apport nog vast heeft of de brokjes te vroeg tevoorschijn halen), het apport 'vangen' in plaats van af te laten geven en onduidelijkheid door teveel commentaar en commando's.
Je kunt het best één keer "Apport" zeggen, en dan met uitgestoken handen op je hurken blijven zitten, en dan simpelweg wachten.
Onthoudt dat de oefening pas is afgelopen als de hond het apport in jouw handen heeft gelegd, en geef hem de kans om dat te doen. Niet teveel mee bemoeien, hooguit nog een keer "apport" zeggen, en vooral de hond zelf laten uitzoeken wat de bedoeling is.
Daarná meteen belonen natuurlijk :ok:
Maar je moet dus zelf heel rustig blijven wachten met uitgestoken handen, ook al is je hond druk.

Als een hond er echt helemaal níks van begrijpt kun je de oefening in stukjes gaan knippen en het afgeven bijvoorbeeld helemaal los van de rest aanleren. Maar die van jou snapt echt wel wat de bedoeling is hoor :mrgreen: :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Frolic

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Frolic »

Jaap* schreef:
Frolic schreef:Ik ben dit weekend ook met Vriend begonnen met de voerdummy. Apporteren doet hij goed, met alles. Hij geeft het me alleen niet in de hand, maar werp het voor mijn voeten neer. De voerdummy leek me een mooie gelegenheid om hem aan te leren om de dummy daadwerkelijk in mijn hand te leggen.
Ik ben binnen begonnen, hij had snel in de peiling wat de bedoeling was. Hij haalt de dummy, rent naar me toe en dan gaat hij binnen een meter van mij dat ding opwerpen vangen, laten vallen, poten erop, gooien, vangen etc. Spelen ermee dus. Uiteindelijk legt hij hem keurig in mijn handen en krijgt hij er wat uit.
Ik vraag me alleen af of ik dat spelen toe moet staan, of hoe ik dat kan voorkomen. Ik ben bang dat hij dat straks ook met zijn konijnen dummy gaat doen, dan heb ik nog liever dat hij hem voor mijn voeten werpt. Of zal ik de training met de gewone dummy achterwege laten tot hij me de voerdummy steevast in de hand geeft?
Apporteren en corrigeren bijten elkaar. Ik corrigeer nooit iets bij het apporteren. Apporteren is altijd goed, hoe knullig het ook gaat :wink:
Oorzaken voor te vroeg loslaten zijn vaak een combinatie van te vroeg belonen (goedzoo! terwijl de hond het apport nog vast heeft of de brokjes te vroeg tevoorschijn halen), het apport 'vangen' in plaats van af te laten geven en onduidelijkheid door teveel commentaar en commando's.
Je kunt het best één keer "Apport" zeggen, en dan met uitgestoken handen op je hurken blijven zitten, en dan simpelweg wachten.
Onthoudt dat de oefening pas is afgelopen als de hond het apport in jouw handen heeft gelegd, en geef hem de kans om dat te doen. Niet teveel mee bemoeien, hooguit nog een keer "apport" zeggen, en vooral de hond zelf laten uitzoeken wat de bedoeling is.
Daarná meteen belonen natuurlijk :ok:
Maar je moet dus zelf heel rustig blijven wachten met uitgestoken handen, ook al is je hond druk.

Als een hond er echt helemaal níks van begrijpt kun je de oefening in stukjes gaan knippen en het afgeven bijvoorbeeld helemaal los van de rest aanleren. Maar die van jou snapt echt wel wat de bedoeling is hoor :mrgreen: :wink:
Dit dus, dat weet ik. Vanaf dag 1 liep hij met alles wat hij tegenkwam of opzocht rond in huis en dan was het bij me roepen en belonen. Omdat hij de neiging had om dingen ook gewoon door te slikken stond ik idd al snel klaar met de brokjes. Hij komt nu wel ALTIJD meteen als ik hem roep :mrgreen:

Hij snapt het ook wel. Ik heb zelf soms even een beetje meedenken nodig om tijdig in de gaten te hebben dat mijn hond slimmer is dan ik ;-)

Het ging al beter vandaag. :cheer:
Mag je de voerdummy ook gebruiken bij zoekspelletjes in huis? Dan is het misschien ook heel goed door om dit de kinderen te laten doen (7-10-12)?
Gebruikersavatar
Berna
Vaste gebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 nov 2013 16:25
Aantal honden: 1

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Berna »

Ik gebruik de voerdummy nu een tijdje, en vind het echt een uitkomst. Ontzettend goed om zo samen met je hond 'op jacht' te gaan, en wat een gemis dat ik dat nooit eerder heb geweten (bij mijn vorige hond).

Jaap, je hebt het over initiatieven nemen. Heb je nog meer goede tips zoals deze?

En wat nat voer betreft, dat kan prima in dit model: http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_ ... eren/59922
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door ranetje »

Berna schreef:En wat nat voer betreft, dat kan prima in dit model: http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_ ... eren/59922
:ok:
Even tussen de url gezet :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Berna schreef:En wat nat voer betreft, dat kan prima in dit model: http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_ ... eren/59922
:ok:
Even tussen de url gezet :wink:
gepatenteerd nog wel :80: :mrgreen: ?
Ja, Jan Nijboer wil ook wel iets verdienen aan wat hij heeft verzonnen :wink:
Andere voerdummy's heten dus gewoon anders.
Trainer-Snack Dummy bijvoorbeeld :engel:
En die is nog duurder ook :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:gepatenteerd nog wel :80: :mrgreen: ?
Ja, Jan Nijboer wil ook wel iets verdienen aan wat hij heeft verzonnen :wink:
Andere voerdummy's heten dus gewoon anders.
Trainer-Snack Dummy bijvoorbeeld :engel:
En die is nog duurder ook :lol1:
maar voor je een patent op iets kan nemen moet het zich toch in iets heel kenmerkends onderscheiden van alle andere producten? dat zie ik dan met een voerdummy nog niet zo meteen mogelijk :oeps: .
Toen hij er mee kwam was het geloof ik nog uitzonderlijk.
Het idee dan. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:
Jaap* schreef: vaak een combinatie van te vroeg belonen (goedzoo! terwijl de hond het apport nog vast heeft of de brokjes te vroeg tevoorschijn halen)
Dat is voor mij nu júist het moment van belonen: als de hond het apport nog vast heeft.
In de aanleerfase beloon ik nooit als het apport is gegeven, naar mijn mening bereik je dan juist dat de hond het eerder gaat los laten.
Bij mij is het brááááf! als de hond het nog netjes vast heeft, los is voor mij puur het opheffen van het commando, en pas dáárna komt er een voerbeloning. Zo heb ik mijn honden apporteren geleerd. :wink:
Dat is dus maar net hoe je hebt getraind :wink:

Ik heb er op jachttraining heel wat gezien waar bij goed zooooooo :cheer: de dummy accuut werd neergelegd (of niet definitief opgenomen).
Bij de baas kwam die dummy niet in ieder geval.
"Goed zoooo" was kennelijk "einde oefening".

Bij mij komt de beloning ook pas als het apport is afgegeven.
Bij zo'n voerdummy kan dat niet eens anders :wink:

Maar ik kan me voorstellen dat je een hond met (te) veel prooidrift, die dus in eerste instantie helemaal niet wil afgeven iets anders traint.
Van mij mag dat door het laten zien van/lokken met een stuk worst.
De rest schaaf ik later wel bij :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:maar voor je een patent op iets kan nemen moet het zich toch in iets heel kenmerkends onderscheiden van alle andere producten? dat zie ik dan met een voerdummy nog niet zo meteen mogelijk :oeps: .
Toen hij er mee kwam was het geloof ik nog uitzonderlijk.
Het idee dan. :wink:
maar dan nog blijft het maar een stukje stof verwijderd van eeen pennenzakje of gewone dummy, toch :U: ?
Ja :lol1:
Mooi toch?......................... voor Jan Nijboer :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Woezel
Zeer actief
Berichten: 807
Lid geworden op: 04 feb 2013 10:05
Mijn ras(sen): Woezel de Shetland Sheepdog
Aantal honden: 1
Locatie: Noord Groningen

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Woezel »

Leuk hoor, ik ga er ook mee aan de slag! Woezel is nu aan het puberen en al gaat het wel beter als ik lekkere snoepjes mee heb, ik wil toch wat meer contact met hem buiten. Ik vind het ook leuk om samen bezig te zijn en hij vindt het prachtig om samen te werken en om zijn eigen eten te verdienen. Af en toe apporteert Woezel speeltjes uit zichzelf dus het aanleren van apporteren moet niet al te moeilijk zijn. Ik kan het beste gewoon thuis beginnen, toch?

Nu nog wachten tot de dummy aangekomen is :cheer: (heb hem besteld)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Woezel
Zeer actief
Berichten: 807
Lid geworden op: 04 feb 2013 10:05
Mijn ras(sen): Woezel de Shetland Sheepdog
Aantal honden: 1
Locatie: Noord Groningen

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Woezel »

Heb hem vandaag binnen gekregen en ben binnen aan het oefenen geslagen. Eten er in gedaan en elke keer als hij de dummy in z'n bek nam beloond en wat gegeven. Ik heb nog een paar vraagjes.

Ik vul de voerdummy met KVV. Nu heb ik de linnen voerdummy waar heel groot "preydummy" op staat dus hij heeft een gevoerde binnenkant. Nu werd dat best wel een zooitje dus heb ik na gebruik dat ding maar binnenstebuiten gekeerd en afgewassen onder de warme kraan. Is er een makkelijkere manier om dat ding schoon te maken elke dag?

Als ik hem wat voer aanbiedt (na eerst uitvoerig "gegeten" te hebben en gewacht tot hij wegkijkt) dan wil hij het liefst in de dummy duiken om alles zo snel mogelijk op te vreten. :mann: Hoe leer ik hem dit het beste af? Ik zeg nu 'klaar' en dan gaat het zakje dicht, maar de eerste paar keer nam hij er toch wel een flinke hap uit. Later ging dit wel beschaafder. Is dit de manier om hem te leren rustig te eten als ik het hem aanbiedt? Of werk ik dit nu in de hand doordat ik het voer wegneem voor hij 'klaar' is?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Jaap* »

Woezel schreef:Heb hem vandaag binnen gekregen en ben binnen aan het oefenen geslagen. Eten er in gedaan en elke keer als hij de dummy in z'n bek nam beloond en wat gegeven. Ik heb nog een paar vraagjes.

Ik vul de voerdummy met KVV. Nu heb ik de linnen voerdummy waar heel groot "preydummy" op staat dus hij heeft een gevoerde binnenkant. Nu werd dat best wel een zooitje dus heb ik na gebruik dat ding maar binnenstebuiten gekeerd en afgewassen onder de warme kraan. Is er een makkelijkere manier om dat ding schoon te maken elke dag?

Als ik hem wat voer aanbiedt (na eerst uitvoerig "gegeten" te hebben en gewacht tot hij wegkijkt) dan wil hij het liefst in de dummy duiken om alles zo snel mogelijk op te vreten. :mann: Hoe leer ik hem dit het beste af? Ik zeg nu 'klaar' en dan gaat het zakje dicht, maar de eerste paar keer nam hij er toch wel een flinke hap uit. Later ging dit wel beschaafder. Is dit de manier om hem te leren rustig te eten als ik het hem aanbiedt? Of werk ik dit nu in de hand doordat ik het voer wegneem voor hij 'klaar' is?
Ik was dat echt niet elke dag af hoor. Zo nu en dan spoel ik het wat schoon, en soms gaan ze de wasmachine in.
Je kunt hem thuis ook even goed schoon laten likken :wink:

Als je de dummy hebt opengeritst kun je met je duimen wat voer óp je duimen 'wroeten', en dat aanbieden. Dan kan de hond niet met z'n snuffert in de dummy komen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Manu

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Manu »

Ik wil even Jaap* bedanken voor zijn/haar nuttige tip in mijn topic :cheer:
Hij pakt het verrassend snel op en het wandelen is veel leuker voor ons beide geworden. Ik merk dat hij veel alerter is op mij. De eerste 2 dagen bleef hij veel naast mij lopen en als het ware bedelen voor zijn dummy.
Maar vanochtend ging hij al lekker op pad, om hem te testen ben ik ineens de andere kant op gelopen en hij kwam direct bij me.
Ook heb ik zijn dummy een aantal keer verstopt en hij heeft er vreselijke lol in het te zoeken.
Het apporteren gaat nog niet perfect, maar dat is iets waar we al mee bezig waren.
Bij elk stemgeluid van mij spitst hij zijn oren en kijkt me aan, hele verbetering en dat binnen 3 dagen.

Ik ben heel blij dat ik deze weg gevonden heb! Mijn hond heeft tot nu toe heel veel lol en ik denk dat dit gaat helpen om zijn ontdek-de-wereld-in-je-eentje-drift wat om te draaien naar het samenwerken met mij. Superblij! :cheer: :cheer:
Gebruikersavatar
Woezel
Zeer actief
Berichten: 807
Lid geworden op: 04 feb 2013 10:05
Mijn ras(sen): Woezel de Shetland Sheepdog
Aantal honden: 1
Locatie: Noord Groningen

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Woezel »

Wordt de dummy dan niet smerig? Ik merk dat het ook in het ritsje trekt en zo. Ach goed uitlikken zal Woezel ook niet erg vinden :engel: Ik wist trouwens niet dat je ze ook zelf voer mag aanbieden, ik dacht dat je hem echt zelf moest laten eten uit de dummy. Dan wordt het natuurlijk al een stuk makkelijker en krijgt hij de kans niet om te gaan schrokken.

Wat fijn Manu dat het zo goed gaat! Ik hoop dat mijn 9 maand oude puber dit straks ook door krijgt. :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Zamunda »

Woezel schreef:Wordt de dummy dan niet smerig? Ik merk dat het ook in het ritsje trekt en zo.
Ja.... Dan was je hem toch even?
Niet te moeilijk denken hoor :ok: ! Bestel er een paar dummies bij en dan heb je altijd een schone klaarliggen als er een paar in de was zitten. :idea:
Gebruikersavatar
Sanchis
Zeer actief
Berichten: 1160
Lid geworden op: 05 jan 2014 11:50
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Sanchis »

Het is misschien ook een goed idee om een gewone pennen etui te gebruiken. Goedkoop en glad van binnen en buiten, waardoor hij dus makkelijker uit te spoelen is.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door ranetje »

Kan als hij van stevig materiaal is.
Ik heb een tijdje een toilettasje gebruikt :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
krissie20
Vaste gebruiker
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 jan 2014 15:16

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door krissie20 »

Mijn hond krijgt 's avonds zijn eten uit de voerdummy en vaak is dit in het bos/park. Ik maak me een beetje zorgen over het feit dat hij nadat hij zn portie eten heeft gehad nog veel rent. We zijn vaak met de fiets naar het bos en dan moet hij ook weer naar huis rennen (wel rustig tempo) en ook op weg uit het bos loopt hij nog los en rent nog veel. Is dat niet schadelijk?
Gebruikersavatar
Miranda
Erelid
Berichten: 30997
Lid geworden op: 04 aug 2010 12:50
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2
Locatie: Raalte

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Miranda »

Je bedoelt ivm het risico op maagkanteling?
Dat is achterhaald. Beweging, zowel voor als na de maaltijd, blijkt het risico op maagkanteling te vermínderen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Gebruikersavatar
runninggirl
Zeer actief
Berichten: 5995
Lid geworden op: 31 mar 2012 10:22
Aantal honden: 3
Locatie: Friesland

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door runninggirl »

Heb nooit gemerkt dat mijn hond er last van kreeg. En ik gebruik de voerdummy ook regelmatig tijdens het wandelen, en ze rent en speelt ook erg veel.
krissie20
Vaste gebruiker
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 jan 2014 15:16

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door krissie20 »

Miranda schreef:Je bedoelt ivm het risico op maagkanteling?
Dat is achterhaald. Beweging, zowel voor als na de maaltijd, blijkt het risico op maagkanteling te vermínderen.
Yep. Fijn, weer een geruststelling. :D
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”