Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voerdummygebruik

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door ranetje »

Sanne!! schreef:Leuk!

Ik ga er met Nala ook mee aan de slag denk ik.

Gelukkig krijgt ze haar voer nu al nooit zomaar in de voerbak.
Ze krijgt hem in de voerbal of ze word ermee getraind. (binnen)

Buiten hebben we nog geen problemen. Ze komt uitstekend maar is ook pas 4 maanden dus dat komt misschien nog...?

Ben benieuwd of ze het door krijgt.

Alleen ik ben dan weer zon meut die het zielig vind als ze een paar dagen geen eten krijgt hoewel ik weet dat het makkelijk kan. :mrgreen:
Als je het haar nu leert zit ze vast nooit zonder eten :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
jans&co
Zeer actief
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 feb 2013 17:44
Aantal honden: 2

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door jans&co »

Mooi stuk om te lezen. Ik doe bijna het zelfde met onze hond die mag ook het voer verdienen maar dan zonder dummy. Haar voer gaat eerst in haar etensbak en deze neem ik mee tot aan de deur en daar gaat het over in voedertas aan de heup.Dat ziet ze en dat weet ze dat daar haar voer is ingegaan. Ik zeg altijd doe jij niet wat ik wil dan krijg jij niet wat jij wil(maar honden denken ook zo dus pas op) Die tip van aankijken en overheenbuigen en zelf wat eten daar ben ik wel dankbaar voor en die ga ik eens invoeren.

Leuk om te lezen over het ruimte krijgen van je hond bij ons wilde de een ook altijd snel naar buiten. gewoon laten zitten voor de mat en als ik de deur opdeed en mevrouw ging staan deur dicht en klaar. 1 minuut later poging 2 zelfde verhaal en na 4 pogingen gaat mevouw zelf voor de mat zitten als de deur openstaat en ik voor bij straat ben.
De andere was zo blij als ik de halsband pakte dat deze zo kwispelde dat ik de band niet omkreeg. laten zitten en band om, mevrouw kwispelde als gek dan halsband maar weer weg dit doe je ook 4 keer en klaar ze gaat zitten als ik de band pak.

Zelfbelonend aandacht wordt hier ook genegeerd.Ze worden niet geknuffeld als ze daar om vragen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Zamunda »

Simonne schreef:Vandaag een paar maal getraind.
Andere dingen apporteert ze prima, maar de dummy heeft ze pas een paar maal gebracht.
Uiteraard helemaal de hemel in geprezen en voer eruit gegeven, nadat ik er zelf even van "gesmuld" heb.
Al ga ik helemaal over haar heen hangen, ze blijft gefixeerd op het voer en het "knikje" kan ik vergeten.
Wel gaat ze (nog steeds kijkend naar de dummy) netjes af liggen.
Maar andere keren pakt ze het helemaal niet, sterker nog, ze kijkt er niet eens naar en begint als een gek naar me te blaffen.
Wel in een mooie spelbuiging, dus ik heb sterk het idee, dat ze een loopje met me neemt.
Op die momenten wacht ik een poosje af wat ze gaat doen, tot ik dat geblaf zat ben.
Dan pak ik zelf de dummy en stop hem in mijn zak, tot de volgende keer.
Gewoon zo doorgaan maar?
Dat kwartje zal toch wel een keer vallen?

Nu ik er over nadenk: de dummy is van een soort plastic en al haar apporteerdingen zijn zacht...
Zou dat het kunnen zijn?

Edit: dat laatste kan eigenlijk ook niet, want gisteren brach ze hem wel, toen hij leeg was.
Ik weet niet of het inmiddels al beter lukt? Maar als ik het zo lees dan moet je een paar stappen terug doen. Dat ze kan apporteren wil nog niet zeggen dat ze snapt dat je dat met de voerdummy ook wil.
Ik zou dus de 'handleiding' van Inge O gaan volgen om haar te leren dat ze de dummy moet gaan apporteren (dus eerst belonen bij snuffelen/aanraken en dat uitbouwen).
Daarnaast heb ik zelf gemerkt dat Laissah tijdens dit leerproces het erg moeilijk vindt dat de voerbeloning zo lang op zich laat wachten. Ik heb dat opgelost door steeds eerst wat voer uit de dummy te halen en daarna haar te laten apporteren. Zodra ze het gewenste gedrag uitvoert kan ik haar direct beloenen. Dat werkt hier als een tierelier!
Later, als alles er helemaal goed inzit, ga ik dat weer langzaam uitbouwen naar het over haar heen buigen en voer uit de dummy halen.
Ik zou eens proberen of dat voor de jouwe ook goed/beter werkt.
Gebruikersavatar
ArjanD
Vaste gebruiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 12 jul 2013 12:59
Mijn ras(sen): Duitse staande korthaar
Aantal honden: 1

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door ArjanD »

Is dit iets voor volwassen honden of kan het ook met pups?
Hier is namelijk een hondenschool die ook de puppy cursus met de dummy doet volgens de methode van Jan Nijboer.
Gebruikersavatar
sas&Billy
Zeer actief
Berichten: 335
Lid geworden op: 04 jan 2012 23:29
Mijn ras(sen): Langharige dwergteckel
Aantal honden: 1

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door sas&Billy »

Boeiend! Maar een paar vraagjes eigenlijk... Misschien een paar dwaze maar kom..
Die voerdummy is dat nou gewoon een soort pennenzak waar je eten inpropt en dan pas opent als ie dat ding terugbrengt?
Ik heb een hond die op zich heel goed luistert, soms zijn de oortjes stuk maar das eerder zeldzaam dan regel.
Hij loopt graag achter stokken, maar hij geeft zijn stok niet af. Heeft ie nooit geleerd . dus is altijd met twee stokken gooien...
Zo dat kunnen dat aanleren met die voerdummy? weggooien, brengen, en pas als je t afgeeft krijg je wat lekkers. :U:

en wat stop je erin? want het liefste zou ik zijn maaltijd erin stoppen maar das kvv. hij is iets te zwaar dus extra voor is niet echt een optie

watvoor etui grbuiken jullie?
Gebruikersavatar
Dee
Zeer actief
Berichten: 19861
Lid geworden op: 17 nov 2011 18:20
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Dee »

sas&Billy schreef:Boeiend! Maar een paar vraagjes eigenlijk... Misschien een paar dwaze maar kom..
Die voerdummy is dat nou gewoon een soort pennenzak waar je eten inpropt en dan pas opent als ie dat ding terugbrengt?
Ik heb een hond die op zich heel goed luistert, soms zijn de oortjes stuk maar das eerder zeldzaam dan regel.
Hij loopt graag achter stokken, maar hij geeft zijn stok niet af. Heeft ie nooit geleerd . dus is altijd met twee stokken gooien...
Zo dat kunnen dat aanleren met die voerdummy? weggooien, brengen, en pas als je t afgeeft krijg je wat lekkers. :U:

en wat stop je erin? want het liefste zou ik zijn maaltijd erin stoppen maar das kvv. hij is iets te zwaar dus extra voor is niet echt een optie

watvoor etui grbuiken jullie?
pennenetuitje met een hangslot er op :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sanne!!
Zeer actief
Berichten: 12583
Lid geworden op: 26 nov 2006 20:55
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Toevallig hadden ze nu bij onze dierenwinkel voerdummys voor maar 2 euro.....
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door ranetje »

ArjanD schreef:Is dit iets voor volwassen honden of kan het ook met pups?
Hier is namelijk een hondenschool die ook de puppy cursus met de dummy doet volgens de methode van Jan Nijboer.
Hiermee beantwoord je je eigen vraag :D
Ja, dat kan dus.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door ranetje »

sas&Billy schreef:Boeiend! Maar een paar vraagjes eigenlijk... Misschien een paar dwaze maar kom..
Die voerdummy is dat nou gewoon een soort pennenzak waar je eten inpropt en dan pas opent als ie dat ding terugbrengt?
Ik heb een hond die op zich heel goed luistert, soms zijn de oortjes stuk maar das eerder zeldzaam dan regel.
Hij loopt graag achter stokken, maar hij geeft zijn stok niet af. Heeft ie nooit geleerd . dus is altijd met twee stokken gooien...
Zo dat kunnen dat aanleren met die voerdummy? weggooien, brengen, en pas als je t afgeeft krijg je wat lekkers. :U:

en wat stop je erin? want het liefste zou ik zijn maaltijd erin stoppen maar das kvv. hij is iets te zwaar dus extra voor is niet echt een optie

watvoor etui grbuiken jullie?
Jaap* heeft ook de kvv in zijn voerdummy :wink:
Je kunt een pennenzak nemen, maar er zijn ook "echte" voerdummy's zowel gevoerde (handig voor kvv) als ongevoerde.
En dus beginnen aan de lijn zodat hij er niet zelf mee aan de haal kan, maar leert dat het brengen iets oplevert.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Pallas
Zeer actief
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 sep 2011 20:52
Mijn ras(sen): op zoek!
Aantal honden: 0
Contacteer:

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Pallas »

ik doe KVV in de voerdummy. Het is mij gelukt om mijn hond te laten apporteren (na 9,5 jaar niet willen apporteren!). Heb er ook een gewoon etuitje van de IKEA bijgekocht, dan kan ik afwisselen en kan er af en toe iets in de was.
Gebruikersavatar
Leeuwtje
Actief
Berichten: 228
Lid geworden op: 08 nov 2011 13:46
Mijn ras(sen): Rottweiler, Beauceron
Aantal honden: 2

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Leeuwtje »

Ook hier een vraag over het toepassen. Mijn ene hond gaat nu als een speer! Neus omhoog (ik ruik REE!)=naam=dummy=eten. De ander, rottweiler, gaat helemaal uit het lint bij het ruiken van de ree, is dan ook echt niet te bereiken. Enige optie is een half uur door te lopen met +40kg hangend, sleurend, puffend en kwijlbekkend aan de lijn totdat ze wer rustig is. Kan inmiddels haar ribben zien, maar NO WAY dat ze reageert op de dummy bij het ruiken van de hertjes, ik roep zodra ik haar oren zie kantelen en haar staart omhoog dreigt te gaan komen. Iemand een tip hoe dit op deze methode nog te kunnen doorbreken? Of moet ik toch echt hulp zoeken met e-collar/teletac en in 1 van die topics verder gaan lezen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Renee1966
Zeer actief
Berichten: 4200
Lid geworden op: 12 aug 2009 14:56
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Renee1966 »

@leeuwtje , misschien is het een idee om eerst een tijd zonder de prikkels van wild met de voerdummy te werken. En pas als de hond goed reageert op de dummy, geleidelijk moeilijker situaties opzoeken?
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door ranetje »

Renee1966 schreef:@leeuwtje , misschien is het een idee om eerst een tijd zonder de prikkels van wild met de voerdummy te werken. En pas als de hond goed reageert op de dummy, geleidelijk moeilijker situaties opzoeken?
:ok:
Je moet inderdaad de hond eerst wel leren hoe dat werkt.
En dat doe je niet met een ree voor zijn neus. :wink:

De voerdummy is een hulpmiddel dat je kan intrainen, geen tovermiddel dat de hond accuut van de reeën af houdt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Leeuwtje
Actief
Berichten: 228
Lid geworden op: 08 nov 2011 13:46
Mijn ras(sen): Rottweiler, Beauceron
Aantal honden: 2

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Leeuwtje »

Ze snapt hoe het werkt en zonder afleiding gaat het perfect! Maar ik wil zo graag van die jachtdrift af, want we struikelen hier zowat over de reeen. Ze lopen ook gewoon met je mee en komen naar je toe. Lopen ook bij mij in de straat, dus als het tegenzit ga ik al met een opgefokte hond de deur uit en weer snel naar binnen, want ik wil werken vanuit rust (en zo duurt het soms drie uur voordat we uberhaupt bij het grasveld komen)
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door ranetje »

Leeuwtje schreef:Ze snapt hoe het werkt en zonder afleiding gaat het perfect! Maar ik wil zo graag van die jachtdrift af, want we struikelen hier zowat over de reeen. Ze lopen ook gewoon met je mee en komen naar je toe. Lopen ook bij mij in de straat, dus als het tegenzit ga ik al met een opgefokte hond de deur uit en weer snel naar binnen, want ik wil werken vanuit rust (en zo duurt het soms drie uur voordat we uberhaupt bij het grasveld komen)
Dus nu ze het zonder afleiding snapt ga je een klein beetje afleiding inbouwen en zo ga je steeds verder.
je kunt niet van 0 naar 100 in een klap.
Ook al snap ik heel erg goed dat je heeeeeeel graag die passie voor reeën onder controle wilt krijgen.
Dat lukt zo dus nog niet.
Kost gewoon meer tijd en neem die dan ook!!
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
KarinW
Zeer actief
Berichten: 3866
Lid geworden op: 24 jan 2011 20:03
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel
Aantal honden: 1
Locatie: Schipluiden

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door KarinW »

Heb zelf een hond die niet apporteert of Nouja niet echt.
Gewoon beginnen met het lijstje wat ik hier voorbij zag komen?
Dus eerst belonen voor aanraken enz.
Alleen nog even op zoek voor goede dummy
Gebruikersavatar
Leeuwtje
Actief
Berichten: 228
Lid geworden op: 08 nov 2011 13:46
Mijn ras(sen): Rottweiler, Beauceron
Aantal honden: 2

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Leeuwtje »

Kruimel53 schreef:
Leeuwtje schreef:Ze snapt hoe het werkt en zonder afleiding gaat het perfect! Maar ik wil zo graag van die jachtdrift af, want we struikelen hier zowat over de reeen. Ze lopen ook gewoon met je mee en komen naar je toe. Lopen ook bij mij in de straat, dus als het tegenzit ga ik al met een opgefokte hond de deur uit en weer snel naar binnen, want ik wil werken vanuit rust (en zo duurt het soms drie uur voordat we uberhaupt bij het grasveld komen)
Is het een optie om een hertenkamp te zoeken en daar te gaan oefenen? Daar zitten de herten veilig achter gaas en kun je de afstand waarop ze nog te bereiken is makkelijk instellen.
Lijkt me het proberen waard, vast wel 1 te vinden en dan in combi met de tip om meeer tijd te nemen
:flower: (sorry snap niet hoe het dubbel quoten werkt)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paisley
Zeer actief
Berichten: 11455
Lid geworden op: 03 mar 2013 12:38
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2
Locatie: Fryslân

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik heb het topic met enthousiasme gelezen, bedankt Jaap!
Ik ben inmiddels zelf begonnen met de voerdummie met Mayke van 8 maand. Ik vroeg me af of er ook mensen zijn die goede resultaten hebben behaald met de dummie met honden die slechte eters zijn? Ik had gehoopt hiermee het probleem van het slecht eten op te kunnen lossen, omdat ik al merkte dat ze beter eet als ze moet werken voor haar voer.

Ik loop namelijk vast. Ik heb thuis de dummie aangeleerd te apporteren met gedroogde visjes erin. Dit deed ze na 15 minuten perfect. Nu heb ik de dummie gevuld met haar gewone brokken en nu apporteert ze hem nog steeds enthousiast, maar als ik de dummie open, pakt ze er wat uit en legt ze de brokken ergens in huis neer om te verstoppen.
Het is een geweldig spelletje, want na een dagje oefenen lag mijn hele huis vol met brokken :lol1: Savonds stond ze ineens op en ging al die plekjes bij langs om de brokjes op te eten.

Dit doet ze buiten dus ook :hmmm: De is iets minder enthousiast met apporteren (makkelijk afgeleid natuurlijk) maar ze verstopt de brokken. :jank: Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om haar savonds gewoon een portie brokken in haar voerbak aan te bieden, want op deze manier eet ze niet terwijl ze het eigenlijk erg goed doet.

Wat is jullie advies? Een slungel van een hond van 8 maanden van voer ontzien ga ik niet doen. Kan ik de voerdummie beter bewaren voor extra lekkere dingen, of moet ik haar even een dag of twee de tijd geven om goede trek te kweken, zodat ze de dummie wel gewoon leeg wil eten? En in die tijd vaak binnen oefenen, zodat ze toch genoeg voer in huis verstopt om nog een goed portie voer over te houden savonds.
Afbeelding
Gebruikersavatar
TessaThomas
Zeer actief
Berichten: 7459
Lid geworden op: 03 okt 2011 15:27
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Paisley, iets heel anders. Heb je wel eens ander voer geprobeerd? Jouw hond klinkt precies hetzelfde als Tessa namelijk, slechte eter, brokken verstoppen. Hier werkte geen eten geven ook niet. Ik ben overgestapt op KVV (wat misschien moeilijk is voor jou omdat je zo vaak wegbent?) en nu eet ze dus wel. Tig soorten brokken geprobeerd op alle mogelijke manieren, maar ze at het amper tot niet.
Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik zou het ook proberen met voer dat wat moeilijker te verstoppen is.
Misschien kun je het eens proberen met wat smuldier? Dat dondert zo uit elkaar als je het oppakt, en nodigt misschien wat eerder uit tot meteen doorslikken :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
nicolioo
Zeer actief
Berichten: 613
Lid geworden op: 24 mar 2007 16:53
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano
Aantal honden: 2

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door nicolioo »

Ik sta ook te popelen om te beginnen na het lezen van dit topic maaaaarrr, hoe doe je dat als je barft met de honden, en een hond hebt met baknijd, ook naar de andere honden toe? Ik heb 3 honden, een vizsla die gewoon luisterd en normaal eet en goed apporteerd. Ik heb een bracco reu die dus baknijd heeft een kip in de bek is een kip in de bek en die krijg je er zonder grof geweld niet uit. En dan nog een koningsboef pup van 16 weken die nog niet helemaal de regels snapt, ikvoer thuis dehonden daarom apart zodat de pup dat gedrag hopelijk niet overneemt.

Maar nu dus de vraag , vlees in een dummy dat lukt wel maar het opeten is een onmogelijke zaak in mijn ogen. Ik wandel met de 2 oudere honden en ik kan moeilijk een 20 minuten wachten tot ze hun eten ophebben , hopend dat er geen andere hond langs komt . Hmmmm lastig lijkt me, wie heeft er tips. Want voor de bracco reu lijkt me deze oefening geen overbodige luxe!
Gebruikersavatar
TessaThomas
Zeer actief
Berichten: 7459
Lid geworden op: 03 okt 2011 15:27
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door TessaThomas »

In stukjes hakken? Kleine stukjes bot waar ze niet lang mee doen, spiervlees kan je klein genoeg maken, net als orgaan. Maar met bot is dat toch lastiger, om het niet gevaarlijk te maken.

Ik denk niet dat het nut heeft als je het bot alsnog thuis geeft, toch Jaap?
nicolioo
Zeer actief
Berichten: 613
Lid geworden op: 24 mar 2007 16:53
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano
Aantal honden: 2

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door nicolioo »

TessaThomas schreef:In stukjes hakken? Kleine stukjes bot waar ze niet lang mee doen, spiervlees kan je klein genoeg maken, net als orgaan. Maar met bot is dat toch lastiger, om het niet gevaarlijk te maken.

Ik denk niet dat het nut heeft als je het bot alsnog thuis geeft, toch Jaap?
Dat is dus het probleem, de botten zijn grote stukken en het is een erg grote hond waardoor ik liever geen kleine stukken geef.

Apart wandelen is geen optie, heb een dreumes van 3 en een baby van 6 maanden die mee moeten. Ik krijg zoonlief niet zover dat hij elke dag 2 keer een uur op zijn loopfiets mee gaat. Dus ja natuurlijk kan dat maar in mijn leven met mijn ideeen over welke tijd ik aan de honden kwijt wilzijn dagelijks past het niet,moet in 1 wandeling gebeuren. Met de pup kan ik gewoon in de tuin oefenen, groot genoeg.

Kan dat met de andere 2 ook Jaap? We hebben 1500 m2 bos.
Laatst gewijzigd door nicolioo op 19 aug 2013 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TessaThomas
Zeer actief
Berichten: 7459
Lid geworden op: 03 okt 2011 15:27
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Snap ik, lastig zeg.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door ranetje »

nicolioo schreef:Ik sta ook te popelen om te beginnen na het lezen van dit topic maaaaarrr, hoe doe je dat als je barft met de honden, en een hond hebt met baknijd, ook naar de andere honden toe? Ik heb 3 honden, een vizsla die gewoon luisterd en normaal eet en goed apporteerd. Ik heb een bracco reu die dus baknijd heeft een kip in de bek is een kip in de bek en die krijg je er zonder grof geweld niet uit. En dan nog een koningsboef pup van 16 weken die nog niet helemaal de regels snapt, ikvoer thuis dehonden daarom apart zodat de pup dat gedrag hopelijk niet overneemt.

Maar nu dus de vraag , vlees in een dummy dat lukt wel maar het opeten is een onmogelijke zaak in mijn ogen. Ik wandel met de 2 oudere honden en ik kan moeilijk een 20 minuten wachten tot ze hun eten ophebben , hopend dat er geen andere hond langs komt . Hmmmm lastig lijkt me, wie heeft er tips. Want voor de bracco reu lijkt me deze oefening geen overbodige luxe!
Oefen om beurten met de honden en zet de andere twee dan even vast.
Met 1500 ha bos zijn er bomen genoeg om ze vast te zetten :tongue:

Als je een bot geeft, geef dat dan thuis en geef vlees in de voerdummy.
Kan dat niet?
Of raakt je voedingsschema dan in de war?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
nicolioo
Zeer actief
Berichten: 613
Lid geworden op: 24 mar 2007 16:53
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano
Aantal honden: 2

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door nicolioo »

Hahhahaa geen 1500 ha hoor dat is een landgoed, nee we hebben 1500 m2 maar met genoeg bomen hoor.

Bot los geven gaatmeestal niet aangezien ik veel hele prooidieren geef. Maar er is elke dag wel watvanaf te snijden of iets tebedenken dat er wat in de dummy kan .
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door ranetje »

nicolioo schreef:Hahhahaa geen 1500 ha hoor dat is een landgoed, nee we hebben 1500 m2 maar met genoeg bomen hoor.

Bot los geven gaatmeestal niet aangezien ik veel hele prooidieren geef. Maar er is elke dag wel watvanaf te snijden of iets tebedenken dat er wat in de dummy kan .
Ik kreeg al jaloerse neigingen :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Tamara.
Zeer actief
Berichten: 10148
Lid geworden op: 30 jul 2005 23:15
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik lees veel enthousiaste mensen die gebruik willen maken van de voerdummy maar ik zou toch graag hier en daar wat commentaar willen geven :mrgreen:
Dit betreft mijn mening aan de hand van de (zeer positieve) ervaring die ik heb met de voerdummy.

Als je de voerdummy wil gebruiken om het jagen af te leren, heb dan als eerste een heeeeeele lange adem. Het is niet iets wat je als een losse oefening aanleert, het is een weg ergens naartoe met meerdere elementen en het is een soort van 'manier van leven'.

Ik heb even teruggekeken en van het eerste begin van het gebruik van de voerdummy tot Fien haar eerste losloopwandeling (zonder jagen en alle aandacht voor mij) heeft 8 maanden geduurd. Dit even voor de beeldvorming dat het niet iets is wat je 'zomaar' even doet. Ik wil mensen niet afschrikken maar wel bewust maken dat vanaf het eerste moment dat je de voerdummy gebruikt, je een plan moet hebben, je leven daaraan aanpastl

Als een hond echt volledig op jagen is gericht, is het naar mijn idee heel belangrijk dat je al een begin maakt door het gedrag te laten slijten. Dat houdt in dat de hond alleen nog maar aan de lijn uitgelaten wordt en bij voorkeur ook in gebieden waar minder wild is. Vanaf dat moment ga je ook beginnen met aanleren om op het pad te blijven lopen. Corrigeren met stem als ze van het pad afgaan en belonen als ze op het pad lopen. Dat was mijn uiteindelijke doel, een hond die tijdens wandelingen op het pad blijft (de grens is dan heel duidelijk, dit mag wel en dit mag niet en op paden loopt veel minder wild) en aandacht heeft voor mij en niet alleen maar bezig is om te zoeken naar wild.

Eten alleen nog maar uit de voerdummy! Als de hond moet eten en je hebt echt geen tijd om er op uit te gaan, ik propte het eten in de voerdummy en gaf het eten toch uit de dummy in de keuken. Barfen is naar mijn idee niet handig. Zet dat maar even opzij, koop een paar kilo kvv en gebruik dat.

Het is ook heel belangrijk om het in heeeeeele kleine stapjes te doen. Alles wat je doet moet er eerst inslijten voordat je verder gaat.
Als je het idee hebt dat het even niet lukt, niet erg, doe een stap terug, neem ook geen risico's door de hond toch even los te laten lopen of wat dan ook. De hond mag 0,0 success meer hebben.

Wees duidelijk in wat je van de hond verwachtin belonen/corrigeren.

Wat mij heel erg heeft geholpen is hulp van buitenaf. Elke week hadden Fien en ik privetraining voor het gebruik van de voerdummy en het weer los leren lopen en het jagen afleren. Mochten mensen interesse hebben dan kan ik jump a round uit drenthe van harte aanbevelen :ok:
nicolioo
Zeer actief
Berichten: 613
Lid geworden op: 24 mar 2007 16:53
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano
Aantal honden: 2

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door nicolioo »

Mooi dat je je ervaring wilt delen, ik denk heel leerzaam voor iedereen die er mee wil beginnen of er net mee begonnen is.

Ik wil het niet gaan gebruiken om het jagen af te leren. Ik heb er een TT om bij mij jaagdebiele reu en dat werkt perpect al jaren en hoef alleen in noodgevallen, meestal als ik zelf even niet oplet en hij al achter de haas of ree aanzit tegebruiken

Overgaan op kvv is geen optie met 3 grote honden, sorry dat wordt me echt te duur en ik sta er niet achter, geen botten vieze tanden is mijn ervaring maar dat even terzijde.

Het gaat er mij vooral om dat onze braccoreu echt elke seconde van de dag probeert hogerop te klimmen voor mijn gevoel. Het is een 2 e handsje en we komen van heeeeel erg ver. Hij heeft in zijn pubertijd totaal geen enkele vorm van opvoeding gehad door ernstige ziekte van de eigenaar toen. Kan niemand meer wat aan vanderen maar samen met zijn zelfverzekerdheid en zelfstandigheid is dat niet zo'n handige combi. Nu luistert hij inmiddels prima, we krijgen erg veel complimenten over de honden maar ik ben gewoon niet echt tevreden, het lijkt een dunne buitenkant want als hij een kans ziet dat grijpt hij die, altijd..

Dusss dacht ik, die voerdummy lijkt me wel wat want het lijkt net een labrador met ete, nooit genoeg en altijd honger.
Gebruikersavatar
Tamara.
Zeer actief
Berichten: 10148
Lid geworden op: 30 jul 2005 23:15
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Tamara. »

nicolioo schreef: Het gaat er mij vooral om dat onze braccoreu echt elke seconde van de dag probeert hogerop te klimmen voor mijn gevoel.
Probeert hij dat bij jou of bij je andere honden? Wil je de voerdummy gebruiken om jullie band te versterken?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”